آموزش استخراجاستخراج

استخراج ارز دیجیتال چیست؟ همه چیز درباره ماینینگ رمزارزها

اگر با رمزارزها و بازار آن‌ها آشنایی داشته باشید، احتمالا می‌دانید که راه‌های مختلفی برای کسب درآمد در آن وجود دارد. خرید و فروش ارزهای دیجیتال و استیکینگ نیز جزو این راه‌ها هستند. اما یکی از معروف‌ترین راه‌های کسب سود در این بازار، استخراج ارز دیجیتال است.

ماینینگ به تمام آن اموری گفته می‌شود که برای تأیید تراکنش در یک شبکه با الگوریتم اثبات کار یا PoW انجام می‌شود. در این صورت کاربرانی که مشغول این عملیات هستند، مستحق دریافت پاداشی از سوی شبکه خواهند شد. این پاداش از توکن‌های جدید آن شبکه اهدا می‌شود و فرایند استخراج ارز دیجیتال انجام می‌شود. در ادامه این مقاله توضیح می‌دهیم که ماینینگ در دنیای کریپتو چیست و چگونه انجام می‌شود و این فرایند را از جهات مختلف بررسی خواهیم کرد.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

واژه استخراج یا Mining معمولا هنگام صحبت از معادن و فلزات گران‌بها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دنیای کریپتوکارنسی، استخراج به مجموعه فرایندهایی گفته می‌شود که طی آن در شبکه بلاکچین سکه‌های جدید به دست می‌آید. استخراج فلزات گران قیمت در خیلی موارد مشابه استخراج ارزهای دیجیتال است. کارگران معدن با سختی و صرف انرژی زیاد پس از گذراندن مدت زمانی طولانی موفق می‌شوند به این فلزات دسترسی داشته باشند.

در دنیای کریپتو نیز به همین شکل است. کاربران این بازار باید مدت زمان زیادی وقت بگذارند تا بتوانند با استفاده از دستگاه‌های محاسباتی قدرتمند مقداری کوین استخراج کنند. توجه داشته باشید که این فرایند در برخی کشورها برای قانونی بودن نیاز به کسب مجوز استخراج رمزارز دارد.

برای آشنایی با بازار کریپتو و ارزهای دیجیتال، می‌توانید مقاله ارز دیجیتال چیست را مطالعه کنید.

اگر بخواهیم استخراج ارز دیجیتال (Cryptocurrency Mining) را به شکل حرفه‌ای‌تر بررسی کنیم، می‌توان این گونه گفت که به فرایند ایجاد و کسب کوین‌های جدید در یک پروژه کریپتوکارنسی هنگام اضافه کردن بلاک جدید به بلاکچین، ماینینگ رمزارز می‌گویند. در واقع این فرایند یکی از اصلی‌ترین راه‌های کسب درآمد در بازار رمزارزها است. از همان ابتدا که بیت کوین به عنوان اولین رمزارز قابل استخراج در بازار معرفی شد تا کنون، روش‌های استخراج متفاوتی ارائه شده است. اما هنوز به عنوان یکی از پرزحمت‌ترین و گران‌ترین راه‌های سرمایه گذاری شناخته می‌شود.

کسب درآمد از ماینینگ

سازوکار استخراج ارز دیجیتال

برای اینکه با سازوکار فرایند استخراج رمز ارزها آشنا شوید، بهتر است موضوع را با زبانی ساده‌تر بررسی کنیم. ارزهای دیجیتالی که در تأیید تراکنش‌ها از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند، برای اینکه تأیید تراکنش‌ها در سراسر دنیا بدون مشکل انجام شود، به کاربران خود نیاز دارند. این کاربران که تحت عنوان ماینر شناخته می‌شوند، عمل تأیید تراکنش‌ها را انجام می‌دهند و در ازای آن پاداشی از جنس همان ارز دیجیتال دریافت می‌کنند.

به طور کلی در پروسه استخراج ارزهای دیجیتال، یک رمزارز تولید می‌شود و تراکنش‌های شبکه نیز تأیید خواهد شد. این فرایند معمولا توسط شبکه‌ها و سیستم‌های عظیم و غیرمتمرکز در جهان انجام می‌شود. بنابراین می‌توان این گونه گفت که استخراج ارز دیجیتال دو هدف کلی دارد:

  • تولید کوین‌های جدید
  • تأیید تراکنش‌های شبکه

در واقع پاداشی که شما به عنوان یک ماینر برای تأیید تراکنش‌ها در شبکه می‌گیرید، از ارزهایی داده می‌شود که هنوز وارد چرخه بازار و شبکه اصلی نشده‌اند. پس می‌توان نتیجه گرفت که استخراج ارز دیجیتال موجب به دنیا آمدن یک ارز دیجیتال جدید می‌شود.

حال اینکه این عملیات چگونه انجام می‌شود، پیچیدگی‌هایی دارد که تنها توسط دستگاه‌های سخت افزاری و برنامه‌های نرم افزاری پیشرفته قابل انجام است. سختی استخراج نیز با توجه به همین موارد ممکن است در شرایط و زمان‌های مختلف کاملا متفاوت باشد. در ادامه این مقاله تمام جزئیات موجود در این خصوص را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

نقش الگوریتم اثبات کار در ماینینگ رمزارزها

برای اینکه امکان استخراج ارز دیجیتال در یک شبکه وجود داشته باشد، آن شبکه باید بر اساس الگوریتم اثبات کار (POW) فعالیت کند. در این صورت می‌توان گفت کاربر مورد نظر استخراج انجام داده است و به ارزهای دیجیتال جدیدی دست یافته است. حال برای اینکه متوجه نقش این الگوریتم در استخراج یک ارز دیجیتال شوید، باید ابتدا با مفهوم آن آشنایی داشته باشید. همانطور که می‌دانید، هدف اصلی رمزارزها ایجاد فضایی غیرمتمرکز برای انجام تراکنش‌ها به شکل همتا به همتا است. در چنین فضایی تمام امور توسط کاربران انجام می‌شود و نودهای شبکه می‌توانند تراکنش‌های موجود را بررسی و تأیید کنند.

حل معادلات ریاضی برای ماینینگ

اما برای اینکه اطلاعات موجود در پایگاه داده شبکه مشابه هم باشد، لازم است تا نودهای شبکه همگی با یکدیگر هماهنگ باشند. وظیفه ایجاد این هماهنگی بر عهده الگوریتم اجماع (Consensus Algorithm) است. الگوریتم‌های اجماع مختلفی برای اجماع نودهای شبکه روی اطلاعات واحد در بلاکچین وجود دارد که اثبات کار (Proof of Work) یکی از آن‌ها است. در این الگوریتم برای اینکه نودها به اجماع برسند باید انرژی و توان محاسباتی زیادی را خرج کنند تا بتوانند معادلات شبکه را حل کنند. این فرایند باعث می‌شود تا کاربرانی که قصد وارد کردن اطلاعات اشتباه به شبکه را دارند، شناسایی و از چرخه حذف شوند.

در الگوریتم اثبات کار، ماینرها با حل معادلات ریاضی که عموماً به صورت رقابتی انجام می‌شود، پاداش دریافت می‌کنند. درآمد ماینر نیز با توجه به میزان موفقیتی که در حل این معادلات کسب کرده است، مشخص می‌شود. در واقع تعریف کار در این الگوریتم این است. همچنین منظور از رقابتی بودن این است که هر کاربری که در مدت زمان کمتری معادله موجود را حل کند، موفق به کسب پاداش می‌شود. به طور کلی می‌توان این گونه گفت که هدف اصلی الگوریتم PoW این است که شرایط و فضایی امن برای ایجاد بلاک‌های جدید ایجاد کند. استخراج ارز دیجیتال نیز محصول نهایی همین هدف است.

رقابت ماینرها در الگوریتم اثبات کار

رقابت ماینرها برای استخراج در الگوریتم اثبات کار را می‌توان در فرایند هشینگ اطلاعات تراکنش‌ها خلاصه کرد. نودها وظیفه دارند تا تمام اطلاعات موجود را همراه با اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها و عدد تصادفی نانس در تابع هش قرار دهند. در این صورت می‌توانند خروجی آن را که هش نام دارد، به دست بیاورند. حال این هش به دست آمده با هش هدف مقایسه می‌شود. هش هدف نیز توسط الگوریتم برای هر بلاک مشخص شده است. اگر این دو هش همخوانی نداشته باشند، کاربر باید با تغییر دادن عدد نانس این فرایند را تکرار کند. در این میان هر کاربری که زودتر بتواند هش مورد نظر الگوریتم را پیدا کند در رقابت برنده می‌شود.

هش در استخراج

نودی که برنده شده است باید اطلاعات بلاک خود را همراه با نانس نهایی به شبکه ارسال کند. سایر نودها نیز وظیفه دارند تا صحت این اطلاعات را بررسی کنند. زمانی که این اطلاعات توسط ۵۱ درصد از شبکه تأیید شد، بلاک ایجاد شده جدید می‌تواند به بلاکچین اضافه شود. بنابراین ماینری که در استخراج ارز دیجیتال برنده شده است نیز پاداش خود را دریافت می‌کند. البته برای اینکه در ماینینگ رمزارز مورد نظر خود موفق باشید، باید با مفاهیم دیگری مثل هش ریت، سختی شبکه و … نیز آشنا باشید که در ادامه این مقاله حتما به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

الزامات سخت افزاری و نرم افزاری استخراج رمزارزها

احتمالا تا کنون متوجه شده‌اید که استخراج ارز دیجیتال فرایند پیچیده‌ای است که علاوه بر زمان و انرژی زیادی که نیاز دارد، باید توسط دستگاه‌های سخت افزاری قدرتمندی انجام شود. تجهیزات سخت افزاری که در این عملیات مورد استفاده قرار می‌گیرند، تراکنش‌های کاربران شبکه را جمع می‌کنند و در تابع هش قرار می‌دهند. این دستگاه‌ها که به عنوان دستگاه ماینر نیز شناخته می‌شوند، پس از حل این تابع به دنبال ایجاد یک بلاک جدید می‌گردند. توجه داشته باشید که حل توابع باید توسط دستگاه‌های محاسباتی مثل CPU، کارت‌های گرافیکی و … انجام می‌شود. البته به تازگی کامپیوتر کوانتومی به عنوان نسل جدیدی از کامپیوترهای محاسباتی نیز به این لیست پیوسته است.

جالب است بدانید که برای استخراج ارز دیجیتال، علاوه بر دستگاه‌های سخت افزاری، به نرم‌افزارهای استخراج رمزارز نیز نیاز خواهید داشت. این نرم افزارها کمک می‌کنند تا دستگاه محاسباتی شما به شبکه بلاکچین متصل شود. اگر با این دستگاه‌ها آشنا باشید، احتمالا می‌دانید که بسیاری از آن‌ها مثل ایسیک، نرم افزاری پیش فرض روی خود دارند. در این صورت کافی است دستگاه خود را به برق وصل کنید و با انتخاب چند گزینه، کار استخراج را شروع کنید.

دستگاه‌های استخراج رمزارز

اما در برخی شرایط، کاربران مایل به استفاده از این نرم افزارهای پیش فرض روی دستگاه‌های ماینینگ نیستند. این موضوع ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد:

  • فعالیت کاربر به عنوان یک ماینر مستقل
  • فعالیت تخصصی کاربر در مزرعه استخراج
  • استفاده از سخت افزارهایی مثل کارت گرافیک یا FPGA

در این صورت، ماینرها می‌توانند پس از شناخت بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج و انتخاب دستگاه سخت افزاری مناسب از یکی از معتبرترین نرم افزارهای ماینینگ استفاده کنند. این نرم افزارها شامل چند مورد زیر می‌شود:

  • سی جی ماینر (CGminer)
  • BFGminer
  • ایزی ماینر (Easy Miner)

دستگاه ماینر و انواع آن

دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال دارای سیستم‌های محاسباتی قدرتمندی هستند. کیفیت قطعات به کار رفته در هر کدام از آن‌ها و قدرتی که دارند، قطعا روی میزان استخراج آن‌ها تأثیر خواهد داشت. دستگاه‌های ماینر به طور کلی به چهار دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • پردازنده مرکزی یا CPU (Central Processing Unit)
  • پردازنده گرافیکی یا GPU (Graphics Processing Unit)
  • مدار مجتمع با کاربرد خاص یا ASIC (Application Specific Integrated)
  • مدار مجتمع از نوع دیجیتال برنامه پذیر یا FPGA (Field Programmable gate array)

امروزه اکثر ماینرهای بازار کریپتو برای استخراج ارز دیجیتال از دستگاه‌های ایسیک استفاده می‌کنند. اما در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ که استخراج رمزارزها و فرایند ماینینگ به تازگی شروع شده بود، از CPU روی کامپیوترهای خانگی استفاده می‌کردند. درست است! در آن زمان ماینینگ رمزارزها از طریق کامپیوترهای خانگی انجام می‌شد. اما کمی بعد کارت‌های گرافیکی یا GPU وارد بازی شدند. آن‌ها استخراج ارز دیجیتال را از طریق آزمون و خطا انجام می‌دادند.

در دنیای امروز هنوز هستند کسانی که از این کارت‌های گرافیکی استفاده می‌کنند. اما به دلیل بالا رفتن هش ریت استخراج ارز دیجیتال، این روش چندان مقرون به صرفه نیست. کمی بعد با فراگیر شدن فرایند ماینینگ و افزایش طرفداران آن، بازدهی دستگاه‌های استخراج به مرور کم و کم‌تر شد. طوری که برای تأمین هزینه مصرف برق دستگاه‌ها امکان پذیر نبود. به همین دلیل دستگاه‌های جدیدی تحت عنوان FPGA وارد بازار شد که برق کم‌تری مصرف می‌کرد.

کارت گرافیک برای ماینینگ رمزارز

در نهایت با وارد شدن دستگاه‌های ASIC گامی جدید و تأثیرگذار در مسیر استخراج ارزهای دیجیتال برداشته شد. این دستگاه‌ها به طور تخصصی روی استخراج ارز دیجیتال کار می‌کنند و سرعت ماینینگ را تا حد زیادی بالا می‌برند. مهم‌ترین مزیت دستگاه‌های ASIC افزایش دادن هش ریت آن‌ها است و بزرگ‌ترین عیب آن‌ها نیز در بالا بودن هزینه و مصرف برق خلاصه می‌شود. در حال حاضر مهم‌ترین شرکت‌های تولید کننده این دستگاه‌ها شامل این موارد می‌شود:

  • Innosilicon
  • Canaan
  • MicroBT

نحوه پاداش دهی به ماینرها

تا این قسمت از مقاله متوجه شدید که افرادی که به استخراج ارز دیجیتال می‌پردازند، طی یک عملیات محاسباتی پیچیده، تراکنش‌های شبکه را تأیید می‌کنند و در ازای آن رمزارز همان شبکه را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. پاداشی که به ماینرها تعلق می‌گیرد در واقع رمزارزهای جدیدی است که هنوز وارد چرخه بازار نشده است. ماینرها در صورت داشتن صلاحیت لازم و تأیید درست تراکنش‌ها، می‌توانند این پاداش را دریافت کنند. تأیید تراکنش‌ها در بلاکچین باعث ایجاد بلاک جدید می‌شود. همچنین عملیاتی که ماینرها برای کسب سود انجام می‌دهند، باعث ایجاد سازوکاری علیه حملات سایبری به شبکه می‌شود.

هزینه‌های ماینینگ

تمام دستگاه‌هایی که برای استخراج ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد، دستگاه‌های نسبتا گرانی هستند. علاوه بر این، تمام فرایند ماینینگ رمزارزها نیازمند مقدار زیادی از نیروی برق است. به همین دلیل است که در هر مکان و با هر ابزاری نمی‌توان این عملیات را انجام داد. دستگاهی که تهیه می‌کنید باید دارای مدار مجتمع، کارت گرافیک، ارتباط اینترنتی قوی، ابزار خنک کننده و بسته‌های نرم افزاری استخراج باشد.

اینکه هزینه‌های ماینینگ برای شما چگونه باشد به عوامل مختلفی بستگی دارد. دستگاهی که انتخاب می‌کنید، ارز دیجیتال مورد نظر، لوکیشن انتخابی، انتخاب استخر استخراج مناسب و … جزو این عوامل هستند. بین دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال، دستگاه FPGA مقدار برق کم‌تری مصرف می‌کند. اما در مقابل ممکن است مدت زمان بیشتری برای استخراج نیاز داشته باشد. از طرفی دستگاه‌های ASIC برق خیلی زیادی مصرف می‌کنند، اما در فرایند ماینینگ بسیار سریع‌تر و قدرتمندتر عمل می‌کنند.

دستگاه‌های ASIC

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، عضویت در یک استخر استخراج ارز دیجیتال است. زیرا انجام عملیات استخراج به تنهایی هزینه‌ای چندین برابر بیشتر نیاز خواهد داشت. با وارد شدن به یک استخر استخراج، بسیاری از این هزینه‌ها به حداقل خواهد رسید. برای مثال شما دیگر نیاز به لوکیشنی برای راه‌اندازی کار خود ندارید، بلکه توان محاسباتی دستگاه خود را به اشتراک می‌گذارید و در پاداش به دست آمده سهیم می‌شوید.

اهمیت عضویت در استخرهای استخراج ارزهای دیجیتال در شرایط کنونی بسیار بیشتر است. زیرا اکنون با زیاد شدن ماینرها و کم شدن مقدار ارز دیجیتال موجود برای استخراج، عملیات ماینینگ تبدیل به فرایند پیچیده‌تری شده است و به نیرو و توان محاسباتی بیشتری نیاز دارد. در این صورت زمانی که وارد یک استخر استخراج می‌شوید، شانس خود برای موفقیت در ماین کردن را افزایش داده‌اید.

استخراج ابری نیز یکی دیگر از روش‌های ماینینگ است که می‌توانید با مطالعه مقاله استخراج ابری با آن بیشتر آشنا شوید.

بهترین ارزهای دیجیتال برای ماینینگ

با دانستن تمام این مواردی که تا کنون به آن‌ها اشاره کردیم، آیا به استخراج ارز دیجیتال علاقه دارید؟ فکر می‌کنید کدام یک از ارزهای دیجیتال برای عملیات ماینینگ مناسب‌تر هستند؟ برای اینکه متوجه این موضوع شوید، باید به این چند مورد توجه کنید:

  • نقدینگی ارز دیجیتال مورد نظر
  • آگاهی داشتن از قوانین کشور
  • ارزیابی تجهیزات خود

زمانی که تصمیم به استخراج یک ارز دیجیتال می‌گیرید، باید نقدینگی آن را بررسی کنید. فرض کنید تمام انرژی و سرمایه خود را برای استخراج یک دارایی دیجیتال خرج کرده‌اید. اگر چندین سال بعد نتوانید آن دارایی را در بازار رمزارزها به فروش برسانید، چه فایده‌ای برای شما خواهد داشت؟ بنابراین باید دقت داشته باشید که نقدینگی رمزارز انتخابی شما در بازار در شرایط مناسبی باشد.

نکته مهم دیگر، توجه به قوانین کشور خود است. استخراج ارز دیجیتال در برخی کشورها کاملا ممنوع است و به عنوان عملی غیرقانونی شناخته می‌شود. پس باید در این مورد دقت کنید تا سرمایه خود را در مسیری قانونی خرج کنید. در نهایت باید نسبت به تجهیزات و امکاناتی که برای استخراج رمزارز آماده کرده‌اید، اطمینان حاصل کنید. زیرا فرسوده بودن این تجهیزات ممکن است باعث شود تا وقت، انرژی و سرمایه شما به هدر برود.

نقدینگی و استخراج کریپتو

زمانی که صحبت از بهترین گزینه‌های موجود برای استخراج ارزهای دیجیتال می‌شود، نام بیت کوین قبل از هر دارایی دیگری به ذهن افراد خطور خواهد کرد. اما علاوه بر بیت کوین، رمزارزهای دیگری هم هستند که انتخاب مناسبی برای ماینینگ هستند. تعدادی از این رمزارزها عبارتند از:

  • ریون کوین RVN
  • مونرو XMR
  • لایت کوین LTC
  • اتریوم کلاسیک ETC
  • زد کش ZEC
  • دوج‌کوین DOGE Coin
  • دش DASH

بررسی مفهوم هش ریت در فرایند ماینینگ

اگر به خاطر داشته باشید، کمی قبل درباره الگوریتم اثبات کار و ارتباط آن با ماینینگ ارز دیجیتال صحبت کردیم. فعالیت تعریف شده در این الگوریتم، همان توان ماینرها برای حل یک معادله ریاضی است. اما دستگاه‌های محاسباتی مختلف توان متفاوتی برای انجام این کار دارند. برای مثال دستگاه شماره یک ممکن است در یک ثانیه، ۱۰ تابع هش را حل کند و دستگاه شماره دو در همین زمان موفق به حل ۱۰۰ تابع هش شود.

هش ریت یا نرخ هش (Hashrate) به توان پردازشی دستگاه‌های ماینر مختلف برای حل توابع هش می‌گویند. بنابراین می‌توان این گونه گفت که هرچه نرخ هش یک دستگاه بیشتر باشد، توانایی آن دستگاه برای حل کردن معادلات شبکه بیشتر خواهد بود. در نتیجه امکان کسب پاداش برای کاربران نیز بیشتر خواهد شد. البته فراموش نکنید که این مفهوم برای بیان تمام توان پردازشی دستگاه‌های ماینر فعال در یک شبکه نیز استفاده می‌شود. برای مثال هش ریت یا نرخ هش شبکه بیت کوین در حال حاضر چیزی حدود ۲۷۶ اگزا هش است.

بررسی مفهوم سختی شبکه در فرایند ماینینگ

یکی دیگر از مفاهیم کاربردی در استخراج ارز دیجیتال، مفهوم سختی شبکه (Network Difficulty) است. مفهوم سختی شبکه جهت تعیین تابع هدف هر بلاک در شبکه استفاده می‌شود. حل معادله تابع هش در شبکه بلاکچین توسط ماینرها، باید طی مدت زمان مشخصی انجام شود. این مدت زمان اگر کم باشد، اثر و خاصیت الگوریتم اثبات کار از بین می‌رود. در این صورت احتمال حمله به شبکه افزایش پیدا می‌کند. حال اگر این زمان زیاد شود، ممکن است مقیاس پذیری شبکه کاهش پیدا کند.

سازوکار استخراج ارز دیجیتال

سختی شبکه باعث می‌شود تا زمان حل هر بلاک از طریق دست‌کاری تابع هدف تنظیم شود و این کار را با بررسی توان پردازش ماینرها انجام می‌دهد. بنابراین می‌توان این گونه نتیجه گرفت که با افزایش توان پردازشی ماینرها، سختی شبکه یک تابع هدف سخت‌تر را انتخاب خواهد کرد. در این صورت زمان حل بلاک ثابت خواهد ماند. این فرایند در صورت کاهش توان پردازشی ماینرها کاملا برعکس اجرا خواهد شد.

درآمد ماینرها و صرفه اقتصادی ماینینگ

میزان سودی که کاربران از استخراج ارز دیجیتال کسب می‌کنند در شرایط مختلف کاملا متفاوت است. همچنین این درآمد در طی مدت زمان دستخوش تغییر خواهد شد و هرگز به مقدار ثابتی نخواهد رسید. اما به هر حال عوامل مؤثر مختلفی وجود دارد که مقدار این درآمد را تغییر می‌دهد. برخی از این عوامل شامل این چند مورد می‌شود:

  • قیمت ارز دیجیتال
  • مقدار پاداش استخراج رمزارز
  • هزینه خرید و تهیه دستگاه ماینر
  • هش ریت
  • هزینه برق مصرفی
  • منطقه جغرافیایی

بسیاری از این موارد را در قسمت‌های قبل بررسی کردیم. برای مثال قیمت ارز دیجیتالی که در حال استخراج آن هستید، روی میزان درآمد شما تأثیر خواهد داشت. همچنین بخش کارمزدها در بلاکچین‌های مختلف نیز کاملا متفاوت است. این مقدار با توجه به میزان شلوغی یا کندی شبکه ممکن است تغییر کند. منطقه جغرافیایی نیز یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در درآمد استخراج کنندگان ارز دیجیتال است. از آنجایی که عملیات ماینینگ رمزارز مقدار انرژی زیادی مصرف می‌کند، طبیعتا باعث ایجاد مقدار زیادی حرارت نیز می‌شود. بنابراین مناطق سردسیر برای استخراج ارز دیجیتال مناسب‌تر هستند. زیرا دیگر نیازی نیست برای خنک سازی دستگاه‌ها هزینه‌ای مضاعف خرج شود.

درآمد استخراج رمزارز

استخراج، دریافت پاداش، کسب درآمد!

یکی از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال نیز، همین استخراج رمز ارزها است. کاربران برخی از بلاکچین‌ها برای رسیدن به توافق روی اطلاعات مشابه و اضافه کردنشان به دفتر کل توزیع شده باید معادلات ریاضی موجود در شبکه را حل کنند. حل کردن این معادلات به صورت رقابتی انجام می‌شود و کاربری که برنده شود، پاداش دریافت می‌کند. این پاداش از ارزهای دیجیتالی اهدا می‌شود که تازه ایجاد شده‌اند و هنوز در شبکه ثبت نشده‌اند. به همین دلیل است که به این فرایند استخراج ارز دیجیتال می‌گویند.

استخراج ارزهای دیجیتال توسط دستگاه‌های سخت افزاری ماینر انجام می‌شود. کاربرانی که به این فرایند علاقه دارند، باید بخشی از سرمایه خود را در این زمینه خرج کنند تا در نهایت بتوانند سود خوبی به دست بیاورند. حال که با مفهوم ماینینگ رمزارزها آشنا شدید، می‌توانید از این راه برای کسب درآمد استفاده کنید.

به نظر شما، استخراج ارز دیجیتال در شرایط فعلی تا چه حد می‌تواند سودآور باشد؟ آیا تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

۱

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

گام قبلی (۱/۱۸) گام بعدی

back گام قبلی

(۱/۱۸)

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۸ / ۵. مجموع آرا: ۶

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
rahim
rahim
1 سال قبل

باسلام . آیا با یک کامپیوتر خوب می توان استخراج را انجام داد ؟ بعضی سایتها میکن می توان باهاشون بیتکوین استخراج کرد. ممنون میشم پاسخی دقیق بفرمایید که با یک سیستم خوب در منزل آیا امکان داره .

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  rahim

سلام و عرض ادب
بله میتوان استخراج را در منزل انجام داد. ولی تعریف سیستم خوب برای استخراج با یک سیستم خانگی خوب یا سیستم گیمینگ متفاوت است. شما برای داشتن یک سیستم ماینینگ باید حداکثر هش را با کمترین توان مصرفی داشته باشید تا فرایند استخراج برای شما سودده باشد. به عنوان مثال کارتهای گرافیک سری انویدیا (سری ۳۰۶۰ به بالا) عملکرد بهتری نسبت به نمونه های amd دارند.
درخصوص استخراج ابری باید به این نکته اشاره کنیم که امروزه سایتها و پلتفرمهای مختلفی خدمات استخراج ابری را ارائه میدهند. کاربران با پرداخت هزینه ای ماهیانه در سود یک شرکت ماینینگ شریک میشوند. اما توجه داشته باشید که به دلیل رشد زیاد پلتفرمهای کلاهبرداری در این حوزه و حتی عدم سرویس‌دهی به کاربران ایرانی به دلیل مشکلاتی مانند تحریم، این سبک ماینینگ با ریسکهایی همراه است.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا