اخبار اتریوم

«پالیگان مفیدترین راهکار لایه دو برای اتریوم بوده است»

شبکه پالیگان به عنوان زنجیره جانبی یا «سایدچین» شبکه اتریوم عمل می‌کند

مایک مک‌گلون (Mike McGlone)، استراتژیست ارشد موسسه بلومبرگ، اخیرا نظرات خود را در مورد تاثیر راهکارهای مختلف بهبود مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم به اشتراک گذاشت.

به گزارش والکس و به نقل از Crypto Globe، شبکه پالیگان یک پلتفرم غیرمتمرکز بهبود مقیاس‌پذیری اتریوم است که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های مقیاس‌پذیر و کاربرپسند با کارمزد تراکنش ناچیز و بدون فدا کردن امنیت بسازند. «لایت پیپر» پالیگان، این شبکه را «پروتکل و چارچوبی برای ساخت و اتصال بلاکچین سازگار با اتریوم» تعریف می‌کند.

در ماه می سال ۲۰۲۱، «آنتونی ساسانو» (Anthony Sassano)، طرفدار مشهور شبکه اتریوم، برای رفع سردرگمی های ایجاد شده در خصوص شبکه پالیگان، رشته توییتی برای تشریح نحوه عمل آن به نگارش درآورد. برخی از مهم‌ترین نکات این توییت‌ها به شرح زیر است:

یک زنجیره پلاسما ماتیک و یک زنجیره PoS پالیگان وجود دارد. اکثر فعالیت در زنجیره مبتنی بر اثبات سهام (PoS) رخ می‌دهد. این زنجیره چیزی است که عموم مردم از آن به عنوان ساید چین اتریوم یاد می‌کنند چرا که این شبکه مجموعه ولیدیتورهای مختص به خود (بیش از صد ولیدیتور که کوین ماتیک را استیک کرده‌اند) را دارد که به این معنی است که از امنیت اتریوم به طور مستقیم سود نمی‌برد.
با این حال این شبکه PoS کمی با سایدچین‌های رایج فرق دارد و در واقع به اتریوم متکی است و خود را به آن متعهد کرده است. دلیل اتکای آن به اتریوم این است که تمام منطق نحوه عمل ولیدیتورها و نهایی کردن تراکنش‌ها توسط قرارداد هوشمندی در شبکه اتریوم انجام می‌شود.
این بدین معنی است که اگر روزی شبکه اتریوم از دسترس خارج شود، شبکه پالیگان نیز آفلاین خواهد شد. دیگر آن که پالیگان در واقع «حالت» (State) شبکه را در تناوب‌های زمانی مشخص در شبکه اتریوم ثبت می‌کند.
این مساله دو مزیت به همراه دارد: نخست آن که به پالیگان قطعیتی مبتنی بر اتریوم می‌بخشد و دیگر آن که در صورت بروز مشکلی ناگوار، امکان بازیابی را به پالیگان می‌دهد. معنی ضمنی این امر این است که پالیگان برای استفاده از فضای بلوک اتریوم، به آن پول پرداخت می‌کند تا بتواند حالت نهایی خود را در آن ذخیره کند.

در شماره فوریه نشریه بلومبرگ، نگاهی به وضعیت شبکه اتریوم در سال ۲۰۲۲ انداخته شد. طبق این گزارش، با وجود کاهش فعالیت در شبکه لایه یک اتریوم، سال ۲۰۲۲ سالی تعیین‌کننده برای این شبکه بود. مک‌گلون راز این موفقیت را در پذیرش گسترده NFTها و برنامه‌های وب ۳.۰ در راهکارهای لایه ۲ اتریوم می‌داند.

راهکارهای لایه دو اتریوم با هدف رفع محدودیت‌های فنی اتریوم و برای بهبود تجربه کاربری و جلوگیری از باختن قافیه در رقابت با دیگر شبکه‌های لایه یک جدیدتر همچون سولانا و اوالانچ پدید آمدند. مک‌گلون با اشاره به اینکه تعداد آدرس‌های فعال روزانه در راهکارهای لایه ۲ در سال گذشته ۸۶ درصد رشد داشت، به تاثیر این پلتفرم‌ها بر حفظ جایگاه اتریوم تاکید ورزید. به خصوص آن که اگر بدانیم که این معیار برای شبکه لایه یک اتریوم در مدتی مشابه ۳۳ درصد کاهش داشته است.

به گفته مک‌گلون، در میان راهکارهای لایه دو موجود، پالیگان تاثیر ویژه‌ای بر اتریوم گذاشته است. پالیگان که کار خود را به عنوان زنجیره‌ای جانبی آغاز کرد، این روزها عمده تلاش خود را بر توسعه راهکارهای فنی مبتنی بر دانش صفر (ZK-Proof) گذاشته است. مک‌گلون از اثبات‌های ZK به عنوان «تغییردهنده بازی» بلاک چین‌ها یاد می‌کند که می‌تواند حریم خصوصی را بهبود بخشد و سرعت انجام تراکنش‌ها را بالا برد.

لیست همکاری‌های شبکه پالیگان با شرکت‌های سنتی
لیست همکاری‌های شبکه پالیگان با شرکت‌های سنتی

علی‌رغم احتمال مواجهه با مشکلات قانونی توسط شرکت‌های سنتی که توکن‌های خود را عرضه می‌کنند، مک گلون معتقد است که مشارکت شرکت‌هایی همانند کوکاکولا، استارباکس، ردیت و متا، پتانسیل پذیرش Polygon را به خوبی نشان می‌دهد. این شرکت‌ها توکن‌های NFT خود را به عنوان یک محصول مقدماتی وب ۳.۰ در پالیگان راه‌اندازی کردند یا با بازارهای NFT پالیگان مشارکت نموده‌اند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۲

علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا