اخبار آلت کوین هااخبار بیت کوین

چقدر به آلت سیزن نزدیک شده‌ایم؟ داده‌های آنچین و تکنیکال پاسخ می‌دهند

دامیننس بیت کوین همچنان در سطح ۵۲ درصد قرار دارد، اما داده‌های تکنیکال و آنچین نشان می‌دهند که آلت سیزن بیش از پیش به ما نزدیک شده است.

به گزارش والکس و به نقل از cointelegraph، بیت کوین در تاریخ ۲۰ فوریه (۱ اسفند) اصلاحی را تجربه کرد و از بالاترین قیمت روزانه خود یعنی ۵۳،۰۱۹ دلار با ۴ درصد ریزش به کف ۵۰،۸۱۲ دلاری رسید. بیت کوین حالا ممکن است تمام سودهای هفت روز گذشته خود را از بین ببرد.

این پولبک باعث شد تا معامله‌گران وضعیت کلی بازار کریپتو را مجدداً ارزیابی کنند و حدس و گمان‌ها در مورد اینکه آیا فصل آلت کوین‌ها (آلت سیزن) آغاز شده یا خیر، بیش از پیش تقویت شود.

نمودار روزانه BTC/USD
نمودار روزانه BTC/USD

چه چیزی پشت پولبک قیمت بیت کوین نهفته است؟

معامله گران و تحلیلگران بازار بر این باورند که سقوط فعلی قیمت بیت کوین بخشی از چرخه ۵ مرحله‌ای هاوینگ (Halving) این دارایی دیجیتال است. این یعنی بیت کوین می‌تواند پیش از ورود به یک روند صعودی سهمی‌وار (پارابولیک) در پی هاوینگ، یک عقب‌گرد یا اصلاحی را تجربه کند.

Rekt Capital، تریدر و تحلیلگر بازار کریپتو نمودار زیر را طی پستی در تاریخ ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) در حساب X خود به اشتراک گذاشت و گفت که بیت‌ کوین پیش از آغاز روند صعودی خود، هنوز یک اصلاح قبل از هاوینگ را پیش رو دارد.

۴ فاز هاوینگ بیت کوین
۴ فاز هاوینگ بیت کوین

Sjuul، تحلیلگر مستقل بازار خاطرنشان کرد که فاندینگ ریت (Funding Rate) معامله‌گران بیت کوین در سطح بالایی قرار دارد. او به معامله‌گران هشدار داد که انتظار اصلاح در بازار کریپتو را داشته باشند.

او گفت:

به نظر من، این همان فرصت برای خرید در کف است که همه ما به دنبال آن بودیم.

شرکت ارائه‌دهنده داده‌های بازار سنتیمنت (Santiment) افزود که حرکات‌ قابل‌توجه «معامله‌گران میان‌رده اغلب به‌عنوان سیگنال‌های بسیار خوبی برای برداشت سود از بازار و «خرید در کف» عمل می‌کنند.

سنتیمنت گفت:

طی ۲ هفته گذشته، هولدرهای استیبل کوین با ۱۰ تا ۱۰۰ هزار دلار سرمایه، ۴۴/۳ میلیون دلار در قالب تتر (USDT) به دارایی‌های خود اضافه کرده‌اند.

این امر نشان می‌دهد که آنها خود را برای خرید در کف بازار در صورت پولبک قیمت آماده می‌کنند.

کسانی که ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار USDC و USDT هولد می‌کنند
کسانی که ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار USDC و USDT هولد می‌کنند

بیت کوین در مقابل آلت کوین‌ها

آلت کوین‌ها طی ۱۲ ماه گذشته عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند و رشد دو تا سه رقمی را به ثبت رسانده‌اند. حتی عملکرد برخی از آن‌ها نسبت به بیت کوین هم بهتر بوده و در تایم فریم‌های کوتاه‌تر برجسته شده‌اند.

بر اساس داده‌های CoinMarketCap، بیت کوین طی ۱۲ ماه گذشته ۱۰۷ درصد رشد کرده است. اما از طرف دیگر، سولانا (SOL) ۳۰۸ درصد، اوالانچ (AVAX) ۸۰ درصد و چین لینک (LINK) ۱۳۶ درصد در بازه زمانی مشابه افزایش قیمت داشته‌اند.

با استناد بر آخرین داده‌های به دست آمده از شرکت تجزیه و تحلیل آنچین گلس نود (Glassnode)، در حالی که «بیت کوین و اتریوم از ابتدای سال جاری تا به امروز (YTD) با به ترتیب ۱۷/۶ و ۱۸/۲ درصد افزایش ارزش بازار پیشتاز بوده‌اند، اما عملکرد سالانه بیت‌ کوین از کل مارکت کپ آلت‌ کوین‌ها پیشی گرفته است.

آلیس کوهن (Alice Kohn)، تحلیلگر گلس‌ نود، گفت:

کل بازار آلت‌ کوین‌ها عملکرد یکسانی را تجربه نکرده و رشد YTD مارکت کپ آن‌ کمتر از نیمی از افزایش مارکت کپ بیت کوین و اتریوم بوده است.
عملکرد YTD بیت کوین در مقابل آلت کوین‌ها
عملکرد YTD بیت کوین در مقابل آلت کوین‌ها

گلس‌ نود خاطرنشان می‌کند که اگرچه اتر پس از تایید صندوق‌های ETF‌ بیت‌ کوین در ماه ژانویه (دی)‌ عملکرد بهتری را از BTC به ثبت رساند، اما از لحاظ رشد مارکت کپ در تاریخ ۸ فوریه (۱۹ بهمن) از بیت‌ کوین عقب ماند.

طبق گفته گلس‌ نود، عملکرد دارایی‌های دیجیتال را نیز می‌توان با استفاده از ارزش تحقق‌یافته (Realized Cap) برای هر بخش ردیابی کرد. ارزش تحقق‌یافته معیاری است که «پایه قیمت تمام شده (ارزش مبنا) برای انتقال آنچین تمامی کوین‌ها را جمع‌آوری و اندازه‌گیری می‌کند».

گلس‌ نود خاطرنشان می‌کند که بیت‌ کوین با افزودن تقریباً ۲۰ میلیارد دلار سرمایه به مارکت کپ خود در ماه برتری قابل‌توجهی نسبت به سایر ارزها دارد. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، دامیننس بیت کوین با «افزایش ۱۰۰۰ درصدی مارکت کپ نسبی» از اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) به رشد خود ادامه داده است.

ارزش تحقق‌یافته بازار و تغییرات بعدی مارکت کپ
ارزش تحقق‌یافته بازار و تغییرات بعدی مارکت کپ

در این گزارش آمده است:

سرمایه گذاران در انتقال پول خود به ارزهای دیجیتال جایگزین (آلت کوین) در مقایسه با جابجایی سرمایه بین ارزهای اصلی دقت بیشتری دارند. به نظر می‌رسد این الگو دوباره در حال تکرار است. بیت کوین با در اختیار داشتن بیش از ۵۲ درصد از کل مارکت کپ دارایی‌های دیجیتال همچنان پیشتاز است.

چقدر به آلت سیزن نزدیک هستیم؟

در تاریخ ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن)، Stockmoney Lizards، تحلیلگر مستقل، به دنبال‌کنندگان خود در پلتفرم رسانه اجتماعی X گفت که معتقد است «قیمت بسیاری از آلت کوین‌ها در آلت سیزن آتی سر به فلک می‌کشد.»

این تحلیلگر نموداری را به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد مارکت کپ آلت‌ کوین‌ها در بالاتر از یک منطقه حمایتی مهم قرار دارد و وارد یک بول ران شبیه به رشد ۱۰ برابری آن در سال ۲۰۲۱ شده است.

او گفت:

ما به آلت سیزن نزدیک هستیم.
نمودار مارکت کپ آلت کوین‌ها
نمودار مارکت کپ آلت کوین‌ها

حتی با وجود اینکه نشانه‌هایی از آغاز فصل آلت کوین‌ها دیده می‌شود، اما ممکن است هنوز برای تایید آلت سیزن خیلی زود باشد. اندیکاتور altseason گلس‌ نود از اکتبر سال گذشته (مهر ۱۴۰۲) مومنتوم مثبتی داشته است. رشد این اندیکاتور با افزایش فشار فروش معامله‌گران در پی تایید صندوق ETF بیت‌ کوین در ماه ژانویه متوقف شد، اما روند صعودی خود را در تاریخ ۴ فوریه (۱۵ بهمن) از سر گرفت.

اندیکاتور آلت سیزن گلس نود
اندیکاتور آلت سیزن گلس نود

جالب اینجاست که این اندیکاتور از آن زمان تاکنون مثبت بوده و این بدان معناست که بازار اکنون در حالت ریسک‌پذیری قرار دارد و نشان‌دهنده اعتماد سرمایه‌گذاران به آلت کوین‌ها در شرایط فعلی است.

داده‌های Blockchain Center نشان می‌دهند که تنها ۵۹ درصد از ۵۰ آلت کوین‌های برتر در ۹۰ روزه گذشته عملکرد بهتری نسبت به بیت کوین داشته‌اند. اگرچه این شاخص در چند روز گذشته افزایش یافته، اما هنوز برای آغاز آلت سیزن کافی نیست. برای آغاز فصل جدید آلت کوین‌ها، این عدد باید بالاتر از ۷۵ درصد باشد.

شاخص آلت سیزن
شاخص آلت سیزن

گلس‌ نود در آخر نتیجه‌گیری کرد:

شاخص آلت کوین ما نشان می‌دهد که بازار آلت کوین‌ها باثبات‌تر می‌شود و ممکن است رشد آن ادامه یابد، اما در حال حاضر، این رشد عمدتاً در دارایی‌های بزرگتر اتفاق می‌افتد.

این امر بدان معناست که نشانه‌هایی از شروع آلت سیزن پدیدار شده، اما احتمالاً برای تصمیم‌گیری خیلی زود باشد. نظر شما چیست؟ آیا فصل آلت کوین‌ها فرا رسیده است؟

این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچ‌گونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۲۱

علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا