استخراج

سوالات رایج استخراج بیت کوین (Bitcoin Mining)

اکثر سوالات رایج استخراج بیت کوین حول چگونگی استخراج و درآمد آن است. استخراج بیت کوین یکی از دلایل ادامه کار و حضور این رمزارز جذاب در بازار است. استخراج هم به پایداری شبکه کمک می‌کند و هم کوین‌های جدیدی را به بازار معرفی می‌کند. شبکه بیت کوین این کار را با ارائه پاداش به استخراج‌کننده‌ها، جذاب و رقابتی کرده است. در این مقاله والکس، به ۲۱ سوال رایج درباره استخراج بیت کوین پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

۱. استخراج بیت کوین چگونه است؟

اگر در یک جمله بخواهیم بگوییم بیت کوین چیست باید یک رشته کد است که بر بستر بلاکچین نوشته شده است. در این رشته کد، بلاک‌هایی وجود دارد که حاوی اطلاعات بیت کوین‌های استخراج شده و تراکنش‌های قبلی هستند. بنابراین استخراج، به اضافه کردن یک بلاک به این رشته گفته می‌شود. برای اضافه شدن بلاک، باید معادلات ریاضی شبکه بلاکچین بیت کوین توسط یک پردازنده حل شود.

در فرآیند استخراج یا ماینینگ، شبکه بیت کوین به استخراج کننده پاداش می‌دهد. به این پاداش در اصطلاح، پاداش بلاک می‌گویند. این فرآیند باعث می‌شود که کوین‌های جدید به چرخه بازار رمزارزها اضافه شوند. در گذشته، فرایند استخراج بیت کوین را کامپیوترهای خانگی انجام می‌دادند؛ اما اکنون برای این کار به پردازنده‌های قوی نیاز داریم. امروزه ای‌سیک‌ها (Asic) از دستگاه‌های محبوب استخراج ارز دیجیتال بیت کوین به شمار می‌روند.

۲. استخراج هر بیت کوین چقدر زمان میبرد

زمان استخراج

پاسخ به این سوال که چقدر طول می‌کشد تا یک بیت کوین استخراج شود، بستگی به این دارد که شما با چه روشی استخراج می‌کنید. معیارهای مختلفی روی زمان استخراج بیت کوین تاثیر می‌گذارند. برای مثال:

  • سخت‌افزاری که با آن استخراج می‌کنید 
  • روش استخراج (به تنهایی استخراج می‌کنید یا در یک استخر استخراج عضو شده‌اید؟)
  • سختی شبکه

تیکه بر اطلاعات techslang با توجه عوامل بالا، برای هر ماینر به طور میانگین، ۶ سال زمان می‌برد تا یک بیت کوین استخراج کند. این زمان تقریبا برای همۀ ماینرها، حتی آن‌ها که از دستگاه‌های خیلی پیشرفته استفاده می‌کنند، صادق است.

۳. الگوریتم اثبات کار چیست؟

بسیاری از رمزارزها از جمله بیت کوین برای حفظ امنیت شبکه خود، از الگوریتم‌های اجماع استفاده می‌کنند. الگوریتم‌های اجماع نشان می‌دهند که همه‌ی کاربران شبکه تراکنش انجام شده‌ را دیده و تایید می‌کنند. این کار باعث می‌شود که هیچ مقدار بیت کوینی دو بار خرج نشود.

اثبات کار (Proof of Work)، الگوریتم اصلی اجماع در بلاکچین بیت کوین است. گواهی اثبات کار نشان می‌دهد که یک ماینر موفق شده یک معادله در بلاکچین بیت کوین را حل کند. با این گواهی ماینر می‌تواند پاداش بلاکی که استخراج کرده را دریافت و آن بلاک را به بلاکچین اضافه کند. در حال حاضر به جز بیت کوین رمزارزهای دیگری هم بر اساس مدل اجماع اثبات کار فعالیت می‌کنند (به عنوان مثال استخراج اتریوم)

۴. سختی استخراج چیست؟

سختی استخراج

هر ارز دیجیتال برای این که تورم شبکه را کنترل و سرعت ماینینگ کوین‌ها را ثابت نگه دارد، از متغیری به نام سختی استخراج استفاده می‌کند. سختی استخراج کمک می‌کند میانگین زمانی که یک بلاک از بلاکچین بیت کوین استخراج می‌شود، ثابت بماند.

میانگین زمان استخراج بلاک در شبکه بیت کوین، ۱۰ دقیقه است. زمانی که تعداد ماینرهای حاضر در شبکه کمتر می‌شود، سختی استخراج پایین می‌آید تا احتمال موفقیت هر ماینر برای حل معادله ریاضی بلاک بیشتر شود. به همین دلیل با بالا رفتن تعداد ماینرها، سختی استخراج هم بیشتر می‌شود.

نکته: بلاکچین بیت کوین هر دو هفته یک بار متغیر سختی استخراج را تغییر می‌دهد تا با تعداد ماینرهای حاضر در شبکه هماهنگ شود.

۵. چرا ۲۱ میلیون بیت کوین برای استخراج وجود دارد؟

۲۱ میلیون بیت کوین

پاسخ به این سوال خیلی آسان نیست. ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، در یک ایمیل به مایک هرن همکار توسعه‌دهنده نرم‌افزار می‌گوید: طراحی تعداد بیت کوین‌‌ها و توزیع آن‌ها یک «حدس حساب شده و سخت» بود. البته تحلیل‌های ریاضی و منطقی متفاوتی برای این عدد وجود دارد. شاید بتوان چهار دلیل برای انتخاب این عدد توضیح داد:

جلوگیری از تورم: تورم نتیجه قطعی عرضه نامحدود پول است. محدودیت عرضه به کنترل بازار کمک می‌کند.

جذاب شدن استخراج بیت کوین: محدودیت تعداد بیت کوین‌ها باعث می‌شود افراد بیشتر به ماینینگ و خرید بیت کوین تمایل داشته باشند.

ناکاموتو در همان ایمیل برای مایک هرن توضیح داد که می‌خواهد ارزش بیت کوین مانند ارزهای رایج موجود باشد. اما بدون علم به آینده، این کار بسیار مشکل است، پس او عددی بینابین انتخاب کرده است. عددی که بتواند به جای این که بیت کوین را برای استفاده گروهی خاص از مردم (مثلا مهندسان کامپیوتر) مناسب کند، در دسترس همه‌ی مردم دنیا باشد. با این روش بیت کوین می‌تواند بخشی هرچند کوچک از اقتصاد بین المللی را تشکیل دهد.

بعد از آخرین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۱۴۰، پاداش استخراج تا حدی نصف شده است که عملاً مقدار آن به صفر می‌رسد. زمانی که پاداش استخراج به صفر برسد، دقیقاً ۲۱ میلیون بیت کوین هم استخراج شده است.

۶. چرا هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج اتفاق می‌افتد؟

هاوینگ ارز دیجیتال بیت کوین

یکی از مهم‌ترین سوالات رایج استخراج بیت کوین درباره هاوینگ است. ناکاموتو برای جلوگیری از تورم و ورود ناگهانی همه‌ی بیت کوین‌های موجود، برنامه‌ریزی کرد که هر ده دقیقه یک بلاک استخراج شود و پاداش آن به ماینر تعلق بگیرد. برای قابل پیش‌بینی بودن شبکه و توزیع مناسب بیت کوین بین کاربران، ناکاموتو سازوکار هاوینگ را طراحی کرد.

طبق این سازوکار، بعد از استخراج هر ۲۱۰ هزار بلاک که چهار سال طول می‌کشد، پاداش استخراج نصف می‌شود. پاداش استخراج در ابتدای کار، ۵۰ بیت کوین به ازای هر بلاک بود. سپس این عدد بعد از گذشت ۱۲ سال و رخ دادن ۳ هاوینگ، به ۶.۲۵ بیت کوین رسیده است. در حقیقت، اگر هاوینگ اتفاق نمی‌افتاد، تعداد محدودی ماینر همه‌ی بیت کوین‌های موجود را استخراج می‌کردند. با این وضعیت معادلات عرضه و تقاضا تغییر می‌کرد، خاصیت رقابتی بودن استخراج از بین می‌رفت و عرضه بیت کوین کنترل نشده بود. بنابراین هاوینگ بیت کوین این مشکلات را حل کرده و به این رمزارز، خاصیتی پایدار می‌دهد.

۷. آیا می‌توان با تلفن همراه بیت کوین استخراج کرد؟

خیر! کار استخراج بیت کوین، همانطور که در سوال اول پاسخ دادیم، به پردازنده‌های قوی نیاز دارد. چیزی که تلفن‌های همراه ندارند. اگر تصمیم بگیرید با نصب یک نرم‌افزار ماینر (استخراج کننده)، بیت کوین استخراج کنید، شاید چندین سال طول بکشد که به عددی قابل برداشت برسید. در این مدت، مطمئن باشید که عمر تلفن همراه شما به سرعت سر آمده است.

در عوض، می‌توانید از بازی‌ها و سایت‌هایی که بیت‌ کوین رایگان می‌دهند استفاده کنید. یک بازی خوب انتخاب کنید، در آن برنده شوید و بیت کوین جایزه بگیرید. هرچند پیدا کردن یک سایت معتبر که واقعا جایزه را پرداخت کند، آسان نیست و میزان بیت کوین پرداختی هم چندان جلب توجه نمی‌کند.

۸. آیا می‌توان با کامپیوتر شخصی به استخراج بیت کوین پرداخت؟

استخراج بیت کوین با لپ تاپ

پاسخ این سوال هم بله است هم خیر. کار استخراج از ابتدا با همین کامپیوترهای شخصی آغاز شد. اما این روند چندان طولانی نبود. با علاقمند شدن تعداد بیشتری از افراد به کار ماینینگ و پیچیده‌تر شدن بلاکچین بیت کوین، خیلی زود معلوم شد روش دیگری برای استخراج نیاز است. دستگاه‌های ای‌سیک همان روش جایگزین بودند.

هنوز هم می‌توانید یک نرم‌افزار ماینر روی لپ‌تاپ شخصی خود نصب کنید؛ اما با این کار فقط باتری، پردازنده و کارت گرافیک لپ‌تاپ خود را نابود کرده‌اید! استخراج با لپ‌تاپ به هیچ وجه به‌ صرفه نیست. سرعت پردازش در این لپ‌تاپ‌ها در برابر ای‌سیک‌ها حرفی برای گفتن ندارد و لپ‌تاپ شما خیلی زود فرسوده خواهد شد.

۹. استخراج هر بیت کوین چقدر هزینه می‌برد؟

برای این که هزینه استخراج یک واحد بیت کوین را محاسبه کنیم؛ باید معیارهای زیر را در نظر بگیریم:

  • هزینه دستگاه ماینر
  • هزینه برق و دستگاه‌های خنک کننده
  • هزینه سیم کشی
  • هزینه اجاره یک مکان مناسب

هزینه دستگاه ماینر تقریباً همه‌جا ثابت است؛ اما تعرفه مصرف برق می‌تواند میزان هزینه استخراج یک بیت کوین را تعیین کند. قیمت برق در ایران در فصول سال و مناطق مختلف، متفاوت است. این تفاوت قیمت در بین کشورها خودش را بیشتر نشان می‌دهد. بهترین کشورها برای استخراج بیت کوین کشورهایی هستند که نرخ برق در آن‌ها ارزان‌تر باشد. در حال حاضر هزینه استخراج یک بیت کوین در ایران حدود ۲۵ هزار دلار (خرداد ۱۴۰۱) است. 

۱۰. آیا ماینینگ بیت کوین هنوز به صرفه است؟

سوددهی ماینینگ بیت کوین

به صرفه بودن استخراج یکی از سوالات رایج استخراج بیت کوین است و جواب آن هم چندان آسان نیست. پاسخ آن بستگی به این دارد که چقدر می‌توانید برای بازگشت سرمایه خود صبور باشید. استخراج بیت کوین در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ هزار دلار سرمایه اولیه نیاز دارد. گاهی بیش از یک سال طول می‌کشد که این سرمایه اولیه بازگردد. اگر می‌توانید چند ماه بدون انتظار سود استخراج کنید و فقط هزینه‌ها را بپردازید، بله، استخراج می‌تواند به‌صرفه باشد.

به‌یاد داشته باشید که استخراج بیت کوین تنها در صورتی به‌صرفه است که با دستگاه‌های ای‌سیک انجام شود.

۱۱. چه تجهیزاتی برای ماینینگ بیت کوین نیاز داریم؟

تجهیزات ماینینگ بیت کوین

تعداد و نوع تجهیزات استخراج بیت کوین با توجه به سرمایه اولیه شما و بزرگی مزرعه استخراج تغییر می‌کند. به‌طور کلی، شما برای استخراج بیت کوین به تجهیزات زیر نیاز دارید:

  • دستگاه ماینر یا همان ای‌سیک: برای شروع استخراج
  • منبع برق پایدار و البته ارزان: برای تامین برق دستگاه‌های استخراج
  • تجهیزات خنک کننده مثل فن‌ یا کولر: برای کاهش دمای ای‌سیک‌ها و تهویه هوای مکان استخراج
  • اینترنت پایدار با سرعت معمولی: برای اتصال به بلاکچین بیت کوین
  • یک کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری یا نرم‌افزاری: برای نگهداری بیت کوین‌های استخراج شده

اگر قصد داشته باشید که کار استخراج را با بیشتر از یک دستگاه ماینر دنبال کنید، باید مکان مناسبی هم برای راه‌اندازی مزرعه استخراج درنظر بگیرید. در مزرعه‌های استخراج با توجه به داشتن تعداد زیادی ماینر، به تجهیزات دیگری مانند باکس‌های کاهش صدای دستگاه استخراج هم نیاز دارید.

۱۲. دستگاه استخراج یا ماینر چیست؟

دستگاه ماینر، یک مجموعه پردازنده قوی است که می‌تواند در ثانیه بین چند مگابایت تا چند ترا بایت داده را پردازش کند. ماینر به سخت‌افزارهایی گفته می‌شود که منحصراً برای استخراج ارز دیجیتال، مثل بیت کوین، طراحی و تولید شده‌اند. هر ماینر، از الگوریتم استخراج خاصی پیروی می‌کند که آن را برای استخراج یک یا چند نوع رمزارز مناسب می‌سازد (الگوریتم هش). برای مثال، الگوریتم استخراج بیت کوین، SHA-256 است. شما می‌توانید برای استخراج بیت کوین کش، زی کش و پِرکوین هم از این دستگاه‌ها استفاده کنید. این ویژگی برای دستگاه‌های مختلف و ارزهای مختلف صادق است.

۱۳. بهترین ماینر بیت کوین کدام است؟

اسیک ماینر

سریع‌ترین دستگاه‌های استخراج بیت کوین اسیک‌ها هستند. دستگاه‌هایی که چندین تراشه پردازنده قوی دارند که می‌توانند در یک ثانیه، تا چند ترا هش پردازش انجام دهند. برندهای Antminer ،Inosilicon و Avalon از جمله شرکت‌های تولید‌کننده اسیک هستند. مقاله راهنمای انتخاب بهترین دستگاه‌های استخراج بیت کوین، برای انتخاب بهتر به شما کمک خواهد کرد. در حال حاضر دستگاه Bitmain Antminer S19 Pro به‌عنوان سریعترین ماینر بیت کوین شناخته می‌شود که با قدرت ۱۱۰ ترا هش بر ثانیه، تنها ۳۲۵۰ وات انرژی مصرف می‌کند.

۱۴. آیا خرید دستگاه ماینینگ بیت کوین به‌صرفه است؟

پاسخ به این سوال کاملاً بستگی به شرایط و سرمایه شما دارد. بهتر است بدانید که عمر مفید بهترین دستگاه‌های استخراج حدود ۳ سال است. پس بهتر است دستگاهی خریداری کنید که آن‌قدر توان پردازش داشته باشد که بتواند در کمتر از این مدت به سوددهی برسد. خرید دستگاه‌های قدیمی و کم قدرت، ممکن است وقت و سرمایه شما را هدر بدهد.

۱۵. چطور بیت کوین‌های استخراج شده خود را بفروشیم؟

فروش بیت کوین

برای فروش بیت کوین، راه‌های مختلفی وجود دارد: از فروش مستقیم به یک خریدار گرفته تا مبادله آن در یک صرافی معتبر ارز دیجیتال. والکس، یک پلتفرم آنلاین خرید و فروش ارز دیجیتال است که در آن می‌توانید بیت کوین استخراج شده خود را به قیمت روز و رقابتی به کاربران دیگر بفروشید. برای این کار لازم است که بیت کوین را به کیف پول خود در والکس انتقال داده و از صفحه معاملات BTC، اقدام به فروش بیت کوین کنید.

۱۶. روزانه چند بیت کوین استخراج می‌شود؟

به طور متوسط هر روز حدود ۱۴۴ بلاک استخراج می‌شود. بعد از هاوینگ ۲۰۲۰، پاداش هر بلاک به ۶.۲۵ بیت کوین رسید. بنابراین طبق محاسبه زیر، ۹۰۰ بیت کوین در روز استخراج می‌شود.

۱۴۴*۶.۲۵=۹۰۰ (بیت کوین استخراج شده در روز)

۱۷. چگونه می‌توان بیت کوین رایگان استخراج کرد؟

کسب بیت کوین رایگان

کسب بیت کوین رایگان تقریباً شدنی نیست. در واقع هر کاری هزینه‌های خودش را دارد. امروزه سایت‌های مختلفی برای کسب درآمد رایگان از بیت کوین فعالیت می‌کنند که همۀ آن‌ها قابل اعتماد نیستند. برای این که بدون استخراج یا ترید، بیت کوین رایگان به‌دست بیاورید، چند راه مختلف وجود دارد:

وب‌سایت‌های فاست: این سایت‌ها در ازای تبلیغات کلیکی، تماشای ویدیو آنلاین و یا شرکت در نظرسنجی‌ها به شما مقدار مشخص و کمی بیت کوین یا سایر رمزارزها را می‌دهند. البته پیدا کردن سایت فاست معتبر مثل پیدا کردن بازی معتبر برای استخراج با موبایل چندان آسان نیست.

صرافی‌ها: در برخی پلتفرم‌های خرید و فروش ارز دیجیتال مثل والکس، اگر کسی با کد دعوت شما عضو پلتفرم شود. به ازای معامله و خرید و فروش ارز دیجیتال او، بین ۲۵ تا ۴۵ درصد کارمزد معاملاتی به حساب شما واریز خواهد شد. این پاداش به صورت ریالی به شما داده می‌شود و فرد دعوت شده می تواند ۲ معامله رایگان انجام دهد. 

۱۸. ماشین حساب استخراج بیت کوین چیست؟

برای محاسبه سودآوری استخراج بیت کوین، باید عوامل مختلفی مانند قدرت دستگاه استخراج، قیمت برق و مدل دستگاه را در نظر بگیرید. برای مثال، دستگاه Bitmain Antminer S15 که ۲۸ ترا هش قدرت دارد، ۱۵۹۶ وات به ازای هر ساعت انرژی مصرف می‌کند. اگر برق مصرفی شما، با نرخ متوسط صادراتی محاسبه شود، یعنی باید به ازای هر کیلووات ساعت، ۹۶۵ تومان بپردازید. برای پاسخ به یکی از سوالات رایج استخراج بیت کوین، یعنی به صرفه بودن یا نبودن استخراج، باید این محاسبه را انجام دهید:

برای محاسبه سود خالص ماهانه، ابتدا باید درآمد اصلی خود به بیت کوین را محاسبه کرده و سپس آن را به ریال تبدیل کنید. بعد نرخ برق مصرفی را حساب کنید و آن را از درآمد اصلی خود کم کنید.

این کار را باید تقریباً هر ماه انجام دهید تا بتوانید زود جلوی ضرر کردن را بگیرید. هرگاه سود خالص ماهانه شما منفی شد، یعنی کار استخراج دیگر به صرفه نیست و باید در روش خود تجدیدنظر کنید. برای این محاسبه یک ابزار مناسب وجود دارد که کار شما را بسیار آسان می‌کند. ماشین حساب استخراج بیت کوین با در نظر گرفتن همۀ این عوامل، سود خالص ماهانه شما را محاسبه می‌کند.

۱۹. استخر استخراج بیت کوین چیست؟

استخر استخراج بیت کوین

با افزایش اقبال عمومی به استخراج بیت کوین و بالا رفتن سختی شبکه، دیگر استخراج بیت کوین به‌ شکل انفرادی آسان و به‌صرفه نیست. به همین دلیل بسیاری از استخراج‌کننده‌ها تصمیم می‌گیرند که به استخرهای ماینینگ بپیوندند. استخر استخراج (Mining Pool)، یک شبکه است که در آن ماینرهای مختلف قدرت هش دستگاه‌های خود را به اشتراک می‌گذارند. با این کار احتمال استخراج موفق یک بلاک از بلاکچین بیت کوین افزایش می‌یابد. وقتی یک بلاک استخراج شد، استخر درصدی از پاداش بلاک را به‌عنوان کارمزد استخر برمی‌دارد و بقیه پاداش را بین اعضا نسبت به قدرت هشی که در اختیار استخر گذاشته‌اند، تقسیم می‌کند.

استخرهای ماینینگ کمک می‌کنند که ماینرهای مختلف حاضر در شبکه استخراج، درآمد نسبتاً ثابت و پایداری داشته باشند. این کار در مجموع، استخراج بیت کوین را بیشتر از قبل به‌صرفه می‌کند.

۲۰. پس از استخراج آخرین بیت کوین چه اتفاقی می‌افتد؟

پاداش بلاک، تنها پاداشی نیست که استخراج کننده‌ها دریافت می‌کنند. شبکه بیت کوین برای تایید تراکنش‌ها به ماینرها نیاز دارد. هر بار که یک تراکنش انجام می‌شود، مبلغی از ارز انتقال داده شده به عنوان کارمزد شبکه کسر می‌شود. این کارمزد بین ماینرها به عنوان پاداش تایید تراکنش پرداخت می‌شود.

در سال ۲۱۴۰، زمانی که آخرین بیت کوین استخراج شد، شبکه بیت کوین از بین نمی‌رود. بلکه این پاداش تایید تراکنش‌ها است که ماینرها را تشویق می‌کند در شبکه بمانند. البته این پاداش در حال حاضر مبلغ قابل توجهی نیست، اما با بالا رفتن قیمت بیت کوین، انتظار می‌رود که همین مقدار کم، ارزش زیادی پیدا کند تا حضور ماینرها در شبکه به‌صرفه باشد.

آیا استخراج بیت کوین در ایران قانونی است؟

ماینینگ بیت کوین در ایران

بله! استخراج بیت کوین و رمزارزهای دیگر در ایران در صورت کسب مجوزهای لازم قانونی است. البته برای راه‌اندازی یک مزرعه استخراج و استفاده از شبکه برق صادراتی، شما باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز قانونی دریافت کنید. تعرفه برق برای مزارع ماینینگ مانند برق صادراتی و ۹۶۵ تومان به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه می‌شود. اگر شما بدون دریافت مجوز از برق خانگی یا صنعتی برای استخراج استفاده کنید و مراجع قانونی این قضیه را بفهمند، می‌توانند مزرعه استخراج شما را تعطیل و دستگاه‌ها را ضبط کنند.

در پایان باید اشاره کنیم استخراج یکی از روش‌های محبوب کسب درآمد از بیت کوین است. روشی که سودآوری و هزینه‌های آن هر روز تغییر می‌کند. برای این که تصمیم بگیرید بیت کوین استخراج کنید، باید همۀ شرایط و جوانب امر را بررسی و سپس اقدام کنید.

اگر هنوز سوالی درباره استخراج بیت کوین دارید که در این مقاله به آن پاسخ نداده باشیم؟ در کامنت‌ها از ما بپرسید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
bitcoinmining
روزنامه‌نگاری خوانده‌ام و کلمه به کلمه پا به دنیای محتوا گذاشته‌ام. ورود به بازارهای مالی و دنیای ارز دیجیتال قدم بلند من برای یادگیری بیشتر است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
5 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
Beginner
Beginner
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر. بعد از این که ماینر را کامل کانفیگ کردیم و به استخر وصل کردیم شروع کرد به ماین کردن میتونیم لپ تاپ را جدا کنیم به طور کامل؟ خوده ماینر دیگه به ماین کردنش ادامه میده بدون لپ تاپ یا باید حتما باید لپ تا همیشه روشن و وصل باشه به مودم؟

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل
پاسخ به  Beginner

سلام
بله این امکان وجود دارد.

Beginner
Beginner
2 ماه قبل
پاسخ به  ر رواقی

سلام ممن.ن از پاسخ شما. چون واقعا لپ تاپ نابود میشه بخواد ۲۴ ساعت روشن باشه

صفاِیی
صفاِیی
3 سال قبل

با سلام
انصافا خوب و دقیق و در عین حال مختصر بود.ممنون.

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  صفاِیی

سلام

خواهش می کنیم؛ خوشحالیم که از این مطلب راضی بودید.

سپاس از همراهیتان

دکمه بازگشت به بالا