اخبار بیت کوین

۵ نکته مهم که باید در این هفته درباره بیت کوین بدانید

هولدرهای کوتاه‌مدت پس از کاهش قیمت بیت کوین به ۴۲ هزار دلار ترسیده‌اند و عده زیادی دارایی‌های خود را به فروش رسانده‌اند. کارشناسان نیز هشدار می‌دهند که ممکن است بدتر از این هم برای بازار رخ دهد. در ادامه، نگاهی به وضعیت فعلی بازار بیت کوین می‌اندازیم. بازاری که پس از پایان هیجانات یک رویداد مهم در تاریخ بیت کوین حالا تا حدودی آرام گرفته و ممکن است بهبود یابد.

به گزارش والکس و به نقل از cointelegraph، بیت‌ کوین به هفته سوم ماه ژانویه نزدیک می‌شود و پس از شروع بی‌ثبات خود در سال ۲۰۲۴، همچنان سطح ۴۰ هزار دلار را حفظ کرده، اما سوال مهم این است که هدف بعدی قیمت چه نقطه‌ای خواهد بود؟

پس از آغاز به کار اولین صندوق‌ قابل معامله در بورس (صندوق ETF) اسپات بیت کوین در ایالات متحده، مسیر حرکت بیت کوین مشخص نبوده است. حرکات ناگهانی BTC هم به سمت بالا و هم پایین معامله‌گران لانگ و شورت را در تعجب فرو برده و حتی آمار به دست آمده از پویشن‌های لیکوئیدشده نیز حکایت از این امر دارند.

با شروع هفته جدید، بیت کوین به طور همزمان با دو روایت متفاوت روبرو می‌شود: برخی معتقدند افت قیمتی که پس از راه‌اندازی ETF بیت کوین رخ داد، نشان‌دهنده تست مجدد و سالم یک حمایت قدرتمند خواهد بود، در حالی که برخی دیگر فکر می‌کنند سقف قبلی قیمت ممکن است برای مدت طولانی‌تری حفظ شود.

تا قبل از وقوع رویدادها و کاتالیزورهای مهم، حدود دو هفته برای تصمیم‌گیری فرصت باقی مانده است. انتظار می‌رود داده‌های اقتصاد کلان ایالات متحده تا جلسه بعدی فدرال رزرو در مورد نرخ بهره در پایان ماه آرام بمانند و در سطوح معقولی بدون تغییرات ناگهانی قرار بگیرند.

معامله‌گران ریسک‌پذیر ممکن است خسته شده باشند، چرا که هفته گذشته مقدار قابل‌توجهی بیت کوین را با ضرر فروخته‌اند.

پیش‌بینی‌های نزولی برای قیمت بیت کوین همچنان معتبر هستند

جفت ارز BTC/USD با رسیدن به سطح ۴۹ هزار دلار در روز آغاز به کار ETFها، نتوانست برای مدت طولانی این مومنتوم صعودی را حفظ کند.

پس از ریزش اولیه قیمت، بازار به سمت پایین‌تر از محدوده معاملاتی تثبیت‌شده خود بازگشت. با این حال، فروشندگان نتوانستند برای تست مجدد سطح ۴۰ هزار دلار به قیمت فشار وارد کنند.

در عوض، نمودار یک ساعته BTC/USD نشان می‌دهد که دو کف جدید نزدیک به سطح ۴۱،۵۰۰ دلار مشاهده شده که دومی در کلوز هفتگی ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) ایجاد شده است.

در زمان نگارش این مطلب، بیت کوین پس از یک رشد اندک طی ۲۴ ساعت گذشته، به سطح ۴۳ هزار دلار نزدیک می‌شود.

نمودار ۱ ساعته BTC/USD
نمودار ۱ ساعته BTC/USD

پیش از کلوز روزانه، منبع معاملاتی Material Indicators با بررسی داده‌های اوردر بوک بیت کوین در صرافی بایننس هشدار داد که تست یک حمایت در راه است، اما این احتمال وجود دارد که در سطوح پایین‌تری شاهد آن باشیم.

Material Indicators گفت:

اوردر بوک بایننس نشان می‌دهد که حدود ۲۷۰ میلیون دلار در سفارشات خرید از ۴۱،۳۰۰ دلار تا ۳۶،۵۰۰ دلار انباشته شده است. از این مقدار ۶۸ میلیون دلار در محدوده ۳۸،۵۰۰ دلار تا ۳۹،۴۰۰ دلار برای خرید سرمایه‌گذاری شده است. علاوه بر این، دیوار خرید ۲۶،۵۰۰ دلاری از بین رفته و به سطوح بالاتری منتقل شده است.
داده‌های اوردر بوک BTC/USDT در صرافی بایننس
داده‌های اوردر بوک BTC/USDT در صرافی بایننس

این‌ها همه نشانه‌های اولیه‌ آمادگی گاوها برای تست مجدد مقاومت هستند. برای دریافت سرنخ‌های بیشتر از ادامه ماجرا باید کلوز هفتگی بیت کوین را زیر نظر داشته باشیم.

در ادامه، معامله‌گر معروفی که با نام Skew شناخته می‌شود، فهرستی از سیگنال‌هایی را ارائه کرد که نشان می‌دهند بازگشت قیمت از سطوح کف‌ خود پایدارتر خواهد بود.

از جمله این سیگنال‌ها می‌توان به بازپس‌گیری سطح ۴۲،۵۰۰ دلار در تایم‌فریم‌های روزانه، حفظ شاخص قدرت نسبی (اندیکاتور RSI) در بالای سطح ۵۰ و حفظ قیمت اوپن سالانه بیت کوین در نزدیکی سطح ۴۲،۲۵۰ دلار به عنوان یک حمایت اشاره کرد.

با این وجود، به نظر می‌رسد که مقدار اصلاح قیمت از سطح ۴۹ هزار دلار اکثر گاوها را غافلگیر کرده است. بر اساس داده‌های ارائه‌ گردیده از منبع آماری CoinGlass، در تاریخ ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) حدود ۱۱۲ میلیون دلار از پوزیشن‌های لانگ بیت کوین لیکوئید شده و این تاریخ حالا یکی از پرضررترین روزهای بیت کوین برای معامله‌گران در ماه‌های اخیر محسوب می‌شود.

پوزیشن‌های لیکوئیدشده بیت کوین
پوزیشن‌های لیکوئیدشده بیت کوین

به گفته متیو هایلند (Matthew Hyland)، تحلیلگر بازار رمزارزها، سقف ۴۸ هزار دلاری محدوده فعلی بیت کوین همچنان مشکل‌ساز است. از نظر او، با توجه به اتفاقات اخیر، بیت کوین ممکن است به زمان بیشتری برای غلبه بر این سطح نیاز داشته باشد.

او در آخرین پست‌های خود در پلتفرم X هشدار داد که حرکت قیمت به محدوده متوسط ۳۰ هزار دلار همچنان دور از ذهن نیست.

چنین چیزی با فرضیه کاهش احتمالی قیمت به سطح ۳۰ هزار دلار نیز مطابقت دارد. با این حال، در حالی که هایلند و دیگر تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند بازار صعودی ادامه پیدا کند، اما همه با این دیدگاه هم‌نظر نیستند.

همانطور که در مطلب امروز صبح اشاره شد، معامله‌گری به نام Il Capo of Crypto همچنان معتقد است که کف‌های جدیدی در راه است و ممکن است شاهد ریزش قیمت تا سطح ۱۲ هزار دلار هم باشیم.

آیا شاهد کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو خواهیم بود؟

کسانی که منتظر کاهش تلاطم بازار هستند، ممکن است این هفته به آرزوی خود دست یابند، حداقل از دیدگاه کلان.

با کنار گذاشتن معاملات صندوق‌های ETF، به داده‌های اقتصادی ایالات متحده در روزهای آینده می‌رسیم که از اهمیت کمتری برخوردارند، به طوری که داده‌های بیکاری در میان همه شاخص‌ها حرف اول را می‌زند.

تنها دو هفته تا جلسه بعدی فدرال رزرو برای تصمیم‌گیری در مورد تغییرات نرخ بهره باقی‌ مانده و وضعیت پیرامون تورم همچنان نامشخص است. آمار و ارقام شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) آمریکا در هفته گذشته، اگرچه به طور گسترده‌ای مورد توجه قرار نگرفت، اما نشان داد که قیمت‌ها در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر تا دی ۱۴۰۲) بیش از حد انتظار افزایش‌ یافته‌اند.

در حالی که فکر نمی‌کنیم فدرال رزرو نرخ بهره را در این ماه کاهش دهد، اما تحلیلگران به این اعداد توجه کرده‌اند.

در واکنش به این امر، منبع تفسیر داده‌های اقتصادی Kobeissi Letter گفت که کار فدرال رزرو «هنوز تکمیل نشده» است.

با این حال، بازارها همچنان کاهش نرخ بهره را پیش‌بینی می‌کنند و وقوع این امر می‌تواند از ماه مارس (اسفند ۱۴۰۲) به بعد برای دارایی‌های ریسکی، از جمله ارزهای دیجیتال، سودمند باشد.

بر اساس داده‌های FedWatch Tool گروه CME، احتمال عدم تغییر نرخ بهره در ماه ژانویه (دی ۱۴۰۲) که چند ماه است اجرا می‌شود، در حال حاضر بالای ۹۵ درصد است.

احتمالات نرخ بهره هدف فدرال رزرو
احتمالات نرخ بهره هدف فدرال رزرو

فروش ۵ میلیارد دلار بیت کوین در یک روز

برای بسیاری از افراد، هفته تایید ETF در نهایت به فرصتی برای فروش بیت کوین تبدیل شد تا خرید آن.

حتی در شرایطی که موسسات فرصتی را برای افزایش ارتباطات خود با بیت کوین و خرید آن پیدا کرده‌ بودند، اما عملکرد قیمت تأثیر روانی نوسانات را منعکس می‌کرد.

دست‌یابی به سطح ۵۰ هزار دلار برای گاوها هدف بسیار دشواری بود، نهنگ‌ها به صف شده بودند تا دارایی‌های خود را بین معامله‌گران جدید توزیع کنند و در ادامه با تغییر روند، بازگشت بیت کوین به سمت ۴۰ هزار دلار ترس شدیدی را بین فعالین بازار حکم‌فرما کرد.

این امر به صورتی مشهود بود که بخش قابل‌توجهی از بیت کوین‌ها در سطوحی پایین‌تر از قیمت خرید اولیه خود فروخته می‌شدند. بر اساس داده‌های شرکت تجزیه و تحلیل آنچین گلس نود (Glassnode)، در تاریخ ۱۲ ژانویه (۲۲ دی)، این رقم به ۸۸ هزار BTC برابر با ۳/۷۵ میلیارد دلار رسید.

جیمز ون استراتن (James Van Straten)، پژوهشگر و تحلیلگر داده شرکت کریپتویی CryptoSlate، با تاکید بر این نکته که مجموع فروش حالا به ۱۱۱ هزار بیت کوین معادل با ۴/۷ میلیارد دلار رسیده، گفت:

این عدد شگفت‌آور است.
مقدار بیت کوینی که از STHها با ضرر به صرافی‌ها منتقل می‌شود
مقدار بیت کوینی که از STHها با ضرر به صرافی‌ها منتقل می‌شود

ناگفته نماند که این حجم از فروش از سوی هولدرهای کوتاه‌مدت (STH) – کسانی که سرمایه‌گذاری بیت کوین خود را نهایتاً در ۱۵۵ روز گذشته انجام داده‌اند – مدیریت شده است. به نظر می‌رسد تایید ETF بیت کوین دلیلی برای خرید معامله‌گران محسوب می‌شده و آن‌ها امید داشتند که روند صعودی گسترده‌تری بعد از آن در انتظار بازار باشد.

گلس‌نود می‌گوید که در مقابل، هولدرهای بلندمدت (LTH) به این دست از اتفاقات واکنش چندانی نشان نمی‌دهند و در نتیجه فروش ضررده آن‌ها در سطح پایینی قرار دارد.

مقدار بیت کوینی که از LTH‌ها با ضرر به صرافی‌ها منتقل می‌شود
مقدار بیت کوینی که از LTH‌ها با ضرر به صرافی‌ها منتقل می‌شود

ماینرهای بیت کوین ممکن است شاهد کاهش سختی استخراج نباشند

بر اساس عملکرد اخیر قیمت، بعید به نظر می‌رسد که بیت کوین در آینده نزدیک دوباره افزایش سختی استخراج را تجربه کند.

با این حال، برآوردها خلاف این را می‌گوید. بر اساس داده‌های منبع آمار آنچین BTC.com، حتی در سطح ۴۲،۵۰۰ دلار، انتظار می‌رود سختی استخراج بیت‌ کوین در این هفته ۰/۳۵ درصد افزایش یابد.

این حرکت قابل توجه است، از آن جهت که ماینرها طوفان نوسانات ETF را پشت سر گذاشته‌اند و رقابت برای کسب پاداش از استخراج بلوک بسیار بالا گرفته است.

همانطور که پیش از این گزارش شده بود، سختی استخراج به طور پیوسته، با حداقل چالش، در طول سه ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. روند افزایش سختی صعودی بوده و تنها در ماه دسامبر سال گذشته (آذر ۱۴۰۲) یک کاهش جزئی ۱ درصدی تجربه کرد و به طور موقت مانع از رشد این شاخص شد.

مروری بر فاندامنتال شبکه بیت کوین
مروری بر فاندامنتال شبکه بیت کوین

ماینرها به یک نقطه کلیدی نزدیک می‌شوند، زیرا قرار است پاداش استخراج هر بلوک در ماه آوریل (فروردین ۱۴۰۳) به نصف کاهش یابد و درآمد ماینرها برای هر بلوک استخراج‌شده تا ۵۰ درصد کم شود و به ۳/۱۲۵ بیت کوین برسد.

تا آن زمان، کارمزد تراکنش‌های بیت کوین همچنان در سطوح بالایی باقی می‌ماند و هش ریت (Hash Rate) همچنان در اطراف بالاترین رکورد مشاهده‌شده خود در طول دوره کریسمس حرکت می‌کند.

ون استراتن طی آخر هفته در پست X خود درباره این موضوع با ارائه داده‌های گلس نود خاطرنشان کرد:

کارمزد بیت کوین در حال حاضر نسبت به بالاترین رقم ماه دسامبر (دی ۱۴۰۲) به نصف کاهش یافته است و در حال حاضر در سطوحی قرار دارد که آخرین بار در پی هیجانات پیرامون اینسکریپشن‌‌ها (Inscriptions) در ماه می ۲۰۲۳ (اردیبهشت ۱۴۰۲) مشاهده شده بود.

ون استراتن در ادامه گفت:

مشاهده اینکه چنین وضعیتی در کجا تثبیت می‌شود، جالب خواهد بود، زیرا انتظار می‌رود روی ماینرهایی که خود را برای هاوینگ بیت کوین آماده می‌کنند نیز تأثیر بگذارد.

این احتمال وجود دارد که اتریوم رمزارز بعدی در صف رکود یا اصلاح باشد

به دنبال چالش‌هایی که بیت‌ کوین پس از تایید صندوق ETF با آن‌ها مواجه شده بود، اتریوم، آلت کوین پیشرو، وارد عمل شد تا این ضعف را جبران کند.

جفت ارز ETH/BTC در اواخر هفته گذشته رشد سریعی داشت، در حالی که ETH/USD به بالاترین سطح خود از اواسط سال ۲۰۲۲ رسید.

نمودار ۱ روزه ETH/BTC
نمودار ۱ روزه ETH/BTC

با این وجود، برخی از کارشناسان ابراز نگرانی کرده‌اند، چرا که سود باز معاملات اتر افزایش یافته و حجم معاملات بر پایه حدس و گمان بر روی اتریوم ممکن است به سطوح ناپایداری برسد.

مارتون (Maartunn)، یکی از تامین‌کنندگان داده‌های پلتفرم تحلیل آنچین کریپتو کوانت (CryptoQuant)، در تاریخ ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) به دنبال‌کنندگان خود در پلتفرم X هشدار داد:

با توجه به سود باز جدید ۱/۳۵ میلیارد دلاری معاملات اتریوم، هنوز تهدیدی برای بازار این آلت کوین وجود دارد.
نمودار ETH/USD با سود باز معاملات
نمودار ETH/USD با سود باز معاملات

ون استراتن همچنین به انتقال سود باز معاملات از بیت‌ کوین به اتر اشاره کرده، چیزی که باعث شد معاملات آتی بیت‌ کوین گروه CME زیر قیمت اسپات ارزش‌گذاری شوند.

او می‌گوید که این تغییر ناشی از هیجانات پیرامون ETF احتمالی اتریوم رقم خورده و نظرات اخیر لری فینک (Larry Fink)، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی بلک راک (BlackRock) هم محرکی برای آن بوده است.

او توضیح داد:

سود باز معاملات در CME تقریباً ۱۳ درصد نسبت به سقف خود (۷۰۰ میلیون دلار) کاهش یافته، در حالی که سود باز اتر ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است. او افزود که این امر در نهایت می‌تواند به عنوان یک «سیگنال خرید» برای بیت کوین تلقی شود.
قراردادهای آتی بیت کوین گروه CME در مقابل سود باز معاملات آتی اتر
قراردادهای آتی بیت کوین گروه CME در مقابل سود باز معاملات آتی اتر
این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچ‌گونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۶

منبع
cointelegraph.com
علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا