تکنولوژی

NFT تقسیم شده چیست؟ Fractional NFT چه کاربردی دارد؟

دنیای دارایی‌های مبتنی بر بلاکچین هر روزه شگفتی تازه‌ای دارند. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این بازار، توکن‌های ان اف تی هستند. این دارایی‌ها چالش بزرگی دارند و آن قیمت بالای هر توکن است. معمولا NFTهای سنتی به دلیل هزینه نسبتا بالایی که دارند، سرمایه گذاران زیادی را به خود جذب نمی‌کنند و ماه‌ها زمان می‌برد تا یکی از آنها به فروش برسد. به همین دلیل، NFT تقسیم شده به‌عنوان راه‌حلی برای این موضوع معرفی شد. با کمک F-NFT یا Fractional NFT، دارایی به چند قسمت تقسیم می‌شود و هر کسر از آن، قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد. در نهایت، با سرعت بیشتری به فروش می‌رسد. در ادامه به‌طور مفصل به معرفی و بررسی این دارایی می‌پردازیم، با انواع آن آشنا می‌شویم و درباره آینده‌شان صحبت می‌کنیم.

NFT تقسیم شده چیست؟

NFTهای تقسیم شده یا Fractional NFT، در واقع همان توکن‌های سنتی هستند. با این تفاوت که به چندین قطعه مختلف تقسیم می‌شود تا خریداران امکان خرید یک قطعه کوچک‌تر از یک NFT کامل را به دست آورند. به طور کلی، شما برای خرید ان اف تی سنتی، باید هزینه یک توکن کامل را پرداخت کنید و در نهایت، مالکیت کامل آن را به دست می‌آورید. در مدل  تقسیم شده، روند فروش به این صورت نیست، بلکه، چندین فرد می‌توانند صاحب بخشی از یک توکن باشند.

در واقع، سیستم تولید NFTها توسط یک قرارداد هوشمند غیرقابل تقسیم در بلاکچین اتریوم انجام می‌شود که استاندارد ERC-721 دارند. با توجه به این سیستم و الگوریتم آن، امکان تقسیم ان اف تی‌ها وجود ندارد ولی با برخی تغییرات در قرارداد هوشمند می‌توان توکن سنتی را به NFT تقسیم شده تبدیل کرد.

NFTها به طور کلی، در سال ۲۰۲۱ به کمک چند حراجی بزرگ و رکورددار، محبوبیت بالایی پیدا کردند و فروش آنها رشد چشم‌گیری به دست آورد. این دارایی‌های دیجیتال NFT، شامل آیتم‌های درون بازی، املاک و مستغلات، هنر، متاورس، عکس و… می‌شوند. در مقاله NFT چیست می‌توانید به‌طور کامل با این دارایی آشنا شوید. چند نمونه از گران قیمت‌ترین مجموعه‌های ان‌اف‌تی که در حراج‌های بزرگ با قیمت بالایی به فروش رسیدند، عبارت‌اند از:

  • Beeple Everydays: The First 5000 Days
  • CryptoPunks
  • Bored Ape Yacht Club

NFT تقسیم شده چه تفاوتی با NFT سنتی دارد؟

تفاوت NFT با F-NFT

با توجه به تعریف بالا از ان اف تی‌های تکه تکه شده، تفاوت میان یک توکن سنتی با نمونه تقسیم شده، کاملا ساده و واضح می‌شود. در واقع، سرمایه گذاران، زمانی که یک NFT سنتی و کامل را خریداری می‌کنند، مالکیت کل آن اثر را به دست می‌گیرند. در مقابل، در NFTهای تقسیم شده، این امکان وجود ندارد. زمانی که شما یک NFT تقسیم شده را خریداری می‌کنید، تنها مالکیت کسری از آن را به دست می‌آورید. هنگام فروش و معامله نیز، تنها می‌توانید همان کسر را به فروش بگذارید.

نکته مهم در اینجا، فرآیند تقسیم شدن یا Fractionalization یک NFT است. در واقع، صاحب اصلی یک NFT می‌تواند پس تقسیم کردن آن را به یک NFT کامل و سنتی تبدیل کند. برای این کار، تنها باید یک گزینه مربوط به تقسیم شدن در قرارداد هوشمند را تغییر دهد. با این تغییر کوچک، توکن تقسیم شده به یک NFT سنتی تبدیل می‌شود.

البته، این موضوع برای خریدار NFT تقسیم شده نیز وجود دارد. اگر یک خریدار بتواند تمام قطعات تقسیم شده را خریداری کند، می‌تواند آن را به یک توکن کامل تبدیل کند.

یک تفاوت دیگر نیز میان F-NFT با NFT سنتی وجود دارد. آن هم ارزش آنها است. زمانی که خریدار، یک NFT سنتی و کامل را خریداری می‌کند، می‌داند که این توکن ارزش بسیار بالایی دارد و در هر بازاری می‌تواند آن را معامله کند. در مقابل، NFT تقسیم شده، ارزش نسبتا کمتری دارد. به همین دلیل، معمولا توکن‌های بسیار گران قیمت و معروف را به این شکل، برای فروش قرار می‌دهند تا بسیاری از خریداران، امکان خرید بخشی از آن را با قیمتی مناسب به دست آورند.

NFT تقسیم شده چه کاربردی‌هایی دارد؟

به طور کلی، NFTهای تقسیم شده یک سرمایه گذاری بسیار خوب و نسبتا با هزینه پایین‌ هستند. ان اف تی تقسیم شده باعث باز شدن نقدینگی بازار می‌شوند. زمانی که نقدینگی این بازار افزایش یابد، فرصت برای فروش NFTهای سنتی نیز بیشتر شده و بازار رونق بیشتری پیدا می‌کند. F-NFTها نیز مانند نمونه‌های سنتی کاربرد مشابهی دارند و در بازارهای مختلفی به فروش می‌رسند.

تقریبا کاربرد هر دو نوع مشابه یکدیگر است ولی NFTهای تقسیم شده، کمی ریسک بیشتری نسبت به ان اف تی سنتی دارد. چرا که هنگام خرید NFT، خریداران معمولا با مشکلاتی درباره قوانین سهام رو به رو می‌شوند. این چالش مربوط به ایجاد این توکن به عنوان عرضه اولیه توکن (ICO) می‌شود که غیرمجاز است.

F-NFT

NFT تقسیم شده چگونه کار می‌کند؟

قبل از هر چیزی، این نوع از دارایی‌ها باید در یک قرارداد هوشمند قفل شوند. از آن‌جایی که یک NFT سنتی برای ایجاد از استاندارد ERC-721 بر بستر بلاکچین اتریوم استفاده می‌کند، ما برای ایجاد یک NFT تقسیم شده باید از استانداردی دیگر استفاده کنیم. برای تقسیم یک ان اف تی، قرارداد هوشمند، استاندارد ERC-721 را به چندین بخش کوچک‌تر از استاندارد ERC-20 تقسیم می‌کند. صاحب یا هنرمند آن اثر NFT، در این مرحله باید مشخص کند که قصد دارد توکن اصلی خود را به چند قسمت تقسیم کرده و در نهایت، قیمت هر بخش و دیگر ویژگی‌های آن را نیز مشخص کند.

هر یک از این توکن‌های ERC-20، نشان دهنده مالکیت بخشی از یک NFT اصلی است. وقتی که شما آثار خود را به صورت F-NFT برای فروش می‌گذارید، هر کسی می‌تواند یک یا چند توکن ERC-20 را خریداری کند. البته، خریداری این نوع از دارایی‌ها، تنها از طریق پلتفرم‌های خاصی مانند Fractional.art انجام می‌شود.

عملکرد F-NFT

اهمیت تقسیم NFTها

به نظر شما چرا ساخت NFT به‌صورت تقسیم شده ضروری است؟ اصلا وجود چنین NFTهایی در بازار چه اهمیتی دارد؟ به طور کلی، سه دلیل اصلی برای نیاز به توکن‌های غیرقابل تعویض تقسیم شده (F-NFT) وجود دارد که عبارت‌اند از:

ایجاد فضای دموکراتیک

همان‌طور که می‌دانید، برخی از NFTهای سنتی، قیمت‌های بالایی دارند و از این رو، بسیاری از سرمایه گذاران کوچک‌تر، امکان مشارکت در سرمایه گذاری را ندارند. زمانی که این نوع از دارایی را به F-NFTها تبدیل می‌کنیم، قیمت هر کسری از آن NFTها نیز کاهش می‌یابد. به همین دلیل، بسیاری از سرمایه گذاران نیز با سرمایه بسیار کمتر می‌توانند آن را خریداری کنند.

قیمت‌گذاری منطقی

NFT تقسیم شده می‌تواند مکانیسم کشف قیمت را به کاربران ارائه دهد که تعیین می‌کند یک توکن خاص تا چه میزان می‌تواند ارزش داشته باشد. از آن‌جایی که این NFTهای تقسیم شده در بازار آزاد به فروش می‌رسند، شما می‌توانید از طریق پیشنهادات قیمت در این بازارها، برای قیمت گذاری F-NFT خود استفاده کنید.

افزایش نقدینگی

NFTهای سنتی به طور کلی دارای چندین ویژگی اصلی هستند که باعث کاهش نقدینگی بازار NFT می‌شوند. به عنوان مثال، ان اف تی‌های سنتی، کاملا منحصر به فرد هستند و امکان تکرار یا تقسیم آنها وجود ندارد. از این رو، قیمت یک توکن اصلی، بسیار بالاتر می‌شود و تنها سرمایه گذاران خاص و ثروتمند امکان خریداری آن را دارند. در نهایت، این ویژگی‌ها باعث کاهش نقدینگی بازار، فروش کمتر و محدود شدن خریداران می‌شود.

در مقابل، F-NFTها به دلیل قیمت پایین‌تری که دارند، می‌توانند سرمایه گذاران بیشتری را به سمت خود جذب کنند. همچنین، در بازارهای ثانویه به راحتی به فروش می‌رسند. در صورتی که، شما برای فروش یک توکن سنتی، باید هفته‌ها یا حتی ماه‌ها منتظر بمانید تا یک سرمایه گذار آن را از شما بخرد. با توجه به تمام این موارد، متوجه می‌شویم که قیمت پایین‌تر در F-NFTها و افزایش فروش آنها در بازارهای ثانویه باعث افزایش نقدینگی بازار می‌شود.

اهمیت F-NFT

انواع ان اف تی تقسیم شده و ویژگی‌هایشان

NFT تقسیم شده دارای انواع متفاوتی است و در شکل‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند که هر یک از آنها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. در ادامه به معرفی برخی از انواع ان اف تی‌های محبوب می‌پردازیم.

NFT تقسیم شده و هنر

یک نوع از محبوب‌ترین‌ها، NFTهای هنری هستند. این توکن‌ها مربوط به هرگونه آثار هنری، مانند آثار هنری دیجیتال، عکاسی، ویدیو و موسیقی می‌شود. این پروژه های NFT با توجه به نوع اثر و هنرمند آن، قیمت‌های متفاوتی دارند. زمانی ان اف تی هنری به F-NFT تبدیل می‌شود، سرمایه گذاران بیشتری می‌توانند کسری از یک توکن اصلی را خریداری کرده و سرمایه گذاری کنند.

NFT تقسیم شده و بازی

NFTها در صنعت بازی به خصوص بازی‌های متاورسی کاربرد بسیار بالایی دارند. در این بازی‌ها، پاداش گیمرها به صورت NFT به آنها تعلق می‌گیرد. در واقع، کسب درآمد از این فضا، از طریق همین دارایی‌ها و ارزهای دیجیتال صورت می‌گیرد. زمانی که یک پلتفرم از F-NFT استفاده کند، می‌تواند به بازیکنان بیشتری پاداش دهد و در این صورت، کسب درآمد از NFT برای بازیکنان نیز ساده‌تر می‌شود. در حال حاضر، بازی متاورسی Axie Infinity، در حال آزمایش F-NFT است.

NFT تقسیم شده و متاورس

متاورس یکی از فضاهای مجازی با پتانسیل رشد بسیار بالایی است که از طریق NFTها کار می‌کند. پلتفرم‌های متاورسی معروفی مانند Decentraland و The Sandbox از طریق توکن‌های بومی و حاکمیتی خود، به کاربران خود فرصت کسب سود ارائه می‌کنند. زمانی که این پلتفرم‌ها بتوانند از F-NFT به جای ان اف تی‌های سنتی استفاده کنند، می‌توانند دارایی‌های ارزنده‌تری را به کاربران بیشتری اعطا کنند و جامعه خود را توسعه دهند.

NFT تقسیم شده و املاک و مستغلات

تبدیل املاک و مستغلات فیزیکی به NFT می‌تواند زمان لازم برای فروش آن ملک را کاهش دهند و در زمان کوتاه‌تری به فروش برسد. همچنین، در این نوع روش فروش ملک فیزیکی، هزینه کارمزد نیز در کمترین حالت ممکن محاسبه می‌شود. اگر بتوانید زمین و مستغلات خود را به صورت F-NFT، به فروش برسانید، می‌توانید نقدینگی بیشتری به دست آورید. یعنی، باید زمین خود را تقسیم کنید و هر بخش از آن را به مالکان مختلفی بفروشید.

شناخت F-NFT

مزایای تقسیم شدن NFTها

تقسیم NFT دارای مزایایی است که هم به فروشندگان NFT و هم خریداران و سرمایه گذاران آن کمک می‌کند. در ادامه به برخی از مزایای NFTهای تقسیم شده می‌پردازیم.

دسترسی ساده‌تر

بسیاری از NFTها محبوبیت بالایی دارند و از این رو، با قیمت‌های بسیار بالایی به فروش می‌رسند. این توکن‌های محبوب معمولا ارزش بسیار بالایی برای کلکسیونرها دارند، ولی از آن‌جایی که بسیار گران هستند، خیلی از کلکسیونرها توان خرید را ندارند. در مقابل NFT تقسیم شده به این شکل نیست. شما هر کسری از یک ان اف تی محبوب را می‌توانید با هزینه کمتر خریداری کنید و در کلکسیون خود قرار دهید.

رشد بازار

یکی دیگر از مزایای F-NFT که در بالاتر به آن پرداختیم، کمک به افزایش نقدینگی و سرمایه در گردش  است. چرا که سرمایه گذاران بیشتری با هزینه کمتر می‌توانند در این بازار شرکت کنند و کسری از NFTهای مختلف را با قیمتی مقرون به صرفه بخرند. به این ترتیب بازاری پویا و چه بسا ارزشمندتر خلق می‌شود.

مزایای NFTهای تقسیم شده

عدم تاثیر قیمت F-NFT بر یکدیگر

یکی از مهم‌ترین مزایای NFT تقسیم شده، قیمت گذاری آن است. اگر شما قصد داشته باشید که یک بخش از F-NFT خود را با قیمت کمتری بفروشید، دلیل بر این نمی‌شود که دیگر بخش‌ها را نیز قیمت کمتری بگذارید. در واقع، هر بخش از NFT تقسیم شده شما، قیمت مستقلی دارند و قیمت هر بخش، روی بخش دیگر تاثیر نمی‌گذارد.

بیشتر بخوانید: بهترین پلتفرم ساخت NFT

خرید و فروش NFT تقسیم شده

اگر خریدار NFT یا حتی هنرمند آثار NFT هستید، باید بدانید که خرید و فروش F-NFT، بازارهای جداگانه‌ای دارد. در واقع، شما برای دسترسی به نوع از NFTها، باید در بازارهای خاصی جستجو کنید. برخی از این بازارهای ثانویه شامل:

  • پلتفرم اتیس (Otis)
  • پلتفرم یونیکلی (Unicly)
  • پلتفرم فرکشنال آرت (Fractional Art)

می‌شوند. پس از ورود به این بازارها، با نحوه کار آنها آشنا می‌شوید و می‌توانید آثار خود را در آنجا به فروش برسانید یا آثار برجسته را خریداری کنید.

توکن تقسیم شده؛‌ فردای دارایی دیجیتال

توکن‌سازی و NFT‌های تقسیم شده احتمالاً بخشی از چشم‌انداز دارایی‌های دیجیتال خواهند بود. از آنجایی که بازار این توکن‌ها در حال رونق و توسعه است، درک نوسانات بالقوه و شناخت پلتفرم و دارایی‌های اساسی که در آن سرمایه گذاری می‌کنید بسیار مهم است.

به خاطر داشته باشید که Fractional NFT پتانسیل ایجاد سطح جدیدی از دموکراتیزه شدن در حوزه هنر دیجیتال را دارند، اما حتماً بر تحولات این فضا، از جمله قانونی بودن و مقررات پیرامون آن نظارت داشته باشید. نظر شما درباره آینده این دارایی چیست؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
باز کردن معامله تعهدی