آموزش تحلیلتحلیل فاندامنتالمقالات ارز دیجیتال

دامیننس چیست؟ کاربرد آن در بازار ارزهای دیجیتال بدانید

یکی از شاخص‌های اصلی برای سنجش وضعیت پروژه‌های ارز دیجیتال، دامیننس (Dominance) است؛ از آن برای شناسایی میزان تسلط یک کوین یا توکن بر بازار کریپتو استفاده می‌شود. معامله‌گران با دانستن مفهوم دامیننس می‌توانند بر احساسات موجود در بازار کریپتو نظارت کنند و با دید باز معاملات خود را انجام دهند.

برای اینکه به تریدری حرفه‌ای تبدیل شوید، ‌نیاز است با مفاهیم و اصطلاحات کاربردی کریپتو باید آشنا باشید. در این مطلب از بلاگ والکس، به سراغ بررسی دامیننس در بازار ارز دیجیتال می‌رویم و کاربردهای این شاخص در تحلیل تکنیکال را بررسی می‌کنیم؛ در ادامه با ما همراه شوید.

دامیننس و همه چیز درباره آن

دامیننس چیست؟ این مفهوم به ارزش‌گذاری یا تسلط یک ارز دیجیتال نسبت به ارزش کل بازار کریپتو اشاره دارد؛ شاخص آن توسط سایت CoinMarketCap ارائه می‌شود. معمولا برای تحلیل تسلط رمزارزهای بیت کوین، اتریوم، تتر و یا آلت کوین ها را نسبت به کل دارایی‌های مارکت کریپتوکارنسی محاسبه می‌کند.

به‌طورکلی از Dominance در بازار ارز دیجیتال برای نشان‌دادن ماهیت اساسی رمزارز در بازار و بررسی ارزش آنها در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

تریدرهای حرفه‌ای با بررسی این شاخص مهم و نظارت بر احساسات کاربران، می‌توانند تصمیمات درست‌تری را بگیرند. برای مثال، تغییرات قیمت بیت کوین اغلب نشان‌دهنده تغییر در احساسات بازار ارزهای دیجیتال است؛ چنانچه این کوین روند نزولی داشته باشد یعنی کاربران به‌جای خرید بیت کوین به سراغ سرمایه‌گذاری روی آلت‌کوین‌ها رفته‌اند.

کاربرد دامیننس در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟‌

تا امروز بیش از ۲۵ هزار ارز دیجیتال در این مارکت معرفی شده‌اند؛ برای تشخیص میزان ارزش و اعتبار هر کدام از این رمز ارزها از مفهوم دامیننس استفاده می‌شود. اصلی‌ترین فاکتور برای قیمت‌گذاری روی ارزهای رمزنگاری شده، میزان عرضه و تقاضا است. ارزش بازار بیت کوین شاخصی مهم برای بررسی احساسات سرمایه‌گذاران است و اغلب تریدرها از این دامیننس برای نظارت بر احساسات در بازار استفاده می‌کنند. مارکت BTC به‌قدری بزرگ است که آن را به یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال و به‌اصطلاح پادشاه این بازار تبدیل کرده است. پروژه‌های زیادی مثل اتریوم قصد دارند Dominance این ارز را از طریق ارائه مزیت‌های رقابتی شبکه، مانند قرارداد هوشمند و برنامه‌های کاربردی در بلاکچین به چالش بکشند.

شناسایی آلت سیزن با کمک دامیننس

پس از آگاهی از اینکه دامیننس چیست، ‌می‌توانید زمان رشد بازار و آلت سیزن (AltSeason) را پیش‌بینی کنید. با شروع این فرایند روند بازار نیز کاملا تغییر می‌کند و موقعیت مناسبی برای کسب سود است. هر زمان که دامیننس بیت کوین پس از یک روند صعودی، به‌شدت کاهش پیدا می‌کند، یعنی پول‌های درشت سرمایه‌گذاران از بیت کوین خارج شده و در حال خرید آلت‌کوین‌ها هستند. حالا باید به دنبال سرنخ‌های جدیدی بگردید تا بتوانید با آلت سیزن همراه شوید.

دامیننس های مهم در بازار

دامیننس تتر، بیت کوین و اتریوم شاخص‌های مهم برای تحلیل میزان تسلط بازار بررسی می‌شوند. افزایش و کاهش هر کدام از آنها نشان‌دهنده حرکت جریان بازار است. هنگامی که Dominance هر یک تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد حالات مختلفی رخ می‌دهد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

دامیننس بیت کوین

میزان دامیننس بیت کوین
میزان دامیننس بیت کوین

نشان‌دهنده نسبت ارزش بازار این ارز به کل بازار ارزهای دیجیتال است. با گسترش صنعت ارزهای دیجیتال، تعداد آلت‌کوین‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است به همین دلیل تسلط BTC به‌تدریج کاهش پیدا می‌کند.

بازار رمزارزها وابستگی زیادی با بیت کوین دارد و زمانی که پادشاه مارکت در یک جهت حرکت می‌کند، آلت‌کوین‌ها به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. در زمان نگارش این مطلب (ژوئن ۲۰۲۳) ارزش کل بازار کریپتو بیش از ۱ میلیارد دلار است و BITCOIN سهم ۴۸.۵٪ از این بازار را دارد. Dominance را می‌توانید در نوار ابزار بالای کوین مارکت کپ مشاهده کنید. همچنین می‌توانید در تریدینگ ویو (Tradingview) ‌با جستجوی عبارت “BTC.D” تسلط بیت کوین را مشاهده کنید.

مشاهده نمودار لحظه ای دامیننس بیت کوین

دامیننس اتریوم

دامیننس در اتریوم

رشد دامیننس اتریوم در پی افزایش استفاده  از قرارداد هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز دیفای (DeFi) رخ می‌دهد. بالارفتن سلطه آن، رشد قیمت رمزارز “ETH” را به همراه دارد. اتریوم به‌عنوان دومین رمزارز بازار، بخشی از تسلط بیت کوین را ربوده است و سهم ۱۹.۴٪ از بازار دارد. وقتی این عدد افزایش پیدا می‌کند یعنی استفاده از قرارداد هوشمند و DeFi رشد یافته است. در موقعیت‌های کاهشی هم نشان‌دهنده احساسات منفی بازار است و کاربران دید مثبتی به آن و سایر آلت‌کوین‌ها ندارند. در تریدینگ ویو با سرچ “ETH.D” می‌توانید دامیننس این رمزارز محبوب را مشاهده کنید.

مشاهده نمودار لحظه ای دامیننس اتریوم

دامیننس تتر

میزان دامیننس تتر
میزان دامیننس تتر

این عدد از تقسیم ارزش بازار تتر بر کل بازار کریپتو به دست می‌آید. افزایش این آن نشان‌دهنده بالا رفتن تعداد توکن‌های USDT در بازار و کاهش آن نشان‌دهنده کم شدن تعداد توکن‌های تتر در بازار است. مفهوم دامیننس تتر بسیار حائز اهمیت است زیرا رشد آن نشان‌دهنده فروش ارزهای دیجیتال توسط معامله‌گران و تبدیل آن به استیبل‌کوین تتر و ریزش آن نشان‌دهنده تبدیل این ارز به سایر ارزهای دیجیتال است.

مشاهده نمودار لحظه ای دامیننس تتر

تحلیل دامیننس چیست؟

تمامی آلت‌کوین‌ها به تغییرات قیمتی BTC و دامیننس آن واکنش نشان می‌دهند، می‌توان گفت نوعی ابزار تحلیلی است. بیشتر مواقع، آلت‌کوین‌ها در برابر بیت کوین یک روند نزولی یا صعودی دارند. زمانی‌که دامیننس بیت کوین افزایش پیدا می‌کند، آلت‌کوین‌ها ارزش خود را از دست می‌دهند و قیمت آنها به شدن افت می‌کند. چنین اتفاقی در مرحله‌ای رخ می‌دهد که این ارز از مرحله تثبیت عبور کرده و وارد یک فاز صعودی شده است. طبق تاریخچه، زمانی که BITCOIN یک رالی صعودی را شروع می‌کند، قیمت آلت‌کوین‌ها یکی پس از دیگری افزایش پیدا می‌کنند. تحلیل بازار با مفهوم دامیننس آسان‌تر انجام می‌شود و با استفاده از این ابزار می‌توانید قیمت ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کنید.

فرمول محاسبه دامیننس چیست؟

برای به دست آوردن میزان دامیننس در بازار ارز دیجیتال، ارزش کل مارکت یک ارز دیجیتال نسبت به بازار کل دارایی‌های کریپتو سنجیده می‌شود. از فرمول زیر می‌‌توان برای تعیین دامیننس تمام ارزهای دیجیتال استفاده کرد:

ارزش ارز دیجیتال موردنظر / کل ارزش بازار رمز ارزها * ۱۰۰

آیا مفهوم دامیننس قابل اعتماد است؟

این مفهوم در بازار ارز دیجیتال بیانگر تسلط یک کوین در بازار کریپتوکارنسی است. هر چه میزان این شاخص بالاتر برود نشان‌دهنده نشان قدرت یک رمزارز است. یعنی معامله‌گران بزرگ و بیشتریدر حال خرید این کوین در حجم بالا هستند. هرچند که این شاخص نشان‌دهنده قدرت یک کوین است اما نباید فقط با در نظر گرفتن آن دست به معامله بزنید. بلکه از این کنار در کنار تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بازار می‌توانید نسبت به آینده یک رمزارز تصمیم بگیرید.

شما بگویید، مفهوم دامیننس تا چه میزان در تشخیص روند بازار مؤثر است؟

گام قبلی (۶/۳۳) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۳ / ۵. مجموع آرا: ۲۲

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا