web3

معرفی بهترین ترندهای وب ۳ در سال ۲۰۲۳

دنیای کریپتوکارنسی سرشار از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نوظهور است که در راستای بهبود عملکرد برنامه‌ها و پروژه‌های فعال در این حوزه در حال رشد و توسعه هستند. نسل سوم وب نیز دقیقاً در همین دسته قرار دارد و به همین دلیل تقاضا و جستجو درباره وب ۳ همچنان زیاد است. ترندهای وب ۳ در سال ۲۰۲۳ نیز به‌عنوان یکی از پرسرچ‌ترین مفاهیم این حوزه هستند که برای تسهیل فعالیت سرمایه‌گذاران در حال توسعه‌اند. به عنوان مثال، برنامه‌های مربوط به نقدینگی NFT، پلتفرم‌های بیمه ریسک، دیفای اجتماعی و… جزو نمونه‌هایی از ترندهای وب ۳ در ۲۰۲۳ محسوب می‌شوند. با ما همراه باشید تا این موارد را بررسی کنیم.

چه چیزی باعث ترند شدن یک پروژه رمزارزی می‌شود؟

علاقه سرمایه‌گذاران و مردم عادی به دنیای کریپتوکارنسی روزبه‌روز در حال افزایش بوده و همین مورد باعث شده تا هر روز پروژه‌های کاربردی و جدیدی در این صنعت مشغول به کار شوند. اما سوال اصلی اینجاست که چگونه یک ارز دیجیتال یا یک پروژه خاص در دنیای کریپتوکارنسی ترند می‌شود؟ چه چیزی باعث می‌شود تا توجه اکثر سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه کریپتو به یک موضوع خاص جلب شود؟

با یک بررسی مختصر از بهترین ترندهای وب ۳ در ۲۰۲۳ متوجه می‌شوید که هر چه یک پروژه کاربر پسندتر بوده و در رفع باگ‌ها و ایرادات پروژه‌های قبلی کوشا باشد، احتمال محبوبیت و ترند شدن آن بیشتر است. برای مثال پروژه DeBank به‌عنوان یک ردیاب ارز دیجیتال چند زنجیره‌ای وارد صنعت کریپتو شد تا کاربران برای مدیریت دارایی دیفای خود راحت‌تر باشند. طبیعتا قابلیت‌های زیاد این پروژه باعث محبوبیت آن میان کاربران خواهد شد و ممکن است به یکی از ترندهای این حوزه تبدیل شود.

ترند شدن پروژه‌های مختلف

چطور می‌توان ترندهای وب ۳ در ۲۰۲۳ را تشخیص داد؟

برای اینکه ترندهای یک حوزه خاص را تشخیص دهید، باید ابتدا نظرات فعالان و متخصصان آن زمینه را مورد بررسی قرار دهید. برای تشخیص ترندهای وب ۳ در ۲۰۲۳ می‌توان پروژه‌هایی که بیشتر از همه مورد توجه سرمایه‌گذاران و تریدرها قرار گرفته است را بررسی کنید. برنامه‌های فعال در زمینه دیفای معمولا توجه افراد بیشتری را به خود جلب کرده و اکثرا تبدیل به یک پروژه ترند می‌شوند.

علاوه بر این برای تشخیص ترندهای وب ۳ در ۲۰۲۳ کافی است یک جستجوی کوتاه در فضای مجازی و سایت‌های خبری و آموزشی فعال در این زمینه داشته باشید. معمولا سوژه‌هایی که بیشتر از همه مورد بحث قرار گرفته و تیترهای خبری بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند، می‌توانند یکی از ترندهای این حوزه باشند. به طور کلی ترند شدن یک سوژه به این معنا است که افراد و گروه‌های زیادی درباره آن صحبت کرده و از خدمات آن استفاده کنند.

ترندهای وب ۳ در ۲۰۲۳

به طور کلی نسل سوم وب و متاورس در دو سال گذشته از جمله موضوعات داغ و مورد توجه بودند و پروژه‌های مربوط به این حوزه نیز به همین واسطه با رشد خیلی خوبی همراه بوده است. نسل سوم وب که تحت عنوان وب ۳ شناخته می‌شود، نسخه کارآمدتر و پیشرفته‌تری از اینترنت است. وب ۳ به کاربران اجازه می‌دهد که به شکل اختصاصی‌تر و هوشمندتری به اینترنت دسترسی داشته باشند. در این سیستم، اطلاعات از طریق تکنولوژی هوش مصنوعی و گرافیک سه بعدی پردازش شده و تعامل بیشتری با کاربران خود خواهد داشت.

فناوری وب ۳ موضوع جدیدی نیست. این فناوری و کاربرد آن در دنیای کریپتو اولین بار توسط یکی از بنیان گذاران بلاکچین اتریوم، یعنی گوین وود (Gavin Wood) مطرح شد. اما اوج محبوبیت آن به سال ۲۰۲۱ بازمی‌گردد. حال، نکته جالب این است که با تمام فراز و نشیب‌هایی که وب ۳ و پروژه‌های مرتبط با آن داشته‌اند، هنوز هم به عنوان یکی از پرسرچ‌ترین موضوعات شناخته می‌شوند. به همین دلیل است که پروژه‌های متعددی را می‌توان به عنوان ترندهای وب ۳ در ۲۰۲۳ معرفی کرد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

ترندهای وب ۳ در سال ۲۰۲۳

بیمه ریسک رمزارزها و دیفای

در این که دنیای ارزهای دیجیتال فضایی پرریسک و پرخطر است، شکی نیست! هر چقدر هم که حرفه‌ای و متخصص باشید، باز هم خطراتی مثل کلاهبرداری، هک شدن، راگ پول و… در کمین شما و سرمایه‌تان خواهد بود. فعالیت‌هایی مثل خرید بیت کوین، مبادله ارزهای دیجیتال ارزشمند، استیکینگ و… هر کدام به نوعی با مقداری ریسک همراه است. به همین دلیل است که استفاده از بیمه برای سرمایه‌گذاران این حوزه کاربرد فراوانی داشته و ریسک‌ها و خطرات احتمالی را به حداقل می‌رساند.

پلتفرم‌های زیر پروژه‌هایی هستند که کیف پول ارز دیجیتال شما را بیمه کرده و به عنوان بخشی از ترندهای وب ۳ در ۲۰۲۳ شناخته می‌شوند:

  • Nexusmutual.io
  • Insurace.io
  • Neptune Mutual

این پلتفرم‌ها از والت ارزی کاربران در برابر اتفاقاتی مثل از بین رفتن وابستگی قیمت، ورشکستگی صرافی‌های متمرکز، هک شدن پروتکل‌ها و… محافظت می‌کنند. توجه داشته باشید که هزینه این بیمه‌ها با توجه به نوع و مدت پوشش آن‌ها (بین ۱۰ تا ۹۰ روز) متفاوت خواهد بود.

ابزارهای مربوط به نقدینگی NFT

یکی از چالش‌های موجود در بازار NFT، نقدینگی توکن‌های غیر مثلی است. اگر خاطرتان باشد گفتیم که یکی از دلایل ترند شدن پروژه‌ها این است که به رفع باگ‌ها و حل چالش‌های حوزه کاری خود می‌پردازند. به همین دلیل است که ابزارهای مربوط به نقدینگی NFT به عنوان یکی از ترندهای وب ۳ در ۲۰۲۳ شناخته می‌شوند.

تبدیل NFT به پول نقد کار آسانی نیست. اما پروتکل‌هایی مثل سودو سواپ (Sudoswap) به رفع این چالش پرداخته و برای موفقیت در این زمینه از راه ایجاد استخرهای خرید و فروش آنی NFT استفاده کرده است. کاربران می‌توانند با استفاده از این استخرها NFTهای خود را به دارایی‌های نقدتری مثل ارزهای دیجیتال تبدیل کنند.

برای مثال صرافی یونی سواپ (Uniswap) دو سرویس جدید تجمیع‌کننده NFT راه‌اندازی کرده است. این دو سرویس Genie و gem.xyz نام داشته و معاملات NFT را از طریق پروتکل سودو سواپ آسان‌تر می‌کند. به همین ترتیب نقدینگی بازار توکن‌های غیر مثلی به عنوان یکی از مکانیسم‌ها در فناوری وب ۳ بیشتر خواهد شد.

ظهور ابزارهای معاملاتی جدید و پیشرفته

یکی از مهم‌ترین ترندهای وب ۳ در ۲۰۲۳ به توسعه ابزارهای معاملاتی برای DEXها مربوط می‌شود. به همین واسطه صرافی‌های غیر متمرکز، کاربر پسندتر شده و در رقابت با صرافی‌های متمرکز پیروز میدان خواهند بود. حال این ابزارهای پیشرفته قرار است چه تغییری در DEXها ایجاد کنند؟

اصلی‌ترین چالش‌های کاربران صرافی‌های غیرمتمرکز مربوط به موضوعاتی مثل نقدینگی، استاپ لاس (Stop Loss) یا حد ضرر، اسلیپیج (Slippage) و… می‌شود. به همین دلیل پلتفرم‌هایی مثل هش فلو (Hashflow) با ایجاد نوآوری در مفهوم نقدینگی باعث شده‌اند تا بازارسازها بتوانند به تأمین نقدینگی مورد نیاز بپردازند. به همین ترتیب اسلیپیج معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز می‌تواند به صفر یا به مقدار اسلیپیج صرافی‌های متمرکز نزدیک شود.

ظهور برنامه‌هایی با محتوای کسب درآمد با تحرک

برنامه‌های کسب درآمد با تحرک یا Move to Earn را می‌توان به عنوان یکی از ترندهای وب ۳ در ۲۰۲۳ معرفی کرد. کاربری این برنامه‌ها به این صورت است که در ازای تحرک و ورزش به کاربران خود پاداش می‌دهد. این پاداش معمولاً شامل NFT یا ارز دیجیتال خواهد بود. یکی از این برنامه‌ها استپ اپ (Step App) نام دارد و به عنوان یکی از پروژه‌های Move-to-Earn شناخته می‌شود. یوسین بولت (Usain Bolt) به عنوان یکی از قهرمانان المپیک جذب این برنامه شده و یک قرارداد همکاری با آن امضا کرده است.

برنامه‌های دیگری که به عنوان ترندهای وب ۳ در ۲۰۲۳ در حال فعالیت هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • Rapty.app و Dansa، برنامه‌هایی برای کسب درآمد با رقص یا Dance-to-Earn
  • MetaGym برنامه‌ای برای کسب درآمد با ورزش
  • BikeN و BikeRush برنامه‌ای برای کسب درآمد با دوچرخه سواری یا Cycle-to-Earn

دیفای اجتماعی یا Social DeFi

یکی دیگر از مواردی که جزو ترندهای وب ۳ در ۲۰۲۳ شناخته می‌شود، دیفای اجتماعی یا Social DeFi است. برای توضیح این مفهوم کافی است به ناشناس بودن ذاتی ارزهای دیجیتال فکر کنید. البته به این شکل نیست که مفهومی اجتماع‌گریز داشته باشد.

وب ۳

در فناوری وب ۳ نیز آدرس‌های مختلف نشانه‌های متفاوتی دارند. این آدرس‌ها اکنون تبدیل به آدرس‌هایی پیچیده و طولانی شده‌اند. به همین دلیل است که به‌خاطر سپردن آن‌ها و برقراری ارتباط بین آدرس‌ها و اشخاص تبدیل به امری دشوار شده است. این چالش باعث شده تا شاخه جدیدی از دیفای تحت عنوان دیفای اجتماعی ایجاد شود. برنامه‌ها و پلتفرم‌های این حوزه با هدف آسان‌تر شدن تعامل و ارتباط کاربران با ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند. برای مثال پلتفرم‌هایی مثل DeBank فعالیت موثری در این زمینه دارند.

آشنایی با ترندهای وب ۳ و بررسی آن‌ها

نسل سوم وب به عنوان نسخه پیشرفته‌ای از اینترنت، یکی از برترین نوآوری‌ها در عرصه ارتباطات شناخته می‌شود. وب ۳ فناوری نسبتاً نوظهوری در دنیای ارزهای دیجیتال بوده و تا کنون پروژه‌های متعددی را پشتیبانی کرده است. فناوری نسل سوم وب هنوز در مسیر رشد و تکامل است. به همین دلیل است که ترندهای آن پس از گذشت بازه‌های زمانی کوتاه تغییر خواهد کرد.

 ترندهای وب ۳ در ۲۰۲۳ شامل مواردی مثل دیفای اجتماعی، برنامه‌های کسب درآمد با تحرک، شفافیت، NFTهای برند، ابزارهای معاملاتی برای صرافی‌های غیر متمرکز، ابزارهای نقدینگی NFT و… می‌شود. هر کدام از این موارد خود به تنهایی شامل پلتفرم‌ها و برنامه‌های مجزای زیادی می‌شود. بلاگ والکس به عنوان منبعی معتبر می‌تواند اطلاعات مفیدی را درباره هر کدام از این برنامه‌ها و پروژه‌های نوظهور در اختیارتان قرار دهد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا