بلاکچین

سوالات رایج فناوری بلاکچین‌

فناوری بلاکچین که این روزها به لطف کریپتوکارنسی‌ها نامش در همه‌جا مطرح است و کاربردهای بسیاری نیز در زمینه‌های دیگر دارد؛ ابهامات و پرسش‌های فراوانی را برای علاقه‌مندان به حوزه‌ی ارزهای دیجیتال و به‌طور کلی دنیای تکنولوژی به‌وجود آورده است. 

در این مقاله، به بررسی برخی از پر تکرار‌ترین پرسش‌ها در رابطه با بلاکچین خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بلاکچین

فهرست مطالب

فناوری بلاکچین چطور به وجود آمد؟

عبارت بلاکچین ‌(Blockchain) از دو بخش بلاک (Block) و چین (Chain) به معنای زنجیره تشکیل شده و معنی کلی آن زنجیره بلاک‌هاست. 

این شبکه، یک پایگاه داده است که بر خلاف سرورهای سنتی ثبت اطلاعات که امروزه در بیشتر مراکز و نهادها از آن‌ها استفاده می‌شود؛ اطلاعات داخل آن محرمانه نیست و در یک نقطه مرکزی نگه‌داری نمی‌شود. هر کاربر شبکه می‌تواند با دانلود یک نسخه کامل از آن به تمامی اطلاعات دسترسی پیدا کند. 

این سیستم ثبت داده، توسط هیچ شخص یا نهادی کنترل نمی‌شود و کنترل آن به‌طور کامل بر عهده کاربران شبکه است. در یک تعریف کلی فناوری بلاکچین یک دفتر کل توزیع شده و غیر‌متمرکز است.

آیا شبکه بلاکچین کاملاً غیر‌قابل نفوذ است؟

بلاکچین شبکه‌ای کاملاً امن است و امکان نفوذ به این سیستم و هک کردن آن بسیار کم است. پروتکل‌های امنیتی بلاکچین به شیوه‌ای طراحی شده که امکان نفوذ، جعل، تقلب و کلاهبرداری در این بستر را تقریباً به صفر رسانده است.

تنها روشی که می‌توان در روند کاری شبکه بلاکچین اختلال ایجاد کرد؛ تسلط به بیش از ۵۰ درصد توان پردازش شبکه یا هش‌ریت آن است. به این نوع نفوذ حمله ۵۱ درصد گفته می‌شود که انجام آن مستلزم زمان، هزینه و انرژی بسیار بالایی است. بنابراین امکان وقوع آن نیز بسیار پایین است.

تاریخچه فناوری بلاکچین چیست؟

فناوری بلاکچین از کجا آمده است؟

ایده‌ی فناوری بلاکچین در سال ۱۹۹۱ توسط استوارت هابر و اسکات استورنتا برای ثبت و مدیریت بهتر اطلاعات ارائه شد. آن‌‌ها در طرح خود به دنبال زمان‌بندی و مرتب‌سازی بهینه‌تر اسناد دیجیتالی بودند. همچنین امکان سانسور و تغییر اسناد و اطلاعات را از بین بردند.

تا سال ۲۰۰۸ به این ایده و فناوری توجهی نشد. اما در این سال ساتوشی ناکاموتو اولین رمزارز جهان یعنی بیت کوین را در بستر بلاکچین به دنیا معرفی کرد. پس از مطرح شدن بیت کوین، فناوری بلاکچین نیز به جهانیان معرفی شد. 

ویژگی‌های اصلی بلاکچین کدامند؟

 تمرکز‌زدایی و توزیع اطلاعات: انحصار اطلاعات تا قبل از فناوری بلاکچین همیشه در دست نهاد‌ها و سازمان‌هایی بود که از افراد برای انجام امور مختلف اطلاعات کسب می‌کردند. آن‌ها اطلاعات را بر روی یک سرور مرکزی ذخیره و نگه‌داری می‌کردند. اما در بلاکچین‌، تمام کاربران شبکه یک نسخه از تمامی داده‌های موجود در آن را بر روی سیستم شخصی خود دارند. داده‌‌ها محرمانه نیستند و به‌طور شفاف برای همه‌ی اعضا قابل رویت‌اند. 

 شفافیت: بلاکچین‌‌ها با فرایند توزیع داده این امکان را فراهم کرده که تمام فعالیت‌هایی که در این بستر صورت می‌گیرد؛ به‌طور شفاف برای همه‌ی اعضای شبکه قابل مشاهده و پیگیری باشد. همچنین با استفاده از فرایند رمزنگاری برای هر کاربر، یک کلید عمومی یا شناسه‌ عمومی در این شبکه مشخص می‌شود که این روند به حفظ هویت و حریم شخصی کاربران منجر می‌شود. در نتیجه، بلاکچین در عین اینکه به‌طور کامل شفافیت اطلاعات را پیاده‌سازی می‌کند؛ هویت کاربران را نیز به بهترین شکل حفظ می‌کند.

تغییرناپذیری: هر داده‌ای پس از ثبت بر روی بلاکچین تحت هیچ شرایطی قابلیت حذف یا تغییر نخواهد داشت. این روند عملاً تقلب را در بستر این شبکه غیر‌ممکن می‌کند. عامل تغییر ناپذیری فناوری بلاکچین توابع هش هستند. این توابع هر بلاک را از طریق فرایند رمزنگاری دارای یک کد هش اختصاصی می‌کنند. برای تغییر داده‌‌های موجود در هر بلاک باید مقدار هش آن ‌را تغییر داد؛ اما مسئله به این‌جا ختم نمی‌شود.‌ هر بلاک مقدار هش بلاک قبلی را نیز در خود جای می‌دهد و این مقدار هم برای تغییر داده‌ها یا حذف آن‌ها باید تغییر کند. در نتیجه کوچک‌ترین تغییر در انواع بلاکچین نیازمند تغییر هش تمامی بلاک‌‌های آن از نخستین تا آخرین بلاک است. با توجه به این توضیحات، تغییر و حذف داده‌ها در بلاکچین عملاً غیر‌ممکن است.

اجزای اصلی بلاکچین کدام‌اند؟

اجزای فناوری بلاکچین
  1. بلاک: همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، بلاکچین زنجیره‌ای از بلاک‌هاست. هر بلاک اطلاعات تراکنش‌ها‌ (زمان انجام و آدرس فرستنده و گیرنده)، هش اختصاصی خود و هش بلاک قبلی را در خود جای می‌دهد. 
  2. گره: رایانه‌هایی که اعضای شبکه بلاکچین با آن‌ها وارد سیستم می‌شوند را نود یا گره می‌گویند. نودها باید یک نسخه از تمامی اطلاعات شبکه را دانلود کنند. گره مسئولیت حفظ امنیت شبکه و اعتبارسنجی و تایید تراکنش‌ها را به عهده دارد.
  3. ماینر: ماینرها وظیفه‌ی استخراج بلاک‌های جدید را دارند و به آن‌ها استخراج کننده نیز می‌گویند. در فناوری بلاکچین بلاک‌‌ها باید از طریق حل معادلات پیچیده‌ی ریاضی اعتبارسنجی شوند تا بتوانند به زنجیره‌ی اصلی بپیوندند. ماینر با استفاده از قدرت پردازشی سیستم کامپیوتر یا دستگاه‌های ماینینگ این فرایند را انجام می‌دهد و در ازای آن پاداش دریافت می‌کند.

بلاک در فناوری بلاکچین چیست؟

بلاک‌ها که رکن اصلی بلاکچین‌ و به‌ نوعی صفحات این دفتر کل توزیع شده هستند را می‌توان پرونده دیجیتالی تراکنش‌های بلاکچین دانست. هر بلاک محل دخیره‌سازی بخشی از اطلاعات بلاکچین است. این اطلاعات شامل مواردی چون زمان انجام تراکنش‌ها، آدرس عمومی فرستنده و آدرس عمومی گیرنده، هش اختصاصی خود بلاک و هش اختصاصی بلاک قبل است.

داده‌ها به‌‌طور دائمی بر روی بلاک ثبت می‌شوند و امکان حذف یا تغییر آن‌ها وجود ندارد. این ویژگی با استفاده از فرایند رمزنگاری در بلاکچین به‌وجود می‌آید. همچنین تمامی داده‌های بلاک انحصاری است و نمی‌توان آن‌ها را در بلاک دیگر کپی یا جایگزین کرد. بلاک در بلاکچین طی فرایند استخراج یا ماینینگ توسط ماینرها به‌وجود می‌آید.

امنیت سایبری بلاکچین چطور تامین می‌شود؟

امنیت سایبری یا همان DNS شبکه بلاکچین به‌واسطه ویژگی‌های عدم تمرکز و توزیع داده در این سیستم تامین می‌شود. تمامی بلاکچین‌ها دارای گواهینامه SSL هستند. این گواهینامه‌ با نصب بر روی دامنه‌های اینترنتی، پروتکل https را فعال کرده و اتصال امن دامنه و مرورگر را ایجاد می‌کند. 

به‌طور کلی می‌توان گفت که امنیت این سیستم‌ها از طریق پروتکل‌های مختلف و به‌صورت حرفه‌ای و دقیق بررسی و تامین می‌شود. از این رو، کاربران بلاکچین‌های مختلف می‌توانند با خیال آسوده در این بسترها فعالیت کنند و نگران امنیت اطلاعات و سیستم‌های خود هنگام اتصال به شبکه نباشند.

بلاک‌ها چطور در بلاکچین شناسایی می‌شوند؟

هر یک از بلاک‌های بلاکچین یک هش اختصاصی دارند؛ هش هر بلاک کد شناسایی آن محسوب می‌شود و یک رشته کد است که با استفاده از الگوریتم تابع هش به‌وجود می‌آید. این رشته کد به‌نوعی نشانی بلاک‌ها هستند و آن‌ها را در بلاکچین از این طریق می‌توان شناسایی کرد.

فناوری بلاکچین چطور کار می‌کند؟

الگوریتم اجماع در فناوری بلاکچین

فناوری بلاکچین بر اساس الگوریتم اجماع کار می‌‌کنند. هر فعالیتی در بستر این فناوری را باید تمام کاربران آن تایید کنند. تراکنش‌ها، تبادلات و قراردادهایی که بر روی بلاکچین انجام می‌شوند؛ باید توسط همه‌ی اعضا تایید شوند.

اگر شما قصد دارید مقداری ارز دیجیتال به کیف پول یکی از آشنایان خود انتقال دهید؛ باید پس از بررسی قیمت ارزدیجتال این تراکنش را بر روی شبکه منتشر کنید و در انتظار گرفتن تاییدیه از شبکه باشید. اگر تراکنش شما به حد نصاب تاییدیه نرسد؛‌ انجام نخواهد شد.

ساز و کار اجماع بلاکچین به صورت گواه اثبات کار(PoW) و گواه اثبات سهام (PoS) صورت می‌گیرد. 

  • گواه اثبات کار: در این روش نودها با دانلود یک نسخه‌ی کلی از شبکه وارد آن ‌می‌شوند و می‌توانند در اعتبارسنجی و تایید تراکنش‌ها شرکت داشته باشند.
  • گواه اثبات سهام: این شیوه با ‌توجه به میزان ارز ذخیره شده در کیف پول نودها انجام می‌شود. هر نود بسته به میزان ارزی که در کیف پول خود استیک و قفل می‌کند، می‌تواند تراکنش‌ها را تایید کند.

آیا شبکه بلاکچین کاملاً غیر‌قابل نفوذ است؟

بلاکچین شبکه‌ای کاملاً امن است و امکان نفوذ به این سیستم و هک کردن آن بسیار کم است. پروتکل‌های امنیتی بلاکچین به شیوه‌ای طراحی شده که امکان نفوذ، جعل، تقلب و کلاهبرداری در این بستر را تقریباً به صفر رسانده است.

تنها روشی که می‌توان در روند کاری شبکه بلاکچین اختلال ایجاد کرد؛ تسلط به بیش از ۵۰ درصد توان پردازش شبکه یا هش‌ریت آن است. به این نوع نفوذ حمله ۵۱ درصد گفته می‌شود که انجام آن مستلزم زمان، هزینه و انرژی بسیار بالایی است. بنابراین امکان وقوع آن نیز بسیار پایین است.

امنیت سایبری بلاکچین چطور تامین می‌شود؟

امنیت سایبری یا همان DNS شبکه بلاکچین به‌واسطه ویژگی‌های عدم تمرکز و توزیع داده در این سیستم تامین می‌شود. تمامی بلاکچین‌ها دارای گواهینامه SSL هستند. این گواهینامه‌ با نصب بر روی دامنه‌های اینترنتی، پروتکل https را فعال کرده و اتصال امن دامنه و مرورگر را ایجاد می‌کند. 

به‌طور کلی می‌توان گفت که امنیت بلاکچین از طریق پروتکل‌های مختلف و به‌صورت حرفه‌ای و دقیق بررسی و تامین می‌شود. از این رو، کاربران بلاکچین‌های مختلف می‌توانند با خیال آسوده در این بسترها فعالیت کنند و نگران امنیت اطلاعات و سیستم‌های خود هنگام اتصال به شبکه نباشند.

حمله ۵۱ درصدی به بلاکچین چگونه انجام می‌شود؟

به این حمله، حمله اکثریت نیز گفته می‌شود. در حمله ۵۱ درصد یکی از نودهای شبکه می‌تواند کنترل بیش از ۵۰ درصد توان سیستم را در اختیار بگیرد. توان سیستم همان قدرت پردازش شبکه بلاکچین است که به آن هش‌ریت می‌گویند.

در حملات ۵۱ درصد مهاجم یا مهاجمان با در دست گرفتن قدرت پردازش، در فعالیت‌‌های معمول آن اختلال ایجاد می‌کنند.

آن‌ها ویژگی عدم تمرکز بلاکچین را مورد هدف قرار می‌دهند و قدرت پردازش را در یک نقطه خاص متمرکز می‌کنند؛ سپس از این طریق به اهدافی که به‌خاطر آن‌ها این حمله را ترتیب داده‌اند، می‌رسند.

حمله ۵۱‌٪ مخرب‌ترین آسیبی است که می‌توان به بلاکچین وارد کرد. اما هر‌چه تعداد کاربران بلاکچبن زیاد‌تر باشد، امکان وقوع این حمله کاهش پیدا می‌کند. زیرا مهاجمان باید زمان و هزینه‌ی بیشتری صرف کنند تا بتوانند به بیش از ۵۰ درصد هش‌ریت شبکه دست پیدا کنند.

۴. سیستم رمزنگاری در شبکه بلاکچین چگونه کار می‌کند؟

سیستم رمزنگاری در شبکه بلاکچین از طریق توابع هش به‌وجود می‌آید. تابع هش یک الگوریتم ریاضی است که اطلاعات را با اندازه‌ و طول متغیر دریافت می‌کند و یک خروجی یکسان و قطعی می‌دهد. به عملیات این تابع، هشینگ می‌گویند.

در فرایند هشینگ رشته کدهای با طول‌های متناوب تبدیل به خروجی‌هایی ثابت می‌شوند. در این فرایند به‌دست آوردن مقادیر ورودی که همان داده‌ها هستند، از طریق خروجی سخت و غیر‌ممکن است. به‌عبارت ساده‌تر، توابع هش و فرایند هشینگ یک‌طرفه و غیر‌قابل برگشت هستند.

در بلاکچین از این سیستم برای امنیت اطلاعات استفاده می‌کنند. به‌همین خاطر در شبکه‌های بلاکچین تمامی فرایند‌های یک‌طرفه و قابل بازگشت‌اند و امکان اینکه بتوان از طریق یک تراکنش در این بستر به ورودی‌های آن دسترسی پیدا کرد، وجود ندارد.

۵. درخت مرکل در شبکه بلاکچین چه نقشی دارد؟

نام این درخت از رالف مرکل ریاضی‌دان معروف گرفته شده است. درخت مرکل که به آن درخت درهم‌ساز نیز می‌گویند؛ برای هش کردن اطلاعات با حجم بالا در بلاکچین‌ها استفاده می‌شود.

طرز کار این الگوریتم به این ترتیب است که در ابتدا داده‌ها جداگانه کد هش می‌گیرند و سپس مقدارهای هش آن‌‌ها با ‌هم ادغام می‌شوند و یک هش واحد را تشکیل می‌دهند. هش واحد را ریشه درخت مرکل می‌نامند. برگ‌های این درخت، تراکنش‌های انجام شده در بلاکچین و شاخه‌های آن، هش تراکنش‌ها یا همان هش بلاک‌هاست.

به‌دست آورند ریشه درخت از شاخ و برگ‌ها آسان است؛ اما اگر فقط ریشه را داشته باشیم، طبق الگوریتم‌‌های امنیتی بلاکچین (توابع هش) رسیدن به مقادیر شاخ و برگ‌های درخت از طریق ریشه سخت و تقریباً غیرممکن است.

به بیان ساده‌تر، به‌دست آوردن ورودی‌ها در شبکه بلاکچین با استفاده از خروجی‌ها ممکن نیست.

۶. معاملات خارج از زنجیره در بلاکچین چطور انجام می‌شوند؟

در کنار تراکنش‌هایی که در بستر بلاکچین‌ها صورت می‌گیرد؛ نوع دیگری تراکنش در این شبکه انجام می‌شود که به آن‌ها “تراکنش‌های خارج از زنجیره” می‌گویند.

توافق بر سر این تراکنش‌ها در خارج از بلاکچین صورت می‌گیرد. سبک انجام آن‌ها شبیه به نوع پرداخت‌ها در پلتفرم پی‌پال (Paypal) است. دو طرف قرارداد خارج از فضای بلاکچین با یکدیگر توافق می‌کنند و شخص سومی را برای تایید تراکنش مشخص می‌کنند.

این تراکنش‌ها فقط در شبکه بلاکچین ثبت می‌شوند و شخص سوم ضامن انجام آن‌هاست. صرافی‌های غیر‌متمرکز این روز‌‌ها به‌نوعی شخص سوم برای برخی از این تراکنش‌ها هستند. این مجموعه‌ها بستر و قوانین تراکنش را مشخص می‌کنند و پس از توافق طرفین بیرون شبکه، تراکنش را در بلاکچین ثبت و منتشر می‌کنند.

معاملات خارج از زنجیره در شبکه بلاکچین

هنگام انجام این تراکنش‌‌ها، یا کد‌های قابل تبدیل به کریپتو و پول نقد استفاده می‌شود؛ یا طرفین تراکنش کلیدهای خصوصی را بین یکدیگر مبادله می‌کنند و به‌نوعی مالکیت کوین‌ها را تغییر می‌دهند. شخص سوم مسئول کنترل اجرای این امور در تراکنش‌‌های خارج از زنجیره بلاکچین است.

۷. آیا می‌توان یک یا چند بلاک را از بلاکچین حذف کرد؟

بله؛ گاهی ممکن است بخش خاصی از اطلاعات موجود در این شبکه نیاز باشد و بخش‌های دیگر آن مورد استفاده قرار نگیرد. در این شرایط می‌توان با استفاده از گزینه‌های تعیین شده در شبکه بلاکچین و فیلترهای پیش‌فرض سیستم، به‌راحتی و با سرعت این کار را انجام داد و بخشی از اطلاعات که همان تعدادی از بلاک‌ها است را از زنجیره خارج یا حذف کرد.

بلاک در شبکه بلاکچین

۸. آیا می‌توان بلافاصله پس از ثبت یک بلاک آن را حذف یا اطلاعاتش را تغییر داد؟

خیر؛ در شبکه بلاکچین تمامی تراکنش‌ها غیر‌قابل حذف و تغییر هستند. به محض آنکه اطلاعات در شبکه منتشر شود، تحت هیچ شرایطی امکان تغییر آن‌ها وجود ندارد. در مقالات قبل، در رابطه با داده‌های داخل بلاک توضیح دادیم. هر بلاکی که ایجاد می‌شود؛ حاوی اطلاعات تراکنش، هش بلاک و هش بلاک قبلی است. برای ایجاد تغییر در هر بلاک باید هش آن و هش بلاک قبلی را تغییر داد. این روند را باید به طور متوالی طی کرد تا به اولین بلاک زنجیره رسید. این فرایند غیر عقلانی و عملاً غیر‌ممکن است.

۹. چه تراکنش‌ها و سوابقی را می‌توان در شبکه بلاکچین نگهداری کرد؟

بلاکچین بستری آزاد برای ثبت و نگهداری امن و کم هزینه اطلاعات است. هر نوع داده‌ای را می‌توان در این شبکه ثبت کرد و محدودیتی برای آن وجود ندارد.

تمامی مراکز و سازمان‌‌هایی که از از سرورهای سنتی پر مصرف و پر ‌هزینه برای ثبت و جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کنند؛ می‌توانند به‌راحتی فناوری بلاکچین را با هزینه‌ای بسیار کم‌تر جایگزین آن‌ها کنند و امنیت اطلاعات خود را افزایش دهند.

۱۰. کیف پول بلاکچین چیست؟

کیف پول بلاکچین یک کیف پول دیجیتالی تحت وب و یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین کیف پول‌ها برای ذخیره‌ی رمزارز بیت کوین است. این کیف پول صدها هزار کاربر در سراسر جهان دارد. آدرس اینترنتی این کیف پول Blockchain.com است. 

تازه‌واردها به دنیای ارزهای دیجیتال و بلاکچین، با جستجوی عبارت Blockchain در موتورهای جستجو و با رفتن به سایت این کیف پول دیجیتال، تصور می‌کنند وارد دنیای بلاکچین شده‌اند. اما این کیف پول فقط از نام این فناوری استفاده می‌کند و ارتباط دیگری با آن ندارد. کیف پول بلاکچین تنها محلی برای دخیره‌ی رمزارزهاست.

۱۱. بلاکچین اکسپلورر چیست؟

جستجوگر شبکه بلاکچین

بلاکچین اکسپلورر (Blockchain Explorer)، مرورگر شبکه بلاکچین است. پس از انجام تراکنش در بستر این شبکه‌ها برای بررسی وضعیت آن، می‌توان از طریق شناسه یا ID تراکنش مشاهده کرد که تراکنش در چه مرحله‌ای است.

برای مثال، فرض کنید تراکنش شما در بلاکچین بیت کوین هنوز تایید نشده است و باید وضعیت آن را بررسی کنید. در این شرایط می‌توانید با وارد کردن شناسه کیف پول دیجیتال یا شناسه تراکنش خود وضعیت آن را مورد بررسی قرار دهید.

۱۲. مزایای شبکه بلاکچین کدامند؟

  • عدم تمرکز اطلاعات و توزیع داده‌های میان تمام کاربران
  • عدم وجود یک نهاد کنترل‌کننده‌ی مرکزی
  • حذف واسطه‌ها با استفاده از تراکنش‌های همتا به همتا (P2P)
  • ثبات شبکه به واسطه نبود امکان حذف یا تغییر داده‌ها
  • عدم وابستگی قراردادها و تراکنش‌ها در شبکه بلاکچین به اعتماد میان طرفین تراکنش یا قرارداد (هنگام انجام تراکنش در این بستر نیازی به شناخت طرف مقابل و اطمینان کردن به او نیست)

۱۳. معایب شبکه بلاکچین کدامند؟

  • حملات ۵۱ درصدی که می‌تواند بسیار مخرب و زیان‌بار باشد.
  • سرعت پایین انجام تراکنش‌ها و مشکلات مقیاس پذیری
  • غیر‌ممکن بودن ویرایش اطلاعات ثبت شده در شبکه (داده‌های موجود در بلاک‌‌های بلاکچین، تحت هیچ شرایطی پس از انتشار در شبکه قابل تغییر نیستند)
  • مشکلات پیرامون کلیدهای خصوصی (فراموش کردن یا مفقود شدن کلید خصوصی تمام سرمایه کاربران را از بین خواهد برد)
  • حجم موردنیاز فراوان برای ذخیره‌سازی کل شبکه در سیستم‌های نود (هر‌چه میزان اطلاعات در شبکه افزایش پیدا کند، حجم بیشتری برای ذخیره‌سازی نیاز دارد. این روند به کاهش نودها و در نتیجه‌ی آن مقیاس‌پذیری منجر خواهد شد)

صحبت پایانی

شبکه بلاکچین یک فناوری نو‌ظهور است که راه زیادی تا همگانی شدن و کسب اعتماد تمامی سازمان‌ها و مجموعه‌ها دارد.

یکی از دلایلی که بلاکچین بعد از چندین سال و با توجه به ویژگی‌های منحصر به‌فردی که دارد، آن‌چنان که باید و شاید مورد توجه همگان قرار نگرفته است؛ سختی‌ها و پیچیدگی‌های این شبکه است. ارتباط برقرار کردن با بلاکچین، یادگیری و استفاده از آن مستلزم مطالعه و تحقیقات فراوان است و نیاز به یک بازه‌ی زمانی حداقل چند ماهه دارد تا کمی با پیچ و خم‌‌های این سیستم آشنا شوید و به پاسخ سوالات و ابهاماتی که در رابطه با آن دارید، برسید.

چرا فناوری بلاکچین قابل اعتماد است؟

امنیت فناوری بلاکچین

قبل‌تر توضیح دادیم که بلاک‌ها علاوه‌بر اطلاعات ثبت شده در آن‌ها و هش مخصوص‌شان، هش بلاک قبلی را نیز درون خود جای می‌دهند.  پس از ثبت  هر اطلاعاتی در بلاک، اگر کسی بخواهد تغییری در داده‌های آن ایجاد کند یا آن را حذف کند؛ باید مقدار هش بلاک را تغییر دهد. با توجه به الگوریتم امنیتی بلاکچین پس از تغییر هش بلاک فعلی، هش تمام بلاک‌های قبل از آن نیز باید تغییر کند. این روند عملاُ غیر‌ممکن است. به همین دلیل امکان حذف، سانسور یا تغییر داده‌ها در بستر بلاکچین وجود ندارد.

همچنین برای ایجاد تغییر در بستر بلاکچین باید تمام کاربران این تغییر را تایید کنند. اگر کسی بخواهد در یک عملیات خرابکارانه از سوی نودها تغییرات موردنظر را تایید کند؛ باید به سیستم شخصی بیش از ۵۰ درصد آن‌ها دسترسی داشته باشد که این روند از لحاظ عقلانی غیر ممکن است و هزینه و زمان بسیار زیادی نیاز دارد (حمله ۵۱ درصد).

همان‌طور که گفتیم؛ هر یک از نودهای بلاکچین برای عضویت در این پلتفرم باید یک نسخه‌ی کامل از تمام اطلاعات آن‌ را در سیستم خود ذخیره کنند. این سیستم توزیع داده و قابل رویت بودن تمامی فعالیت‌ها درون شبکه برای همه‌ی اعضا سبب شده که هیچ‌کس نتواند اطلاعات بلاکچین را به سرقت ببرد یا از آن‌ها سوء‌استفاده کند.

در آخر اینکه استفاده از سیستم‌ همتا به همتا (P2P یا Peer to Peer Network) که سیستمی بدون دخالت شخص سوم در مبادلات و معاملات است و همچنین استفاده از فناوری رمزنگاری داده‌ها از طریق توابع هش از دیگر دلایل امنیت بالای بلاکچین‌ها هستند.

چند نوع بلاکچین داریم؟

انواع مختلف بلاکچین

۱. بلاکچین عمومی

بلاکچین‌های عمومی شناخته‌ شده‌ترین نوع این فناوری هستند. در این نوع بلاکچین‌ها به‌طور کامل دموکراسی برقرار است. افراد برای عضویت در این شبکه نیاز به مجوز یا اجازه ورود ندارند و هر شخص با یک سیستم کامپیوتر که به اینترنت متصل است و با دانلود یک نسخه‌ی کامل از تمامی داده‌های موجود در شبکه، می‌تواند یکی از نودهای آن باشد.

همه‌ی نود‌ها نیز می‌توانند در تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌‌ها و استخراج بلاک‌های جدید بدون محدودیت شریک باشند. همچنین همه‌‌ی آن‌‌ها باید در جریان تمام فرایندهای شبکه باشند و بدون اجازه‌ی آن‌ها هیچ اتفاقی در بلاکچین رخ نمی‌دهد. اطلاعات تمام تراکنش‌ها، معاملات، تبادلات و قراردادها در بستر بلاکچین عمومی برای همه قابل رویت است.

۲. بلاکچین خصوصی

این نوع از بلاکچین در سازمان‌های دولتی یا نهادهای خصوصی برای ثبت اطلاعات استفاده می‌شوند. بلاکچین خصوصی ویژگی عدم تمرکز را ندارد و به‌صورت متمرکز اداره می‌شود.

دسترسی به اطلاعات این شبکه و انجام فعالیت در بستر آن، مستلزم دریافت مجوز از سوی مسئول کنترل کننده‌ی آن است. تعداد کاربران در بلاکچین خصوصی توسط همین مسئول مشخص می‌شود.

۳. بلاکچین کنسرسیوم

بلاکچین کنسرسیوم نیمه غیر‌متمرکز است. کنسرسیوم‌ها توسط یک سازمان یا گروهی از کارمندان رده بالا اداره و کنترل می‌شوند. بخشی از آن‌‌ها خصوصی و بخش دیگر عمومی است. در این نوع بلاکچین به برخی از کاربران اجازه‌ی تایید تراکنش‌ها داده می‌شود.

به‌طور کلی اختیارات و وظایف در بلاکچین کنسرسیومی میان نودها متفاوت و به‌گونه‌ای تقسیم شده است.

۴. بلاکچین هیبرید

این بلاکچین ترکیبی از بلاکچین‌‌های عمومی و خصوصی است. بلاکچین هیبرید از مزایای هر دو نوع این بلاکچین‌ خصوصی و عمومی بهره برده و معایب را به حداقل رسانده است.

در بلاکچین هیبرید اجازه‌ی عضویت با دستور مسئول کنترل کننده‌ی آن صادر می‌شود و میزان اجازه‌ی فعالیت در شبکه نیز با همین روش مشخص می‌شود. ورود به این شبکه برای عموم آزاد نیست.

مسئولین بلاکچین هیبرید در بازه‌ی زمانی خاص می‌توانند مشخص کنند تراکنش‌ها و فعالیت‌‌های دیگر بر روی شبکه نمایش داده شود یا خیر. 

تفاوت فناوری بلاکچین با سرورهای سنتی در چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت بلاکچین‌‌ها با پایگاه‌های داده‌ سنتی، نحوه مدیریت آن‌هاست. سرورهای سنتی توسط مدیر یا مدیران مجموعه‌ای که از آن‌ها استفاده می‌کنند، کنترل می‌شود. اما بلاکچین‌ها مدیر یا کنترل کننده ندارند و همه‌ی نودهای آن در کنترل این پایگاه داده نقش دارند.

تفاوت بعدی در امکان تغییر و دست‌کاری اطلاعات است. همان‌طور که بارها اشاره کردیم، داده‌ها در بستر بلاکچین غیر قابل حذف و تغییر هستند. اما در سرورهای سنتی به‌راحتی می‌توان هر اطلاعاتی را تغییر داد یا حذف کرد. غیرمتمرکز بودن اطلاعات نیز تفاوت دیگر بلاکچین با پایگاه‌های داده‌ سنتی است. در سرورهای قدیمی اطلاعات بر روی دیتابیس مرکزی به‌صورت محرمانه ذخیره می‌شود. اما در بلاکچین‌ها هر کاربر یک نسخه از تمامی اطلاعات شبکه را بر روی سیستم خود ذخیره دارد.

در آخر اینکه میزان مصرف انرژی برای به‌کار‌گیری بلاکچین‌ها بسیار پایین‌تر از میزان مصرف انرژی در سرورهای سنتی است. در نتیجه، استفاده از این فناوری هزینه‌‌ها را نیز کاهش خواهد داد.

تفاوت بلاکچین با بیت کوین در چیست؟

تفاوت بیت کوین و بلاکچین

در یک مثال کلی می‌توان گفت بلاکچین برای بیت کوین، مانند اینترنت برای گوگل است. به‌دلیل آنکه بلاکچین به واسطه‌ی بیت کوین مطرح شده است؛ افراد بسیاری این دو را به اشتباه یکی می‌دانند. اما بیت کوین یک رمزارز است که بر بستر بلاکچین فعالیت می‌کند. بلاکچین محیطی برای انجام و ثبت تراکنش‌های ارز دیجیتال بیت کوین است. این فناوری کاربردهای بسیاری دارد که بیت کوین یکی از آن‌هاست.

کدام مجموعه‌ها از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند؟

بعد از رمزارزهای بیت کوین و اتریوم که مشهورترین سیستم‌های توزیع بر بستر فناوری بلاکچین هستند، در این سال‌ها سازمان‌های متعددی تصمیم گرفته‌اند که از این فناوری استفاده کنند. موارد زیر، تعدادی از مجموعه‌های مطرح در سطح جهانی هستند که از فناوری بلاکچین بهره می‌برند:

  • آمازون (Amazon)؛ فروشگاه آنلاین بزرگ و مشهور جهانی
  • والمارت (Walmart)؛ فروشگاه آنلاین بزرگ و مشهور جهانی
  • سازمان ملل متحد
  • مجمع جهانی اقتصاد
  • مایکروسافت (Microsoft)؛ غول نرم‌افزاری جهان
  • سیلزفورس (Sales Force) از شرکت‌های مطرح نرم‌افزاری
  • فوجیتسو (Fujitsu) از شرکت‌های مطرح نرم‌افزاری 
  • ویزا (Visa)؛ شرکت خدمات پرداخت جهانی
  • پی‌پال (PayPal)؛ شرکت خدمات پرداخت جهانی
  • کوین‌بیس (Coinbase)؛ صرافی بزرگ جهانی
  • جی‌پی مورگان (GP Morgan Chase) یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های آمریکایی
  • لویی ویتان (Louis Vuitton)؛ برند مشهور لباس

چه سازمان‌هایی می‌توانند از فناوری بلاکچین استفاده کنند؟

  • دفاتر ثبت اسناد و املاک
  • ادارات حمل و نقل کالا
  • انتخابات و نظرسنجی
  • مدیریت زنجیره‌های تامین
  • صنایع غذایی
  • سیستم‌های آموزشی
  • سیستم‌های بانک‌داری و پرداخت
  • سازمان‌های توزیع انرژی
  • خدمات پزشکی و درمانی
  • کنترل تولید و کیفیت محصولات
  • اینترنت اشیا
  • تشخیص هویت
  • دخیره‌سازی اطلاعات
  • و سایر سازمان و کسب و کارها

موارد بالا بخشی از خدمات و مراکزی هستند که می‌توانند از فناوری بلاکچین استفاده کنند.

صحبت پایانی

همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم؛ فناوری بلاکچین پیچیدگی‌ها و ناگفته‌های بسیاری دارد. به‌همین دلیل، پرسش‌های فراوانی را برای علاقه‌مندان به حوزه‌هایی فناوری و تکنولوژی به‌وجود آورده است. حجم بالای این پرسش‌ها و پاسخ به آن‌ها در یک مقاله نمی‌گنجد. بنابراین، در مقاله سوالات رایج شبکه بلاکچین؛ بخش دوم، به ۱۳ دیگر سوال دیگر پاسخ داده‌ایم. 

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

من با تو می‌نویسم و می‌خوانم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا