افراد مشهورمقالات ارز دیجیتال

میلیونرهای بیت کوین؛ افراد ثروتمند واقعی دنیای امروز

در این مقاله به بررسی میلیونرهای بیت کوین و معرفی آن‌ها می‌پردازیم؛ اینکه آن‌ها که هستند و چطور به این ثروت رسیدند را بررسی می‌کنیم. این ثروتمندان به‌عنوان وال‌های دنیای رمزارزها شناخته می‌شوند که با کوچک‌ترین حرکتی، بازی را تغییر می‌دهند. امروزه ارزش بازار ارزهای دیجیتال بسیار بالا رفته است و بسیاری از افراد به دنبال خرید بیت کوین به عنوان یک دارایی دیجیتال هستند. این بازار کاملاً رقابتی شده و افراد گوناگون برای کسب سهمی از این بازار در حال نبرد با یکدیگر هستند. اما افرادی دراین‌بین به‌عنوان پادشاهان ارزهای دیجیتال شناخته می‌شوند؛ این افراد به‌عنوان الگو و الهام‌بخش بسیاری از سایر فعالان این حوزه شناخته می‌شوند که دانستن نحوه موفقیت و فعالیت‌های آن‌ها می‌تواند برای هر فردی مفید باشد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

بزرگ‌ترین کیف پول‌های بیت‌کوین؛ نهنگ‌هایی که سایرین را می‌بلعند

از لحظه ورود بیت کوین و ارزهای دیجیتال به بازارهای مالی، روزبه‌روز افراد بیشتری به این بازار ورود می‌کردند. این افزایش محبوبیت همه‌روزه در جهان باعث شد تا افرادی با جمع‌آوری رمزارزهای ارزشمند، ثروت چشمگیری را برای خود دست‌وپا کنند و خود را به‌عنوان میلیونرهای بیت کوین معرفی کنند. بزرگ‌ترین دارنده بیت کوین ساتوشی است که خودش نیز سازنده این تکنولوژی بود و وایت پیپر بیت کوین را او در اینترنت منتشر کرد. این بازار به حدی بزرگ شد که ثروتمندترین افراد جهان، یعنی ایلان ماسک و جف بزوس نیز به دست بردن در آن ترغیب شدند. ایلان ماسک به‌عنوان ثروتمندترین فرد جهان، با ترفندهای تبلیغاتی خود، تقریباً به‌اندازه سایر صنایع بزرگی که دارد در این بازار سود کرد.

سیستم اقتصادی جهان در دنیا امروز، بر مبنای سرمایه‌داری می‌چرخد؛ در نظام سرمایه‌داری طبق هرم قدرت، اکثر پول‌ها متعلق به اقلیت ثروتمند جامعه و باقی ثروت نیز میان سایر اعضای جامعه تقسیم می‌شود. در دنیای رمزارزها نیز، افراد ثروتمند بیت کوین صاحب بخش زیادی از کل ظرفیت بازار (Market Cap) هستند.

در دنیای رمزارزها به کیف پول‌هایی که حجم بالایی از یک ارز ارزشمند را در خود جای‌داده‌اند و با هر حرکتی روی سهام خود، تأثیر بزرگی روی بازار می‌گذارند، نهنگ‌ می‌گویند. بزرگ‌ترین نهنگ‌های شناخته شده در دنیای بیت کوین، سه کیف پول متعلق به بایننس، بیت فینکس و یک سرمایه‌گذار ناشناس هستند که هرکدام بیشتر از ۱۰۰ هزار بیت کوین در کیف پول خود سرمایه دارند!

نکته قابل‌توجهی که درباره نهنگ‌ها و ابر نهنگ‌های بازار وجود دارد این است که خیلی از آن‌ها با تصاحب سهم زیادی از یک ارز دیجیتال و با گذاشتن سفارش فروش یا خرید روی آن‌ها، قیمت‌های بازار را به طور مصنوعی دست‌کاری کرده و خودشان از وضعیت ملتهب سود کافی را می‌برند. مقدار مشخصی برای قرارگرفتن در دسته نهنگ‌ها وجود ندارد اما طبق تعاریف عامیانه، اگر شما معادل ۱۰۰۰ بیت کوین به بالا داشته باشید، به‌عنوان یکی از نهنگ‌های بازار محسوب می‌شوید.

وال‌های ارز دیجیتال

بزرگ‌ترین میلیونرهای بیت کوین چه کسانی هستند؟

امروزه ارزش کلی بازار بیت کوین، حدود ۶۵ میلیارد دلار برآورده می‌شود. این بازار در نوامبر ۲۰۲۱ بیشترین ارزش تاریخ را پیدا کرده بود و به ارزش چیزی حدود ۴۰۵ میلیارد دلار رسیده بود. دنیای ارزهای دیجیتال هرروزه بزرگ‌تر شدند و میلیونرهای بزرگ زیادی از دل این بازار بیرون آمدند. بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، همواره به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری پرریسک و با دامنه نوسان بالا شناخته می‌شوند. بااین‌حال بسیاری از افراد با پذیرفتن این ریسک وارد بازار شدند و به سودهای قابل‌توجهی نیز دست پیدا کردند.

اما بزرگ‌ترین میلیونرهای بیت کوین چه کسانی هستند و چرا ما باید آن‌ها را بشناسیم؟ این افراد با سرمایه‌گذاری‌های خوبی که انجام دادند، توانستند بزرگ‌ترین پورتفولیو (Portfolio) رمزارزها را برای خود ایجاد کنند. آن‌ها با سرمایه زیادی که دارند می‌توانند تاثیر قابل‌توجهی روی روند بازار رمزارزها بگذارند. به عبارتی می‌توان گفت اکثریت قریب به‌اتفاق ما در اقیانوس دریای دیجیتال مانند ماهی‌های کوچکی هستیم که می‌توانیم با پیروی از مسیر حرکت نهنگ‌ها، به موفقیت‌هایی برسیم.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با ۱۰ نفر از بزرگ‌ترین میلیونرهای بیت کوین آشنا کنیم. برای آشنایی بیشتر با این افراد، در ادامه همراه ما باشید.

Brian Armstrong، میلیونر بزرگ بیت کوین

۱. برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong)

برایان آرمسترانگ یکی از میلیونرهای بیت کوین آمریکایی با دارایی ۴٫۷۸ میلیارد پوند است. این فرد بنیان‌گذار صرافی Coinbase است که به‌عنوان بزرگ‌ترین صرافی آمریکایی از نظر گردش مالی، شناخته می‌شود. آقای آرمسترانگ در سال ۲۰۱۲ از شغل خود به‌عنوان مهندس نرم‌افزار استعفا داد و این صرافی را در همان سال تأسیس کرد. این مرد ۳۸ ساله صاحب ۱۹ درصد از سهام  اپلیکیشن معروف airbnb نیز هست. سال ۲۰۲۲ طی مقاله‌ای در مجله فوربز، برایان آرمسترانگ به‌عنوان یکی از میلیاردرهای آمریکا شناخته شد و سرمایه‌اش در آن مقاله چیزی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده شد.

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت صرافی Coinbase احراز هویت ساده و رابط کاربری ساده این سایت باشد که بسیاری از افراد را از اقصی‌نقاط دنیا به خود جذب کرده است. در آپریل ۲۰۲۲، تخمین زده شد ارزش معاملات صرافی Coinbase حدود ۴۲ میلیارد دلار است. آرمسترانگ در مصاحبه‌ای از هدفش برای تأسیس این صرافی چنین گفت که هدف اصلی «ساخت یک سیستم معاملاتی آزاد جهانی بود که در مسیر نوآوری و آزادی عمل حرکت کند».

Sam Bankman-fried

۲. سم بنکمن-فراید (Sam Bankman-fried)

سم بنکمن فراید به‌عنوان یکی از افراد ثروتمند و نهنگ بیت کوین شناخته می‌شود. بااین‌حال او یکی از ثروتمندترین افراد فعال در حوزه کریپتو است. او در سال ۲۰۱۹، به‌عنوان یک فارغ‌التحصیل از دانشگاه MIT آمریکا، اقدام به تأسیس صرافی FTX کرد. مقر اصلی این صرافی در کشور باهاما قرار دارد و این صرافی امروزه به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال به‌خصوص در کشورهای غربی مانند آمریکا شناخته می‌شود.

می‌توان گفت صرافی FTX، تمام ویژگی‌ها و دسترسی‌های سایر صرافی‌های بزرگ را در خود جای‌داده است. اما نقطه تمایز این صرافی با سایر صرافی‌ها در ارائه خدمات بیشتر به مشتریان مانند توکن سهام شرکت‌ها است. برای توضیح این خدمت باید گفت که شما با سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های مختلف، صاحب توکن (Token) آن‌ها می‌شوید. این اتفاق را می‌توان به‌عنوان مرز و پل ارتباطی بازار ارزهای دیجیتال با بازار سهام در نظر گرفت.آقای بنکمن فراید، به‌واسطه صرافی بزرگ و ثروتی که در بازار ارزهای دیجیتال اندوخته، به‌عنوان یکی از نهنگ‌های بزرگ و تأثیر گذار در این بازار مالی شناخته می‌شود. نکته جالب‌توجه درباره افراد ثروتمند دنیای ارزهای دیجیتال آن است که به‌واسطه ثروتی که دارند، با افراد سیاسی زیادی نیز در ارتباط هستند. برای مثال سم بنکمن در سال ۲۰۲۰ چیزی نزدیک به ۵ میلیون دلار به کمپین انتخاباتی جو بایدن کمک مالی کرد. سم بنکمن یک فرد گیاهخوار است و خود را به‌عنوان یک فرد به‌شدت تأثیرگذار در ارتباطات و روابطی که دارد، می‌بیند.

Chris Larsen

۳. کریس لارسن (Chris Larsen)

کریس لارسن نیز به‌عنوان یکی از اشخاص ثروتمند و تاثیرگذار در بازار ارزهای دیجیتال در دنیا شناخته می‌شود. این فرد در سال ۱۹۹۷ سیستم وام‌دهی اعتباری آنلاین به نام Eloan را تأسیس کرد. به‌طورکلی آقای لارسن بسیار به دنبال نوآوری و خلق فرصت‌های جدید در بازارهای مالی بود. در سال ۲۰۱۲ ایشان به همراهی جد مک‌کالب (Jed McCaleb) (که به او نیز در ادامه متن می‌پردازیم)، توکن ریپل (Ripple) را خلق کردند. نماد این توکن در بازار به شکل XRP است.

هدف از ساخت XRP آن بود که بتوان بدون استفاده از سیستم سوئیفت، معاملات مالی بین‌بانکی بین دو نقطه مختلف را به‌راحتی انجام دهیم. ریپل از آن دسته توکن‌هایی است که تا حدودی ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال را نقض می‌کند. آقای لارسن در سالیان قبل فرد ثروتمندتری بود، اما بعد از سقوط ریپل در سال ۲۰۱۸، سرمایه ۱۲ میلیارد پوندی این شخص کاهش پیدا کرد.

علاوه‌برآن در سال ۲۰۲۰ کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا با طرح شکایتی علیه ریپل، آن را متهم به کلاهبرداری در فروش اوراق بهادار ثبت‌نشده کرد. آقای لارسن در این پرونده به‌عنوان متهم فراخوانده شد اما هنوز بعد از دو سال، تکلیف این پرونده مشخص نشده است. با وجود همه مشکلات، کریس لارسن همچنان یکی از سرمایه‌داران بزرگ بازار ارزهای دیجیتال است که سرمایه کنونی این فرد چیزی حدود ۲ میلیارد پوند تخمین زده می‌شود.

Michael Saylor

۴. مایکل سیلور (Michael Saylor)

یکی از معروف‌ترین سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال که خودش متخصص این بازار نیست، مایکل سیلور است. او مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری میکرو استراتژی است و به‌عنوان یکی از معروف‌ترین هولدرهای (Holder) بیت کوین شناخته می‌شود. شرکت میکرو استراتژی در آگوست سال ۲۰۲۰ اقدام به خرید ۲۵۰ میلیون دلار بیت کوین کرد. به گفته سران این شرکت، سیاست پشت این اقدام آن‌ها در جهت ایجاد تعادل در گردش پول و نقدینگی شرکت بود.

به‌مرورزمان، خود شخص سیلور به یکی از طرفداران سرسخت بیت کوین تبدیل شد، به‌طوری که تقریبا در تمام نشست‌های خبری، از بیت‌کوین و تکنولوژی پشت آن دفاع می‌کرد. او طی این سال‌ها با خریدوفروش به‌موقع بیت‌کوین، سرمایه ورودی شرکت خود را به چیزی حدود ۳ میلیارد دلار افزایش داد؛ درواقع استفاده از استراتژی‌های مناسب، سود زیادی را به این شخص و شرکتش رساند

بعد از سرمایه‌گذاری این شرکت روی بیت کوین، ارزش کلی این شرکت نیز در دو سال گذشته حدود ۳۵۰% بالا رفت. طبق تخمین‌های زده‌شده، مایکل سیلور چیزی بعد از سرمایه‌گذاری پرریسکی که روی بیت‌کوین کرد، امروز چیزی حدود ۲٫۲ میلیارد دلار ثروت دارد.

ChangPeng Zhao، مهمترین دارنده بزرگ بیت کوین

۵. چانگ پنگ ژائو  (ChangPeng Zhao)

آقای ژائو یکی از معروف‌ترین میلیونرهای بیت کوین است که بیشتر به‌عنوان موسس صرافی بایننس (Binance) شناخته می‌شود. صرافی بایننس بزرگ‌ترین و معروف‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال در دنیا است که به علت ویژگی‌ها و اعتباری که دارد، افراد بسیار زیادی برای ورود به دنیای کریپتو، از این صرافی استفاده می‌کنند. او که بیشتر با نام CZ شناخته می‌شود، یک شهروند کانادایی – چینی است که در سال ۲۰۱۴ خانه خود در شانگهای را فروخت و آن را روی بیت کوین سرمایه‎گذاری کرد.

او در سال ۲۰۱۷ بایننس را راه‌اندازی کرد و در کمتر از یک سال توانست که به محبوب‌ترین صرافی آنلاین در جهان تبدیل شود. امروزه این صرافی بسیار بزرگ شده و خدمات گسترده‌ای مانند کارت اعتباری ارز دیجیتال، صندوق‌ها خطرپذیر و صندوق‌های کم‌ریسک سرمایه‌گذاری را ارائه می‌دهد. طبق شاخص مجله فوربس در سال ۲۰۲۱ دارایی خالص آقای CZ ۱٫۴ میلیارد پوند است. اما موسسه بلومبرگ طبق شاخص‌هایی که دارد ثروت CZ را ۹۶ میلیارد دلار یا بیشتر اعلام کرد. چون او به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین میلیونرهای بیت کوین شناخته می‌شود و بخش زیادی از ثروت او مانند بایننس کوین (Binance Coin) به‌صورت رمزنگاری شده هستند.

نکته جالب درباره CZ این است که او در یکی از مصاحبه‌هایش با مجله بلومبرگ درباره ثروت ۹۶ میلیارد دلاری‌اش اظهار بی‌اطلاعی کرد و این‌گونه رتبه‌بندی‌ها برای او اهمیتی ندارند.

دو قلوهای میلیون بیت کوین Tyler and Cameron Winklevoss

۶. تایلر و کامرون وینکلووس (Tyler and Cameron Winklevoss)

شاید یکی از جذاب‌ترین میلیونرهای بیت کوین، دوقلوهای وینکلووس باشند. این افراد طبق تخمین‌های زده‌شده، هرکدام ۱٫۱۸ میلیارد پوند ثروت دارند. برادران وینکلووس در سال ۲۰۱۲، بعد از متهم کردن مارک زاکربرگ به جرم دزدیدن مفهوم شبکه اجتماعی آن‌ها به شهرت رسیدند. آن‌ها بعد از پیروزی در آن پرونده، مبلغ ۴۸ میلیون پوند برنده شدند و بخشی از آن پول را در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کردند. امروزه تخمین زده می‌شود که این دو نفر هنوز ۷۰ هزار بیت کوین در پورتفولیو خود دارند.برادران وینکلووس با سرمایه‌گذاری روی ارزهای پایه به ثروت رسیدند؛ به عبارتی می‌توان گفت بعد از صعود تاریخی بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷، آن‌ها به یکی از اولین میلیونرهای بیت کوین تبدیل شدند. این دو برادر در سال ۲۰۱۴ صرافی Gemini را تاسیس کردند که این صرافی نیز امروزه بیش از روزی ۱۴۲ میلیون پوند تراکنش دارد. آن‌ها بعد از افزایش سرمایه ۴۰۰ میلیون دلاری که برای صرافی Gemini  داشتند، باعث شدند تا این صرافی امروزه ارزشی در حدود ۷ میلیارد دلار داشته باشد. این دو برادر علاوه بر صرافی خود، صاحب مجموعه‌ای برای فروش توکن‌های غیر قابل تعویض یا همان ان‌اف‌تی (NFT) نیز هستند.

Barry Silbert

۷. بری سیلبرت (Barry Silbert)

بری سلبرت در سال ۲۰۱۵ روی طرحی به نام پلتفرم فروش سهام بازار دوم سرمایه‌گذاری کرد که این طرح را سازمان نزدک (Nasdaq) یا بورس آمریکا خریداری کرد. سپس او در گروه ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرد که شامل پنج کسب‌وکار متفاوت است. یکی از این مجموعه‌ها با نام Grayscale یک پورتفولیو بسیار بزرگ از بیت کوین و اتریوم دارد و به‌عنوان اولین شرکت موفق توانست اوراق بهادار با پشتوانه بیت کوین به دست آورد و چیزی در حدود ۴۳۴ میلیون پوند درآمد کسب کرد. خود آقای سیلبرت نیز به‌عنوان متولی این پورتفولیو قوی و فردی تاثیرگذار در دنیای ارز دیجیتال، دارایی خالصی در حدود ۱٫۱ میلیارد پوند دارد.

Jed McCaleb

۸. جد مک‌کالب (Jed McCaleb)

اگر به‌خاطر داشته باشید، در بخش آقای لارسن به جد مک‌کالب اشاره کردیم. او به همراه کریس لارسن به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران اصلی ریپل شناخته می‌شود. او به دلیل اختلاف نظری که با سایر بنیان‌گذاران ریپل پیدا کرد، این مجموعه را ترک کرد.

قبل از اینکه او وارد دنیای ارزهای دیجیتال شود، یک سرویس اشتراک فایل به نام edonkey2000 داشت که به علت نقض قوانین کپی‌رایت در آن، مجبور به پرداخت ۳۰ میلیون دلار غرامت شد. او در سال ۲۰۱۰، صرافی Mt Gox که در زمان خودش پیشتاز بود را بنیان‌گذاری کرد. همچنین در سال ۲۰۱۴  پروژه استلار (Stellar) که به‌عنوان رقیب مستقیم ریپل نیز شناخته می‌شود، شروع کرد.

امروزه پروژه استلار ارزش مالی نزدیک به ۳٫۵ میلیون پوند را دارد. اما بااین‌حال هنوز هم بیشتر ثروت مک‌کالب از جانب ریپل‌هایی که دارد است. او به‌عنوان یکی از موسسین ریپل، از ۳٫۶ ریپل برخوردار است. امروزه دارایی جد مک‌کالب کمی بیشتر از یک میلیارد پوند برآورده می‌شود که همین موضوع او را نیز به یکی از میلیونرهای بیت کوین تبدیل می‌کند.

Tim Draper

۹. تیم درپر (Tim Draper)

تیم درپر به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران گروه سرمایه‌گذاری DFJ شناخته می‌شود. او به‌عنوان یکی از افراد موفق در بیزینس سرمایه‌گذاری معرفی می‌شود و با سرمایه‌گذاری روی تسلا و ترانوس به موفقیت‌های بزرگی رسید.

تیم درپر در سال ۲۰۱۴ برای یکی از سرمایه‌گذاری‌هایش، چیزی حدود ۳۰ هزار بیت‌کوین به ارزش کلی تقریبا ۱۳ میلیون دلار خرید. امروزه ارزش همان سرمایه‌گذاری او نزدیک به ۸۱۰ میلیون پوند شده است. البته او بعد از آن نیز اقدام به خرید بیت‌کوین کرد اما کسی نمی‌داند که چه مقدار بیت کوین توسط او خریداری شد. تیم درپر نیز مانند باقی افراد این لیست، توانست با سرمایه‌گذاری درست، به تیم میلیونرهای بیت کوین بپیوندد.

Matthew Roszak

۱۰. متیو روژاک (Matthew Roszak)

متیو روژاک نیز به‌عنوان یکی از وال‌های معروف در دنیای ارز دیجیتال شناخته می‌شود. او در سال ۲۰۱۲ شروع به جمع‌آوری پورتفولیو خود کرد. امروزه او به‌عنوان بنیان‌گذار بلاک (Bloq) شناخته می‌شوند. این کمپانی در زمینه اطلاعات بلاک‌چین و تکنولوژی مربوط به تکنولوژی فعال است. آقای روژاک با داشتن یک سبد قوی از ارزهای دیجیتال، باعث شده ثروتی در حدود ۷۴۰ میلیون پوند داشته باشد که او را به‌عنوان یکی از میلیونرهای بیت کوین معرفی کند.

ارزهای دیجیتال؛ بازی تاج و تخت ثروتمندان آینده

ما در این مقاله سعی کردیم که شما را با میلیونرهای بیت کوین آشنا کنیم. همان‌طور که دیدیم این افراد از روش‌های مختلفی ثروت امروز خود را اندوخته‌اند ولی با بررسی کارنامه کاری همه آن‌ها در می‌یابیم که با علاوه‌ بر داشتن علم یا ثروت، داشتن شجاعت کافی برای قدم گذاشتن در مسیر ثروت نیز نیاز است. همان گونه که CZ سال ۲۰۱۴ خانه خود را فروخت یا مک‌کالب که بعد از شکست سنگین در یک کسب‌وکار اینترنتی، دوباره به تکنولوژی جدید روی آورد. به‌طورکلی می‌توانیم نتیجه بگیریم که اگر می‌خواهیم به موفقیتی برسیم یا اصطلاحاً جا پای بزرگان بگذاریم، نیاز داریم که راه موفقیت آن‌ها را بیاموزیم و از آن‌ها درس بگیریم.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید، همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره دنیای ارزهای دیجیتال، می‌توانید مباحث مفیدی را در وب‌سایت والکس پیدا کنید یا می‌توانید با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.

بزرگ‌ترین وال‌های بیت کوین کدام هستند؟

بزرگ‌ترین سرمایه‌دار بیت کوین ساتوشی، سازنده آن است اما کسی او را نمی‌شناسد. اما جدای از آن، سه کیف پول بایننس، بیت فینکس و یک کیف پول ناشناس، چیزی بالغ بر بالای صدهزار بیت کوین در خود دارند.

چه تعداد بیت کوین ما را به وال تبدیل می‌کند؟

عدد مشخصی برای این موضوع وجود ندارد اما اگر کسی به ارزش ۱۰۰۰ بیت کوین یا بالاتر از آن در کیف پول خود داشته باشد، به‌عنوان وال شناخته می‌شود.

کدام‌یک از میلیونرهای بیت کوین ثروتمندتر است؟

نمی‌توان به طور دقیق آمار آن را اعلام کرد. اما اگر ثروت ساتوشی به‌عنوان خالق بیت کوین را در نظر نگیریم، با استناد به مدارک موجود احتمالاً چانگ پنگ ژائو یا CZ بنیان‌گذار بایننس، ثروتمندترین میلیونر ارزهای دیجیتال باشد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
investopedia
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا