استخراج

میزان پاداش استخراج اتریوم و نحوه افزایش آن چگونه است؟

اتریوم پس از بیت کوین یکی از با ارزش‌ترین ارزهای دیجیتال بازار است که هر معامله‌گری آرزوی داشتن آن را دارد. این ارز مهم، جدای از اینکه می‌تواند از روش عادی خرید، به دست افراد برسد، می‌تواند با روشی به نام استخراج نیز کسب شود. استخراج اتریوم و به‌طور کلی سایر ارزهای دیجیتال، همواره به‌عنوان یکی از پردرآمدترین فعالیت‌ها در بازارهای مالی به‌شمار می‌رود که طرفداران بسیاری نیز دارد. اگر دوست دارید بدانید میزان پاداش استخراج اتریوم چقدر است و پس از بروزرسانی مرج؛ چطور می‌توان اتر  بدست آورد؟ مطالعه ادامه این مقاله را از دست ندهید.

پاداش استخراج اتریوم چیست؟

پاداش استخراج eth

به عبارت ساده، استخراج اتریوم فرآیند ایجاد و افزودن بلاکی از تراکنش‌ها به شبکه بلاکچین اتریوم است. در ماین اتریوم (پیش از بروزرسانی مرج) استخراج تمامی تراکنش‌ها توسط ماینرها تایید می‌شدند. در این فرآیند، ماینرها با استفاده از رمز هش، تلاش می‌کنند تا پازل‌های پیچیده معاملاتی را حل کرده و به ازای حل هر پازل و افزودن تراکنش به شبکه بلاکچین اتریوم، پاداش دریافت کنند.

پاداش‌ها در شبکه اتریوم به‌طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند. در روش اول، پاداش و جایزه به‌طور مستقیم و ساده به فرد داده می‌شود. مثلا، تصور کنید که شما یک ماینر اتریوم را خریداری کرده‌اید و دستگاه با توجه به قدرت پردازشی خود شروع به استخراج اتر می‌کند. در چنین حالتی، اتریوم‌های استخراج شده به استخر مربوطه شما ارسال خواهد شد و شما نقش چندانی در این فرآیند نخواهید داشت. پاداشی که در این روش به‌دست می‌آورید بر اساس میزان اتریومی است که شما استخراج می‌کنید و اغلب بین ۱٪ تا ۳٪  هزینه تراکنش متغیر است.

توجه داشته باشید که با استخراج مستقیم از طریق ماینرها، شما پاداش‌های جانبی دیگری نیز دریافت می‌کنید. برای نمونه ماینرهای S9J با استخراج لایت کوین به شما دوج کوین نیز پاداش می‌دهند. این امر با توجه به نوع ماینر و خدماتی که به کاربر ارائه می‌دهد می‌تواند متغیر باشد. به همین دلیل، در هنگام خرید دستگاه ماینر حتما به این نکته توجه داشته باشید که دستگاه مورد نظر پاداش‌های قابل توجهی را ارائه دهد.

اما روش دوم، حالتی است که فرد استخراج‌کننده علاوه بر پاداش‌های ETH، پاداش دیگری که ۱/۳ هر بلاک آنکل (uncle) است را نیز دریافت می‌کند. بلاک آنکل در واقع به بلاک‌های پایداری گفته می‌شود که استخراج‌کننده به‌نوعی آن‌ها را به ارث برده و برای جلوگیری از تاخیر در شبکه جایزه داده می‌شوند. آنکل‌ها رقمی معادل ۴/۳ اتریوم هستند که با توجه به قیمت اتریوم و میزان استخراج شما می‌تواند رقم پاداش جذابی باشد.

به روزرسانی مرج و تغییر استخراج اتریوم

در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲ اتریوم از تکمیل یک به‌روزرسانی یا آپدیت جدید به نام مرج خبر داد. با این آپدیت، الگوریتم اثبات کار یا PoW در شبکه بلاکچین اتریوم به الگوریتم اثبات سهام یا POS تغییر پیدا کرد. بدین ترتیب اتریوم ۲.۰، نسخه جدید اتریوم متولد شد.

انتظار می‌رود که این حرکت منجر به کاهش ۹۹.۹۵ درصدی مصرف انرژی اتریوم و توانایی مقیاس‌پذیری بیشتر اکوسیستم اتریوم شود. آپدیت مرج همچنین نحوه استخراج توکن در شبکه اتریوم را تغییر داد. پس از این به‌روزرسانی، توکن‌های ETH دیگر قابل استخراج نیستند و کسی نمی‌تواند از طریق دستگاه ماینر توکنی به دست آورد.

اتریوم در حقیقت با این آپدیت به یک شبکه جدید به نام Beacon Chain انتقال داده شد. این شبکه که یکی از اجزای حیاتی این ادغام به‌شمار می‌رود به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته و قرار است بار دیگر تغییر و تحولاتی را تجربه کند. به‌روز رسانی شبکه اتریوم همچنین علاوه بر این که شبکه را به دلیل کاهش نیاز به مصرف برق با محیط زیست سازگار کرد، امنیت، مقیاس‌پذیری و پایداری آن را نیز تا حد زیادی بهبود بخشید. بلاکچین اتریوم همچنین قصد دارد تا با این آپدیت بتواند تایید تراکنش‌ها را سریع‌تر کند و هزینه کارمزد یا همان گس را کاهش دهد. در مجموع، مزایا و دلایل آپدیت مرج را می‌توانیم اینگونه بیان کنیم:

  • عدم تمرکز بیشتر با کاهش سخت‌افزار مورد نیاز برای گره‌ها
  • تایید سریع‍‌تر تراکنش‌ها (اگرچه سرعت کلی تقریباً یکسان است)
  • ۹۹%  کاهش در مصرف انرژی توسط اعتبارسنجی گره
  • امکان افزودن محلول‌های مقیاس بندی بیشتر (مانند شاردینگ)
  • افزایش امنیت از طریق تنوع مشتری
  • تبدیل ETH به یک دارایی تورم‌زدا

انواع روش های استخراج اتریوم

روش های استخراج اتریوم

اگر هنوز به دنبال به دست آوردن اتریوم از طریق استخراج یا دستگاه‌های ماینر هستید، باید بگوییم این کار دیگر امکان‌پذیر نیست! با ادغام شبکه اتریوم دیگر توکنی با دستگاههای ماینر استخراج نمی‌شود. اما خوشبختانه به جز خرید و فروش اتریوم هنوز یک راه دیگر برای کسب پاداش ETH وجود دارد و آن استیکینگ انفرادی یا استخر استیکینگ است.

استخراج اتریوم با روش استیکینگ

پس از آپدیت مرج، یکی از معدود روش‌هایی که می‌توانید از طریق آن ارز دیجیتال اتریوم را به‌دست آورد، استخراج با روش استیکینگ است. در حال حاضر  برای کسب پاداش اعتبارسنجی گره‌ها باید  ۳۲ETH را به عنوان وثیقه در یک قرارداد هوشمند قرار دهند یا به‌عبارتی قفل کنند. اترها تا زمانی که ارتقاء شبکه در آینده امکان برداشت را فراهم کند، قفل خواهد شد.

توجه داشته باشید در حالی که برخی از بلاکچین‌های PoS شانس بیشتری برای دریافت پاداش به کاربرانی می‌دهند که مقدار بیشتری از رمزنگاری را به اشتراک می‌گذارند، اتریوم با یک قرعه‌کشی تصادفی جوایز را مدیریت می‌کند تا انتخاب کند چه کسی بلاک جدیدی را برای اضافه شدن به بلاکچین پیشنهاد می‌کند. در واقع، اتریوم بیان کرده «هنگامی که برداشت‌های اعتبارسنجی فعال می‌شوند، استیک کنندگان تشویق می‌شوند تا درآمد یا پاداش‌های خود را حذف کنند (موجودی بیش از ۳۲ ETH) زیرا در غیر این صورت این وجوه در وزن سهام آن‌ها (که حداکثر به ۳۲ می‌رسد) کمک نمی‌کند.»

استیکینگ در صرافی های متمرکز

اما افرادی که صاحب ۳۲ اتر نیستند هم می‌توانند با پیوستن به یک استخر استیکینگ در صرافی‌های متمرکز اتر را استیک کنند. یک استخر استینگ، سپرده‌های افراد متعدد را ترکیب می‌کند تا ۳۲ ETH مورد نیاز را برای یک گره اعتبارسنجی اتریوم به اشتراک بگذارد. سپس پاداش‌های بلوک از آن گره به نسبت ETH واریز شده به ازای هر حساب، با استخر سهام به اشتراک گذاشته می‌شود. صرافی‌های متمرکزی که می‌توانید برای استیکینگ اتریوم از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از:

بایننس

بایننس یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان است که امکان استیکینگ اتریوم را فراهم می‌کند. Binance به شما اجازه می دهد تا در یک استخر با حداقل ۰.۱ ETH سرمایه گذاری کنید و به کمک گزینه Flexible Lock دارایی‌های خود را هر زمان که نیاز داشتید بازخرید کنید. در بایننس همچنین ۳۲ اتریوم برای اعتبارسنجی‌های مستقل الزامی است. در این صرافی هیچ کارمزدی برای استیکینگ دریافت نمی‌شود.

کوین بیس

Coinbase یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال است که یک پلتفرم با کاربری آسان برای سپرده کردن اتریوم ارائه می‌دهد. در کوین بیس هیچ حداقل مقداری برای استیکینگ ETH وجود ندارد. این صرافی همچنین ۲۵٪ کمیسیون برای پاداش‌های استیکینگ دریافت می‌کنند. این مقدار اگرچه به نسبت صرافی‌های دیگر قدری گران‌تر است اما برای افرادی که به دنبال یک تجربه کاربرپسند و آسان هستند ارزش دارد. توجه داشته باشید که کوین بیس فقط به ساکنان ایالت متحده آمریکا اجازه استیک اتریوم را می‌دهد.

کراکن

در صرافی Kraken شما می‌توانید طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنید و از اتریوم نیز سهمی داشته باشید. Kraken امکان پیوستن به یک استخر استیکینگ را با حداقل ۰.۰۰۰۱ ETH ارائه می‌دهد. این برای تازه‌واردها یا کاربرانی که بودجه کمی برای ارزهای دیجیتال دارند بسیار مقرون به صرفه‌تر است. صرافی کراکن همچنین ۱۵ درصد هزینه کارمزد برای استیکینگ اتریوم دریافت می‌کند که از درآمد پاداش‌های شما کم می‌شود.

چرا پاداش استخراج اتریوم نصف می‌شود؟

هاوینگ سه گانه اتریوم یا Ethereum Triple Halving یک فرآیند منحصر به فرد است که در آن پاداش بلاک اتریوم (ETH) از سه (۳) اتریوم به یک (۱) اتریوم کاهش می‌یابد. این اتفاق تقریباً هر چهار تا شش سال یکبار می‌افتد و هدف آن کاهش نرخ تورم شبکه اتریوم است.

عبارت Triple Halving در واقع از مفهوم هاوینگ بیت کوین گرفته شده که در آن پاداش استخراج بیت کوین هر چهار سال یکبار نصف می‌شود. با این حال، در مورد اتریوم، کاهش پاداش‌های بلاک در مقیاس بزرگ‌تری اجرا می‌شود و اهمیت بیشتری دارد. این هدف همچنین با کاهش پاداش بلاکی که استخراج‌کنندگان برای تایید موفقیت آمیز یک بلوک تراکنش در بلاک چین اتریوم دریافت می‌کنند به دست می‌آید.

چرا پاداش استخراج اتریوم نصف می شود؟

ماینرهای اتریوم که اکنون به ولیدیتورهای شبکه تبدیل شده‌اند، با استیکینگ اتر تراکنش‌ها را تایید و پاداش می‌گیرند. در هر صورت، نصف شدن پاداش استخراج ارزهای دیجیتال هرچند اتفاق خوشایندی نیست اما علاوه بر تورم‌زدایی می‌توان با راهکاری ساده جلوی آن را گرفت. به بیان ساده‌تر، در صورتی که شما تنها زمان نصف شدن پاداش استخراج eth را بدانید، می‌تواند با جلوگیری از ضرر به سود نیز برسید.

زمان تشکیل هر بلاک اتریوم

پس از آپدیت مرج، با فرض این که تمامی اعتبارسنجی‌ها به‌صورت آنلاین انجام شوند تشکیل بلاک در بلاکچین اتریوم چیزی حدود ۱۲ ثانیه طول می‌کشد. این در حالی است که بلاک‌های بیت کوین برای تشکیل شدن به چیزی حدود ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارند. این موضوع باعث شده تا اتریوم با اختلاف شدیدی از بیت کوین و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال برتر باشد و رقبای خود را پشت سر بگذارد.

بلاکچین اتریوم همچنین منبع باز یا open source بوده و به همین ترتیب ارز دیجیتال آن نیز غیرمتمرکز است. لازم به ذکر است که نصف شدن میزان پاداش استخراج اتریوم که پیشتر در مورد آن صحبت کردیم مانند بیت کوین ۴ سال طول نمی‌کشد و زمان آن متغیر است.

سختی استخراج اتریوم چیست؟

سختی استخراج اتریوم به مدت زمان و قدرت محاسباتی اشاره دارد که برای تایید تراکنش در شبکه و افزوده شدن آن به بلاک مورد نیاز است. اتریوم که تا پیش از تبدیل شدن به گواه اثبات سهام (PoS) سطح دشواری حدود ۱/۰۰ در ۱۷۳۰۳۱۴۴ بلاک داشت، اما پس از آپدیت مرج این کار سخت‌تر از پیش شد و حتی بمب سختی استخراج اتریوم نام گرفت.

در واقع بنیان‌گذاران اتریوم با سخت‌تر کردن عامدانه استخراج قصد داشتند تا مسیر را برای آپدیت جدید هموار کنند. بمب سختی اتریوم قرار بود در بلوک‌هایی از پیش تعیین‌شده اجرا شود و پس از آن سختی پازل‌ها نیز افزایش یابد. با این کار استخراج اتریوم به مدت طولانی‌تری نیاز دارد و ماینرها ETH کمتری پاداش می‌گیرند.

تاریخچه استخراج اتریوم

تاریخچه استخراج اتریوم

این که اولین اتریوم دقیقا در چه زمانی استخراج شد سوالی است که در حقیقت هیچکس پاسخ دقیقی برای آن ندارد اما به گفته بسیاری، اولین توکن اتریوم حدود هفت سال پیش وارد بازار کریپتوکارنسی شد. همانطور که می‌دانید بلاکچین اتریوم در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد و در طول سالیان شاهد تغییرات و به‌روزرسانی‌های بسیاری بوده است.

علاوه بر این، اگرچه بلاکچین اتریوم چندین بنیانگذار دارد،اما ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) کسی بود که در ابتدا وایت پیپر این پروژه را منتشر کرد و مفهوم اتریوم را در نوامبر ۲۰۱۳ توضیح داد. پس از بوترین، افراد دیگری با توانایی‌های مختلف مانند گاوین وود، چارلز هاسکینسون، امیر چتریت، آنتونی دی ایوریو، جفری ویلک، جوزف لوبین و میهای آلیسی  برای کمک به اجرای این پروژه نیز اضافه شدند.

تا پیش از آپدیت مرج، به ‌طور کلی سه راه برای استخراج اتریوم وجود داشت که هر کدام پاداش‌های متفاوتی را به‌ کابران می‌دادند:

  • استخر استخراج
  • استخراج انفرادی
  • استخراج ابری

استخر استخراج

Pool Mining ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای شروع استخراج اتریوم بود. در استخر استخراج گروهی از افراد به کمک همدیگر در یک استخر باهم کار کرده و اگر کسی کد هش را به درستی دریافت میکرد پاداش را بین همه افراد در Pool به اشتراک می‌گذاشت. عوامل مهمی که  برای  انتخاب به یک استخر اهمیت داشت عبارتند از:

  • سایز استخر: بیانگر تعداد بلاک‌هایی که در شبکه اتریوم یافت می‌شود است و میزان پاداش استخراج اتریوم را تعیین می‌کند.
  • حداقل پرداخت: مقدار اتریومی است که باید قبل از واریز به کیف پول استخراج شود.
  • هزینه استخر: مبلغی که برای ادامه استفاده از استخر باید پرداخت شود (بین ۱٪ تا ۳٪).

استخراج انفرادی

در استخراج انفرادی اتریوم، تنها در صورتی پاداش دریافت می‌کردید که ابتدا معما را حل کرده و بتوانید بلوک اتریوم را استخراج کنید. در این روش، از آنجایی که شما با افراد و شرکت‌های زیادی در رقابت بودید، باید در کار خود بسیار ماهر با سرعت عمل میکردید.

Solo Mining همچین تنها زمانی سودآور بود که منابع زیادی مانند یک کارت گرافیک فوق‌العاده  داشته باشید. هزینه‌های برق، نیاز به تجهیزات مانند فن‌ها و چراغ‌ها نیز ممکن است هزینه‌های زیادی را برای شما در این روش به‌همراه داشته باشد که همگی از معایب استخراج انفرادی به‌شمار می‌رفت.

استخراج ابری

در استخراج ابری اتریوم، شما به شخص دیگری که تجهیزات ماینینگ داشت هزینه‌ای پرداخت کرده تا اتریوم را برای شما استخراج کند. در استخراج ابری فرد مقداری پول بابت سرمایه‌گذاری به دارندگان ماینر می‌پردازد و آن‌ها متعاقباً پاداشی را که با استخراج اتریوم به دست می‌آورند در اختیار شخص قرار می‌دهند.

این روش معایبی مانند اینکه اگر قیمت خرید اتریوم شما کاهش یابد، پول شما نیز از بین می‌رود هم وجود دارد. در واقع، استخراج ابری روشی مطمئن‌تر برای ارائه‌دهندگان خدمات ماینینگ در نظر گرفته می‌شود تا سود منابعی را که خریداری کرده‌اند تضمین کنند.

پاداش استخراج اتریوم به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل مهم در میزان پاداش استخراج اتریوم

خبر بد اینکه از آنجایی که اتریوم دیگر قابل استخراج نیست، پاداشی هم نمی‌توان از استخراج آن به‌دست آورد. پس از آپدیت مرج، نحوه عملکرد بلاکچین اتریوم، نحوه نگهداری و نحوه تولید توکن‌ها به‌طور کل تغییر یافت و دیگر نمی‌توان مانند گذشته به استخراج اتریوم پرداخت.

در  واقع این ادغام، ماینرهای اتریوم را با اعتبارسنجی‌هایی که شبکه را با سپرده‌گذاری اتر (ETH) حفظ می‌کنند، جایگزین کرد. این تغییر به دلیل نیاز بسیار زیادی که استخراج بلاکچین سنتی داشت، ضروری بود. به همین دلیل تغییر به PoS با استفاده از گره‌های اعتبارسنجی سرمایه‌گذار به‌جای سخت‌افزار ماینینگ، کارایی انرژی را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. بنابراین، اگر می‌خواهید از اتریوم درآمد کسب کنید، باید به سراغ راه‌های دیگر مانند استیکینگ آن بروید و از این طریق به پاداش اتریوم برسید.

آیا استخراج اتریوم سودآور است؟

پس از تصمیم اتریوم برای بروزرسانی شبکه خود،باید بگوییم استخراج اتریوم با روش‌های قبلی امکان پذیر و سودده نیست. اگرچه اتریوم تا سال گذشته قابل استخراج بود و پاداش نسبتا خوبی در اختیار استخراج‌کنندگان قرار می‌داد اما پس از انتقال آن از مکانیسم گواه اثبات کار به گواه اثبات سهام دیگر قابل استخراج نیست. اما با همه این‌ها همچنان راه‌های مختلفی مثل استیکینگ برای کسب درآمد از اتریوم وجود دارد که شما می‌توانید به‌راحتی و به کمک صرافی‌ها یا کیف پول‌های ارز دیجیتال، این کار را انجام دهید.

در پایان شما می‌توانید سوالات خود را درباره استخراج اتر و کسب درآمد از اتریوم در قسمت کامنت‌ها با ما درمیان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

بعد از اتمام کارشناسی روانشناسی به این نتیجه رسیدم برای ایجاد یک تغییر مثبت، باید با مخاطبان مختلفی در ارتباط باشم و وارد دنیای خلق محتوا و ارز دیجیتال شدم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا