مقالات ارز دیجیتال

آشنایی با بنیاد میکر دائو؛ MakerDAO یک سازمان غیرمتمرکز خودمختار

امروزه یکی از مهم‌ترین معضلات در حوزه رمزارزها، نوسانات شدید قیمت است. این اتفاق در مقیاس گسترده اغلب منجر به نگرانی‌های زیادی در مورد پذیرش و معامله ارز دیجیتال از سوی جریان اصلی می‌شود. همچنین نوسانات قیمت، مشکلات زیادی را هم برای استقراض این دارایی‌ها ایجاد کرده است. برای این منظور راهکارهایی جهت بهبود عملکرد اعطا و دریافت وام در حوزه کریپتو ظهور کرده است. یکی از این نوآوری‌ها، پروتکل یا به عبارتی بنیاد میکر دائو نام دارد که با استفاده از قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم فعالیت می‌کند. در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که ارز دیجیتال maker چیست؟ و در مورد کاربردهای بنیاد دائو میکر صحبت خواهیم کرد.

بنیاد میکر دائو چیست؟

لوگو بنیاد دائو میکر

بنیاد میکر دائو (MakerDAO) یک سازمان غیرمتمرکز خودمختار و یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های اکوسیستم فایننس غیرمتمرکز (دیفای) است که بر توسعه فناوری جهت تسهیل پس‌انداز، استقراض و قابلیت‌های وام‌دهی با استیبل کوین، در شبکه بلاکچین اتریوم تمرکز دارد. این پروتکل به هر فردی که دارای اتر و کیف پول متامسک است اجازه می‌دهد در پروسه اعطا و دریافت وام شرکت کند. در دائو میکر تقریباً ۲.۳ میلیون اتر بلاک شده که سهم قابل توجهی از کل عرضه اتریوم را به خود اختصاص می‌دهد. 

نکته جالب توجه در خصوص پروتکل دائو میکر این است که شما می‌توانید در قالب استیبل کوین دای (DAI) وام دهید. برای این کار، افراد باید مقدار مشخصی دارایی اتریوم را در قراردادهای هوشمند MakerDAO یا پروتکل MKR بلاک و در ازای آن وام استیبل کوین دریافت کنند.

نکته: اگر بخواهید اتر بلاک شده خود را از این پلتفرم آن‌بلاک کنید، باید وام دریافتی را در کنار سایر هزینه‌های متحمل شده در این فرآیند بازپرداخت کنید. 

تاریخچه بنیاد دائو میکر

رون کریستنسن بنیانگذار بنیاد میکر دائو

دائو میکر به عنوان یکی از اولین پروژه‌ها در فضای فایننس غیرمتمرکز، فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است. ابتدا ارز دیجیتال میکر در سال ۲۰۱۴ توسط رون کریستنسن (Rune Christensen)، کارآفرین دانمارکی و فارغ‌التحصیل رشته تجارت بین‌الملل از دانشگاه کپنهاگ ساخته شد. او قبل از ورود به حوزه بلاکچین، یکی از بنیان‌گذاران شرکت کاریابی بین‌الملل Try China بود. کریستنسن در سال ۲۰۱۷ استیبل کوین دای را به صورت رسمی در شبکه اتریوم راه‌اندازی کرد و یک سال بعد، بنیاد میکر دائو، با هدف تقویت این اکوسیستم و توسعه تمرکززدایی ایجاد شد. در ابتدا، اتریوم تنها دارایی بود که می‌توانست از طریق پروتکل میکر وثیقه شود. اما در سال ۲۰۱۹ با توسعه این پلتفرم، سایر دارایی‌های بستر اتریوم هم توانستند از سوی جامعه میکر برای دریافت وام وثیقه شوند.

نحوه کار میکر دائو

بنیاد میکر دائو  چگونه کار می‌کند؟

رویکرد اصلی بنیاد maker dao، حول محور وام‌دهی در بلاکچین متمرکز است. در نگاه اول این سوال مطرح می‌شود که چگونه یک پروسه اعطای وام، آن‌هم در بلاکچین که یک محیط فاقد اعتمادسنجی است، کار می‌کند؟ پاسخ به این پرسش در یک جمله تهدیدآمیز نهفته است: «لیکوئید می‌شوید!». اساساً لیکوئید شدن (liquidation) یعنی لحظه‌ای که یک دارایی نقد می‌‌شود تا بتوان مبلغ وام را پرداخت کرد. بنابراین اگر ارزش وثیقه شما به هر دلیلی از مبلغ وام کمتر شود، پروتکل میکر وام شما را به صورت خودکار تسویه می‌کند! 

این پروتکل شامل ترکیبی از قراردادهای هوشمند در بلاکچین اتریوم است که به تسهیل وام‌های رمزارزی در برابر وثیقه‌های وام گیرندگان کمک می‌کند. با این حال، ماهیت وثیقه در پروتکل میکر با وثیقه در وام‌های سنتی (یعنی پول نقد) متفاوت است. در اینجا کاربر باید وام خود را در مقابل چندین جفت ارز که در پروتکل پشتیبانی می‌شود، دریافت کنند. به عنوان مثال می‌توانید دای را در ازای اتر در یک جفت معاملاتی ETH/DAI قرض کنید. 

توکن های بنیاد دائو میکر

DAI و MKR

وقتی صحبت از یک سازمان غیرمتمرکز خودمختار یا DAO به میان است، نحوه حاکمیت عاملی برجسته خواهد بود. در شرایطی که پروتکل میکر کاملا تحت نظارت بنیاد maker dao است، عدم تمرکز چه معنایی دارد؟ اینجاست که باید به نقش توکن‌های این پلتفرم، یعنی DAI و MKR توجه ویژه داشته باشیم:

استیبل کوین دای (DAI)

دای، یک استیبل کوین جفت شده با دلار آمریکاست که به صورت ابزاری خودکار جهت تسهیل وام در برابر وثیقه وام‌گیرندگان در بنیاد میکر دائو عمل می‌کند. این ارز بر خلاف تتر، ادعای پشتوانه دلاری ذخایر خود را ندارد. به عبارتی همان وثیقه‌های موجود در پروتکل میکر، ضامن حفظ ارزش دای هستند. ماهت صدور غیرمتمرکز و بدون پشتوانه دلاری این استیبل کوین (بر خلاف تتر)، باعث شده هیچ نهاد مرکزی نتواند روی آن نظارت داشته باشد. «بنابراین هیچ سازمانی قادر به تحریم یا بلوکه کردن وجوه آن نخواهد بود». خرید ارز دیجیتال دای، دارایی با ثباتی برای شماست.

توکن میکر (MKR)

توکن MKR یک نیاز ضروری در بنیاد میکر دائو برای تامین نقدینگی است. زیرا این پلتفرم با کمک MKR به راحتی می‌تواند نگرانی‌های ناشی از انباشت بدهی‌ها را برطرف کند. همچنین MKR یک توکن حاکمیتیست که می‌تواند به کاربران خود در قانون‌گذاری و توسعه این پلتفرم کمک کند. علاوه بر این هولدرهای MKR، آخرین سنگر وام‌گیرندگان هستند. به عنوان مثال اگر مبلغ وثیقه، وام در گردش را پوشش ندهد، پروتکل میکر با انتشار MKR و فروش آن، نقدینگی را تامین می‌کند.

توجه: شما با عضویت در صرافی والکس می‌توانید با سایر کاربران به ترید ارز دیجیتال میکر بپردازید و با قیمت لحظه‌ای و هماهنگ با بازارهای جهانی، در سه پایه بازار ریالی، بیت کوین و تتر معامله‌ی خود را انجام دهید.

مزایای استیبل کوین میکر دائو

استیبل کوین دای

استیبل کوین‌ها عموماً با پشتوانه یک نهاد مرکزی اداره می‌شوند. بنابراین اگر روزی شرکت مربوطه منحل شود، آن استیبل کوین هیچ ارزشی نخواهند داشت. اما توکن دای به دلیل ماهیت غیرمتمرکز خود، به هیچ کشور یا نهادی متصل نیست. 

قرارداد هوشمند استیبل کوین‌های متمرکز به گونه‌ای است که شرکت مادر می‌تواند دارایی شما را حتی در ولت شخصی مسدود و یا اصطلاحاً بسوزاند. در صورتی که در توکن دای، به‌علت غیرمتمرکز بودن، همه چیز کاملاً شفاف است و هیچ شخصی قادر به کنترل و ردیابی دارایی شما نیست.

موارد استفاده از میکر دائو

کاردبردهای دائو میکر

یکی از موارد استفاده آشکار از دائو میکر، وام‌های رمزارزی است. پروتکل میکر و استیبل کوین دای یک زیرساخت بیس لایر برای توسعه سایر پروتکل‌های DeFi ارائه می‌کنند.

سازمان‌های جهانی مانند UNICEF از استیبل کوین دای به منظور کسب بودجه برای طرح‌های متن باز مبتنی بر بلاکچین در پروژه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

میکر دائو در صنعت بازی هم می‌تواند به ایجاد دارایی‌های توکنیزه شده کمک کند. این پلتفرم همچنین به ورود دای به دنیای هنر و اعطای پاداش به هنرمندان برای تجارت آثار هنری خود (در قالب NFT) تمرکز دارد.

به طور خلاصه کاربردهای دائو میکر عبارتند از:

  • اعطای وام با استیبل کوین دای
  • استفاده از استیبل کوین دای در پروژه های متن باز و غیرمتمرکز
  • صنعت بازی های ویدیویی
  • اعطای پاداش به هنرمندان
دائو (DAO) چیست؟

DAO مخفف Decentralized Autonomous Organization یا سازمان خودمختار غیرمتمرکز، یک جامعه حاکمیتی غیرمتمرکز است که پروتکل میکر را از طریق یک مکانیسم حاکمیتی مدیریت می‌کند.

جامعه میکر متشکل از چه افرادی است؟

جامعه میکر دنیای وسیعی از افراد و سازمان‌هایی است که از دای استفاده یا از آن حمایت می‌کنند. به طور خلاصه، از پذیرندگان اولیه گرفته تا کارمندان بنیاد میکر دائو و هولدرهای MKR، همگی بخشی از اکوسیستم میکر هستند.

آیا خرید ارز دیجیتال دائو میکر سودآور است؟

این ارز دیجیتال ویژگی‌های کاربردی زیادی دارد که باعث محبوبیت آن شده است. انتظار می‌رود قیمت این رمزارز در آینده روند صعودی به خود بگیرد، به همین دلیل یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری‌ به شمار می‌رود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناس ارشد الکترونیک، علاقه‌مند به مباحث حوزه تکنولوژی، ارز دیجیتال و عاشق نوشتن هستم. اینجا قصد دارم اطلاعاتی که در حوزه بلاکچین و رمزارزها کسب کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا