سرمایه گذاریمقالات ارز دیجیتال

تحلیل آیوتا؛ بررسی و پیش بینی آینده ارز دیجیتال IOTA

آیا به عنوان فردی که در زمینه ارزهای دیجیتال و خرید و فروش آن‌ها فعالیت می‌کند با ارز دیجیتال آیوتا آشنا هستید؟ هدف اصلی پروژه آیوتا انجام پرداخت‌ها و تراکنش‌های بسیار کوچک با سرعت بالا و بدون کارمزد است. در واقع ارز دیجیتال آیوتا با هدف جایگزین شدن در سیستم مالی سنتی و پول فیزیکی شروع به کار کرد. شما به عنوان یک تریدر حرفه‌ای، باید قبل از سرمایه گذاری به تحلیل آیوتا از جنبه‌های مختلف بپردازید.

پیش بینی آینده آیوتا و قیمت آن در سال‌های آینده جزو نتیجه‌های مفیدی است که در روند تحلیل آیوتا به دست می‌آورید. فراموش نکنید که بازار ارزهای دیجیتال همان‌طور که سوددهی بسیار بالایی دارد، ممکن است خسارت‌های مالی زیادی هم به همراه داشته باشد. این شما هستید که با هوش و ذکاوت خود باید شرایط موجود را تحلیل و بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید. در ادامه این مطلب به تحلیل ارز آیوتا می‌پردازیم.

آیوتا چیست؟

آیوتا (IOTA) نوعی ارز دیجیتال نسل سومی از نوع متن باز است که در آن از فناوری دفتر کل توزیع شده استفاده می‌شود. برخلاف بسیاری از رمز ارزهای موجود، ارز دیجیتال آیوتا بر مبنای بلاکچین نبوده و در عوض برای انجام تراکنش‌ها از تکنولوژی مخصوص خود با نام تنگل (Tangle) استفاده می‌کند. این تکنولوژی گراف جهت‌دار غیر مدور (DAG) نسبت به بلاکچین عملکرد متفاوتی را از خود ارائه می‌دهد.

آیوتا ارز دیجیتالی از نسل سوم و منبع باز

برای تحلیل آیوتا ابتدا باید درک درستی از مفهوم آن داشته باشید. این ارز دیجیتال که بر عرضه ارتباطات امن و پرداخت در عرصه اینترنت متمرکز است، امروزه توانسته جایگاه خوبی را در بازار رمز ارزها به دست آورد. مقیاس پذیری بالا، غیر متمرکز بودن و کارمزد کم برای تراکنش‌ها جزو بهترین ویژگی‌های این ارز دیجیتال است. در واقع اگر از اندازه و ارزش تراکنش صرف نظر کنیم، معاملات آیوتا کاملاً رایگان و بدون کارمزد انجام می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با این ارز مقاله آیوتا چیست؟ را بخوانید!

ارز دیجیتال رمزنگاری شده IOTA زیر نظر بنیاد آیوتا است. این بنیاد غیر دولتی با هدف نگهداری و توسعه تکنولوژی ایجاد شده است. در ضمن تمام توسعه دهندگان بدون نیاز به لایسنس می‌توانند در این بنیاد فعالیت کنند. نکته مهم دیگری که درباره این بنیاد وجود دارد این است که عضو اتحادیه اینترنت اشیا (IOT) است. ارز دیجیتال آیوتا در سال ۲۰۲۰ با مارکت کپ حدوداً یک میلیارد دلاری، توانست رتبه ۲۳ را برای خود کسب کند.

تحلیل آیوتا از نوع فاندامنتال

افرادی که به شکل حرفه‌ای در بازار ارز دیجیتال آیوتا فعالیت می‌کنند، تحلیل آیوتا را جزو جدا نشدنی فعالیت‌های خود می‌دانند. تحلیل فاندامنتال روشی تخصصی و کامل برای تحلیل و بررسی آینده آیوتا است. در این روش ارزش یک دارایی با توجه به عوامل مختلف تأثیرگذار روی آن ارزیابی می‌شود. برای اینکه بتوانید یک ارز دیجیتال را به روش فاندامنتال تحلیل کنید، باید تخصص، دانش و اطلاعات کافی درباره آن رمز ارز داشته باشید.

تحلیل آیوتا بر اساس عوامل تاثیر گذار روی ارزش آن

این تحلیل برای بسیاری از تحلیلگران حرفه‌ای هم ممکن است کار سخت و پیچیده‌ای باشد. زیرا برای تحلیل آیوتا به روشی درست، باید توانایی بازی با ارقام سنگین و پیچیده و تحلیل عوامل تأثیرگذار روی آن‌ها در فرد تحلیل‌گر وجود داشته باشد. اما به هر حال انجام آن برای داشتن معاملاتی درست و کسب سود در بازار امری واجب است. در ادامه به بررسی این عوامل مؤثر در ارز آیوتا می‌پردازیم تا بتوانید تحلیل آیوتا به روش فاندامنتال را به شکلی درست انجام دهید.

ارزش کل بازار

ارز دیجیتال آیوتا در ابتدا شروع پرقدرتی داشت. اما نتوانست با فعالیت‌های روبه‌جلو و تأثیرگذار جایگاه خوب خود را تثبیت کند. بدین ترتیب پس از یک تا دو سال از شروع کار خود از جایگاه نهم به جایگاه نوزدهم رسید.

در حین تحلیل آیوتا، اگر نگاهی کلی به بازار رمز ارزها داشته باشیم، متوجه می‌شویم که اکثر ارزهای دیجیتالی که از آیوتا پیشی گرفته‌اند، ارزهایی بر پایه بلاکچین اتریوم بودند که با رشد و پیشرفتشان موفق شدند بلاکچین انحصاری خود را داشته باشند. پس می‌توان این گونه نتیجه گرفت که پروژه‌هایی که ارائه دهنده برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند هستند، بیشتر از ارزهای دیگر مورد قبول واقع می‌شوند.

احتمالاً یکی از مهم‌ترین دلایل محبوب نبودن آیوتا و سقوطش، کاربرد آن است. از آنجایی که این پروژه برای استفاده در اینترنت اشیا طراحی شده و این صنعت هنوز گسترش نیافته است، کاربردهای اصلی آیوتا هم نتوانسته به خوبی شکوفا شود.

قیمت آیوتا و ارزش کلی بازار

اخبار و اتفاق‌های تاثیر گذار روی ارزش رمز ارز آیوتا

در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال یک اصل کلی وجود دارد که می‌گوید، الگوهای قیمتی تمایل دارند که خود را در بازه‌های زمانی مختلف تکرار کنند. برای این که در تحلیل آیوتا از نوع فاندامنتال از این اصل استفاده کنید، باید تمام اخبار، اتفاق‌ها و شایعات مختلفی که روی ارزش این ارز دیجیتال تأثیر داشتند را بررسی کنید تا بتوانید پیش بینی قیمت آیوتا را انجام دهید.

یکی از این اتفاق‌ها، انتشار خبر ارائه کیف پول ترینیتی (Trinity) به عنوان کیف پول انحصاری آیوتا بود. زمانی که والت ترینیتی به عنوان بهترین کیف پول آیوتا منتشر شد در همان روز اول ۱۶۰ هزار نسخه از آن دانلود شد. حجم معاملاتی که به وسیله این کیف پول انجام شد هم چیزی حدود ۱/۸ میلیارد دلار بود. جالب است بدانید که این اتفاق نه تنها باعث افزایش قیمت آیوتا نشد، بلکه ارزش آن را کاهش داد. اما ۳ روز قبل از عرضه این کیف پول، زمانی که خبر انتشار نسخه بتای کیف پول آیوتا منتشر شده بود، این رمز ارز رشدی ۱۶/۵ درصدی داشت.

اتفاق تاثیر گذار دیگری که در روند تحلیل آیوتا باید به آن توجه کرد، گام مهمی بود که بنیاد آیوتا در تاریخ ۲۹ می ۲۰۱۹ برداشت. آیوتا در این تاریخ طرح‌هایی برای حذف هماهنگ کننده‌ها و در راستای غیرمتمرکز کردن تراکنش‌ها ارائه داد و برای مدتی آن‌ها را به عنوان تست و به شکل امتحانی اجرا کرد.

اخبار تاثیرگذار بر قیمت و تحلیل آیوتا

از آنجایی که یکی از مهم‌ترین چالش‌های ارز دیجیتال آیوتا، موضوع متمرکز بودن تراکنش‌ها در آن بود، این خبر تبدیل به پله‌ای برای صعود ارزش این رمز ارز شد. قیمت آن پس از این اتفاق، ۱۸ درصد افزایش پیدا کرد. تحلیل گران در روند پیش بینی آینده آیوتا اعتقاد دارند که اجرا شدن این طرح به شکل دائمی می‌تواند تأثیر زیادی روی قیمت آیوتا داشته باشد.

حجم معاملات

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در قیمت آیوتا، حجم معاملات آن است. برای تحلیل آیوتا باید این مورد را هم به شکل مجزا بررسی کنیم. بر اساس تاریخچه حجم معاملات روزانه آیوتا می‌توان ناحیه جمع‌آوری (accumulation) را تشخیص داد. برای مثال فرض کنید در چند روز متوالی، میزان حجم معاملات ۲۴ ساعته افزایش پیدا کند اما مارکت کپ و ارزش نهایی آیوتا تغییر زیادی نداشته باشد. در این صورت می‌توانید انتظار داشته باشید که آینده آیوتا روشن است و قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

حال اگر هم‌زمان با این اتفاق، خبر یا شایعه‌ای درباره این ارز دیجیتال پخش شود، ممکن است احتمال درستی پیش بینی قیمت آیوتا افزایش پیدا کند. در این صورت می‌توانید با ریسک کمتری سرمایه گذاری کنید. البته باید توجه داشته باشید که این حجم معاملات انجام شده‌ای که در صرافی‌ها انجام شده است، تنها بخشی از تراکنش‌های کلی شبکه آیوتا است. برای تحلیل آیوتا به شکل مطمئن‌تر و پیش بینی قیمت آن، باید تراکنش‌های انجام شده در تنگل یا شبکه آیوتا را هم بررسی کنید.

بررسی حجم معاملات هنگام تحلیل آیوتا

تراکنش‌های انجام شده در شبکه کلی آیوتا

ارزش تراکنش‌هایی که در شبکه یک ارز دیجیتال انجام می‌شود، فعالیت کاربران آن را بهتر نشان می‌دهد. در نتیجه باید ارزش تراکنش‌های ثبت شده در شبکه آیوتا هم بررسی شود. ضمن اینکه این اطلاعات بسیار معتبرتر از اطلاعات ارائه شده توسط صرافی‌های مختلف است. زیرا امکان جعلی بودن آن وجود ندارد. در صورتی که درصد قابل توجهی از معاملات و تراکنش‌های ثبت شده در صرافی‌های مختلف، جعلی و نامعتبر است.

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI

یکی دیگر از عواملی که در روند تحلیل آیوتا باید مورد بررسی قرار بگیرد، نرخ بازگشت سرمایه یا پارامتر ROI است. این پارامتر میزان رشد ارزش یک رمز ارز را از ابتدای کار تا زمان بررسی نشان می‌دهد. از آنجایی که آیوتا در حال حاضر شرایط مطلوبی در بازار ندارد و کمترین مقدار حجم سرمایه و قیمت را دارد، نرخ بازگشت سرمایه هم در آن پایین خواهد بود.

خوب است بدانید که در حال حاضر، نرخ بازگشت سرمایه برای رمز ارز آیوتا ۵۵- درصد است. منفی بودن رقم این پارامتر گویای این است که اگر در سال ۲۰۱۷ اقدام به خرید این ارز می‌کردیم، الان چیزی حدود ۵۰٪ درصد ضرر کرده بودیم.

نرخ بازگشت سرمایه در آیوتا

این موضوع از زاویه‌ای دیگر می‌تواند جالب‌تر باشد. به این صورت که اگر در ژوئن ۲۰۱۷ به  ارزش یک میلیون تومان روی رمز ارز آیوتا سرمایه گذاری کرده بودید و در دسامبر همان سال آن را فروخته بودید، اکنون سرمایه شما ۱۰ برابر بود. به عبارتی می‌توان گفت ده برابر شدن سرمایه تنها در شش ماه!

تیم اجرایی و فنی شبکه آیوتا

یکی دیگر از عوامل مهمی که در تحلیل آیوتا به روش فاندامنتال در نظر گرفته می‌شود، تیم سازنده، توسعه دهنده و پشتیبان یک شبکه است. تمام افرادی که در تیم آیوتا کار می‌کنند، فارغ‌التحصیل یا دانشجوی مقطع دکتری از بهترین دانشگاه‌های جهان هستند که سابقه درخشانی در حوزه کاری خود دارند. اصلی‌ترین اعضای پروژه آیوتا این افراد هستند:

  • دیوید سانستیبو (David Sønstebø):بنیان‌گذار و یکی از رؤسای هیئت مدیره پروژه آیوتا
  • دومینیک شینر (Dominik Schiener): بنیان‌گذار و یکی از رؤسای هیئت مدیره پروژه آیوتا
  • پروفسور سرگئی پاپاو (Professor Serguei Popov): بنیان‌گذار و عضو هیئت مدیره پروژه آیوتا
  • مجید نخجیری: مشاور این پروژه در حوزه امنیت کلیدهای عمومی

شاخص فاندامنتال یا مؤلفه FCAS چیست؟

هنگام تحلیل آیوتا ابزارهای مختلفی وجود دارند که به تحلیل گران و سرمایه گذاران کمک می‌کنند تا تحلیل درست‌تری از این رمز ارز داشته باشند. مؤلفه FCAS یکی از این ابزارها است. اگر عبارت Fundamental Crypto Asset Score را مخفف کنیم به مؤلفه FCAS می‌رسیم.

تحلیل فاندامنتال، ابزاری برای تحلیل ارز آیوتا

این عبارت در لغت به معنای امتیاز بنیادین اموال دیجیتال است. این مؤلفه وضعیت یک رمز ارز را از نظر فاندامنتال نشان می‌دهد. اصول مهمی که در این امتیازدهی مورد توجه قرار می‌گیرد به تفکیک شامل سه مورد زیر است:

  • فعالیت کاربر (user activity)
  • رفتار توسعه دهنده (developer behavior)
  • بلوغ بازار (market maturity)

درجه بندی‌های مؤلفه FCAS در بازه اعدادی ۰ تا ۱۰۰۰ است. عدد ۰ نشان دهنده بدترین و عدد ۱۰۰۰ نشان دهنده بهترین عملکرد برای یک رمز ارز است.

تحلیل آیوتا از نوع تکنیکال

اگر به عنوان فردی فعال در بازار ارز دیجیتال مشغول به کار هستید، احتمالاً می‌دانید که برای داشتن فعالیتی اصولی و روبه‌رشد، باید توانایی تحلیل ارزهای دیجیتال را داشته باشید. یکی از ابزارهای متعددی که تریدرها از آن استفاده می‌کنند، تحلیل تکنیکال یک ارز دیجیتال است. در تحلیل آیوتا از این روش به بررسی تاریخچه و سوابق آن می‌پردازید. همچنین باید نمودارهای قیمت و حجم معاملات آن را بررسی کنید.

اما مهم‌ترین چیزی که برای تحلیل آیوتا از نوع تکنیکال آن لازم است این است که از ایده‌های محوری تئوری Dow شناختی کامل داشته باشید. علاوه بر این لازم است تا از روند صعودی و نزولی بازار مطلع باشید. حال در ادامه به بررسی تاریخچه این رمز ارز می‌پردازیم تا بتوانیم تحلیل تکنیکال درستی از آن داشته باشیم.

تحلیل تکنیکال آیوتا و توجه به تاریخچه آن

بررسی تاریخچه و تحلیل آیوتا با روش تکنیکال

اولین باری که ارز دیجیتال آیوتا فوران کرد، سال ۲۰۱۷ بود. در واقع این آلت کوین با وعده‌های درخشانی که می‌داد توانست در آن سال به اوج برسد. اما یک سال بعد، تمام روند صعودی خود را برعکس و به سمت پایین طی کرد و اصطلاحاً فرو ریخت. در آن تاریخ هر توکن از این ارز دیجیتال ۰٫۲۷ دلار ارزش داشت.

سال‌های پرتنش ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸

نکته مهمی که وجود دارد این است که این ارز در همان ابتدا به مقدار ۲ میلیارد و ۷۷۹ میلیون واحد عرضه شد. از آنجایی که آیوتا قابل استخراج نیست، امکان افزایش آن هم وجود ندارد. از طرف دیگر برای تحلیل آیوتا از نوع تکنیکال، باید پیشینه قیمت آن در سال‌های گذشته بررسی شود. به همین دلیل است که قصد داریم قیمت آن را در سال‌های گذشته بررسی کنیم.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، روند صعودی ارز دیجیتال آیوتا تا انتهای سال ۲۰۱۷ ادامه داشت و تا ارزش ۵٫۷۹ دلار هم بالا رفت. جالب است بدانید که مهم‌ترین چیزی که باعث این افزایش قیمت می‌شد، انتشار اخبار شراکت‌های مختلف شرکت آیوتا بود. اما در سال ۲۰۱۸ این ارز دیجیتال چنان سقوطی را تجربه کرد که قیمت آن به چیزی کمتر از حالت اولیه تغییر کرد. قیمت آیوتا در آن سال چیزی حدود ۹۰ درصد کاهش پیدا کرد.

سال ۲۰۱۹  تا کنون

تحلیل آیوتا از نوع تکنیکال نشان می‌دهد که قیمت این رمز ارز در سال ۲۰۱۹ رشد دو برابری داشته است. در واقع قیمت آیوتا در آن سال چیزی حدود ۰٫۵ دلار بود. اما در اواخر سال ۲۰۱۹، دوباره شاهد روندی نزولی در قیمت این رمز ارز بودیم که طی آن توانست قیمت ۰٫۱۴ دلاری را هم تجربه کند. البته خوشبختانه این کاهش قیمت توانست به پتانسیل رشد ارز دیجیتال آیوتا آسیبی وارد کند.

ارز دیجیتال آیوتا تا انتهای سال ۲۰۲۰ تقریباً حالت ثابتی داشت. اما در ابتدای سال ۲۰۲۱ روند صعودی خوبی را در پیش گرفت و در این رشد صعودی توانست ارزشی معادل ۱٫۵ دلار پیدا کند. البته این افزایش قیمت تا حدودی هم تحت تأثیر اوج گیری کلی بازار رمز ارزها بود. پیش بینی‌های بلند مدتی که از آینده این ارز دیجیتال توسط افراد متخصص ارائه شده است، گویای رشد و پیشرفت آن در سال‌های آینده است.

روش استفاده از نمودار عقربه‌ای برای تحلیل آیوتا

این نمودار عقربه‌ای به شکلی طراحی شده است که کار تریدرها را هنگام تحلیل تکنیکال آسان می‌کند. برای تحلیل آیوتا می‌توانید از این نمودار عقربه‌ای استفاده کنید. به این صورت که ابتدا بازه زمانی مورد نظر خود را انتخاب کنید. این بازه می‌تواند یک دقیقه‌ای، یک ساعته یا یک‌ماهه باشد. پس از آن می‌توانید نتیجه تحلیل تکنیکال را روی نمودار مشاهده کنید. این نتیجه ۵ حالت کلی دارد که به تفکیک شامل موارد زیر است:

  • Buy (پیشنهاد خرید)
  • Sell (پیشنهاد فروش)
  • Neutral (پیشنهاد نگهداری)
  • Strong Buy (پیشنهاد شدید به خرید)
  • Strong Sell (پیشنهاد شدید به فروش)

برای اینکه بهتر متوجه طرز کار این نمودار تحلیل تکنیکال شوید مثالی برای شما درخصوص تحلیل آیوتا مطرح می‌کنیم.

فرض کنید برای تحلیل آیوتا بازه زمانی یک روزه را انتخاب کردید و نتیجه تحلیل برای شما buy باشد. در این صورت باید متوجه شوید که از نظر اندیکاتورهای تکنیکال، ارزش آیوتا در ۲۴ ساعت آینده افزایش می‌یابد. پس پیشنهاد این تحلیل برای شما خرید این رمز ارز است.

آیوتا؛ آیا می‌توان به آینده آن امید داشت؟

درست است که پس از تحلیل آیوتا، بررسی تاریخچه و مشاهده وضعیت کنونی آن با نتیجه مطلوب و مثبتی روبه‌رو نمی‌شویم، اما هنوز هم این پروژه نسل سومی، یکی از آینده‌دارترین پروژه‌های بازار ارز دیجیتال است.

عوامل مختلفی مثل ظهور پروژه‌های قوی با پتانسیل بالا مانند آیوتکس و رقابت با آیوتا، رشد پلتفرم‌های ارائه دهنده برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند و کند بودن روند رشد فنی پروژه آیوتا باعث شد تا این ارز دیجیتال سقوطی سهمگین را تجربه کند.

اما از طرف دیگر نباید فراموش کنید که پروژه آیوتا سابقه‌ای درخشان در زمینه کاری خود دارد و توانسته مشارکت‌های مؤثری با شرکت‌های بزرگی مثل تسلا، مایکروسافت و… برقرار کند. این موارد باعث شده تا در انتهای تحلیل آیوتا به این نتیجه برسیم که این ارز دیجیتال به این زودی‌ها قصد خارج شدن از میدان رقابت را ندارد و آینده‌ای روشن را پیش رو خواهد داشت.

سؤالات متداول

ارز آیوتا چیست؟

آیوتا (IOTA) نوعی ارز دیجیتال نسل سومی از نوع متن باز است که در آن از فناوری دفتر کل توزیع شده استفاده می‌شود و برای انجام تراکنش‌ها از تکنولوژی گراف جهت‌دار غیر مدور (DAG) استفاده می‌کند.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال روشی تخصصی و کامل برای تحلیل آیوتا یا دیگر ارزهای دیجیتال است که در آن ارزش یک دارایی با توجه به عوامل مختلف تأثیرگذار روی آن ارزیابی می‌شود.

پس از تحلیل آیوتا، آینده آن چگونه پیش بینی می‌شود؟

این ارز دیجیتال برخلاف کم و کاستی‌هایی که در حال حاضر دارد به دلیل داشتن سابقه‌ای درخشان در زمینه کاری خود و مشارکت‌های مؤثر با شرکت‌های بزرگی مثل تسلا و مایکروسافت، آینده‌ای روشن را پیش رو خواهد داشت.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا