بلاکچین

بررسی مفهوم استانداردهای توکن و انواع رایج ترین استاندارد در بین توکن ها

استانداردهای توکن (Token Standards) مجموعه‌ای از قوانین و پروتکل‌های خاص هستند که نحوه ایجاد، رفتار و عملکرد توکن‌ها را در شبکه بلاکچین تعیین می‌کند. این استانداردها تضمین می‌کنند که توکن‌ها با یکدیگر سازگار هستند و می‌توانند به‌صورت یکپارچه در پروتکل‌های مختلف ادغام شوند. اگر در دنیای ارزهای دیجیتال چند تراکنش انجام داده باشید، متوجه می‌شوید که شناخت استانداردهای توکن چقدر اهمیت دارد. این اهمیت از تحلیل‌های فاندامنتال تا تصمیم برای انتخاب یک پروژه را شامل می‌شود. معامله‌گران به‌عنوان افراد فعال در زمینه ارزهای دیجیتال باید با برجسته‌ترین استاندارها آشنایی داشته باشند. در این مطلب از والکس قصد داریم انواع استاندارد توکن ها را معرفی و با یکدیگر مقایسه کنیم.

بیشتر بخوانید: بلاکچین چیست؟

استاندارد توکن و انواع آن

توکن‌ها نشان‌دهنده دارایی‌های دیجیتالی هستند که می‌توانند در یک بلاکچین، ایجاد، منتقل و ذخیره شوند. آنها عملکردهای مختلف زنجیره‌ای را مانند پرداخت کارمزد تراکنش، ایمن‌سازی شبکه از طریق سهام، اجرای استخرهای نقدینگی و رأی‌دادن به پیشنهادهای حاکمیتی را فعال می‌کنند.

استانداردها برای اطمینان از اینکه رمز ارزها با پروتکل بلاکچینی که روی آن ساخته شده‌اند می‌توانند بین برنامه‌ها کار کنند، پدید آمدند. به معنای ساده، این استانداردها مجموعه قوانینی هستند که سازوکار توکن‌های ایجاد شده بر بستر یک بلاکچین را مشخص می‌کنند.

توکن‌ها برای تولد، استقرار و توسعه و عرضه ملزم به رعایت این چارچوب هستند. در ادامه به معرفی محبوب‌ترین استانداردهای توکن می‌پردازیم و هر کدام را بررسی می‌کنیم.

استاندارد TRC-20

TRC-20

TRC-20 یکی از استانداردهای رایج است که ایجاد توکن‌های قابل تعویض در بلاکچین TRON را تسهیل و نحوه کار آنها را مشخص می‌کند. این استاندارد شامل شش عملکرد مورد نیاز و سه عملکرد اختیاری برای ایجاد، انتقال و عملکرد توکن‌های سازگار است.

بلاکچین ترون برای ارائه توان عملیاتی بالا و کارمزد پایین طراحی شده است. توکن‌هایی که مبتنی بر استاندارد TRC20 هستند، می‌توانند پرداخت‌های سریع و راحت را از طریق پردازش تراکنش‌های فوری و مقیاس‌پذیر را فراهم کنند. در بلاکچین ترون استاندارد دیگری به نام TRC10 وجود دارد که به‌اندازه TRC-20 مورد استقبال قرار نگرفت. آدرس کیف پول‌هایی که این توکن‌ها را پشتیبانی می‌کنند با حرف لاتین T آغاز می‌شوند. 

توکن‌های NOLE، WINK، SEED، TERC، NoleWater، IGG، LVH، BTT و TRUC بر بستر ترون متولد شده‌اند و پر استفاده‌ترین و محبوب‌ترین محسوب می‌شوند. می‌توان گفت این توکن‌ها نسبت به بقیه عملکرد بهتری دارند.

استاندارد BEP-20

توکن‌های BEP-20 موج جدیدی را در دنیای امور مالی غیرمتمرکز ایجاد کرده‌اند. این استاندارد توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد رمز ارزهایی را بسازند که با شبکه بایننس اسمارت چین سازگار باشد. یک توکن BEP-20 می‌تواند نماینده استیبل‌کوین، سهام شرکت و توکن حاکمیتی باشد. همچنین از توکن این استاندارد برای تولید ارز دیجیتال بومی  یا توکن PEG استفاده می‌شود.

سرعت تراکنش‌ها روی شبکه بایننس اسمارت چین دو برابر اتریوم است. توسعه‌دهندگانی که در پی کاربران بیشتری برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز هستند بهتر است روی بایننس اسمارت چین فعالیت کنند.

از مهم‌ترین نقاط قوت استاندارد bep 20 می‌توان به سرعت بالای تراکنش‌ها، قابلیت ارتباط بین زنجیره‌‌ای، پایین بودن کارمزد و لیست‌شدن در صرافی‌های مختلف اشاره کرد. رمز ارزهای WBNB ،CAKE ،FTM  DODO ،EPS ،ALPAKA و BAKE بهترین توکن‌های زنجیره هوشمند بایننس هستند.

استاندارد ERC-20

این استاندارد برای ایجاد توکن‌های قابل تعویض بر بستر بلاکچین اتریوم عرضه شده است. بدین معنا که هر توکن یا کسری از آن، معادل یا قابل‌تعویض با بخشی از یک توکن دیگر است. برای مثال ارز فیات قابل‌تبدیل است و یک اسکناس ۱ دلاری را می‌توان با یک اسکناس  ۱ دلاری دیگر تعویض کرد.

توکن‌های ERC-20 بیشتر توسط شرکت‌ها و سازمان‌های متمرکز بر فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. توکن‌هایی که مبتنی بر این استانداردند به نهادها اجازه می‌دهند تا مواردی مانند اعطای حق رأی به هولدرها یا مکانیزم پاداش را مطابق نظر خود سفارشی‌سازی کنند.

ERC-20 تنها یکی از استانداردهای توکن و انتقال بر روی شبکه اتریوم است و گزینه‌های دیگری نیز روی این شبکه فعال هستند. ازآنجایی‌که ارزهای مبتنی بر ERC-20، انتقال توکن به قرارداد هوشمند را در دو مرحله انجام می‌دهند، در نهایت زمان و هزینه برای انجام آن افزایش پیدا می‌کند؛ چرا که عملیات بیشتری برای ارسال یک تراکنش نیاز دارد.

آدرس کیف پول‌هایی که از استاندارد ERC-20 پشتیبانی می‌کنند با 0x شروع می‌شود. تعداد توکن‌های این استاندارد به دلیل سادگی کار با آن، در حال حاضر از ۳۶۰۰۰ فراتر رفته است. ارزهای دیجیتال محبوب و معتبر ETH ،USDC ،SHIB ،UNI ،TON ،LINK ،LEO ،OKB ،MATIC ،APE و MANA بر بستر این استاندارد توکن ساخته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: ERC20 چیست؟

استاندارد OMNI

امنی یکی از استانداردهای توکن مبتنی بر بلاکچین بیت کوین است. ارزهایی که بر بستر این شبکه ارائه می‌شوند می‌توانند از آن برای انتقال استفاده کنند.

استیبل‌کوین تتر یکی از ارزهایی دیجیتالی است که از شبکه انتقال امنی استفاده می‌کند. آدرس کیف پول‌های مبتنی بر این استاندارد در ۳ فرمت P2PKH ،P2SH و Beach32 مشاهده می‌شوند.

استاندارد ERC-721

ERC-721

ERC-721 یکی از استانداردهای توکن اتریوم است که برخلاف ERC-20، برای توکن‌های غیرقابل‌تعویض یا همان NFT قابل استفاده است. امکان تعویض مشخصات این دارایی‌های دیجیتال وجود ندارد و به دلیل منحصربه‌فرد بودن آنها، قابل‌تعویض با دیگری نیستند. به‌طورکلی NFTها برای نمایش کلکسیون‌های دیجیتالی، اقلام و دارایی‌های موجود در بازی، نام دامنه و مالکیت‌های دیجیتالی استفاده می‌شوند.

CryptoKittie یکی از پروژه‌هایی است که بر اساس استاندارد ERC-721 ساخته شده است. این بازی در سال ۲۰۱۷ روی بلاکچین اتریوم توسعه یافت و به کاربران امکان خریدوفروش گربه‌های دیجیتالی را می‌دهد.

استاندارد ERC-777

هدف اصلی آن رفع محدودیت‌های ERC-20 است. ERC-777، ارسال و دریافت توکن‌ها را برای قراردادهای هوشمند از طریق مکانیزمی به نام Hooks کارآمدتر می‌کند. این استاندارد ارسال توکن‌ها و اطلاع‌رسانی به قرارداد را در یک پیام ترکیب می‌کند. استاندارد ERC-777 با ERC-20 سازگار است و توکن‌های ساخته شده بر اساس ERC-20 می‌توانند به‌صورت آزادانه با توکن‌های ساخته شده بر بستر ERC-777 تعامل داشته باشند. هر دوی این استانداردها از عملکردهای اساسی یکسانی استفاده می‌کنند. اوپن زپلین (OpenZeppelin) یک پلتفرم منبع‌باز برای ساخت دپ‌ها است که از این استاندارد برای ساخت، اتوماتیک کردن و اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کند.

جدول مقایسه استانداردهای توکن

استاندارد توکنامنیتکارکردکارمزداستخراجاستیک
TRC-20کمتر از اتریوماستاندارد شبکه ترون۰.۰۰۲✔️
BEP-20دارای ضعف های امنیتیاستاندارد ساخت توکن‌ در زنجیره هوشمند بایننس۵ Gwei✔️
ERC-20سطح بالامهمترین استاندارد شبکه اتریوم۱۲ دلار✔️
OMNIامنیت و ثبات بالارابط بین کاربر و بلاکچین اصلی بیت‌کوین۳۰ دلار✔️
ERC-721نسبتا بالا توسعه توکن های ان اف تی (NFT) روی بلاکچین اتریوم۵ دلار✔️
ERC-777امنیت بالاتوسعه یافته دو استاندارد ERC-20 و ERC-223متغییر✔️

اشاره کردیم که استانداردهای توکن به مجموعه قوانین و شرایط برای تعریف عملکرد ارزهای دیجیتال گفته می‌شود. در این مطلب از والکس به معرفی استاندارد های رایج توکن ها پرداختیم و آنها را یکدیگر مقایسه کردیم. جای کدام یک از انواع استاندارد توکن ها را در این مطلب خالی می‌بینید؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
باز کردن معامله تعهدی