افراد مشهور

گری گنسلر کیست؟ بیوگرافی کامل Gary Gensler، شخصیت تاثیرگذار بازارهای مالی

گری گنسلر، رئیس فعلی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) است که به دلیل سختگیری‌های زیاد درخصوص فعالیت شرکت‌های رمز ارزی، و انتقاد از روند خرید و فروش در دنیای کریپتو شناخته می‌شود. وی سابقه فعالیت در شرکت‌های بزرگ مالی را در کارنامه دارد و پیش از پیوستن به SEC، نقش‌های دولتی مهمی را نیز بر عهده داشته است. در این مقاله، در کنار بررسی زندگینامه Gary Gensler و پی بردن به اینکه گری گنسلر کیست، به ثروت، دیدگاه‌ها و نبردهای قانونی او در حوزه ارز دیجیتال نیز می‌پردازیم.

زندگینامه گری گنسلر

گری گنسلر در سال ۱۹۵۷ در شهر بالتیمور ایالت مریلند به دنیا آمد. پدر وی، از طریق فروش دستگاه‌های پین‌بال و وندینگ ماشین کسب درآمد می‌کرد. گری همراه پدرش در جلسات رسمی برای تعیین میزان مالیات و هزینه دریافت مجوز فروش وندینگ ماشین‌ها شرکت می‌کرد که در نهایت جرقه‌ای برای آغاز علاقه او به دنیای سیاست و اقتصاد بود.

گنسلر پس از ورود به دانشگاه پنسیلوانیا، مدرک کارشناسی اقتصاد و سپس کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار خود را دریافت کرد. وی پس از فارغ التحصیلی، توانست در گلدمن ساکس استخدام شود و در بخش ادغام و تملیک این بانک سرمایه‌گذاری مشغول به کار شد. گنسلر زمانی که تنها ۳۰ سال سن داشت، به جمع شرکای گلدمن ساکس پیوست و به جوان‌ترین شریک در تاریخ این بانک تبدیل شد. علاوه بر این، گنسلر به خاطر بستن یک قرارداد ۳.۶ میلیارد دلاری با ۵ شبکه‌ای که به دنبال حق پخش مسابقات NFL بودند، نیز شناخته می‌شود. 

گری گنسلر پس از ورود به گلدمن ساکس در سال ۱۹۷۹، به مدت ۱۸ سال در آنجا فعالیت داشت. وی پس از ترک گلدمن ساکس، شغل‌های دولتی مهمی را به دست آورد و همچنین یکی از پروفسورهای دانشگاه MIT بود. جالب است بدانید او با تدریس در گروه «اقتصاد جهانی و مدیریت»، در مورد دنیای کریپتوکارنسی و فناوری بلاکچین که یکی از انواع دفتر کل توزیع شده شده است، اطلاعاتی را نیز در اختیار دانشجویان خود قرار داده بود.

آغاز فعالیت‌های دولتی گری گنسلر

آقای Gary Gensler فعالیت دولتی خود را دوران ریاست جمهوری کلینتون آغاز کرد و در وزارت خزانه‌داری مشغول به کار شد. وی در تعیین تعدادی از سیاست‌های دولت فدرال در رابطه با اقتصاد داخلی بسیار تاثیرگذار بود و به خاطر فعالیت مفیدش در وزارت خزانه‌داری، جایزه الکساندر همیلتون را نیز از آن خود کرد.

در دوران ریاست جمهوری اوباما، گری گنسلر به عنوان یازدهمین رئیس کمیسیون معاملات آتی ایالات متحده (CFTC) انتخاب شد. در نتیجه تلاش‌های وی، بسیاری از موسسات مالی به دلیل دستکاری نرخ لایبور (LIBOR) صدها میلیون دلار جریمه شدند.

در سال ۲۰۱۴، گنسلر CFTC را ترک کرد، اما به پاس زحماتش در حوزه اقتصاد کشور، جایزه تامار فرانکل (Tamar Frankel) را دریافت نمود. سرانجام در سال ۲۰۲۱، دولت بایدن او را به عنوان رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده انتخاب کرد.

گری گنسلر در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده

گری گنسلر و SEC

کمیسیون بورس و اوراق بهادار در کنار فدرال رزرو، یکی از مهمترین نهادهای مالی دولت آمریکا محسوب می‌شود. گنسلر در اولین سال فعالیت خود به عنوان رئیس SEC، به نگرانی‌های پیرامون کریپتوکارنسی و دیگر دارایی‌های دیجیتال پرداخت. به طور کلی، Gary Gensler بر این باور است که بیشتر ارزهای دیجیتال باید در دسته اوراق بهادار قرار گرفته و تحت نظارت SEC باشند. وی در گذشته به خاطر سختگیری‌ها و عدم انعطاف در اجرای قوانین شناخته می‌شد، اما پس از اینکه توجه خود را به سمت حوزه ارز دیجیتال معطوف کرد، به شهرت بیشتری نیز رسید.

ثروت گری گنسلر چقدر است؟

گنسلر به عنوان رئیس SEC، ماهانه چیزی نزدیک به ۳۲ هزار دلار دریافت می‌کند. این در حالیست که به نقل از فاکس نیوز، ثروت وی معادل ۴۰ تا ۱۱۶.۲ میلیون دلار است. 

گنسلر به خاطر فعالیت در گلدمن ساکس از دارایی‌ها و حساب‌های بازنشستگی اختصاصی بهره‌مند شد که به ترتیب ارزشی معادل ۳.۱ و ۱۲ میلیون دلار دارند. اما گزارش فاکس نیوز حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری‌های وی روی برخی صندوق‌های قابل معامله در بورس (EFT) اکنون بین ۳۶.۹ تا ۱۰۴ میلیون دلار ارزش دارند و بخش اصلی ثروت او را تشکیل می‌دهند.

گری گنسلر و ETFهای بیت کوین

آقای گنسلر در گذشته بسیاری از درخواست‌های ثبت EFTهای اسپات بیت کوین را بنا به وجود ریسک‌های دستکاری بازار و کلاهبرداری رد کرد. اما در سال ۲۰۲۲، یک شرکت مدیریت دارایی‌های رمز ارزی به نام گری اسکیل بیت کوین تراست (Grayscale Bitcoin Trust)، با پیروزی در دادگاه توانست مجوز ETF بیت کوین خود را دریافت کند. تحلیلگران معتقدند شکست SEC همان چیزی بود که باعث شد بعدا درخواست‌های بیشتری را در نظر بگیرد و سرانجام در ژانویه ۲۰۲۴، تعداد ای تی اف بیشتری را تایید کند.

گری گنسلر و ریپل

پرونده ریپل و SEC یکی از قدیمی‌ترین نبردهای دنیای کریپتو با مراجع قانونی است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تحت هدایت آقای گنسلر ادعا داشت که XRP یک اوراق بهادار ثبت نشده است و در نتیجه، خرید و فروش آن به شیوه غیر قانونی انجام شده است. علاوه بر این، SEC مدیران ارشد ریپل لبز را به دستکاری بازار متهم کرده بود.

ریپل لبز بر خلاف انتظارات، تصمیم گرفت به جای پرداخت جریمه وارد یک نبرد قانونی با SEC شود. این نبرد در نهایت با نتیجه‌ای که به عقیده افراد زیادی، به نفع ریپل لبز بود، به پایان رسید: قاضی این پرونده اعلام کرد فروش و توزیع XRP در صرافی‌ها عملی غیر قانونی نبوده، اما ریپل لبز با فروش این ارز دیجیتال به سرمایه‌گذاران نهادی، قوانین اوراق بهادار را زیر پا گذاشته است. ریپل امروزه در کنار ارزهای دیجیتالی مانند سولانا و بی‌ان بی، یکی از غول‌های دنیای کریپتو محسوب می‌شود.

گری گنسلر و صرافی FTX

در نوامبر ۲۰۲۲، سقوط صرافی FTX دنیای کریپتو را شوکه کرد. امروزه مدیر عامل این صرافی، سم بنکمن فراید، به عنوان مقصر اصلی ورشکستگی شناخته می‌شود و به ۲۵ سال زندان محکوم شده است. آقای گنسلر تقریبا ۸ ماه پیش از فروپاشی FTX با بنکمن فراید ملاقات داشت تا در مورد یک صرافی جدید مورد تایید SEC صحبت کند. البته مشخص نیست که طی این دیدار گنسلر تا چه اندازه فعالیت‌های بکمن فراید را بررسی کرده است.

در حالی که برخی افراد ممکن است گنسلر را به خاطر عدم تشخیص کلاهبرداری FTX متهم کنند، نباید فراموش کرد که از آنجایی که مقر اصلی این صرافی در باهاما قرار داشت، بررسی فعالیت‌های آن برای SEC بسیار دشوار بود.

گری گنسلر و صرافی بایننس

گری گنسلر و چانگ پنگ ژائو

در سال ۲۰۲۳، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا شکایتی علیه بایننس و مدیر عامل آن، یعنی چانگ پنگ ژائو مطرح کرد. در این شکایت، ادعا شده بود که آقای ژائو توکن‌های BNB را تحت عنوان اوراق بهادار بدون مجوز عرضه کرده است. علاوه بر این، پلتفرم بایننس به جایگزین کردن (co-mingling) دارایی‌های مشتریان با یکدیگر و سرویس‌دهی به ساکنین ایالات متحده (که نباید از Binance.com استفاده کنند) متهم شد. در بخشی دیگر از این شکایت، ژائو به افزایش مصنوعی حجم معاملات شعبه آمریکایی بایننس (Binance.US) متهم شد.

وکلای بایننس از گنسلر خواستند تا به علت سابقه‌ای که بین او و مدیر عامل بایننس وجود دارد، شخصا در این پرونده دخالتی نداشته باشد. طبق ادعای این وکلا، گنسلر و ژائو در سال ۲۰۱۹ در کشور ژاپن مکالمه‌ای داشتند که طی آن، گنسلر خود را برای استخدام به عنوان مشاور بایننس پیشنهاد داد.

چه آینده‌ای در انتظار گری گنسلر است؟

گری گنسلر از زمان آغاز فعالیت به عنوان رئیس SEC بسیار فعال بوده و انتظار می‌رود تا انتهای دوره پنج ساله خود (در سال ۲۰۲۵) به کار خود ادامه دهد. در حالی که او هدف خود را افزایش نظارت و مسئولیت پذیری در دنیای کریپتو می‌نامد، برخوردهای شدید و اقدامات سختگیرانه وی انتقادهای زیادی را به همراه داشته است تا جایی که در مورد احتمال اخراج شدن او نیز شایعاتی به گوش می‌رسید.

بسیاری از کاربران دنیای کریپتو به دنبال نوعی تعادل بین نظارت و آزادی هستند. شما چه نظری در مورد فعالیت‌های آقای گنسلر دارید؟ آیا نظارت سختگیرانه SEC را امری مفید تلقی می‌کنید؟ یا آزادی مالی توصیف شده توسط ساتوشی ناکاموتو را ترجیح می‌دهید؟

دیدگاه شما به بهبود مطالب والکس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
beincrypto
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا