مقالات ارز دیجیتال

آشنایی با ارزهای دیجیتالی پرداخت و آینده آن ها در بازار کریپتو

یکی از جدیدترین راه‌های پرداخت در دنیای امروز، استفاده از ارز دیجیتال پرداخت است. این ارزها تلاش کرده‌اند تا با ارائه برنامه‌ای مدون، بخشی از مشکلات بانکداری جهانی را حل کرده باشند. در این مقاله به توضیح کامل این ارزها خواهیم پرداخت و مزایای آن‌ها نسبت به بانکداری سنتی را خواهیم گفت.  امروزه انواع مختلفی ارز دیجیتال پرداخت در جهان وجود دارد که زیر نظر داشتن هرکدام از آن‌ها می‌تواند برای شما بسیار سودمند باشد؛ اگر قصد خرید ارز دیجیتال را دارید و می‌خواهید با بعضی از معروف‌ترین این پروژه‌ها آشنا شوید، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

منظور از ارز دیجیتال پرداخت چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث پیشرفت ارزهای دیجیتال در دنیای امروز شد، استفاده از این ارزهای دیجیتال برای حذف واسطه‌ها از جمله بانک مرکزی بود. درواقع این تکنولوژی با داشتن ساختاری غیر متمرکز و غیروابسته نسبت به سیستم‌های تراکنش مالی بانکی، باعث پیشرفت روند تراکنش در جوامع می‌شود.

ارزهای دیجیتال در دسته‌بندی‌های گوناگونی مانند آلت‌کوین و استیبل کوین قرار می‌گیرند، تعدادی از این کوین‌ها (Coins) نیز در دسته‌بندی پرداخت قرار می‌گیرند. ارز دیجیتال پرداخت به ارزی گفته می‌شود که هدف از ساخته‌شدنش ساده‌تر کردن روند پرداخت بوده است. این ارزها با نقشه‌ راه‌هایی که دارند، هرکدام در تلاش‌اند تا گوشه‌ای از مشکلات موجود در سیستم پرداخت امروزی را حل کنند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به معرفی تعدادی از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال پرداختی بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با این ارزهای دیجیتال با ما همراه باشید.

سیستم پرداخت بانکی

ریپل (XRP)

ریپل یک شرکت آمریکایی فعال در حوزه پرداخت و ارز دیجیتال است و XRP به‌عنوان یکی از محصولات این شرکت شناخته می‌شود. این ارز دیجیتال روی شبکه بلاک‌چین خود یعنی ریپل نت (RippleNet) فعالیت می‌کند. اما وظیفه و کار این ارز دیجیتال چیست؟

قبل از توضیح کار این ارز دیجیتال، باید سیستم پرداخت سوئیفت (Swift) را معرفی کنیم. سوئیفت یک سیستم پرداخت بین‌المللی است که جا‌به‌جایی پول بین بانک‌های بین‌المللی را انجام می‌دهد. نکته جالب آن است که ایران به دلایل مختلف از جمله تحریم‌های اقتصادی، همواره از این روش پرداخت محروم بوده است. استفاده از سیستم سوئیفت سه مشکل اساسی دارد که در لیست زیر به آن‌ها پرداختیم.

  •  سرعت پایین
  • میزان محدود تراکنش
  • داشتن قوانین متعدد که کشورهای خاصی مانند ایران را محدود می‌کند.

هدف اصلی شرکت ریپل از ساخت ارز دیجیتال XRP، جایگزین‌کردن آن با سیستم سوییفت است. یکی از انتقاداتی که نسبت به ریپل مطرح است، استفاده از سرورهای اختصاصی خود این شرکت است؛ برای توضیح بیشتر این موضوع باید گفت که ریپل تا حدودی غیرمتمرکز بودن ساختار را نقض می‌کند. درواقع این ارز دیجیتال به‌جای استفاده از یک بلاک‌چین کاملاً غیر متمرکز، از پروتکل مخصوص این شرکت یعنی RPCA استفاده می‌کند. با این حال استفاده از ریپل مزایایی را نیز به دنبال دارد. مهم‌ترین مزایای این ارز دیجیتال پرداخت، موارد زیر هستند.

  •    سرعت بالا و کارمزد پایین این ارز دیجیتال نسبت به سیستم سوئیفت.
  •    ارزش بازار یا مارکت کپ (Market Cap) بسیار بالا که باعث اعتبار بالای آن می‌شود.
  • شرکای تجاری بسیار قوی؛ شرکت‌های بین‌المللی بزرگی با ریپل در حال کار هستند.

حال که از مزایای ریپل گفتیم، بهتر است بعضی معایب این ارز دیجیتال را نیز نام ببریم.

  •    برخلاف اکثر ارزهای دیجیتال، ریپل غیرمتمرکز نیست.
  •     این ارز قابل استخراج نیست. به عبارتی تمام ریپل‌های موجود در بازار از قبل استخراج شده‌اند.
  •   تعداد زیادی از ریپل‌های موجود در بازار متعلق به صاحبان این شرکت است.
ارز دیجیتال ریپل

استلار (XLM)

شبکه استلار متعلق به جد مک‌کالب، یکی از مدیران ارشد سابق ریپل است. او پس از چالش با سایر مدیران شبکه ریپل، از این مجموعه جدا شد و ارز دیجیتال پرداخت خود را به نام لومنز در شبکه استلار منتشر کرد. او برای افزایش قدرت ارز دیجیتال پرداخت خود باید برنامه‌ای متفاوت از برنامه پرداخت ریپل ارائه می‌داد. در نقشه راه این ارز دیجیتال آمده است که این ارز می‌خواهد جایگزینی مناسب برای بانک شود؛ به عبارتی اگر شبکه ریپل قرار است انتقال پول سنگین بین‌بانکی را انجام دهد، استلار شبکه‌ای برای کاربران خود فراهم می‌کند تا بتوانند با استفاده از ارز دیجیتال پرداخت لومنز معاملات پولی ساده خود را انجام دهند.

استلار در شبکه خود با بانک‌ها و صرافی‌های مختلفی کار می‌کند. این مراکز به‌عنوان انکر (Anchors) در شبکه استلار شناخته می‌شوند. انکرها نهادهای ارتباطی قابل اعتمادی هستند که جابه‌جایی پول و ارزهای گوناگون از طریق این نقاط اتصال اتفاق می‌افتد. استلار سرعت پرداخت بالایی دارد و باتوجه‌به وجود این انکرها، شبکه این ارز دیجیتال پرداخت نسبت به ریپل، غیرمتمرکزتر است. استلار باتوجه‌به برنامه‌هایی که در دستور کار دارد، به‌عنوان یکی از مناسب‌ترین انواع ارز دیجیتال پرداخت در سرمایه گذاری نیز شناخته می‌شود.

اومیسگو (OMG)

اومیسگو به‌‌عنوان یکی دیگر از بهترین ارزهای دیجیتال پرداختی شناخته می‌شود. این ارز دیجیتال یکی از توکن‌های مبتنی بر اتریوم است که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۷ توسط شرکت تایلندی امیسه به بازار عرضه شد.این ارز دیجیتال پرداخت در تلاش است تا بتواند سیستم مالی شفاف برای تراکنش‌های بانکی ایجاد کند. این ارز دیجیتال از زمان عرضه شدن تا به‌ امروز توانسته جذب سرمایه قابل‌توجهی کند.

امیسگو می‌خواهد به‌نوعی مشکلات بانکداری سنتی را حل کند. این ارز دیجیتال ساختاری به‌مانند شبکه‌های پرداخت بین‌المللی امروزی دارد؛ به عبارتی باتوجه‌به پرداخت راحت در این شبکه، می‌تواند محبوب خرده‌فروشان شود و به چیزی شبیه شبکه PayPal در دنیای ارزهای دیجیتال شود.

علاوه بر مطالب گفته شده، این ارز دیجیتال پرداخت مانند ریپل غیر قابل استخراج کردن است. شرکت امیسه قبل از ارائه رمزارز OMG سیستم پرداختی در شبکه بانکی نیز داشت که همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این شرکت بسیار معتبر است و محصولات آن در بازار آسیای شرقی به‌شدت طرفدار دارد. به‌طورکلی این پروژه به‌شدت آینده‌دار است و می‌تواند با پشتوانه‌ قوی که دارد، به‌عنوان اولین شبکه پرداخت غیرمتمرکز در فروشگاه‌های اینترنتی شناخته بشود.

ارز دیجیتال امیسگو

ریکوئست نتورک (REQ)

ریکوئست نتورک (REQ) نیز به‌عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال پرداختی در دنیای کریپتو شناخته می‌شوند. پروژه ریکوئست نتورک یکی از آینده‌دارترین پروژه‌های پرداختی در شبکه بلاک‌چین است که در تلاش است مانند ارز اومیسگو، شبکه پرداخت آنلاین ایجاد کند. تفاوتی که در کارکرد این ارز با OMG وجود دارد در این است که این ارز دیجیتال ساختاری منعطف‌تر و اهدافی بزرگ‌تر دارد؛ درواقع تیم پشت این پروژه به دنبال به دست گرفتن سیستم‌های پرداختی در دنیای اینترنت اشیا، پرداخت‌های مستقیم تجارت به تجارت یا B2B و انجام خدمات بزرگ حسابداری برای پروژه‌های بزرگ است.

توکن REQ نیز یکی از توکن‌های اتریوم است که بر اساس استاندارد ERC-20 عمل می‌کند. از توکن REQ می‌توان به‌عنوان کارمزد تراکنش‌های انجام‌شده در ریکوئست نتورک استفاده کرد. ازطرفی این توکن برای خدمات دیگری مانند حسابرسی حرفه‌ای توسط این شبکه نیز استفاده می‌شود.

دلیل آینده‌دار بودن ارز دیجیتال پرداخت

ارزهای دیجیتال پرداخت مانند ارز دیجیتال سرمایه گذاری به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های موجود در دنیای کریپتو شناخته شده‌اند؛ در این قسمت به تعدادی از مهم‌ترین دلایل استقبال از این روش‌های پرداخت و آینده‌دار بودن آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • شاید اولین و مهم‌ترین دلیل، غیرمتمرکز بودن شبکه پرداخت بر بستر بلاک‌چین است. این مسئله باعث می‌شود تا دولت‌ها نظارت خاصی روی سرمایه افراد نداشته باشند.
  •  سرعت پرداخت در شبکه بلاک‌چین می‌تواند بسیار بالاتر از سایر روش‌های پرداختی باشد.
  •  امنیت شبکه بلاک‌چین بسیار بالا است. هنوز هیچ شخصی موفق به هک‌کردن زنجیره‌های بلاک‌چین و شکستن ساختار آن‌ها نشده است.
  •    تعداد تراکنش‌های بالاتر در طول روز نیز می‌تواند یکی از دلایل گرایش افراد به این سیستم‌های پرداختی باشد.
سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال

معاملات امن و سریع با ارزهای پرداخت

ما در این مقاله به برخی از ارزهای دیجیتال پرداخت اشاره کردیم. این پروژه‌ها با داشتن مزایا و معایب خاص خودشان، مخالفان و موافقان زیادی را پیدا کرده‌اند. اما چیزی که کاملاً روشن است آینده‌دار بودن این سیستم پرداخت در جهان است؛ چرا که این سیستم بسیاری از مشکلات بانکداری سنتی را حل می‌کند و باعث جابه‌جایی راحت‌تر پول بین افراد مختلف یک جامعه می‌شود.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم به سؤالات شما درباره انواع ارز دیجیتال پرداخت پاسخ داده باشیم. شما می‌توانید برای تهیه و خرید این ارزهای دیجیتال پرداخت از طریق صرافی والکس اقدام کنید. همچنین در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این باره، می‌توانید با کارشناسان مجموعه ما در تماس باشید.

سؤالات متداول

معروف‌ترین ارز دیجیتال پرداخت کدام است؟

ریپل به‌عنوان معروف‌ترین این ارزها شناخته‌ می‌شود. اما ارزهای استلار لومنز، اومیسگو و ریکوئست نتورک نیز بسیار پراستفاده و آینده‌دار هستند.

چرا ارزهای دیجیتال پرداخت به وجود آمده‌اند؟

این ارزهای دیجیتال ساختاری مناسب را دارند که باعث افزایش کیفیت در تراکنش‌های مالی می‌شوند؛ به عبارتی استفاده از این ارزهای دیجیتال ضعف‌های بانکداری سنتی را پوشش می‌دهد.

تفاوت ریپل (XRP) و استلار (XLM) در چیست؟

تفاوت اصلی آن‌ها در آن است که ریپل حواله‌های بزرگ بین‌بانکی را انجام می‌دهد اما استلار به‌عنوان محلی برای تراکنش‌های کوچک‌تر بین افراد شناخته می‌شود. البته استلار نیز مشتریان بزرگی مانند شرکت IBM را دارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا