صرافی ها

کدام صرافی بیشترین حجم معاملات صرافی های ارز دیجیتال را دارد؟

صرافی ارز دیجیتال نوعی پلتفرم آنلاین است که به کاربران امکان داد و ستد ارزهای دیجیتال را می‌دهد. صرافی‌ها می‌توانند خدمات مختلفی را علاوه بر تجارت ارزها ارائه دهند. از جمله این خدمات می‌توان به سهام‌گذاری، ارائه وام به کاربران، برگزاری IEO و موارد دیگر اشاره کرد. اعتبار یک اکسچنج به تعداد کاربران، امنیت، نقدینگی و حجم معاملات آن وابسته است. اگر در یک اکسچنج کوچک قصد انجام یک معامله بزرگ را داشته باشید، مجبورید آن را به چندین معامله کوچک تقسیم کنید که در این صورت هزینه کارمزدتان افزایش پیدا می‌کند.

از آنجایی که حجم معاملات یکی از مهم‌ترین عوامل برای اعتبار اکسچنج‌های ارز دیجیتال است، در این مقاله ۱۰ مورد از برترین صرافی‌ها از نظر حجم معاملات را معرفی خواهیم کرد.

اهمیت حجم معاملات در صرافی‌ها

حجم معاملات، شاخصی است که مقدار و تعداد سرمایه‌گذاری در صرافی ارز دیجیتال را تعیین می‌کند. طبق تعریف، حجم معاملات اکسچنج در واقع میزان معاملاتی را نشان می‌دهد که در یک اکسچنج از سوی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران انجام شده است و شاخصی برای تعیین اعتبار اکسچنج‌ها نیز محسوب می‌شود. این شاخص همچنین نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران چه زمانی باید ارزهای دیجیتال را بفروشند یا بخرند.

در عمل، پلتفرم‌ها برای ادامه کار خود و بقا در دنیای رمزارزها به حجم معاملات صرافی های ارز دیجیتال نیاز دارند. اکسچنج‌ها کارمزد معاملات را از طریق پلتفرم خود جمع‌آوری می‌کنند که معمولا درصدی از مبلغ معامله می‌باشد؛ در نتیجه، بدون یک آستانه حجم معاملاتی مشخص، مبادلات انجام شده در اکسچنج نمی‌توانند سودآور باشند.

اعتبار صرافی و حجم معاملات

برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ارز دیجیتال، حجم معاملات به همان اندازه مهم است. در واقع صرافی‌ها بهترین و امن‌ترین گزینه برای خرید، فروش و معاملات ارزهای دیجیتالی هستند. زیرا اکسچنج‌های رسمی شرایطی را فراهم می‌کنند تا خریداران و فروشندگان با هم لینک شده و معاملات نسبتا آسان و سریعی را با نزدیک‌ترین قیمت ممکن به بازار انجام دهند. این شرایط سبب می‌شود که قیمت مبادلات ارز به سمت تعادل کشیده شود.

انواع صرافی ارز دیجیتال

بررسی حجم معاملات صرافی های ارز دیجیتال در کل در دو نوع اکسچنج انجام می‌گیرد:

  • صرافی متمرکز
  • صرافی غیرمتمرکز

یک صرافی متمرکز را می‌توان به یک اکسچنج اوراق بهادار سنتی تشبیه کرد. به عنوان مثال، آن‌ها را می‌توان واسطه‌های قابل اعتمادی خواند که دارایی‌های کاربران را مدیریت کرده و معاملات را تسهیل می‌کنند. این گونه که به صورت یک نهاد عمل کرده و نقدینگی‌های بسته را مدیریت می‌کنند. همچنین مقادیر زیادی رمزارز و ارز فیات (Fiat currency) را در خود نگه می‌دارد. اکسچنج‌های متمرکز در دسترس‌تر، رایج‌تر و قابل استفاده‌تر هستند.

در عوض، یک صرافی غیرمتمرکز دارایی‌های کاربران را مدیریت نمی‌کند، بلکه معاملات را از طریق قراردادهای هوشمند انجام داده و انجام معامله را آسان‌تر می‌کنند. تبادلات ارز در این اکسچنج‌ها کاملا غیرمتمرکز صورت می‌گیرند و نیازی به مشارکت یک نهاد مرکزی ندارند.

صرافی‌های غیرمتمرکز، که با نام P2P نیز شناخته می‌شوند، به افراد این امکان را می‌دهند که داده‌ها، اطلاعات و یا ارزهای دیجیتال خود را بدون واسطه خریداری کرده و یا بفروشند. برخلاف ‌اکسچنج‌های متمرکز، صرافی‌های غیرمتمرکز کاربران را مجبور به واریز وجوه خود به اکسچنج نمی‌کنند بلکه با استفاده از یک نرم‌افزار می‌توانند تمام جابه‌جایی‌ها و یا خرید و فروش خود را انجام دهند.

برترین صرافی‌ها از نظر حجم معاملات

معامله با صرافی‌های پر کاربر

اکنون به سراغ مهم‌ترین بخش این مقاله، یعنی بررسی بیشترین حجم معاملات صرافی های ارز دیجیتال، می‌رویم. همانطور که پیش‌تر گفتیم حجم معاملات صرافی های ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین پارامترها در اعتبار صرافی است. در ادامه چند اکسچنج جهانی به شما معرفی خواهیم کرد که بیشترین حجم معاملات را دارند.

صرافی بایننس (Binance)

در لیست بهترین و پیشروترین اکسچنج‌ها بر مبنای حجم معاملات صرافی های ارز دیجیتال، نام صرافی بایننس در صدر جدول اکسچنج‌های ارز دیجیتال در جهان قرار دارد. به طوری که ICO خود را در ۲۱ جولای ۲۰۱۷ ارائه داد و ۱۵ میلیون دلار جمع‌آوری کرد! ICO، به فرآیندی گفته می‌شود که یک شرکت، مخصوصا شرکت نوپا، تلاش می‌کند تا با معرفی و فروش یک ارز دیجیتال جدید سرمایه خود را افزایش دهد.

این پلتفرم یک اکسچنج خوش نام و مطمئن است که برای تمام معامله‌گران، چه مبتدی و چه حرفه‌ای، طراحی شده است. بایننس یک کیف پول داخلی در اختیار کاربران قرار می‌دهد که برای ذخیره و نگه‌داری بیت کوین و ارزهای دیگری به‌صورت کوتاه مدت استفاده می‌شود.

بایننس که یک اکسچنج متمرکز است، برای گسترش پلتفرم خود اقدامی منحصر به فرد ارائه داده است. کاربران در صورت استفاده از کوین‌های BNB که ارز بومی این پلتفرم است، تخفیف خوبی در کارمزدها می‌گیرند. علاوه‌براین، حجم معاملات بایننس تا تاریخ ۲۳ جولای ۲۰۲۳، روزانه ۵۸ میلیارد دلار است که تمامی بازارهای این اکسچنج مانند اسپات، فیوچرز و مارجین را شامل می‌شود. البته حجم معاملات بایننس در بازار اسپات که معمولا معیار قرار می‌گیرد، روزانه ۴ میلیارد دلار است.

صرافی بیت فارکس (BitForex)

بیت فارکس یک اکسچنج متمرکز ارزهای دیجیتال در هنگ کنگ است که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد. این اکسچنج تجربه تراکنش ایمن، حرفه‌ای و راحت را برای کاربران فراهم می‌کند. این پلتفرم با ارائه مؤثر طیف گسترده‌ای از ابزارها از جمله Spot Trading، Perpetual Futures، Turbo Starter، خدمات مالی و غیره، روند پیشروی کاربران در بازار ارز دیجیتال را تصهیل می‌کند. حجم معاملاتی روزانه این اکسچنج تا تاریخ ۲۳ جولای ۲۰۲۳، ۲ میلیارد دلار است که آن را به دومین صرافی بزرگ از نظر حجم معملات صرافی های ارز دیجیتال تبدیل می‌کند.

صرافی آپ بیت (UpBit)

در حال حاضر، صرافی آپ بیت بزرگترین اکسچنج ارز دیجیتال کره جنوبی از نظر حجم معاملات است. این پلتفرم به مشتریان اجازه می‌دهد وون کره جنوبی (KRW) را با ارزهای دیجیتال و بیت کوین معامله کنند. این شرکت به لطف کمک شریک آمریکایی خود، اکسچنج ارز دیجیتال Bittrex، در عرض سه ماه پس از راه اندازی، رشد تصاعدی را ثبت کرد.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این اکسچنج، امکان معامله ارز از طریق پلتفرم Kakao Stock است که بر روی پیام‌رسان Kakaotalk ساخته شده است. این امر باعث می‌شود کاربران کره‌ای تجارت دارایی‌های دیجیتال را به همان سادگی که از برنامه پیام‌رسانی استفاده می‌کنند، انجام دهند.

در اوج رشد ارزهای دیجیتال در دسامبر ۲۰۱۷، میانگین حجم معاملات در این پلتفرم به ۴.۵ میلیارد دلار در روز رسید و رکورد یک روزه آن ۱۱ میلیارد دلار بود. در حال حاضر ۲۳ جولای ۲۰۳۳ حجم معاملات روزانه آپ بیت به ۲ میلیارد دلار می‌رسد.

صرافی هوبی گلوبال (Huobi Global)

صرافی هیوبی گلوبال

صرافی هوبی گلوبال یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال آنلاین در سطح بین‌المللی است که بیشتر به خاطر دامنه وسیع نقدینگی شناخته شده است. توکن Huobi (HT) توکن بومی آن است و درصورتی‌که کاربران از این توکن استفاده کنند، از خدماتی همچون دعوت‌نامه، تخفیف و جوایز خاص دیگری بهره‌مند می‌شوند. حجم معاملات روزانه این اکسچنج تا تاریخ ۲۳ جولای ۲۰۲۳، ۹۳۱ میلیون دلار است.

صرافی اوکی اکس (OKEx)

صرافی OKEx یک اکسچنج متمرکز ارز دیجیتال مبتنی بر سیشل است که به میلیون‌ها مشتری در سراسر جهان خدمات ارائه می‌دهد. این اکسچنج معاملات پایه شامل گزینه‌های اسپات و مشتقات شامل مارجین، فیوچرز، سوآپ دائمی و اختیار معامله را ارائه می‌دهد. سایر محصولات عبارتند از: ربات‌های معاملاتی، OKX Earn و وام‌ در قالب دارایی‌های دیجیتال.

اوکی‌ایکس تا تاریخ ۲۳ جولای ۲۰۲۳، حجم معاملات روزانه ۶۱۵ میلیون دلار را ثبت کرده است که مختص به بازار اسپات این اکسچنج است. حجم معاملات کلی که شامل بازار اسپات، فیوچرز، مارجین و معاملات آپشن می‌شود، برابر با ۱۰ میلیارد دلار است.

صرافی کوین بیس (Coinbase)

درست است که صرافی کوین بیس یک اکسچنج آمریکایی است؛ اما خدمات خود در سراسر جهان به کاربران ارائه می‌دهد. این اکسچنج سریع و همچنین بسیار قابل‌اعتماد است. همین ویژگی‌ها آن را برای مبتدیان به یک گزینه عالی تبدیل می‌کند.

با استفاده از کوین بیس، می‌توانید به‌سرعت ارزهای دیجیتال خود را خریداری و هم‌زمان آن را به هر شکل که دوست دارید، معامله کنید. علاوه بر این، توسط اپلیکیشن مخصوص این اکسچنج تحت سیستم‌عامل iOS و Android می‌توان به‌راحتی تبادل ارزهای دیجیتال را از هر مکان انجام داد. کوین بیس همچنین از استیبل‌کوین‌های محبوبی مانند DAI و USDC نیز پشتیبانی می‌کند که همین پشتیبانی، یکی از ویژگی‌های مهم هر اکسچنج معتبری است. این اکسچنج تا تاریخ ۲۳ جولای ۲۰۲۳، حجم معاملات روزانه ۵۳۶ میلیون دلار دارد که شامل بازار اسپات کوین بیس می‌شود.

صرافی بای بیت (Bybit)

صرافی بای بیت، یکی از سریع‌ترین اکسچنج‌های ارز دیجیتال است که بیش از ۳ میلیون کاربر در آن ثبت‌نام کرده و از آن برای معاملات خود استفاده می‌کنند. یکی از ویژگی‌های جذابش این است که هر روز کوین‌های جدید را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، دارای اپلیکیشن‌ برای سیستم‌های اندروید و IOS نیز است. حجم معاملات روزانه این اکسچنج تا تاریخ ۲۳ جولای ۲۰۲۳، ۴۰۸ میلیون دلار است که بای بیت را به بستری مناسب برای انجام معاملات تبدیل می‌کند.

صرافی کوکوین (KuCoin)

صرافی کوکوین یکی دیگر از اکسچنج‌هایی‌ است که می‌توان گفت کار کردن با آن بسیار آسان و بدون دردسر است. این اکسچنج از بسیاری از ارزهای دیجیتال محبوب مانند CHR، KCS و… پشتیبانی می‌کند. کوکوین هم مانند بایننس دارای یک اپلیکیشن موبایل کاملا کاربردی برای اندروید و iOS است که دسترسی و معاملات را تسهیل می‌کنند. به‌طورکلی، حجم معاملات صرافی های ارز دیجیتال در اکسچنج‌هایی که اپلیکیشن موبایل دارند، بیشتر و بالاتر است. لازم به ذکر است که کوکوین تا تاریخ ۲۳ جولای ۲۰۲۳ حجم معاملات روزانه ۳۲۲ میلیون دلار را ثبت کرده است.

صرافی کراکن (Kraken)

صرافی کراکن

صرافی کراکن یکی از قدیمی‌ترین صرافی‌ها بوده که قدمت آن به بیش از یک دهه می‌رسد. این اکسچنج در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد و از همان ابتدا از بیت کوین و همچنین سایر آلت کوین‌های محبوب پشتیبانی می‌کرد. کراکن امروزه از ۳۴۶ کوین و توکن پشتیبانی می‌کند.

کراکن خدمات بسیار منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهد. از جمله این خدمات Take Profit Orders به معنی دستورهایی است که از سوی اکسچنج به معامله‌کننده داده می‌شود تا هنگامی که معاملات او به حد خاصی از سود رسیدند پوزیشن را ببندد. از دیگر خدمات اکسچنج کراکن می‌توان به Take Profit Limit اشاره کرد که به کاربران اجازه می‌دهد میزان سود هدف را برای خود انتخاب کنند و معاملات خود را بر اساس آن انجام دهند تا به حداکثر سود برسند. مقدار خدماتی که از سوی اکسچنج‌ها ارائه می‌شود می‌تواند اثر مستقیم روی حجم معاملات صرافی های ارز دیجیتال بگذارد. میزان حجم معاملات اکسچنج کراکن در بازار اسپات تا تاریخ ۲۳ جولای ۲۰۲۳، ۱۵۰ میلیون دلار است.

صرافی بیت فینکس (BitFinex)

این اکسچنج در هنگ کنگ قرار دارد و دارای نمایندگی قانونی در جزایر ویرجین بریتانیا است. صرافی بیت فینکس در دسامبر ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون با موانع زیادی روبرو بوده است. بااین‌حال، همیشه در تلاش است بهترین خدمات را به مشتریانش ارائه دهد.

این اکسچنج همیشه با استفاده از ابزارهای معاملاتی مدرن، نوآوری‌ها و پشتیبانی عالی مشتریانش، در طی این سال‌ها توانسته توجه معامله‌گران بسیاری را به خود جلب کند. بیت فینکس متأسفانه یک‌بار هک شد؛ اما این مشکل باعث قوی‌تر شدن آن شد. بعدها بیت فینکس توانست امن‌ترین فضای معاملاتی را برای مشتریانش فراهم کند. حجم معاملات روزانه این اکسچنج تا تاریخ ۲۳ جولای ۲۰۲۳، ۴۲ میلیون دلار است که نسبت به دیگر اکسچنج‌های مطرح رقم پایین‌تری است.

حجم معاملات صرافی های ایرانی

در چند سال اخیر با علاقه کاربران ایرانی و معامله‌گران سایر بازارهای مالی، به بازار رمزارزها شاهد استفاده این کاربران از صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال بوده‌ایم. در واقع کاربرانی که قصد معامله در فضایی امن و دور از تحریم‌ها را دارند به سمت این اکسچنج‌ها گرایش پیدا می‌کنند. همین عامل نیز در افزایش حجم معاملات اکسچنج‌های داخلی تاثیر داشته است. از طرفی وجود تحریم‌های گسترده و ممنوعیت فعالیت کاربران ایرانی در صرافی‌های خارجی مانند بایننس و کوکوین، دلیل دیگر استفاده کاربران از این اکسچنج‌ها است.

در حال حاضر اکسچنج‌های داخلی ارزهای دیجیتال جدید را همزمان با اکسچنج‌های خارجی لیست می‌کنند که باعث افزایش جذابیت و متعاقبا رشد حجم معاملات صرافی های ارز دیجیتال شده است. صرافی والکس نیز به عنوان قدیمی‌ترین و پیشروترین صرافی ایرانی، همواره از حجم معاملاتی مناسب برخوردار است تا کاربران به راحتی به معامله رمزارزها بپردازند.

حجم معاملات؛ اعتبار صرافی

حجم معاملات صرافی های ارز دیجیتال در بازه‌های زمانی مشخص، نشان می‌دهد که تریدرها و سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال به کدام یک از اکسچنج‌ها اعتماد بیشتری دارند. یکی از عوامل مهم در انتخاب هر اکسچنج، امکانات و محدودیت‌های آن است. با شناخت موقعیت‌هایی که هر صرافی برایتان فراهم می‌کند، می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. شما معاملات خود را در کدام صرافی انجام می‌دهید؟ نقاط مثبت و منفی اکسچنج مورد نظر شما چیست؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۴ / ۵. مجموع آرا: ۵

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا