معرفی رمزارزها

استیکینگ اتریوم، آموزش کسب درآمد از سپرده گذاری اتریوم

چقدر درباره استیک کردن ارزها  و کسب درآمد از این روش سرمایه گذاری آگاهی دارید؟

ارز اتر یکی از ارزهای دیجیتال ارزشمند برای معامله‌گران به شمار می‌رود و قیمت اتریوم همیشه بازیگرهای زیادی را به این بازار کشانده است. اواسط سال ۲۰۲۰ عبارتی به نام استیکینگ اتریوم بین افراد رواج یافت. این بار معامله‌گران جنب و جوش دیگری جهت خرید و فروش این ارز پیدا کردند و سریعاً آن را نزد صرافی‌های معتبری مانند بایننس بردند یا سراغ کیف پول‌های مخصوص این‌کار رفتند. قصد داریم در این مقاله از مجله والکس به  این موضوع بپردازیم و شما را با این فرآیند آشنا کنیم. برای آموزش کامل استیکینگ اتریوم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

استیکینگ اتریوم چیست؟

کسب درآمد از سهام گذاری یا سپرده گذاری اتریوم را به زبان ساده می‌توان فرآیندی دانست که افراد برای دریافت مقدار مشخصی پاداش لازم است مقداری معین ارز را خریداری و نگهداری کنند. به طور کلی می‌توان استیکینگ را کسب درآمد از سرمایه‌گذاری اتریوم دانست.

کسب درآمد از استیکینگ اتریوم

فرآیند استیک کردن ارز دیجیتال اتریوم به گونه‌ای است که تمام معامله‌گرانی که قصد دریافت پاداش دارند باید میزان مشخصی ارز در کیف‌ پول خود داشته باشند. در این بین اگر تمایل دارید در عملیات بلاکچین مشارکت داشته باشید حتما میزانی از دارایی کیف پول خود را مسدود کنید. این رمزارز همیشه طرفداران خاص خود را دارد و البته وجود کارمزدهای بالا یکی از چالش‌های این شبکه است. برای رفع این مشکل به مقاله بهترین زمان انتقال اتریوم سر بزنید.

خوب است بدانید، خرید یا استخراج اتریوم تفاوتی در اصل موضوع ایجاد نخواهد کرد. مراحلی که برای استیک کردن این ارز دیجیتال یا به طور کلی سایر ارزهای دیجیتال در نظر گرفته شده مختص به ارز خاصی نمی‌شود و برای تمام بلاکچین‌هایی که مطابق پروتکل اثبات سهام کار می‌کنند قابل استفاده است.

لازم به ذکر است که در مقابل فرآیند اثبات سهام، الگوریتمی جهت اثبات کار وجود دارد و این دو تفاوت‌های اساسی دارند. جالب است بدانید چنین تفاوت‌هایی که بین اثبات سهام و اثبات کار قرار گرفته به قدری اهمیت داشت که تیم توسعه  این شرکت تصمیم گرفتند تغییراتی اساسی و مناسب را در آن ایجاد کنند. پس قبل از هر چیز بیاید یکبار تفاوت این دو الگوریتم را درک کنیم.

ذخیره ارز در کیف پول یا حساب صرافی‌ها برای استیک کردن اتریوم

تفاوت‌های دو الگوریتم اثبات سهام و اثبات کار

در اثبات سهام هیچ نیازی به قدرت محاسباتی که به آن قدرت هش گویند نیست. در حالی که در مدل اثبات کار چنین نیست. جهت شرکت در فرایند استیک این ارز دیجیتال، لازم است حداقل ۳۲ اتر در اختیار داشته باشید. به طور کلی می‌توان گفت مراحل مربوط به قطع این پروسه نسبت به مراحل استخراج اتریوم و مشارکت در پروسه اثبات کار راحت‌تر است. در واقع در این مدل دیگر نیازی به دستگاه‌های ماینر جهت مشارکت در پروسه اثبات سهام نیست‌.

 آشنایی با نسخه ۲ اتریوم

مهم‌ترین نسخه‌ی به‌روزرسانی این پلتفرم است که این شرکت سعی کرده تغییرات و اصلاحات قابل توجهی بر روی آن اعمال کند. از جمله این اصلاحات، فرایند «اثبات سهام» و«شاردینگ» است. همین یکی از مهمترین تفاوت‌های اتریوم و بیت کوین است. اتریوم بر بستر شبکه ERC20 سعی کرده است تا با این تغییرات، تعداد تراکنش‌ها را بالا ببرد. از طرفی اصلاحات به‌وجود آمده، کارمزدهای تراکنش‌ها را نیز کمتر کرده است. در ادامه به توضیح این دو ویژگی می‌پردازیم. 

فرایند اثبات سهام در اتریوم ۲

با فرایند اثبات سهام دیگر نیازی نیست تا سخت‌افزارها و رایانه‌های قدرتمند داشته باشید. در واقع این روش یک جایگزین خیلی خوب برای ماینینگ است. در اثبات سهام کافیست، اتر بخرید. پس از آن، شبکه نسبت به میزان دارایی اتر شما به حسابتان پاداش واریز می‌کند. 

شاردینگ (تقسیم پذیری شبکه اتریوم)

شاردینگ یکی از فرایندهای آسان‌سازی عملکرد شبکه است. در واقع این قابلیت ایجاد شده است تا سرعت عملکرد در اتریوم چند برابر شود. شاردینگ به تقسیم کردن فضای یک بلوک به چند بخش کوچکتر برای مدیریت بهتر و سریعتر آن گفته می‌شود. این‌کار سرعت پردازش داده‌ها را چندبرابر می‌کند و شما می‌توانید به جای معاملات متوالی، آنها را به صورت موازی انجام دهید. 

آموزش استیکنیگ اتریوم در بایننس

آموزش استیک اتریوم در بایننس

در فرایند استیکینگ، ارزش ارزهای دیجیتال استیک شده کاهش پیدا نمی‌کند. بنابراین این نکته حائز اهمیت است که ارزهایی را که استیک می‌کنید، همواره قیمت بازار را دارند. از طرفی با استیک کردن، یک پاداش قابل پیش‌بینی خواهید داشت. این به شما کمک می‌کند تا بتوانید به درستی برنامه ریزی کنید. در این قسمت می‌خواهیم نحوه استیک کردن ارز دیجیتال اتر را در صرافی بایننس برای شما توضیح دهیم. ورود به اکانت: در ابتدا باید وارد حساب کاربری بایننس خود شوید. پس از ورود در صفحه‌ی اصلی روی گزینه Stake Now بزنید. حواستان باشد هرگز نباید آی پی شما تغییر کند. بنابراین اگر نرم‌افزاری دارید که آی‌پی شما را تغییر می‌دهد باید آن را غیر فعال کنید.

آموزش استیکنیگ اتریوم در بایننس

آماده کردن دارایی: مقدار ارزی که می‌خواهید استیک کنید را به حسابتان واریز کنید.

ورود به بخش استیکینگ بایننس و وارد کردن مبلغ

تعیین میزان مورد نظر برای استیک: بعد از ورود به قسمت Stake Now حال باید روی دکمه Stake amount بزنید. در نهایت Confirm کنید. با این کار فرایند استیکینگ در بایننس به اتمام رسیده است.

تایید استیک در بایننس

نکته: توجه داشته باشید که صرافی بایننس حساب ایرانی‌ها را مسدود می‌کند. پس اگر ساکن ایران هستید این روش را انتخاب نکنید.

استیکینگ اتریوم در تراست ولت

استیکینگ اتریوم در تراست ولت

تراست ولت یکی دیگر از کیف‌پول‌های ارز دیجیتال است که توانسته جایگاه بسیار خوبی در بین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران کسب کند. فرایند استیکنیگ در تراست ولت تا حدودی مشابه بایننس است. در ادامه به طور گام‌به‌گام این فرایند را به شما آموزش می‌دهیم:ورود و انتخاب ارزدیجیتال: در مرحله اول وارد تراست ولت شوید. پس از آن باید ارزدیجیتال موردنظر خود را انتخاب کنید. در این قسمت باید ارز ethereum را انتخاب نمایید.

استیکینگ اتریوم در تراست ولت

رفتن به بخش Staking: حالا کافیست بر روی گزینه More بزنید تا بتوانید گزینه‌ی Stake را ببینید.

مشخص کردن میزان ارز برای استیکینگ: در این بخش باید مقدار دلخواه ارز را که قصد استیک آن را داردی وارد کنید. باید دقت کنید که میزان ارز وارد شده از میزان موجودی بیشتر نباشد. همچنین مقدار اندکی  ارز BNB جهت پرداخت هزینه استیک باید در کیف پول خود داشته باشید.بخش Details Stake: یکی دیگر از گزینه‌هایی که در قسمت More می‌توانید ببینید، بخش جزئیات یا Details است. در این بخش شما می‌توانید به  اطلاعاتی از استیک ارزدیجیتال خود دست پیدا کنید. برای مثال در این بخش به شما گفته می‌شود که چقدر دارایی دارید، چقدر قرار است با این استیکنیگ سود کنید و تا چه زمانی استیک کردن ادامه خواهد داشت.

استیکینگ اتریوم در تراست ولت

تایید استیکینگ: در نهایت، با وارد کردن میزان ارزدیجیتال، می‌توانید با کلیک روی گزینه Continue به صفحه آخر بروید. در این مرحله با کلیک بر روی Confirm استیک ارز دیجیتال شما آغاز می‌شود.  

استیکینگ اتریوم در کوین بیس

استیک اتریوم در کوین بیس

صرافی کوین بیس (Coinbase) یکی از صرافی‌های معتبر جهانی است که در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند. این صرافی بر اساس قوانین اقتصادی ایالات متحده فعالیت می‌کند و از سیاست‌های دولت آمریکا تاثیر می‌پذیرد. به دلیل تحریم‌های ایران توسط آمریکا احتمالا باید با استفاده از سرورهای مجازی در آن ثبت نام کنید. در ادامه مراحل استیکینگ اتریوم در کوین بیس را با هم مرور می‌کنیم. 

  • در ابتدا باید حساب کاربری خود را در کوین بیس ایجاد کنید. برای اینکار نیاز به فرایند احراز هویت است. 
  • پس از ایجاد حساب کاربری مشخص کنید که چه میزان از دارایی‌تان را می‌خواهید استیک کنید. برای استیک در کوین بیس باید توکن‌های اتر بخرید. 
  • بعد از خرید  این رمزارز و انتقال آن به شبکه اتریوم ۲، شما به لیست انتظار منتقل می‌شوید. دلیل اینکار این است که درخواست‌ها برای استیک این رمز ارز بالاست. 
  • بعد از فعالسازی، مابقی مراحل استیک توسط خود صرافی کوین بیس انجام می‌شود و فقط شما کسب سود کنید! 

استخر استیکینگ چیست؟ (Staking pool)

استخر استیکینگ اتریوم

استخرهای استیکینگ (Staking pool) جهت کسب درآمد از استیک اتریوم  فقط مختص یک فرد نمی‌شود و مجموعه‌ای از افراد را در برمی‌گیرد. افراد در این استخر گرد هم جمع شده‌اند تا جهت تایید تراکنش‌های استیکینگ با یکدیگر همکاری کنند و به سوددهی برسند. تمام صرافی‌های معتبر همچون صرافی بایننس که یکی از معتبر ترین صرافی های دکس (DEX) یا غیرمتمرکز در بازارهای دیجیتالی فعالیت دارند را می‌توان به عنوان یک استخر استیکینگ اتریوم به شمار آورد. بهره‌گیری از استخر‌های استیکینگ، مزایا و معایبی را برای افراد به همراه می‌آورد. 

یکی از مزایای آن این است که زمانی که پاداشی درون استخر استیکینگ به افراد اهدا می‌شود تمام افراد از آن پاداش و سود بهره می‌برند. با این وجود افراد می‌توانند روی سودآوری خود حساب باز کنند و از این موضوع مطمئن شوند. اما همان‌طوری که می‌دانید تعداد افرادی که در این استخرها عضو هستند و فعالیت می‌کنند کم نیست؛ بنابراین سودی که به دست افراد می‌رسد کاهش پیدا می‌کند.

 مورد مثبت دیگری که از حضور در استخر‌های استیکینگ ارز دیجیتال شامل حال افراد می‌شود این است که نیازی به یادگیری اصول تخصصی نیست و افراد بدون دانش فنی بالا می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند و به سود برسند. با عضویت در این استخرها می‌توانید شاهد کسب سود ایده‌آل و البته قطره‌ای باشید.

مزیت‌های استیک کردن اتریوم

همه ما می‌دانیم که انجام پروژه‌های مختلف چه در دنیای دیجیتالی و چه در دنیای واقعی می‌توانند مزایا و معایبی را به همراه آورند. کسب درآمد و برقراری فضایی جهت تعامل بین تریدرها می‌تواند از مهم‌ترین مزایای این کار به شمار بیاید.

کسب درآمد از سهام گذاری اتریوم

استیکینگ اتریوم را می‌توان روشی نوین نامید که با نگهداری طولانی مدت از یک ارز به افراد کمک می‌کند تا سودی کسب کنند. نکته جالب در این پروسه این است تعدادی از افراد به طور ناگهانی از مشارکت در آن صرف نظر می‌کنند و خارج می‌شوند‌. در این زمینه نیز تمهیداتی جهت ممانعت از خروج ناگهانی افراد شرکت کننده در نظر گرفته شده است. 

جهت درک بیشتر برای شما مثالی را ذکر می‌کنیم؛ ریزش قیمت اتریوم در بازار، یکی از فرآیندهای کاملا طبیعی در سهام به شمار می‌رود. در صورتی که یکی از مشارکت‌کننده‌ها در این زمان بخواهد سهام خود را سریعاً و زودتر از موعد مشخص شده از معاملات خارج کند، قطعا جریمه‌ای شامل حال او خواهد شد و همچنین حسابش مسدود می‌شود. 

به وجود آمدن فضایی جهت انجام تعاملات کاربران با شبکه

در این پروسه برای کاربران امکاناتی در نظر گرفته شده که افراد بتوانند به طور مستقیم در تایید فعالیت‌های خود درون شبکه شرکت کنند. همچنین می‌توانند در ارتقا و صعود شبکه بلاکچین مورد نظر خود تاثیراتی مثبت، موثر و خاص بگذارند.

معایب استیکینگ (سپرده گذاری) چیست؟

در کنار مزایای استیک کردن اتریوم می‌توان به معایبی همچون وجود شخص ثالث یا سود دهی بدون هیچ‌گونه ضمانتی در این فرآیند نیز اشاره کرد. حالا باید هر دو مورد را با دقت بررسی کنیم.

سود‌ رساندن بدون تضمینی در نزول ارز

از نظر تعداد زیادی از افراد سود‌دهی که در فرآیند استیکینگ رخ می‌دهد تا حد زیادی تضمین شده است. اما همه ما در این بازار شاهد کاهش قیمت‌های ناگهانی بوده‌ایم. این کاهش قیمت‌ها حتی اگر به میزان جزئی باشند، می‌توانند سودی که در اختیار کاربران قرار داده است را از بین برده و در نتیجه کاربر نتواند از پس هزینه‌های صورت گرفته برآید.

حضور شخص ثالث

در بسیاری از مواقع افراد دوست ندارند هنگام انجام معاملات سود شخصی به جز فروشنده و خریدار وجود داشته باشد و وجود شخص ثالث را مشکل این فرایند می‌دانند. متاسفانه باید بگوییم که در پروسه استیک این ارز دیجیتال شاهد وجود شخص ثالث نیز هستیم.

در این راستا لازم است بدانید که معامله‌گران جهت کسب سود بیشتر لازم است در یکی از استخر‌های استخراج عضو شوند و پس از آن روند ادامه کار را به شخص دیگری بسپارند. 

جهت درک بهتر باید بگوییم که اگر قصد دارید در استیکینگ استخرها شرکت کنید باید تمام سرمایه‌ای که جهت انجام این کار در نظر گرفته‌اید را به حساب یک شخص مشخص واریز نمایید. پس از آن، فرد موردنظر از طرف شما نسبت به خرید اتریوم اقدام کند. همان‌طوری که می‌دانید ممکن است چنین اقدامی که مربوط به واریز میزان قابل توجهی از سرمایه به حساب شخص واسط می‌شود خطراتی را برای معامله‌گر به همراه داشته باشد. 

اگر بخواهیم از کلاهبرداری و چنین احتمالاتی دوری کنیم باید به فوت کردن فرد مورد نظر بپردازیم. در صورتی که فرد مورد نظر فوت کند و از دنیا برود و کلید شخصی والت او نیز در اختیار هیچ‌کسی قرار نگرفته باشد دردسر ساز خواهد شد. بنابراین بهتر است تمام جنبه‌ها را بررسی و عایت کنید. اینجاست که نباید فراموش کرد احتیاط شرط عقل است.

میزان سود استیکینگ اتریوم چقدر است؟

استیکینگ یکی از فرایند‌های پس‌انداز سودآور است. البته این سود برای استیکینگ اتریوم ۲ کمی پایین است. ولی مزیتش این است که به طور ثابت می‌توانید آن را دریافت کنید. از آنجا که اتریوم ۲ یک نسخه‌ی نوظهور است و مخاطراتی در فرایند استیکینگ وجود دارد لازم است که با احتیاط عمل کنید. 

برای مثال با وجود اینکه به طور متوسط سالانه بیست درصد سود از آن کسب می‌کنید، اما این احتمال وجود دارد که برای مدتی دارایی شما قفل شود. علت این موضوع این است که اتریوم ۲ یک نسخه‌ی تازه است و ممکن است مخاطراتی در نحوه‌ی اجرای آن ایجاد شود. بنابراین باید تمام احتمالات را در نظر گرفت. 

وضعیت استیکینگ اتریوم در آینده‌ای نه چندان دور

استیک اتریوم مسیری برای حفظ ارزش آن است

استیکینگ یا سپرده گذاری ارز دیجیتال را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و افراد آن را فرآیندی غیرقابل پیش‌بینی می‌دانند. جهت کسب اطلاعات بیشتر بهتر است نظرات گروهی از متخصصان را مرور کنیم:

نظر مدیر عامل دارما کپیتال

به‌روزرسانی اتریوم آن هم به صورت الگوریتم اجماع اثبات سهام نوعی فرآیند مهم و حیاتی برای آن به شمار می‌رود.  ما بسیار مشتاق هستیم که با ConsenSys همکاری کنیم. ConsenSys همواره سعی دارد جهت پیشرفت تکنولوژی گام بردارد و به پشتیبانی از آن بپردازد. تمام افرادی که جزو وثیقه‌گذاران در پروژه استیکینگ هستند از پاداشی که در این استخر اهدا می‌شود بهره‌مند می‌شوند.

نظر مدیرعامل بایننس

“او در بین سخنان خود گفته است پشتیبانی کردن نهنگی معتبر و بزرگ همچون صرافی بایننس از استیکینگ ارز دیجیتال اتریوم سبب خوشحالی و خشنودی ما شده است.”

شما تجربه استیک اتریوم را دارید؟

تمام مطالبی که گفته شد حول محور staking و کسب درآمد از استیک بوده است. جهت کسب درآمد از سهام‌گذاری باید بگوییم که هم‌اکنون بهترین کار ممکن می‌تواند خریداری کردن و نگهداری اتریوم‌های از قبل خریداری یا استخراج شده باشد. البته که تمام این‌ها در نهایت به انتخاب‌ها و استراتژی مالی شما برمی‌گردد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۲

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
5 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
رضا شریفی
رضا شریفی
4 ماه قبل

من میخواستم ۵ستاره بدم منتها رای من یک ستاره شد ممنون از محتوای خوبتون

ناصر سلطانی
ناصر سلطانی
5 ماه قبل

سلام
ممکنه مراحل استیک اتریوم در اتمیک ولت رو توضیح دهید

ر رواقی
ر رواقی
5 ماه قبل
پاسخ به  ناصر سلطانی

سلام
– وارد کیف پول اتمیک خود شوید.
– از گزینه های پایین در صفحه اصلی، “Staking” را انتخاب کنید.
– در صفحه باز شده، توکن مورد نظر خود (ETH) برای استیکینگ را انتخاب کنید.
– روی گزینه STAKE کلیک کنید.
– مقدار اتریوم موردنظر برای استیکینگ را وارد کرده و روی گزینه STAKE کلیک کنید.

امیر توانا
امیر توانا
6 ماه قبل

سلام گویا تراست ولت امکان استیک کردن اتریوم و بیت کوین را نداره ؟
درسته ؟

ر رواقی
ر رواقی
6 ماه قبل
پاسخ به  امیر توانا

سلام
خیر در حال حاضر این امکان در تراست ولت وجود ندارد. توجه داشته باشید که استیکینگ، مختص ارزهای دیجیتال مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام است.

دکمه بازگشت به بالا