مقالات ارز دیجیتال

دلیل تفاوت قیمت تتر و دلار چیست؟ چرا قیمت تتر بالاتر است

با داغ شدن بازار دلار در ایران و سقوط ارزش ریال در بازارهای جهانی، بسیاری به سوی تبدیل سرمایه خود به دلار یا ارزهای دیجیتال با قیمت ثابت (استیبل کوین) روی آوردند تا ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. ولی نکته‌ای که در خرید تتر به عنوان جایگزین دلار وجود دارد، اختلاف قیمت آن با دلار کاغذی است. علت این اختلاف قیمت، راحتی تهیه و نگهداری تتر، اختلاف قیمت جهانی، نوسانات ارزش ریال و کارمزد تراکنش‌ها در صرافی‌ها است. موارد که ذکر شد، تنها بخشی از دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار هستند، بنابراین در این مقاله به مقایسه دلار و تتر از لحاظ اختلاف قیمت می‌پردازیم و دلایل آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تتر یا USDT چیست؟

تتر یک استیبل کوین (ارز ثابت) باسابقه و معتبر است که در بازارهای جهانی معادل یک دلار آمریکا معامله می‌شود. از آنجایی که پشتوانه‌ این ارز دیجیتال، دلار کاغذی است و یک کالا به حساب می‌آید، ارزش آن همیشه ثابت و معادل یک دلار محاسبه می‌شود، اما در مواردی این ارزش با اختلاف کم، بیشتر یا کمتر تخمین می‌خورد.

استیبل کوین تتر

البته در میان استیبل کوین‌های برابر با دلار، ارزهای دیجیتال دیگری نیز وجود دارند که می‌توان به جای Tether آن‌‌ها را خریداری و استیکینگ (Staking) کرد. با این حال و با وجود تفاوت قیمت تتر و دلار، این کوین همچنان یکی از اصلی‌ترین و پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال معادل دلار آمریکا است. برای همین است که بسیاری خرید تتر را بر سایر ارزهای ثابت و مشابه، ترجیح می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: تتر چیست؟

علت اختلاف قیمت تتر و دلار در بازارهای جهانی

اگر به کیف پول تراست والت، یا کیف پول‌های دیجیتال خود مراجعه کرده باشید، اختلاف بسیار جزئی در قیمت USDT و دلار مشاهده می‌کنید. البته که این تفاوت قیمت تتر و دلار در بازارهای جهانی، اکثرا نشان‌دهنده ارزش بیشتر دلار کاغذی است (گاهی نیز Tether از دلار پیشی می‌گیرد). برای مثال، Tether در برخی موارد ارزشی حدود ۰/۹۹۹۸ دلار آمریکا دارد. در واقع می‌توان گفت ارزش تتر در محور ۱ دلار نوسان دارد. اما دلیل تفاوت قیمت تتر و دلار در بازار جهانی چیست؟

در مجموع باید گفت قیمت ۱ تتر واقعا یک دلار نیست و یک مشتق از دلار آمریکا است. این یعنی، با اینکه پشتوانه یک تتر، یک دلار در نظر گرفته می‌شود، Tether ارزشی کمتر از یک دلار خواهد داشت؛ زیرا کارمزد تراکنش‌ها نیز محاسبه می‌شود. علت تفاوت قیمت ارزهای دیجیتال ثابت یا استیبل کوین‌ها با پشتوانه کاغذی آن در واقع سهولت دسترسی ارزهای دیجیتال است. این مساله در کشورهایی که اقتصاد ناپایداری دارند، بیشتر به چشم می‌خورد.

اختلاف قیمت تتر و دلار

اما اگر بخواهیم دقیق‌تر دلیل تفاوت قیمت تتر و دلار را بررسی کنیم، باید بگوییم برای این موضوع، سه دلیل مطرح می‌شود که عبارتند از:

  1. ریسک بازار
  2. راحتی معامله
  3. عرضه و تقاضا

در ادامه به بررسی این سه مورد خواهیم پرداخت.

تاثیر ریسک بازار در تفاوت قیمت تتر و دلار

تصور کنید یکباره سیستم Tether و شبکه آن به‌طور کلی سقوط کند. در این صورت تمام دارایی‌های افرادی که سرمایه خود را به صورت USDT نگهداری کرده بودند، از بین می‌رود. گرچه این احتمال بسیار پایین است، اما باز هم وجود دارد. همین احتمال کم سبب می‌شود ارزش Tether کمتر از یک دلار تخمین بخورد. البته که این تفاوت قیمت تتر و دلار بسیار جزئی است، اما در معاملات حجیم، کاملا ملموس بوده و به چشم می‌آید.

تاثیر راحتی معامله در تفاوت قیمت تتر و دلار

یک علت اختلاف قیمت تتر و دلار که این بار باعث افزایش ارزش Tether می‌شود، راحتی در معامله است. USDT در هر جای دنیا و توسط هر صرافی ارز دیجیتال قابل معامله، یعنی خرید یا فروش است. این در حالی است که برای خرید و فروش دلار کاغذی باید به صرافی‌های فیزیکی در شهر مراجعه و معامله را انجام داد. در واقع می‌توان گفت سرعت در معاملات Tether بیشتر است که ارزش آن را گاهی بیشتر از ۱ دلار رقم می‌زند.

تاثیر عرضه و تقاضا در اختلاف قیمت دلار و تتر

عرضه و تقاضا می‌تواند هم در افزایش و هم در کاهش نرخ Tether نسبت به دلار موثر باشد. اگر قرار باشد عده زیادی از مردم به یکباره تمامی سرمایه خود را به تتر تبدیل کنند و هیچ فروشی صورت نگرفته باشد، کوین‌های موجود در خزانه تتر که حد مشخصی دارند کمیاب می‌شود. بدین ترتیب قیمت Tether نسبت به دلار کاغذی افزایش می‌یابد.

در مقابل، اگر حجم زیادی از Tether در مدت کوتاهی به‌فروش برسد، ارزش تتر سقوط می‌کند. فرض کنید روند صعودی بیت ‌کوین در جریان است و مردم تلاش می‌کنند تا با خلاص شدن از تترهای خود، بیت‌ کوین خریده و در این رشد سهیم باشند. اینجاست که ارزش دلار کاغذی از Tether بیشتر می‌شود.

دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران

در ایران، علاوه بر علت عرضه و تقاضا که پیشتر مطرح شد و در بازار جهانی نیز موثر است، دلایل متعدد دیگری برای تفاوت قیمت تتر و دلار وجود دارد. برای این بخش می‌توان چهار دلیل بسیار مهم در نظر گرفت که عبارتند از:

  1. نوسانات ارزش ریال
  2. کارمزد تراکنش Tether در صرافی‌های مختلف
  3. انتقال وجه بین‌المللی
  4. کارمزد شبکه‌های مختلف در معاملات USDT
قیمت تتر و دلار در ایران

نوسانات ارزش ریال

با اینکه نوسان ارزش ریال باید مستقیما روی هر دو ارز، یعنی هم دلار کاغذی و هم Tether تاثیر بگذارد، در بسیاری از موارد شاهد اختلاف قیمت در زمان واحد هستیم. این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که ابتدا ارزش یکی از ارزها، عموما Tether، افزایش یافته و سپس به دنبال آن ارزش دیگری، یعنی دلار کاغذی هم افزایش می‌یابد. این گپ زمانی، اختلاف قیمت ایجاد می‌کند.

کارمزد تراکنش تتر در صرافی‌های مختلف

نحوه خرید و فروش تتر در ایران در همه صرافی‌های ایرانی معمولا به یک صورت انجام می‌شود. این در حالی است که برخی از صرافی‌ها نرخ کارمزد متفاوتی نسبت به سایرین دارند. علت این موضوع میزان نقدینگی صرافی‌های مختلف است و بنابراین، صرافی‌هایی که نقدینگی کمتری دارند، قیمت Tether را بالاتر حساب کرده تا این کمبود را جبران کنند.

انتقال وجه بین‌المللی

اخیرا Tether برای جابجایی بین‌المللی مورد استقبال بسیاری از ایرانیان قرار گرفته است. از آنجایی که در حال حاضر در تحریم به سر می‌بریم و امکان مبادلات بین‌المللی از طریق درگاه‌هایی مثل پی‌پال وجود ندارد، مردم انتقال Tether که راهی سریع، ایمن و البته بی‌دردسر است را انتخاب می‌کنند.

کارمزد شبکه‌های مختلف در معاملات تتر

تتر یک ارز دیجیتال است که بر پایه بلاکچین‌‌های مختلف عرضه می‌شود. پرکاربردترین این بلاکچین‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • اتریوم
  • سولانا
  • بیت کوین
  • ترون

هر کدام از این شبکه‌ها کارمزدهای مختلفی دارند که سبب می‌شود نرخ Tether نسبت به دلار کاغذی متفاوت باشد. تغییر شبکه‌های Tether بر سرعت انتقال تاثیر می‌گذارد که همین امر باعث تغییر کارمزدها می‌شود. در حال حاضر، شبکه اتریوم سرعت بالایی برای تراکنش‌ها دارد و به دنبال آن، هزینه تراکنش بالاتر است. از طرفی شبکه بیت کوین به دلیل ظهور تترهای اتریوم و ترون، امروزه عملا بلا استفاده شده است.

اکثر ما زمانی که می‌خواهیم Tether جابجا کنیم، از شبکه ترون یا TRC20 استفاده می‌کنیم که کارمزد بسیار پایینی دارد و سرعت آن نسبت به شبکه اتریوم، تفاوت آنچنانی ندارد.

اختلاف قیمت تتر و دلار چقدر است؟

خرید تتر از والکس

نوسانات اخیر قیمت دلار کمی تفاوت قیمت تتر و دلار را بیشتر از حد انتظار کرد، اما به‌طور کلی اختلاف قیمت ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ تومانی برای تفاوت قیمت تتر و دلار تخمین زده می‌شود. البته که ابتدای شروع نوسانات، این اختلاف گاهی کمتر یا بیشتر می‌شد که به دلیل افزایش تقاضا و کمبود عرضه بود اما رفته رفته به نرخ ثابت‌تری رسید.

دلار یا تتر؟

مسلما انتخاب ارز دیجیتال یا ارز کاغذی برای سرمایه‌گذاری کاملا به سلیقه و انتظارات شخص سرمایه‌گذار بستگی دارد. برای مثال اگر در نظر دارید تبدیل ارزهای دیجیتال را بدون دردسر انجام دهید، طبیعتا Tether انتخابی معقول‌تر است. از طرفی اگر با روش‌های امن نگهداری سرمایه‌های دیجیتالی آشنایی ندارید و می‌ترسید که سرمایه خود را از دست بدهید، یا باید به ارزهای کاغذی روی بیاورید، یا باید پیش از تخصیص سرمایه، کاملا با مکانیزم معامله و نگهداری ارزهای دیجیتال آشنا شوید. حالا انتخاب با شما است که با توجه به اطلاعاتی که در مورد دلیل تفاوت قیمت تتر و دلار به‌دست آوردید، کدامیک را برای حفظ دارایی خود انتخاب کنید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۵ / ۵. مجموع آرا: ۸

کارشناس مهندسی کامپیوتر که به جای برنامه‌نویسی، محتوانویسی می‌کند و سعی دارد در دنیای ارزهای دیجیتال و تولید محتوا هر چه بیشتر تاثیر‌گذار باشد. با دنبال کردن من در شبکه‌های اجتماعی، بیشتر درباره دید من از بازارهای مالی و فعالیتم بدانید.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
8 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
جواد
جواد
4 ماه قبل

من هنوز میخواهم به بازاررمزارزواردشوم وبیش از یک میلیون تومان هم ندارم . بنظرشماازکجاوچگونه وباکدامدرمزارزهاشروع کنم که مرابطرفرسرمایه گذاری بکشاند؟

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل
پاسخ به  جواد

سلام
پیش از شروع سرمایه گذاری و معامله، حتما آموزش های لازم را ببینید. شما میتوانید از مقالات متعدد بلاگ والکس در این خصوص کمک بگیرید.
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
نکات مهم در خرید ارز دیجیتال

امیرمحمد
امیرمحمد
10 ماه قبل

سلام خسته نباشین . یه سوال داشتم. چرا مثلا اتریون که قیمت تتری ۱۸۹۰ هستش ولی به ریالی میشه ۱۰۰ میلیون که اگه تتر ۵۲ تومن رو حساب کنیم میشه ۹۸۲۰۰ یعنی تقریبا دو میلیون اختلاف قیمت داره لطفاً جواب دادین من رو مطلع کنین

ر رواقی
ر رواقی
10 ماه قبل
پاسخ به  امیرمحمد

سلام و عرض ادب
این مساله دلایل مختلفی میتواند داشته باشد:
قیمت خرید و فروش تتر هم در صرافی ها اختلاف دارد. شما کدام قیمت تتر را ملاک قیمت اتریوم قرار داده اید؟
نوع معامله شما هم در قیمت تاثر گذار است. آیا از سفارش سریع استفاده می‌کنید یا خیر؟

سعید ایدر
سعید ایدر
1 سال قبل

درود عرض ادب و احترام ، آیا وقتی اختلاف بین تتر و دلار ایران کم میشه آیا معنیش این هست که تقاضای دلار کاغذی داره زیاد میشه و نتیجتا احتمال افزایش قیمت دلار را در پی داره ؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  سعید ایدر

سلام و وقت به خیر
خیر چندان این مساله صادق نیست. اختلاف قیمت تتر با اسکناس دلار بر اساس شرایط بازار کریپتو متفاوت است (یعنی عرضه و تقاضا برای تتر)
به صورت کلی باید بگوییم در زمان ریزشهای بازار به دلیل اینکه اکثر سرمایه گذاران، دارایی خود را به تتر تبدیل میکنند، قیمت تتر از دلار ممکن است بیشتر شود. بالعکس در زمان رشد بازار به دلیل فروش تتر و تبدیل آن به سایر رمزارزها، قیمت تتر از دلار ارزانتر است.

سپاس از همراهی شما

مانی مهین
مانی مهین
1 سال قبل

سلام
من آخرش نفهمیدم ،تتر گرون تر است یا دلار؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  مانی مهین

سلام
وقت شما به خیر
اختلاف قیمت تتر با اسکناس دلار بر اساس شرایط بازار کریپتو متفاوت است (یعنی عرضه و تقاضا برای تتر)
به صورت کلی باید بگوییم در زمان ریزشهای بازار به دلیل اینکه اکثر سرمایه گذاران، دارایی خود را به تتر تبدیل میکنند، قیمت تتر از دلار ممکن است بیشتر شود. بالعکس در زمان رشد بازار به دلیل فروش تتر و تبدیل آن به سایر رمزارزها، قیمت تتر از دلار ارزانتر است.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا