تحلیل فاندامنتالسرمایه گذاری

معرفی بهترین پروژه های کازماس، تحلیل پروژه ها و آینده آنها

خودتان را در نقش یک توسعه‌دهنده‌ی بلاکچینی فرض کنید، آیا پروژه‌ای که شب‌ و روز روی آن زحمت کشیده‌اید را در شبکه‌ای کند با کارمزدهای گران راه‌اندازی می‌کنید؟ احتمالا خیر. مشکلات اتریوم منجر شده تا بسیاری از کاربران و توسعه‌دهندگان به دیگر شبکه‌‌ها مهاجرت و پروژه‌شان را در اکوسیستمی با امکانات بیشتر راه‌اندازی کنند. یکی از این شبکه‌ها کازمارس (Cosmos) نام دارد که پروژه‌های آن آینده‌ی صنعت بلاکچین را رقم می‌زند. در این مقاله قصد داریم تا پروژه‌های برتر اکوسیستم کازماس را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

تورچین (Thorchain)

مشکل بزرگ صرافی‌های غیرمتمرکز، عدم امکان مبادله توکن‌ها به روش Cross-Chain است. به‌عنوان مثال اگر از صرافی‌های غیرمتمرکز اتریومی استفاده کنید، تنها قادر به معامله توکن‌هایی با استاندارد ERC-20 خواهید بود و برای معامله ارزهای غیر اتریومی باید از نسخه رپد شده (Wrapped) استفاده کنید یا به سراغ صرافی‌های متمرکز بروید. تورچین برای رفع این مشکل متولد شده و قصد دارد تا پایگاهی مشترک برای صرافی‌های غیرمتمرکز ایجاد کند تا امکان معامله Cross-Chain در این صرافی‌ها نیز برقرار شود.

تورچین از بهترین پروژه های کازماس

تورچین از الگوریتم گواه اثبات سهام یا PoS استفاده کرده و با Cosmos Tendermint امکان مبادله دارایی‌ها بین دو شبکه مختلف را فراهم می‌کند. وب‌سایت این پروژه‌های برتر اکوسیستم کازماس، مجموعه‌ای از راه‌حل‌های توسعه‌یافته از سوی جامعه را به کاربر ارائه داده چرا که هیچ شرکتی پشت این پروژه نیست و جامعه همه‌چیز را مدیریت می‌کند. ارز بومی این پلتفرم RUNE نام دارد و نقشی اساسی در اکوسیستم تورچین ایفا می‌کند. استخرهای نقدینگی با این ارز مدیریت می‌شوند و باید برای کسب حق رای و شرکت در تصمیمات جامعه آن را هولد کنید.

اگر برایتان سوال است که چرا این پروژه بیخیال دیگر شبکه‌ها شده و کازماس را انتخاب کرده پس باید با این اکوسیستم جذاب آشنا شوید. این اکوسیستم توانایی ساخت و استقرار بلاکچین‌ها را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند اما داستان فراتر از این حرف‌ها است. برای آشنایی بیشتر مقاله شبکه کازماس را مطالعه کنید.

اِوماس (Evmos)

اتریوم بزرگ‌ترین شبکه‌ی بلاکچینی است و استاندارد ERC-20 آن محبوب‌ترین استاندارد و ارز بومی آن یعنی ETH نیز بزرگ‌ترین آلت کوین جهان است. بدین ترتیب اجتناب و دوری از این غول بزرگ عملا غیرممکن است چرا که بسیاری از پروژه‌ها از این شبکه برای توسعه و فعالیت خود استفاده می‌کند. برای هر پروژه‌ای، سازگاری با اتریوم یک ویژگی فوق‌العاده است که ارزش خاصی به شبکه آن اضافه می‌کند. حالا Evmos به‌عنوان یکی از بهترین پروژه های کازماس راه‌حلی را ارائه می‌دهد تا پلتفرم‌های مختلف، از محیط اتریوم در بلاکچین کازمارس استفاده کنند.

Evmos

اِوماس بر اساس الگوریتم اثبات سهام ساخته شده و با زبان برنامه‌نویسی اتریوم یعنی سالیدیتی (Solidity) سازگاری دارد. این ویژگی امکان ادغام کازماس و اتریوم را فراهم می‌کند.

آکاش نتورک (Akash Network)

آکاش یک شبکه غیرمتمرکز، هدفمند و متن باز است که خرید و فروش امن و کارآمد منابع محاسباتی ابری را امکان‌پذیر می‌کند. چنین ویژگی جذابی به کاربران اجازه می‌دهد تا زیرساخت‌های ابری خود را راه‌اندازی و از آن برای استقرار برنامه‌ها یا کسب درآمد استفاده کنند. در واقع آکاش به‌عنوان یک شبکه Supercloud باز عمل کرده و مقیاس‌پذیری آسان و دسترسی جهانی به خدمات را تسهیل می‌کند.

Akash Network

یکی از جنبه‌های منحصربه‌فرد Akash، سیستم حراج معکوس آن است. در این سیستم مشتریان قیمت موردنظر خود را تعیین کرده و ارائه‌دهندگان منابع محاسباتی برای جلب نظر آنها به رقابت می‌پردازند. این فرایند رقابتی اغلب به قیمت‌های ارزان‌تر در آکاش منجر می‌شود که به‌طور متوسط در مقایسه با سایر سیستم‌های ابری تا ۸۵ درصد کمتر است.

با این حال چیزی که آکاش را در قالب پروژه‌های برتر اکوسیستم کازماس قرار می‌دهد، رویکرد جامعه‌محور آن است. این پلتفرم تحت مالکیت و مدیریت جامعه خود است و خدمات عمومی را به‌طور رایگان ارائه می‌دهد. بدین ترتیب کدهای Akash متن باز هستند و همه به آنها دسترسی دارند. همچنین این برنامه بر اساس فناوری‌های پیشرفته‌ای همچون Kubernetes و Cosmos ساخته شده و جامعه آکاش فعالانه در تصمیم‌گیری‌ها برای اجرای ویژگی‌های جدید شرکت می‌کند. ارز آکاش، AKT نام دارد و با عرضه ۳۸۸،۵۳۹،۰۰۸ واحدی در دسته ارزهای دیفای قرار می‌گیرد.

سکرت نتورک (Secret Network)

اگر از شبکه‌های سولانا، اتریوم یا هر بلاکچین عمومی دیگری استفاده کنید، پس برخی اطلاعات شما در دسترس تمام کاربران قرار دارد. به‌عنوان مثال در این شبکه‌ها همه کاربران قادر به مشاهده تراکنش‌ها، ردیابی آنها و بررسی موجودی کیف پول هستند. اگرچه نام و نام‌خانوادگی شما در دسترس نیست اما آدرس ولت شما مشخص است و به‌طور کامل ناشناس نیستید. سکرت نتورک با رفع همین دغدغه متولد شده و یک بلاکچین لایه ۱ است که امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز و قرارداد هوشمند را فراهم می‌کند. هدف اصلی آنها حفظ محرمانه بودن داده‌ها و اطلاعات است و در این شبکه، همه‌چیز از ابتدا تا انتها رمزنگاری می‌شود.

Secret Network

در شبکه‌ی Secret علاوه‌بر عدم دسترسی به آدرس ولت، امکان ردیابی تراکنش‌ها نیز وجود نداشته و کاملا مناسب کاربران یا نهاد‌هایی است که به‌دنبال فعالیت محرمانه هستند.

این پلتفرم بر اساس اتریوم راه‌اندازی شده و تقریبا تمام ویژگی‌های آن را در بر دارد اما تفاوت، محرمانه بودن اطلاعات است و همین موضوع باعث شده تا آن را در لیست بهترین پروژه های کازماس قرار دهیم. حتی نودها نیز قادر به بررسی اطلاعات تراکنش‌های قراردادهای هوشمند نیستند و تمام فعالیت‌ها روی حریم خصوصی متمرکز است.

توکن بومی سیکرت، SCRT نام داشته و برخلاف شبکه خود، محرمانه نیست. چرا که از آن برای ایمن‌سازی شبکه استفاده می‌شود. لازم به ذکر است، این توکن فاقد حداکثر عرضه بوده و ارزی تورم‌زا است.

جونو نتورک (Juno Network)

جونو نتورک یک بلاکچین لایه ۱ با الگوریتم گواه اثبات سهام (PoS) است که با استفاده از SDK کازماس ساخته شده و به‌عنوان مرکز قرارداد هوشمند Cross-Chain کازماس عمل می‌کند. هدف این شبکه، فعالیت کاربردی در کنار شبکه کازماس هاب است. جونو به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از CosmWasm قراردادها را بنویسند و مستقر کنند. همچنین جونو در قراردادهای هوشمند ارز دیجیتال اتم نیز کاربرد داشته و در آن استفاده می‌شود.

جونو نتورک غیرمتمرکز است و از بیش از ۵۰ dApp، دو هزار DAO، قراردادها و ابزارهای هوشمند پشتیبانی می‌کند. در این مورد از پروژه‌های برتر اکوسیستم کازماس، برنامه‌هایی برای وام، گیمینگ، متاورس و اپلیکیشن‌های کاربردی برای توکن‌های NFT به چشم می‌خورند.

جونو نتورک

این پلتفرم تمام مزایای شبکه‌های لایه ۱ را برای پروژه‌ها به ارمغان آورده اما دلیل حضور آن در این لیست، ابتکارات کلیدی اکوسیستم جونو برای امنیت شبکه است. پروتکل امنیت جونو یعنی Mesh بر بهبود امنیت این برنامه تمرکز کرده و به کاربران این امکان را می‌دهد تا ارز بومی آن یعنی JUNO را استیک و ارزهای دیگری را پاداش بگیرند. Juno حداکثر عرضه‌ی ۱۸۵،۵۶۲،۲۶۸ واحدی داشته و ارزش کل بازار آن بیش از ۵۲ میلیون دلار است.

کاوا (Kava)

کاوا یکی از بهترین پروژه های کازماس است که امکان اعطا و دریافت وام را در یک بستر غیرمتمرکز برای کاربران فراهم کرده است. ارزهای بسیاری در این پروتکل لیست شده‌اند و کاربران قادر هستند تا بدون نیاز به یک واسط مالی سنتی همچون چک، سفته یا ضامن، دارایی دیجیتال وام بگیرند.

کاوا از پروژه‌های برتر اکوسیستم کازماس
کاوا دومین پلتفرم بزرگ Cosmos از نظر ارزش کل قفل شده (TVL) است و ویژگی مهمی که این پلتفرم را از دیگر پروژه‌های وام‌دهی متمایز می‌کند، امکان ارائه وثیقه در تمام ارزهای دیجیتال است.

توسعه‌دهندگان Kava اکوسیستمی منعطف و سریع ایجاد کرده و توانایی‌های اتریوم و کازماس را در یک شبکه ترکیب می‌کنند.

ارز بومی این پروژه غیرمتمرکز با اختصار KAVA شناخته می‌شود و حداکثر عرضه‌ای نامحدود دارد. دو سال قبل اوج قیمت این ارز در سطح ۹.۱۹ دلار ثبت شده و هم‌اکنون در زمان نگارش این مقاله در حدود ۰.۹۱ دلار معامله می‌شود.

استارگیز (Stargaze)

استارگیز یک بازار غیرمتمرکز NFT است که در شبکه Cosmos فعالیت دارد و به‌ دلیل ارائه سطح بالایی از امنیت، تمرکززدایی، شفافیت و انعطاف‌پذیری در لیست پروژه‌های برتر اکوسیستم کازماس قرار می‌گیرد. این پلتفرم بر اساس الگوریتم گواه اثبات سهام (PoS) راه‌اندازی شده و امکان ساخت توکن NFT و استفاده از لانچ‌پد را برای کاربران فراهم کرده است.

Stargaze

Stargaze برخلاف پلتفرم‌هایی مثل Open Sea غیرمتمرکز است و عملا کاربران آن را مدیریت می‌کنند. ارزش کل قفل‌شده این پروژه در سال ۲۰۲۲ به سطح ۲ میلیارد دلار رسید و اولین بازار معامله NFT در شبکه کازماس محسوب می‌شود. علاوه‌بر این موارد، استارگیز قادر است تا به‌طور یکپارچه با دیگر بلاکچین‌ها ازجمله اتریوم ارتباط برقرار کند.

استارگیز از رمز ارز اتم نیز پشتیبانی کرده و می‌توانید خرید NFT را با استفاده از این ارز انجام دهید. اما آیا واقعا ATOM ارزش خرید دارد؟ پاسخ این سوال و پیش‌بینی قیمت این ارز تا سال ۲۰۳۱ را در مقاله آینده ارز Atom پیدا خواهید کرد.

اوسموسیس (Osmosis)

اوسموسیس یکی از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های برتر اکوسیستم کازماس است که در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد. این پلتفرم یک بازارساز خودکار (AMM) است که از تراکنش‌های Cross-Chain توسط قابلیت IBC پشتیبانی کرده و یک لایه اضافی از قابلیت همکاری را فراهم می‌کند.

در مقایسه با دیگر بازارسازهای خودکار، Osmosis تغییر در تنظیمات را ارائه کرده و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که AMMهای شگفت‌انگیز و منحصربه‌فردی برای اهداف مختلف بسازند. به بیان دیگر این ویژگی منجر شده تا توسعه‌دهندگان بازارسازهای خودکاری بسازند که با شرایط متغیر بازار سازگار باشد.

Osmosis

ارز بومی این پروژه OSMO نام دارد و اوج قیمت خود را یک سال قبل در سطح ۱۱.۲۱ دلار ثبت کرد. OSMO حداکثر عرضه یک میلیارد واحدی داشته و در زمان نگارش این مقاله حجم معاملات آن بیش از ۴.۵ میلیون دلار است.

رگن (Regen)

شبکه رگن ابتکاری برای سرمایه‌گذاری در اعتبارات کربن و تنوع‌زیستی با ارزش بالا است و به‌عنوان یکی از بهترین پروژه های کازماس در زمینه اکولوژی (بوم‌شناسی) فعالیت می‌کند. این پروژه با تاکید بر اهمیت کاهش کربن در جهان، بازاری ارائه کرده که در آن شرکت‌ها با خریداری و مبادله اعتبارات کربن دیجیتال، نقش خود را برای جلوگیری از گرمایش کره‌زمین و تغییرات اقلیمی ایفا می‌کنند. این خدماتِ طبیعت‌محور به بازیابی تنوع زیستی و حذف کربن کمک می‌کنند.

رگن نتورک

رگن به‌عنوان رابطی بین توسعه‌دهندگان پروژه و خریداران عمل کرده و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا اعتبارات زیست‌محیطی خود را به خریداران در سرتاسر جهان بفروشند. این پروژه جامعه محور است و بنیان‌گذاران آن پژوهشگران اقلیمی و دانشمندان این حوزه هستند. همچنین Regen به توکن‌های حوزه مبارزه با کربن این امکان را می‌دهد تا دارایی‌های زیست‌محیطی خود را با استفاده از Marketplace آن منتقل کنند. در نهایت این پروژه جعبه‌ابزاری بلاکچینی برای کنترل استانداردهای اعتباری زیست‌محیطی مدرن ارائه می‌کند.

پرسیستنس (Persistence)

پرسیستنس یک زنجیره برنامه با قابلیت IBC است که در حوزه لیکویید استیکینگ فعالیت کرده و با فراهم کردن دارایی‌های استیک‌شده به تقویت دیفای کمک می‌کند. این پلتفرم در قالب یک بستر جامع و کامل، تجربه یکپارچه و مناسبی از استیکینگ و دیفای را توسط قراردادهای هوشمند برای کاربران رقم می‌زند. با استفاده از Persistence، توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود تا برنامه‌های جدیدی را در کنار توکن‌های لیکویید استیکینگ ایجاد کنند.

Persistence

صرافی غیرمتمرکز این پروژه Dexter نام داشته که در آن می‌توانید دارایی‌های لیکویید استیک‌شده را معامله کنید. علاوه‌بر دکستر، Bamboo نیز به‌عنوان پروتکل وام‌دهی پرسیستنس فعالیت کرده و همه این موارد باعث شده تا این مجموعه یکی از پروژه‌های برتر اکوسیستم کازماس باشد.

آینده‌ای روشن برای پروژه‌های برتر اکوسیستم کازماس

پروژه‌های برتر اکوسیستم کازماس قصد دارند تا با رسیدگی به مشکلات مختلف، فضای بلاکچین را متحول کنند. با پیشروی Cosmos، آینده این بلاکچین روشنتر از همیشه خواهد بود. با این حال اگر قصد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کازماس را دارید، پیش از هر اقدامی تحقیقات خود را کامل کنید.

شما همراهان والکس چه آینده‌ای برای این پروژه‌ها متصور هستید؟ نظرات خواندنی خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کلمه‌ها فقط چندتا حرف ساده نیستن، کلمه‌ها سرشار از احساسات مختلف‌اند و من اینجا قصد دارم تا با استفاده از اون‌ها به جهان بی‌ذوق ارز دیجیتال روح ببخشم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا