معرفی رمزارزها

دلار بایننس یا ارز دیجیتال BUSD چیست؟ کاربردهای استیبل کوین بایننس

بررسی ویژگی‌های دلار بایننس، پتانسیل آن‌ را برای موارد استفاده چندگانه نشان می‌دهد. معامله‌گران، سرمایه‌گذاران و عموم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال می‌توانند از این ویژگی‌ها در بهینه‌سازی معاملات خود کمک بگیرند. استیبل کوین بایننس  مزایای قابل توجهی نسبت به بسیاری از استیبل‌کوین‌های دیگر دارد. ارز دیجیتال BUSD پس از رسیدن به رتبه ششم در بین بهترین ارزهای دیجیتال در کمتر از ۳ سال، جایگاه خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین استیبل‌کوین‌ها تثبیت کرده است. اما آیا این ارز دیجیتال واقعاً مفید است؟ آیا BUSD موفق می‌شود به رتبه اول در بین استیبل‌کوین‌ها برسد یا به یک شکست برای بایننس تبدیل خواهد شد؟ در این مقاله، استیبل کوین بایننس را بیان و سازوکار و کاربردهای آن را بررسی می‌کنیم.

استیبل کوین بایننس چیست؟

برابری BUSD و دلار آمریکا

ارز دیجیتال BUSD یک استیبل کوین با پشتوانه فیات است که با همکاری Paxos منتشر شده است. هر توکن BUSD دارای پشتوانه ذخیره دلار آمریکا در نسبت یک به یک است، به این معنی که به ازای هر BUSD در گردش، ۱ دلار در حساب بانکی به عنوان ذخیره نگهداری می‌شود و ارزش آن همراه با دلار آمریکا در نوسان است. ثبات نمودار دلار بایننس یکی از نشانه‌های مهم برای جلب اعتماد کاربران و معامله‌گران ارزهای دیجیتال است. شرکت‌های بایننس و پکسوس با برخی از بزرگترین بانک‌های جهان همکاری کرده‌اند تا ذخیره لازم برای پشتیبان‌گیری از تمام توکن‌های در گردش را ایجاد کنند. Paxos ذخایر دلار آمریکا که برابر با کل عرضه BUSD در اختیار دارد را در بانک‌های مختلف ایالات متحده تحت بیمه FDIC نگهداری می‌کند. بدین ترتیب ذخایر استیبل کوین بایننس می‌تواند از حمایت خزانه داری ایالات متحده برخوردار باشد. این استیبل کوین توسط اداره خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) تایید و کنترل می‌شود. این مقررات کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که هر توکن این ارز دارای پشتوانه کافی است.

انطباق این ارز با این استانداردهای نظارتی تضمین ایمنی و امنیت دارایی‌های کاربر را فراهم می‌کند.  این زیرساخت مالی دیجیتال به BUSD اجازه می‌دهد تا به طور کامل با دلار آمریکا قابل بازخرید باشد. قیمت‌گذاری این استیبل کوین همگام با روندهای مشابه در مورد دلار آمریکا، کاهش یا افزایش خواهد یافت. مقررات قوی در کنار گزارش‌های گواهی ماهانه از ذخایر این شرکت، این ارز دیجیتال را به یک استیبل کوین بسیار جذاب برای معامله گران تبدیل کرده است.

داستان دلار بایننس

تاریخچه دلار بایننس

در سپتامبر ۲۰۱۹، چانگ پنگ ژائو، بنیانگذار بایننس که پیشتر بایننس کوین با نماد BNB را نیز ایجاد کرده بود، اعلام کرد که این شرکت در حال راه‌اندازی یک استیبل کوین جدید است. این توکن با مشارکت Paxos، توسعه یافت. او اظهار داشت که توکن جدید به طور کامل توسط دلار آمریکا پشتیبانی خواهد شد. این خبر خوبی بود! Paxos در سال ۲۰۱۲ به عنوان یک شرکت فعال در زمینه تکنولوژی مالی شروع به کار کرد. این شرکت در واقع یک موسسه مالی صادر‌کننده دارایی‌های دیجیتالی است. محل استقرار آن در نیویورک است و توسط اداره خدمات مالی ایالت نیویورک نظارت می‌شود. این شرکت از بلاکچین برای ارائه محصولات Stablecoin-as-a-Service به شرکت‌های خارجی نیز استفاده می‌کند. Paxos در ایجاد استیبل کوین‌هایی مانند PAX Gold یا PAXG با پشتوانه طلا موفق بوده است. در سال ۲۰۱۸، Paxos یکی از اولین ارزهای دیجیتال را راه‌اندازی کرد. این دارایی یک استیبل کوین به نام PAX بود که به وسیله دلار آمریکا پشتیبانی می‌شد. Paxos تنها یک سال بعد، دلار بایننس را با مشارکت این شرکت راه‌اندازی کرد.

راه‌اندازی این رمزارز حرکت استراتژیک بایننس بود. آن‌ها با راه اندازی یک استیبل کوین بر روی بلاکچین خود، توانستند جایگزینی برای استیبل کوین‌های محبوب ERC-20 ارائه کنند. پس از موفقیت عرضه BNB که در مقاله بایننس کوین چیست؟ می‌توانید با آن بیشتر آشنا شوید، با کمپین بازاریابی بایننس، ‌BUSD توانست به سرعت پس از راه‌اندازی، محبوبیت پیدا کند؛ تا حدی که بلافاصله به چندین صرافی محبوب اضافه شد. تقاضا برای خرید این توکن در طول سال ۲۰۲۰ رشد بیشتری داشت؛ به طوری که ارزش بازار آن حدود ۱۳۶۰ درصد افزایش یافت.

ارزش بازار BUSD که در آغاز سال ۲۰۲۱ حدود ۱ میلیارد دلار بود، تنها در طول یک سال، تا پایان سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۴.۶ میلیارد دلار رسید. این نقطه عطف مهمی برای Binance و Paxos بود، زیرا نشان‌دهنده تقاضا برای استیبل کوین‌های خارج از زنجیره اتریوم بود.

ارز دیجیتال BUSD چگونه کار می‌کند؟

سازوکار دلار بایننس

Paxos به عنوان یک متولی ارزهای دیجیتال، مسئول نگهداری ذخایر دلار برای پشتیبانی از توکن‌های این استیبل کوین است. Paxos جدا از تضمین وثیقه، از مقرراتی برای کنترل فرآیند ایجاد و سوزاندن توکن‌های دلار بایننس پیروی می‌کند. پکسوس همچنین این حق را برای خود محفوظ داشته که در صورت هرگونه فعالیت غیرقانونی، حساب‌ها را مسدود کرده و وجوه را حذف کند.

از سوی دیگر  بایننس مسئولیت مدیریت این توکن شامل فهرست کردن آن در مبادلات و ارائه پشتیبانی از مشتری را بر عهده دارد. جنبه‌های نظارتی این ارز و همه قراردادهای هوشمند این استیبل کوین از تابع SetLawEnforcementRole برای تسهیل مقررات استیبل کوین استفاده می‌کنند.

بایننس از طریق قراردادهای هوشمند، می‌تواند در صورت نیاز توکن‌های جدید BUSD را ضرب و تولید کند. مینتینگ به فرآیند ایجاد توکن‌های جدید گفته می‌شود. این کار زمانی انجام می‌شود که Paxos دلار آمریکا را به ذخایر واریز می‌کند. سپس توکن‌های تازه ضرب شده به کیف پول مشتری ارسال می‌شوند. برعکس مینتینگ، فرآیند سوزاندن یا از بین بردن توکن است که طی آن توکن‌ها از چرخه خارج شده و ثبات قیمت را حفظ می‌کنند.

توکن BUSD در زنجیره اتریوم و بایننس

در واقع دلار بایننس یک توکن ERC20 است که بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است. با این حال، با استاندارد BEP-2 بایننس نیز سازگار است. این بدان معنی است که  توکن را می‌توان هم در اتریوم و هم در بایننس اسمارت چین استفاده کرد. Paxos توکن BUSD را در بلاکچین اتریوم ایجاد می‌کند، در حالی که بایننس توکن Binance-Peg BUSD را در زنجیره BNB ارائه می‌دهد. بایننس از طریق استاندارد BEP-20 با قرار دادن BUSD در یک آدرس خاص اتریوم، استیبل‌کوین خود را توسعه می‌دهد و توکن‌های Binance-Peg BUSD را ضرب می‌کند. هر توکن Binance-Peg BUSD با توکن‌های موجود در ذخیره بایننس مطابقت دارد و مالکان می‌توانند توکن‌ها را با توجه به نیازشان بین زنجیره‌های مختلف تعویض کنند. در واقع بایننس به عنوان پلی بین دو زنجیره عمل می‌کند. روش کار به این صورت است که وقتی کاربر می‌خواهد از BUSD خود استفاده کند، باید با استفاده از تابع تبدیل بایننس، توکن خود را از یک بلاکچین به بلاکچینی دیگر منتقل کند.

بیش از یک میلیون نفر در حال حاضر مالک BUSD هستند. محبوبیت استیبل کوین بایننس عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش شکاف بین DeFi و امور مالی سنتی بوده است. پذیرش سریع محصولات جدید و نوآورانه در فضای کریپتو، مانند DeFi و NFTها، پایه و اساس پذیرش استیبل کوین بایننس را فراهم می‌کند. بسیاری از پذیرندگان اولیه دلار بایننس آن را به عنوان یک استیبل کوین برای استفاده در فعالیت‌های مختلف DeFi انتخاب کردند. استیبل کوین می‌تواند در کنار استفاده از APY‌های جذابی که برای خدمات DeFi ارائه می‌شوند، از کاربران در برابر ضررهای ناشی از نوسان قیمت و تورم به خوبی محافظت کند.

کاربردهای دلار بایننس چیست؟

مزایای دلار بایننس

صرافی بایننس بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال از نظر حجم معاملات است. راه‌اندازی BUSD در پلتفرم بایننس یک حرکت استراتژیک برای افزایش بیشتر پذیرش ارزهای دیجیتال و راهی برای تبلیغ صرافی آن‌ها است. هدف دلار بایننس ارائه یک ارز دیجیتال با ثبات برای معامله گران و سرمایه‌گذارانی است که به دنبال اجتناب از نوسانات بازار دارایی دیجیتال هستند. واقعیت این است که بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل نوسانات ارزهای دیجیتال ممکن است برای ورود به این بازار مردد باشند. اما بایننس با ارائه گزینه استیبل کوین خود می‌تواند طیف وسیع‌تری از کاربران را جذب کند. دلیل دیگر برای استفاده از استیبل کوین BUSD، تامین نقدینگی برای یک سرمایه‌گذاری خاص، بدون نیاز به انتقال ارز فیات از صرافی‌ها و حفظ سود است. همچنین این استیبل کوین در جفت ارزهای مختلف در پلتفرم بایننس از جمله BTC/BUSD، ETH/BUSD و XRP/BUSD استفاده می‌شود. بایننس با ایجاد جفت‌های معاملاتی بیشتر می‌تواند کاربران بیشتری را به پلتفرم خود جذب کند. دلیل اهمیت استیبل کوین‌های بومی برای شرکتی مانند بایننس، ایجاد تجربه‌ یکپارچه‌ برای کاربران این اکوسیستم است.

همانطور که پیشتر گفتیم، BUSD از BEP-2 پشتیبانی می‌کند. BEP-2 یک استاندارد فنی است که توسط بایننس توسعه یافته است و نحوه ایجاد و انتقال دارایی‌های دیجیتال جدید را در زنجیره بایننس تعریف می‌کند. در عین حال کارمزدهای کمتر در هنگام تراکنش‌ها و برداشت‌ها را به ارمغان می‌آورد. این پروتکل تعامل بین زنجیره اصلی بایننس و پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند را امکان‎‌پذیر می‌کند. در واقع به کمک آن، بایننس می‌تواند طیف گسترده‌ای از کاربردهای دارایی‌های دیجیتال را به کاربران خود ارائه دهد و همچنین زیرساخت مورد نیاز برای استفاده گسترده دلار باینس را نیز فراهم می‌کند.

دلار بایننس کاربردهای مختلفی دارد. به عنوان مثال، یک کاربر می‌تواند BUSD را با BTC در صرافی بایننس معامله کند و سپس از آن برای تجارت در Binance DEX استفاده کند. حتی اگر کاربران بخواهند در قراردادهای هوشمند اتریوم شرکت کنند، می‌توانند BUSD خود را به راحتی به ETH تبدیل کنند. یک دارنده BUSD می‌تواند در  استخرهای نقدینگی و فارمینگ، وثیقه برای وام، پرداخت برای کالاها یا خدمات و هر چیز دیگری نیز مشارکت کند. فراموش نکنید بسیاری از کیف پول‌ها و پلتفرم‌های وام دهی این رمزارز را می‌پذیرند.

کدام کیف پول ها برای ذخیره ارز دیجیتال BUSD مناسب هستند؟

کیف پول ارز دیجیتال busd

کیف پول دلار بایننس در واقع نرم‌افزاری است که داده‌های لازم برای دسترسی کاربران به وجوه ارز ذخیره شده آن‌ها را نگهداری می‌کند. این داده‌ها شامل یک کلید خصوصی مانند رمز عبور و یک آدرس کیف پول است که به عنوان کلید عمومی نیز شناخته می‌شود که مانند شماره حساب عمل می‌کند.

بهترین کیف پول‌های این ارز می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger
  • کیف پول‌های تحت وب مانند نسخه تحت وب Myetherwallet
  • کیف پول‌های دسکتاپ مانند Guarda و Lumi
  • کیف پول موبایلی مانند trust wallet و Infinity
  • کیف پول های کاغذی

روش خرید و فروش دلار بایننس

نحوه خرید و فروش busd

استیبل کوین بایننس انتقال سریع پول در سراسر جهان را با حداقل هزینه امکان‌پذیر می‌کند. مزیت این کوین در سهولت معامله آن از طریق Binance یا Paxos است. شما می‌توانید با استفاده از خدمات صرافی بایننس، این استیبل کوین را به دست آورید. از طرف دیگر می‌توانید با ارسال دلار آمریکا به Paxos رمزارز مورد نظر خود را خریداری کنید. علاوه‌ بر‌ این شما می‌توانید برای فرصت‌های معاملاتی بیشتر در یک مقطع زمانی خاص، توکن‌های خود را در چندین قرارداد شرکت دهید. ویژگی حالت چند دارایی (multi-assets) در استیبل کوین بایننس، امکان معامله با استیبل کوین‌های دیگر را نیز فراهم می‌کند. از جمله مزایای این رمزارز می‌توان به سهولت نحوه خرید و فروش بایننس کوین از طریق این ارز اشاره کرد.

آینده دلار بایننس

مارکت کپ ارز دیجیتال busd

امروزه دلار بایننس به عنوان یکی از موفق‌ترین استیبل کوین‌ها به طور گسترده به کار گرفته می‌شود. این توکن توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان استفاده شده و به یکی از اجزای اصلی صنعت ارزهای دیجیتال تبدیل شده و هیچ محدودیتی برای عرضه آن وجود ندارد. ارز دیجیتال BUSD در زمان نگارش این مقاله دارای گردش ۱۷,۵۴۷,۲۲۴,۳۷۹ و با ارزش بازار ۱۷,۵۷۱,۸۲۸,۴۱۱ دلار، رتبه ششم را در سایت CoinMarketCap به خود اختصاص داده. این روند ادامه دارد و بایننس یک نیروی مسلط در فضای کریپتو باقی مانده است. همانطور که افراد بیشتری با این صنعت آشنا می‌شوند، کاربران بیشتری به سمت BUSD به عنوان استیبل کوین انتخابی جذب می‌شوند.

نظر شما درباره این استیبل کوین چیست؟ شما کدام توکن با پشتوانه دلار آمریکا را برای معاملات خود ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

در مورد ارز های دیجیتال و بازار های مالی مطالعه تخصصی و تولید محتوا می کنم،لیسانس فیلمنامه‌نویسی سینما هستم. نوشتن کار من است، چه زمانی که کلمات کنار هم می‌نشاندم و داستان می‌نوشتم و چه حالا که در قالب محتوای تخصصی بازار های مالی می‌نویسم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا