اخبار NFT

قیمت‌ NFTهای Bored Ape Yacht حدوداً ۸۸ درصد نسبت به اوج کاهش یافته است

NFTهای Bored Ape در حالی که بازار به شدت سقوط کرده است، در صدر توجه قرار دارند، اما دیگر NFTهای مرغوبی که به عنوان تصویر پروفایل (PFP) استفاده می‌شوند در حال از دست دادن قدرت خود هستند.

به گزارش والکس و به نقل از decrypt، شاهد یک هفته پر سر و صدا در فضای NFTها بودیم که با فروش گسترده‌ای همراه شده بود. چیزی که باعث استرس و نگرانی مجموعه‌داران و سرمایه‌گذاران شده، این است که “پروژه‌های مرغوب یا به اصطلاح blue chip” مانند مجموعه Bored Ape Yacht Club به سمت قیمت‌های کف چندین ساله اخیر خود حرکت کرده‌اند.

هنگامی که بازار دارایی‌های دیجیتالی در سال ۲۰۲۱ و اوایل ۲۰۲۲ در حباب قرار گرفته بود، Bored Ape Yacht Club به مترادف NFTها برای مخاطبین عمومی تبدیل شد. با خرید توکن‌های NFT توسط سلبریتی‌ها و معرفی بازی متاورسی Otherside توسط شرکت Yuga Labs، این توکن‌های NFT مبتنی بر شبکه اتریوم به ارزشی بالایی دست یافتند و در آوریل سال ۲۰۲۲ به حداقل قیمت ۱۵۲ اتر یا ۴۲۹ هزار دلار رسیدند.

اما بازار NFTها در یک سال گذشته آن قدرت اولیه خود را از دست داده و Bored Apeها به همان سرعتی که در ابتدا رشد کردند، در روند سقوط قرار گرفتند. این NFTها در طول آخر هفته، به قیمت کف (یا قیمت ارزان‌ترین NFT لیست شده) جدیدی رسیدند که تقریبا به مدت دو سال دیده نشده بود.

طبق داده‌های NFT Price Floor، قیمت کف NFTهای Bored Ape در آخرین روز هفته گذشته به حدود ۵۲ هزار دلار، یعنی حدود ۲۷ اتریوم رسید. هرچند ارزش آنها از آن موقع تاکنون به ۵۵ هزار دلار (حدود ۲۸/۵ اتریوم) افزایش یافته، اما باز هم در مقایسه با ارزش دلاری دو هفته گذشته، ۲۰ درصد کاهش داشته است.

اگر وسیع‌تر نگاه کنیم، پایین‌ترین قیمت دلاری روز یکشنبه این NFT کاهش تقریباً ۸۸ درصدی قیمت کف آن را نسبت به اوج آوریل ۲۰۲۲ Bored Ape Yacht Club نشان می‌دهد. این کاهش در واحد اتریوم تا این حد شدید نیست و حدود ۸۲ درصد بوده است. همچنین، در واحد دلار، این کمترین قیمت کف Bored Apeها از آگوست ۲۰۲۱، یعنی تقریبا دو سال کامل بوده است.

توییت گوست

قیمت کف Mutant Ape Yacht Club، دنباله‌ای از پروژه پرطرفدار Yuga نیز در هفته گذشته با کاهش ۳۲ درصدی به ۵ اتریوم رسیده است و در آخرین روز هفته گذشته به حداقل ۴/۷ اتریوم، یعنی حدود ۹۱۰۰ دلار، کاهش یافت. این کمترین ارزش دلاری محسوب می‌شود که تا به حال توسط NFT Price Floor از زمان آغاز به کار این پروژه در سال ۲۰۲۱ ردیابی شده است.

قیمت کف NFTهای Bored Ape، در هفته گذشته به دلیل ورود بیش از حد این نوع NFTها به بازار، تلاطم زیادی را تجربه کرده است. در هفته گذشته، قیمت Bored Ape به شدت کاهش یافت زیرا جفری هوانگ (Jeffrey Huang)، مجموعه‌دار مشهور NFT، نوازنده و مدیر فناوری تایوانی-آمریکایی که در فضای مجازی با نام Machi Big Brother شناخته می‌شود، چندین نوع از میمون‌های خود را در بازار آزاد به فروش رساند.

نه فقط میمون‌ها

در حالی که قیمت Bored Ape به شدت کاهش یافته، سایر پروژه‌های NFT نیز نسیم بازاری که به طور روزافزون برای PFPها و کلکسیون‌ها سرد و سردتر می‌شود را احساس می‌کنند.

Azuki، از دیگر پروژه‌های بزرگ نیز در هفته گذشته دچار مشکل شده است. کلکسیونرهای Azuki پس از عرضه مجموعه Elementals در هفته گذشته، که باعث نارضایتی و عصبانیت طرفداران به دلیل انتشار آثار هنری تقریباً مشابه در هر مجموعه شده بود، ناراحتی خود را در توییتر ابراز کردند.

قیمت کف مجموعه Azuki در هفته گذشته به ۶ اتریوم (۱۱،۷۸۵ دلار) کاهش یافت، که نسبت به هفته قبل ۵۹ درصد افت کرده است. همچنین، قیمت کف Beanz، یکی دیگر از مجموعه‌های Chiru Labs، گروه سازنده Azuki نیز به ۰/۴ اتریوم (۷۸۵ دلار) رسیده که نسبت به هفته قبل ۷۷ درصد کاهش یافته است.

همانطور که کلکسیونرها قیمت‌ها را مجدداً تنظیم می‌کنند، به نظر می‌رسد شور اشتیاق سابق افراد در مورد NFTها به طور گسترده‌ای کاهش یافته و بر پروژه‌های بزرگ تأثیر گذاشته است. لئونیداس (Leonidas)، اینفلوئنسر کریپتویی و بنیانگذار Ord.io به Decrypt گفت که به طور کلی، اصلاحات در قیمت NFTها بیشتر بر روی مجموعه‌های PFP متمرکز بوده، یعنی مجموعه‌های مرتبط با برند‌ها به جای مجموعه‌های هنری.

توییت لئونیداس

لئونیداس می‌گوید:

اتفاقی که می‌افتد این است که PFPها در سراسر جهان مجدد قیمت‌گذاری می‌شوند. و این واقعا چیز بی‌سابقه‌ای نیست و در بازار خرسی کاملاً عادی است.

در حالی که مشخص نیست دقیقاً چه چیزی باعث کاهش قیمت‌ها در این مدت اخیر شده، اما لئونیداس می‌گوید:

عدم جذابیت مجموعه Azuki Elementals، تنها چیزی است که به عنوان محرک اصلی کاهش قیمت آن در نظر گرفته می‌شود.

وی می‌گوید مشکلات Azuki “به وضوح نشان داده که ارزش برخی از مجموعه‌های PFP به توانایی برندها در اجرای یک نقشه راه بستگی دارد و بر پایه عملکرد شرکت و نه ارزش ذاتی آثار هنری پایه‌گذاری می‌شود.”

این می‌تواند دلیل ثبات نسبی که کریپتوپانکس یکی از اولین نمونه‌های برجسته NFT، از خود نشان داده است را توضیح دهد. CryptoPunks به عنوان یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های فرهنگی در فضای وب ۳.۰ تلقی می‌شود و نیازی به “استفاده” یا افزودن ویژگی‌های اضافی برای هولدرها ندارد. قیمت کف این مجموعه با ۱۴ درصد کاهش در هفته گذشته به ۴۳ اتریوم (حدود ۸۴،۷۰۰ دلار) رسید.

مدتی پیش، CryptoPunks و Bored Apes قیمت‌های اولیه تقریبا‌ً یکسانی در بازارهای ثانویه داشتند. هر دوی آنها متعلق به Yuga Labs است. Yuga در سال ۲۰۲۱ Bored Ape Yacht Club را ایجاد کرد و سپس در سال ۲۰۲۲ آی پی CryptoPunks را از Larva Labs خرید.

دامن زدن آتش

در ماه گذشته، بسیاری از مجموعه‌های شاخص با عوامل بازدارنده روبرو شده‌اند. قیمت کف Moonbirds ،Meebits و Nakamigos در ۳۰ روز گذشته بیش از ۳۵ درصد در واحد اتر کاهش یافته است. NFTهای DeGods ،Doodles و Milady Maker در این مدت نسبتاً مقاومت بیشتری از خود نشان دادند و قیمت کف آنها در حدود ۲۰ درصد در واحد اتر کاهش یافته است.

کاهش قیمت تقریباً تمامی مجموعه‌های بزرگ NFT همزمان با افزایش حجم معاملات در بازارهای معتبری مانند Blur و اپن سی رخ داده است. بر اساس اطلاعات DappRadar، در هفته گذشته، مجموعاً حدود ۲۴۵ میلیون دلار NFT در این دو بازار معامله شده‌ است.

توییت تنگ

حجم معاملات OpenSea برابر با ۵۴ میلیون دلار بوده، در حالی که حجم معاملات Blur با ۱۹۴ میلیون، بیش از سه برابر OpenSea بوده است. این موضوع تا حدی به دلیل قابلیت‌های ویژه Blur برای معامله‌گران است که به آنها این امکان را می‌دهد NFT‌ها را با همان فراوانی و سهولت معامله در بازار ارزهای دیجیتال خرید و فروش کنند.

تنگ یان (Teng Yan)، رئیس بخش تحقیقات NFT Delphi Digital، در حساب توییتر خود گفته که موج جدید “پنیک سل (Panic Sell) یا فروش از روی ترس” NFTها قوی‌تر شده، چرا که معامله‌گران Blur هر چه حجم معاملاتی بیشتری داشته باشند، پاداش بیشتری دریافت می‌کنند.

او گفت:

آنها هیچ انگیزه‌ای برای نگه داشتن NFTهای خود ندارند. بنابراین، هنگامی که فروش کلی در بازار شروع شد، آتش را دامن زدند و باعث شدند سریع‌تر گسترش پیدا کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
decrypt
علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا