مقالات ارز دیجیتال

مقایسه دوج کوین و بیبی دوج؛ بررسی تفاوت DOGE و Baby DOGE

از زمانی که بیت کوین به‌عنوان یک دارایی ارزشمند در سال ۲۰۰۹ معرفی شد تا به امروز محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال است. با این حال، با توجه به اینکه هیجان زیادی در بازار وجود دارد و بسیاری از افراد توانسته‌اند سودهای نجومی زیادی از این بازار کسب کنند، بیش از هزاران ارز دیجیتال معرفی شده‌اند و دنیای کریپتوکارنسی را متحول کرده‌اند. برخی از این ارزهای دیجیتال هدف خاصی نداشتند و خیلی سریع از چرخه بازار خارج شدند؛ اما در این میان میم کوین هایی مانند دوج کوین و بیبی دوج متولد شدند و دنیا را با نوع جدیدی از کوین‌ها آشنا کردند.

برای آنکه بدانید بیبی دوج و دوج کوین چیست و تفاوت دوج کوین و بیبی دوج در چه مواردی است، باید نگاهی عمیق به داستان پشت این ارزهای دیجیتال بیندازیم. با توجه به رشدهای عجیب ‌و غریبی که این دو میم کوین در ابتدای تولد خود داشتند، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کردند. چنانچه تفاوت دوج کوین و بیبی دوج را نمی‌دانید و نمی‌توانید تصمیم بگیرید که کدام ارز آینده روشن‌تری دارد، خواندن این مقاله والکس را از دست ندهید.

مختصری درباره دوج کوین؛ رمز ارز محبوب ایلان ماسک

سابقه شکل‌گیری دوج کوین

قبل از آنکه به بررسی تفاوت دوج کوین و بیبی دوج بپردازیم، بهتر است مختصری درباره این دو میم کوین بدانید. دوج کوین یک ارز دیجیتال متن‌باز است که از سیستم همتا به همتا برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این میم کوین در سال ۲۰۱۳ و توسط دو مهندس نرم‌افزار به نام بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) ساخته شد. ایده این رمزارز بر اساس یک شوخی و سرگرمی شکل گرفت و نام آن بر اساس یک سگ از نژاد شیبا اینو به نام دوج کوین که نماد شانس است گذاشته شد. از این ارز دیجیتال معمولاً برای پرداخت، خرید محصولات و خدمات استفاده می‌شود. دوج کوین یک دارایی قابل استخراج است و بسیاری از افراد در سراسر دنیا مشغول اعتبارسنجی و استخراج دوج کوین هستند.

معرفی ارز بیبی دوج؛ فرزند ارشد دوج کوین

آشنایی با ارز بیبی دوج

ارز بیبی دوج یک دارایی دیجیتال است که توسط کاربران دوج کوین طراحی و ساخته شده است. این میم کوین سرعت تراکنش‌ها را بهبود می‌بخشد و موجب کم‌کردن تورم می‌شود. هدف اصلی این رمزارز، تحت تأثیر قرار دادن پدرش یعنی دوج کوین است. گفته می‌شود که فعالیت بیبی دوج بر پایه یک سیستم هوشمند یکپارچه است  که به کاربر این امکان را می‌دهد که با هر تراکنش، پول بیشتری را به کیف پول خود اضافه کند. بارزترین تفاوت دوج کوین و بیبی دوج در این است که توکن دوم با الهام گرفتن از توکن اول ساخته شده و دوج کوین را پدر خود می‌داند.

 تفاوت دوج کوین و بیبی دوج

مقایسه دوج کوین و بیبی دوج

به دلیل تشابه اسمی که بین این دو میم کوین وجود دارد، برخی گمان می‌کنند این تشابه اسمی به دلیل وجود یک نوع ساختار مشابه در آن‌ها است؛ اما این‌گونه نیست و هیچ وجه تشابهی میان این دو ارز در زمینه کارایی یا ساختار وجود ندارد. در ادامه تمامی جنبه‌های مختلف تفاوت دوج کوین و بیبی دوج را بررسی می‌کنیم.

مقایسه دوج کوین با بیبی دوج از منظر تیم توسعه‌دهنده

ارز دیجیتال دوج کوین با رویکرد سرگرمی در ۶ دسامبر سال ۲۰۱۳ متولد شد. در آن زمان قیمت بیت کوین چهار رقمی شد و با جدی شدن بحث ارزهای دیجیتال، بیلی مارکوس و جکسون پالمر خیلی با جدیت این حوزه موافق نبودند. آن‌ها اعتقاد داشتند که رمزارزها فقط باید به‌عنوان یک سرگرمی باشند و نباید آن‌ها را به‌عنوان پول یا سرمایه واقعی محسوب کرد؛ بنابراین تصمیم گرفتند ارز دیجیتال خودشان را به بازار معرفی کنند. بر روی کوین این رمزارز نیز تصویری از سگی با نژاد دوج قرار گرفت.

ارز دیجیتال بیبی دوج نیز همچون دوج کوین، به‌عنوان یک میم کوین شناخته می‌شود. در اغلب پروژه‌های میم کوین، اطلاعات دقیقی در رابطه با تیم توسعه‌دهنده پروژه وجود ندارد. بیبی دوج نیز از این قاعده مستثنی نیست و هیچ اطلاعاتی درباره تیم توسعه‌دهنده آن در وب‌سایت رسمی این پروژه وجود ندارد و همین نکته نیز از جمله وجوه تفاوت دوج کوین و بیبی دوج محسوب می‌شود. با این حال، برخی از منابع آقای کریستین کامپیسی (Christian Campisi) را به‌عنوان سازنده این میم کوین جذاب معرفی کرده‌اند. این فرد جزو طرف‌داران سرسخت محیط‌زیست، انسان‌دوست و حامی حیوانات شناخته می‌شود.

جامعه کاربری و کامیونیتی

پشت هر ارز دیجیتال مشهوری، یک انجمن و کامیونیتی وجود دارد که طرف‌داران در آن به‌اشتراک‌گذاری اخبار و بحث درباره آن ارز دیجیتال می‌پردازند. زمانی که صحبت از موفقیت و پیشرفت ارزهای دیجیتال می‌شود، زیاد به جنبه‌های اجتماعی آن پرداخته نمی‌شود؛ اما وقتی یک ارز دیجیتال مشهور و درحال‌رشد را بررسی می‌کنید، متوجه می‌شوید که موفقیت آن تا حد زیادی به یک انجمن اجتماعی وابسته است که در این ارز سرمایه‌گذاری می‌کند و به کارایی آن ایمان دارد. برای درک بهتر تفاوت دوج کوین و بیبی دوج بهتر است جامعه کاربردی آن‌ها را هم مورد بررسی قرار دهیم.

دوج کوین دارای یک بنیاد غیرانتفاعی است که برای تسهیل ابتکارات و اقدامات بشر دوستانه جامعه ساخته شده است. در سال ۲۰۱۴ این بنیاد از تیم بابسلد جامائیکا حمایت مالی کرد تا آن‌ها بتوانند در بازی‌های المپیک زمستانی سوچی شرکت کنند. همچنین از جاش وایز، راننده نسکار (NASCAR) که از نماد دوج روی ماشین و ژاکت خود در مسابقه ستاره‌ها تالادگا در سال ۲۰۱۴ استفاده کرد، حمایت مالی کرد. یک سازمان دیگر با نام بنیاد دوج کوین در سال ۲۰۲۱ برای اصلاح و حمایت از جامعه و اکوسیستم آن راه‌اندازی شد. این بنیاد شامل ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، خالق اتریوم، بیلی مارکوس، بنیان‌گذار دوج کوین و نماینده ایلان ماسک است.

اگر به سراغ پلتفرم بیبی دوج رفته باشید، متوجه می‌شود که این پروژه رمزارزی است که توسط طرف‌داران و اعضا جامعه آنلاین دوج کوین در نظر گرفته شده است. بیبی دوج از زمان آغاز به کار خود تا به امروز، جامعه‌ای متشکل از یک میلیون و ۳۰۰ هزار هولدر، بیش از ۲۰۰ هزار عضو تلگرام، ۸۸۰ هزار دنبال کننده توییتر و ۲۴۵ هزار دنبال کننده اینستاگرام را گرد هم آورده است.

تفاوت دوج کوین و بیبی دوج در اهدافی که دنبال می‌کنند

توسعه دهندگان ارز بیبی دوج هدف اصلی ساخت این توکن را رفع مشکلات ساختار پدر آن یعنی دوج کوین عنوان کرده‌اند. آنها سعی کرده‌اند تا در این پروژه سرعت پردازش تراکنش‌ها، امنیت کلی شبکه، کارایی و عملکرد آن را بهبود ببخشند. اصلی‌ترین هدف ارز بیبی دوج حمایت از محیط زیست، امور خیریه و کمک به سگ‌های بی‌پناه است. این در حالی است که پروژه دوج کوین هیچ هدف خاصی ندارد و معمولاً برای پرداخت هزینه خرید محصولات یا خدمات از آن استفاده می‌شود.

بررسی حامیان دو ارز

ایلان ماسک حامی دوج کوین و بیبی دوج

در ادامه بررسی تفاوت دوج کوین و بیبی دوج به حامیان این دو میم کوین می‌رسیم. طرف‌داران پر و پا قرص ارز دوج کوین نام “Shibes” را برای خود انتخاب کرده‌اند. این افراد حتی زبان مخصوص به خودشان را هم درست کرده‌اند و در آن برخی از اصطلاحات انگلیسی را به طور شکسته استفاده می‌کنند. عده‌ای نیز تمام خانه و محل زندگی خود را با نام و نشان این ارز و لوگوی آن تزئین کرده‌اند. این کوین حتی در سایت ردیت (Reddit) صفحه مخصوص خودش را دارد و به‌صورت خاصی مدیریت و اداره می‌شود.

ایلان ماسک، مدیر شرکت تسلا یکی از حامیان اصلی دوج کوین است. زمانی که درباره رمزارزها از این مولتی میلیاردر سؤال شد، پاسخ داد: «رک و پوست‌کنده بگویم، من از دوج کوین حمایت می‌کنم». به گفته ایلان ماسک، اگرچه دوج کوین به‌عنوان یک شوخی مضحک به وجود آمد؛ اما حالا واقعاً کاربردی است و ظرفیت تراکنش‌های دوج کوین از بیت کوین هم بیشتر است.

ارز بیبی دوج در سال ۲۰۲۱ عرضه شد و از آن زمان با حمایت رسانه‌ای سنگین طرف‌داران خود مواجه شد. بیبی دوج نیز مسیر مشابهی با دوج کوین را در پیش گرفت و پس از عرضه، تنها در طول یک هفته، قیمت این ارز دیجیتال بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد. همان‌طور که گفتیم، حمایت‌های همیشگی ایلان ماسک و دوج کوین بر کسی پوشیده نیست؛ اما حالا قصد دارد دست پدری خود را بر سر بیبی دوج پسر نیز بکشد و مانور رسانه‌ای بزرگی روی آن انجام دهد. تنها چند روز پس از عرضه بیبی دوج به بازار، ایلان ماسک در توییتی به صورت مستقیم از این ارز دیجیتال نام برد.

بررسی ویژگی‌های فنی دوج کوین و بیبی دوج

در بررسی تفاوت دوج کوین و بیبی دوج از حیث فنی باید گفت که دوج کوین به‌عنوان یک فورک از لایت‌کوین شناخته می‌شود و بلاک چین اختصاصی خود را دارد. دوج کوین از الگوریتم اثبات ویژه که توانایی پردازش مختص به خود را دارد بهره می‌جوید. ارز دیجیتال بیبی دوج اما یک توکن بر روی شبکه بایننس اسمارت چین است. این میم‌کوین از الگوریتم اثبات سهام برای تأیید تراکنش‌های خود استفاده می‌کند. مهم‌ترین تفاوت دوج کوین و بیبی دوج این است که  در اکوسیستم دوج کوین هیچ محدودیتی برای عرضه وجود ندارد؛ اما در ارز بیبی دوج عرضه محدود ۴۲۰ کوادریلیون وجود دارد. 

دوج کوین بهتر است یا بیبی دوج

در این مقاله به بحث و بررسی درباره تفاوت دوج کوین و بیبی دوج پرداختیم و آینده دوج کوین و بیبی دوج را بررسی کردیم. بدون شک این دو ارز دیجیتال به دلیل برخورداری از حمایت‌های سرسختانه اعضای جامعه‌شان در ردیف ارزهای دیجیتال برتر بازار قرار گرفته‌اند. واقعیت این است که این دو رمزارز ارزش افزوده قابل رقابتی در بازار ارزهای دیجیتال ندارند. چنانچه پشتیبانی اعضای جامعه به هر دلیلی از آن‌ها برداشته شود، شاهد افت قیمت و یا حتی نابودی آن‌ها خواهیم بود.

با یک نگاه به نمودار قیمت و مقایسه دوج کوین و بیبی دوج متوجه نوسانات بسیار زیاد این دو ارز در سال‌های گذشته می‌شوید. با وجود تمامی نکاتی که در این صفحه بررسی کردیم، این دو میم کوین توانسته‌اند بسیاری از افراد میلیونر را میلیاردر کنند. به همین جهت بسیاری از افراد ترغیب می‌شوند تا پس از بررسی تفاوت دوج کوین و بیبی دوج در این رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند.

نظر شما درباره تفاوت دوج کوین و بیبی دوج چیست؟ سرمایه گذاری در کدام را پیشنهاد می‌کنید؟

کوینتوسعه دهندگانجامعه کاربریاهدافحامیانویژگی‌ها
دوجبیلی مارکوس و جکسون پالمربنیاد دوج کوینهیچ هدفی ندارد و فقط در مواردی برای پرداخت استفاده می‌شود.  طرف‌داران پر و پا قرصی دارد همچون ایلان ماسک یک میم توکن
بیبی دوجکه کریستین کامپیسیجامعه کاربری مستقلی ندارد.رفع مشکلات ساختاری در دوج کوین و کمک به حیوانات است.  مسیر مشابهی مانند دوج کوین دارد و ایلان ماسک یکی از حامیانش است.  یک میم توکن بر روس زنجیره هوشمند بایننس

سوالات متداول

آیا می‌توان دوج کوین را استخراج کرد؟

محدودیتی برای عرضه توکن دوج کوین وجود ندارد و می‌توان آن را به صورت فردی یا از طریق عضویت در استخرهای استخراج، به دست آورد.

کدام شرکت‌ها پذیرش دوج کوین و بیبی دوج دارند؟

شرکت‌های بزرگی از جمله تسلا، AMC و Twitch از این رمزارزها پشتیبانی می‌کنند.

جایگاه دوج و بیبی دوج در بازار چگونه است؟

بر اساس آخرین داده‌ها از سایت کوین مارکت کپ، دوج کوین در رتبه هشتم و بیبی دوج در رتبه ۲۲۲ رمزارزها قرار دارند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۴ / ۵. مجموع آرا: ۵

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
4 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ارسطو رضایی
ارسطو رضایی
9 ماه قبل

فقط بی بی دوج شک نکنید

مهدی
مهدی
1 سال قبل

من هردو را پیشنهاد میکنم زیرا پتانسیول رشد بالایی دارند البته اگه بیت کوین خراب نکنه و نیاد هی پایین

حسین عباسی
حسین عباسی
1 سال قبل

هیچکدام ، مگر دیوانه شده ام که پولهای بی زبان را با چرت و پرت معاوضه کنم .

شهباز
شهباز
1 سال قبل

بیبی دوج ????

دکمه بازگشت به بالا