بلاکچینمعرفی رمزارزها

معرفی شیباریوم (Shibarium) راهکار لایه دو با هدف توسعه شیبا

پس از راه‌اندازی موفقیت‌آمیز توکن شیبا توسط ریوشی و تشکیل جامعه‌ای از دنبال‌کنندگان وفادار به آن، بنیان‌گذار این توکن مصمم شد آن را فراتر از یک میم‌کوین ساده، به عنوان یک دارایی با ارزش ذاتی گسترش دهد. شیبا (SHIB) که اغلب قاتل دوج کوین نامیده می‌شود، قرار است از یک میم کوین به یک توکن کاربردی تبدیل شود.

ریوشی خالق ناشناس شیبا، در حال پیاده‌سازی طیف وسیعی از پروتکل‌ها و برنامه‌های کاربردی جدید برای افزودن ابزارهای ارزشمند به دارایی اصلی خود، شیبا است. در اواخر سال ۲۰۲۱، وی آخرین برنامه‌ توسعه شیبا را راه حل لایه دو شیباریوم اعلام کرد. شبکه اصلی شیباریوم در ۱۶ آگوست ۲۰۲۳ راه‌اندازی شد اما به دلیل برخی مشکلات فنی متوقف شد و به حالت تعلیق درآمد. سرانجام، شبکه اصلی و بریج شیباریوم پس از رفع مشکلات مربوط به مقیاس‌پذیری، در ۲۸ آگوست بازگشایی شد. در این مقاله، به این موضوع خواهیم پرداخت که خصوصیات بلاکچین شیباریوم چیست و به برخی از ویژگی‌ها و پروتکل‌‎‌هایی که تیم توسعه آن معرفی کرده است، نگاهی خواهیم انداخت. همچنین، در مورد تاثیر شبکه شیباریوم بر اکوسیستم شیبا و پتانسیل آینده شیباریوم توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

پروژه شیباریوم (Shibarium) چیست؟

شبکه شیباریوم یک راه‌‌حل لایه‌ دوم با تمرکز بر مقیاس‌بندی زنجیره میزبان فعلی خود یعنی اتریوم است. این شبکه توسط تیم توسعه میم کوین شیبا اینو (SHIB) طراحی شده است. پروتکل لایه دوم شیباریوم تراکنش‌های سریع‌تر با هزینه‌های کمتر را امکان‌پذیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: شیبا چیست؟

ریوشی ادعا می‌کند Shibarium یک فورک یا شبیه‌سازی از هیچ‌یک از راه حل‌های لایه ۲ موجود نیست، بلکه یک پروژه منحصر به فرد و نوآورانه است که هدف آن ایجاد مقیاس‌پذیری، نوآوری و امنیت در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است.

واقعیت این است که شیباریوم یک مکان توسعه برای برنامه‌نویسان بلاکچین است. این شبکه به گونه‌ای طراحی شده است که دسترسی سریع‌تر و آسان‌تری به Shib: The Metaverse را که به گفته این شرکت در پایان سال ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد، فراهم کند.

هدف این راهکار لایه ۲ اتریوم جذب کاربران به یک اکوسیستم کم هزینه است که در درجه اول حول محور خدمات مالی و بازی می‌چرخد. شیباریوم در حال ایجاد جایگاهی در بخش‌های متاورس و بازی، به‌ویژه در بخش NFT است.

در حال حاضر، توکن SHIB بر بستر شبکه اتریوم به عنوان یک توکن ERC-20 کار می‌کند. اما پس از راه‌اندازی این پروتکل، این توکن‌ها قابلیت انتقال و بریج به شبکه Shibarium را دارند.

شیبا اینو (SHIB) چیست و چه ارتباطی با شبکه شیباریوم دارد؟

تاثیر شیباریوم بر اکوسیستم شیبا

SHIB در آگوست ۲۰۲۰ به عنوان رقیب Dogecoin به بازار عرضه شد. Shiba Inu یک رمزارز مبتنی بر اتریوم است که از یک داستان مشهور با تم نژاد سگ ژاپنی برای توسعه اکوسیستم خود استفاده می‌کند. این پروژه توسط یک توسعه‌دهنده با نام مستعار ریوشی تاسیس شده و هدف اصلی خود را تلاش برای تمرکززدایی کامل در امور مالی اعلام کرده است.

طبق تحلیل شیبا در پلتفرم کاوشگر و تحلیل بلاکچین اتر اسکن (Etherscan)، بیش از یک میلیون آدرس کیف پول توکن SHIB به صورت فعال وجود دارد که برای خرید شیبا اقدام کرده‌اند.

شیباریوم و شیبا اینو مفاهیم مرتبط اما متفاوتی هستند. شیباریوم یک شبکه بلاکچین لایه ۲ است که بر بستر بلاکچین اصلی اتریوم ساخته شده و به توکن شیبا اینو مرتبط است. شیباریوم به عنوان یک راه حل مقیاس‌پذیر برای شیبا اینو عمل کرده و امکان تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر آن را فراهم می‌کند.

در مقابل، شیبا اینو یک ارز دیجیتال است که به عنوان گس برای تراکنش‌های شبکه استفاده می‌شود. ارتباط بین شیباریوم و شیبا اینو شبیه ارتباط شبکه اتریوم با اتر (ETH) یا شبکه سولانا با توکن SOL است که در آن‌ها شبکه بلاکچین و ارز دیجیتال موجودیت‌های جداگانه اما مرتبط به هم دارند.

اکوسیستم شیباریوم

اکوسیستم شیباریوم از اجزای مختلفی تشکیل شده است. در اینجا نگاهی به هر یک از اجزای این اکوسیستم خواهیم داشت تا ببینیم چگونه همه اجزا با هم کار می‌کنند تا یک بلاکچین مقیاس‌پذیر و کارآمد ایجاد کنند:

SHIB – یک توکن ERC-20 که در آگوست ۲۰۲۰ راه اندازی شد و از آن زمان به اکوسیستم شیبا اینو کمک کرده است. SHIB دارای عرضه نامحدود است.

BONE – یک توکن حاکمیتی در شیباریوم است که برای پرداخت به توسعه‌دهندگان و همچنین به عنوان توکن اصلی شیباریوم استفاده می‌شود. اگرچه BONE حداکثر عرضه ۲۵۰ میلیون توکن دارد، کل عرضه آن در حال حاضر به ۲۳۰ میلیون توکن محدود شده است.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال بون چیست؟

LEASH – توکن LEASH به عنوان پاداش استیکینگ استفاده می‌شود و عرضه آن محدود به ۱۰۷٬۶۴۶ توکن است.

SHI – دنیای شیباریوم دارای یک استیبل کوین به نام SHI خواهد بود. SHI به به اکوسیستم شیباریوم کمک می‌کند تا نوسانات بازار را مدیریت کند. این توکن هنوز عرضه نشده است.

TREAT – یک توکن جدید است که در اکوسیستم شیبا اینو معرفی شده است. این توکن اهداف متعددی را دنبال خواهد کرد، یکی از آنها ارائه نقدینگی به استیبل کوین SHI و ایجاد تعادل در بازار آن است. TREAT قرار است جایگزین BONE شود و به عنوان یک توکن پاداش برای همه افراد در اکوسیستم SHIB عمل کند، در حالی که توکن BONE قرار است تنها به عنوان توکن پاداش برای اعتبارسنج‌ها در Shibarium باشد. همچنین، TREAT برای تقویت استخرهای نقدینگی در شیبا سواپ (ShibSwap) به کار خواهد رفت و پاداش‌هایی را برای Metaverse و نسخه بلاک‌چینی بازی کارتی کلکسیونی Shiba ارائه می‌کند. این توکن نیز هنوز عرضه نشده است.

توکن های کاربردی اکوسیستم شیباریوم

Shibaswap – یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن ها را مبادله کنند، نقدینگی ارائه کرده و با استیکینگ توکن‌ها پاداش دریافت کنند. شیبا سواپ از SHIB، LEASH، BONE و دیگر توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می‌کند. همچنین، دارای یک بخش NFT به نام Shiba Art است که در آن هنرمندان می‌توانند آثار هنری NFT خود را خلق کرده و بفروشند.

Shiboshis – یک مجموعه NFT است که توسط شیبا اینو منتشر شده است. این مجموعه شامل ۱۰٬۰۰۰ نسخه است و بر بستر بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شده است. در طول راه‌اندازی، این مجموعه در عرض ۳۴ دقیقه فروخته شد و اکنون در مارکت پلیس اوپن سی (Open Sea) قابل معامله است.

DoggyDAO – شیباریوم یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) به نام DoggyDAO خواهد داشت که توسط جامعه شیبا اینو (ShibARMY) اداره می‌شود. این دائو وظیفه تامین مالی پروژه‌هایی را به عهده خواهد داشت که در شبکه شیباریوم توسعه خواهند یافت. هولدرهای توکن BONE می‌توانند در این دائو در مورد پیشنهادات مختلف در مورد آینده اکوسیستم شیبا اینو رای دهند.

شیباریوم چگونه کار می‌کند؟

پس از اعلام ریوشی، دوگانگی در مورد اینکه آیا Shiabrium یک بلاکچین مستقل است یا یک پروتکل لایه دوم، به وجود آمد. شیباریوم با بیان این که فاصله بین راه‌حل لایه دوم و بلاکچین ناچیز است، اعلام کرد قصد دارد جنبه‌هایی از شبکه پالیگان و زنجیره هوشمند بایننس (BSC) را با هم ترکیب کند. بر این اساس، تراکنش‌ها در بین زنجیره اول و پروتکل لایه دوم انجام می‌شود. در نهایت، شیباریوم یک پروتکل لایه دوم است که کاربرد زنجیره اصلی (زنجیره قراردادهای هوشمند اتریوم) را بهینه می‌کند.

شیباریوم قصد دارد تا هزینه‌های تراکنش و تعامل در شبکه اتریوم را به شدت کاهش دهد. علاوه بر این، این شبکه لایه ۲ زمانی که تعداد زیادی از کاربران به طور همزمان در حال تراکنش هستند، به کاهش تراکم شبکه اصلی (اتریوم) کمک می‌کند. همچنین، بلاکچین Shibarium با تراکنش‌های بسیار سریع و کم‌هزینه، برای بازی‌ها و موارد استفاده متاورس ایده‌آل است. در این بین کارایی Shibarium می‌تواند اکوسیستم SHIB را برای شرکت‌های بزرگی که باید تراکنش‌های روزانه بیشماری را انجام دهند، کارآمد کند.

تعامل با شیباریوم ساده است:

  • بریج: انتقال وجه از اتریوم (لایه-۱) به شیباریوم (لایه-۲) از طریق پل (بریج) شیباریوم که از ۲۸ آگوست ۲۰۲۳ کاملا فعال شده است.
  • تراکنش: از مزایای این شبکه لایه ۲ می‌توان برای انجام تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر استفاده کرد.

ویژگی های شبکه شیباریوم

ویژگی های شبکه شیباریوم

بلاکچین شیباریوم مزایای بی‌شماری را به همراه خواهد داشت. در اینجا به چند مورد از این مزایا اشاره می‌کنیم:

  • مقرون به صرفه: هزینه‌های گس شیباریوم به شدت پایین است و کاربران گزینه‌هایی برای کاهش بیشتر آنها در دسترس خواهند داشت.
  • امنیت: به عنوان یک سیستم غیرمتمرکز، Shibarium یک گزینه فوق امن برای به اشتراک‌گذاری داده‌های حساس و بدون آسیب‌پذیری در برابر دستکاری است.
  • شفافیت: کاربران می‌توانند تمامی تراکنش‌ها را ببینند و پیگیری کنند.
  • کارایی: Shibarium تراکنش‌ها را با سرعت بالایی پردازش می‌کند.
  • سازگاری: شیباریوم با قراردادهای هوشمند، کیف پول‌ها و ابزارهای اتریوم سازگار است و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌های خود را به این شبکه منتقل کنند.

مروری بر فناوری زیربنایی شیباریوم

بر اساس معضل مثلث تریلما، مقیاس‌پذیری بلاکچین‌ها بدون به خطر انداختن عدم تمرکز یا امنیت آن‌ها دشوار است. در کنار به‌روزرسانی‌های اتریوم ۲.۰ برای افزایش هر چه بیشتر توان عملیاتی زیرساخت‌های آن، انواع راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری شامل زنجیره‌های جانبی و شبکه‌های لایه دوم نیز به وجود آمده است.

در اینجا، مرور مختصری از راه‌حل مقیاس‌پذیری شیباریوم را به عنوان یک شبکه لایه دوم ارائه می‌کنیم:

از آنجایی که مدت زیادی از راه‌اندازی شیباریوم نمی‌گذرد هنوز نمی‌توان در مورد مقیاس‌پذیری آن قضاوت کرد. با این حال، ریوشی در پست وبلاگی که برنامه‌های پروژه شیباریوم را منتشر می‌کند، اشاره کرده است که کارمزد تراکنش‌های شیباریوم نزدیک به صفر خواهد بود.

این تراکنش‌ها بین زنجیره لایه اول اتریوم و پروتکل لایه دوم شیباریوم تقسیم می‌شوند. مشابه سایر راه حل‌های لایه ۲، شیباریوم برخی از فعالیت‌های محاسباتی خود را خارج از زنجیره اصلی اتریوم انجام می‌دهد. این کار به کاهش بار تراکنش در شبکه اصلی اتریوم کمک می کند. نتیجه این امر کاهش ازدحام شبکه اتریوم خواهد بود.

اکوسیستم شیباریوم از مکانیسم «سوزاندن» توکن‌ها استفاده می‌کند. این بدان معنی است که بخشی از کارمزد هر تراکنش (به صورت توکن‌های SHIB) سوزانده شده و عملا از گردش خارج می‌شوند (به یک کیف پول مرده ارسال می‌شوند). در شیباریوم، این اتفاق در طول هر تراکنش می‌افتد. بر اساس تحلیل شیبا این امر به کنترل تورم Shiba Inu کمک کرده و هدف آن اعمال کنترل بر قیمت SHIB در دراز مدت است که می‌تواند بر ارزش آن بیفزاید.

شیباریوم چگونه کار می‌کند؟

شبکه شیباریوم از شبکه‌ای از تایید کننده‌ها و تفوض‌کنندگان نمایندگی برای ایمن‌سازی شبکه خود استفاده خواهد کرد. شیباریوم با Bor و Heimdall Validator که هر دو گره‌هایی برای لایه Matic PoS هستند کار می‌کند.

  • Bor – یک لایه تولید کننده بلوک است که وظیفه جم‌ آوری بلوک ها را بر عهده دارد و با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است.
  • Heimdall – گره‌ای است که روی موتور توافقی Tendermint ساخته شده است.

این نمایندگان و اعتباردهندگان با استفاده از توکن BONE پاداش خواهند گرفت.

شیباریوم ۲۰ میلیون توکن BONE را کنار گذاشته است که به عنوان انگیزه‌ای برای تایید کنندگان و نمایندگان استفاده می‌شود. هر کاربری که بخواهد به عنوان یک اعتبارسنج در شبکه شیباریوم فعالیت کند باید ۱۰٬۰۰۰ توکن BONE را قفل کند. در مقابل، هر کسی که مایل به پشتیبانی از شبکه شیباریوم بدون شرکت در عملیات گره باشد، می‌تواند با تبدیل شدن به یک نماینده این کار را انجام دهد. نمایندگان این امکان را خواهند داشت که توکن‌های خود را به اعتبارسنج‌ها تفویض کنند.

آینده شیباریوم

حدس زدن در مورد خصوصیات برنامه‌ها و سرویس‌های اکوسیستم شیبا که پس از راه‌اندازی شبکه Shibarium توسعه می‌یابند، دشوار است. یک نقطه عطف برای تیم توسعه Shiba Inu، راه‌اندازی پلتفرم بازی Oshiverse برای کسب درآمد است. این بازی کاربران را به استفاده از خانواده توکن‌های شیباریوم تشویق می‌کند و تعامل بین جامعه کاربران آن را افزایش می‌دهد. پلتفرم این بازی برای iOS و اندروید موجود است.

Oshiverse قرار است روی پروتکل شیباریوم اجرا شود. علاوه بر این، اطلاعاتی وجود دارد که برخی از توکنومیک‌های درون بازی شامل فرآیند توکن‌سوزی SHIB و کاهش عرضه این توکن است که افزایش ارزش این توکن را در پی خواهد داشت.

همچنین، قرار است توکن Wrapped BONE (WBONE) به سنگ بنای جهان ShibaSwap تبدیل شود. این توکن دیجیتال در اصل نسخه‌ای از توکن BONE است.

توکن BONE نقش مهمی را ایفا کرده و به عنوان مجرایی برای تامین انرژی سیستم شیباریوم عمل می‌کند. تیم شیبا اینو در حال برنامه‌ریزی برای محدود کردن تولید توکن‌های BONE هستند. این کار در پاسخ به صدای جمعی از طرفداران شیبا یا همان ارتش SHIB است که معتقدند این تصمیم بر لیست شدن این توکن در صرافی‌های پیشرو تاثیر می‌گذارد.

شیباریوم چه تاثیری بر قیمت شیبا اینو خواهد داشت؟

تاثیر شیباریوم بر ارزش شیبا

در حال حاضر، بسیاری از مردم شیبا اینو را به‌ عنوان یک میم کوین تصور می‌کنند و برای کسب سود به دنبال یاد گرفتن نحوه خرید و فروش شیبا هستند. میم‌کوین‌ها عموما به عنوان گزینه‌هایی با پامپ و دامپ زیاد در نظر گرفته می‌شوند. اخیرا، ارزش SHIB به دلیل اخبار مربوط به راه‌اندازی Shibarium دوباره افزایش داشته است و از پایین‌ترین سطح قیمت در ۰.۰۰۰۰۰۵۴۳ دلار به بالاترین سطح در ۰.۰۰۰۰۱۱۳۶ دلار رسید. با این حال، قیمت شیبا همچنان مانند بسیاری از رمز ارزها حدود ۹۰ درصد پایین‌تر از بالاترین رکورد خود قرار دارد. یک سوال رایج این است که راه‌اندازی Shibarium چه تاثیری بر قیمت شیبا گذاشته است؟ احتمالا تاثیر آن بسیار چشمگیر خواهد بود. شیباریوم می‌تواند از طریق مکانیسم ضرب خود به تثبیت و حتی افزایش قیمت Shiba Inu کمک کند. همچنین، کارمزدهای کمتر تراکنش‌ها می‌تواند امکان انجام تراکنش‌های بیشتر را ایجاد کرده و معامله‌گران جدید ارزهای دیجیتال را جذب کند. بدین ترتیب، تعداد زیاد معامله‌گران قطعا به افزایش ارزش توکن‌ها در اکوسیستم شیبا اینو کمک خواهد کرد. هرچند همه این‌ فرضیات به شرایط حاکم بر بازار نیز بستگی دارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۳ / ۵. مجموع آرا: ۷

در مورد ارز های دیجیتال و بازار های مالی مطالعه تخصصی و تولید محتوا می کنم،لیسانس فیلمنامه‌نویسی سینما هستم. نوشتن کار من است، چه زمانی که کلمات کنار هم می‌نشاندم و داستان می‌نوشتم و چه حالا که در قالب محتوای تخصصی بازار های مالی می‌نویسم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا