صرافی ها

بهترین صرافی به جای بایننس کدام‌ است؟ معرفی و مقایسه بهترین صرافی های جایگزین بایننس

در نگاه اول، انتخاب یک صرافی مطمئن برای شروع سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال ممکن است امری آسان به نظر برسد اما پیچیدگی‌ها و قوانین مختلف صرافی‌ها این انتخاب را دشوار می‌کند. بدون شک صرافی بایننس با خدمات متنوع خود انتخاب اول بسیاری از کاربران خواهد بود اما تحریم ایرانیان از سوی بایننس، استفاده از این صرافی را عملاً غیرممکن کرده است. در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که به جای بایننس از چه صرافی استفاده کنیم.

ویژگی مهم در انتخاب صرافی به جای بایننس

نقدشوندگی یا لیکوئیدتی یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب یک صرافی است. هر چه مقدار نقدشوندگی در یک صرافی بیشتر باشد، به طبع اعتبار آن صرافی نیز بیشتر است و توان خرید و فروش سریعتری دارد. اما نقدشوندگی برای کاربران ایرانی اهمیتی دو چندان دارد. سرمایه‌گذاری روی یک صرافی خارجی همواره خطر تحریم یا بلوکه شدن سرمایه کاربران را در پی دارد. اگر نقدشوندگی یک صرافی بالا باشد، کاربران ایرانی در صورتی که احساس خطر کنند، به راحتی و در کمترین زمان می‌توانند کوین‌های خود را به فروش برسانند و از ضررها و خطرهای احتمالی جلوگیری کنند.

در جدول زیر لیستی از بهترین صرافی به جای بایننس به همراه رتبه آنها و متوسط قدرت نقدشوندگی را برای شما آماده کرده‌ایم.

نکته: منظور از متوسط قدرت نقدشوندگی، مجموع مقدار نقدینگی برای هر روز تقسیم بر کل روزهای کاری است.

نام صرافی رتبهمتوسط نقدشوندگی
Binanceاول 806
Coinbaseدوم 707
FTXسوم 734
Krakenچهارم 737
Kucoinپنجم 573
Geminiدهم 674
Bitstampدوازدهم 617
Bittrexبیست و ششم 390

معرفی صرافی بایننس

صرافی بایننس

قبل از آنکه در موردصرافی به جای بایننس صحبت کنیم، بهتر است با خود این صرافی بیشتر آشنا شویم. صرافی بایننس (binance) یک صرافی پیشرو در زمینه ارزهای دیجیتال است که در سال ۲۰۱۷ در هنگ کنگ توسط سی زی (Changpeng Zhao)  تاسیس شد. این پلتفرم یکی از بهترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال در جهان به‌شمار می‌رود که تمرکز اصلی آن روی معاملات آلت کوین‌ها است. بایننس با پشتیبانی از رمزارزهای معتبر دنیا، بزرگ‌ترین صرافی در جهان است. همچنین این صرافی بیشترین حجم معاملات روزانه را بین تمام رقبای خود دارد.

مانند سایر صرافی‌های ارز دیجیتال، بایننس خدماتی را در زمینه تجارت، فهرست‌بندی، سرمایه‌گذاری و ارسال یا برداشت ارزهای دیجیتال ارائه می‌کند. علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال که مایل به راه اندازی توکن‌های خود هستند، می‌توانند از بایننس برای جمع آوری سرمایه از طریق عرضه اولیه کوین (ICO) استفاده کنند. 

نام بایننس ترکیبی از دو کلمه بیت کوین و فاینانس است (Bitcoin and Finance). این صرافی دارای بالاترین ضریب امنیتی در معاملات است. این تیم همچنین مدعی است ظرفیت پردازش بیش از ۱.۴ میلیون سفارش در هر ثانیه را دارد.

صرافی بایننس و تحریم ایرانیان 

همه چیز از نوامبر ۲۰۱۸ شروع شد. دولت آمریکا با خروج یک طرفه از برجام، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اتخاذ کرد که یکی از آنها عدم همکاری شرکت‌های خارجی با ایران بود. در پی این تحریم‌ها، صرافی بایننس (binance) در یک اطلاعیه به کاربران ایرانی هشدار داد که تمام دارایی‌های خود را از این صرافی خارج کنند در غیر این صورت، حساب‌های آنها بلوکه خواهد شد. اما راه‌هایی برای دور زدن این تحریم وجود داشت و کاربران ایرانی با استفاده از ابزارهای دور زدن اینترنت، خرید و فروش رمز ارز در بایننس را از سر گرفتند. 

این صرافی برای خرید و فروش در چند سطح ابتدایی خود نیازی به احراز هویت نداشت و هر کاربری از هر جای دنیا به راحتی می‌توانست در این پلتفرم به مبادله رمزارز بپردازد. در ابتدای سال ۲۰۲۰ اما شرایط این صرافی تغییر کرد. با افزایش کلاهبرداری و پول‌شویی‌های صورت گرفته در دنیای کریپتو، دولت‌های بزرگ جهان همچون ایالات متحده و چین، قوانین سختگیرانه‌ای علیه صرافی‌ها اتخاذ کردند. این قوانین به حدی شدید بود که بایننس مجبور شد بسیاری از شعب و متعلقات خود در اروپا را تعطیل کند. 

در نهایت بایننس برای احیای شرایط قبلی خود، مجبور شد احراز هویت کاربران در تمام سطوح معاملاتی را اجباری کند. با اجباری شدن احراز هویت در بایننس، خرید و فروش برای ایرانیان در این صرافی عملاً غیر ممکن شد و کاربران ایرانی به دنبال صرافی به جای بایننس هستند.

رفع مشکل مسدودی حساب بایننس

اگر در بایننس حساب کاربری دارید بهتر است که دنبال یک صرافی به جای بایننس باشید تا معاملات خود را انجام دهید. زیرا در صورتی که صرافی، از طریق احراز هویت متوجه هویت شما شود، حساب شما را به دلیل تحریم‌ها مسدود خواهد کرد و احتمال رفع مشکل مسدودی حساب بایننس نزدیک به صفر است. حتی اگر از ابزارهای دور زدن اینترنت استفاده کرده باشید، بایننس در نهایت آدرس IP شما را از ایران تشخیص می‌دهد و حساب شما برای همیشه بلوکه خواهد شد. 

یکی از روش‌های رفع مسدودی حساب این است که با احراز هویت به بایننس ثابت کنید شما تابعیت کشور دیگری را دارید و تنها به صورت اتفاقی از IP ایران وارد صرافی شده‌اید. در این روش باید احراز هویت کامل در صرافی بایننس انجام دهید و پس از بررسی لازم توسط صرافی، حساب شما مجدداً باز خواهد شد. 

اما اگر از ایران و از طریق ابزارهای دور زدن تحریم اینترنت، از صرافی استفاده کرده‌اید، تنها راه شما چت با پشتیبانی بایننس است. پشتیبانی بایننس معمولاً ظرف ۳ روز به درخواست شما پاسخ خواهد داد و اگر خوش شانس باشید، تنها امکان برداشت سرمایه‌تان را به شما می‌دهد. اما حقیقت این است که بایننس در این زمینه بسیار سختگیرانه عمل می‌کند و همان‌طور که بالاتر نیز عنوان شد، رفع مسدودی حساب‌های ایرانیان نیز به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها امکانپذیر نباشد.

بهترین صرافی به جای بایننس

برای صرافی به جای بایننس گزینه‌های زیادی وجود دارد که در این بخش به معرفی چند نمونه از بهترین صرافی های ارزهای دیجیتال می‌پردازیم. نکته مهم که باید دقت کرد این است که تمامی صرافی‌های معرفی شده در این بخش، خارجی بوده و مسئولیت هرگونه تحریم و مسدودی حساب بر عهده کاربر خواهد بود.

صرافی کوین بیس (coinbase)

صرافی کوین بیس

Coinbase انتخاب شماره یک برای مبتدیان و گزینه مناسب صرافی به جای بایننس است. کوین بیس طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال را پشتیبانی می‌کند و برای افراد تازه وارد گزینه مناسبی است. اپلیکیشن موبایل Coinbase  با رابط کاربری آسان نیز برای افراد در دسترس است. 

همچنین به کیف پول اختصاصی خود یعنی کیف پول کوین بیس متصل است. این کیف پول به طور خودکار خریدهای شما از صرافی کوین بیس را در خود ذخیره می‌کند. البته در صورت تمایل می‌توانید هر زمان که نیاز داشتید از این کیف پول به کیف پول شخصی خود نقل و انتقال داشته باشید.

از ویژگی‌های ممتاز این صرافی، سرعت نقل و انتقال رمز ارز است. در کوین بیس علاوه بر امکان وارد کردن دستی آدرس کیف پول مبدا یا مقصد، امکان استفاده از اسکن QR نیز برای کاربران فراهم شده است.

دلایل انتخاب کوین بیس به جای بایننس:

  • سرعت بالای نقل و انتقال رمزارز
  • کیف پول اختصاصی
  • اپلیکیشن موبایل

صرافی کراکن (Kraken)

کراکن صرافی به جای بایننس

صرافی کراکن گزینه بعدی صرافی به جای بایننس است. ثبت نام و احراز هویت در کراکن، پیچیدگی‌های صرافی بایننس را ندارد معمولاً با سرعت بیشتری تایید می‌شود. مزیت دیگر صرافی کراکن، ویژگی‌های امنیتی برتر آن است که آن را به گزینه خوبی برای کسانی که نگران امنیت و حفظ حریم خصوصی هنگام استفاده از Binance هستند، می‌کند. این صرافی حدود ۷۰ کوین مختلف دارد. در بخش کارمزدها اما کراکن کارمزد نسبتاً بیشتری از بایننس دریافت می‌کند. 

دلایل انتخاب صرافی کراکن به جای بایننس:

  • سرعت تایید ثبت نام و احراز هویت 
  • پشتیبانی از ۷۰ رمزارز برتر 
  • امنیت بالا در معاملات
  • پشتیبانی از طریق چت و ایمیل
  • کارمزد متوسط

صرافی کوکوین (Kucoin)

صرافی کوکوین (Kucoin)

یکی دیگر از صرافی‌های محبوب ایرانیان، صرافی کوکوین است. برای ترید در سطوح ابتدایی این صرافی، نیازی به احراز هویت ندارید و صرفاً با ثبت نام اولیه می‌توانید از امکانات این صرافی استفاده کنید. دقت داشته باشید که برای معامله با حجم بالا و برداشت، نیازمند احراز هویت در این صرافی خواهید بود.

یکی از دلایل استفاده از کوکوین (Kucoin) به عنوان صرافی به جای بایننس، استفاده از توکن بومی این  صرافی یعنی KCS  است. این توکن مشابه توکن BNB است و شما با استفاده از آن می‌توانید معاملات خود در صرافی کوکوین را تسهیل کنید. همان‌طور که با خرید BNB می‌توان برای معامله قراردادهای هوشمند در زنجیره هوشمند Binance از طریق صرافی‌های غیر متمرکز مانند Pancakeswap استفاده کرد، KCS نیز می‌تواند برای معامله قراردادهای هوشمند در زنجیره جامعه KuCoin از طریق صرافی‌هایی مانند KoffeeSwap استفاده شود. شباهت دیگر KCS با  BNB کارمزدهای کم و سرعت انتقال بالا است. همچنین KCS بسیار بسیار ارزان‌تر از BNB است.

دلایل انتخاب صرافی کوکوین به جای بایننس:

  • احراز هویت اختیاری 
  • کارمزد کم
  •  استفاده از توکن بومی کوکوین (KCS)
  • امکان استفاده از توکن بومی KCS در Koffeswap
  • پشتیبانی از طریق چت و ایمیل

صرافی اف تی ایکس (FTX)

اف تی ایکس صرافی به جای بایننس

صرافی FTX یک پلتفرم معاملاتی امن و با کارایی بالا با مجموعه‌ای از ابزارها برای معامله گران حرفه‌ای است. این صرافی بیش از ۱۰۰ کوین محبوب بازار را پشتیبانی می‌کند. از نکات مثبت این صرافی امکان مباده جفت ارز مانند BTC/USDT و ETH/USDT  است. 

دلایل انتخاب صرافی اف تی ایکس به جای بایننس عبارت است از:

  • مناسب برای معاملات حرفه‌ای 
  • امکان خرید و فروش بر پایه سایر توکن‌ها
  • مبادلات جفت ارز
  • کارمزد متوسط
  • پشتیبانی از طریق چت و ایمیل 

صرافی جیمنی (Gemini)

صرافی جیمنی

صرافی Gemini توسط تایلر و کامرون وینکلووس (همان دوقلوهای Winklevoss که از مارک زاکربرگ به دلیل دزدیدن ایده آنها برای فیس بوک شکایت کردند) تأسیس شد.  این صرافی خرید ارز دیجیتال از طریق ارز فیات را در کنار مبادله رمزارزها ممکن می‌کند. کارمزدهای این صرافی در مجموع کمتر از سایر صرافی‌های بزرگ است، اما لیست توکن‌های قابل معامله در آن به ۴۰ عدد محدود می‌شود. برای استفاده از صرافی Gemini شما نیاز به احراز هویت دارید.

دلایل انتخاب این صرافی به جای بایننس عبارت است از:

  • خرید و فروش از طریق ارز فیات
  • پشتیبانی از ۴۰ توکن برتر بازار 
  • امنیت بالا در معاملات
  • مبادلات جفت ارز
  • پشتیبانی از طریق ایمیل

صرافی بیترکس (Bittrex)

بیترکس صرافی به جای بایننس

صرافی Bittrex یک پلتفرم مبادله ارزهای دیجیتال مستقر در ایالات متحده است که بیشترین تعداد کوین در بین صرافی‌‌های آمریکایی را ارائه می‌دهد. این صرافی در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد و پس از سالها تلاش توانست مجوز فعالیت در ایالات متحده را بدست آورد. این صرافی تحت قوانین دولت آمریکا فعالیت می‌کند بنابراین برای استفاده از آن نیازمند احراز هویت در صرافی می‌باشید.

دلایل انتخاب این صرافی به جای بایننس عبارت است از:

  • پشتیبانی از ۴۰ کوین برتر 
  • امنیت بالا در معاملات
  • کارمزد کم
  • صرافی دارای مجوز و تاییده ایالات متحده 
  • پشتیبانی از طریق ایمیل

صرافی بیت استمپ (Bitstamp)

صرافی بیت استمپ

صرافی Bitstamp یکی دیگر از صرافی‌های ارزهای دیجیتال است که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد. این صرافی به‌عنوان اولین صرافی بیت‌کوین دارای مجوز کامل در جهان است. کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال را به صورت همتا به همتا یا از طریق معاملات CFD  در این صرافی معامله کنند. بیت استمپ تنها از حدود ۴۰ ارز دیجیتال و چند استیبل کوین مانند EURT، USDT و USDC پشتیبانی می کند. 

دلایل انتخاب صرافی بیت استمپ به جای بایننس:

  • مجوز رسمی بین المللی
  • معاملات CFD
  • خرید و فروش با ارز فیات
  • معاملات جفت ارز
  • کارمزد کم 

معیارهای انتخاب صرافی به جای بایننس

انتخاب صرافی جایگزین بایننس

بدون شک بایننس بزرگ‌ترین صرافی در جهان است. این پلتفرم با ارائه خدمات درجه یک در زمینه مبادلات رمزارز، فاصله بسیاری با رقبای خود دارد. اما راه حل برای کاربران ایرانی چیست؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید معیارهای انتخاب صرافی ارز دیجیتال را بررسی کنیم. در بخش زیر چند معیار اصلی برای انتخاب یک صرافی به جای بایننس را بررسی می‌کنیم.

اصالت و امنیت

امنیت، مهم‌ترین ویژگی یک صرافی است. صرافی‌های برتر دنیا همواره روی حفظ امنیت معاملات تاکید دارند و دائماً ضرایب امنیتی خود را به‌روز رسانی می‌کنند. جلوگیری از هک شدن حساب کاربران صرافی، یک بخش مهم امنیتی است. بسیاری از صرافی‌های برتر دنیا برای جلوگیری از حملات فیشینگ، احراز هویت و همچنین تأییدیه دو عاملی را فعال کرده‌اند. اعتبار و امنیت یک پلتفرم تضمین دهنده امنیت سرمایه شما خواهد بود. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که پروتکل‌های امنیتی مختلفی برای ایمن سازی سرمایه کاربران در آن صرافی وجود دارد. 

روش‌های ترید 

روش خرید ارزهای دیجیتال بین پلتفرم‌ها متفاوت است. برخی از پلتفرم‌ها از خرید و فروش مستقیم با ارز فیات پشتیبانی می‌کنند و برخی دیگر فقط از ارز دیجیتال برای خرید استفاده می‌کنند. گزینه‌های پرداخت مختلف موجود در پلتفرم‌ها را مطالعه کنید و مناسب‌ترین مورد را برای خود انتخاب کنید. 

پشتیبانی از کوین‌های متعدد

تقریباً تمام صرافی‌های ارز دیجیتال از بیت‌کوین و اتریوم پشتیبانی می‌کنند. با این حال، هزاران ارز دیجیتال دیگر در دنیا وجود دارد. تعدد کوین‌‌های پشتیبانی شده در یک صرافی، بیانگر نوآوری‌های آن در ارائه خدمات به مشتریان است. چرا که بسیاری از کوین‌های جدید بازار شرایط نقل و انتقال پیچیده‌تری نسبت به بیت کوین و اتریوم دارند.

رابط کاربری و تجربه کاربری

رابط کاربری یک معیار مهم برای موفقیت شما به عنوان یک معامله گر یا سرمایه گذار ارز دیجیتال است. صرافی با رابط کاربری و تجربه کاربری خوب، معامله ارزهای دیجیتال را آسان‌تر می‌کند. البته به این نکته باید توجه داشت که رابط کاربری سلیقه‌ای است و نمی‌توان برای آن یک دستورالعمل مشخص تعیین کرد. بااین‌حال هنگام انتخاب صرافی مورد نظر، رابط کاربری و جلوه‌های بصری آن را نیز بررسی کنید. 

نقدینگی یا لیکوئیدیتی

نقدینگی یک صرافی، نشان دهنده اعتبار آن است. هر چه نقدینگی بیشتر باشد، حجم معاملات روزانه آن صرافی نیز بیشتر است و کاربران بدون نگرانی می‌توانند به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند. 

کارمزد

در کنار امنیت و نقدینگی، کارمزد معاملات در انتخاب صرافی مناسب موثر است. اگرچه اکثر صرافی‌ها کارمزد دریافتی مشابهی دارند، اما برخی از این صرافی‌ها با ارائه خدمات تخفیفی، گوی سبقت را از رقبا ربوده‌اند. به‌عنوان‌مثال بعضی صرافی‌ها بر اساس حجم معاملات ماهانه شما، تخفیفات پلکانی برای کارمزد در نظر گرفته‌اند. 

روش نگهداری از سرمایه کاربران 

بسیاری از صرافی‌ها برای افزایش امنیت سرمایه‌های کاربران از کیف پول اختصاصی استفاده می‌کنند. نگهداری رمزارز در کیف پول صرافی البته با خطر هک شدن همراه است. اینجاست که برخی از صرافی‌ها، دارایی کاربران را به صورت سرد یا آفلاین ذخیره می‌کنند. در اینصورت اگر حمله‌ای به کیف پول صرافی صورت بگیرد، سرمایه‌ کاربران محفوظ خواهد ماند. 

اهمیت و دلیل انتخاب صرافی‌های ایرانی به جای بایننس

والکس صرافی به جای بایننس

خطر تحریم و مسدود شدن حساب و سرمایه‌های کاربران، تردیدهایی را در انتخاب صرافی خارجی برای ایرانیان به وجود می‌آورد. درست است که صرافی‌های خارجی امکانات ویژه‌ای را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند و یک گزینه مناسب برای صرافی به جای بایننس هستند، اما خطر بلوکه شدن این سرمایه‌ها هر کاربری را به شک و تردید وا می‌دارد. باید قبول کنیم که دنیای کریپتوکارنسی دنیای پیچیده‌ای است و هر روز شاهد تغییرات گسترده در شبکه و هسته آن هستیم. پیگیری اخبار در خصوص این تغییرات نیازمند دانش بالایی است. ضمن اینکه ترید کردن در یک صرافی خارجی دانش زبانی خاص خودش را می‌طلبد.

از دیگر مشکلات صرافی‌های خارجی، عدم پشتیبانی از ریال است. شما برای معامله در یک صرافی خارجی ابتدا باید تتر خریداری کنید. سپس تتر را از طریق کیف پول خود به صرافی خارجی انتقال دهید (کارمزد این انتقال نیز عدد کمی نخواهد بود). پس از انتقال تتر شما ارز مورد نظر را باز هم با پرداخت کارمزد باید خریداری کنید. برای برداشت آن ارز نیز، داستان مشابه است.

صرافی‌های ایرانی اما این شک و تردید را از بین برده‌اند. با ثبت نام و احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال ایرانی، خطر تحریم و از بین رفتن دارایی‌های شما تقریباً به صفر می‌رسد. در عین حال شما از پشتیبانی و خدمات آن صرافی به زبان فارسی استفاده می‌کنید. ضمن اینکه شما نیازی به خرید تتر برای انجام معاملات ندارید و با ریال به راحتی می‌توانید خرید خود را انجام دهید. این یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های انتخاب یک صرافی مطمئن خارجی جایگزین بایننس است.

بهترین گزینه کدام است؟

صرافی‌های خارجی با ارائه خدمات نوین و به‌روز خود می‌توانند گزینه اول کاربران باشند. اما خطر تحریم یا بلوکه شدن حساب کاربران، این انتخاب را سخت می‌کند. در عین حال عدم پشتیبانی صرافی‌های خارجی از ریال خود یک مشکل بزرگ است. صرافی بایننس زمانی انتخاب اول کاربران ایرانی بود اما با شدت گرفتن تحریم‌ها، کاربران ایرانی به‌دنبال یک صرافی به جای بایننس هستند. یک صرافی ارز دیجیتال معتبر می‌تواند این موانع و مشکلات را برای کاربران از میان بردارد و کاربران با خیال راحت و بدون داشتن ترس و نگرانی امکان معامله را داشته باشند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا