مقالات ارز دیجیتال

ارز تتا چیست؟ همه چیز درباره ارز THETA

نتفلیکس، یوتیوب و آمازون پرایم نام‌های بزرگی هستند که صنعت پخش ویدئو (استریم) را شکل داده‌اند. میزبانی از محتوای ویدیویی و به اشتراک‌گذاری آن کار پیچیده‌ای است. مشکل اصلی این است که اگر همه محتواها در یک مکان ذخیره شود، دسترسی افراد در سراسر جهان به آنها بسیار کند می‌شود؛ بنابراین، وب‌سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدیو از چندین سرور در سراسر جهان استفاده می‌کنند تا بتوانند محتوا را با سرعت بسیار بیشتری ارائه دهند که با عنوان شبکه توزیع محتوا (CDN) شناخته می‌شود. سرویس‌های CDN معمولاً برای ارائه خدمات هزینه بالایی دریافت می‌کنند؛ به این معنی که وقتی یک سایت پخش ویدیو محبوب شود، هزینه‌های آن نیز افزایش می‌یابد.

اینجاست که شبکه تتا (Theta) و ارز بومی آن به میدان آمده تا مشکلات را حل کند. این شبکه، یک پروتکل نرم‌افزاری مبتنی بر بلاکچین و پلتفرم ارزهای دیجیتال، با هدف پخش ویدئو به‌صورت غیرمتمرکز است که می‌تواند این صنعت را متحول کند.

با استفاده از این پروتکل، تحویل محتوای ویدیویی سریع‌تر است، زیرا از ترکیبی از پهنای باند رایانه‌های موجود در شبکه استفاده می‌شود. همچنین، این شبکه هزینه ارسال محتوا را کاهش می‌دهد. ارز تتا یک توکن حاکمیتی است که کاربران را قادر می‌سازد در مورد تغییرات این پروتکل رأی دهند. TFUEL ارز بومی برای اجرای تراکنش‌ها است. در این مقاله با نگاهی به شبکه بلاکچین پروژه، پتانسیل آن را به عنوان یک پلتفرم نوآورانه و جایگاه آن در آینده وب ۳.۰، نحوه عملکرد توکن‌ THETA و TFUEL را بررسی خواهیم کرد.

همه چیز درباره شبکه تتا

شبکه تتا

THETA یک شبکه بلاکچین است که به دنبال ایجاد انگیزه در شبکه جهانی کامپیوترها برای راه‌اندازی یک پلتفرم پخش ویدئو به صورت غیرمتمرکز است. شبکه‌های تحویل محتوا (CDN) مانند Netflix و Hulu از نظر جغرافیایی محدود هستند و برای پاسخگویی به تقاضا برای پخش ویدئو با کیفیت بالا مشکل دارند. تتا دارای یک مجموعه جهانی از کاربران با پهنای باند اضافی است که برای پیوستن به این شبکه و اشتراک‌گذاری قدرت رایانه خود پاداش دریافت می‌کنند. با پیوستن کاربران بیشتر، پهنای باند وسیع‌تری در دسترس خواهد بود و کیفیت پخش ویدئوها بهبود می‌یابد. ورزش‌های الکترونیکی، موسیقی، تلویزیون و فیلم‌ها می‌توانند از این شبکه بهره‌‌مند شوند.

هدف این شبکه ایجاد انقلابی در استریم با فناوری web3 است و به دنبال کاهش هزینه‌های عملیاتی سرویس‌های پخش ویدئو مانند یوتیوب است. این بستر قصد ندارد جایگزین یوتیوب یا پلتفرم پخش زنده توییچ (Twitch) شود. در مقابل، تلاش می‌کند زیرساخت جدیدی را برای چنین کسب‌وکارهایی فراهم کند که نه تنها غیرمتمرکز، بلکه بسیار ارزان‌تر شوند.

این شبکه یک پروتکل منبع باز است و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد NFT، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX/DeFi) و سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) بسازند. این زیرساخت از قراردادهای هوشمند نیز پشتیبانی می‌کند.

تاریخچه مختصری از شبکه تتا و بنیانگذاران آن

این شبکه زاییده افکار میچ لیو (Mitch Liu) و جیی لانگ (Jieyi Long) است. لیو، کارآفرینی است که قبلاً در زمینه بازی و پخش ویدیو فعالیت داشته و در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه MIT و در رشته MBA از دانشگاه استنفورد فارغ‌التحصیل شده است. او THETA.tv، اولین برنامه پخش زنده با استفاده از پروتکل تتا را ساخت. وی با هدف استفاده از فناوری بلاکچین و راهکارهای آن در صنعت رسانه به جیی لانگ پیوست.

جیی با مدرک دکترای مهندسی کامپیوتر از دانشگاه نورث وسترن، قبلاً در اتوماسیون طراحی و صنعت بازی کار کرده بود. در سال ۲۰۱۵، این زوج SLIVER.tv، یک پلتفرم ورزش الکترونیکی (eSports) را توسعه دادند و در سال ۲۰۱۶ شرکت Labs Theta را در سانفرانسیسکو تأسیس کردند.

بنیانگذاران شبکه THETA

هم بلاکچین و هم توکن‌ THETA در نوامبر ۲۰۱۷ در وب سایت Medium معرفی شدند. فروش ارز تتا که در ابتدا به عنوان یک توکن‌ ERC-20 روی شبکه اتریوم قرار داشت، در ژانویه ۲۰۱۸ آغاز شد. به دنبال آن، راه‌اندازی نسخه اول شبکه اصلی (mainnet 1.0) در مارس ۲۰۱۹ انجام شد. اوایل، توسعه‌دهندگان میزبانی این پلتفرم را بر بستر اتریوم انتخاب کردند. اما از آن زمان، این شرکت به ساخت یک بلاکچین بومی ادامه داده است.

سپس، این پروتکل Mainnet 2.0 را در ماه مه ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد. در ژوئن ۲۰۲۱، این شبکه NFTهای متنوعی از جمله کارت‌های معاملاتی افراد مشهور رسانه را به سبد محصولات خود اضافه کرد.

ماه بعد در ژوئیه ۲۰۲۱، Mainnet 3.0 راه‌اندازی و قابلیت قرارداد هوشمند برای بهبود تعامل کاربران ارائه شد. این شبکه در حال حاضر، چهارمین نسخه اصلی خود را از دسامبر ۲۰۲۲ اجرا می‌کند.

این پروژه نام‌های بزرگی را در فهرست مشاوران خود دارد. از جمله این مشاوران می‌توان به هم بنیانگذار یوتیوب، استیو چن (Steve Chen) و جاستین کان (Justin Kan)، یکی از بنیانگذاران پلتفرم پخش بازی Twitch اشاره کرد.

تتا چگونه کار می‌کند؟

پلتفرم‌های فعلی و متمرکز پخش ویدئو به عنوان واسطه‌ای بین سازندگان محتوا و مخاطبان آن‌ها عمل می‌کنند. یکی از اهداف کلیدی این شبکه، حذف واسطه‌ها برای کاهش هزینه‌ها برای مصرف‌کنندگان و ایجاد درآمدهای بالاتر برای تولیدکنندگان محتوا است.

اکنون، این شبکه روی بلاکچین خودش اجرا می‌شود و دو ارز دیجیتال بومی به نام‌های  THETA و TFUEL دارد. ارز تتا برای رأی‌گیری در مورد تغییرات پروتکل به‌کار می‌رود و TFUEL یک توکن گس است که برای اجرای تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

شبکه Theta از پروتکل P2P (همتا‌به‌همتا) استفاده می‌کند تا به شرکت‌کنندگانی که در اشتراک‌گذاری محتوا (یا به طور کلی توزیع) مشارکت می‌کنند به‌صورت آنی پاداش پرداخت کند. از آنجایی که این شبکه بلاکچین یک پروژه منبع باز است، کاربران می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز (dapp) را در بستر این شبکه درست مانند شبکه اتریوم بسازند.

این شبکه بلاکچین دارای ۳ نوع گره (node) است:

نودهای تأییدکننده سازمانی (Enterprise Validator Nodes): این نودها شرکت‌هایی هستند که برای به دست آوردن حق پردازش تراکنش‌ها، ارز تتا را استیک می‌کنند. گوگل، سامسونگ، سونی، بایننس و چند شرکت دیگر همگی حداقل ۱ میلیون توکن‌ THETA را برای انجام این کار استیک کرده‌اند.

نودهای نگهبان (Guardian Nodes): کاربرانی که بر دقت کار گره‌های تأییدکننده سازمانی نظارت کرده و از آن اطمینان حاصل می‌کنند. بلوک‌های معتبر برای اعتبارسنجی به تأیید حدود دو سوم گره‌های نگهبان نیاز دارند. این نودها باید حداقل ۱۰۰۰ توکن THETA را در شبکه استیک کنند.

نودهای حاشیه (Edge Nodes): کاربرانی که پهنای باند خود را به اشتراک می‌گذارند یا محتوای ویدئویی را از طریق شبکه Theta پخش می‌کنند. این نودها به ازای سهم خود توکن TFUEL دریافت می‌کنند.

نودهای اجماع تتا

این شبکه از یک مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) به نام تحمل خطای اصلاح شده بیزانس (BFT) استفاده می‌کند که با سیستم‌های سنتی PoS متفاوت است. در این سیستم اصلاح‌شده BFT با ۳ لایه از نودها، اعتبارسنج‌ها و نگهبان‌ها با هم کار می‌کنند تا تراکنش‌ها را تأیید کنند و شبکه را همگام نگه دارند؛ فرآیندی که می‌تواند امنیت بیشتری را تضمین کند.

مزایا و معایب شبکه تتا

برای جمع‌بندی، برخی از مزایا و معایب پلتفرم و توکن THETA را بررسی می‌کنیم.

مزایا

  • پخش ویدئو را غیرمتمرکز کرده و با افزایش سرعت و کیفیت به کاهش هزینه توزیع محتوا کمک می‌کند.
  • یک پروتکل منبع باز است و امکان توسعه dappها را فراهم می‌کند.
  • استفاده از یک مکانیسم اجماع با ۳ لایه از نودها که ایمنی بیشتری را فراهم می‌کند.
  • دارای تیمی از افراد با تجربه در صنعت پخش ویدئو به عنوان مشاور
  • همکاری با پلتفرم‌های مشهوری مانند گوگل و واقعیت مجازی سامسونگ

معایب

  • توزیع ارز متمرکز است که می‌تواند بر ارزش آن تأثیر منفی بگذارد (۳۰ درصد از توکن‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران اولیه است)
  • نقدینگی توکن THETA نسبتاً پایین است
  • وجود رقبای قوی

چگونه شبکه تتا از دو توکن استفاده می‌کند؟

این شبکه برای پرداخت هزینه داده‌های در حال پخش، از توکنی به نام TFUEL استفاده می‌کند. هنگامی که شخصی یک محتوای ویدیویی را با شخص دیگری که قصد تماشای آن را دارد به اشتراک می‌گذارد، سایت پخش ویدئو به آن‌ها توکن TFUEL پرداخت می‌کند.

اشاره کردیم که این شبکه یک توکن دوم به نام ارز THETA نیز دارد. این یک توکن حاکمیتی است که برای کمک به جامعه در مدیریت بلاکچین و کنترل مسیر آن در آینده طراحی شده است.

THETA دارای عرضه ثابت ۱ میلیارد توکن و بدون تورم است. برای دریافت TFUEL که دارای عرضه ۵.۲ میلیارد توکن و نرخ تورم ثابت ۵ درصد است، می‌توانید ارز تتا را استیک کنید. جهت کاهش تورم TFUEL و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا از مکانیسم سوزاندن کوین استفاده می‌شود.

دو توکن شبکه Theta

کاربردهای ارز تتا

برای پشتیبانی از این شبکه، توسعه‌دهندگان جهت توسعه و استقرار اپلیکیشن‌ها به توکن THETA نیاز دارند. کاربردهای این ارز عبارتند از:

  • استیکینگ: کاربران می‌توانند ارز را برای تبدیل شدن به یک گره اعتبار سنج یا نگهبان استیک کرده و به حاکمیت پروتکل کمک کنند.
  • تبادل و معامله: این ارز به عنوان وسیله‌ای برای تبادل ارزش از طریق صرافی‌های ارزهای دیجیتال قابل خریدوفروش است.

ارز تتا در کدام صرافی‌ها معامله می‌شود؟

خرید و فروش توکن‌ THETA بسیار آسان است و در صرافی‌های معتبر جهان انجام می‌شود. این توکن در صرافی‌های زیر لیست شده:

  • بایننس (Binance)
  • کوکوین (KuCoin)
  • بیت فینکس (Bitfinex)
  • MEXC

خرید ارز دیجیتال از صرافی‌های بین‌المللی، نیازمند احراز هویت است و به دلیل شرایط تحریم باید از ابزارهای لازم برای تغییر IP استفاده کنید. این شرایط خطر مسدود شدن حساب و دارایی‌های شما را به دنبال دارد. از این رو، در صورت تمایل به خرید ارز Theta، می‌توانید از یک صرافی معتبر ایرانی استفاده کنید.

در صرافی والکس، قیمت‌ها به‌صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی می‌شوند و شما می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از قفل شدن حساب معاملات خود را انجام دهید. خرید بیت کوین و بسیاری از رمز ارزهای محبوب هم به صورت ریالی و هم به صورت تتری در این صرافی امکان‌پذیر است. علاوه بر این، در این پلتفرم امکان معاملات با جفت ارز بیت کوین نیز فراهم است.

کیف پول شبکه THETA

قبل از تصمیم‌گیری برای خرید ارز، باید کیف پول این شبکه را داشته باشید. این والت به شما امکان می‌دهد ارز Theta و TFUEL را با خیال راحت مدیریت و ذخیره کنید.

Theta Wallet کیف پول رسمی این شبکه است. این پلتفرم از طریق وب، افزونه‌های مرورگر و اپلیکیشن‌های تلفن همراه (هم iOS و هم اندروید) در دسترس است.

کیف پول رسمی تتا

کیف پول‌های محبوب دیگری نیز وجود دارند که از این ارز پشتیبانی می‌کنند:

  • کیف پول‌های نرم‌افزاری: متامسک و تراست والت
  • کیف پول‌های سخت‌افزاری: لجر (نانو اس و نانو ایکس) و ترزور

پیش‌بینی آینده پروژه و ارز دیجیتال تتا

قیمت توکن THETA تحت تأثیر بسیاری از عوامل سنتی مانند اخبار پروژه و جزئیات مربوط به توسعه، احساسات بازار، جریان ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها و به طور کلی اقتصاد است.

همچنین، قیمت این ارز تحت تأثیر تقاضا برای حقوق حاکمیتی بر پروژه و تقاضای TFUEL از سوی گره‌های تأییدکننده و نگهبان قرار دارد که به آن برای استیکینگ نیاز دارند. یکی دیگر از تأثیرات اساسی، محبوبیت صنعت پخش ویدیو به طور کلی و پیشرفت‌هایی است که این شبکه بلاکچین برای آن به ارمغان می‌آورد.

پیش بینی قیمت ارز تتا

توکن THETA در حال حاضر با ارزش بازار ۸۳۳,۲۰۰,۵۶۳ در رتبه ۵۷ در بین تمام ارزهای دیجیتال قرار دارد و دارای عرضه در گردش ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ توکن است.

در هفته گذشته با عددی حدود ۰.۸۳ دلار معامله شده است. علیرغم بازار نزولی، Theta توانسته است از ابتدای سال ۲۰۲۳ سطح قیمت خود را بالای ۰.۸ دلار نگه دارد. این امر نشان‌دهنده این احتمال است که قیمت این ارز دیجیتال ممکن است افزایش یابد و تا سال ۲۰۲۵ به مرز ۳ دلار برسد.

به نظر می‌رسد میانگین قیمت در پایان سال به ۱.۱۲ دلار برسد. در یک چشم‌انداز پنج ساله، این ارز دیجیتال احتمالاً می‌تواند تا ۴.۹۹ دلار رشد کند. در جدول زیر، پیش‌بینی قیمت این ارز دیجیتال در ۱۰ سال آینده نشان داده شده است. با توجه به نوسانات ارزش رمز ارزها، لطفاً همیشه قبل از سرمایه‌گذاری در هر پروژه و دارایی تحقیقات خود را انجام دهید.

سالحداقل قیمت (دلار)میانگین قیمت (دلار)حداکثر قیمت (دلار)
۲۰۲۳۱.۰۸۱.۱۲۱.۲۸
۲۰۲۴۱.۵۹۱.۶۴۱.۸۹
۲۰۲۵۲.۳۳۲.۴۱۲.۸۰
۲۰۲۶۳.۲۸۳.۴۰۴.۰۹
۲۰۲۷۴.۸۲۴.۹۹۵.۷۶
۲۰۲۸۷.۱۴۷.۳۹۸.۴۶
۲۰۲۹۱۰.۴۷۱۰.۸۴۱۲.۲۴
۲۰۳۰۱۴.۴۶۱۵.۰۰۱۸.۱۷
۲۰۳۱۲۰.۳۷۲۰.۹۷۲۵.۴۱
۲۰۳۲۲۸.۸۳۲۹.۸۷۳۴.۸۴

چشم‌انداز روشن شبکه تتا در صنعت استریم

پلتفرم و در نتیجه توکن THETA می‌توانند توسط بازارهای رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های ویدئویی آنلاین تقویت شوند. در این صورت، پتانسیل بلندمدت قابل توجهی برای جذب سرمایه‌گذاران وجود خواهد داشت. احتمالا اینترنت امروزی با قابلیت پخش ۸K، برای تقاضای فزاینده بازی‌های ویدیویی چندنفره و تجربه‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، به اندازه کافی سریع نباشد.

اگرچه CDN‌ها در شبکه‌های متمرکز می‌توانند برای مدتی کمبودها را جبران کنند، شبکه‌های غیرمتمرکز می‌توانند از مشکل قطع اینترنت جلوگیری کنند. شبکه غیرمتمرکز THETA این چنین است که هر کسی می‌تواند به یک گره حاشیه تبدیل شود و با قدرت محاسباتی خود به شبکه کمک کند. اگر یک گره از کار بیفتد، بسیاری از گره‌های دیگر هنوز در شبکه حضور دارند که می‌توانند آن را فعال نگه دارند.

دلیل دیگر برای در نظر گرفتن ارزش ارز تتا، مشارکت آن با شرکت‌هایی است که بر ورزش‌های الکترونیکی تمرکز دارند؛ صنعتی که به دنبال اینترنت سریع‌تر برای پخش رویدادهای ورزشی است.

این بلاکچین با طراحی منحصر به فرد BFT چند سطحی بسیار غیرمتمرکز است، در حالی که قادر به پردازش ۱۰۰۰ تراکنش در ثانیه با ردپای کربن تقریباً صفر است. این تیم دائماً نوآوری‌های جدیدی را ارائه می‌کند و راه‌های جدیدی برای پاداش دادن به مشارکت کاربران ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد این شبکه به یک پلتفرم توزیع محتوای وب ۳.۰ و قابل پذیرش تبدیل شود. شما این پروژه را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۵

منبع
decrypt
دنیای کریپتو برای همه است. هدفم بیان پیچیدگی‌های این صنعت به زبان ساده است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا