مقالات ارز دیجیتال

بررسی تفاوت تتر و یو اس دی کوین ( USDC vs USDT )

در مارکت کریپتو و در میان هزاران ارز دیجیتال پرنوسان، ارزهای دیجیتالی به نام استیبل کوین وجود دارند که طراحی شده ­اند تا ارزش و قیمت ثابتی داشته باشند و درگیر نوسانات بازار نشوند.

تتر (USDT) و یو ‌اس ‌دی کوین (USDC) دو نمونه از مشهورترین استیبل کوین‌های موجود در مارکت کریپتو هستند که با پشتوانه ارز فیات ایالت متحده آمریکا و با قیمت ثابت معادل با ‍‍۱ دلار روزانه در بازار ارز دیجیتال معامله می‌­شوند. اما تفاوت یو اس دی کوین و تتر یا usdt چیست؟ برای پاسخ به این سوال، باید ابتدا با مفهوم هر یک آشنا شوید، سپس در قدم بعدی می‌توان به بررسی تفاوت تتر و یو اس دی کوین نیز پرداخت.

تتر چیست؟

ارز دیجیتال تتر با نماد اختصاری USDT را بدون شک می‌توان محبوب‌ترین استیبل کوین این روزهای بازار دانست. این ارز یک کوین مبتنی بر بلاک چین است که ارزشی ثابت یعنی ۱دلار آمریکا دارد. از می ۲۰۲۲، تتر سومین ارز دیجیتال بزرگ پس از بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) و بزرگترین استیبل کوین با ارزش بازار نزدیک به ۸۳ میلیارد دلار بوده است به نحوی که در ۵ آوریل ۲۰۲۲، USDT تتر دو سوم حجم معاملاتی صرافی‌ها را به خود اختصاص داده است.

همه چیز درباره تتر

USDT یک ارز دیجیتال متمرکز است. این بدین معنا است که صدور و ذخیره آن توسط یک بدنه مرکزی به نام شرکت تتر کنترل می‌شود. در بازار کریپتو استیبل کوین‌های غیر متمرکز فراوانی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان ارز ترا ( Terra USDT) و دای (Dai) را نام برد. برای مطالعه بیشتر در مورد این دو استیبل کوین و تفاوت آن‌ها با تتر می‌توانید به مقاله فرق تتر و ترا و مقایسه تتر و دای مراجعه کنید.

ارز دیجیتال تتر توسط شرکتی به نام iFinex در کشور هنگ کنگ، مدیریت می‌شود و مستقیما به دلار آمریکا متصل است. این شرکت مسئول تولید تتر و تولید USDT در گردش نیز هست که خود این فرآیند ارزش USDT را به طور دائمی معادل ارزش دلار آمریکا  نگه می‌دارد. در غیر این صورت یعنی زمانی که شرکت نتواند دارایی در گردش و تولید شده را مدیریت کند، دیگر هیچ تضمینی برای برابری ارزش یک USDT با  ۱دلار آمریکا نخواهد بود. بنابراین تتر به سرمایه گذاران کمک می‌کند سرمایه خود را بین بازارهای ارز دیجیتال و سیستم مالی سنتی جابه‌جا کنند و نوسانات را در نتیجه پیوند ۱ به ۱ با دلار آمریکا به حداقل برساند.

هر کدام از استیبل کوین‌ها برای ثابت نگه داشتن قیمت خود از مکانیزم‌های منحصربه‌فردی بهره می‌برند اما همه آن‌ها به یک روش کار می‌کنند. این استیبل کوین‌ها نوعی ضمانت دارند و عرضه توکن را مدیریت می‌کنند تا کوین‌‌ها با قیمت ۱ دلار، نه بیشتر و نه کمتر، معامله شوند. به عنوان مثال، تتر یا TrueUSD مفهومی برای نگهداری دلارهای واقعی است که برای توکن قابل بازخرید هستند. علاوه بر این، در ماه سپتامبر، تتر اعلام کرد که ۴۰۰ میلیون توکن را می‌سوزاند.

اما اگر به طور خلاصه بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که قیمت تتر چگونه ثابت نگه داشته می شود این است که شرکت هنگامی که افزایش تقاضا از سوی صرافی‌های ارز دیجیتال یا سایر پلتفرم‌های معاملاتی صورت گیرد، تولید توکن‌های تتر خود را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر به همان میزان دلار را در حساب‌های خود ذخیره می‌کند.

فرق دلار و تتر

نکته‌ی مهم در رابطه با تتر

پیش از آن که به بررسی تفاوت تتر و یو اس دی کوین بپردازیم اجازه دهید از یک سوء‌تفاهم رایج جلوگیری کنیم. افراد زیادی یو اس دی کوین با نماد USDC  را دلار آمریکا که نماد آن USD است اشتباه می‌گیرند و تصور می‌کنند این دو ارز یکی هستند. اگرچه USDC و USDT  هر دو قیمتی معادل با یک دلار دارند اما آن‌ها دو ارز کریپتوکارنسی هستند. USD  پول رایج آمریکا است که تفاوت زیادی با این دو دارد. مثلا فرق USDT  و USD در اصل به مقبولیت بانکی برمی‌گردد، که USDT  حتما باید در صرافی به دلار تبدیل شود تا بتوان برای پرداخت از آن استفاده کرد.

یو اس دی کوین چیست؟

یو اس دی کوین با نماد USDC یک ارز دیجیتال است که به طور کامل توسط  دلار آمریکا یا دارایی‌های دلاری مانند اوراق بهادار خزانه ایالت متحده پشتیبانی می‌شود. این توکن در سال ۲۰۱۸ و توسط یکی از معتبرترین صرافی‌های دیجیتال یعنی کوین بیس (Coinbase) و بر پایه استاندارد ERC-20 بلاک چین اتریوم ارائه شد. USDC نیز مانند تتر قیمتی ثابت و معادل یک دلار آمریکا دارد. این ارز پس از تتر در جایگاه دوم استیبل کوین‌های محبوب ایستاده و هفتمین ارز دیجیتال در لیست ارزهای محبوب و قدرتمند نیز قرار دارد.

یو اس دی کوین

ارز یو اس دی کوین پیوند ۱به ۱ با دلار آمریکا دارد و همواره این پیوند را با دلار حفظ می کند. برای این که این پیوند همیشه حفظ شود اگر شما معامله‌ای را برای خرید یک کوین با استفاده از ارز فیات آغاز کنید، آن ارز فیات به عنوان یک دلار آمریکا سپرده و ذخیره شده و USDC جدیدی تولید می‌شود. همچنین اگر یک کوین USDC را در ازای ارز فیات بفروشید، پس از بازگرداندن پول فیات به حساب بانکی شما، USDC  اصطلاحا «سوخته» خواهد شد.

تا به اینجای کار دیدیم تتر و یو اس دی کوین تفاوت چندانی با هم ندارند و نمی‌توان آن چنان این دو ارز را متمایز دانست یا یکی را به دیگری برتری داد. پس تفاوت تتر و یو اس دی کوین در کدام ویژگی‌ها است و تفاوت اصلی آن‌ها در چیست؟

مقایسه تتر و یو اس دی کوین

باید بگوییم فرق USDT  و USDC آنقدر نامحسوس است که بسیاری این دو توکن را مانند هم می‌دانند! با این وجود اگرچه شباهت‌های میان این دو استیبل کوین بسیار بیشتر از تفاوت‌های این دو است، اما باز هم این دو ارز در برخی جزئیات و ویژگی‌ها منحصربه‌فرد هستند. فرق تتر و یو اس دی کوین از جهات مختلف به شرح زیر خواهند بود:

همخوانی با ارزهای معاملاتی (trading pairs)

USDT و USDC هر دو گزینه‌های محبوبی هستند که به عنوان ارز مبنا در پروتکل‌های DeFi (مالی غیرمتمرکز) و معاملات مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک تفاوت تتر و یو اس دی کوین این است که ارز USDT حدود ۴ سال زودتر از یو اس دی کوین به بازار ارائه شده، طبیعتا سابقه حضور بیشتری دارد علاوه بر این که  تتر برای مدت طولانی‌تری پرمصرف‌ترین استیبل کوین با بیشترین حجم معاملات ثابت بوده است. اما از طرفی ارز USDC نیر از زمان معرفی تاکنون توانسته تا حد زیادی این شکاف را کاهش دهد و اکنون در بسیاری از بلاک چین‌ها، مشابه تتر در دسترس است.

تفاوت استیبل کوین تتر و یو اس دی کوین

امنیت و شفافیت

 یک تفاوت تتر و یو اس دی کوین که بسیار مهم است، مسئله امنیت و شفافیت روند کاری این دو پروژه به حساب می‌آید. همانطور که می‌دانید در مارکت کریپتو پروژه‌های زیادی وجود دارد که علی رغم مارکت کپ گسترده به دلیل کلاه‌برداری پروژه کنسل شده و سرمایه افراد از بین رفته است. به همین دلیل بررسی پیشینه ارزها و همچنین فعالیت‌های مالی آن اخیرا بسیار مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته است.

 در همین راستا شرکت تتر به تازگی هشداری را در مورد شفاف سازی از تیم پشت ارز روند پروژه و فعالیت‌های مالی خود نیز دریافت کرده است تا همه چیز را برای سهام‌داران روشن کند. اگرچه شرکت تتر در نهایت در مارس ۲۰۲۱  تجزیه و تحلیل ذخایر خود را منتشر کرد، اما همچنان برای جلوگیری از عمومی شدن ترکیب ذخیره خود در حال مبارزه با قانون است و حتی ماجرای این شرکت تا آنجایی پیش رفت که از دادگاه عالی نیویورک خواست تا دادستان کل ایالت را از انتشار اسناد به CoinDesk  مسدود کند.

از آن زمان، تتر با انتشار محتویات ذخایر خود و ارائه به‌روزرسانی‌های روزانه، اقداماتی را برای شفاف‌تر شدن اوضاع انجام داده است. اگرچه این یک شروع خوب به حساب می‌آید اما هنوز هم برخی نهادها، مانند کمیسیون معاملات آتی کالا، از Tether می‌خواهند تا یک حسابرسی کامل انجام دهد و آن را در دسترس عموم قرار دهد.

دقیقا برخلاف ارز تتر، شرکت مادر ارز USDC ، به طور مداوم از مقررات پیروی کرده و گزارش‌های ممیزی منظمی را در مورد ذخایر خود منتشر می‌کند. حساب‌های ارز USDC به طور ماهیانه توسط شرکت حسابرسی گرنت ثورنتون (Grant Thornton) مورد بررسی قرار می‌گیرد و آمار دقیق آن در سایت سرکل(؟) نمایش داده می‌شود.

پشتوانه ارز

پشتوانه بلاک چین هر ارز می‌تواند بر عوامل مختلفی مانند سرعت تراکنش، میزان کارایی و اجرای معاملات تاثیرگذار باشد. تفاوت تتر و یو اس دی کوین از نظر بلاک چین‌های این دو ارز نیز قابل بررسی است.

بلاک چین‌های ارز تتر شامل موارد زیر است:

  • اتریوم (ERC-20)
  • USDT Bitcoin
  • ایاس (EOS)
  • ترون(TRC-20)
  • اومیسه گو( OMG)

در مقابل بلاک چین‌های ارز یو اس دی کوین شامل:

  • سولانا (SOL)
  • الگوراند (Algorand)
  • USDC Ethereum

USDT یا USDC: کدام را انتخاب کنیم؟

USDC  و USDT تنها دو مورد از تعداد بسیار زیادی از استیبل کوین‌هایی هستند که امروزه در اکوسیستم کریپتو ارائه می‌شوند. با اینکه تفاوت تتر و یو اس دی کوین از جهات مختلف بررسی شد، هر دو به ارزش ۱ دلار هستند بنابراین از نظر ارزشی تفاوتی ندارند. نکته قابل توجه اینجاست که ارز USDT استیبل کوینی است که بیشتر توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران استفاده شده و از آن به عنوان ابزاری که به معامله گران اجازه می‌دهد از سود خود محافظت کنند و در ارزهای دیجیتال بمانند یاد می‌شود.

همچنین تتر به شما این امکان را می‌دهد تا پول خود را به شکلی امن در صرافی‌ها نگه دارید و در معرض نوسانات بیت کوین قرار نگیرید. البته با همه این‌ها فراموش نکنید که شرکت مادر Tether تاکنون تمایلی به تبعیت از ممیزی‌ها و تحقیقات نداشته و تا حدودی بسیاری از مقررات را دور زده است. بنابراین شاید از تتر بتوانید سود و بازده زیادی را به دست آورید اما آگاه باشید که همچنان در مورد این ارز ابهاماتی وجود دارد.

مقایسه دو ارز  تتر و یو اس دی کوین

از سوی دیگر USDC در برنامه ریزی پیش رو برای نظارت بالقوه دولت بر روی استیبل کوین‌ها تمام تلاش خود را کرده است. شما همچنان می‌توانید سکه USD خود را برای سودی راحت خریداری کنید، در حالی که می‌دانید اگر ضرر هم بکنید، از طریق انطباق کنسرسیوم مرکز (Centr Consortium) و ممیزی‌های ماهانه جبران خواهد شد.

در پایان باید بگوییم تفاوت تتر و یو اس دی کوین آن‌قدر زیاد نیست و این شما هستید که باید استیبل کوینی را انتخاب کنید که تمام امکانات مورد نظر شما را پوشش می‌دهد. بنابراین، اگر علاقه‌مند به شرکت در یک بلاک چین یا پروتکل DeFi هستید، باید مطمئن شوید که استیبل کوینی که انتخاب می‌کنید در آن شبکه پشتیبانی می‌شود. USDC و USDT می‌توانند هر دو برای وام دادن، سرمایه‌گذاری و تامین نقدینگی برای جفت‌های معاملاتی استفاده شوند، اگرچه بازده و عملکرد هر یک نیز ممکن است متفاوت باشد.  همچنین مطالعه وایت‌ پیپرهای این دو ارز دیجیتال به شما کمک می‌کند تفاوت تتر و یو اس دی کوین را کاملا درک کرده تا گزینه بهتر را انتخاب کنید.

سوالات متداول

تتر یا USDC کدام بهتر است؟

در حالی که USDT بیشتر برای معاملات و پرداخت‌ها استفاده می‌شود، USDC اغلب به عنوان یک استیبل کوین امن‌تر توصیف می‌شود، زیرا تلاش بیشتری برای پیروی از ممیزی‌ها و مقررات دولتی انجام می‌دهد و دارای ذخایر شفاف‌تر و با پشتوانه کامل است. 

امن ترین استیبل کوین چیست؟

تتر ارزشمندترین استیبل کوین در بازار ارزهای دیجیتال است. USDT با ارزش بازار ۷۴ میلیارد دلاری، استیبل کوینی است که بیشترین تراکنش و نقدینگی به دلار آمریکا را دارد و آن را به یکی از قوی‌ترین رقبا برای ایمن‌ترین استیبل کوین تبدیل می‌کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۶ / ۵. مجموع آرا: ۱۱

کارشناس مهندسی کامپیوتر که به جای برنامه‌نویسی، محتوانویسی می‌کند و سعی دارد در دنیای ارزهای دیجیتال و تولید محتوا هر چه بیشتر تاثیر‌گذار باشد. با دنبال کردن من در شبکه‌های اجتماعی، بیشتر درباره دید من از بازارهای مالی و فعالیتم بدانید.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
5 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
حسین ذوالعلی
حسین ذوالعلی
1 ماه قبل

سلام بنده مقداری تتر usdc ازشرکتی بنام *** خریداری نموده ام تا چند وقت پیش صرافی *** از این رمزارز پیشتیبانی میکرد و حتی بنده از کیف پول خود در *** برداشت داشته ام ولی چند روزی است که *** TRC20 را پشتیبانی نمیکند
وشرکت *** وهزاران کاربر را در بلتکلیفی گذاشته آیا راهکاری هست تا بنوانیم اندوخته خودرا از **** برداشت کنیم

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل

سلام
دوست عزیز تنها راه ممکن برای نقد کردن رمزارزهای شما، استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال داخلی است که از usdc در شبکه ترون پشتیبانی کند. لطفا این مساله را در بین صرافی ها جستجو کنید.

رسول اشرف گنجویی
رسول اشرف گنجویی
1 سال قبل

سلام من چند وقت پیش اشتباهی به جای تتر یو اس دی کوین به یه صرافی واریز کردم گفتن باید بازیابی بشه میخواستم بدونم چه جوریه و چقد زمان میبره؟ ممنون

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل

سلام
وقت شما به خیر
ارسال تراکنش اشتباه به صرافی های متمرکز تنها در موارد معدودی قابل بازیابی است و حتی بسیاری از صرافی ها حاضر به انجام این کار نیستند و یا حق الزحمه ای در ازای آن از کاربر دریافت میکنند.
همچنین زمان انجام آن بین چند هفته تا چند ماه میتواند متغیر باشد. بنابراین لطفا اطلاعات دقیقتر را از پشتیبانی صرافی مورد نظر جویا شوید.

سپاس از همراهی شما

صلاح الدین شهریاری
صلاح الدین شهریاری
29 روز قبل
پاسخ به  ر رواقی

باسلام من هم ارز usdcرواشتباهن فرستادم هی میگه طول میکشه نمیدونم من چکارکنم

دکمه بازگشت به بالا