مقالات ارز دیجیتال

آلت کوین چیست؟ معرفی بهترین‌ آلت کوین ها برای سرمایه‌گذاری

کاربرانی که تجربه فعالیت در بازار ارز دیجیتال را دارند، مطمئنا می‌دانند ارز دیجیتال چیست و با اصطلاحات آن‌ آشنایی دارند. یکی از اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال، کلمه آلت کوین است. Altcoin به طور کلی به رمزارزهایی گفته می‌شود که به نوعی تلاش می‌کنند تا جایگزین بیت کوین شوند. در این مقاله، به این سوالات پاسخ می‌دهیم که الت کوین چیست و چرا الت کوین‌ها به وجود آمدند؟ در انتهای مقاله نیز ۵ آلت کوین برتر بازار ارز دیجیتال را به طور خلاصه معرفی خواهیم کرد.

معرفی و مشاهده قیمت ارزهای دیجیتال در بازار والکس

آلت کوین چیست؟

کلمۀ آلت کوین (Altcoin) ترکیبی از دو کلمۀ آلترناتیو (Alternative) به معنای جایگزین و کوین (Coin) به معنای سکه یا ارز است. به طور کلی به همۀ رمزارزها به جز بیت کوین، آلت کوین گفته می‌شود.

الت کوین ها، رمزارزهایی هستند که از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کنند تا امکان انجام معاملات همتا به همتا را فراهم کنند. آلت کوین‌ ها با پشتوانه موفقیت بیت کوین به وجود آمده‌اند و تلاش می‌کنند با ایجاد تغییر در قوانین بیت کوین و بهبود آن، توجه کاربران را جلب کنند.

چرا آلت کوین ها به وجود آمدند؟

از زمان شروع فعالیت بیت کوین، بعضی از نقطه ضعف‌های این رمزارز محبوب توجه فعالان بازار را جلب کرد. اولین مورد، کندی سرعت استخراج BTC و زمان طولانی تایید تراکنش‌ها بود و سپس ظرفیت پایین بیت کوین برای پردازش تراکنش‌ها باعث شد که بسیاری از برنامه‌نویسان و متخصصان به فکر ایجاد یک ارز دیجیتال بهتر بیافتند که مشکلات بیت کوین را حل کند.

این متخصصان تصمیم گرفتند که با ایجاد تغییرات جزئی یا کلی در کد بیت کوین یا صرفاً ایده گرفتن از آن، رمزارزهایی بهتر به بازار معرفی کنند. بسیاری از این ایده‌ها چیزی فراتر از یک رمزارز بودند و به صورت مجموعۀ از خدمات به کاربران ارائه شدند.

آلت کوین ها چطور کار می‌کنند؟

معمولاً روش کار آلت‌کوین ها دقیقاً شبیه بیت کوین است. یعنی هر کاربر یک کلید خصوصی دارد که دارایی او در آن کلید ذخیره شده است و یک کلید عمومی که با آن تراکنش‌های خود را انجام می‌دهد. هر کاربر برای مدیریت دارایی خود به یک کیف پول دیجیتال نیاز دارد که روش کار با آن‌ها نیز تا حد زیادی شبیه کیف پول بیت کوین است.

در نهایت، هر تراکنش انجام شده در شبکۀ آلت‌ کوین‌ها نیز مانند بیت کوین برگشت‌ناپذیر بوده و امنیت بلاکچین هر رمزارز با کدهای رمزنگاری شده تامین می‌شود. البته روش‌های مختلفی برای رسیدن به اجماع وجود دارد. لازم به ذکر است که بیت کوین برای اعتبارسنجی و تایید تراکنش‌ها از فرایند اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. در واقع افرادی به نام ماینر به وسیله ادوات پیشرفته، به حل مسائل دشوار ریاضی، ساخت بلاک و در نهایت تایید تراکنش‌ها می‌پردازند. برخی از الت کوین ها نیز از همین روش برای اجماع استفاده می‌کنند؛ اما روش‌های مختلفی مانند اثبات سهام (PoS)، اثبات اعتبار (PoA) و تحمل خطای بیزانس (BFT) وجود دارد که الت کوین ها بسته به نوع کاربری از آنها استفاده می‌کنند.

مقایسه الت کوین با بیت کوین

تفاوت آلت کوین و بیت کوین

برای مقایسه الت کوین با بیت کوین در آغاز نیاز است با ویژگی‌های اصلی بیت کوین آشنا شویم. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  1. در کل فقط ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد.
  2. هر بلاک از بلاکچین بیت کوین حدوداً ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا استخراج شود.
  3. پاداش بلاک در فرآیند استخراج هر چهار سال یک بار طی فرآیند هاوینگ، نصف می‌شود.

البته ممکن است یک Altcoin در مواردی شبیه به بیت کوین باشد مانند اجرای پروسه هاوینگ که در لایت کوین و بیت کوین مشابه است، یا عرضه کل بیت کوین کش (BCH) و زی کش (ZEC) که مانند بیت کوین ۲۱ میلیون است؛ اما در کنار این شباهت، مطمئنا تفاوت نیز وجود دارد. یکی از اولین تفاوت‌ها، قدیمی‌تر بودن بیت کوین است. کوین BTC در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی شد، در حالی که اولین الت کوین ها در سال ۲۰۱۱ منتشر شدند و تا الان عرضه آلت کوین های جدید همچنان ادامه دارد. به استثنای استیبل کوین‌ها، الت‌ کوین‌ ها ریسک و سود بالاتری را به عنوان سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال ارائه می‌کنند. اگرچه بیت کوین نیز دارای نوسان است، اما در حال حاضر رهبر بازار است و ارزش قابل توجهی به دست آورده است. الت کوین ها فضای بیشتری برای رشد دارند، اما احتمال شکست بیشتری نیز دارند.

نکته بعدی پیشرفته‌تر بودن الت کوین ها است. این رمزارزها از زمانی که پس از بیت کوین به بازار آمدند، در فضای بلاکچین دست به نوآوری و پیشرفت زدند. از نظر سرعت و هزینه تراکنش، بسیاری از آلتکوین ها به مراتب بهتر از بیت کوین عمل می‌کنند. به عنوان مثال تراکنشی که در شبکه بیت کوین ۶۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا تایید و تکمیل شود، در شبکه اتریوم در عرض تقریبا ۷ دقیقه تکمیل می‌شود.

برای جمع بندی مقایسه الت کوین با بیت کوین لازم است چند Altcoin مشهور مانند اتریوم، بیت کوین کش، زی کش، و لایت کوین را در قالب جدول زیر با بیت کوین مقایسه کنیم.

پارامتربیت کوین (BTC)لایت کوین (LTC)اتریوم (ETH)بیت کوین کش (BCH)زی کش (ZEC)
سایز بلاک۱مگابایت۱ مگابایتقابل تغییر۸ مگابایت۲ مگابایت
زمان ایجاد بلاک۱۰ دقیقه۲.۵ دقیقه۱۰ الی ۱۹ ثانیه۱۰ دقیقه۲.۵ دقیقه
الگوریتم اجماعاثبات کاراثبات کاراثبات سهاماثبات کاراثبات کار
عرضه کل۲۱ میلیون۸۴ میلیونبی نهایت۲۱ میلیون۲۱ میلیون

مزایای آلت کوین ها

آلت کوین‌ها از ابتدا برای جبران ضعف‌های بیت کوین به وجود آمدند. بنابراین در حالت مقایسه با بیت کوین، چند مزیت کلی دارند:

  • Altcoin ها، تراکنش‌ها را معمولاً با سرعت بیشتری پردازش می‌کنند. بیت کوین با پردازش فقط ۷ تراکنش بر ثانیه، ظرفیت تبدیل به یک رمزارز برای تراکنش‌های روزمره را ندارد. اما بسیاری از آلت کوین‌ها مانند ترون، می‌توانند تا ۲ هزار تراکنش بر ثانیه را پردازش کنند.
  • حضور آلت‌ کوین‌ها، فضای بازار رمزارزها را رقابتی کرده است. کاربران رمزارزهای مختلف با فعالیت در بازارهای متفاوت، انگیزه‌ی بیشتری برای سرمایه‌گذاری بیشتر و کسب سود پیدا می‌کنند.
  • کاهش کارمزد تراکنش‌ها یکی از مهم‌ترین مزایای آلت کوین‌ها نسبت به بیت کوین است. در حال حاضر با افزایش چشمگیر قیمت بیت کوین و همچنین افزایش ترافیک شبکه، پرداخت کارمزد تراکنش‌ بیت کوین عملاً برای کاربران معمولی شبکه به‌صرفه نیست.

معایب آلت کوین ها

آلت کوین‌ها همزمان با ایجاد فرصت‌های متنوع و فراوان در بازار ارزهای دیجیتال، ریسک‌هایی هم برای کاربران ایجاد می‌کنند:

  • قیمت Altcoin ها بسیار به بیت کوین وابسته است. عملاً نوسانات قیمت بیت کوین روی قیمت آلت کوین‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد و بازارشان کاملاً مستقل نیست. به علاوه به خاطر عمر کمترشان، گاهی خطر سقوط قیمت به واسطه مشکلات فنی وجود دارد.
  • حضور آلت کوین‌های متنوع، ریسک افتادن در دام کلاهبرداری‌ و پروژه‌های اسکم را بالاتر می‌برد. ممکن است کاربران مبتدی و ناآگاه قربانی این کلاهبرداری‌ها شوند.

انواع آلت کوین

هر Altcoin بسته به هدفش، کارکرد متفاوتی دارد. از این جهت می‌توان الت کوین‌ ها را حداقل به سه دستۀ مختلف تقسیم کرد.

کوین‌ها و توکن‌های دیجیتالی

رمزارزهای معمولی که به عنوان Altcoin شناخته می‌شوند، در این دسته قرار دارند. اتریوم، ریپل و ترون از جمله آلت کوین‌های مهم این دسته هستند.

استیبل کوین‌ها (stablecoin)

کوین‌هایی با ارزش ثابت که هدفشان کاهش ریسک معاملات بازار است، در این دسته قرار دارند. تتر (USDT) و یواس‌دی کوین (USDC) از جمله مشهور‌ترین استیبل کوین‌ها هستند.

معرفی و مشاهده قیمت استیبل کوین ها در بازار والکس

گس کوین‌ها (Gas coin)

این دسته از آلت‌ کوین‌ها شاید کمتر از همه شناخته شده باشند. گس کوین‌ها به این منظور طراحی شده‌اند که صرفاً کارمزد تراکنش‌‌های دیگر آلت کوین‌ها را در شبکه پرداخت کنند. ارز وی‌تور (Vethor) مثال خوبی برای این نوع Altcoin است.

توکن‌های بهادار (Security Token)

توکن‌های بهادار دارایی‌های توکنیزه شده‌ای هستند که برابر با سهام یا دارایی‌های فیزیکی هستند. توکن‌سازی فرایندی است که طی آن، ارزش از یک دارایی به یک توکن منتقل می‌شود و سپس در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. هر دارایی را می‌توان توکنیزه کرد، مانند املاک و مستغلات یا سهام. توکن‌های بهادار توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار نظارت می‌شوند زیرا به عنوان اوراق بهادار شناخته می‌شوند.

توکن‌های کاربردی (Utility Token)

توکن‌های کاربردی برای ارائه خدمات در یک شبکه استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، ممکن است از آنها برای خرید خدمات، پرداخت هزینه‌های شبکه یا بازخرید پاداش استفاده شود. توکن FIL که برای خرید فضای ذخیره‌سازی در شبکه فایل کوین و ایمن‌سازی اطلاعات استفاده می‌شود، نمونه‌ای از توکن کاربردی است. اتر (ETH) نیز یک رمزارز کاربردی است. این کوین طراحی شده است تا در بلاکچین اتریوم و ماشین مجازی برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها استفاده شود.

بهترین آلت کوین های بازار

در ادامه به معرفی آلت کوین های مطرح بازار می‌پردازیم که اعتبار زیادی کسب کرده‌اند و به عنوان گزینه سرمایه‌گذاری کم ریسک شناخته می‌شوند.

اتریوم (Ethereum)

ارز اتر

اولین جایگزین بیت کوین در لیست ما، اتریوم است. اتریوم یک بلاکچین غیرمتمرکز است که امکان ایجاد قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را فراهم می‌کند. رمزارز بومی این بلاکچین، اتر یا همان اتریوم است که با نماد ETH شناخته می‌شود.

در سال ۲۰۱۴، اتریوم اولین قدم خود را برای ورود به بازار کریپتوکارنسی برداشت. در سال ۲۰۱۶، بعد از یک حمله هکرها به دو بلاکچین مختلف اتریوم کلاسیک و اتریوم تقسیم شد. در سال ۲۰۲۳، اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام مهاجرت کرد و کوین اتریوم برای همیشه غیرقابل استخراج شد. در حال حاضر قیمت اتریوم به ۱۶۶۷ دلار و ارزش بازار این رمزارز به ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

بایننس کوین (Binance Coin)

Binance Coin

بایننس کوین با نام اختصاری BNB، در سال ۲۰۱۷ توسط صرافی ارز دیجیتال بایننس به بازار کریپتوکارنسی معرفی شد. قیمت بایننس کوین در حال حاضر ۲۱۵ دلار و ارزش بازار این رمزارز به ۳۳ میلیارد دلار رسیده است. بایننس کوین با نماد BNB بلاکچین اختصاصی خود یعنی BNB Chain را دارد. در کل ۲۰۰ میلیون بایننس کوین وجود دارد که ۱۵۳ میلیون از آن در حال حاضر در گردش است.

تتر (Tether)

Tether

تتر، بزرگ‌ترین استیبل کوین بازار ارز دیجیتال است. تیم تتر و الگوریتم‌های طراحی شده، به صورت مدارم در تلاش هستند برابری این استیبل کوین را با دلار آمریکا حفظ کنند. تتر بین کاربران به عنوان پناهگاهی برای حفظ ارزش سرمایه در هنگام تنش‌های بازار شناخته می‌شود. ارزش بازار تتر در زمان نوشتن این مقاله به ۸۲ میلیارد دلار رسیده است. در ضمن خرید تتر یا فروش آن، در والکس امکان‌پذیر است.

پولکادات (Polkadot)

ارز پولکادات

پولکادات یک پروتکل چند زنجیره‌ای متن باز است که به وسیله آن می‌توان هر نوع اطلاعات یا دارایی را انتقال داد. پولکادات منحصر به یک دارایی مانند رمزارز نیست و به کمک آن می‌توان طیف وسیعی از مبادلات بلاکچینی را عملی کرد.

رمزارز بومی این پروتکل با تیکر DOT نمایش داده می‌شود. پولکادات با داشتن ویژگی‌هایی مانند امکان تراکنش بین بلاکچینی و سرعت پردازش بسیار بالا، به سرعت در بین کاربران محبوب شده است. در حال حاضر قیمت هر ارز دات در بازار ۴.۴۹ دلار و ارزش بازار آن ۵.۵ میلیارد دلار است.

کاردانو (Cardano)

ارز CADANO

کاردانو یک بلاکچین با الگوریتم اجماع اثبات سهام است که تلاش می‌کند علاوه بر ارائه خدمات مالی، در دنیای کاربران تغییرات مثبت ایجاد کند. هدف این پروژه پس‌گرفتن قدرت کنترل امور مالی از سازمان‌ها و توزیع آن به کاربران و افراد عادی است.

کاردانو در سال ۲۰۱۷ تاسیس شده است. تصمیمات مهم در بلاکچین کاردانوف توسط کاربران و هولدرهای کوین ADA گرفته می‌شود. در واقع کاربران با شرکت در رای‌گیری‌ها در تصمیمات حاکمیتی شبکه سهیم می‌شوند. در حال حاضر قیمت هر کوین کاردانو (ADA) به ۰.۲۶ دلار است و ارزش بازار این رمزارز برابر با ۹.۳ میلیارد دلار است.

آوی / آوه (Aave)

پروژه آوی

ارز دیجیتال آوه که با نماد AAVE شناخته می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین رمزارزهای حوزه دیفای است. بسیاری از تحلیلگران Aave را بهترین ارز دیجیتال جدید برای خرید در فضای DeFi می‌دانند، زیرا این پروتکل به کاربران اجازه می‌دهد تا ارزهای رمزنگاری شده را به راحتی قرض دهند یا از پلتفرم وام‌هایی در قالب ارز دیجیتال بگیرند. Aave از طریق استفاده از استخرهای نقدینگی که از طریق قراردادهای هوشمند اداره می‌شوند، به‌طور خودکار نرخ‌های بهره و نسبت‌های وثیقه را تعیین می‌کند.

استلار (Stellar)

استلار

اگر به دنبال این هستید که ارز دیجیتالی با کاربرد واقعی بخرید، استلار را مدنظر داشته باشید. Stellar یک شبکه پرداخت توزیع شده است که از طریق رمزارز استلار با نماد XLM اداره می‌شود. این شبکه اجازه می‌دهد تا پرداخت‌های سریع در قالب رمزارز یا ارز فیات به هر نقطه از سراسر جهان با کارمزد کم ارسال شود. در واقع استلار نمونه غیرمتمرکز ریپل است که تراکنش‌های بزرگ و بین‌المللی را با سرعت بالا ممکن می‌سازد.

دیسنترالند (Mana)

ارز مانا

دیسنترالند (Decentraland) یکی موفق‌ترین پروژه‌های حوزه بازی بلاکچینی است که در سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی شده و دارای توکن اختصاصی به نام مانا (MANA) است. به زبان ساده، دیسنترالند یک دنیای مجازی است که بر روی بلاکچین میزبانی می‌شود که در آن کاربران می‌توانند شخصیت‌های خود را بسازند و زمین‌های درون بازی را خریداری کنند. تمام آیتم‌های درون بازی در قالب NFT قابل خرید و فروش هستند. همانطور که مفهوم متاورس در سال ۲۰۲۲ گسترش یافت، الت کوین‌ هایی مانند مانا که به ایجاد دنیاهای متاورسی پرداخته بودند رشدهای خوبی را تجربه کردند. در حال حاضر با فروکش کردن مفهوم متاورس، این پروژه‌ها نیز به قیمت‌های واقعی خود بازگشته‌اند.

آلت کوین و دنیای بی پایان تکنولوژی و سرمایه

بیش از ۱.۸ میلیون Altcoin تاکنون به بازار کریپتوکارنسی معرفی شده است. برخی از این الت کوین ها دارای بلاکچین اختصاصی هستند؛ اما بسیاری از آنها بر بستر سایر بلاکچین‌ها مثل بلاکچین ترون و اتریوم فعالیت می‌کنند. همین امکان، یعنی استفاده از بلاکچین سایر رمزارزها، باعث می‌شود هر کاربری در سراسر دنیا بدون دانش فنی بالا، بتواند یک توکن دیجیتالی به بازار معرفی کند. البته یکی از شروط موفقیت الت کوین ها، پذیرش توسط کاربران است. البته این پذیرش زمانی اتفاق می‌افتد که رمزارزها بتوانند کاربردی بودن خود را ثابت کنند و به حل مشکلی از دنیای بلاکچین بپردازند. بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال، توانسته کاربردی بودن خود را به فعالین بازار کریپتو ثابت کند. حال باید ببینیم کدام الت کوین می‌تواند به پادشاهی بلندمدت بیت کوین بر بازار ارز دیجیتال پایان دهد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۶ / ۵. مجموع آرا: ۴۶

روزنامه‌نگاری خوانده‌ام و کلمه به کلمه پا به دنیای محتوا گذاشته‌ام. ورود به بازارهای مالی و دنیای ارز دیجیتال قدم بلند من برای یادگیری بیشتر است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
5 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
رضا
رضا
2 ماه قبل

درود و خسته نباشید خیلی مفید بود

علی رضایی
علی رضایی
10 ماه قبل

درود ممنون از مقاله خوبتون امیدوارم همیشه موفق و تندرست و پیروز باشید.

ر رواقی
ر رواقی
10 ماه قبل
پاسخ به  علی رضایی

سلام
ما به داشتن همراهانی چون شما به خود میبالیم. بیصبرانه منتظر مطالعه سایر مقالات بلاگ توسط شما و دریافت پیشنهادات و انتقادات سازنده‌تان هستیم.

هاشم
هاشم
2 سال قبل

سلام و عرض ادب، خیلی خوب و به زبان نسبتا ساده تنظیم شده بود ممنون. من با اینکه که از رمز ارزها هیچ آگاهی نداشتم،خیلی استفاده کردم.

لیلی امینی
لیلی امینی
2 سال قبل
پاسخ به  هاشم

سلام آقای هاشم

خواهش می‌کنم؛ باعث خوشحالی ماست که شما کاربر عزیز از این مقاله استفاده کردید.

ممنون از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا