مقالات ارز دیجیتال

آشنایی با تمام روش های کاهش کارمزد شبکه اتریوم

اتریوم یکی از رمز ارزهای قدرتمند بازار کریپتوکارنسی است که در زمان نگارش این مقاله با عرضه در گردش ۱۲۲,۶۱۷,۴۳۱ جایگاه دوم رمز ارزهای برتر در وب‌سایت کوین مارکت کپ را به خود اختصاص داده است. اتریوم با وجود محبوبیت زیاد برای انتقال و تراکنش‌های بلاکچینی خود کارمزد زیادی از کاربران دریافت می‌کند. تاکنون برنامه‌های مختلفی توسط ویتالیک بوترین و تیم توسعه اتریوم پیاده‌سازی شد اما هیچ‌کدام تاثیر زیادی روی نرخ کارمزد تراکنش‌ها نگذاشتند. به دلایل مختلفی مثل پروژه‌های دیفای و افزایش شلوغی شبکه، نرخ تراکنش‌ها در اتریوم افزایش پیدا می‌کند، اما راهکار چیست؟ کاهش گس اتریوم چطور امکان‌پذیر است؟ بهترین زمان انتقال اتریوم چه موقع است؟ اگر شما هم سوالاتی از این دست دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید چرا که قصد داریم راه‌های کاهش فی اتریوم را با شما در میان بگذاریم.

آشنایی با گس اتریوم

گس در اتریوم به معنی میزان هزینه‌های لازم برای انجام هر تراکنش در بستر بلاکچین اتریوم است. گس میزان اتریومی که کاربر باید بابت انجام تراکنش‌های خود بپردازد را مشخص می‌کند. به منظور انجام فعالیت‌های مختلف در بستر اتریوم باید هزینه‌ای پرداخت کنید، گس را می‌توان واحد اندازه‌گیری این هزینه‌ها دانست. هر چه گس اتریوم بیشتر باشد، کاربر باید هزینه بیشتری به منظور انجام تراکنش‌ها پرداخت کند.

کاربران در بستر اتریوم فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند. آن‌ها اتریوم را منتقل می‌کنند، روی توکن‌های دیفای معاملاتی انجام می‌دهند یا حتی یک NFT به وجود می‌آورند، تمام این کارها در اتریوم هزینه‌بر است و گس میزان این هزینه را مشخص می‌کند. کاربران باید محاسبه کارمزد اتریوم در هر مرحله مد نظر داشته باشند.

کارمزد گس اتریوم چیست؟

همانطور که گفتیم تراکنش‌هایی که توسط بلاکچین اتریوم انجام می‌شوند، نیاز به پرداخت هزینه‌ای دارند که این هزینه به صورت گس پرداخت می‌شود. میزان گس معیاری برای تعیین هزینه‌ها به منظور انجام تراکنش‌ها یا راه‌اندازی شبکه در بلاکچین اتریوم است. هزینه گس همواره یکسان نیست و به دلایل مختلف نوسانات متفاوتی را تجربه می‌کند. ماینرها و استخراج‌کننده‌های رمز ارزها هزینه‌های مربوط به گس را تعیین می‌کنند، هر چه عرضه و تقاضا بیشتر باشد، هزینه‌های گس هم افزایش پیدا می‌کند.

کارمزد گس اتریوم رابطه‌ای مستقیم به میزان تقاضا در زمان حال دارد. همچنین میزان درخواست قدرت محاسباتی به منظور پردازش قراردادهای هوشمند نیز تاثیر مستقیم روی هزینه گس اتریوم دارد. اندازه قراردادها و میزان تمام تراکنش‌ها نیز از جمله عوامل تاثیرگذار دیگر در قیمت اتریوم هستند. اگر بتوانید در زمان و موقعیت مناسب برای انجام تراکنش‌های اتریوم اقدام کنید، هزینه کمتری هم بابت گس اتریوم پرداخت خواهید کرد. تمام معامله‌گرها و فعالان دنیای کریپتوکارنسی به دنبال راه‌حلی مناسب هستند تا کمترین هزینه را بابت گس اتریوم پرداخت کنند؛ خوشبختانه برای این کار راه‌حل‌هایی هم وجود دارد.

دلیل گس اتریوم چیست؟

اما دلیل وجود گس چیست و چرا کاربران باید هزینه‌ای با این عنوان را پرداخت کنند؟ این کار به دو دلیل مهم و اساسی انجام می‌شود که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تراکنش‌های اسپم به بلاکچین اتریوم آسیب می‌رسانند؛ گس از این تراکنش‌ها پیشگیری می‌کند و مانع انجام آن‌ها می‌شود
  • ماینرها بابت استخراج اتریوم نیاز به پاداش دارند، گس و کارمزدی که کاربران پرداخت می‌کنند بابت حق ماینرها است. استخراج‌کننده‌ها امنیت شبکه اتریوم را حفظ می‌کنند، به همین منظور بابت این کار پاداش دریافت خواهند کرد.

نحوه محاسبه هزینه گس در اتریوم

به منظور یادگیری روش محاسبه هزینه گس در اتریوم باید بدانید که وِی یا (wei) کوچکترین پایه واحد در اتر و هر ۱۰ به توان -۹ اتریوم برابر با یک وِی است. در اتریوم به منظور نشان دادن گس در بیشتر مواقع از جیوی یا (gwei) استفاده می‌شود. هر ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰ وِی معادل یک گیگاوی یا جیوی و در نهایت هر یک میلیارد جیوی برابر با یک واحد از اتریوم هستند. حالا که با این مفاهیم آشنا شدید، باید در مورد مفهوم محدودیت گس‌ها هم نکاتی را بدانید. محدودیت گس‌ها برابر با ۱۵ میلیون واحد است. هر بلوک در زنجیره اتریوم، دارای سقف مشخصی برای مصرف گس است و تمام تراکنش‌هایی که در این بستر انجام می‌شوند، هر کدام دارای محدودیت گس مشخصی هستند.

حالا با نکاتی که به شما گفتیم، نحوه محاسبه هزینه گس در اتریوم راحت است، کافیست تا  هزینه گس را در قیمت جیوی ضرب کنید تا هزینه گس در اتریوم مشخص شود.

راه‌های کاهش فی اتریوم

دلایل نرخ بالای کارمزد گس در اتریوم

هر چه تقاضا برای فضای یک بلاک در بلاکچین اتریوم افزایش یابد، قیمت گس هم بیشتر می‌شود. در واقع کاربران برای اینکه بتوانند تراکنش‌های خود را در مدت زمان سریع‌تری در شبکه بلاکچین اتریوم انجام دهند، کارمزد گس بیشتری پرداخت می‌کنند. از سوی دیگر ماینرها نیز در مرحله اول تراکنش‌هایی را پردازش می‌کنند که پاداش بیشتری دارند. هر چه یک کاربر هزینه گس را افزایش دهد، احتمال اینکه تراکنش‌ها توسط ماینرها زودتر انجام شود، بیشتر می‌شود. زمانی که کاربران شبکه اتریوم در تلاش برای به دست آوردن فضای یک بلوک هستند، قیمت گس به مرور بیشتر می‌شود. اما دو دلیل مهم و اساسی دیگر برای افزایش نرخ کارمزد گس در اتریوم وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

پروژه‌های دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز

سهم بزرگی از افزایش نرخ گس در شبکه اتریوم مربوط به پروژه‌های دیفای است به نحوی که در سال ۲۰۲۰ این پروژه‌ها باعث افزایش ۲۰ برابری این قیمت شدند. در واقع در بلاکچین اتریوم امکان انجام قراردادهای هوشمند و ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز وجود دارد. هر چه تعداد برنامه‌های غیرمتمرکز این بلاکچین بیشتر شود، ازدحام در آن افزایش پیدا می‌کند و نهایتا قیمت گس هم بیشتر می‌شود.

توکن‌های غیر مثلی یا آن اف تی ها

NFT یکی دیگر از دلایل نرخ بالای کارمزد گس در شبکه اتریوم است. توکن‌های غیر مثلی فقط یک مالک خاص دارند که مالکیت او در بلاکچین به ثبت می‌رسد. توکن‌های غیر مثلی می‌توانند آثار هنری یا دارایی‌های دیجیتالی کاربران در دنیای مجازی باشند. این توکن‌ها تاثیر زیادی روی هزینه گس اتریوم می‌گذارند. مثلا یکی از برنامه‌های غیرمتمرکز بلاکچین اتریوم کریپتوکیتیز است که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد. در آن زمان فعالیت‌ها برای این برنامه به شدت افزایش پیدا کردند و این ازدحام باعث افزایش هزینه گس شد به نحوی که اگر این هزینه  0/002 اتریوم بود، به ۰/۰۰۸ افزایش پیدا کرد، یعنی ۴ برابر شد. اگر توکن‌های NFT در شبکه اتریوم رشد کنند، از سوی دیگر کارمزدهای گس هم افزایش پیدا می‌کنند.

ان اف تی و افزایش گس

بررسی روش‌های کاهش کارمزد شبکه اتریوم

خب حالا که با مفهوم گس به طور کامل آشنا شدید و به روش‌های محاسبه کارمزدها و دلیل افزایش‌شان پی بردید، روش‌هایی به منظور کاهش کارمزد شبکه اتریوم را با شما به اشتراک می‌گذاریم. هر چه تقاضا برای اتریوم بیشتر شود، کارمزد شبکه آن هم افزایش پیدا می‌کند. خوشبختانه هزینه‌های زیاد گس دائمی نیستند و با اجرای کامل راهکارهای لایه ۲ اتریوم، کارمزدهای گس کاهش چشمگیری پیدا می‌کنند. اما تا آن زمان چه باید کرد؟ اگر با نحوه عملکرد گس‌ها در شبکه اتریوم آشنا شوید، با برخی اقدامات خاص، نیازی نیست که هزینه زیادی بابت کارمزد شبکه اتریوم بپردازید. حالا در ادمه این استراتژی‌ها را به شما می‌گوییم که از آن‌ها به منظور کاهش کارمزد شبکه اتریوم استفاده کنید.

انتخاب زمان مناسب برای انجام تراکنش‌ها

ساعات مشخصی در روز وجود دارند که قیمت گس در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. گس قیمت واحدی ندارد و ممکن است در یک روز نوسانات مختلفی را تجربه کند. تمام کاربران در گوشه و کنار دنیا در ساعات مشخصی از روش در شبکه بلاکچین اتریوم فعالیت‌هایی دارند که این فعالیت‌ها موجب ایجاد نوسان در قیمت گس اتریوم می‌شود. حالا با توجه به این موضوع، شما باید زمان‌هایی را برای انجام معامله در اتریوم انتخاب کنید که کارمزد گس پایین‌تر است.

شما باید بهترین زمان انتقال اتریوم در طول روز برای انجام تراکنش‌ها را بشناسید، یعنی زمانی که کاربران کمتری در شبکه حضور دارند و قیمت کارمزدها کاهش پیدا می‌کند. به این منظور بهتر است در روزهای کاری معامله‌ای در اتریوم انجام ندهید و این کار را برای روزهای شنبه و یک شنبه بگذارید. در تقویم میلادی، این دور را به عنوان روزهای آخر هفته می‌دانند و به دلیل تعطیلی بسیاری از کسب و کارها، با کاهش کارمزد شبکه اتریوم روبرو خواهید شد.

ترفند کاهش کارمزد اتریوم

بهترین زمان برای انجام معامله‌ها در شبکه اتریوم زمانی است که مردم قاره آسیا در حال تعطیل کردن کسب و کار خود هستند، مردم قاره اروپا تازه می‌خواهند یک روز جدید را شروع کنند و مردم قاره آمریکا هم در خواب هستند؛ این زمان از نیمه شب تا ساعت ۴ صبح بر اساس منطقه زمان شرقی است. ساعت‌های طلایی به منظور انجام فعالیت در بلاکچین اتریوم در همین محدوده است. بدترین زمانی که یک کاربر می‌تواند برای انجام فعالیت‌های خود در شبکه اتریوم انتخاب کند، بین ساعت ۸ تا ۱ بعد از ظهر بر اساس منطقه زمان شرقی است؛ در این زمان هم مردم قاره اروپا و آمریکا کاملا بیدار هستند و قطعا فعالیت‌های مختلفی در شبکه انجام می‌دهند و در نتیجه قیمت گس هم افزایش پیدا می‌کند.

استفاده از راه‌حل‌های مقیاس پذیر اتریوم

پروژه‌هایی که از راه‌حل مقیاس پذیری اتریوم استفاده می‌کنند، هر چند تازه در شروع مسیر هستند اما اهمیت زیادی دارند و کاربران می‌توانند از این پروژه‌ها به منظور کاهش کارمزد انتقال اتریوم استفاده کنند. استفاده از راه‌حل‌های لایه دوم اتریوم موجب می‌شود کارمزد کمتری بابت گس این شبکه پرداخت کنید. مثلا پروژه‌های Optimistic rollups یا ZK-rollup از جمله این پروژه‌ها هستند. شما همچنین می‌توانید از سایدچین‌ها استفاده کنید. زمانی که چنین راه‌حل‌هایی در شروع مسیر خود هستند، استفاده از آن‌ها قطعا باعث کاهش کارمزدهای اتریوم می‌شود.

استفاده از توکن‌های گس

زمانی که کارمزد گس پایین است، می‌توانید توکن گس به وجود آورید و با افزایش نرخ کارمزد، توکن را بازیابی کنید. در این زمان شبکه با پاداش دادن مقداری اتریوم کمک‌تان می‌کند تا بتوانید کارمزد تراکنش‌ها را پرداخت کنید. البته استفاده از این روش در آینده امکان‌پذیر نیست چرا که این توکن‌ها به مرور باعث شلوغی شبکه اتریوم می‌شوند و در نهایت قیمت گس هم افزایش پیدا خواهد کرد.

کم کردن فی اتریوم از طریق گس

استفاده از برنامه‌های غیر متمرکز کاهش دهنده هزینه گس

از برنامه‌های غیرمتمرکزی مثل صندوق‌های وی ۲ پروژه یِرن (Yearn) و کیپر دائو استفاده کنید تا هزینه کمتری بابت پس بپردازید. این پروژه‌ها از انجام دستی تراکنش توسط خود کاربر جلوگیری می‌کنند و مجموعه‌ای از تراکنش‌ها را به صورت خودکار انجام می‌دهند؛ این ویژگی باعث کاهش کارمزد شبکه اتریوم می‌شود. بسیاری از پروژه‌های بلاکچین اتریوم به منظور کاهش کارمزد شبکه اتریوم راهکارهایی برای صرفه‌جویی در هزینه گس ارائه می‌دهند که با استفاده از خدمات آن‌ها می‌توانید از پرداخت هزینه‌های زیاد بابت گس جلوگیری کنید.

برنامه ریزی تراکنش‌ها با دیفای سرور

قبل از اینکه تراکنشی را انجام دهید، از مقدار گس آن مطلع شوید. در واقع شما می‌توانید یک تراکنش را شبیه‌سازی کنید تا متوجه شوید که بابت آن چقدر باید هزینه گس بپردازید. یک حالت جدید در دیفای سرور با نام “Recipe Creator and Simulation Mode” وجود دارد که از طریق آن امکان شبیه‌سازی تراکنش‌ها وجود دارد. به منظور استفاده از این حالت باید به وسیله Recipe Creator، تراکنش‌های خود را وارد و بعد هم Simulation Mode را اجرا کنید. در این صورت تراکنش برایتان شبیه‌سازی می‌شود و از میزان هزینه‌ای که باید بابت گس بپردازید، مطلع خواهید شد.

هر چند این روش مستقیما روی کاهش کارمزد شبکه اتریوم تاثیری ندارد اما از آن‌جا که کمک‌تان می‌کند تا از نرخ کارمزدها مطلع شوید، می‌توانید بهترین زمان را به منظور انجام تراکنش‌ها شناسایی کنید و سپس در ساعات طلایی روز تراکنش‌های خود را در بستر اتریوم انجام دهید.

استفاده از برنامه‌هایی با تخفیف گس

بعضی از برنامه‌هایی که در بلاکچین اتریوم فعالیت می‌کنند، به منظور محبوبیت بیشتر نزد کاربران تخفیف‌های مختلف بابت گس‌ها ارائه می‌کنند که شما می‌توانید از این برنامه‌ها استفاده کنید و کارمزد کمتری بابت گس بپردازید. مثلا در بالانسر برنامه‌ای ایجاد شد که کاربران هر چند در آن باید کارمزد گس پرداخت می‌کردند اما بخشی از هزینه‌های پرداختی آن‌ها بازگشت خورد و دوباره به دست‌شان رسید. پلتفرم بالانسر این کار را از طریق توکن BAL که توکن بومی این پلتفرم است انجام داد. حالا اگر شما از برنامه بالانسر به منظور انجام معاملات دیفای استفاده کنید، بخشی از کارمزدهای پرداختی‌تان را دوباره در قالب توکن BAL به دست خواهید آورد.

برنامه‌ای دیگر با نام فوروکومبو (furucombo) نیز وجود دارد که فعالیتی مشابه بالانسر انجام می‌دهد. این پروژه کمپینی برای بازگرداندن مبلغ گس به کاربران خود دارد، در این کمپین توکن‌های COMBO به کاربرام تعلق می‌گیرد.

انتخاب کیف پول با کارمزد پایین

یکی دیگر از راه‌های کاهش کارمزد شبکه اتریوم استفاده از کیف پول‌هایی با کارمزد اندک است. پس در کنار مولفه‌های مهمی که در هنگام انتخاب کیف پول به آن توجه می‌کنید، کارمزد پایین بابت انتقال اتریوم را هم در نظر بگیرید. هم‌اکنون کیف پول‌هایی مثل دارما ولت (Dharma Wallet) و دپر اتریوم (Dapper ETH) جزو والت‌هایی هستند که با کاهش کارمزد انتقال اتریوم، محبوبیت زیادی بین کاربران خود پیدا کردند.

طبقه بندی معامله‌ها

هر معامله و تراکنشی در شبکه اتریوم میزان مشخصی کارمزد گس دارد، این یعنی کارمزد بعضی از تراکنش‌ها مشابه یکدیگر است. شما برای اینکه هزینه کمتری بابت کارمزد گس بپردازید، باید تراکنش‌های مشابه یکدیگر را بشناسید و آن‌ها را به صورت همزمان انجام دهید تا بتواند در هزینه‌های مربوط به گس صرفه‌جویی کنید.

معرفی روش های کم کردن گس اتریوم

توجه به نمودارهای گس اتریوم

به منظور کاهش کارمزد انتقال اتریوم، به نمودارهای گس این شبکه توجه کنید. این نمودار کمک‌های زیادی به شما می‌کند تا بتوانید هزینه‌های گس را با توجه به منطقه زمانی و محلی تشخیص دهید و در زمان درست تراکنش‌های خود را انجام دهید تا کارمزد کمتری بپردازید.

کاهش کارمزد شبکه اتریوم، سود بیشتر در معاملات مختلف

با کاهش کارمزد شبکه اتریوم سود بیشتری در تراکنش‌ها و معاملات مختلفی که در این شبکه و بلاکچین انجام می‌دهید، به دست خواهید آورد. ما در این مطلب به توضیح کامل کارمزد گس در شبکه اتریوم پرداختیم و سپس نکات مختلفی را بیان کردیم که از طریق آن‌ها می‌توانید نرخ آن را کاهش دهید. خواندن مقاله اتریوم چیست به شما دیدی کلی‌تر نسبت به این ارز و شبکه آن می‌دهد. روش‌های متفاوت و مختلفی هستند که از طریق آن‌ها امکان کم کردن کارمزدهای اتریوم وجود دارد. اتریوم هر چند شبکه‌ای محبوب و پرطرفدار است اما پرداخت هزینه‌های کارمزد آن به خصوص برای ما ایرانیان سخت و دشوار است، به همین منظور از روش‌هایی که در طول این مطلب ذکر کردیم استفاده کنید تا کارمزدهای گس را تا حد قابل توجه‌ای کاهش دهید.

هر چند با ظهور نسل جدید اتریوم یعنی اتریوم ۲ مشکلات بسیاری در زمینه کارمزدهای گس برای کاربران حل می‌شود، اما تا آن زمان باید صبر کرد و استراتژی‌ها و برنامه‌های مختلفی را به کار برد تا نهایتا بتوان با هزینه‌ای معقولانه کارمزدهای مربوط به گس را پرداخت کرد. کارمزدهای گس از بین نمی‌روند چرا که حق پاداش ماینرها و به زودی استیک‌کنندگان هستند و آن‌ها در مقابل امنیت شبکه اتریوم را حفظ می‌کنند اما با این حال می‌توان برخی اقدامات انجام داد تا از رشد چشمگیرشان جلوگیری کرد.

در نهایت به عنوان نتیجه گیری می‌توان مهمترین فاکتور در کاهش کارمزد شبکه اتریوم را شناخت زمان مناسب برای انجام تراکنش‌ها در شبکه اتریوم دانست. هر چه زمان تراکنش‌هایی که در اتریوم انجام می‌دهید سازمان‌یافته‌تر باشند و برایشان استراتژی مناسب‌تری بچینید، کارمزدهای کمتری هم بابت گس پرداخت خواهید کرد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا