سرمایه گذاری

میانگین کم کردن چیست؟ کنترل ریسک به روش مارتینگل

آنچه که در بازارهای سرمایه‌گذاری و به ویژه بازار ارزهای دیجیتال حرف اول را می‌زند استراتژی معاملاتی است. مردم سعی دارند تا آن‌ها را امتحان کنند تا از طریق این آزمون و خطا، به بهترین راه حل‌ها برسند. یکی از این استراتژی‌ها که شاید نامش را شنیده باشید، استفاده از میانگین کم کردن یا همان مارتینگل (Martingale) است.

در این مقاله از والکس می‌خواهیم در خصوص میانگین کم کردن صحبت کنیم؛ به مزایای انجام این کار می‌پردازیم و نقش آن را هم در بازارهای مالی بررسی خواهیم کرد. بنابراین در صورتی که شما نیز به دنبال کسب سودهای بیشتر و استراتژی‌های مطمئن‌تر در این بازار هستید، حتما تا انتها همراه ما باشید.

روش میانگین کم کردن چیست؟

برخی از معامله‌گران موفق در این بازار از خریدهای پله‌ای استفاده می‌کنند که در گذشته مورد بررسی سایت ما قرار گرفته بود. این بدان معنا است که آن‌ها روش تصاعدی را برای کار خود بر می‌گزینند و همین می‌تواند مزایایی را برایشان به دنبال داشته باشد. مارتینگل یا همان میانگین کم کردن نیز از این روش پیروی می‌کند.

این روش به ما می‌گوید که اندازه معامله در صورت شکست خوردن باید به دو برابر قبل خود افزایش پیدا کند. این در واقع ساده‌ترین تعریفی است که برای این استراتژی در دسترس قرار دارد. عکس این قضیه نیز وجود دارد که به آن استراتژی ضد مارتینگل گفته می‌شود. در چنین روشی اگر شما در معاملات خود برد کنید، باید برای دفعه بعد و استفاده از آن ارز دیجیتال، اندازه ترید خود را به دو برابر تغییر دهید. البته این روش به نوبه خود مزایا و معایبی دارد و همیشه هم نمی‌توان به آن تکیه کرد. با این حال، معامله‌گران زیادی هم هستند که از آن کسب درآمد دارند.

حال بیایید این موضوع را با مثالی بررسی کنیم: فرض کنید که شما به دنبال مدیریت ریسک مالی هستید، ۶۰۰ دلار سرمایه دارید و به وسیله آن می‌خواهید در این بازار و بر روی یک ارز دیجیتال، مثلا بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید. عده زیادی از سرمایه‌گذاران موفق عقیده دارند که نباید همه این سرمایه را به صورت یکجا وارد معامله کرد؛ چرا که احتمال شکست آن بسیار زیاد خواهد بود. در عوض این امکان را دارید که به صورت پله‌ای وارد معامله شوید. این بدان معناست که بخشی از سرمایه خود را در یک زمان و بخش دیگری را در زمان دیگر بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری داشته باشید تا احتمال برد شما افزایش پیدا کند.

بررسی روش میانگین کم کردن

اگر بخواهید روش مارتینگل را بر روی این ۶۰۰ دلار و خرید بیت کوین پیاده کنید، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

۱- تقسیم این ۶۰۰ دلار به ۴ بخش

۲- سرمایه‌گذاری با ۱۵۰ دلار نخست تا قیمت ۶۰۰ دلار

۳- سرمایه‎گذاری با ۱۵۰ دلار دوم تا قیمت ۵۰۰ دلار

۴- سرمایه‌گذاری با ۱۵۰ دلار سوم تا قیمت ۴۰۰ دلار

۵- معامله با ۱۵۰ دلار آخر سرمایه خود تا قیمت ۳۰۰ دلار در بازار

بنابراین با توجه به این که روش میانگین کم کردن می‌تواند برای شما مطمئن و با ریسک کمتر باشد، نباید آن را فراموش کنید. امروزه سرمایه‌گذاران تازه‌کاری هم هستند که با تعیین حد ضرر، این روش را برای کار خود انتخاب کرده‌اند و شما نیز می‌توانید یکی از آن‌ها باشید. البته که این روش مزایا و معایبی هم دارد که بد نیست در ادامه در خصوص آن صحبت کنیم.

مزایای انجام روش مارتینگل

در صورتی که شما با کم کردن سرمایه خود در هر بار وارد معاملات شوید و در واقع استراتژی پله‌ای را مد نظر قرار دهید، می‌توانید مبالغی که از دست داده‌اید تا حد زیادی برگردانید. این می‌تواند شما را به صورت پله‌ای برنده و موفق‌تر از قبل کند و یکی از مهم‌ترین مزیت‌های موجود در میانگین کم کردن به شمار می‌رود.

افرادی که به دنبال پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت در بازار هستند، می‌توانند این روش را بیشتر از سایر معامله‌گران در نظر داشته باشند؛ به خصوص آن‌هایی که تنها به دنبال معامله کردن برای چند ساعت در روز هستند.

شما در مدیریت ریسک باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید و یکی از آن‌ها نیز جبران اشتباهات به مرور زمان است. متاسفانه برخی از سرمایه‌گذاران تازه‌کار بعد از شکست به دنبال انتقام‌گیری از بازار هستند و این خود یکی از خطاهای بزرگ در کار آن‌ها به شمار می‌رود. این کار نه تنها هیچ سودی برایشان ندارد، بلکه می‌تواند ضررهای بسیار سنگینی را به دنبال داشته باشد. در همین راستا، روش مارتینگل یا همان میانگین کم کردن کمک زیادی به آن‌ها در بازپس‌گیری ضررهای احتمالی‌شان خواهد کرد.

این یعنی اگر قیمت در روش‌های نخست که در بالا به آن‌ها اشاره شد، مطابق میل شما پیش نرفت و با ضرر مواجه شدید، باز هم می‌توانید در قیمت‌های پایین‌تر وارد معاملات مربوط به آن ارز شوید و به گونه‌ای ضرر خود را جبران کنید. به همین دلیل است که نام این روش را میانگین کم کردن گذاشته‌اند. یعنی شما با هر بار کم کردن بودجه خود برای ورود به یک معامله به شکلی معقول، می‌توانید باز هم از آن معامله به سود خود استفاده کنید.

میانگین کم کردن و بازارهای مالی

نقش میانگین کم کردن در مدیریت بازارهای مالی

البته نکته‌ای را در مورد میانگین کم کردن باید در نظر داشته باشید: این روش در گذشته برای بازارها و کسب و کارهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت تا جلوی برخی ضررها تا حدی گرفته شود. این در شرایطی است که با ورود و رونق گرفتن بازار ارزهای دیجیتال، معامله‌گران به این فکر افتادند که از این شیوه برای این بازار نیز بهره ببرند.

بنابراین افراد از این تکنیک که در گذشته به صورت سنتی در جاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت، اکنون به شکلی مدرن و برای این بازار به منظور جلوگیری از ضرر در معامله ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. البته بسیاری گمان می‌کنند که این روش صرفا می‌تواند جلوی ضررها را بگیرد که هرگز این طور نیست.

بسیاری از معاملات پله‌ای هستند که در هر کدام از مراحل آن می‌توانید شاهد سود باشید و از پیاده کردن این استراتژی در این بازار لذت ببرید. در نتیجه باید گفت که میانگین کم کردن می‌تواند بهترین نتایج ممکن را برای گروهی از معامله‌گران به ارمغان آورد و نه همه آن‌ها. در قسمت بعدی این مقاله به این موضوع اشاره می‌شود که روش میانگین کم کردن بیشتر برای چه گروهی از اشخاص قابل استفاده خواهد بود.

چه زمانی به سراغ مارتینگل برویم؟

یکی از سوالاتی که ذهن برخی از کاربران را درگیر کرده، این است که استراتژی میانگین کم کردن بیشتر برای چه زمانی مناسب است؟ همان‌طور که می‌دانید، بازار و ارزهای دیجیتال همواره در سه حالت صعودی، نزولی و رنج دیده می‌شود. رنج در زمانی رخ می‌دهد که بازار در حال درجا زدن است و صعودی و یا نزولی بودن آن برای مدتی مشخص نیست.

حال می‌توان چنین گفت که استراتژی مارتینگل در این بازار زمانی بیشتر جواب می‌دهد که شانس صعود یا نزولی بودن یک ارز به اندازه پنجاه درصد باشد. در واقع زمانی که درست ندانیم بازار قرار است به سمت بالا یا پایین در حرکت باشد، می‌توانیم از این استراتژی به سود خود استفاده کنیم. بعد از پیاده کردن مرحله اول از استراتژی مارتینگل و بهره بردن از حرکت پله‌ای با بخشی از سرمایه، می‌توانیم موقعیت یک ارز را بهتر بشناسیم. در واقع آن زمان است که متوجه می‌شویم یک ارز دیجیتال به کدام سمت در حرکت است. طبیعی است که بعد از آن و برای انجام مراحل بعدی، حرکات ما هوشمندانه‌ تر از مراحل قبل خواهد بود.

شما در هر مرحله از مارتینگل باید از مرحله قبلی خود بهتر عمل کنید و تصمیمات هوشمندانه‌تری را بگیرید. به همین دلیل است که گفته می‌شود اگر میانگین کم کردن به خوبی اجرا شود، جلوی ضررهای زیادی را می‌گیرد و می‌تواند به مرور زمان سودهای معقول و جذابی را برای ما به ارمغان بیاورد.

بازارهای صعودی و نزولی

در غیر این صورت و زمانی که مارتینگل را به صورت نادرست پیاده کنید، مطمئنا اتفاقات ناگواری برای سرمایه‌گذاری شما رخ می‌دهد. شما در هر بار تلاش برای ورود به معاملات به صورت پله‌ای و با بهره‌برداری از این روش، باید در مورد سرمایه‌ای که در آن مرحله می‌خواهید وارد کنید و نیز قیمتی که برای رسیدن به آن در نظر دارید برنامه‌ریزی داشته باشید. البته که روش مارتینگل می‌تواند برای مواقعی که یک ارز دیجیتال در حالت صعودی یا نزولی خود قرار دارد نیز تا حد زیادی یاری‌رسان باشد.

سوال و چالش دیگر برای معامله‌گران این است که روش میانگین کم کردن بیشتر مناسب کدام نوع از سرمایه‌گذاری‌ها است که البته در ابتدای این مقاله تا حدی به آن پاسخ داده شد. افرادی که به دنبال ترید کردن و سرمایه‌گذاری به صورت کوتاه‌مدت هستند، معمولا می‌توانند سود بیشتری را با این شیوه برای خود کسب کنند. بنابراین این افراد از میانگین کم کردن بیشتر از دیگر سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند.

سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت به منظور هولد کردن ارز دیجیتال معمولا نیازی به مارتینگل ندارند. افراد صرفا یک ارز را خریداری می‌کنند تا در ادامه و طی زمان بتوانند شاهد به سود رسیدن آن باشند. پس بهترین شیوه برای پیاده کردن روش مارتینگل این است که روش‌های کوتاه‌مدت، مثلا چند ساعته را برای خود تعیین نمایید.

مارتینگل تا چه حد قابل اطمینان است؟

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که میانگین کم کردن چیست و بیشتر برای چه دسته‌ای از سرمایه‌گذاران ساخته شده است. گفته شد که این روش صرفا برای بازار کریپتو استفاده نمی‌شود و مردم از سالیان دور نسبت به بهره بردن از آن اقدام می‌کردند. البته در این بازار بیشتر به مارتینگل بها و پر و بال داده شد؛ تا جایی که تغییراتی نیز در آن رخ داد و سبب بهبود و رشد شد. بنابراین اگر شما نیز معامله‌گری به صورت پله‌ای را در دستور کار قرار داده‌اید، حتما باید مروری بر این شیوه داشته باشید. شما از میانگین کم کردن به سود رسیده‌اید؟ چه توصیه‌ای برای تریدرها دارید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۲ / ۵. مجموع آرا: ۵

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا