سرمایه گذاری

صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال چیست؟ راهنمای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال (Crypto Fund)، یکی از انواع روش‌های مدیریت دارایی است که به افرادی که آگاهی کمتری نسبت به این بازار دارند، کمک می‌کند. در اصل، دارایی شما در این صندوق‌ها، توسط کارشناسان بازار مدیریت شده و به سوددهی می‌رسد. البته، شما برای استفاده از این سرویس، ملزم به پرداخت کارمزد این کارشناسان هستید. صندوق سرمایه گذاری رمز ارز انواع متفاوتی دارد که استفاده از هر یک از آنها، به شیوه متفاوتی انجام می‌شود. در این مقاله، قصد داریم، معرفی کامل و جامعی نسبت به این صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال داشته باشید و شما را با آنها آشنا کنیم.

صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال چیست؟

صندوق سرمایه گذاری رمز ارز در واقع مجموعه‌ای از دارایی‌های مختلف کریپتویی است که توسط یک یا چند نفر مدیریت می‌شود. اگر شما از علاقمندان به سرمایه‌گذاری در این بازار مالی هستید، باید بدانید که شرکت در آن، نیازمند تجربه، مهارت و علم بالایی است. اگر کسی فرصت کسب این مهارت‌ها را نداشته باشد، چه راهی پیش‌رو دارد؟ صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال، در این شرایط به علاقمندان کمک می‌کند تا بدون داشتن مهارت کافی در این بازار، در آن شرکت کرده و درآمد کسب کنند.

پس از خرید ارز دیجیتال، دقیقا زمانی که شما دارایی‌های خود را به صندوق اضافه می‌کنید، چندین معامله‌گر و کارشناس روی آنها متمرکز می‌شوند و بهترین برنامه را برای سوددهی دارایی طراحی می‌کنند. در واقع، هر چه ارزش یک صندوق بالاتر برود، احتمال دریافت سود بیشتر نیز افزایش پیدا می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده، این سرویس‌هاس سرمایه‌گذاری عمدتا تامینی هستند و تقریبا تنها چند نمونه در میان آنها، صندوق‌های خطرپذیر محسوب می‌شود.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

Crypto Fund

به طور کلی، Crypto Fund از نظر ریسک پذیری به چند دسته تقسیم می‌شود که در ادامه به معرفی هر یک و ویژگی‌های آنها می‌پردازیم.

صندوق سرمایه گذاری خطر پذیر (Venture Capital Funds)

اینجا از پروژه‌ها، آلت کوین‌ها و ICO ها استفاده می‌شود. چرا که این نوع از دارایی‌ها، تقریبا جدید است و پتانسیل بسیار بالایی برای سوددهی و رشد دارد. پس، سرمایه‌گذارانی که صندوق سرمایه گذاری خطر پذیر را انتخاب می‌کنند، باید بدانند که ممکن است با سود بسیار بالا یا ضرر خیلی مواجه شوند. استفاده از این سرویس، ریسک بسیار بالایی دارد و معمولا پس از سوددهی، فروخته می‌شوند.

صندوق سرمایه گذاری تامینی (Hedge Funds)

تقریبا، صندوقی کم ریسک محسوب می‌شود. آنها به عنوان یک پرتفویی عمل می‌کنند و دائما در حال مدیریت هستند. این روند به کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بازار کمک می‌کند. به همین دلیل، آن را با نام هج (Hedge) نیز می‌شناسند. هر دارایی می‌تواند در این صندوق‌ها قرار بگیرد ولی معمولا، آنها را از دارایی‌های مختلفی تشکیل می‌دهند تا مقاومت بالایی در برابر نوسانات پیدا کند.

این تنوع در دارایی‌ها، در استراتژی‌های کوتاه مدت و بلند مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد و در کل، به پایداری دارایی سرمایه‌گذاران کمک می‌کند. این سرویس سرمایه‌گذاری، تنها در اختیار سرمایه‌گذاران سطح بالا قرار می‌گیرد.

صندوق سرمایه گذاری تامینی مرسوم (Traditional Hedge Funds)

آشنایی با صندوق ارزدیجیتال

این صندوق‌ها، معمولا برای سرمایه‌گذاری محدودیت زمانی دارند. به عنوان مثال، افراد متعهد می‌شوند که حداقل، تا یک سال یا هر بازه زمانی تعیین شده‌ای، دارایی خود را در آن نگه دارند. البته، استفاده از سرویس سرمایه‌گذاری تامینی مرسوم، کمی هزینه بالاتری نسبت به دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارد. چرا که کارمزد این صندوق‌ها، تقریبا چیزی حدود ۲۰ درصد است. این میزان کارمزد، حتی در صورتی که سرمایه‌گذاری، افت شدیدی داشته باشد نیز باید پرداخت شود. به همین دلیل، باید بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را انتخاب کنید.

تفاوت صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال با ETF

قبل از بررسی تفاوت‌ها، بهتر است که با ETF که یکی از پروژه های ارز دیجیتال محسوب می‌شود، آشنا شوید. Exchange-Traded Fund یا همان صندوق قابل معامله، یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری یا یک ابزار مالی است. در آنها، ارزش دارایی به ارزش پایه آن دارایی بستگی دارد. معمولا از آن در بازارهای بورسی سنتی استفاده می‌شود و کمتر در بازار ارز دیجیتال کاربرد دارند. همچنین، باید بدانید که در حال حاضر، امکان دسترسی کاربران ایرانی به ETFها بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است.

در Crypto Fund، یک فردی به نام کارشناس، با دارایی شما معامله می‌کند تا به سوددهی برسد؛ ولی در ETFها، سرمایه‌گذاران باید منتظر افزایش قیمت پایه آن دارایی باشند تا دارایی آنها به سود برسد. به عنوان مثال، در بیت کوین ETF، هر زمان که قیمت BTC افزایش یابد، ETF شما نیز ارزش بالاتری به دست می‌آورد.

ETF

صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال، امکان سوددهی بالاتری نسبت به ETF دارد. چرا که معامله‌گران و کارشناسان، روی دارایی شما معامله می‌کنند و از آن سود به دست می‌آورند؛ ولی در ای‌تی‌اف، شما باید در انتظار افزایش قیمت دارایی در بازار باشید و اگر شانس خوبی نداشته باشید، ضرر می‌کنید. البته، اگر بازار را به خوبی بشناسید، می‌توانید با کمی پیش‌بینی و تحلیل، در زمان درست، از این مدل به سود برسید.

مزایا و معایب صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال

در ادامه به بررسی نقاط قوت و ضعف این مدل سرمایه‌گذاری می‌پردازیم.

مزایا:

  • سرمایه‌گذاری سریع و آسان: برای شروع، نیازی به آگاهی کامل نسبت به بازار نیست. کارشناسان و معامله‌گرانی حرفه‌ای این سرویس را برای شما مدیریت می‌کنند.
  • صرفه جویی در زمان: در این شیوه افراد، خودشان مجبور به مدیریت دارایی خود نیستند و نیازی به پیگیری آنها نیست؛ در نتیجه هزینه زمانی شما کم است.
  • نقدینگی بالا: هر زمان که اراده کنید می‌توانید دارایی خود را تبدیل و آن را خرج کنید. این موضوع، در بازار بورس به همین سادگی نیست و نقد شوندگی آن بسیار کمتر است.
  • تنوع دارایی در یک صندوق: امکان استفاده از چندین دارایی را دارید. تنوع در یک صندوق، به کاهش ریسک‌های آن کمک می‌کند. در این صورت، سرمایه شما شرایط سوددهی بسیار بالایی خواهد داشت.
مزایای استفاده از صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال

معایب:

  • عدم شناخت: درخصوص این سرویس مالی، آگاهی پایینی وجود دارد. بسیاری از سرمایه‌گذاران، این صندوق‌ها را نمی‌شناسند یا به آنها اعتماد کافی ندارند.
  • کاهش قدرت اختیار سرمایه‌گذاران: پس از ورود دارایی به این صندوق‌ها، سرمایه‌گذار هیچ اختیاری نسبت به سرمایه خود ندارد.
  • کارمزد بالا: نکته مهم این است که این میزان کارمزد، با وجود سود یا ضرر، از سرمایه‌گذاران دریافت می‌شود. با این تفاسیر می‌تواند در زمان ضرر دارایی، یک نکته منفی‌ای باشد.

کاربرد صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال در ایران

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ناشناخته هستند و بیشتر سرمایه‌گذاران ایرانی، نسبت به آن آشنایی کافی ندارند. از طرف دیگر، تقریبا دسترسی به این سرویس برای کاربران داخل ایران ممکن نیست. البته، همیشه راه‌های برای دسترسی وجود دارد که هرکدام چالش‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. برای استفاده از Crypto Fund، می‌توانید از نسخه‌های ایرانی که دسترسی راحت‌تری دارند، استفاده کنید. قبل از هر چیزی، نسبت به امنیت و اعتبار این صندوق‌ها آگاه شوید و سپس، دارایی خود را در دسترس آنها قرار دهید.

شما تجربه استفاده از این سرویس را دارید؟ چه توصیه‌ای برای دیگران دارید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا