Defi

تعریف توکن نقدینگی یا LP Token و بررسی کاربرد آن در دیفای

با پیشرفت دنیای کریپتوکارنسی و بازار ارزهای دیجیتال، پروژه‌ها و پلتفرم‌های جدیدی با اهداف پیشرفته برای کسب درآمد و فعالیت مالی در این فضا به وجود آمده است. حوزه دیفای که با عبارت اختصاری DeFi مخفف شده Decentralized Finance است، امروزه تبدیل به محلی برای کسب درآمد و سرمایه گذاری در دنیای رمز ارزها شده است. در پاسخ به DeFi چیست؟ می‌توان گفت به امور مالی غیرمتمرکز در دنیای ارزهای دیجیتال دیفای می‌گویند.

از طرف دیگر توکن نقدینگی همان‌طور که از نامش پیدا است، یک نوع توکن است که افراد با در اختیار داشتن آن می‌توانند از مزایای یک پلتفرم بهره‌مند شوند و مانند شرکای تاسیس کنندگان آن پلتفرم باشند. در واقع نقدینگی یک مفهوم نوین در امور مالی غیر متمرکز است که تبدیل به منبعی جدید برای کسب درآمد افراد شده است. ما در ادامه این مطلب قصد داریم تا به بررسی توکن نقدینگی و کاربردهای آن در دیفای بپردازیم.

تعریف توکن نقدینگی یا LP Token

توکن نقدینگی (LP Token or Liquidity pool token) یک نوع توکن ERC_20 است. این توکن توسط صرافی‌ها به کاربرانی تعلق می‌گیرد که استخر نقدینگی را تأمین می‌کنند. این استخرهای نقدینگی را به عنوان بخشی مخصوص جمع‌آوری نقدینگی کاربران در ازای دریافت LP Token، می‌توان به کمک پلتفرم‌های مختلف مبتنی بر بلاکچین توسعه داد. اکنون اکثر استخرهای نقدینگی بر بستر بلاکچین اتریوم راه اندازی می‌شود. حال برای اینکه بیشتر با مفهوم توکن نقدینگی آشنا شوید، بهتر است شما را با مفهوم عبارت بازارسازهای خودکار یا AMM آشنا کنیم.

توکن نقدینگی برای تامین کنندگان استخر نقدینگی

بررسی مفهوم بازارسازهای خودکار (AMM)

یکی از عوامل به وجود آمدن توکن نقدینگی، بازارسازهای خودکار بود که با نام اختصاری AMM هم شناخته می‌شود. این پروتکل در صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود و برای افراد امکان انجام معاملات غیر همتا را فراهم می‌کند. معاملات غیر همتا در مقابل معاملات همتا به همتا قرار دارد. در معامله همتا به همتا کاربران به شکل مستقیم با یکدیگر در ارتباط هستند در حالی که در معامله غیر همتا، کاربران می‌توانند با قراردادهای هوشمند معامله کنند. در واقع این معاملات با توکن نقدینگی انجام می‌شود.

یکی از مزیت‌های پروتکل بازارساز خودکار و همکاری آن با توکن نقدینگی این است که کاربران می‌توانند معاملات خود را با بهترین قیمت ممکن انجام دهند. زیرا قیمت گذاری ارزهای دیجیتال که توسط بازارساز خودکار انجام می‌شود، طبق الگوریتم خاصی پیش می‌رود. پس شما به عنوان کاربر می‌توانید ارزهای دیجیتال مختلف را با کم‌ترین قیمت ممکن پیدا کنید و اقدام به خریداری کنید.

پروتکل‌های خودکار سازنده بازار بخشی از فضای مالی غیرمتمرکز (DeFi) را تشکیل می‌دهد و پلتفرم‌هایی مثل Balancer، Uniswap و Curve نمونه‌هایی از آن هستند. به طور کلی می‌توان فعالیت این پروتکل را این گونه بیان کرد که در راستای جذب نقدینگی، انواع خدمات را به کاربران ارائه می‌دهند و در ازای پرداخت نقدینگی، توکن‌هایی ارائه می‌دهند که تحت عنوان توکن نقدینگی شناخته می‌شود.

پروتکل بازارساز خودکار و انجام معاملات غیر همتا

بررسی مفهوم توکن نقدینگی

اگر بخواهیم به شکلی ساده به سؤال LP Token چیست پاسخ دهیم، باید این گونه شروع کنیم که توکن نقدینگی، توکن‌های مخصوصی هستند که به عنوان پاداش توسط پلتفرم‌های غیرمتمرکز به کاربران یک استخر نقدینگی داده می‌شود. شما به عنوان کاربر میزانی نقدینگی را به یک استخر تزریق می‌کنید و در ازای آن، مالک بخشی از LP Token مخصوص استخر مورد نظر می‌شوید.

به عبارت دیگر برای جا افتادن موضوع می‌توان توکن نقدینگی را به برگه سهام تشبیه کرد. افراد با خرید آن مالک قسمتی از استخرهای نقدینگی می‌شوند و در صورت تمایل می‌توانند اقدام به فروش آن کنند و سرمایه خود را پس بگیرند. در واقع می‌توان گفت که توکن نقدینگی با سهم کاربران از استخر نقدینگی تناسب دارد و این وابستگی بر اساس یک فرمول مشخص عمل می‌کند.

ارزش یک LP Token برابر است با ارزش کلی آن استخر نقدینگی تقسیم بر ارائه در گردش توکن نقدینگی.

بررسی کاربرد توکن نقدینگی در دیفای

یکی از راه‌های جذب سرمایه در پروژه‌های حوزه DeFi عرضه اولیه فارم است که با نام اختصاری IFO هم شناخته می‌شود. در این رویداد، پروژه‌های نوپا می‌توانند توکن‌های خود را برای پیش فروش در بازار قرار دهند تا موفق به جذب سرمایه برای استخرهای نقدینگی خود شوند.

دریافت کارمزد تراکنش‌های صرافی غیرمتمرکز

پس از آگاهی از تمام این اطلاعات ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که افرادی که اقدام به خرید توکن نقدینگی می‌کنند، شامل چه مزایا و سودی می‌شوند؟ پاسخ این سؤال کمی گستره است و به طور گزیده شامل موارد زیر می‌شود:

  • دریافت کارمزد در پلتفرم‌های دیفای
  • ییلد فارمینگ (کشت سود)
  • سرمایه گذاری در سرویس‌هایی مثل آکروپولیس، بیفی فایننس (Beefy Finance) و آلفا هومورا (Alpha Homora)
  • دریافت وام از پلتفرم‌های وام دهی مبتنی بر دیفای

حال برای شروع خوب است بدانید که با توجه به اینکه افراد خریدار توکن نقدینگی به عنوان سهام‌دار یک پلتفرم شناخته می‌شوند، می‌توانند از کارمزد تراکنش‌هایی که در آن پلتفرم انجام می‌شود سهم داشته باشند. به عبارتی می‌توان اینگونه گفت که در صرافی‌های غیرمتمرکز افرادی که اقدام به خرید توکن نقدینگی آن پلتفرم کرده‌اند مالک کارمزد تراکنش‌های انجام شده خواهند بود.

یکی دیگر از کاربردهای LP Token در دیفای این است که با استیک کردن این توکن‌های نقدینگی با هدف دریافت پاداش‌های بیشتر، می‌توانید توکن‌های نقدینگی را به قفل کردن نقدینگی خود ترغیب کنید. این فرایند در برخی مواقع تحت عنوان فارمینگ شناخته می‌شود.

در راستای بررسی کاربرد توکن نقدینگی در دیفای، شما به عنوان یک سهام‌دار می‌توانید از ارزش توکن نقدینگی خود استفاده کنید و به عرضه اولیه صرافی متمرکز (IDO) دسترسی داشته باشید. در واقع برای کسب این دسترسی شما باید مقدار مشخصی از توکن نقدینگی مورد نظر را داشته باشید.

استفاده از توکن‌های نقدینگی به عنوان وثیقه برای دریافت وام

استفاده از توکن نقدینگی به عنوان وثیقه برای دریافت وام

در راستای بیان کاربردهای توکن نقدینگی در دیفای، اشاره به این نکته هم خالی از لطف نیست که در بسیاری از پلتفرم‌های وام دهی مبتنی بر DeFi مثل Cream و Aave، افرادی که دارای توکن نقدینگی هستند می‌توانند با توجه به میزان سرمایه‌ای که دارند اقدام به دریافت وام کنند. به خاطر داشته باشید که هر دو پلتفرم نام‌برده‌شده از توکن نقدینگی صرافی‌های پنکیک سواپ، بالانسر و یونی سواپ پشتیبانی می‌کنند.

بررسی مفهوم فارمینگ با توکن نقدینگی

 بعضی از پلتفرم‌هایی که معمولاً با نام پلتفرم‌های کوچک شناخته می‌شوند به کاربران خود این امکان را می‌دهند تا توکن نقدینگی خود را در استخرهای نقدینگی مجزا استیک کرده و پاداش بیشتری دریافت کنند. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که در چنین شرایطی شما به عنوان یک کاربرد، باید ریسک از دست دادن سرمایه خود را بپذیرید. زیرا در صورت از کار افتادن قراردادهای هوشمند این اتفاق اصلاً بعید نیست. بنابراین بهتر است با توجه به میزان ریسک پذیری که دارید، می‌توانید دارایی خود را در یک یا چند استخر استیک کنید.

استفاده از LP Token در راستای ییلد فارمینگ

شما می‌توانید از بعضی توکن‌های نقدینگی خود در راستای ییلد فارمینگ استفاده کنید. ییلید فارمینگ یک نوع استراتژی سرمایه گذاری است که در آن افراد سرمایه گذار برای دست یافتن به بالاترین نرخ سود، ممکن است بین چندین استخر نقدینگی مختلف جابه‌جا شوند. نکته مهمی که وجود دارد این است که این فرایند معمولاً به وسیله لوریج موقعیت با دریافت وام از بعضی پلتفرم‌های دیفای مثل میکر دائو (MakerDao) و کامپاند (Compound) ممکن می‌شود.

سرمایه گذاری در بهینه کننده‌های سود

بعضی پلتفرم‌ها مثل آلفا هومورا، آکروپولیس و بیفی فایننس به عنوان پلتفرم‌های بهینه کننده یا تجمیع کننده شناخته می‌شوند. برای درک بهتر این عبارت خوب است بدانید که پاداشی که در ییلد فارمینگ ارائه می‌شود در بسیاری از مواقع قابلیت تبدیل بهره ساده به مرکب را ندارند. یعنی امکان بهره‌گیری از واریز دوباره سود به اصل دارایی وجود ندارد. در صورتی که این پلتفرم‌ها می‌توانند با بهینه کردن خودکار و با توجه به شرایط هر پلتفرم مثل توالی زمان پرداخت سود، هزینه گس شبکه و… سود شما را به عنوان یک کاربر بهبود ببخشند.

سرمایه گذاری در پلتفرم‌های بهینه کننده سود مثل آکروپولیس

توکن نقدینگی، بازیگری در دنیای دیفای

با بیان تمام این نکات و بررسی مفاهیم اصلی می‌توانیم این گونه نتیجه گیری کنیم که توکن نقدینگی به عنوان یک نوآوری جذاب در دنیای کریپتوکارنسی می‌تواند کمک شایانی به منتفع شدن عوامل شرکت کننده در DeFi و حفظ جریان سرمایه کند. خرید توکن نقدینگی در هر میزان و از هر پلتفرمی که صورت بگیرد، می‌تواند مزیت‌های بسیاری برای شما داشته باشد. سودی که از این توکن‌ها به دست می‌آید به قدری است که بسیاری از افراد را به سرمایه گذاری تشویق می‌کند.

در نهایت خوب است بدانید که گردش مالی یک استخر نقدینگی به حجم آن و تعداد تراکنش‌هایی که در آن انجام می‌شود بستگی دارد و هرچه میزان رشد آن بیشتر باشد، شما به عنوان تامین کننده آن هم از سود بیشتری بهره‌مند خواهید شد.

سؤالات متداول

استخر نقدینگی چیست؟

اصطلاحی است که برای تعریف حجم زیادی از دارایی دیجیتال به کار می‌رود. استخر نقدینگی فضایی است که امکان انجام تراکنش‌های غیرمتمرکز را به کمک قراردادهای هوشمند برای کاربران فراهم می‌کند.

توکن نقدینگی چگونه کار می‌کند؟

ارزش توکن نقدینگی با رشد استخر نقدینگی افزایش می‌یابد. قبل از توکن‌های مثلی تمام توکن‌های نقدینگی ارزش برابری داشتند و تأمین کنندگان نمی‌توانستند برای آن محدوده قیمت مشخص کنند. اما NFT ها به عنوان سری جدید توکن‌های نقدینگی ارزش‌های متفاوتی دارند.

توکن نقدینگی چه کاربردی در دیفای دارد؟

توکن نقدینگی در امور مالی غیرمتمرکز کاربردهایی مثل گرفتن وام از پلتفرم‌های وام دهی، دریافت کارمزد تراکنش‌ها از صرافی‌های غیرمتمرکز، سرمایه گذاری در سرویس‌های بهینه کننده سود و ییلید فارمینگ دارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا