سرمایه گذاریمقالات ارز دیجیتال

بررسی ۳ تفاوت اساسی بیت کوین و آلت کوین ها در سال ۲۰۲۲

معمولا اولین چیزی که بعد از شنیدن عبارت «ارزهای دیجیتال» در ذهنمان نقش می‌بندد بیت کوین است. قدمت و قیمت بیت کوین نسبت به تمام ارزهای دیجیتال دیگر بیشتر است و همین موضوع باعث محبوبیت آن شده است. اما با پیشرفت و توسعه بازار رمز ارزها در چند سال اخیر، تعداد زیادی ارز دیجیتال جدید وارد بازار شدند که اتفاقا توانستند با کارایی خوب خود به رقابت با بیت کوین بپردازند.

حال ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که تفاوت بیت کوین و آلت کوین در چه چیزی است؟ از آنجایی که بیت کوین و تمام آلت کوین‌ها یک نوع ارز دیجیتال هستند، در نتیجه از یک فناوری استفاده و بر یک اساس کار می‌کنند. اما باز هم شاهد تفاوت‌هایی در آن‌ها هستیم. ما در این مقاله قصد داریم تا به سوالاتی مثل بیت کوین چیست، آلت کوین چیست و تفاوت بیت کوین و آلت کوین پاسخ کامل دهیم.

بیت کوین چیست؟

حتی افرادی که هیچ فعالیتی در دنیای ارزهای دیجیتال ندارند هم با نام بیت کوین آشنا هستند. بسیاری از افرادی که وارد این عرصه می‌شوند در همان ابتدا ممکن است ابهاماتی درباره تفاوت بیت کوین و ارز دیجیتال، تفاوت کوین و توکن، تفاوت بیت کوین و آلت کوین و… در ذهنشان شکل بگیرد. حال که قرار است تفاوت بیت کوین و آلت کوین را در این مقاله بررسی کنیم، بهتر است ابتدا با ارائه تعاریفی مشخص از آن‌ها شروع کنیم.

بیت کوین، اولین و ارزشمندترین ارز دیجیتال

در حال حاضر بیت کوین (Bitcoin) اولین و گران‌ترین کوین ارز دیجیتال در جهان است. بیت کوین به عنوان اولین رمز ارز در سال ۲۰۰۹ و توسط فردی به نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) ارائه شد. این رمز ارز هم مانند تمام ارزهای دیجیتال دیگر ماهیتی غیرمتمرکز دارد و افراد زیادی هستند که قصد سرمایه گذاری در آن را دارند. زیرا افزایش قیمت آن در چند سال متوالی به قدری زیاد بود که از تصور بسیاری از تحلیلگران هم خارج بود.

 آلت کوین چیست؟

تفاوت بیت کوین و آلت کوین و همچنین تفاوت کوین و توکن زمانی قابل شرح است که تعریف مشخصی از این مفاهیم در ذهن خود داشته باشیم. همه ما نام ارز دیجیتال یا رمز ارز به گوشمان خورده است؛ اما آیا واقعا می‌دانید ارز دیجیتال چیست؟ ارز دیجیتال نوعی پول دیجیتال رمزنگاری شده است که در بستری به نام بلاک‌چین (blockchain) طراحی و ارائه شده است. مهم‌ترین خاصیت بلاک‌چین‌ها این است که غیرمتمرکز است و اطلاعاتی که روی آن ذخیره می‌شود در نسخه‌های مختلف وجود خواهد داشت.

به طور کلی ارزهای دیجیتال به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • بیت کوین
  • آلت کوین

پس بیت کوین و همینطور تمام آلت کوین‌ها نوعی ارز دیجیتال هستند. قبل از اینکه تفاوت بیت کوین و آلت کوین را با جزئیات بررسی کنیم، خوب است بدانید که به تمام ارزهای دیجیتالی که بعد از بیت کوین ارائه شدند، آلت کوین (Altcoin) می‌گویند.

آلت کوین‌ها، تمام ارزهای دیجیتال ارائه شده پس از بیت کوین

هر کدام از این رمز ارزها ویژگی‌های مخصوص خود را دارند اما تمام آن‌ها در غیرمتمرکز بودن تفاهم دارند. ضمن اینکه این آلت کوین‌ها انواع مختلفی هم دارند که در حجم‌ها و قیمت‌های متفاوت در بازار معامله می‌شوند. باارزش‌ترین و گران‌ترین آلت کوین موجود در حال حاضر اتریوم (ETH) است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ ارائه شد.

تفاوت بیت کوین و آلت کوین چیست؟

با ورود بیت کوین به اقتصاد جهانی و شکل گیری بازار ارزهای دیجیتال، به مرور پس از آن ارزهای دیجیتال دیگری تحت عنوان آلت کوین با ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف ارائه شدند. ما قصد داریم تا به بررسی تفاوت بیت کوین و آلت کوین بپردازیم. تا امروز چیز حدود ۵۰۰۰ آلت کوین ایجاد شده است. بسیاری از آن‌ها عمر کوتاهی دارند و ماندگاری زیادی در دنیای کریپتوکارنسی ندارند. زیرا با توجه به اینکه عرصه رقابت بین آلت کوین‌ها بسیار گرم است، ممکن است به زودی از آن خارج شوند.

ارزش

یکی از مهم‌ترین موردهای تفاوت بیت کوین و آلت کوین، ارزش آن‌ها است. آلت کوین‌ها که انواع مختلفی هم دارند، هر کدام با ارزش متفاوتی در بازار ارائه می‌شوند و به همین دلیل است که در هر صورت تفاوت‌های زیادی با بیت کوین دارند. ضمن اینکه بیت کوین به عنوان بهترین و ارزشمندترین ارز دیجیتال جهان، خود به تنهایی می‌تواند در برابر تمام آلت کوین‌ها قرار بگیرد.

مقابله بیت کوین با تمام آلت کوین‌ها

ویژگی‌های منحصر به فرد آلت کوین‌ها

همان‌طور که قبلا گفتیم آلت کوین‌ها دارای تنوع زیادی هستند. پس یکی از موارد تفاوت بیت کوین و آلت کوین همین ویژگی‌های منحصر به فرد هر کدام از این آلت کوین‌ها است. برای مثال اتریوم که از نظر ارزش بعد از بیت کوین قرار دارد، کاربردها و قابلیت‌های بیشتری در سیستم قراردادهای هوشمند خود دارد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه مقایسه بیت کوین و اتریوم مراجعه نمائید.

درست است که پایه اصلی کار تمام رمز ارزها یکسان است اما در آلت کوین‌های مختلف ممکن است شاهد ویژگی‌های تقویت شده خاصی باشیم. مثلا برخی از آلت کوین‌ها روی سیستم امنیتی شبکه خود کار کرده‌اند و آن را تقویت کرده‌اند که این موضوع هم در برخی موارد می‌تواند یکی از چندین تفاوت بیت کوین و آلت کوین باشد. برای مثال آلت کوین دش روی سرعت تأیید تراکنش‌ها و آلت کوین ریپل روی انجام تراکنش‌های بین‌المللی تمرکز کرده است.

استخراج و سرعت تراکنش

یکی از مهم‌ترین دلایلی که آلت کوین‌ها به عنوان ارزهای دیجیتال جدید معرفی و ارائه شدند این بود که  هزینه تراکنش‌ها در بیت کوین خیلی بالا بود و از طرفی سرعت شبکه آن بسیار کم. به عبارتی می‌توان گفت که یکی دیگر از موارد تفاوت بیت کوین و آلت کوین، قابلیت انجام تعداد زیادی تراکنش با هزینه کمتر در آلت کوین‌ها است.

سرعت بالا و هزینه پایین تراکنش در آلت کوین‌ها

پروسه تایید تراکنش در بیت کوین که به عمل استخراج هم معروف است، بسیار گران است و به انرژی زیادی هم نیاز دارد. این موضوع در حالی می‌تواند باعث تفاوت بیت کوین و آلت کوین شود که آلت کوین‌ها از روش جدیدتر و ارزان‌تری برای تایید تراکنش‌ها استفاده کنند. در واقع آلت کوین‌ها با روشی مقرون به صرفه و سریع، تمام تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند.

دنیای رمز نگاری؛ هر روز اتفاقی نو

ارزهای دیجیتال به طور کلی به دو دسته بیت کوین و آلت کوین تقسیم می‌شوند. در راستای آگاهی از تفاوت بیت کوین و آلت کوین خوب است بدانید، بیت کوین به عنوان ارزشمندترین و قدیمی‌ترین ارز دیجیتال شناخته شده است و پس از آن آلت کوین‌ها در انواع مختلف و با قیمت‌های متفاوت به بازار عرضه شدند. آلت کوین‌ها خود به تنهایی انواع مختلفی مثل آلت کوین‌های اولیه، آلت کوین‌های با ثبات، توکن‌های امنیتی، توکن‌های ابزاری و… دارند.

تفاوت بیت کوین و آلت کوین در ارزش آن‌ها، سرعت تراکنش، کارمزد تراکنش، امنیت شبکه و مواردی از این قبیل خلاصه می‌شود. ما در این مقاله سعی کردیم تا تعاریف واضحی از این عبارات ارائه دهیم و تفاوت بیت کوین و آلت کوین را هم با ذکر جزئیات بررسی کنیم.

سؤالات متداول

تفاوت بیت کوین و آلت کوین در ذخیره سازی چیست؟

رمز ارز بیت کوین و تمام آلت کوین‌ها در کیف پول‌های ارز دیجیتال به روشی یکسان ذخیره می‌شود. فقط فراموش نکنید که بعضی از آلت کوین‌ها تنها از کیف پول اختصاصی خود پشتیبانی می‌کنند و برای ذخیره کردن آن باید از کیف پول مخصوصی استفاده کنید.

مزایای آلت کوین‌ها نسبت به بیت کوین چیست؟

یکی از راه‌های بررسی تفاوت بیت کوین و آلت کوین، نام بردن مزایای آن‌ها است. مهم‌ترین مزایای آلت کوین‌ها عبارت است از بهبود نواقص و رفع باگ‌های بیت کوین، ایجاد فضای رقابتی، تایید تراکنش با هزینه کم و سرعت بالا.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا