مقالات ارز دیجیتال

همه چیز درباره ارز دیجیتال USD Coin، یو اس دی کوین چیست؟

ارز دیجیتال USD Coin، استیبل کوین مبتنی بر بلاکچین اتریوم است که ارزش آن همیشه با یک دلار آمریکا برابر است. به‌عبارت ساده‌تر اگر بخواهیم یک واحد یو اس دی کوین را همین حالا و یا ۱۰ سال دیگر باز خرید کنیم، به‌اندازه یک دلار عایدمان می‌شود. با خرید ارز دیجیتال که چنینی ویژگی‌هایی داشته باشد، می‌توانیم دارایی‌های ریالی‌مان را از گزند تورم حفظ کنیم.

این ارز از زمان معرفی و عرضه تاکنون به‌ بزرگ‌ترین استیبل کوین کریپتوکارنسی تبدیل شده و حتی اولین رمزارزی است که برای تراکنش‌های ویزا (NYSE:V) انتخاب شد. پشتوانه هر واحد USDC که برابر با یک دلار آمریکاست، در حساب‌های مربوط به موسسات مالی ایالات متحده حفظ می‌شود. در این مقاله از بلاگ والکس به‌ معرفی این ارز دیجیتال، نحوه عملکرد آن، کیف پول‌ها و صرافی‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند می‌پردازیم. 

نگاهی به یو اس دی کوین (USDC)

ارزش یو اس دی کوین

یو اس دی کوین، رمزارزی است که توسط دلار آمریکا (USD) و یا دارایی‌های دلاری (مثل اوراق بهادار خزانه‌داری ایالات متحده) پشتیبانی می‌شود. به‌صورت مشخص، شرکت حسابداری Grant Thornton روی حساب‌های تفکیک‌شده مربوط به USD Coin نظارت می‌کند و گزارش‌هایی را هم به‌صورت ماهانه ارائه می‌دهد.

شاید هنوز هم شگفت‌زده‌اید که چرا ارزش USD Coin همیشه برابر با یک دلار آمریکاست (۱:۱). پاسخ به این پرسش در ماهیت یو اس دی نهفته است؛ چرا که اگر یک واحد رمزارز USDC را بخرید، ارزش آن به‌عنوان یک دلار آمریکا سپرده و ذخیره‌سازی می‌شود. در ادامه، یک واحد USDC با پشتوانه دلاری، اصطلاحاً ضرب می‌شود تا به‌ازای هر یک دلار موجود در حساب‌های تحت نظارت، یک یو اس دی هم وجود داشته باشد.

اگر یک واحد رمزارز USDC را در ازای یک دلار پول نقد بفروشید، پس از این‌که آن دلار به حساب بانکیتان واریز شد، اصطلاحاً سوزانده می‌شود. یو اس دی با چندین پلتفرم و شبکه‌های بلاکچین قدرتمند سازگاری دارد که مهم‌ترینشان عبارت‌اند از:

  • اتریوم (Ethereum)
  • الگورند (Algorand)
  • سولانا (Solana)
  • استلار (Stellar)
  • ترون (TRON)

فروپاشی رمزارز TerraUSD، باعث شد که نظارت بیشتری روی کیفیت ذخایر که به‌عنوان پشتوانه استیبل کوین‌ها در نظر گرفته می‌شدند، انجام شود. همین مسئله سبب شد که صادرکننده‌های USDC، در اقدامی شفاف و در ۳۱ جولای سال ۲۰۲۲، گزارشی در مورد ذخایر این ارز دیجیتال ارائه دهند. طبق این گزارش، کل ذخایر متعلق به یو اس دی کوین شامل ۴۲.۳ میلیارد دلار اوراق بهادار در خزانه‌داری ایالات متحده و کل سپرده‌های نقدی آن برابر با ۱۲.۲ میلیارد دلار است. ارز دیجیتال USD Coin، در حال حاضر رتبه ششم مارکت کپ را از آن خود کرده و نوسان قیمتی آن در هر ۲۴ ساعت، برابر با ۰.۰۰ % است.

نکته جالب در مورد خرید استیبل کوین USDC، این است که شما می‌توانید، بخشی یا کسری از ارز دیجیتال یو اس دی کوین را بخرید. درست همان‌طور که می‌توانید یک دلار آمریکا را به چند پنی یا سنت تقسیم کنید. بعضی از سرمایه‌گذاران، کاربران و یا تریدرها کم‌تر ۰.۰۰۱، معادل یک دهم سنت ارز دیجیتال USDC را می‌خرند و در کیف پول دیجیتال خود نگه می‌دارند.

ارز دیجیتال USD Coin چگونه کار می‌کند؟

مهم‌ترین تفاوت usdc با دلار آمریکا این است که چاپ نمی‌شود. اگر کسی بخواهد کوین خود را بفروشد و آن را به دلار تبدیل کند، در اصل یک واحد دلار چاپ کرده است. فرایند تبدیل USD Coin به دلار را توکن‌سازی یا توکنیزیشن (Tokenization) می‌گویند. این فرآیند ۳ مرحله دارد که عبارت‌اند از:

  • ارسال درخواست: کاربر، رمزارز خود را به حساب بانکی صادرکننده توکن ارسال می‌کند.
  • معادل‌سازی: عرضه‌کننده یا ناشر (The issuer) از قرارداد هوشمند برای معادل‌سازی USDC به دلار استفاده می‌کند.
  • تحویل به کاربر: توکن‌های USDC ضرب‌شده به کاربر تحویل داده می‌شوند. این در حالی است که به‌‌ازای هر توکن، دلار  آمریکا جایگزین، ذخیره و نگهداری می‌شود.

فرایند بازخرید USDC یا فروش دقیقاً برعکس مراحل سه‌گانه توکن‌سازی هستند:

  • ارسال درخواست: کاربر، درخواستی را به صادرکننده USDC ارسال می‌کند تا مبلغی را برای بازخرید (برابر با هر واحد) در نظر بگیرد.
  • مبادله و توکن‌سوزی: صادرکننده، درخواستی را به قرارداد هوشمند USDC ارسال می‌کند تا توکن را با دلار آمریکا (USD) مبادله کند و در نهایت آن را بسوزاند یا از گردش خارج کند.
  • ارسال به حساب بانکی: صادرکننده، مبلغ درخواستی کاربر را به‌دلار و از ذخایر خود به حساب بانکی فرد ارسال می‌کند. او، تمام مبلغی را که به‌ازای ارزش آن، توکن USDC پرداخته است، دریافت خواهد کرد. البته از این عدد همه هزینه‌های جانبی مربوط به معاملات USD Coin کم می‌شود.

۸ کاربرد مهم یو اس دی کوین

کاربردهای USDC

ارز USD Coin، به‌عنوان یک دارایی دیجیتال که قیمت ثابتی دارد، در ۸ موضوع مهم کاربرد دارد:

محافظت از دارایی‌ها در برابر نوسانات قیمتی: سرمایه‌گذارانی که نمی‌خواهند با هیچ نوع ریسکی مواجه شوند، می‌توانند با خرید استراتژیک یک استیل کوین نوسانات پرتفوی خود را کاهش دهند. داشتن USD Coin به تثبیت ارزش پرتفوی کمک شایانی می‌کند

ارزش‌گذاری براساس فیات: دارایی‌های دیجیتالی که در صرافی‌های کریپتوکارنسی فهرست شده‌اند را می‌توان با استفاده از یک استیبل کوین مثل USDC معادل با پول فیات ارزش‌گذاری کرد.

ثبات قیمت: ثبات قیمت، این توانایی را به استیبل کوین می‌دهد که مالکیت سرمایه‌گذاری را به نمایش بگذارد. به‌عبارت ساده‌تر، USDC می‌تواند برای نشان دادن بدهی‌های یک سرمایه‌گذار هم مورد استفاده قرار بگیرد.

ارسال حواله: از USDC می‌توان برای ارسال وجه به سرتاسر جهان استفاده کرد. گیرندگان می‌توانند دارایی را بدون استفاده از حساب بانکی و نگرانی درمورد نوسان قیمتی، دریافت کنند.

درهم‌آمیختگی با دلار آمریکا: سرمایه‌گذاران غیر آمریکایی می‌توانند با اضافه کردن USDC به سید پرتفوی خود، سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال و دلار آمریکا را به‌صورت هم‌زمان شروع کنند.

کنترل تورم: سرمایه‌گذارانی که در کشوری به‌جز ایالات متحده زندگی می‌کنند، می‌توانند با خرید USDC بدون نگرانی در مورد تورم پول رایج کشورشان، سرمایه‌گذاری کنند.

سرمایه‌گذاری در ابعاد جهانی: شرکت‌های نوپا و سازمان‎‌های غیر انتفاعی می‌توانند با درخواست ارز دیجیتال از سرمایه‌گذاران و با استفاده از ارزش USDC، سرمایه موردنیاز خود را جمع آوری کنند. این کار حفظ ارزش پول جمع‌آوری‌شده را در طی نوسانات تضمین می‌کند.

اتصال به شبکه بلاکچین: یو اس دی کوین با چند شبکه بلاکچین مستقل و قدرتمند سازگار شده است. به‌همین دلیل می‌توان آن را به‌عنوان یک روش هوشمندانه برای یکپارچه‌سازی اکوسیستم‌های پرداخت و برنامه‌های کاربردی در شبکه به‌کار گرفت.

مزایا و محدودیت‌های ارز دیجیتال USDC

این دارایی هم مثل همه پروژه‌های دنیای کریپتوکارنسی، مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارد. در ادامه با توجه به نظرات علاقه‌مندان و منتقدین USDC، نگاهی به مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت و منفی این رمزارز می‌اندازیم:

مزایامحدودیت‌ها
نوسان قیمتی پایینعدم افزایش قیمت  (نامناسب برای انواع سرمایه‌گذاری و سودآوری)
پشتیبانی توسط دارایی‌های ذخیره و تنظیم‌شده تحت نظارت ایالات متحدهدر امان نبودن از تورم قیمت دلار آمریکا
کاربرد به‌عنوان یک ابزار موثر برای مهار تورمترکیبی از دارایی‌های ذخیره‌شده‌ای (به‌جز دلار آمریکا) که هیچ اطلاعاتی در مورد آن‌ها فاش نشده است
بیشتر بخوانید: توکن چیست؟

ارز دیجیتال USDC چه نوع استیبل کوینی است؟

hdk این ارز یک نوع استیبل کوین با وثیقه پول فیات (Fiat-Collateralized Stablecoin) محسوب می‌شود. به‌عبارت ساده‌تر، توکن‌های یو اس دی کوین با پول فیات دلار آمریکا وثیقه می‎شوند. انواع دیگر استیبل کوین‌هایی که در دنیای کریپتوکارنسی وجود دارند، توسط یک ارز دیجیتال، یک الگوریتم به‌خصوص و یا یک رویکرد ترکیب‌شده به انواع وثیقه‌ها پشتیبانی می‌شوند.

USDC بهتر است یا تتر؟

تتر یا USDC

یو اس دی کوین (USDC) و تتر (USDT) یا Tether، بزرگ‌ترین و مشهورترین استیبل کوین‌های دنیای کریپتوکارنسی هستند. اگر قصد خرید یک استیبل کوین با پشتوانه دلار را دارید، ممکن است برای انتخاب بین USDC و USDT دچار شک و تردید شوید. اولین نکته‌ای که باید بدانید، این است که کاربردهای یکسانی دارند و ارزش آن‌ها برابر با یک دلار است. با این وجود، هر کدام از آنها نسبت به دیگری مزایایی دارند و نمی‌توان همه آن‌ها را در یک کفه ترازو قرار داد.

ارز دیجیتال USD Coin، به‌دلیل شفافیت در اطلاعات ارائه‌شده در مورد آن، به‌عنوان امن‌ترین گزینه نسبت به سایر استیبل کوین‌ها محسوب می‌شود. از طرفی، سال‌هاست که هیچ اطلاعاتی در مورد ذخایر ارزی-دلاری تتر ارائه نشده است و مشکلات حقوقی بسیاری در مورد عدم شفافیت USDT شکل گرفته‌اند. مشهورترین مسئله حقوقی قیمت تتر، شکایتی مبنی بر عرضه بدون پشتوانه است که باعث خسارت ۱.۴ تریلیون دلاری به بازار کریپتوکارنسی شد.

البته نباید این نکته مهم را فراموش کرد که حجم معاملات و ارزش بازار تتر نسبت به USD Coin و سایر استیبل کوین‌ها به‌مراتب بیشتر است. با تمامی این اوصاف، یو اس دی کوین، تحت نظارت بیشتری قرار دارد و در اکثر ایالات آمریکا به‌عنوان ابزاری برای ارزش ذخیره‌شده دلار در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین انتظار می‌رود که استقبال سرمایه‌گذاران از USD Coin نسبت به تتر بیشتر باشد.

 آشنایی با تیم یو اس دی کوین

ساختار این ارز توسط پلتفرم Centre مدیریت می‌شود. سنتر، کنسرسیومی است که توسط صرافی‌های Coinbase و Circle و به‌منظور انقلاب در چشم‌انداز مالی جهانی راه‌اندازی شده است. از جمله اهداف پلتفرم سنتر، فراهم کردن دسترسی و امکان اتصال هر کاربر به خدمات مالی و ارزی آنلاین و مطمئن سرتاسر دنیاست. پلتفرم‌های سیرکل (Circle) و کوین بیس (Coinbase)، اولین صادرکننده‌های تجاری USD Coin محسوب می‌شوند و حالا قصد دارند که باثبات‌ترین رمزارز بازار کریپتوکارنسی را بیش از پیش توسعه دهند.

پلتفرم Circle، در سال ۲۰۱۳ و توسط دو کارآفرین با نام‌های جرمی آلر(Jeremy Allaire) شان نویل (Sean Neville) راه‌اندازی شد. این پلتفرم، در اصل یک انتقال‌دهنده پول (Transmitter) است که ساختار شرکت را به یک دفتر مالی آزاد تبدیل می‌کند. انتقال‌دهنده‌ها یا ترانسمیترهای پول، پلتفرم‌های خدمات پولی در ایالات متحده هستند که طبق قوانین و مقررات فدرال کار می‌کنند.

معادل هر توکن USD Coin، پیش از این‌که صادر شود و در اختیار کاربر (خریدار) قرار بگیرد، در اختیار یکی از شرکای معتبر Circle قرار خواهد گرفت. بنابراین، تمامی توکن‌ها تنظیم، شفاف و قابل تایید می‌شوند تا به‌صورت مطمئن فروخته شوند. همچنین، پلتفرم سیرکل یک استارت‌آپ موفق در حوزه کریپتو است که تحت حمایت بانک مشهور گلدمن ساکس (Goldman Sachs) فعالیت می‌کند.

صرافی‌های مناسب برای خرید USDC

یو اس دی کوین، به‌دلیل کاربرد و جذابیت زیادی که دارد، توسط بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال به‌فروش می‌رسد. پلتفرم‌ها و صرافی‌هایی که از این ارز پشتیبانی می‌کنند عبارت‌اند از:

  • کوین بیس (Coinbase)
  • جیمینی (Gemini)
  • رابین هود (Robinhood)
  • کراکن (Kraken)
  • ای تورو (eToro)

نکته مهم در مورد همه این صرافی، غیر قانونی بودن فعالیت کاربران ایرانی، به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی و بین‌المللی است. پیشنهاد ما به شما کاربران و سرمایه‌گذاران عزیز، استفاده از قابلیت‌های صرافی ایرانی والکس است. دور زدن محدودیت‌های صرافی‌های کریپتوکارنسی، پرخطر است و پیشنهاد می‌شود که ارز دیجیتال USD Coin را به‌صورت غیر مستقیم خریداری کنید.

معرفی بهترین کیف پول‌های USDC

بعضی از بهترین و مناسب‌ترین کیف پول‌های یو اس دی کوین عبارت‌اند از:

  • متامسک (MetaMask)
  • لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • کوینومی (Coinomi)
  • اتمیک ولت (Atomic Wallet)
  • زنگو (Zengo)

چند جمله با علاقه‌مندان به USDC

دنیای کریپتوکارنسی، مملو از انواع ارزهای دیجیتال از جمله استیبل کوین‌هاست. ارزش آنها همیشه ثابت است و این ثبات به‌دلیل پشتوانه فیزیکی است. در این مقاله با نحوه کارکرد، چگونگی خرید USDC، تفاوت تتر و یو اس دی کوین و انواع کیف پول‌های و صرافی‌های آن آشنا شدید.

اگر شما هم جزو علاقه‌مندان به این ارز و خریدن آن هستید، می‌توانید روی قابلیت‌های معاملاتی صرافی والکس حساب ویژه‌ای باز کنید.  آینده ارزشی این رمزارز کاملا به تیم توسعه‌دهنده، ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهند و همچنین سلطه دلار در بازار بستگی دارد. شما چه نظری درباره این پروژه دارید؟ بین تتر و این کوین، کدام را انتخاب می‌کنید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۴

منبع
cryptonews
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا