تریدفین‌تک

آموزش یونی بات؛ معرفی UniBot برای ترید و معامله ارز دیجیتال

ربات معاملاتی UniBot، ابزاری برای معامله ارزهای دیجیتال از طریق تلگرام است که بخشی از دنیای فایننس غیرمتمرکز (DeFi) محسوب می‌شود. نحوه استفاده از این ربات بسیار ساده است و امکانات گسترده آن مانند مواردی همچون کپی تریدینگ و سفارش‌های لیمیت، باعث شده کاربران زیادی به استفاد از آن ترغیب شوند. در این مقاله به آموزش یونی بات، بررسی توکن بومی پلتفرم یونی بات (UNIBOT) و امنیت کلی این ربات تلگرامی می‌پردازیم.

ربات معاملاتی UniBot چیست؟

یونی بات یک ربات معاملاتی برای خرید و فروش ارز دیجیتال از طریق یونی سواپ ورژن ۳ (Uniswap V3) است که بر مبنای اپلیکیشن تلگرام (Telegram) فعالیت می‌کند. این بات با بهره‌گیری از پلتفرم تلگرام، انجام معاملات سریع و درآمدزایی برای دارندگان توکن UNIBOT را امکان پذیر می‌کند.

به توصیفی فنی‌تر، یونی بات یک پلتفرم تامین نقدینگی اهرمی (Leveraged Liquidity Provision) یا LLP است که توسط دایموند پروتکل (Diamond Protocol) برای یونی سواپ ورژن ۳ طراحی شده است. یونی سواپ یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) است که کاربران زیادی معاملات رمز ارزی خود را از طریق آن انجام می‌دهند.

بر اساس آمار پلتفرم تحلیلی دون (Dune Analytics) در اوایل دی ماه ۱۴۰۲، میانگین تعداد کاربران فعال روزانه ربات UniBot بالغ بر ۴۹۲ نفر بوده و میانگین معاملات انجام شده توسط هر کدام از این کاربران نیز ۳۶ عدد است. تا این تاریخ، ارزش کل معاملات انجام شده با یونی بات از مرز ۵۲۸ میلیون دلار فراتر رفته و میانگین حجم معاملات روزانه کاربران این ربات نیز تقریبا ۶۰۴ هزار دلار است!

ربات معاملاتی UniBot به فراهم کنندگان نقدینگی (LP) اجازه می‌دهد (فقط با ارائه یک توکن،) توکن دیگری را استخر وام بگیرند. این در حالیست که پلتفرم‌های دیگر معمولا LP را به فراهم کردن هر دو توکن ملزم می‌کنند. این روش مزیت‌های خاص خود دارد. برای مثال به فراهم کننده نقدینگی اجازه می‌دهد تا با استفاده از توکن قرض گرفته شده معاملات شورت انجام داده و در شرایط مختلف بازار پتانسیل کسب سود داشته باشد.

ویژگی‌های اصلی پلتفرم یونی بات

 پلتفرم یونی بات

ربات معاملاتی UniBot به کاربران دیفای اجازه می‌دهد تا از طریق اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام، معاملات خود را با سرعت بیشتری انجام دهند. از میان مهم‌ترین ویژگی‌های یونی بات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سفارش‌های لیمیت: در این نوع سفارش‌های خرید یا فروش، هنگامی که قیمت به حد یا لیمیت مشخص شده توسط کاربر رسید، معامله به صورت اتوماتیک اجرا خواهد شد.
  • تراکنش‌های خصوصی: یونی بات به شما اجازه می‌دهد از تراکنش‌های خود در مقابل ربات‌های حداکثر ارزش قابل استخراج (MEV) محافظت کرده و ریسک تبدیل شدن به قربانی حملات ساندویچی (Sandwich Attack) را به حداقل برسانید. ربات MEV نوعی نرم‌افزار است که ضعف‌های شبکه اتریوم را شناسایی و از آنها سواستفاده می‌کند. برای مثال، در حمله ساندویچی، معامله کاربر بین دو تراکنش گیر می‌کند و امکان ایجاد تغییر در آن به وجود می‌آید.
  • کپی تریدینگ: ابزار کپی تریدینگ که در یونی بات با نام میرور اسنایپر (Mirror Sniper) هم شناخته می‌شود، به شما اجازه می‌دهد تا معاملات کیف پول‌های موفق را تکرار کنید. این استراتژی‌ معاملاتی می‌تواند برای تریدرهای تازه‌کار مفید باشد.
  • متود اسنایپر: قابلیت Method sniper در یونی بات به کاربران اجازه می‌دهد توکن‌ها را پس از عرضه، بلافاصله خریداری کنند. کاربران می‌توانند حداکثر ۵ توکن را به صورت همزمان در لیست متود اسنایپر قرار دهند.
  • فیل گارد: قابلیت Fail guard به شما اجازه می‌دهد تا تراکنش خود را امتحان کنید و شانس موفقیت آن با یک مقدار کارمزد خاص را بسنجید. به کمک فیل گارد، کاربر می‌تواند کارمزد (گس) کمتری پرداخت کند و پتانسیل سود معامله خود را به حداکثر برساند.

در کنار این موارد، اطلاعات موجود در وبسایت رسمی یونی بات حاکی از آن است که بخشی از درآمد این پلتفرم با هولدرهای توکن UNIBOT به اشتراک گذاشته می‌شود. به‌عبارت دقیق‌تر، ۴۰ درصد کل کارمزد تراکنش‌های انجام شده با ربات معاملاتی UniBot، در کنار ۲ درصد از حجم کل معاملات توکن UNIBOT با کاربران به اشتراک گذاشته خواهد شد. برای دریافت این پاداش که در قالب ETH توزیع می‌شود، کاربر باید کیف پولی با حداقل ۱۰ واحد UNIBOT را به بخش Rewards ربات متصل کند.

معرفی توکن UNIBOT

توکن بومی پلتفرم یونی بات یک توکن ERC20 با نماد UNIBOT و سقف موجودی ۱ میلیون واحد است. علاوه بر این، UNIBOT به گونه‌ای طراحی شده تا روزانه ۰.۱ درصد از موجودی آن سوزانده شود.

۴۰ درصد از کارمزد تراکنش‌های ربات یونی بات و ۲ درصد از مالیات (Tax) معاملات با توکن UNIBOT در میان هولدرهای این توکن توزیع می‌شود. پاداش هر کاربر متناسب با تعداد توکن‌های نگهداری شده در کیف پول وی خواهد بود. علاوه بر این، ۲۰ درصد تخفیف کارمزد هم برای هولدرهای UNIBOT در نظر گرفته شده است. البته برای بهره‌مند شدن از این مزایا باید حداقل ۱۰ واحد از توکن بومی یونی بات در ولت خود داشته باشید. پاداش هولدرهای یونی بات در قالب اتریوم توزیع می‌شود و برای دریافت آن، موجودی باید به ۰.۱ واحد ETH رسیده باشد. 

در اوایل آذر ۱۴۰۲، هر واحد از UNIBOT با قیمتی نزدیک به ۵۰ دلار معامله می‌شود و ارزش بازار آن حدود ۵۰ میلیون دلار است. تا این تاریخ، سقف تاریخی این توکن ۲۳۶ دلار بوده که در اواخر مرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است.

آموزش ثبت نام و معامله در پلتفرم یونی بات

ربات یونی بات در تلگرام

برای خرید ارز دیجیتال با ربات معاملاتی UniBot، ابتدا باید در آن ثبت نام کنید. برای ثبت‌نام در این ربات باید اپلیکیشن تلگرام را روی تلفن همراه یا رایانه شخصی خود نصب کنید. پس از نصب و راه‌اندازی حساب تلگرام، یونی بات را از طریق مراجعه به t.me/unibotsniper_bot و انتخاب گزینه Start راه اندازی کنید. در ادامه باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • پس از انتخاب گزینه Start، سه کیف پول جدید برای شما ساخته می‌شود.
  • برای معامله با هر کیف پول، باید حداقل ۰.۰۲ اتر در آن داشته باشید. (سیستم یونی بات کیف پول‌هایی که کمتر از ۰.۰۱ اتر دارند را نادیده می‌گیرد.)

در صورتی که می‌خواهید کیف پول اتریومی خود را به یونی بات متصل کنید، گزینه Settings و سپس Import Wallet را انتخاب کنید. در ادامه، کلید خصوصی کیف پول خود را وارد کرده تا جایگزین یکی از سه کیف پولی که بات در ابتدای کار برای شما ساخته بود شود.

بدیهی است انجام چنین کاری به معنای اعتماد کردن به پلتفرم یونی بات بوده و بهتر است از اتصال کیف پول اصلی خود به این ربات خودداری کنید.

خرید در ربات معاملاتی UniBot

خرید از طریق یونی بات

برای خرید، از منوی اصلی گزینه Buy Tokens را انتخاب کنید. پس از انتخاب کیف پول مقصد (W1 یا W2 یا W3) یکی از مقادیر پیش فرض را انتخاب کرده یا مقدار دلخواه (Custom) را انتخاب کنید. توجه داشته باشید در یونی بات، خرید از طریق ارز دیجیتال اتریوم انجام می‌شود؛ البته اخیرا امکان خرید با USDC هم فراهم شده است. همچنین توصیه می‌شود از فعال بودن گزینه‌های Private Tx و Fail Guard هم اطمینان حاصل کنید. در صورتی که این گزینه‌ها را نمی‌بینید، حالت Expert Mode را انتخاب کنید.

در ادامه باید توکنی که قصد خرید آن را دارید، انتخاب کنید. برای این کار، باید آدرس قرارداد توکن مربوطه وارد شود.

برای مثال اگر قصد خرید WBTC را دارید، می‌توانید به وبسایت اتراسکن (Etherscan) مراجعه کرده و آدرس قرارداد آن را از بخش TOKEN CONTRACT پیدا کنید. پس از ورود آدرس قرارداد توکن، در صورتی که موجودی کیف پول انتخابی شما برای خرید و پرداخت کارمزد کافی باشد، یونی بات پیام ثبت تراکنش همراه با جزئیات کامل را برای شما ارسال خواهد کرد.

فروش در ربات معاملاتی UniBot

فروش از طریق ربات یونی بات

برای فروش در یونی بات، گزینه Sell Tokens را از منوی اصلی انتخاب کنید. (گزینه‌های Private Tx و Fail Guard را به دلخواه فعال کنید). انتخاب Frontrun باعث می‌شود تراکنش فعلی در اولویت قرار بگیرد.

در ادامه باید تعیین کنید چه درصدی از دارایی کیف پول شما به فروش برسد. برای مثال با انتخاب W1 و ۵۰٪، نیمی از دارایی کیف پول اول شما به فروش خواهد رسید. سپس، تراکنش ثبت و اجرا خواهد شد. در پایان یونی بات پیامی حاوی جزئیات تراکنش را برای شما ارسال خواهد کرد.

کپی تریدینگ در پلتفرم یونی بات

کپی تریدینگ با یونی بات

برای انجام کپی تریدینگ، از منوی اصلی گزینه Snipers و سپس گزینه Copytrade Sniper Menu را انتخاب کنید.

در ادامه روی Add Addresses کلیک کرده و آدرس هایی که می‌خواهید معاملاتشان را کپی کنید، وارد کنید.

گزینه Buy Amount حداکثر مقدار دارایی که برای انجام کپی تریدینگ قابل استفاده است را مشخص می‌کند. با انجام این کار، ربات یونی بات به صورت اتوماتیک تراکنش‌هایی مشابه آدرس‌های وارد شده را برای شما انجام خواهد داد.

آیا ربات معاملاتی UniBot امن است؟

امروزه برخی شرکت‌های امنیتی استفاده از ربات‌های تلگرامی و انتقال دارایی به کیف پول‌هایی که توسط آنها ایجاد شده را پر ریسک تلقی می‌کنند. در حالی که یک ربات معاملاتی مانند یونی بات از سرعت بالایی برخوردار است و کار کاربر را ساده می‌کند، اما شاید از نظر امنیتی چندان مطلوب نباشد. این نوع ربات به هنگام ثبت‌نام کاربر برای او یک کیف پول ایجاد کرده و کلیدهای خصوصی به صورت آنلاین ذخیره می‌کند. در نتیجه، یک حمله سایبری و درز اطلاعات ربات می‌تواند به سرقت دارایی کاربران منجر شود.

از طرف دیگر، امنیت یونی بات تا حد زیادی به امنیت اپلیکیشن تلگرام بستگی دارد؛ اپلیکیشنی که حریم خصوصی و امنیت کاربران را در مرکز توجه قرار داده و تاکنون سابقه خوبی داشته است. با این حال، کاربرانی که قصد معامله با یونی بات را دارند، بهتر است تمام ویژگی‌های امنیتی تلگرام مانند ورود دو مرحله‌ای (۲FA) را فعال کنند.

یونی بات، رباتی کاربردی در دنیای دیفای

ربات UniBot

یونی بات ابزاری جذاب برای افراد علاقه‌مند به دنیای اقتصاد غیر متمرکز خواهد بود و استفاده از آن به دانش فنی خاصی نیاز ندارد. رابط کاربری ساده مبتنی بر تلگرام آن برای تازه‌کارها مناسب است، ولی با این حال نباید ریسک استفاده از کیف پول‌های حضانتی (ذخیره شدن کلید خصوصی توسط پلتفرم) را در این ربات نادیده گرفت. البته امکان متصل کردن کیف پول غیر حضانتی به این ربات هم وجود دارد و انجام این کار می‌تواند امنیت دارایی کاربر را افزایش دهد. همچنین سیستم اشتراک درآمد یکی از نقاط قوت ربات معاملاتی UniBot است که دریافت پاداش از طریق نگهداری حداقل ۱۰ واحد توکن UNIBOT را امکان‌پذیر می‌کند.

نظر شما درباره یونی بات چیست؟ آیا تاکنون از طریق این ربات تلگرامی تراکنش رمز ارزی انجام داده‌اید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۲

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا