سرمایه گذاری

آموزش استیکینگ اتم (ATOM)؛ کسب درآمد از سپرده گذاری ارز دیجیتال ATOM

استفاده یک شبکه بلاکچینی از الگوریتم اثبات سهام (PoS)، به افراد اجازه می‌دهد تا در عملیات شبکه بلاکچین و در برخی موارد پیرامون تصمیم‌گیری‌های شبکه مشارکت کنند. در حالی که شبکه‌های Proof of Stake شباهت‌های زیادی دارند، اما از نظر عملیاتی همه آن‌ها کاملاً متفاوت هستند. یکی از راه‌های مشارکت در عملیات شبکه و کسب درآمد از رمز ارزها، استیکینگ یا سپرده گذاری است. در این مقاله درباره نحوه استیکینگ اتم (ATOM)، توکن بومی شبکه Cosmos تمرکز می‌کنیم و چگونگی مشارکت در اقتصاد این شبکه از طریق سپرده گذاری رمزارز آن را بررسی خواهیم کرد. به عنوان یک مبتدی احتمالاً این سوال برای شما پیش می‌آید که آیا استیکینگ اتم در کازماس ارزشش را دارد؟ برای پاسخ به آن، باید ببینیم ارز دیجیتال اتم چیست؟ و روش سپرده گذاری اتم در کازماس چگونه است؟ اتم یکی از بهترین کوین‌ها برای استیک با استفاده از صرافی یا کیف پول است که تا ۱۰٪ در سال سود غیرفعال ایجاد می‌کند. این راهنما یک نمای کلی از نحوه استیکنگ اتم برای به دست آوردن سود و درآمد غیرفعال ارائه می‌دهد. تحقیقات ما براساس ارزیابی ویژگی‌های پلتفرم، بازده تخمینی سالانه، هزینه‌ها و امنیت است.

معرفی بلاکچین Cosmos

Cosmos در سال ۲۰۱۴ توسط جی اون (Jae Kwon) و اتان بوچمن (Ethan Buchman) تاسیس شد. این پروژه خود را به‌ عنوان یک بلاکچین ۳.۰ توصیف می‌کند زیرا بر روی فناوری که بیت‌کوین و اتریوم توسعه داده‌اند، ساخته شده است. هدف آن ایجاد شبکه‌ای از بلاکچین‌های متنوع و تبدیل شدن به اینترنت بلاکچین است. ایده اصلی در این شبکه این است که بلاکچین‌های مختلف را متحد کنیم. این بخش اساسی مفهوم  IoB یا اینترنت بلاکچین‌ها است. زنجیره اصلی کازماس موسوم به Cosmos Hub در ۱۴ مارس ۲۰۱۹ با ارز دیجیتال بومی اتم ATOM ایجاد شد. استفاده از Cosmos به بلاکچین‌ها امکان می‌دهد تا حاکمیت خود را حفظ کنند، تراکنش‌ها را به سرعت انجام دهند و با سایر بلاکچین‌های موجود در اکوسیستم ارتباط برقرار کنند تا برنامه‌های مقیاس‌پذیر، سفارشی و ایمن را روی بلاکچین ایجاد کنند. این ویژگی‌ها، اکوسیستم کازماس را برای طیف گسترده‌ای از کاربردها ایده‌آل می‌کند.

اکوسیستم کازماس

اکوسیستم Cosmos از هاب‌ها (Hub) و مناطق (Zone) بلاکچین‌های خاص آن تشکیل شده است. Zone بلاکچین مستقلی است که یک توسعه‌دهنده از آن به عنوان بلاکچین خاص برای توسعه برنامه استفاده می‌کند. Hub بلاکچینی است که وظیفه اصلی آن پشتیبانی از مسیریابی پیام‌ها بین Zone ها و اطمینان از وضعیت ثابت برای بلاکچین‌هایی است که به آن متصل است. Zone ها به هاب‌هایی متصل می‌شوند که به نوبه خود به هاب‌های دیگر متصل‌اند و به اصطلاح اینترنت بلاکچین را ایجاد می‌کنند.

زنجیره Cosmos Hub گروهی از بلاکچین‌های مستقل است که توسط All In Bits Inc طراحی و ایجاد شده است و از چندین مولفه  شامل Tendermint، Cosmos SDK، IBC و سایر ابزارهای منبع باز برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند.

  • Tendermint Core یک پلتفرم برنامه بلاکچین است که به عنوان پایگاه داده، وب سرور و کتابخانه‌های پشتیبانی کننده عمل می‌کند.
  • Tendermint به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا بدون اینکه نیاز داشته باشند تا همه چیز را شخصاً از ابتدا ایجاد کنند، توسط یک برنامه کاربردی بلاکچین خود را داشته باشند و پروژه خود را بر روی آن اجرا کند.
  • Cosmos SDK یک چارچوب توسعه مدولار است که توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا به راحتی Zone ایجاد کنند.
  • IBC پروتکلی است که ارتباط بین بلاکچین‌ها را فراهم می‌کند و اجازه می‌دهد ارزش و داده به روشی غیر متمرکز بین بلاکچین‌ها مبادله شود. این پروتکل، یک هاب مرکزی و زنجیره‌های بلوکی متعدد را در یک ساختار درختی متحد می‌کند.

در این اکوسیستم، هرکسی می‌تواند Hub یا Zone را توسعه دهد و همچنین اتصال با سایر بلاکچین‌ها را بپذیرد یا از آن خودداری کند. آن‌ها به طور مستقل کار می‌کنند، اما ساختار یکسانی دارند. بنابراین کل سیستم، در واقع گروهی از بلاکچین‌های مختلف به نام منطقه است که به یک مرکز به نام هاب متصل می‌شود. ممکن است چندین مرکز برای تجمیع و اعتبارسنجی تراکنش‌ها در داخل مناطق وجود داشته باشد. سیستم اثبات سهام نیز برای پشتیبانی از هاب‌ها طراحی شده است. هاب، الگوریتم اثبات سهام را اجرا می‌کند تا سیستم را یکپارچه نگه دارد.

ارز دیجیتال اتم چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که ذکر شد، ATOM رمزارز اصلی Cosmos است. با به اشتراک‌گذاری اتم در Cosmos، سهامداران به امنیت و حاکمیت هاب کمک می‌کنند. توکن اتم سه کارکرد اصلی در بلاکچین کازماس دارد:

  • پرداخت هزینه کارمزد تراکنش‌ها متناسب با میزان توان محاسباتی مورد نیاز
  • به عنوان توکن حاکمیتی به دارندگان آن اجازه می‌دهد تا در مورد پیشنهادهای حاکمیت زنجیره‌ رای دهند و به شکل‌دهی آینده Cosmos Hub کمک کنند. هر چه مقدار ATOM بیشتر باشد، فرد در تصمیم گیری‌های پلتفرم قدرت رای بیشتری خواهد داشت.
  • با استیکینگ اتم می‌توان آن را برای اعتبارسنجی در سپرده‌های زنجیره قرار داد تا با شرکت در الگوریتم اجماع، پاداش به دست آورد. با استفاده از سیستم اثبات سهام، کاربران با واگذاری توکن‌های خود به یکی از ۱۲۵ اعتبارسنجی برتر بلاکچین کازماس می‌توانند ATOM‌های بیشتری را به عنوان پاداش کسب کنند.

ATOM یک ارز تورمی است که از طریق عرضه اولیه کوین (ICO) توزیع شده است و محدودیت عرضه ندارد. با استفاده از Tendermint Core سهامداران می‌توانند توکن‌های تازه ضرب شده را دریافت کنند. همچنین براساس مبلغ استیکنگ اتم و تعداد سهامداران، نرخ تورم تغییر می‌کند.

استیکینگ اتم چگونه کار می‌کند؟

کسب درآمد از سپرده گذاری ATOM

استیکینگ یا سپرده گذاری، به عمل قفل کردن توکن برای یک دوره زمانی به منظور تامین امنیت اقتصادی برای یک اکوسیستم دیفای اشاره دارد. با استیکینگ اتم در کازماس، سهامداران در واقع مقداری از ATOM خود را به یک اعتباردهنده (validator) واگذار می‌کنند و خود به نماینده (delegators) تبدیل می‌شوند.

مسئولیت اعتبارسنج‌ها شامل اعتبارسنجی و تأیید تراکنش‌های روی بلاکچین برای ایجاد بلوک جدید است. هرچه مقدار ATOM آن‌ها بیشتر باشد، قدرتمندتر می‌شوند و می‌توانند تراکنش‌های بیشتری را اعتبارسنجی کنند. علاوه بر این، داشتن مقدار زیادی ارز دیجیتال به این معنی است که شانس انتخاب شدن یک اعتبارسنج برای انجام عملیات تایید تراکنش زنجیره بیشتر است. از این نظر، این تفویض اساساً نشان دهنده اعتماد یک نماینده به اعتباردهنده انتخابی خود است. از آنجایی که پاداش بین نمایندگان توزیع می‌شود،‌ هرچه تعداد تراکنش‌های تایید شده توسط اعتبارسنج، بیشتر باشد، نمایندگان می‌توانند پول بیشتری به دست آورند.

از آنجایی که استیک مستلزم قفل کردن مقدار معینی از ارز دیجیتال است، سپرده‌گذاران در این مدت، فقط می‌توانند از مابقی سپرده نشده توکن اتم خود برای انجام تراکنش‌ها استفاده کنند. کاربران همچنین می‌توانند انصراف داده و اتم‌های خود را آزاد کنند. طی فرآیند انصراف استیکینگ اتم، پاداش‌های مطالبه نشده به طور خودکار درخواست می‌شود. پس از انتخاب مقدار مورد نظر رهاسازی (unbonding) می‌شود و پس از ۲۱ روز قابل استفاده است. توجه داشته باشید در این مدت هیچ پاداشی به دست نخواهد آمد!

مزایای استیکینگ اتم در کازماس

  • مشابه سایر ارزهای دیجیتال، کاربران می‌توانند با سپرده گذاری ATOM های بلااستفاده خود، درآمد غیرفعالی کسب کنند.
  • برخلاف تجهیزات ماینینگ، ارزهای رمزنگاری شده در طول زمان مستهلک نشده و ارزش خود را از دست نمی‌دهند.

اتم atom را از کجا بخریم؟

بهترین مکان برای خرید ارز atom استفاده از مبادله فیات به کریپتو  برای تبدیل ارز فیات محلی به ارز دیجیتال و یا استفاده از صرافی‌ها برای مبادله فوری کریپتو به کریپتو است. چند نمونه از صرافی‌هایی که از ارز دیجیتال اتم پشتیبانی می‌کنند، عبارتند از:

  • Binance
  • KuCoin
  • OKX
  • Huobi Global
  • Kraken

نحوه استیکینگ اتم در کازماس

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افرادی که می‌خواهند کریپتو را در یک زنجیره به اشتراک بگذارند، استفاده از همان صرافی‌ای است که ATOM را از آن خریداری کرده‌اند. خصوصا که احتمالا قبلاً با نحوه کار با آن صرافی آشنا شده‌اید. در ادامه نحوه کسب درآمد از سپرده گذاری ATOM در بهترین پلتفرم‌ها برای استیکینگ این ارز را بررسی می‌کنیم.

۱. بایننس

سپرده گذاری ATOM در binance

صرافی بایننس (Binance) یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای به اشتراک گذاشتن کریپتو است. برنامه‌های انعطاف‌پذیر و در عین حال سپرده‌گذاری بدون هزینه‌‌ در آن از ویژگی‌های برجسته این پلتفرم است. استیکینگ اتم پاداشی بین ۹.۴۷٪ تا ۱۲.۷۸٪ از طریق سپرده‌گذاری و نگهداری توکن‌های ATOM در کیف پول بایننس دارد. سود سپرده گذاری اتم در صرافی بایننس به صورت روزانه پرداخت می‌شود و برای محاسبه پاداش‌ها، موجودی Cosmos کاربر هر ساعت ارزیابی می‌شود. حداقل میزان سرمایه‌گذاری برای اینکه واجد شرایط دریافت سود استیک در بایننس باشید، تنها یک اتم است. البته استیکینگ بایننس در همه کشورها در دسترس نیست.

مزیت استیکینگ اتم در بایننس، سهام‌داری در Cosmos است، در حالی که منتظر یک موقعیت معاملاتی هستید. کاربران می‌توانند علاوه بر سودهای بالقوه در بازار معاملات اسپات یا مارجین، از پاداش‌های استیک بهره‌مند شوند. پس از پدید آمدن یک موقعیت معاملاتی، موجودی استیک شده و سود مربوطه به طور خودکار برای معامله تنظیم می‌شوند. در این زمینه، هیچ پیش فرض ثابتی وجود ندارد و کاربران می‌توانند میزان وجوه سپرده استیک شده را برای معامله در بایننس تغییر دهند.

برای استیکینگ اتم در Binance، این مراحل را دنبال کنید:

  • یک حساب کاربری در Binance ایجاد کنید و وارد حساب کاربری خود شوید.
  • در منوی بالا به earn بروید و روی Staking کلیک کنید.
  • Cosmos (ATOM) Staking را انتخاب کنید.
  • سکه‌ها را از یک کیف پول واریز کنید یا Cosmos را با فیات خریداری کنید.
  • شروع به کسب درآمد از سپرده گذاری ATOM کنید.

۲. کوین بیس

استیکینگ اتم در کوین بیس

صرافی کوین بیس استیکینگ اتم را برای مشتریان خود با سقف  سود ۵% APY معرفی کرده است. درصد پاداش ثابت نیست و در طول زمان بر اساس سود سهام توزیع شده توسط اعتباردهندگان در شبکه Cosmos تغییر می‌کند. سود مستقیماً به کیف پول Coinbase واریز می‌شود. برای کسب سود استیک باید توکن‌های اتم در کیف پول Coinbase ذخیره شوند. حداقل مبلغ که برای استیک باید در کیف پول باشید، یک اتم است. همچنین، گزینه پاداش استیک نیز باید در منوی تنظیمات در بخش خدمات مالی (Financial Services) فعال شود. هنگامی که توکن‌ها در صرافی استیک شوند، پاداش کاربران با اولین پرداخت پس از تقریباً ۷ تا ۱۴ روز به‌طور مستقیم به کیف پول Coinbase واریز می‌شود. پس از آن، سود سپرده استیکینگ اتم تقریباً هر ۳ روز یک بار واریز می‌شود. قرار دادن توکن‌های ATOM در صرافی کوین بیس، کارمزد کمی نیاز دارد که این مبلغ از سود استیکینگ دریافتی از شبکه Cosmos کسر می‌شود.

۳. کیف پول لجر

استیکینگ اتم در لجر

Ledger شرکتی است که محصولات نوآورانه و برنامه‌های بلاکچینی را برای ذخیره دارایی‌های ارز دیجیتال، توسعه داده است. محصولات پرچم‌دار، مدل‌های نانو اس و نانو ایکس هستند که به عنوان بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری برای ذخیره ارزهای دیجیتال شناخته شده‌اند. توکن‌های atom ذخیره شده در کیف پول لجر را می‌توان از طریق برنامه Ledger Live برای کسب درآمد غیرفعال از طریق نمایندگی در شبکه Cosmos به اشتراک گذاشت. ساده‌ترین راه برای استیکینگ اتم با استفاده از کیف پول Ledger این است که قدرت استیک خود را واگذار کنید. تفویض اختیار Cosmos و شرکت در پروتکل اثبات سهام به سرمایه گذاران این امکان را می‌دهد که با حفظ کنترل روی کلیدهای خصوصی و حفظ مالکیت بر دارایی، پاداش کسب کنند. به کاربرانی که سهام استیکینگ اتم دارند، بازدهی سالانه ۸٪ تا ۱۰٪ APY – منهای هزینه‌های اعتبارسنجی – پرداخت می‌شود. سرمایه‌گذارانی که ATOM را در کیف پول سخت‌افزاری به اشتراک می‌گذارند، می‌توانند سود خود را به دو روش مختلف دریافت کنند:

  • ترکیبی: کوین‌های ATOM تازه دریافت‌شده، به مجموعه استخرهای نقدینگی اضافه می‌شوند و برای کسب پاداش با سرمایه قبلی ترکیب می‌شوند.
  • وجه نقد: توکن‌های ATOM تازه دریافت شده که به کیف پول ارسال می‌شوند، می‌توانند با سایر دارایی‌ها معامله شوند اما دیگر پاداش اضافه کسب نمی‌کنند.

برای استیکینگ اتم با استفاده از کیف پول سخت افزاری لجر این مراحل را دنبال کنید:

  • به وب سایت Ledger مراجعه کنید و برنامه Ledger Live را دانلود کنید.
  • برنامه (Cosmos (ATOM را نصب کنید و یک حساب کاربری ایجاد کنید.
  • Cosmos را از لیست سهام انتخاب کنید و یک Validator را انتخاب کنید.
  • اکنون مقدار Cosmos را برای تفویض اختیار در شبکه وارد کنید.
  • تراکنش را روی کیف پول سخت افزاری تأیید کنید و شروع به سپرده گذاری Cosmos کنید.

۴. کیف پول اتمیک

استیکینگ اتم در اتمیک ولت

کیف پول اتمیک (atomic wallet) یک کیف پول آنلاین غیرمتمرکز ارز دیجیتال است که از بیش از ۵۰۰ کوین و توکن پشتیبانی می‌کند و بر روی دسکتاپ و دستگاه‌های تلفن همراه موجود است. این کیف پول وسیله‌ای ساده، ایمن و راحت را برای ذخیره ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد که برای سرمایه گذاران کریپتو با هر تجربه کاری مناسب است.

ROI مورد انتظار برای استیکینگ اتم در کیف پول اتمیک ۱۰٪ APY  است که در مقایسه با صرافی‌های ارز دیجیتال و دیگر کیف پول‌هایی که امکان سپرده گذاری اتم را فراهم می‌کنند، میزان بالاتری است. از آنجا که در هنگام استفاده از این والت، خودتان مسئول امنیت کیف پول هستید، مهم است که پشتیبان‌گیری و رمز عبور را ایمن نگه دارید.

فرآیند قرار دادن توکن‌های ATOM در کیف پول اتمیک بسیار ساده است. ابتدا باید برنامه کیف پول اتمیک را دانلود و نصب کنید. سپس برای استیکینگ اتم این مراحل را دنبال کنید:

  1. توکن‌های اتم را ذخیره کنید. می‌توانید با کارت اعتباری خریداری کنید یا با ارز دیجیتال دیگری در کیف پول مبادله کنید.
  2. سپس بر روی ATOM از لیست coins کلیک کنید.
  3. حال روی Stake کلیک کنید.
  4. در این بخش رابط استیک را خواهید دید. موجودی مورد نظر خود برای استیک اتم را انتخاب کنید و بر روی Stake کلیک کنید.
  5. در اینجا فهرست اعتبارسنج را مشاهده خواهید کرد. با کلیک بر روی نام آن، یک اعتبارسنج انتخاب کنید و درآمد سالانه خود را مشاهده کنید. اطلاعات درصد پاداش را بررسی کنید و روی share کلیک کنید.
  6. ATOM شما اکنون سپرده و قفل شده است. در اینجا فقط باید صبر کنید. با تایید و ایجاد هر بلوک پاداش ایجاد می‌شود.
  7. برای دریافت سود خود روی claim کلیک کنید تا آن را در آدرس کیف پول خود دریافت کنید.

۵. کیف پول گواردا

استیکنیگ اتم در گواردا

کیف پول گواردا (Guarda) یک کیف پول رمزنگاری چند ارزی و غیر حضانتی امن است که به افراد امکان خرید، فروش و ذخیره بیش از ۱۰۰۰۰ توکن و ارز دیجیتال را بر روی ۵۰ بلاکچین مختلف می‌دهد. کیف پول گواردا در پلتفرم‌های تحت وب، دسکتاپ، برنامه افزودنی Chrome و یا دستگاه‌های هوشمند تلفن همراه در دسترس است. بیش از ۱۰ کوین از جمله ATOM در کیف پول Guarda برای کسب سود استیکینگ موجود است.

سرمایه‌گذارانی که از کیف پول گواردا استفاده می‌کنند، می‌توانند از طریق نمایندگی، در کمک به امنیت اکوسیستم شبکه کازماس شرکت کنند. پاداش تفویض سپرده به اعتبارسنج تا ۱۰٪ در سال است. برای استیکینگ اتم با استفاده از گواردا این مراحل ساده را دنبال کنید:

  • کیف پول cosmos را در گواردا انتخاب کنید و روی Deposit for staking کلیک کنید.
  • مقدار ATOM برای واریز را وارد کنید.
  • یک اعتبارسنج را براساس سودآوری یا شهرت انتخاب کنید.
  • اکنون روی next کلیک کنید و اطلاعات را تأیید کنید تا شروع به کسب پاداش نمایید.

۶. کیف پول تراست ولت

استیکنیگ اتم در تراست ولت

تراست ولت (Trust Wallet) یک کیف پول نرم افزاری قابل اعتماد و با کاربری آسان برای خرید، مبادله و ذخیره وجوه رمزنگاری است. با استفاده از تراست ولت می‌توانید دارایی اتم خود را روی دسکتاپ یا تلفن هوشمند خود به اشتراک بگذارید. حداقل مقدار برای سپرده گذاری اتم با تراست ولت بسیار کم است و شما فقط با ۰.۰۱ اتم در کیف پول خود می‌توانید شروع به کار کنید. با قرار دادن ATOM خود با استفاده از تراست ولت، می‌توانید تا ۱۰ درصد سود سالانه کسب کنید. از آنجایی که استیکینگ اتم با استفاده از تراست ولت از طریق واگذاری وجوه به یک نماینده اعتبارسنج انجام می‌شود، وجوه مذکور در طول دوره استیکینگ قفل می‌شوند.

آیا استیکینگ اتم ایمن است؟

کازماس الگوریتم امنیتی خاص خود را دارد. اگر فردی مشکوک به هر نوع کلاهبرداری باشد، از شبکه حذف می‌شود و سهام آن مسدود می‌شود. هر پرونده پرداخت ظرف ۲۱ روز بررسی می‌شود. اگر همه چیز درست باشد، سهام برگردانده می‌شود. اگر نه، کاربر به لیست ممنوعیت می‌رود و کل سهام حتی با مبالغ تفویض شده، سوخته می‌شود. با این حال استیکینگ اتم در کازماس را نمی‌توان کاملاً ایمن در نظر گرفت. مانند هر تفویض اختیاری دیگری، اعتماد بین اپراتور و نماینده امری ضروری است. اگر یک اعتبارسنج بد عمل کند، توکن‌های اتمی که به آن‌ها تفویض شده، می‌تواند مشمول slashing شود که در نتیجه آن، بخشی از اتم‌ها از بین رفته و دیگر هرگز بازیابی نمی‌شود.

برای به حداقل رساندن چنین ریسک‌هایی، به دارندگان اتم توصیه می‌شود توکن‌های خود را به اعتبارسنج‌های متعدد تفویض کنند.

دو نوع slashing می‌تواند در Cosmos Hub اتفاق بیفتد:

  • کاهش ۰.۰۱ درصد: آفلاین بودن بیش از حد طولانی می‌تواند منجر به این نوع اسلش شود. اعتبارسنج‌ها باید حداقل ۵۰۰ بلوک از ۱۰۰۰۰ بلوک آخر را برای دستیابی به زمان کاری (uptime) امضا کنند. در غیر این صورت، تخریب downtime slash رخ خواهد داد.
  • کاهش ۵ درصدی: اگر یک اعتبارسنج دو بلوک را به طور همزمان امضا کرده باشد، این نوع اسلش اتفاق می‌افتد. در مقایسه با قبلی، پیش‌بینی چنین تخریبی بسیار دشوارتر است، زیرا نمی‌تواند ناشی از شیوه‌های عملیاتی نامناسب باشد، بلکه با قصد عمد اپراتور اعتبارسنج روی می‌دهد.

سود استیکینگ اتم چقدر است؟

محاسبه درآمد ATOM

به محض تکمیل تراکنش استیک، پاداش استیکینگ شروع به محاسبه خواهد شد. سهام‌داران می‌توانند از یکی از کیف پول های ارز دیجیتال اتم برای دریافت پاداش خود استفاده کنند و پاداش انباشته شده در زنجیره کازماس خود را در هر زمان درخواست کنند. در زمان نگارش این مطلب، بازده سرمایه گذاری سهام ATOM حدود ۱۳ درصد است. سود استیکینگ اتم از طریق دو روش تولید و به اشتراک گذاشته می‌شود:

  • کارمزد معامله: سپرده گذاران اتم درصدی از کارمزد تراکنش‌های انجام شده در Cosmos Hub را دریافت می‌کنند. البته اعتبارسنج‌ها برای اتم‌های دیگران که در حساب آن‌ها سپرده شده است، کارمزد دریافت می‌کنند. هزینه‌ها توسط خود اعتبارسنج‌ها طبق قوانین بازار تعیین می‌شود که معمولاً بین ۱٪ و ۲۵٪ در نوسان هستند.
  • اتم تازه ایجاد شده: برای پاداش دادن به سهامداران، کل عرضه اتم زیاد می‌شود. اما از آنجایی همه دارندگان اتم، توکن‎‌های خود را استیک نکرده‌اند و پاداش دریافت نمی‌کنند، به مرور زمان اتم از بین می‌رود. بلاکچین به گونه‌ای تنظیم شده است که مقدار کامل ATOM سهامدار دو سوم مقدار گردش کل را تنظیم کند. اگر مقدار کمتر یا بالاتر از آن باشد، سیستم به طور مصنوعی، پارامترهای تورم و بلوک پاداش را تغییر می‌دهد تا مقدار در گردش را تنظیم کند.

استیک اتم؛ بله یا خیر؟

سپرده گذاری یکی از راه‌های کسب درآمد غیرفعال از دارایی‌های کریپتویی است که حتی در بازار نزولی هم می‌تواند برای سپرده‌گذار، سودمند باشد. در صورتی که پلتفرمی ایمن را برای استیکینگ اتم انتخاب کنید، می‌توانید از بابت امنیت دارایی قفل شده خود مطمئن باشید. اما سپرده گذارایی دارایی در پلتفرمی که نتواند سود استیکینگ را پرداخت کند یا دارایی قفل شده شما را در هنگام درخواست، آزاد کند، تهدیدی برای دارایی شما محسوب می‌شود.

تاکنون دارایی اتم خود را در پلتفرم‌هایی که در بالا معرفی کردیم، استیک کرده‌اید؟ چه پلتفرم‌های دیگری را برای استیکینگ اتم پیشنهاد می‌دهید؟ تجربه خود را در بخش نظرات با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

در مورد ارز های دیجیتال و بازار های مالی مطالعه تخصصی و تولید محتوا می کنم،لیسانس فیلمنامه‌نویسی سینما هستم. نوشتن کار من است، چه زمانی که کلمات کنار هم می‌نشاندم و داستان می‌نوشتم و چه حالا که در قالب محتوای تخصصی بازار های مالی می‌نویسم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
6 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ياسين خالقي
ياسين خالقي
1 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
میخواستم بدونم چقدر ارز اتم رو باید استیک کنیم تا ایردراپ بده ؟ و اینکه هرچقدر اتم بیشتری استیک کنیم ایردراپ بیشتری میده ؟ و تا کی وقت هستش که استیکش کنیم ؟؟

آرن امیریان
آرن امیریان
1 ماه قبل
پاسخ به  ياسين خالقي

سلام وقت شما هم بخیر
هنوز هیچ اطلاعاتی درباره چگونگی توزیع ایردراپ اتم موجود نیست و سورس‌های مختلف، دیتاهای مختلفی ارائه میدن. می‌تونید اتم و مابقی ارزهایی که توی اکوسیستم کازمس ایجاد شدن رو استیک کنید (مشخص نیست که چه مقدار باید استیک کنید ولی احتمالا هر چی بیشتر استیک کنید بهتر باشه) تا از چند پلتفرم بتونید ایردراپ بگیرید. تاکید می‌کنم که هنوز دیتایی وجود نداره و مطمئن نیستیم. صرفا طبق تجربه و تاریخچه ایردراپ‌های قبلی این رو میگیم.

مانی
مانی
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید بنده داخل تراست ولت ارز atom استیک کردم ولی نمیتوانم ان استیک کنم ارز اتم هم دارم برای ان استیک

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  مانی

سلام
خطای دریافتی شما هنگام آن‌استیکینگ چیست؟ لطفا در صورت امکان ولت خود را بروزرسانی کنید. در پایان اگر با تست مجدد آن‌استیکینگ این مشکل رفع نشد، مجددا با استفاده از عبارات بازیابی، کیف پول خود را ایمپورت کنید.

امید
امید
9 ماه قبل

سلام من حدود یکسال قبل تعدادی ارز اتم در تراست ولت استیک کردم میخواهم اناستک کنم تا انتهای مسیر میروم ولی تایید نمیده ۲۱ روز هم صبر کردم ولی باز اجازه نمیده ایا برای ان استک اتم در کیف پول تراست ولت نیاز به ارز دیگری به انوان هزینه یا کارمزد هست
از پاسخ گویی شما کمال تشکر را دارم
متشکرم

ر رواقی
ر رواقی
9 ماه قبل
پاسخ به  امید

سلام
بله برای unstaking نیاز به داشتن مقداری اتم (ATOM) جهت پرداخت کارمزد شبکه دارید. اگر این مساله رفع نشد، لطفا آن را با پشتیبانی تراست ولت درمیان بگذارید.

https://support.trustwallet.com/support/home

دکمه بازگشت به بالا