مقالات ارز دیجیتال

توکن سوزی خودکار BNB چیست؟ همه چیز درباره توکن سوزی بایننس کوین

دنیای کریپتوکارنسی و پروژه‌های فعال در آن به دلیل پیچیدگی‌های زیادی  که دارد همواره با چالش‌ها و مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند. اما چیزی که به این فضا ارزش بخشیده است، خلاقیت و نوآوری توسعه دهندگان آن در ارائه راهکارهای مختلف است. فرایند سوزاندن کوین بایننس یا به طور کلی عملیات توکن سوزی (Coin Burning) جزو یکی از همین راهکارها است. این عملیات در راستای حفظ ارزش و افزایش قیمت یک دارایی انجام می‌شود.

اگر برای سؤال بایننس کوین چیست؟ پاسخ کاملی داشته باشید، می‌توانید مفهوم عبارت توکن سوزی بایننس کوین را نیز متوجه شوید. از بین بردن و سوزاندن تعدادی توکن و حذف آن از چرخه بازار به منظور کنترل تورم و حفظ قیمت آن دارایی، می‌تواند توضیح مختصری برای این مفهوم باشد. اما در ادامه این مقاله به طور کامل‌تر و دقیق‌تر به بررسی توکن سوزی بایننس کوین خواهیم پرداخت.

توکن سوزی بایننس کوین

ارز دیجیتال اختصاصی صرافی بایننس (Binance) به عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در دنیا، بایننس کوین (BNB) نام دارد. عرضه اولیه این توکن چیزی حدود ۲۰۰ میلیون واحد بود. اما در حال حاضر تعداد توکن‌های موجود در بازار کم‌تر از این مقدار است. دلیل این موضوع فرایند توکن سوزی بایننس کوین است که روی قیمت BNB نیز تأثیر چشمگیری دارد.

توکن سوزی یکی از مفاهیم مهم در بازار ارزهای دیجیتال است که به حذف دائمی تعدادی از توکن‌های یک پروژه می‌گویند. این عملیات حذف کردن توکن‌ها از روی عمد و با هدف حفظ ارزش توکن و کنترل تورم انجام می‌شود. همچنین در راستای عملیات توکن سوزی، توکن‌های مورد نظر به یک قرارداد هوشمند یا کیف پول ارز دیجیتال غیر قابل استفاده انتقال می‌یابند. در این صورت هیچکس نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد و به طور کلی از بازار پاک می‌شوند.

حذف دائمی توکن در توکن سوزی

تحلیلگران و توسعه دهندگان با بررسی آینده BNB به این نتیجه رسیده‌اند که این پروژه نیاز به عملیات توکن سوزی دارد. سوزاندن و از بین بردن توکن معمولا باعث می‌شود ذخیره آن دارایی کاهش پیدا کند و به دلیل کمیاب شدن آن، دچار افزایش قیمت می‌شود. البته بررسی این مفهوم پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و به این سادگی‌ها هم نیست. توکن سوزی بایننس کوین نیز با هدف کاهش مقدار توکن BNB در بازار انجام می‌شود. البته بایننس قصد دارد این فرایند را به صورت تدریجی انجام دهد.

هدف اصلی توکن سوزی در این پروژه، کاهش پنجاه درصدی مقدار BNB موجود در بازار در دراز مدت است. توکن سوزی بایننس کوین به دو روش کلی انجام می‌شود:

  • مطابق با برنامه زمانی سه‌ماهه
  • روش BEP-95، استفاده از ارز دیجیتال BNB جهت پرداخت هزینه گس

توکن سوزی خودکار BNB

توکن BNB توکن اختصاصی شبکه بایننس اسمارت چین است. یکی از شیوه‌های توکن سوزی بایننس کوین به شکل فصلی یا سه ماه یکبار انجام می‌شود. اما اوایل دسامبر سال ۲۰۲۱ بود که شبکه Binance اعلام کرد که توکن سوزی خودکار جایگزین توکن سوزی فصلی در این شبکه خواهد شد. بنابراین کاملا واضح است که این عملیات به طور اتوماتیک و بر اساس پارامترهایی مثل میزان عرضه، تقاضا و قیمت توکن BNB انجام می‌شود.

طبق این تعاریف، اگر ارزش توکن بایننس کاهش پیدا کند، فرایند توکن سوزی بایننس کوین به طور خودکار انجام می‌شود تا ارزش واقعی این رمز ارز حفظ شود. این فرایند شفافیت و قابلیت پیش را همراه خود دارد. همچنین جالب است بدانید که توکن سوزی خودکار BNB به صورت مستقل از حجم معاملات این توکن انجام می‌شود. درست برعکس روش توکن سوزی سه ماه یکبار که به این داده وابسته بود. در واقع توکن سوزی خودکار برای محاسبات خود از داده‌ها و اطلاعات درون شبکه اسمارت چین بایننس استفاده می‌کند.

ارز دیجیتال BNB

نکته مهم دیگری که درباره توکن سوزی بایننس به روش اتوماتیک باید بدانید این است که با کاهش یافتن تعداد این توکن به زیر ۱۰۰ میلیون واحد، فرایند آن متوقف می‌شود. البته فرایند BEP-95 همچنان به کار خود ادامه خواهد داد. برای تعیین تعداد توکن‌هایی که باید سوزانده شود در روش توکن سوزی خودکار از فرمول زیر استفاده می‌شود:

B = (N × ۱۰۰۰) / (P + K)

در این فرمول هر کدام از موارد نشان دهنده پارامترهای خاصی هستند:

  • B: تعداد توکن‌هایی که باید سوزانده شود
  • N: تعداد بلاک‌های تولید شده در دوره سه‌ماهه
  • P: میانگین قیمت توکن BNB در دوره‌های سه‌ماهه
  • K: عددی ثابت که برابر با ۱۰۰۰ است

دلایل توکن سوزی بایننس کوین

احتمالا در قسمت‌های قبل متوجه بخشی از دلایل توکن سوزی بایننس کوین شده‌اید. میزان عرضه کل ارز دیجیتال BNB از همان ابتدا ۲۰۰ میلیون واحد بود که پنجاه درصد آن (۱۰۰ میلیون توکن) بین مشارکت کنندگان پروژه تقسیم و توزیع شد. حال با گذشت زمان تیم توسعه دهنده بایننس به فکر راهی برای حفظ ارزش و حتی بالا بردن قیمت توکن BNB هستند. توکن سوزی یکی از همین راه‌های مطلوب است. در واقع با از بین رفتن بخشی از این سرمایه، ارزش و اعتبار این توکن در بازار افزایش پیدا می‌کند.

فرایند توکن سوزی بایننس کوین قصد دارد تا با کمیاب کردن این توکن، تأثیر ضد تورمی ایجاد کند و هم‌زمان با افزایش قیمت آن به هولدرهای این توکن کمک کند؛ بنابراین به طور کلی اصلی‌ترین دلیل این فرایند، کاهش میزان ذخایر عرضه کل این دارایی است. همچنین سایر دلایل این عملیات به تفکیک شامل این موارد می‌شود:

  • کاهش عرضه در گردش
  • نمایش تعهد به پروژه
  • از بین بردن توکن‌های ناخواسته و غیر ضروری
  • توانایی ساخت بلاک جدید برای کاربران بلاک‌چین‌های مبتنی بر اثبات سوزاندن (Proof of Burn)
کاهش عرضه در گردش و توکن سوزی

سازوکار اجرای توکن سوزی BNB

تا این قسمت از این مقاله متوجه شدید که فرایند سوزاندن توکن بایننس به روش‌های مختلفی انجام می‌شود اما دلیل مشترکی دارد. توکن سوزی فصلی، از ژانویه سال ۲۰۲۲ شروع شد. در آن زمان چیزی حدود ۱۷ ایونت مختلف برای توکن سوزی در این پروژه شکل گرفت. در نهایت نیز در این مدت چیزی حدود ۳۳ میلیون واحد توکن BNB سوزانده شد. این عدد نشان دهنده کاهش ۱۶ درصدی ذخایر عرضه کل این دارایی است. اما کمی بعد، روش توکن سوزی فصلی به خودکار تغییر پیدا کرد. در طول این رویداد، چیزی حدود ۱٫۵ میلیون واحد توکن BNB از چرخه بازار خارج شد.

مکانیزم توکن سوزی BEP-95

حدودا اوایل سال ۲۰۲۱ بود که مدیر عامل شرکت بایننس، چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، برنامه توکن سوزی بایننس کوین را ارائه کرد. دلیل این تصمیم نیز با کمی دقت مشخص می‌شود. سرعت و نرخ سوزاندن کلی توکن در مقایسه با انتظارات او، خیلی پایین بود. بنابراین برای این که این فرایند را تسریع ببخشد، مکانیزم جدیدی را معرفی کرد. رونمایی از پروپوزال BEP-95 در نوامبر سال ۲۰۲۱ انجام شد.

برای توضیح بیشتر درباره مکانیزم BEP-95 می‌توان آن را به عنوان یک درخواست نامه تحول Binance معرفی کرد. این مکانیزم زمان واقعی توکن سوزی بایننس کوین را به بایننس اسمارت چین تلقین می‌کند. بایننس اسمارت چین یا BSC وظیفه دارد تا به طور اتوماتیک بخشی از کارمزد گسی را که توسط اعتبارسنج‌های هر بلاک جمع‌آوری‌شده بود بسوزاند. بنابراین می‌توان این گونه نتیجه گرفت که هرچه کاربران این شبکه بیشتر و استفاده بیشتری از آن شود، توکن سوزی این ارز دیجیتال نیز افزایش می‌یابد.

توکن سوزی در شبکه بایننس با BEP-95

آمار منتشر شده از نهادهای مختلف نشان می‌دهد که از ژانویه سال ۲۰۲۲ به طور روزانه چیزی حدود ۸۶۰ توکن بایننس توسط BSC سوزانده می‌شود. این آمار و پیشرفت‌های مربوط به آن نیز در توییتر وابسته به این شبکه قابل ردیابی است. همچنین از آنجایی که مکانیزم BEP95 فقط به شبکه هوشمند بایننس متصل و وابسته است، حتی زمانی که تعداد کوین‌های عرضه شده در بازار به کم‌تر از ۱۰۰ میلیون واحد برسد نیز به فرایند توکن سوزی بایننس کوین خود ادامه خواهد داد.

معرفی برنامه BNB Pioneer Burn

اگر قرار است درباره توکن سوزی بایننس کوین اطلاعات کسب کنید، لازم است درباره برنامه BNB Pioneer Burn نیز بدانید. حدودا اواسط سال ۲۰۲۰ بود که تیم توسعه دهنده پروژه بایننس به فکر افرادی افتاد که رمز ارزهای BNB خود را به طور تصادفی گم کرده بودند. به همین دلیل به فکر طراحی و ارائه برنامه‌ای مثل BNB Pioneer Burn افتاد.

این برنامه به این افراد که توکن از دست داده‌اند کمک می‌کند تا BNBهای گمشده خود را جبران کنند. به این صورت که افراد واجدالشرایط را شناسایی می‌کند و سپس از بین رمز ارزهایی که قرار است به شکل خودکار سوزانده شود به آن‌ها پاداش می‌دهد. حال شاید برایتان سؤال شود که این شرایط چیست؟

اولین شرط موجود این است که توکن‌های گمشده پگ شده (مثل BTCB) رپد شده (مثل WBNB) باشد و همچنین در پروژه Token Canal شبکه بایننس، در گذشته پشتیبانی شده باشند. همچنین توکن‌هایی که به آدرس قرارداد BEP20 انتقال یافته‌اند باید در سایت bscscan.com تأیید شده باشند.

علاوه بر این شرط دیگری وجود دارد که مربوط به میزان توکن‌های گمشده است. در همین راستا توکن‌هایی که در اثر اتفاقات و حوادث غیر عمدی از دست رفته باشند، باید بیشتر از ۱۰۰۰ دلار باشند. اما در عین حال مقدار آن‌ها باید از میزان توکنی که در برنامه سه‌ماهه بعدی باید سوزانده شود کم‌تر باشد.

BNBهای سوخته

توکن سوزی در پروژه بایننس

توکن سوزی جزو آن دسته از مفاهیمی است که همواره در پروژه‌های مختلف مشاهده می‌شود. توکن سوزی بایننس کوین اما یکی از فعالیت‌های مهم این شبکه است و آگاهی داشتن از آن خالی از لطف نیست. آخرین توکن سوزی بایننس کوین در تاریخ ۱۳ اکتبر سال ۲۰۲۲ انجام شد. طی این عملیات چیزی حدود ۲ میلیون واحد BNB از چرخه بازار حذف شد. تاریخ توکن سوزی بعدی این پروژه مشخص نیست اما معمولا مدیر عامل این شبکه، تاریخ این رویداد را در صفحه توییتر خود اعلام می‌کند. فرایند BNB Auto-Burn به عنوان نوآوری جدید شبکه بایننس، موفق شده تا توکن سوزی این شبکه را بهبود ببخشد و مشخصه‌های ضد تورمی بهتر شود.

چه پروژه‌های دیگری را می‌شناسید که با توکن سوزی در صدد کاهش تورم هستند؟ به‌نظرتان چه روش‌های دیگری را می‌توان امتحان کرد؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۳ / ۵. مجموع آرا: ۳

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا