ترید

معاملات فرکانس بالا چیست؟

یک بخش از آموزش ترید ارز دیجیتال، انواع روش‌های معامله و استراتژی‌های معاملاتی است. یکی از همین روش‌های معامله، معاملات فرکانس بالا است که به کمک سیستم‌های رایانه‌ای همراه با نرم‌افزارهای مخصوص انجام می‌شود. سرعت انجام معاملات در این روش، چندین برابر معاملات به صورت دستی است. پس، احتمال کسب سود بیشتر نیز در آن افزایش می‌یابد.

در ادامه این مقاله به معرفی کامل این نوع معاملات همراه با کاربرد آن می‌پردازیم.

معاملات فرکانس بالا چیست؟

معاملات فرکانس بالا (High frequency trading) با نام اختصاری HFT به نوعی از معاملات که در کسری از ثانیه چندین سفارش پردازش شود، گفته می‌شود. این نوع معاملات به کمک برنامه‌های کامپیوتری بسیار قدرتمند انجام می‌شوند که توانایی پردازش تعداد سفارش در لحظات کوتاه را داشته باشند. معامله‌گرانی که از معاملات فرکانس بالا بهره می‌گیرند، همزمان از الگوریتم‌های بسیار پیچیده‌ای برای تحلیل بازار استفاده می‌کنند تا به سود بیشتری برسند. به همین دلیل، معامله‌گرانی که سرعت عمل بالاتری در اجرای معاملات داشته باشند، سود بیشتری کسب می‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های معاملات با فرکانس بالا علاوه بر سرعت بالا، نرخ بالا در گردش مالی است که در آن، نسبت سفارش به معامله مشخص می‌شود. HFT به افزایش نقدینگی بازارهای مالی کمک کرده و سپرده‌های خرید و فروش کوچک پیشنهادی بازار را حذف می‌کند. برخی از شرکت‌های معتبر ارائه دهنده HFT عبارت‌اند از Virtu Financial، Tower Research و Citadel LLC.

محبوبیت معاملات فرکانس بالا از زمانی آغاز شد که صرافی‌ها سعی بر تشویق شرکت‌ها برای افزایش نقدینگی بازار داشتند. برای مثال، بورس اوراق بهادار نیویورک با نام اختصاری NYSE دارای یک گروه برای ارائه نقدینگی به نام تامین کنندگان نقدینگی تکمیلی (SLP) است. این گروه تلاش بر این دارند تا نقدینگی را برای قیمت موجود در بورس حفظ کرده و افزایش دهند. گروه SLP در سال ۲۰۰۸ دقیقا پس از نابودی Lehman Brothers راه‌اندازی شد. در این زمان سرمایه‌گذاران نگرانی زیادی بر سر نقدینگی بازار داشتند.

کاربرد معاملات HFT

بورس اوراق بهادار نیویورک برای ایجاد انگیزه میان ارائه دهندگان نقدینگی، تخفیفاتی را در کارمزد آن‌ها اعمال می‌کند. افرادی که در روز تراکنش‌های فراوانی انجام می‌دهند، می‌توانند از این اقدام به سود زیادی برسند.

کاربرد معاملات فرکانس بالا

معامله‌گرانی که از شیوه HFT برای معاملات خود استفاده می‌کنند، آن‌ها را تقریبا در یک ۶۴ میلیونم ثانیه انجام می‌دهند. این زمان برای یک رایانه به جهت پردازش سفارش و ارسال آن به دستگاه مقصد کافی است. این سیستم‌های خودکار بهتر و سریع‌تر از هر انسان دیگری بازارها را برای معامله بررسی می‌کنند و اطلاعات مورد نیاز را به دست می‌آورند. در ادامه به سه مورد از کاربردهای اصلی و سودآور معاملات فرکانس بالا می‌پردازیم که میان معامله‌گران محبوبیت بیشتری دارند.

معاملات حجمی (Volume Trading)

معامله‌گرانی که از سیستم دستی برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند، امکان دستیابی به سود زیاد از چندین معامله را ندارند. ولی معاملات با بسامد بالا به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا از تعداد زیادی معامله، سود به دست آورند. به کمک اتوماسیون، معامله‌گران با این شیوه می‌توانند به اندازه کافی معامله با حجم مورد نظر را انجام داده و از کوچک‌ترین تفاوت قیمت در آن معامله‌ها سود بگیرند.

فرصت‌های کوتاه مدت (Short Term Opportunities)

همان‌طور که اشاره کردیم، در معاملات فرکانس بالا، معامله‌گران می‌توانند از کوچک‌ترین تفاوت قیمت‌ها سود به دست آورند. یعنی امکان بهره‌گیری از فرصت‌های کوتاه مدت در بازار سهام وجود دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند. همچنین، در این نوع معاملات، امکان استفاده از آن فرصت کوتاه‌مدت و سودگیری لحظه‌ای از آن نیز وجود دارد.

ترید با بسامد بالا

اجازه دهید با یک مثال ساده، این مورد از کاربرد معاملات کوتاه‌مدت را برای شما شرح دهیم. در یک معامله، تقریبا ۱ میلیون سهم از سهام یک شرکت وجود دارد. در این صورت، قیمت هر یک از سهم‌های این شرکت برای مدت‌زمان کوتاهی کاهش می‌یابد. این زمان در حد چند دقیقه یا حتی چند ثانیه برای سازگارشدن بازار با سهام تازه است. به همین دلیل، معامله‌گران دستی، امکان بهره‌گرفتن از آن را ندارند و نمی‌توانند از این فرصت استفاده کنند؛ ولی با معاملات فرکانس بالا، خرید سهام در لحظات کاهش قیمت به راحتی انجام می‌شود.

آربیتراژ

آربیتراژ (Arbitrage) مربوط به زمانی می‌شود که شما از یک دارایی با دو قیمت متفاوت، سود به دست آورید. یک مثال ساده برای آربیتراژ، فروش یک بطری نوشابه در شهرهای مختلف است. به عنوان مثال، یک بطری نوشابه در شهر A به قیمت ۱ دلار فروخته می‌شود ولی در شهر B به قیمت ۱.۱۰ دلار فروخته می‌شود. این دقیقا همان فرصت آربیتراژ است. برای کسب سود، شما می‌توانید مقداری نوشابه از شهر A با قیمت ۱ دلار بخرید و آن‌ها را در شهر B با قیمت ۱.۱۰ دلار بفروشید. در این حالت سود قابل‌توجهی به دست می‌آورید.

به‌طورکلی، فرصت‌های آربیتراژ در بازارها به سختی یافت می‌شوند. چرا که شبکه‌های اطلاعات جهانی به سرعت به روز شده و قیمت‌ها مشابه با یکدیگر می‌شوند. ولی معاملات فرکانس بالا به طوری طراحی شده‌اند که معامله‌گران می‌توانند از فرصت‌های آربیتراژی در کسری از ثانیه بهره ببرند.

به عنوان مثال، زمان مطابقت قیمت بازار نیویورک با قیمت بازار لندن ۰.۵ ثانیه است. یعنی ۰.۵ ثانیه طول می‌کشد تا بازار نیویورک به قیمت بازار لندن برسد. این زمان برای یک معامله‌گر دستی قطعا خیلی کوتاه است و عملا نمی‌تواند از آن استفاده کند؛ ولی معامله‌گری که از HFT استفاده می‌کند، امکان کسب سود از آن را دارد.

استراتژی‌های معاملاتی برای ترید فرکانس بالا

در واقع استراتژی معاملاتی به قوانین و اصولی گفته می‌شود که معامله‌گران از آن‌ها در مواقع خاص بازارها استفاده می‌کنند تا از ضرر جلوگیری کنند. در معاملات فرکانس بالا، برخی از این استراتژی‌های معاملاتی به کار می‌رود که در ادامه به معرفی آن‌ها و بررسی کاربرد آن‌ها می‌پردازیم.

اسکالپینگ (Scalping)

معامله فرکانس بالا در اسکالپینگ

اولین استراتژی معاملاتی که در آن از معاملات فرکانس بالا هم استفاده می‌شود، اسکالپینگ است. اسکالپینگ یک روش معاملاتی کوتاه‌مدت است که به دنبال آن، معامله‌گر در طول روز سودهای کوچکی به دست می‌آورد. از آن جایی که در اسکالپینگ، معامله‌گر در طول روز بین ۱۰ تا ۱۰۰ معامله را انجام می‌دهد، ممکن است انجام آن به صورت دستی ممکن نباشد. پس، بهتر است از روش HFT استفاده کند. در این استراتژی، فرد معامله‌گر باید کاملا مسلط به تحلیل بازار باشد و مدیریت ریسک و سرمایه را بداند.

معاملات روزانه (Day Trading)

استراتژی ترید روزانه نیز یکی دیگر از استراتژی‌های معاملاتی کوتاه مدت است. در این روش، معامله‌گر پوزیشن معامله را به مدت یک یا چند روز باز می‌گذارد تا به اهداف کوتاه مدت خود که سود گرفتن است، برسد. این روش به معامله‌گران کمک می‌کند تا از کوچک‌ترین تغییرات بازار نیز سود به دست آورند. به دلیل حساسیت موجود در معاملات روزانه، معامله‌گر باید به دقت اخبار مربوط به بازار دنبال کند تا از کوچک‌ترین تغییرات آگاهی داشته باشد. تسلط بر روی تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال در انجام معاملات روزانه ضروری است.

معاملات نوسانی (Swing Trading)

سوئینگ تریدینگ یکی دیگر از استراتژی‌های معاملاتی است که در آن از معاملات فرکانس بالا هم استفاده می‌شود؛ چرا که سوئینگ تریدینگ هم یک استراتژی معاملاتی است که هم در  معاملات کوتاه مدت و هم در معاملات بلند مدت استفاده می‌شود. در این نوع معاملات، شما می‌توانید از بازه زمانی کوتاه یا متوسط برای کسب سود از قیمت بازار استفاده کنید. معامله‌گرانی که از معاملات نوسانی استفاده می‌کنند، باید بر روی تحلیل‌های تکنیکال و حتی فاندامنتال مسلط باشند. اگر به کمک بسامد بالا از این استراتژی استفاده کنید، زمان بسیار کوتاهی از شما گرفته می‌شود و در همان مدت زمان کوتاه، سود خوبی به دست خواهید آورد.

کپی تریدینگ (Copy Trading)

کپی تریدینگ با HFT

استراتژی معاملاتی کپی تریدینگ به نوعی سرمایه‌گذاری می‌گویند که در آن، معاملات دیگر معامله‌گران کپی می‌شود. این استراتژی برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۵ مورد استفاده قرار گرفت. در این روش، شما باید یک معامله‌گری که معاملات سودآور انجام می‌دهد را در پلتفرم کپی تریدینگ پیدا کنید. بیشتر پلتفرم‌ها برای پیدا کردن چنین افرادی، فیلترهایی را ارائه می‌دهند که پیدا کردن آنان را برای شما آسان‌تر می‌کند.

دقیقا زمانی که آن معامله‌گر مورد نظر، یک معامله جدید برای خود باز می‌کند، همان معامله نیز در حساب شما عینا کپی شده و شما می‌توانید مقدار سرمایه خود را برای این معامله مشخص کنید. در این صورت، شما دقیقا همان معامله یک معامله‌گر موفق را انجام می‌دهید و سود به دست می‌آورید. برای ازدست‌ندادن فرصت‌های بازار، می‌توانید از معاملات فرکانس بالا نیز در آن بهره بگیرید تا سود بیشتری را در زمان کوتاهی به دست آورید.

معاملات الگوریتمی (Algorithmic Trading)

معاملات الگوریتمی همان‌طور که از نامش پیدا است، معاملاتی هستند که بر اساس یک الگو مشخص انجام می‌شوند. این الگوها در سیستم‌های رایانه‌ای ثبت و مشخص شده و تمام معاملات بر اساس آن الگوها و قوانین انجام می‌شود. برای تکمیل و افزایش سرعت در انجام معاملات با این استراتژی، می‌توان از معاملات فرکانس بالا هم بهره گرفت.

آربیتراژ

آخرین استراتژی معاملاتی که با معاملات فرکانس بالا ترکیب می‌شود، معاملات آربیتراژ است. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، آربیتراژ در واقع سود گرفتن از یک دارایی با دو قیمت متفاوت است. شما زمانی که به صورت دستی معاملات را انجام می‌دهید، به احتمال زیاد بسیاری از فرصت‌های آربیتراژ را از دست می‌دهید. ولی زمانی که این استراتژی با معاملات فرکانس بالا ترکیب شود، به راحتی می‌توانید از کوچک‌ترین زمان‌هایی که فرصت آربیتراژ در آن‌ها ایجاد می‌شود، استفاده کنید.

آربیتراژ با معامله فرکانس بالا

پیش‌نیازهای استفاده از معاملات HFT

برای بهره گیری از معاملات فرکانس بالا، شما باید تجربه و مهارت بالایی داشته باشید. چرا که معامله‌گران HFT نیاز به سرعت عمل بالا همراه با تجربیات و آگاهی فراوان دارند. شما زمانی که از HFT برای معاملات خود استفاده می‌کنید، باید بتوانیم به خوبی بازار را تحلیل کنید. پس یکی از پیش نیازهای این روش، آگاهی نسبت به تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال است. همچنین، برای استفاده از این متد معاملاتی در استراتژی‌هایتان، داشتن مهارت در این تحلیل‌ها نیز لازم و کارآمد است.

شما تجربه‌ای در زمینه معامله فرکانس بالا داشته‌اید؟ چه ابزاری را برای این کار پیشنهاد می‌دهید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۳ / ۵. مجموع آرا: ۴

منبع
investopedia.com
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سعید کاتبی
سعید کاتبی
1 ماه قبل

سلام.ممنون از مطالب شما.اینجانب تلاش زیادی کرده ام تا از اینترنت در باره مشخصات و قیمت تجهیزات و کامپیوتر های مورد استفاده در معاملات های فرکانس بدست بیاورم. ولی موفق نشده ام.لطفا در این مورد راهنمایی بفرمایید.

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  سعید کاتبی

سلام
متاسفانه متوجه منظور شما از تجهیزات مورد نیاز برای معاملات فرکانس بالا نشدیم.

دکمه بازگشت به بالا