مقالات ارز دیجیتال

RWA چیست؟ دارایی های واقعی خود را به دارایی کریپتویی تبدیل کنید!

اگر شما جز آن دسته از کاربرانی هستید که شبکه‌های بلاکچین و ارزهای دیجیتال را صرفاً یک موضوع دیجیتالی می‌دانند، سخت در اشتباهید! در طول سال‌های گذشته این فناوری نوظهور با نفوذ هرچه بیشتر به زندگی روزمره، توانست از یک ماهیت دیجیتالی و نامشهود خارج شود. این ادغام تا جایی ادامه یافت که امروزه با مفهومی به نام توکن دارایی های واقعی یا به اصطلاح RWA (Real World Assets) مواجه هستیم. به لطف این ویژگی، هر دارایی در دنیای واقعی قابلیت به ثبت رسیدن در شبکه‌های بلاکچین به عنوان یک توکن دیجیتالی را دارند! از آثار هنری گرفته تا املاک و مستغلات و حتی سهام و دارایی‌های شخصی، همگی می‌توانند در یک شبکه بلاک‌چین به عنوان دارایی ثبت شوند. توکن دارایی‌های واقعی ابزار جدیدی برای انتقال مالکیت و تقسیم جریان‌های درآمدی فراهم می‌کنند؛ اما آیا استفاده از این روش همیشه موثر خواهد بود؟

در این مقاله به بررسی مفهوم توکن دارایی دنیای واقعی پرداخته و مزایا و معایب آن را به شما معرفی می‌کنیم. همچنین در انتها می‌توانید با فرایند ایجاد ارز RWA و برخی پروژه‌های فعال در این زمینه آشنا شوید.

RWA (Real World Assets): ورود جهان واقعی به بلاکچین!

برای درک بهتر توکن دارایی های واقعی، بهتر است ابتدا به سراغ تعریف آن برویم. به طور خلاصه، هر نوع دارایی (فیزیکی، دیجیتالی یا مبتنی بر داده) که ارزش خود را از جهانی خارج از چارچوب شبکه‌های بلاکچین می‌گیرند، در دسته RWA قرار داده می‌شوند. به عبارت دیگر کاربران می‌توانند با ثبت دارایی واقعی خود در شبکه بلاک‌چین، یک دوقلو دیجیتالی از آن را در این جهان به وجود آورند.

توکن‌های RWA عملکردی شبیه به استیبل کوین‌ها دارند. هر استیبل کوین پشتوانه واقعی نظیر دلار، یورو و طلا داشته و قابلیت نقد شدن را دارد. با توجه به تشابه RWA (Real World Assets) و استیبل‌کوین‌ها، برخی ممکن است این دو مفهوم را با یکدیگر اشتباه بگیرند؛ درحالی که توکن دارایی‌های واقعی می‌توانند هر نوع ماهیت فیزیکی نظیر فلزات گران‌بها، مواد خام، املاک و مستغلات، آثار هنری یا حتی محصولات کشاورزی را به توکن تبدیل کنند! با توجه به این موارد، می‌توان نتیجه گرفت که ظرفیت توکن‌های دارایی واقعی برای توکنیزه کردن تقریباً نامحدود است.

مفهوم RWA (Real World Assets)

توکنیزه کردن دارایی‌های واقعی می‌تواند باعث افزایش نقدینگی شده و شفافیت و دسترسی‌پذیری را برای دارایی‌های واقعی و فیزیکی به ارمغان آورد. در کنار این موارد، توکن‌های RWA قابل تقسیم هستند؛ به عبارت دیگر در صورتی که شما امکان خرید یک واحد فیزیکی کامل (مانند یک خانه یا شمش طلا) را نداشته باشید، از این طریق می‌توانید بخشی از آن را خریداری کرده و از رشد قیمت آن سود به دست آورید. توکن دارایی های واقعی کاربرد فراوانی در حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا همان DeFi‌ نیز دارند. به عنوان مثال ارائه وام،‌ مدیریت دارایی‌های واقعی در شبکه‌های بلاک‌چین و ثبت حقیقی و معنوی مالکیت دارایی‌ها، ازجمله کاربردهای این توکن‌ها در دیفای به شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید: defi چیست

مزایای توکن‌های RWA

توکن دارایی های جهان واقعی به لطف یک نوآوری جذاب و پرطرفدار، مزایای فراوانی را با خود به همراه دارند. برخی از مهم‌ترین مزایای آن‌ها عبارت‌اند از:

  • کارایی بالا: توکن‌سازی دارایی‌های واقعی امکان خرید و فروش همه یا بخشی از آن‌ها را در ۲۴ ساعت از هر روز هفته فراهم می‌کند. در این حالت شما می‌توانید تنها با استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال و بدون نیاز به هرگونه واسطه‌ای، دارایی مورد نظرتان را در هر نقطه از جهان خرید و فروش کنید.
  • اعتمادسازی: ارتباط نزدیک توکن‌های RWA با استیبل‌کوین‌ها باعث شده تا معامله‌گران بابت مشکلات تسویه نگران نباشند. در این حالت دو طرف معامله می‌توانند بدون نیاز به یک شخص ثالث، با اعتمادی در سطح فناوری تغییرناپذیر بلاکچین دارایی مورد نظر خود را معامله کنند.
  • شفافیت: ثبت عمومی و غیرقابل تغییر معاملات در شبکه بلاک‌چین، دید کاملی را نسبت به مالکیت دارایی و فعالیت‌های مرتبط با آن فراهم می‌کند. در این شرایط احتمال کلاهبرداری نیز تقریباً به صفر خواهد رسیده و امکان ردیابی دقیق معاملات مشکوک وجود خواهد داشت.
  • انطباق با فناوری: به لطف قراردادهای هوشمند، امکان نظارت و بررسی‌های دقیق بر مسائلی نظیر احراز هویت طرفین معاملات فراهم شده است. در کنار این، توکن‌های دیجیتال می‌توانند مواردی نظیر پایبندی به تعهدات گزارش‌های مالیاتی را از طریق دفترکل عمومی خود ساده‌تر کنند.
  • کاهش هزینه‌ها: حذف واسطه‌ها باعث کاهش هزینه تراکنش و ثبت اسناد به شیوه سنتی خواهد شد. همچنین مدیریت مداوم توکن‌ها از طریق مکانیزم‌های اجماع شبکه‌های بلاک‌چین می‌تواند هزینه نگهداری اسناد را در مقایسه با سایر شیوه‌های سنتی و فیزیکی کاهش دهد.
  • ایجاد نقدینگی: تقسیم دارایی‌های RWA (Real World Assets) باعث تسهیل نقدینگی می‌شود. این توکن‌ها به سادگی در هر زمانی قابل معامله هستند؛ از همین رو حرکت به سمت این شیوه، بازار ثانویه و پویای جدیدی را بر اساس دارایی‌های دنیای واقعی شکل خواهد داد.
مزایای توکن دارایی های واقعی

علی‌رغم تمامی این مزایا، حوزه توکن دارایی های واقعی با چالش‌هایی روبه‌رو است. در بخش بعدی به برخی از مهم‌ترین موانع پیش روی این حوزه اشاره کرده‌ایم.

معایب توکن دارایی‌های واقعی

با گذشت چندین ماه از زمان پیدایش توکن دارایی‌های واقعی، بسیاری از مشکلات موجود در مسیر آن رفع شده‌اند؛ اما با این حال همچنان موارد زیر به عنوان چالش‌ها و معایب RWA به شمار می‌روند:

  • عدم وجود یک محیط استاندارد و مشترک: خرید و فروش دارایی‌های واقعی در محیط بلاک‌چین نیازمند ایجاد یک بازار ثانویه پرجنب‌وجوش و در عین حال با استانداردهای یکپارچه است. مؤسسات و صرافی‌های ارائه دهنده این نوع خدمات باید قابلیت همکاری و اتصال به یکدیگر را داشته باشند؛ چرا که در این صورت احتمال وجود برخی تداخل‌ها وجود خواهد داشت.
  • مشکلات قانون‌گذاری و مدیریت ریسک: وجود تعداد زیادی از نهادهای نظارتی و قانون‌گذاری، می‌تواند روند توکن‌سازی دارایی‌ها را بسیار پیچیده کند. عدم وجود یک نهاد مشخص در این زمینه ممکن است در نهایت باعث افزایش ریسک‌های نظارتی شود؛ چرا که همچنان مشخص نیست کدام نهاد مسئولیت مستقیم نظارت بر این روند را خواهد داشت.
  • مشکلات حریم خصوصی: تضاد کلاسیک بین شفافیت و حفظ حریم خصوصی شبکه‌های بلاک‌چین، در حوزه RWA (Real World Assets) نیز کاملاً مشهود است. هرچند که قراردادهای هوشمند و مکانیزم‌هایی نظیر اجماع دانش صفر در تلاش برای رفع این موضوع هستند؛ اما زمانی که پای دارایی‌های فیزیکی و واقعی در میان باشد، احراز هویت واقعی خریدار و مالک یک موضوع جدی خواهد بود.
  • اثبات مالکیت: توکن‌سازی دارایی‌های واقعی نیازمند اثبات مالکیت حقیقی آن است. در حال حاضر برخی حوزه‌ها نظیر آثار هنری و حتی املاک و مستغلات با چالش‌هایی در خصوص اثبات مالک واقعی مواجه هستند. این موضوع می‌تواند در هنگام توکن‌سازی و ارائه سند معتبر مالکیت به یک بحران تبدیل شود!

فرآیند توکنیزه کردن RWA

در صورتی که قصد توکنیزه کردن یک دارایی و تبدیل آن به RWA (Real World Assets) را داشته باشید، فرایند مشخصی پیش روی شما قرار دارد. البته در نظر داشته باشید که در حال حاضر به دلیل مسائل نظارتی، این امکان برای کاربران ایرانی از طریق نهادهای معتبر داخلی وجود ندارد. روند تبدیل یک دارایی به توکن دارای ارزش در شبکه‌های بلاک‌چین شامل مراحل زیر است:

آموزش ایجاد توکن RWA
  • انتخاب دارایی: در اولین قدم لازم است شما یک دارایی ارزشمند برای توکنیزه کردن انتخاب کنید. هرگونه دارایی با ارزش مادی و معنوی از دنیای واقعی می‌تواند در این دسته قرار بگیرد.
  • دریافت تاییدیه نظارتی: به منظور احراز مالکیت دارایی، کاربران علاقه‌مند به توکنیزه نیاز به دریافت تاییدیه از نهادهای قانون‌گذار در این زمینه را خواهند داشت.
  • انتخاب شبکه بلاکچین: پس از تایید مالکیت از لحاظ قانونی، نوبت به انتخاب یک شبکه بلاک‌چین برای ثبت توکن خواهد رسید. بلاک‌چین مورد انتخاب باید از قراردادهای هوشمند جهت سهام مالکیت، تراکنش‌ها و توزیع درآمد و هزینه پشتیبانی کند.
  • ایجاد توکن: در مرحله بعد لازم است توکنی را به عنوان نماینده دارایی واقعی خود در بلاک‌چین منتخبتان ایجاد کنید. ایجاد توکن نیازمند تصمیم‌گیری در مورد استانداردهای توکن و عرضه کل و مدل‌های توزیع خواهد بود.
  • صدور توکن: پس از ایجاد توکن، نوبت به استفاده از قراردادهای هوشمند جهت صدور آن خواهد رسید. لازم است تا قرارداد هوشمند شما اسناد مالکیت نظیر امضا مالکان را عرضه کرده و شرایطی جهت خرید دارایی و انجام عمل موازی آن در شرایط واقعی ارائه دهد.
  • معامله در وب ۳.۰: پس از صدور، امکان فروش توکن فراهم خواهد شد. با استفاده از یک برنامه غیر متمرکز مختص خرید و فروش RWA (Real World Assets)، به سادگی می‌توانید روند فروش دارایی خود در دنیای بلاک‌چین را مدیریت کنید.

پروژه‌های فعال در زمینه RWA

با استقبال بالای کاربران از توکن‌های RWA، پروژه‌های بسیاری فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند. برخی از مطرح‌ترین پروژه‌های فعال در این زمینه، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • Ondo Finance: این پروژه تمرکز خود را بر روی ارائه راه‌حل‌هایی در زمینه توکنیزه کردن دارایی‌های واقعی نظیر املاک و کالاهای فیزیکی قرار داده است.
  • چین لینک: پروژه Chainlink در زمینه ارائه اوراکل غیرمتمرکز برای قراردادهای هوشمند فعالیت دارد. این پروژه در تلاش است تا تعامل با داده‌های دنیای واقعی را ایمن‌تر سازد.
  • MakerDAO: پروژه MakerDAO با توکن DAI، در تلاش برای ارائه وثیقه جهت پشتیبانی از معاملات توکن دارایی های واقعی است.
  • Synthetix: در صورتی که در تخمین ارزش دارایی خود تردید دارید، پروژه Synthetix می‌تواند به شما در ارزش‌گذاری دارایی کمک کند. این پروژه برای تخمین ارزش از الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند.
قیمت چین لینک
چین لینک Chainlink (LINK)
۸۵۶,۶۶۴.۰۰ تومان
$ ۱۴.۲۰۴ ۳.۱۴%

خرید و فروش امن، سریع و آسان چین لینک در والکس

  • معامله بیش از ۱۲۰ کوین دیگر
  • معامله تعهدی با شورت و لانگ
  • بات معامله‌گر رایگان
  • خرید و فروش آنی
  • دریافت اعتبار معاملاتی (سکو)
خرید چین لینک

با توجه به موفقیت توکن‌های RWA در جلب توجه کاربران و سرمایه‌گذاران، انتظار می‌رود که در آینده شاهد فعالیت پروژه‌های بیشتری در این حیطه باشیم. از طرفی ارزش کل قفل شده (TVL) پروژه‌های فعال در این حوزه، نوید روزهای درخشانی برای آینده آن را می‌دهد.

بیشتر بخوانید: TVL چیست
بهترین پروژه های RWA

جهان واقعی در میان داده‌ها!

توکن‌های RWA (Real World Assets) یک تحول در زمینه ادغام جهان واقعی با شبکه‌های بلاک‌چین به شمار می‌روند. به نظر می‌رسد پتانسیل حقیقی این نوآوری روزبه‌روز بیشتر خود را نمایان خواهد کرد؛ اما به شرطی که مشکلات فعلی موجود در مسیر آن با راهکارهای مناسبی برطرف شوند. در صورت هموار شدن روند حرکت این فناوری، پای جهان واقعی به زودی به دنیای داده‌های بلاک‌چین باز خواهد شد!

به نظر شما چه آینده‌ای در انتظار این فناوری و پروژه‌های مرتبط با آن است؟ نظرات خود در این زمینه را با ما و سایر کاربران والکس به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
medium
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا