مقالات ارز دیجیتال

استارگیت چیست؟ معرفی پروتکل stargate

صرافی‌های غیرمتمرکز رمزارز بین سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند تراکنش‌های آن‌ها ۱۰۰% ناشناس و امن باقی بماند بسیار محبوب هستند. طی چند سال اخیر، دیفای به طور چشم‌گیری رشد کرده و به دنبال آن، صرافی‌های رمزارز غیرمتمرکز قابلیت‌های بیشتر و جدیدتری به پلتفرم‌های خود اضافه می‌کنند تا از رقبای خود پیشی بگیرند. یکی از پروژه‌های متمایز، استارگیت فایننس (Stargate Finance) است که LayerZero Lab آن را ساخته است. در این مطلب، توضیح مفصلی در رابطه با استارگیت و قابلیت‌های مختلف آن می‌دهیم.

آشنایی با استارگیت فایننس

استارگیت فایننس یک صرافی رمزارز غیرمتمرکز با قابلیت‌های مدرن است که هدف آن ایجاد یک پل ترکیب‌پذیر برای دارایی‌های بومی است. به عنوان یک پروتکل انتقال نقدینگی، کاربران در این پلتفرم می‌توانند نقدینگی استخرها را تامین کنند، سرمایه را استیک کنند و دارایی‌های بومی را انتقال دهند.

کاربران رمزارز می‌توانند توکن‌ها را فارم کنند. زمانی که یک کاربر دارایی خود را استیک می‌کند، این امکان برای او ایجاد می‌شود که در اداره صرافی استارگیت فایننس مشارکت کند. اگر کاربران می‌خواهند از پلتفرم استفاده کنند باید کیف پول خود را به صرافی متصل کنند. تیم سازنده صرافی آن را طوری طراحی کرده‌ است که قالب پلتفرم برای فهم هر دو گروه کاربران حرفه‌ای و تازه‌کار راحت و ساده باشد.

تمرکز اصلی استارگیت فایننس روی استیبل کوین‌ است؛ چرا که خطر از دست دادن پول، به دلیل وابستگی قیمت آن به یک دارایی استیبل و پایدار، کمتر است. همچنین کاربران می‌توانند از طریق استخر‌های نقدینگی یکپارچه و استفاده از قابلیت‌های فارمینگ، سود بیشتری کسب کنند. اگرچه LayerZero استارگیت فایننس را راه‌اندازی کرد اما پروژه‌ای جامعه محور محسوب می‌شود. در واقع، هدف این صرافی ارائه اسناد و وایت پیپر‌ها به کاربران به صورت کاملاً شفاف است.

تاریخچه استارگیت فایننس

بررسی استارگیت فایننس

در مارس ۲۰۲۲ استارگیت فایننس راه‌اندازی شد. LayerZero یک پروتکل تعاملی اومنی‌چین (omnichain) است. در ۱۵ مارس ۲۰۲۲، Stargate Finance به عنوان اولین برنامه بریج بین زنجیره‌ای در شبکه اصلی راه‌اندازی شد و در همان روز xMaki0 توسعه‌دهنده شناخته شده در حوزه رمزارز به تیم LayerZero پیوست.

هدف استارگیت این است که نشان دهد عمل انتقال نقدینگی بین زنجیره‌ها را می‌توان طی یک تراکنش و بدون هیچ مشکلی انجام داد. این پلتفرم امکان مبادله دارایی‌های موجود در هر بلاکچین را تنها با یک کلیک فراهم می‌سازد. مبادلات را می‌توان با همه دارایی‌های موجود در زنجیره‌های دیگر انجام داد.

استارگیت و رفع مشکلات معمول (سه‌گانه) در بریج

در بریج‌های سنتی‌ای که دو بلاکچین را به هم متصل می‌کنند از روشی به نام Fractured Liquidity استفاده می‌شود؛ یعنی دو استخر جداگانه برای توکن‌های مختلفی که قرار است بریج شوند نیاز است و هر زنجیره مستقل استخر نقدینگی خود را دارد که روشی پیچیده است اما می‌تواند ساده‌تر از این هم باشد. حال برای حل این مشکل لازم است از یک روش نقدینگی یکپارچه استفاده شود که همه سپرده‌ها و برداشت‌هایی که از چندین بلاکچین انجام می‌شوند از یک استخر نقدینگی تأمین شوند. همه به هم متصل و در نهایت به یک استخر مشترک ختم می‌شوند. با این حال چنین مزیتی به صورت رایگان در دسترس نیست و باعث ایجاد مشکلات بیشتری هم می‌شود.

مسئله اصلی در روش نقدینگی یکپارچه این است که چطور از قطعی شدن فوری معاملات مطمئن شویم. فرض کنید چندین تراکنش به صورت همزمان در حال انجام هستند و وجوه از یک استخر نقدینگی برداشت می‌شوند. مهم‌ترین نکته اینجاست که استخر نقدینگی باید به اندازه کافی سرمایه داشته باشد که بتواند همه معاملات را پوشش دهد. اگر آن قبل از تکمیل روند معاملات خالی شود دیگر داشتن یک Pool مشترک بی‌فایده است.

LayerZero راه حل این مشکل است چون توانایی انتقال صحیح اطلاعات را دارد. در استارگیت، نقدینگی همه بلاکچین‌ها به هم متصل می‌شود و کارایی کلی استخر بهبود می‌یابد. به لطف LayerZero، کاربران Stargate می‌توانند نقدینگی یک بلاکچین را تأمین کنند و بعد از آن، الگوریتمی بخش‌هایی از آن نقدینگی را به سایر بلاکچین‌های متصل تخصیص می‌دهد. به این ترتیب مشکلات مربوط به تکمیل فوری تراکنش، معامله دارایی‌های بومی و نقدینگی یکپارچه حل می‌شود.

تکمیل فوری تراکنش

زمانی که تراکنش‌ها با موفقیت از یک بلاکچین مبدا انجام می‌شوند، وجوه بلافاصله در زنجیره مقصد خواهند بود. این روش با مکانیزم lock+mint و burn+redeem کار می‌کند که در آن دارایی‌ها مستقیماً در بلاکچین مقصد ایجاد (مینت) می‌شوند. در این حالت، Asset نمی‌تواند به بلاکچین مبدا برگردد چون در آنجا ایجاد نشده‌ است. نقطه ضعف این روش آن است که کاربران چیزی به عنوان دارایی مصنوعی (Synthetic Asset) دریافت می‌کنند. کاربران قبل از استفاده باید سرمایه فعلی را با دارایی مورد نظر خود مبادله کنند.

معاملات دارایی‌های بومی

معاملات دارایی بومی زمانی انجام می‌شود که آن‌ها به جای تبدیل به دارایی‌های رپد (Wrapped Assets)، مستقیماً مبادله می‌شوند؛ لازم است نقل‌و‌انتقال اضافی انجام شوند تا کاربر دارایی موردنظر خود را به دست آورد.

بعضی از بریج‌های بین زنجیره‌ای زمانی که نقدینگی خیلی کم باشد، اوراق قرضه ارائه می‌دهند. مثلاً در مولتی چین که قبلاً با نام Anyswap شناخته می‌شد، به ازای هر USDC که کاربران در صورت ناکافی بودن نقدینگی انتقال می‌دهند یک anyUSDC تعلق می‌گیرد. در این شرایط، تراکنش‌های دارایی‌های بومی قربانی تکمیل فوری و تضمین شده می‌شوند.

نقدینگی یکپارچه

اگر امکان معاملات دارایی‌های بومی و تکمیل فوری و تضمین شده وجود داشته باشد اما از الگوریتم تخصیص پویا استفاده نشود، لازم است که یک استخر نقدینگی بین هر جفت بلاکچین ایجاد شود. با نقدینگی یکپارچه مشخص می‌شود که آیا نقدینگی هر دو زنجیره به طور هم‌زمان استفاده شود یا خیر. تعداد کل استخر‌هایی که باید ایجاد شوند بستگی به تعداد بلاکچین‌های مبدا دارد که شروع تراکنش‌ها از آن‌هاست. تعداد بلاکچین بالا یعنی استخر‌های بیشتر که این امر به طور قابل توجهی کارایی سرمایه را کاهش می‌دهد.

الگوریتم دلتا

برای حل مشکلات بریج، پلتفرم استارگیت از مکانیزم بریج بین زنجیره‌ای پیشرفته و یک الگوریتم متعادل‌کننده به نام الگوریتم دلتا استفاده می‌کند. با ترکیب این دو مکانیزم با هم، امکان انتقال توکن بومی و نقدینگی بین زنجیره‌ای فراهم می‌شود.

بریج‌های بین زنجیره‌ای به کاربران این امکان را می‌دهند که دارایی‌های بومی را بدون نیاز به ایجاد توکن‌های واسطه‌ای به بلاکچین‌های مجزا انتقال دهند. این تراکنش‌ها را می‌توان بدون این که مشکلی برای ترکیب‌پذیری یا پردازش اطلاعات ایجاد شود انجام داد.

به خاطر داشته باشید که بریج‌های بین زنجیره‌ای به دلیل داشتن استخر نقدینگی مشترک بین چند زنجیره، عملیاتی هستند؛ یعنی هر بریج قابلیت تکمیل فوری تراکنش را دارد، هیچ گزینه‌ای برای بازگشت تراکنش نیست و نقدینگی کافی برای اطمینان از تکمیل موفقیت‌آمیز همه تراکنش‌ها دارند.

استارگیت فایننس چگونه کار می‌کند؟

فعالیت استارگیت فایننس

ارسال دارایی از یک شبکه رمزارز به شبکه‌ای دیگر چالش معمول بلاکچین‌هاست. استارگیت فایننس بر روی LayerZero که یک پروتکل تعاملی اومنی‌چین است ایجاد شده تا فرآیند انتقال از یک شبکه به شبکه دیگر را آسان کند. این سیستم به استخر‌های نقدینگی یکپارچه و مشترک، دسترسی به دارایی‌های بومی و مقصدی مشخص و تضمین شده برای وجوه در هر بریج نیاز دارد. از این پلتفرم عمدتاً برای انتقال دارایی‌ها بین بلاکچین‌ها با نسبت یک به یک استفاده می‌شود که این یعنی کاربران می‌توانند USDT را از بلاکچین سولانا با USDT از زنجیره BNB مبادله کنند.

استارگیت فایننس توکن خود به نام STG را راه‌اندازی کرده است. علاوه بر مبادلات بومی، Stargate Finance استخر‌های نقدینگی و فارمینگ ارائه می‌دهد که کاربران در استخر‌های نقدینگی این فرصت را دارند که در ازای عملیات فارمینگ خود مقدار مشخصی استیبل‌کوین کسب کنند. سرمایه‌گذاران رمزارز می‌توانند توکن STG را دریافت و فارم کنند و با استیک کردن توکن‌ها veSTG (توکن اداره‌ای پلتفرم) به دست آورند. کاربرانی که veSTG دارند می‌توانند در تصمیمات و رای‌گیری‌ها درباره آینده پروژه شرکت کنند.

استارگیت فایننس چه ویژگی‌هایی دارد؟

توکن استارگیت فایننس

استارگیت فایننس به عنوان اولین بریج دارایی بومی که هدفش حل مشکلات مرتبط با بریج است، ویژگی‌هایی دارد که آن را از پروژه‌های مشابه متمایز می‌کند. این ویژگی‌ها عبارتند از: انتقالات استارگیت، استخر‌های نقدینگی، بازده فارمینگ، استیکینگ، تعادل مجدد کارمزد‌ها و ترکیب‌پذیری اومنی‌چین.

انتقالات استارگیت

استارگیت این قابلیت را دارد که با دسترسی به استخر‌های نقدینگی مشترک، دارایی‌های بومی را به نسبت یک به یک بین بلاکچین‌های مختلف مبادله کند. انتقالاتی که بین بلاکچین مبدا و مقصد انجام می‌شود، تضمین شده است. از این به بعد نیازی نیست که کاربران نگران عدم موفقیت تراکنش به خاطر کمبود نقدینگی یا مشکلات مربوط به رپد توکن باشند. همچنین کاربران برخلاف دارایی رپد که باید پس از تکمیل تراکنش با دارایی موردنظر تعویض شود، یک دارایی کاملاً بومی دریافت می‌کنند.

استخر‌ها

استارگیت فایننس امکان دسترسی به استخر‌های نقدینگی از شبکه‌های مختلف را فراهم می‌سازد؛ کاربران تا زمانی که دارایی‌های مربوطه را داشته باشند می‌توانند نقدینگی را در هر استخری قرار دهند. از آنجایی که استارگیت تنها شامل استخر‌های نقدینگی برای دارایی‌های استیبل می‌شود، کاربرانی که دارایی‌های خود را در این استخر‌ها قرار می‌دهند می‌توانند با پاداش‌هایی که دریافت می‌کنند، سبد سرمایه‌گذاری خود را گسترش دهند.

بازده فارمینگ

ییلد فارمینگ (کشت سود) را فقط زمانی می‌توان انجام داد که کاربر نقدینگی استخر‌های استارگیت را فراهم کرده باشد. در صورت تأمین نقدینگی می‌توان با فارم کردن توکن‌های استخر نقدینگی، STG دریافت کرد. کاربر بعد از دریافت توکن می‌تواند بین دو گزینه نگهداری برای دسترسی به مزایای بیشتر و مبادله آن با سایر دارایی‌ها، یکی را انتخاب کند. ‌ییلد فارمینگ انتخابی عالی برای داشتن یک جریان درآمد و کسب پاداش‌های منظم برای سرمایه‌گذاری‌های انجام شده است.

استیکینگ

دارندگان STG می‌توانند توکن‌های خود را جهت دریافت veSTG استیک کنند. با داشتن veSTG می‌توان در رای‌گیری به طرح‌ها و پیشنهادات شبکه شرکت کرد.

متعادل‌سازی مجدد کارمزد‌ها

از آنجایی که ویژگی مهم استارگیت تکمیل فوری و تضمین فرآیند تراکنش دارایی‌های بومی است، زنجیره‌های مقصدی که در این صرافی فعالیت می‌کنند باید ذخیره کافی برای اطمینان از انجام صحیح و بدون مشکل تراکنش‌های مبادلاتی را داشته باشند. پروتکل با داشتن میزان ذخیره بهینه و مشخص شده فعالیت را شروع می‌کند.

با این حال، تراکنش‌های مبادلاتی اضافی باعث کاهش ذخیره زنجیره‌های مقصد و افزایش ذخایر دیگر دارایی‌ها در زنجیره‌های مبدا می‌شود. استارگیت برای تشویق کاربران از روش متعادل‌سازی مجدد کارمزد استفاده می‌کند تا آن‌ها مبادلاتی انجام دهند که باعث پر کردن موجودی دارایی‌هایی با ذخایر پایین شود و آن‌ها را از انجام تراکنش‌های اضافی که موجب تخلیه ذخایر می‌شود منصرف سازد. اجرای این روش معمولاً به مقدار موجودی فعلی و حجم معاملات بستگی دارد.

کارمزد‌های حاصل از مشارکت در این تعادل‌سازی به یک استخر پاداش منتقل می‌شوند که بعداً بین کاربران شرکت‌کننده در این فعالیت توزیع می‌شود. مبلغی که دریافت می‌کنند متناسب با مقداری خواهد بود که برای رساندن موجودی به میزان تعیین شده به استخر تزریق شده است.

ترکیب‌پذیری اومنی‌چین

استارگیت در حال حاضر امکان انجام مبادله با همه دارایی‌ها و بلاکچین‌ها را تنها با یک کلیک فراهم می‌کند. این ویژگی بسیار کاربردی و مفید است چون نیاز به مبادله یک دارایی در یک بلاکچین با دارایی دیگری در بلاکچینی متفاوت را برطرف می‌سازد. برای مثال، کاربر استارگیت می‌تواند ارز دیجیتال دای (DAI) را با رمزارز آوه (AAVE) مبادله کند هرچند دای روی بلاکچین اتریوم و آوه روی بلاکچین پالیگان است.

در صورتی که بلاکچین جزء استارگیت نباشد، کاربران باید کیف پول خود را مستقیماً به شبکه اصلی اتریوم متصل کنند و بعد از آن زنجیره‌ای مناسب برای مبادله دای با USDC پیدا کنند؛ پالیگان از دای پشتیبانی نمی‌کند. قدم بعدی این است که یک بریج نسل اول با قابلیت مبادله USDC با نسخه رپد توکن پیدا کنند.

سپس متامسک باید به پالیگان متصل شده و بریج شود که هزینه‌ای در بردارد. در این مرحله یک بازارساز خودکار (AMM) باید در زنجیره بایننس پیدا شود. رپد USDC باید با آوه مبادله شود که این عمل هم هزینه‌ای را بر کاربر تحمیل می‌کند. در پایان این فرآیند، کاربر به شبکه اصلی اتریوم برگشته و باید یک بار دیگر این فرآیند را تکرار کند.

ویژگی ترکیب‌پذیری اومنی‌چین برای کاربران این امکان را فراهم می‌سازد که عمل مبادله دای با آوه را طی یک تراکنش از بلاکچین مبدا شروع کنند. به کمک SushiXSwap می‌توان کل این فرآیند را با یک رابط انجام داد و هزینه‌های زنجیره مبدا و مقصد فقط یک بار پرداخت می‌شود.

نقدشوندگی فوری بین زنجیره‌ای

سوشی به عنوان اولین صرافی غیرمتمرکزی شناخته می‌شود که به طور مؤثر از پلتفرم استارگیت استفاده می‌کند. زمانی که SushiXSwap راه‌اندازی شد، دسترسی به استخر‌های نقدینگی مشترک از طریق هر بلاکچینی تضمین شده بود. هدف از نقدینگی بین زنجیره‌ای، ساده کردن فرایند تراکنش برای کاربران و توسعه‌دهندگان است.

توسعه‌دهندگان به مجموعه‌های بزرگی از نقدینگی دسترسی پیدا می‌کنند که از همه لحاظ کارآمد هستند و نیازی به مدیریت میزان مصرف از استخر‌های نقدینگی نیست. علاوه بر این، SushiXSwap به کاربران اجازه می‌دهد تا به دارایی‌های بومی مختلفی دسترسی پیدا کنند. از آنجایی که پلتفرم استارگیت می‌خواهد استخر‌های نقدینگی مربوط به زنجیره‌های مختلف دسترسی فوری به موجودی نقد داشته باشند و مدیریت موجودی بین زنجیره‌ای خودکار انجام شود، نیازی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز نیست.

توکنومیک STG

همان‌طور که قبلاً هم ذکر شد، STG توکن بومی استارگیت است. توکن‌های STG برای تأمین نقدینگی، استیکینگ و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های مربوط به پروتکل استارگیت استفاده می‌شوند. دارندگان STG می‌توانند توکن‌های خود را برای دریافت veSTG استیک کنند تا در رای‌گیری‌های شبکه شرکت کنند. آن‌ها می‌توانند veSTG خود را برای مدت طولانی‌ای قفل کنند و پاداش بیشتری به دست آورند. در واقع، پروتکل استارگیت از نوعی سیستم استفاده می‌کند که هر چقدر مدت زمان قفل توکن‌ها طولانی‌تر باشد، سهامداران veSTG بیشتری دریافت می‌کنند.

کاربران می‌توانند در ازای اضافه کردن مستقیم نقدینگی به پروتکل استارگیت، استیبل‌کوین را به عنوان پاداش دریافت کنند. پاداش به هر بار نقل و انتقال تعلق می‌گیرد. کارمزد انتقال توکنی غیر از STG معادل ۰.۰۶% است. همچنین با فارم کردن توکن‌های استخر نقدینگی می‌توان پاداشی در قالب STG کسب کرد.

در حال حاضر برخی از افرادی که با استخر‌های نقدینگی یکپارچه فارم می‌کنند نزدیک به ۳۰% APY دریافت می‌کنند. به خاطر سود قابل توجهی که به دست می‌آید، استارگیت بهتر است TVL خود را دائماً افزایش دهد. حداکثر عرضه STG یک میلیارد توکن بوده اما عرضه در گردش آن حدود ۱۳۳ میلیون توکن است.

توکن‌های اختصاص داده شده برای مزایده اولیه، سرمایه‌گذاران و تیم استارگیت قرار است در مجموع به مدت ۱۲ تا ۲۴ ماه قفل شوند که این امر تضمین‌کننده رشد پروتکل با عرضه کم است. قیمت فعلی این توکن ۰.۵۹ دلار و ارزش بازار آن بیش از ۷۸ میلیون دلار است.

آینده استارگیت فایننس

آینده توکن STG

طبق تحلیل کارشناسان، قیمت استارگیت در ۱۰ سال آینده به رشد خود ادامه خواهد داد و تا پایان این دهه از مرز ۷۵ دلار فراتر خواهد رفت. از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود همه ارز‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۴ رشد مناسبی داشته باشند، عملکرد این ارز نیز صعودی به نظر می‌رسد. احتمالات قوی وجود دارد که توکن استارگیت بتواند اوج قیمت جدیدی را در سال ۲۰۲۵ ایجاد کند.

آیا سرمایه‌گذاری در استارگیت فایننس به صرفه است؟

استارگیت با ارائه راه‌حل‌های موثر برای مشکلات معمول در بریج توانسته است هر دو گروه سرمایه‌گذاران جدید و حرفه‌ای را جذب کند. این پلتفرم ویژگی‌های متعددی دارد و فرصت‌های عالی‌ای برای کسب درآمد فراهم می‌کند. به دلیل نحوه عملکرد این پلتفرم، کاربران به راحتی می‌توانند انواع دارایی‌ها را بدون ریسک بالا مبادله کنند.

در حال حاضر مشکل اصلی این پلتفرم تمرکز آن روی استیبل‌کوین‌هاست که این امر تنوع کوین‌ها را کاهش می‌دهد. با این حال، استارگیت فایننس ظرفیت رشد و بهبود یافتن در این زمینه برای ماه‌ها و سال‌های آتی را دارد. استارگیت فایننس به دلیل ارزش بالایی که دارد، پلتفرمی عالی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
learn.bybit.com
کارشناس ارشد اقتصاد، علاقه‌مند به بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا