مقالات ارز دیجیتال

استاندارد ORC-20 چیست؟ آشنایی با شبکه ORC20

رفع محدودیت‌های گذشته و بهبود چالش‌ها از اصلی‌ترین مشخصه‌های هر سیستم پویا و به‌روز است و بلاکچین در این زمینه پرچم‌دار است. یکی از آخرین پیشرفت‌های این حوزه، استاندارد ORC20 است؛ اتفاقی جدید و بزرگ برای شبکه قدرتمند بیت کوین. آن را به‌عنوان جانشین BRC20 و با هدف بهبود سازگاری، مقیاس‌پذیری و امنیت معرفی می‌کنند. همین تغییرات در شبکه می‌تواند نقش بسزایی در آینده بیت کوین داشته باشد و ارزش پادشاه ارزهای دیجیتال را بیش از پیش بالا ببرد.

در این مطلب به بررسی شبکه ORC20 می‌پردازیم. تاریخچه و نحوه کار آن را بررسی می‌کنیم و به مزایا و معایبش در مقابل BRC20 می‌پردازیم؛ با والکس همراه شوید.

تاریخچه مختصری از استاندارد BRC20

مفهوم استاندارد توکن اولین‌بار توسط اتریوم با ERC20 مطرح شد. در آن قوانینی مطرح شده که فقط مخصوص این شبکه بود و دیگر بلاکچین‌ها نمی‌توانستند از آن استفاده کنند. به همین جهت در مارس ۲۰۲۳ شبکه بیت کوین استاندارد توکن BRC20 را معرفی کرد. هدف از ارائه این بود که به توسعه‌دهندگان اجازه دهد تا توکن‌های قابل‌تعویض ایجاد کنند. با وجود پیشرفت‌های زیاد، محدودیت‌هایی نظیر تغییرناپذیری پس از استقرار، فضای نام‌گذاری محدود و وابستگی به نمایه‌سازهای متمرکز خارجی وجود داشت. به همین جهت برای رفع محدودیت‌های موجود، شبکه ORC20 معرفی شد.

آشنایی با استاندارد ORC20

معرفی ORC20

ORC20 یک استاندارد توکن جدید در بیت کوین است که برای رفع محدودیت‌های BRC20 و همچنین به‌عنوان یک ارتقا جدید طراحی شده است. در کنار انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری و امنیت بیشتری که ارائه می‌کند، هزینه‌های مضاعف این شبکه را کاهش داده است.

این تغییر در حال حاضر موقتی و پروژه آزمایشی است و هیچ تضمینی وجود ندارد توکن‌های تولید شده بر اساس آن ارزش و یا کاربری خاصی داشته باشند. استاندارد ORC20 می‌تواند به شبکه ویژگی‌های جدیدی را اضافه کند، اما همچنان می‌تواند انبوهی از مشکلات تازه ارا همراه داشته باشد و موجب سو استفاده برخی از کاربران قرار بگیرد.

قابلیت ها و ویژگی های شبکه ORC20

شبکه بیت کوین با استفاده از استانداردهای مختلف و قابلیت‌های مؤثر سعی دارد کاربران بیشتری جذب کند و خرید ارز دیجیتال با سرعت بیشتری انجام شود. در استاندارد ORC20 از قابلیت‌های بی‌نظیری استفاده شده که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

امنیت پیشرفته: با استفاده از مدل خروجی تراکنش خرج نشده (UTXO) تضمین می‌کند که هر تراکنش مبلغ دقیق ارسالی را مشخص می‌کند و باقیمانده موجودی را به فرستنده بازمی‌گرداند. در نهایت موجودی قبلی باطل می‌شود و از هزینه‌های مضاعف جلوگیری می‌کند.

قابلیت ارتقا: توکن‌های ORC20 را می‌توان پس از استقرار اولیه ارتقا دارد. این ویژگی در BRC2O وجود ندارد. همچنین اجازه می‌دهد پارامترهای توکن مانند عرضه، ‌مطابق با نیازهای بازار تغییر کند.

فضای نام‌گذاری انعطاف‌پذیر: استاندارد ORC20 محدودیتی در اندازه نام‌های توکن اعمال نمی‌کند و اجازه می‌دهد شناسه توکن‌ها منحصربه‌فرد و انحصاری باشند.

تراکنش‌های جزئی: شبکه ORC20 امکان انجام تراکنش‌ها و لغو جزئی را فراهم می‌کند. همچنین انعطاف‌پذیری انتقال توکن را افزایش می‌دهد.

نقل‌وانتقال: امکان انتقال از استاندارد BRC-20 را فراهم می‌کند. این انتقال برگشت‌ناپذیر است و به کاربران اجازه می‌دهد از پیشرفت‌های استاندارد BRC20 بهره‌مند شوند.

چرا استاندارد ORC20 از UTXO استفاده می‌کند؟

استفاده ORC20 از UTXO

از مدل UTXO برای جلوگیری از خرج‌کردن مضاعف استفاده می‌شود؛ مشکلی که در معاملات ارزهای دیجیتال گاهی به وجود می‌آید، زیرا اطلاعات دیجیتال را به‌راحتی می‌توان بازتولید کرد. اینجاست که Unspent Transaction Output وارد می‌شود و یک راه‌حل کاربردی ارائه می‌دهد.

در شبکه ORC20 مدل تراکنش بر اساس UTXO است. زمانی که یک توکن با این ویژگی منتقل می‌شود، فرستنده مبلغی را که باید توسط گیرنده دریافت شود و باقیمانده موجودی که به آدرس فرستنده بازگردانده شود را مشخص می‌کند. این تضمین می‌کند که دارایی یک‌بار بیشتر خرج نمی‌شود و در نتیجه امکان دوبار خرج‌شدن رمز ارزها از بین می‌رود. به‌طورکلی این استاندارد از مدل خروجی خرج نشده برای افزایش امنیت تراکنش‌های توکن، ‌اطمینان از یکپارچگی توکن و جلوگیری از هزینه مضاعف استفاده می‌کند.

کاربردهای استاندارد ORC20

فرصتی را برای معامله‌گران فراهم می‌کند تا توکن‌های بیشتری را در Bitcoin ایجاد و تغییراتی بیشتری را اضافه کنند. همچنین می‌توانند انتقال دارایی از کیف پول بیت‌ کوین را بدون کنترل و سانسور برای محافظت از آن انجام دهند.

محدودیت ها و نقاط ضعف شبکه ORC20

افرادی که قصد سرمایه‌گذاری روی توکن‌های ORC20 را دارند باید بدانند که یک پروژه آزمایشی است و اطلاعات تکمیلی زیادی درباره آن وجود ندارد. همانطور که می‌تواند موجب بهبود عملکرد شود، ‌به دلیل پیچیده بودن انتقادهای زیادی دریافت کرده و مزیت قابل‌توجهی را نسبت به استانداردهای موجود ارائه نمی‌دهد.

به‌طورکلی سرنوشت استاندارد ORC20 به نحوه واکنش جامعه و توانایی آن برای رسیدگی به نگرانی‌های موجود بستگی دارد. کاربران باید احتیاط کنند و قبل از شروع کار با آن، به طور کامل درباره‌ش تحقیق کنند.

ORC20، آزمایشی بیت کوین و در انتظار تایید

در این مقاله به بررسی استاندارد جدید و آزمایشی برای ایجاد توکن‌های قابل‌تعویض در شبکه بیت کوین پرداختیم. این شبکه با معرفی ORC20 قصد دارد مکانیزم قوی‌تری را برای جلوگیری از هزینه‌های مضاعف، نام‌گذاری انعطاف‌پذیر و پارامترهای قابل ارتقا رسیدگی کند.

شبکه ORC20 در حال آزمایش است و با عدم قطعیت و اشکالات احتمالی همراه است و هیچ تضمینی برای ارزشمندی و مفیدبودن توکن‌های ایجاد شده وجود ندارد. چنانچه به‌عنوان یک توسعه‌دهنده یا سرمایه‌گذار علاقه‌مند به آن هستید باید با احتیاط عمل کنید. در ابتدا باید متوجه خطرات این فناوری شوید و اطلاعات خود را به‌روز نگه دارید. درحالی‌که این تغییر نشان‌دهنده گامی روبه‌جلو برای بیت کوین است، باید تصمیمات آگاهانه‌ای را برای حرکت در این مارکت بگیرید.

آینده شبکه بیت کوین را چگونه تصور می‌کنید؟ آیا می‌تواند با استفاده از استاندارد ORC20 همچنان یکه‌تاز بازار کریپتو باشد؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
coincu
علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا