افراد مشهورسرمایه گذاری

معرفی بنجامین گراهام و توصیه های او در سرمایه گذاری

اگر در بازارهای مالی از جمله بازار کریپتو فعالیت می‌کنید، ممکن است اسم بنجامین گراهام (Benjamin Graham) را شنیده باشید. او یکی از سرمایه‌گذاران بریتانیایی برجسته در بازار بورس ایالات متحده به‌شمار می‌رفت که سال ۱۸۹۴ میلادی چشم به جهان گشود. از گراهام به‌عنوان پدر الگوی سرمایه‌گذاری ارزشی (Value Investing) و نویسنده کتاب سرمایه گذار هوشمند (The Intelligent Investor) یاد می‌شود. علاوه بر این، او استاد و مربی وارن بافت (Warren Buffett)، سرمایه‌گذار فاندامنتال مشهور آمریکایی بوده و نقش برجسته‌ای در شکل‌گیری استراتژی‌های سرمایه‌گذاری امروزی داشته است. اگر پرسش‌هایی پیرامون زندگی او در ذهن شما نقش بسته و به دنبال شناخت هرچه بیشتر او هستید، خواندن این مقاله والکس را از دست ندهید؛ در ادامه به بررسی زندگینامه بنجامین گراهام و دستاوردهای او می‌پردازیم. همچنین، از توصیه‌های او در زمینه سرمایه‌گذاری صحبت می‌کنیم.

کودکی و نخستین سال‌های زندگی بنجامین گراهام

او در تاریخ ۹ مه سال ۱۸۹۴ در لندن، پایتخت انگلستان متولد شد. در سال‌های نخست زندگی بنجامین، زمانی که یک سال داشت، خانواده او به نیویورک در کشور آمریکا مهاجرت کردند. آن‌ها نام خانوادگی خود را از گراسبوم (Grossbaum) به گراهام تغییر دادند تا در جامعه آمریکا راحت‌تر پذیرفته شوند.

این خانواده به دلیل کسب‌وکار نامطلوب و کم‌درآمد پدر گراهام، وضعیت مالی خوبی نداشتند. در سال ۱۹۰۳، پدر بنجامین درگذشت و مادر او تمام پس‌انداز و سرمایه خانواده را در سرمایه‌گذاری بورس از دست داد. مادر گراهام به قرض گرفتن پول از بقیه روی آورد و در سهام پرریسک سرمایه‌گذاری کرد؛ سهامی که در سال ۱۹۰۷ طی بحران بانکی افت ارزش محسوسی را تجربه کرد. به گفته بنجامین گراهام، شرایط سخت مالی خانواده و اتفاقات مذکور باعث شد تا سال‌ها بعد و در سنین بالاتر، او تفکری را پرورش دهد مبنی بر اینکه یک سرمایه‌گذار باید حاشیه امن را در نظر داشته باشد؛ به عبارت دیگر، فرد تنها زمانی باید بورس یا سهام را خریداری کند که قیمت آن در بازار کمتر از ارزش فاندامنتال آن باشد.

دوران تحصیل و کار گراهام

بنجامین گراهام و چارت

بنجامین گراهام بسیار با استعداد بود. او بورسیه تحصیل در دانشگاه کلمبیا را کسب کرد و در سال ۱۹۱۴ در سن ۲۰ سالگی با رتبه دوم در کلاس خود، فارغ‌التحصیل شد. جالب اینجاست که چند هفته پیش از فارغ‌التحصیلی گراهام، دانشگاه کلمبیا به او پیشنهاد تدریس در سه رشته فلسفه لاتین و یونان، زبان انگلیسی و ریاضیات را ارائه کرده بود. با وجود اینکه باید از خانواده خود حمایت مالی می‌کرد، این پیشنهاد را رد کرد و به کار در موسسه مالی Newburger, Henderson and Loeb در وال استریت نیویورک روی آورد. در آن زمان، ورود فارغ‌التحصیلان دانشگاه به حوزه کارگزاری بورس مرسوم نبود.

در ابتدا، شغل گراهام این بود که اعداد را با گچ روی تخته بنویسد. با این حال او به سرعت پله‌های پیشرفت را طی کرد و با کسب اعتماد مالکان به دلیل توانایی ذاتی در حوزه مالی، مسئولیت‌های دیگری به عهده گرفت؛ تا حدی که پس از مدتی کوتاه کارش به انجام تحقیقات مالی برای موسسه بدل شد. سال‌ها بعد در ۱۹۲۰، بنجامین گراهام به یکی از شرکای موسسه Newburger, Henderson and Loeb تبدیل شد و به درآمد سالانه ۵۰۰ هزار دلار دست یافت.

۶ سال بعد، گراهام شرکت Graham Newman Co را با جروم نیومن (Jerome Newman)، یکی دیگر از کارگزاران وال استریت راه‌اندازی کرد. این شرکت تحولاتی را در مسیر خود رقم زد؛ آن‌ها با استراتژی‌های خاص خود نه‌تنها به حفظ سرمایه مشتریان شرکت کمک کردند، بلکه طی ۱۰ سال سود چشمگیر ۶۷۰ درصدی رقم زدند.

در سال ۱۹۲۹ به دنبال آغاز رکود بزرگ، بازار بورس افت شدیدی را تجربه کرد. همزمان با این بحران، شرکت گراهام نیومن بخش بزرگی از سهم خود در بازار را از دست داد. هرچند، در نهایت این شرکت ارزش خود را بازگرداند و تا سال ۱۹۵۶ میانگین سود سالانه ۱۷ درصد را حفظ کرد.

دستاوردهای برجسته بنجامین گراهام

او برای نوشتن کتاب‌های تحلیل اوراق بهادار (Security Analysis) و سرمایه گذار هوشمند شهرت یافت. علاوه بر آن، به بنجامین لقب پدر سرمایه‌گذاری ارزشی داده شد. همچنین، با عملکرد درخشان چندین ساله در بازار بورس، او شاگردان متعددی را در حوزه مالی جذب کرد. از شاخص‌ترین آن‌ها وارن بافت، مدیرعامل فعلی شرکت برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) بوده است. بافت احترام بسیار زیادی برای گراهام قائل بود. این احترام به قدری بود که بزرگترین پسر خود را هاوارد گراهام بافت نامید. ایروینگ کان (Irving Kahn)، کریستوفر براون (Christopher Browne) و والتر اشلوس (Walter Schloss) از دیگر شاگردان گراهام بودند. در ادامه، دستاوردها و کتاب‌های بنجامین گراهام را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم:

سرمایه‌گذاری ارزشی

سرمایه‌گذاری

گراهام یکی از طرفداران بزرگ بازارهای کارآمد بود. سرمایه‌گذاری ارزشی نیز بر اساس چنین بازارهایی شکل گرفت؛ چرا که این الگو با بازگشت قیمت دارایی به ارزش ذاتی خود نتیجه می‌دهد.

گراهام معتقد بود که با توجه به عدم توانایی پیش‌بینی آینده، نوسانات بازار و عوامل دیگر، خرید دارایی با ارزش‌گذاری پایین و محبوبیت نسبتا کم قطعا حاشیه امن برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند.

به طور ساده، سرمایه‌گذاری ارزشی به معنای خرید سهام در موقعیتی است که نسبت به ارزش ذاتی خود، قیمت پایین‌تری دارند. فرض کنید بخواهید کالایی را خریداری کنید و منتظر باشید تا آن کالا به حراج گذاشته شود. با خرید کالا در حراج، در پول خود صرفه‌جویی کرده و به گونه‌ای سود کسب می‌کنید. شکل کلی سرمایه‌گذاری ارزشی نیز مشابه خرید کالا در زمان حراجی است. سرمایه‌گذار همان سهام را دریافت می‌کند، اما با قیمتی پایین‌تر.

این استراتژی شامل فرآیند تحقیق و بررسی برای یافتن چنین سهامی می‌شود. هرچند، در استفاده از این استراتژی باید به تفاوت بازارهای گوناگون از جمله تفاوت بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال توجه داشت. امروزه وارن بافت از مشهورترین سرمایه‌گذاران ارزشی محسوب می‌شود.

کتاب تحلیل اوراق بهادار

تحلیل اوراق بهادار

سقوط بازار بورس و آغاز رکود بزرگ در سال ۱۹۲۹ در آمریکا، باعث شد تا پنج سال بعد اولین کتاب بنجامین گراهام منتشر شود. در آن زمان، او در دانشکده کسب‌وکار کلمبیا تدریس می‌کرد. این اثر مشترک با دیوید داد (David Dodd)، مفاهیم پایه سرمایه‌گذاری ارزشی را مطرح کرد و این استراتژی را بنا نهاد. در آن مقطع زمانی، بازار بورس به عنوان ابزار سرمایه‌گذاری مبنی بر حدس و گمان شناخته شده بود؛ به همین دلیل، مطرح شدن موضوعاتی همچون حاشیه امن و ارزش ذاتی زمینه را برای تحلیل فاندامنتال بورس فارغ از حدس و گمان فراهم کرد.

از کتاب بنجامین گراهام طی چندین سال ۶ نسخه مختلف چاپ شد. آخرین نسخه از این کتاب در سال ۲۰۰۸ منتشر شد.

مجله نیویورک تایمز درباره کتاب تحلیل اوراق بهادار نوشت:

در ابتدا قرار بود این کتاب به عنوان یک راهنمای کلی برای سرمایه‌گذاران چاپ شود، اما به اثری قطور با ۵ نسخه (تا سال ۱۹۸۸) با تیراژ بیش از ۲۵۰۰۰۰ جلد تبدیل شد.

کتاب سرمایه گذار هوشمند

سرمایه گذار هوشمند

در سال ۱۹۴۹، بنجامین گراهام یکی دیگر از کتاب‌های خود را به چاپ رساند. شاید بسیاری او را با این کتاب بشناسند. این اثر پیرامون مفهوم سرمایه‌گذاری ارزشی و چگونگی استفاده از این استراتژی جهت موفقیت در بازار بورس نوشته شده بود. از آن سال تاکنون، فعالین حوزه‌های مالی به‌طور گسترده این کتاب که به زبا فارسی نیز ترجمه شده است را تحسین کرده‌اند. به‌طور خلاصه، این اثر راهنمای کاملی برای استراتژی سرمایه‌گذاری ارزشی محسوب می‌شود. خود گراهام کتاب سرمایه گذار هوشمند را چند بار بازبینی و ویرایش کرد و طی سال‌ها، نسخه‌های مختلفی از آن به چاپ رساند. آخرین نسخه آن در سال ۲۰۰۶ چاپ شد.

آموزش به وارن بافت

وارن بافت به‌عنوان یکی از ثروتمندترین سرمایه‌گذاران در جهان، یکی از شاگردان نامی بنجامین گراهام است. در سال ۱۹۴۹، بافت در سن ۱۹ سالگی، با این انگیزه که تحت آموزش‌های گراهام قرار بگیرد، در دانشگاه کلمبیا ثبت نام کرد. در سال ۱۹۵۱ و در زمان فارغ‌التحصیلی، بافت با وجود علاقه به فعالیت در بازار بورس از گراهام خواست تا به او شغلی در شرکت خود پیشنهاد کند. علاقه زیاد بافت به گراهام باعث شده بود تا حاضر باشد بدون دریافت دستمزد برای او کار کند. با این حال، در ابتدا گراهام او را نپذیرفت اما در نهایت در سال ۱۹۵۴ استخدامش کرد. بافت با حقوق سالانه ۱۲۰۰۰ دلار به شرکت گراهام نیومن پیوست. وی تا سال ۱۹۵۶ یعنی زمانی که گراهام بازنشسته شد، آنجا مشغول بود. وارن بافت، گراهام را به‌عنوان رئیسی سختگیر اما دلسوز توصیف می‌کند. این ارتباط را می‌توان یکی از آثار زندگینامه بنجامین گراهام دانست.

وارن بافت

جایزه گراهام و داد (Graham and Dodd Award)

این جایزه در سال ۱۹۶۰ به افتخار و یاد بنجامین گراهام و دیوید داد، استادان سابق رشته‌های مالی در دانشگاه کلمبیا ایجاد شد. برترین نویسنده‌ها در حوزه تحقیقات مالی در مجله Financial Analysis Journal، این جایزه را دریافت می‌کنند.

آموزه‌های بنجامین گراهام در حوزه‌های مالی

آموزش مالی

از زمان آغاز فعالیت‌های گراهام در بازار بورس، بسیاری از سرمایه‌گذاران از توصیه‌های او استفاده کرده و به نتیجه دلخواه خود رسیده‌اند. یکی از مهم‌ترین توصیه‌های او، توجه به حاشیه امن است که پیش‌تر در مقاله به آن پرداختیم. همچنین، او باور داشت که یک سرمایه‌گذار پس از مقایسه بهترین بازار های مالی برای سرمایه گذاری و پیش از خرید سهام یا دارایی، باید تحقیقات فاندامنتال کافی داشته باشد. گراهام معتقد بود که فرد باید به آگاهی کامل و جامع از وضعیت مالی، سابقه درآمد و سلامت کلی عملکرد شرکت عرضه کننده سهام مورد نظر دست یابد. از این طریق با تکیه بر داده‌های فاندامنتال، می‌توان به تصمیم درستی در سرمایه‌گذاری رسید.

گراهام بر سرمایه‌گذاری بلندمدت تاکید بیشتری داشت و آن را به هولد کوتاه‌مدت دارایی ترجیح می‌داد. بنا به باور او، تلاش برای سود گرفتن از اتفاقات و ترندهای کوتاه‌مدت نمی‌تواند به اندازه پیش‌بینی آینده در چشم‌انداز بلندمدت و بررسی وضعیت یک شرکت بازدهی داشته باشد. وی معامله بر اساس حدس و گمان را نمی‌پسندید. به‌علاوه، بنجامین گراهام بر مدیریت احساسات در بازار تاکید زیادی داشت و درگیر نشدن با اتفاقات پرسروصدا ولی کم‌اهمیت را پیشنهاد می‌کرد.

جالب است بدانید بافت تحت آموزه‌های بنجامین گراهام و استراتژی سرمایه‌گذاری ارزشی او به یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران تاریخ تبدیل شد. در سال ۲۰۲۳ ارزش خالص دارایی او حدود ۱۱۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

از دیدگاه پدر سرمایه‌گذاری ارزشی، سه اصل در سرمایه‌گذاری وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند:

  • با حفظ حاشیه امن سرمایه‌گذاری کنید
  • نوسانات را پیش‌بینی کرده و از آن‌ها سود بگیرید
  • بدانید چه نوع سرمایه‌گذاری هستید.

سرمایه‌گذاری ارزشی یا تکیه بر ترندهای کوتاه‌مدت؟

همانطور که گفتیم بنجامین گراهام یکی از شاخص‌ترین سرمایه‌گذاران تاریخ بوده و موفقیت بسیاری از اشخاص برجسته و غیربرجسته دیگر در این زمینه نیز به کمک آموزه‌های وی شکل گرفته است. او در سال ۱۹۷۶ درگذشت، اما توصیه‌ها و تاثیر آن‌ها در بازار تا همین حالا به جای مانده‌اند. بزرگترین توصیه او این بود که سرمایه‌گذار دارایی مورد نظر خود را در زمان افت قیمت آن خریداری کند. این توصیه واضح است، اما رعایت آن خیلی ساده نیست. اگر بتوانید تحقیقات کافی داشته باشید و درگیر احساسات بازار نشوید، توصیه‌های گراهام می‌توانند برای شما بسیار سودآور باشند. در غیر این صورت شاید تنها راه، خرید با توجه به ترندهای کوتاه‌مدت در بازار باشد.

آیا شما تاکنون از استراتژی سرمایه‌گذاری ارزشی استفاده کرده‌اید؟ نظر خود در ارتباط با این استراتژی را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۸ / ۵. مجموع آرا: ۴

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا