مقالات ارز دیجیتال

میکسر ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با تامبلر ارز دیجیتال

یکی از مفاهیم مهم در بازار ارزهای دیجیتال، کوین میکسر (Coin Mixer) یا میکسر ارز دیجیتال است. این ابزار به کاربران کمک می‌کند تا تراکنش‌های خود را به صورت ناشناس انجام دهند و سطح بالایی از حریم شخصی را برای خود فراهم کنند. البته، برخی افراد از این ابزار برای مقاصد غیرقانونی مانند پولشویی هم استفاده می‌کنند.

این سرویس‌ها با ناشناس جلوه دادن مبدا و مقصد تراکنش‌ها، امکان رهگیری تراکنش در بلاکچین را از بین می‌برد. هنگام استفاده از این ابزارها، آن‌ها را به خوبی بررسی کرده و از اعتبارشان مطمئن شوید؛ زیرا برخی، پس از دریافت دارایی کاربران، هیچ خدمتی ارائه نمی‌دهند.

کوین میکسر (Coin Mixer) یا میکسر ارز دیجیتال چیست؟

سرویس‌هایی با عنوان میکسر یا تامبلر ارز دیجیتال وجود دارند که مبدا و مقصد تراکنش‌ها را مبهم می‌کنند. این فرایند باعث می‌شود تا حریم شخصی کاربران حفظ شده و از هک و حمله سارقان جلوگیری شود. میکسر ارز دیجیتال در واقع، آدرس تراکنش شما را با بسیاری دیگر از تراکنش‌ها ترکیب می‌کند تا امکان رهگیری تراکنش از بین برود.

هر تراکنشی که انجام می‌شود، آدرس بلاکچین آن، ما را به هویت واقعی افرادی که این تراکنش را انجام داده‌اند، می‌رساند. چرا که هر بلاک چین دارای یک دفتر کل ثبت شده است که همه اطلاعات تراکنش‌ها، درون آن ثبت می‌شود. از این رو، برای حفظ حریم شخصی و فاش نشدن هویت واقعی کاربران، استفاده از میکسر ارز دیجیتال اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

آشنایی با میکسر ارز دیجیتال

تمامی کاربران، فرقی نمی‌کند مبتدی یا حرفه‌ای امکان استفاده از این سرویس‌ها را دارند تا حریم خصوصی خودشان حفظ شود. استفاده از این سرویس‌ها، در برخی موارد، با پرداخت کارمزد و در برخی موارد دیگر، با هولد کردن سرمایه کاربران امکان پذیر می‌شود. هولد کردن به معنای نگه داری سرمایه دیجیتال در یک سرویس یا کیف پول خاص به‌صورت طولانی‌مدت است. به عنوان مثال، برخی از نمونه‌های میکسر ارز دیجیتال از کاربران خود می‌خواهند تا مقداری دارایی در این سرویس هولد و در ازای آن، خدمات مورد نظر را دریافت کنند. 

معرفی چند نمونه میکسر ارز دیجیتال

سرویس‌های مختلفی با عنوان میکسر ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند و به کاربرانشان خدماتی از قبیل تراکنش محرمانه را ارائه می‌دهند. ولی در میان این سرویس‌ها، برخی معتبر نیستند و از اطلاعات کاربران سواستفاده می‌کنند. به همین دلیل، شناخت کوین میکسرهای معتبر، اهمیت بالایی پیدا می‌کند. در ادامه به معرفی چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم.

پلتفرم “Tornado Cash”

پلتفرم تورنادو کش یک میکسر ارز دیجیتال برای شبکه اتریوم است. عملکرد این پلتفرم به از طریق استخرهای میکسینگ انجام می‌شود. تورنادو، تمامی دارایی افراد را در بلاک چین اتریوم دریافت می‌کند و آن‌ها را به استخر میکسینگ خودش انتقال می‌دهند. کاربران برای انجام تراکنش‌های خود، از آن استخر نقدینگی برداشت می‌کنند. به همین دلیل، هیچوقت فرستنده دارایی مشخص نخواهد شد.

پلتفرم تورنادو کش

پلتفرم “ChipMixer”

سرویس ChipMixer یکی از سرویس‌های کاربردی میکسر ارز دیجیتال است که امنیت و حریم خصوصی خیلی حرفه‌ای را در اختیار کاربرانش می‌گذارد. از مزایای سرویس ChipMixer می‌توان به رایگان بودن آن و عدم نیاز به احراز هویت اشاره کرد. شما برای استفاده از ChipMixer نیازی به پرداخت کارمزد ندارید و تنها از روی علاقه، امکان پرداخت هزینه‌ای جهت حمایت مالی از این سرویس را دارید.

تنها نقطه ضعف سرویس ChipMixer، مدت زمان طولانی برای تکمیل هر تراکنش و عدم پشتیبانی از آلت کوین‌ها است. تکمیل تراکنش در این سرویس معمولا ۷ روز به طول می‌انجامد و تنها از بیت کوین پشتیبانی می‌کند.

پلتفرم “CriptoMixer”

یکی دیگر از سرویس‌های محبوب میکسر ارز دیجیتال، CriptoMixer است. این سرویس برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ راه اندازی شد و از همان ابتدا، حدود ۲ هزار بیت کوین را در استخر میکسینگ خود قرار داد تا هویت تراکنش‌ها، هر چه بیشتر ناشناس بماند. CriptoMixer ادعا می‌کند که به دلیل امنیت بالایی که دارد، تاکنون درگیر هک نشده است. همچنین، تاکنون موفق شده که تراکنش‌هایی با ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار را انجام دهد.

CriptoMixer تنها از بیت کوین پشتیبانی می‌کند و شما برای استفاده از این سرویس باید ۰٫۰۱ بیت کوین را در CriptoMixer سپرده گذاری کنید. با توجه به میزان امنیت بالایی که این سرویس در اختیار کاربران قرار می‌دهد، کارمزد آن بسیار پایین و حدود ۰٫۵ تا ۳ درصد به ازای هر تراکنش است.

سرویس “CriptoMixer”

پلتفرم “FoxMixer”

سرویس FoxMixer از ارزهای دیجیتال بیت کوین (BTC)، بیت کوین کش (BCH)، لایت کوین (LTC)، اتریوم (ETH) و ساتوشی ویژن (BSV) پشتیبانی می‌کند. زمانی که تراکنشی از طریق این میکسر ارز دیجیتال انجام می‌شود، ابتدا به استخر میکسینگ واریز شده، سپس به تراکنش‌های کوچکتری تقسیم و در نهایت، به همان میزان که واریز شده، به دست گیرنده تراکنش می‌رسد.

این فرایند درصد ناشناس ماندن فرستنده را بالاتر برده و تراکنش ناشناس باقی می‌ماند. حداقل تراکنش در این سرویس ۰٫۰۲ بیت کوین است. کارمزد هر تراکنش در این سرویس کمی بالاتر از دیگر سرویس‌ها، معادل با ۱ الی ۵ درصد است.

پلتفرم “Blender.io”

سرویس Blender.io یک میکسر ارز دیجیتال در نسخه تحت وب است که از ارزهای دیجیتال بیت کوین، لایت کوین، اتریوم و مونرو (XMR) پشتیبانی می‌کند. برای استفاده از این سرویس، نیازی به احراز هویت و وارد کردن اطلاعات شخصی شما نیست. کارمزد دریافت شده بابت هر تراکنش در این سرویس، متغیر است. یعنی، بستگی به نوع کوین‌های میکس شده دارد و معمولا بین ۰٫۶ الی ۲٫۵ درصد دریافت می‌شود.

پلتفرم “MixTum.io”

برای استفاده از سرویس MixTum.io به ۰/۰۱ بیت کوین برای سپرده گذاری نیاز دارید تا بتواند تمام تراکنش‌های خود را به صورت ناشناس انجام دهید. این سرویس در حال حاضر تنها از بیت کوین پشتیبانی کرده و کارمزد نسبتا بالایی برای هر تراکنش، معادل با ۴ الی ۵ درصد، دریافت می‌کند.

سرویس “MixTum.io”

سرویس MixTum.io، نسبت به میکسرهای ارز دیجیتالی که تاکنون معرفی کردیم، دو ویژگی منحصر به فرد دارد. ویژگی اول، آدرس مخفی (Stealth Address) است که به محض واریز سپرده گذاری بیت کوین در این میکسر ارز دیجیتال، یک آدرس جدید به شما می‌دهد. این آدرس یکبار مصرف است و امکان پیگیری تراکنش‌ها قبلی، از طریق این آدرس وجود ندارد. ویژگی دوم، برداشت با تاخیر (Time-delayed Withdrawals) است که به شما امکان تنظیم زمان برداشت بیت ۲۴ ساعت تا ۳۰ روز را به شما می‌دهد. این قابلیت نیز امکان پیگیری تراکنش را سخت و غیرممکن می‌کند.

مزایای استفاده از میکسر ارز دیجیتال

بسیاری از افراد، استفاده از کوین میکسرها را در معاملات ارزهای دیجیتال، یک رکن مهم می‌دانند. دلیل آن هم مزایای این سرویس‌ها است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. البته، در ازای تمامی این مزایا، معایبی هم دارند که باعث می‌شود کمی استفاده از این ابزارها سخت شود. چرا که معمولا افرادی برای مقاصد غیرقانونی از این کوین میکسرها استفاده می‌کنند.

جلوگیری از هک

بازار ارزهای دیجیتال یکی از مهم‌ترین اهداف برای حمله هکرها است. به همین دلیل، حفظ آن‌ها در برابر این حملات هکری بسیار مهم است. از این رو، معمولا افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال مشغول به کار هستند یا معاملات بزرگی را در بستر بلاک چین انجام می‌دهند؛ حتما از میکسر ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. حفظ امنیت و ناشناس ساختن تراکنش‌ها، باعث می‌شود که تراکنش‌ها از دید هکرها مخفی مانده و در هدف حمله آن‌ها قرار نگیرند.

مزایای استفاده از میکسر ارز دیجیتال

حفظ حریم خصوصی

یکی از اهداف و مفاهیم اصلی ارزهای دیجیتال و بلاک چین، حریم خصوصی است. میکسر ارز دیجیتال باعث خصوصی شدن یک ارز دیجیتال می‌شود. در نتیجه، راحت‌تر می‌توان از آن برای انجام تراکنش‌های خصوصی همتا به همتا استفاده کرد.

عدم مداخله دولت‌ها

یکی دیگر از اهداف ارزهای دیجیتال، ساختن یک سیستم غیرمتمرکز بدون دخالت دولت‌ها است. این هدف با وجود میکسر ارز دیجیتال به نتیجه می‌رسد. چرا که هر چه تراکنش‌ها ناشناس‌تر باشد، امکان پیگیری آن برای دولت‌ها نیز سخت‌تر و غیرممکن‌تر می‌شود.

معایب میکسر ارز دیجیتال

مواردی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، تنها معایب کوین میکسرها به حساب نمی‌آیند؛ بلکه، می‌توان آن‌ها را نقاط ضعف این سرویس‌ها در نظر گرفت.

افزایش احتمال پولشویی

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، یکی از مزایای کوین میکسرها، مخفی کردن فرستنده‌های تراکنش‌ها هستند. از این رو، میکسر ارز دیجیتال می‌تواند به فعالیت‌های غیرقانونی و پولشویی‌های بزرگ کمک کرده و به فعالیت آن‌ها را سرعت ببخشد. چرا که پس از پولشویی از طریق این کوین میکسرها، دیگر امکان پیگیری و بازگشت دارایی‌ها امکان پذیر نیست.

کارمزد غیرمعقول

همان‌طور که بالاتر توضیح دادیم، معمولا کوین میکسرها کارمزدی حدود ۱ الی ۳ درصد از کاربرانشان بابت هر تراکنش کسر می‌کنند. از این رو، این درصد برای تراکنش‌های کوچک مناسب و معقول نیست. از طرف دیگر، تراکنش‌های بزرگ هم با کارمزدهای بیشتری انجام می‌شوند. در هر صورت، میزان کارمزد کسر شده توسط این کوین میکسرها معقول و به صرفه نیست. ولی برخی نسبت به نیازشان، مجبور به استفاده از این سرویس‌ها می‌شوند.

معایب استفاده از میکسر ارز دیجیتال

عدم اعتماد به میکسرهای ارز دیجیتال

بسیاری از میکسرهای ارز دیجیتال، معتبر نیستند و اعتماد به آن‌ها، ریسک است. چرا که ممکن است پس از مدتی، سرویس آن‌ها بسته شده و تمامی دارایی سپرده گذاری شده شما از بین برود. برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است به هر کوین میکسری اعتماد نکرده و قبل از استفاده از آن‌ها، نسبت به اعتبارشان، اطمینان حاصل کنید.

روش‌های پنهان کردن هویت کاربران توسط کوین میکسرها

هر میکسر ارز دیجیتال از یک روش مخصوص برای ناشناس کردن مبدا و مقصد تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این فرایند باعث می‌شود تا اطلاعات شخصی کاربران در بلاک چین‌ها مخفی باقی مانده و قابلیت پیگیری نداشته باشند.

روش استخرهای میکسینگ (Mixing Pools)

برخی از کوین میکسرها، همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، از روش استخرهای میکسینگ استفاده می‌کنند. این استخرها نقش ترکیب تمامی تراکنش‌ها با یکدیگر را دارند. ابتدا، کاربران دارایی‌های خود را به یک آدرس مشخص که مربوط به استخر میکسینگ میکسر ارز دیجیتال است، واریز می‌کنند. دارایی تمامی کاربران با یکدیگر ترکیب شده و با توجه به مبلغ هر تراکنش، به حساب کاربر مورد نظر واریز می‌شود.

روش اضافه کردن کوین (Coin Join)

در این شیوه، کاربران یک تراکنش با تعدادی ورودی و خروجی ایجاد می‌کنند و سپس، تراکنش خود را انجام می‌دهند. البته، معمولا افرادی که از میکسر ارز دیجیتال برای سرقت و پولشویی استفاده می‌کنند، این روش را به کار نمی‌گیرند. چرا که احتمال پیگیری تراکنش‌ها در این شیوه، صفر نیست و می‌توان مبدا و مقصد آن را با ابزارهای مخصوص پیدا کرد.

روش‌های به کار گرفته شده در میکسرهای ارز دیجیتال

به طور کلی، باید بگوییم که این کوین میکسرها از هر روشی برای ناشناس کردن تراکنش‌ها استفاده کنند؛ باز هم احتمال شناسایی آن‌ها وجود دارد. البته، شناسایی این تراکنش‌ها، به پیگیری، ابزار و افراد حرفه‌ای نیاز دارد. همان مقدار که این سرویس در حفظ حریم شخصی کمک کننده است، ممکن است در برخی موارد دیگر کاربردی نباشد.

عملکرد میکسر ارز دیجیتال

عملکرد تمامی کوین میکسرها از طریق یک آدرس تراکنش جعلی انجام می‌شود. ابتدا درخواست تراکنش کاربران ثبت شده و مبلغ آن تراکنش به یک آدرس جعلی انتقال می‌یابد. در این مرحله، مقدار کوین‌های مورد نظر به مقصد اصلی، از آدرس جعلی منتقل می‌شود. در این عملکرد، پیگیری تراکنش غیر ممکن خواهد بود. چرا که مبدا تراکنش، یک مبدا غیر واقعی است.

همان‌طور که در این مقاله معرفی کردیم، برخی از میکسرهای ارز دیجیتال، بدون نیاز به احراز هویت، سرویس دهی دارند. این موضوع نشان می‌دهد که بسیاری از این میکسرها، اطلاعات کاربران را در اختیار ندارند و کاربران برای سیستم آن‌ها نیز ناشناس هستند. البته، معمولا همه این کوین میکسرها یک آدرس عمومی کیف پول از شما دریافت می‌کنند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
یاسر مرادی
یاسر مرادی
1 سال قبل

چه تفاوتی بین این سرویس ها و سایت c**** هست؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  یاسر مرادی

سلام
وقت به خیر
وب سایت معرفی شده (به ادعای شرکت مادر) صرفا یک پلتفرم معاملاتی است (مانند سایرصرافی های ارز دیجیتال)، در صورتی که پلتفرم های میکسر ارز دیجیتال، با استفاده از روشهایی خاص، مبدا و مقصد تراکنشها را نامعلوم و غیر قابل ردیابی می‌کنند.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا