مقالات ارز دیجیتال

ارز FEG چیست؟ همه چیز درباره ارز فگ

قصه‌ی FEG به ققنوسی شباهت دارد که نابود شد اما از خاکستر خود جان گرفت و حالا روزهای سخت را پشت‌سر گذاشته است. این پروژه یکی از پرماجراترین رمزارزهای بازار است که حواشی خود نظر بسیاری از افراد را جلب کرد. با ما در بلاگ والکس همراه باشید تا زیروبم ارز فگ را بررسی کنیم و به سوالات مهمی همچون ارز feg چیست؟ چه آینده‌ای دارد؟ و چگونه آن را خریداری کنیم، پاسخ دهیم.

معرفی پروژه FEG؛ اهمیت گوریل‌ها

FEG مخفف عبارت Feed Every Gorilla (به همه‌ گوریل‌ها غذا دهید) است و با همین جمله می‌توان یکی از اهداف این پروژه را شناسایی کرد. فگ در سال ۲۰۲۱ و در بهترین روزهای بازار کریپتو راه‌اندازی شد و کاملا غیرمتمرکز است. این پروژه بر بستر شبکه بایننس اسمارت چین و اتریوم راه‌اندازی شده و هدف آن ایجاد یک اکوسیستم جامعه‌محور با امکانات متعدد برای کاربران است.

feg و گوریل ها

فگ در زمان راه‌اندازی ویژگی‌های جذابی به جهان defi معرفی کرد که یکی از آنها سیستم تامین نقدینگی خودکار است. این مدل تضمین می‌کند که بخشی از کارمزد هر تراکنش به استخر نقدینگی اضافه شده تا به تثبیت قیمت و افزایش نقدینگی کمک کند. ارز بومی این پروژه نیز FEG نام دارد که در ادامه به معرفی کامل آن می‌پردازیم.

تاریخچه ارز FEG؛ از گور برخواسته

پروژه و رمز ارز فگ در فوریه سال ۲۰۲۱ با همکاری گروه آفریقایی PASA راه‌اندازی شدند و هدف آنها کمک به حیات‌وحش آفریقا و گسترش دیفای بود. با این حال در کمتر از ۲۴ ساعت از عرش به فرش رسید. یک هکر مشکوک پیش از جشن به‌روزرسانی اسمارت‌دیفای ۲.۰ به این پروژه حمله کرد و بخش عظیمی از نقدینگی این پروژه را به سرقت برد. همه چیز نابود شده بود، قیمت ارز فگ ۹۹ درصد سقوط کرد و به صفر رسید، معاملات متوقف شد و حتی برخی کاربران از احتمال کلاهبرداری مدیران پروژه صحبت می‌کردند اما خوشبختانه طی تغییراتی گسترده، ری‌برند شد و نسخه‌ی دوم و جدید ارز آن در سال ۲۰۲۳ متولد شد.

ایده‌ی اصلی ارز فگ ارائه‌ی یک شبکه تراکنش کاملا غیرمتمرکز برای کاربران در سرتاسر جهان است.

پس از سقوط قیمت FEG، پروژه تصمیم گرفت تا آلت کوین و ارز جدید را به قرارداد هوشمند اتریوم و BNB Chain منتقل کند. فعالیت روی این دو شبکه‌ی بزرگ FEG Token را به ارزی منعطف تبدیل کرده تا کاربران آزادی‌عمل بیشتری برای استفاده از آن داشته باشند.

نماد ارز FEG

ارز فگ به‌عنوان رمز ارز حاکمیتی پروژه FEG فعالیت کرده و امکانات گسترده‌ای برای هولدرها و سرمایه‌گذاران در نظر گرفته تا درآمدی پایدار از این ارز داشته باشند. ارز جدید در سطح قیمت ۰.۰۰۰۲۳۰۵ دلار معامله شده و حداکثر عرضه‌ی ۱۰۰ میلیارد واحدی دارد. این توکن اوج قیمت خود را در ۵ آپریل و سطح ۰.۰۰۰۲۶۳۶ دلار ثبت کرده و هم‌اکنون در زمان نگارش این مقاله ۷۱.۸ درصد با آن فاصله دارد.

بررسی رودمپ فگ

رودمپ پروژه‌ به ۳ بخش برای سال ۲۰۲۳ و ۱ بخش برای سال‌های آینده تقسیم شده  و لیست بلندبالایی را شامل می‌شود. اگرچه تیم توسعه‌دهنده در دستیابی به اهداف سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۳ موفق بوده اما وضعیت آنها در سه‌ماهه‌ی دوم چنگی به دل نمی‌زند. در زمان نگارش این مقاله در آخرین ماه از سه ماهه‌ی دوم ۲۰۲۳ قرار داریم و تنها به یکی از اهداف خود دست یافته است. با این حال این لیست آینده‌ای جذاب برای پروژه و ارز فگ ترسیم می‌کند.

رودمپ فگ

کاربردهای ارز feg چیست؟

اگرچه کارنامه‌ی فگ توکن کاملا سفید نیست و تجربه‌های تلخی در آن ثبت شده اما این پروژه کاربردهای فراوانی برای کاربران خود فراهم کرده است.

SmartDefi

اسمارت‌دیفای یک لانچ پد است که به توسعه‌دهندگان و بنیان‌گذاران پروژه‌ها این امکان را می‌دهد تا با کلیک روی چند دکمه، پروژه‌ی خود را لیست کرده و آن را در دسترس سرمایه‌گذاران قرار دهند. در اسمارت‌دیفای کاربران می‌توانند توکن خود را بسازند، پیش‌فروش پروژه‌ را با نقدینگی موردنظر خود آغاز کرده و ارسال شدن یا نشدن توکن‌ها به کیف پول خریداران را تعیین کنند.

لانچ‌ پد اسمارت‌دیفای

FTW

FTW یا From The Wallet یک پلتفرم معاملاتی لیمیت و اُردر است که به کاربران اجازه می‌دهد تا مستقیما از کیف پول خود با کاربر دیگری معامله کنند. این پلتفرم کاملا غیرمتمرکز است؛ چرا که دارایی کاربر در طول فرایند ارسال در اختیار او قرار دارد. به بیان دیگر معامله بدون واگذار کردن کنترل دارایی‌ها و در ایمن‌ترین حالت ممکن انجام می‌شود، همین غیرمتمرکز بودن نقطه اوج تجارت همتابه‌همتا در صنعت بلاکچین و NFT است. تاریخ راه‌اندازی این سرویس برای سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۳ در نظر گرفته شده است. با این حال برای استفاده از این سرویس باید توکن موردنظر در FTW لیست شده باشد. این برنامه در نسخه اولیه از ارزهای ERC-20 و BEP-20 پشتیبانی خواهد کرد.

 Aggregator

اگرگیتور سفارشی فگ به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌های مختلف را در صرافی‌های غیرمتمرکز با قیمت بازار معامله کرده و ارزان‌ترین قیمت در بین این دسته از صرافی‌ها را پیدا کنند. این سیستم با صرافی‌های غیرمتمرکزِ فورک‌شده از یونی سواپ کار می‌کند. این سرویس نه‌تنها قیمت ارز را به کاربر نشان می‌دهد بلکه میزان کارمزد را نیز نمایش داده تا کاربران به‌راحتی بهترین گزینه را پیدا کنند.

Aggregator یک ابزار مارکتینگ برای سوق دادن کاربران به سرویس FTW است چرا که این دو سرویس در کنار یکدیگر استفاده شده و هیچ هزینه اضافی برای استفاده از اگرگیتور از کاربر اخذ نمی‌شود. این سرویس در نیمه‌ی سوم سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی خواهد شد.

GRAFENE

گرفن کیف پول اختصاصی پروژه فگ است. این کیف پول بلاکچینی مبتنی بر احراز هویت دو عاملی (۲FA) فعالیت کرده و هدف آن افزایش امنیت دارایی‌های دیجیتال با استفاده از پیشرفته‌ترین و جدیدترین فناوری‌های روز دنیاست. این والت در نمایشگاه اکسپو دبی در سال ۲۰۲۲ برای اولین بار به جهان معرفی شد و همان زمان جایزه ۱۰۰ هزار دلاری برای نفوذ به آن تعیین شد؛ از آن زمان تاکنون علی‌رغم تلاش‌های زیاد هنوز هکری قادر به نفوذ به گرفن نبوده است. اگرچه چندین ماه از رونمایی GRAFENE می‌گذرد اما هنوز هم راه‌اندازی نشده و مسیر طولانی‌ای برای به چالش کشیدن والت‌های بزرگی همچون سیف پال و تراست ولت در پیش دارد.

FEGtrack

فگترک یک برنامه‌ی موبایلی و وب اپلیکیشن است که به هولدرها و سرمایه‌گذاران FEG این امکان را می‌دهد تا پاداش‌های این آلت کوین و موجودی دارایی خود را ردیابی کنند. در واقع این برنامه یک ردیاب سبد سرمایه‌گذاری برای فگ توکن است. با این برنامه کاربران می‌توانند به اطلاعات زیر دسترسی داشته باشند:

  • آمار لحظه‌ای توکن‌های در گردش و توکن‌های سوزانده‌شده
  • نمودارهای زنده‌ی بازار ارز دیجیتال
  • ارزشِ دلاری دارایی کاربر
  • موجودی کیف پول
  • موجودی استیکینگ

FEGtrack اطلاعات را از منابع مختلف دریافت کرده و آنها را در یک برنامه به کاربر نشان می‌دهد.

Staking

استیکینگ در پلتفرم فگ متفاوت از دیگر پلتفرم‌ها و حالت عادی انجام شده و سود سالانه‌ی مشخصی برای سرمایه‌گذار تعریف نشده است. در این مدل ۰.۱۲ درصد از کارمزد کل معاملات انجام شده در سرویس‌های FTW، Aggregator و SmartDeFi به استیک‌کنندگان اختصاص داده می‌شود. پاداش این افراد در قالب رمز ارزهای FEG، wETH و wBNB پرداخت می‌شود.

مهم‌ترین مزایای ارز feg

علاوه‌بر کاربردهای مذکور، این ارز مزایای دیگری دارد که آن را به یک پروژه‌ی جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند. تیم فگ قصد دارد تا با ارائه این مزایا شهرت‌ ازدست‌رفته خود را پس بگیرد.

درآمد پایدار برای هولدرها

مقداری از تمام تراکنش‌های فگ توکن بلافاصله و به‌صورت خودکار بین تمامی هولدرهای این رمز ارز پخش می‌شود. به این معنا که برای کسب درآمد پایدار از FEG تنها باید این ارز را در کیف پول خود هولد کرده و حتی به استیکینگ هم نیاز ندارید.

توکن حاکمیتی

فگ یک پروژه‌ی غیرمتمرکز است و با تصمیمات جامعه اداره می‌شود. کاربران با هولد ارز حق رای یا پیشنهاد برای اعمال تغییرات جدید را به‌دست می‌آورند. جالب است بدانید پس از حمله و فروپاشی ارز فگ قدیمی، کاربران تصمیم به تغییر لوگوی آن گرفتند؛ پیش از این اتفاق لوگوی فگ یک گوریل بود.

اسلوگان FEG

پشتیبانی از بریج‌ها

اگرچه فگ‌توکن فقط در شبکه‌های اتریوم و BNB Chain فعالیت می‌کند اما این پروژه از بریج‌های مختلف پشتیبانی کرده تا کاربران قادر به استفاده از این ارز در دیگر شبکه‌ها هم باشند. همچنین تیم توسعه‌دهنده قصد دارد تا این توکن را در دیگر شبکه‌ها نیز راه‌اندازی کند.

معایب ارز feg

همچون تمامی پروژه‌ها، فگ نیز معایبی داشته که بهتر است پیش از سرمایه‌گذاری آنها را در نظر بگیرید. این موارد به فهرست زیر هستند.

پذیرش محدود

توکن فگ به‌طور گسترده مورد پذیرش جوامع ارز دیجیتال قرار نگرفته که یکی از بزرگ‌ترین ایرادات آن است. به‌عنوان مثال این ارز در صرافی‌های بزرگی مثل بایننس، کوین‌بیس یا کوکوین لیست نشده و در صرافی‌هایی مثل BitMart یافت می‌شود. همچنین حجم معاملات این ارز بسیار اندک است و در زمان نگارش این مقاله عدد آن تنها ۱۴۰ هزار دلار است.

خطرات امنیتی و اعتبار ازدست‌رفته

ارز دیجیتال FEG حتی پیش از آخرین حمله و فروپاشی گسترده هم چندین بار مورد حملات سایبری قرار گرفته بود و دارایی‌های کاربران به سرقت رفته بودند. با این حال به‌نظر باگ‌های امنیتی برطرف شده و می‌توان تاحدی به آن اعتماد کرد.

عدم شفافیت

این پروژه از سوی یک تیم ناشناس اداره شده که هیچ‌گونه اطلاعاتی از آنها در دسترس نیست.

همین موضوع قدرت ارزیابی و قابل‌اعتماد بودن پروژه را از کاربر سلب کرده و یک نکته‌ی منفی برای این ارز محسوب می‌شود.

توسعه‌دهندگان پروژه

ارز فگ از سوی توسعه‌دهنده‌ی ناشناسی با نام مستعار FEGrox راه‌اندازی شده است. این برنامه‌نویس ناشناس با همین نام در توییتر نیز فعالیت کرده و بیش از ۴۰ هزار دنبال‌کننده دارد. فگراکس خود را با عنوان «یک متخصص مرموز و قابل‌اعتماد بلاکچینی با سال‌ها تجربه‌ی کار در بلاکچین که به تکامل زیرساخت‌های دیفای کمک کرده است» معرفی می‌کند. همچنین ادعا می‌کند که در حال حاضر تنها روی همین پروژه فعالیت کرده و تمام تمرکز و زمان خود را به آن اختصاص داده تا به چهره‌ی دیفای تبدیل شود. متاسفانه اطلاعات بیشتری از این شخص، دیگر کارکنان پروژه‌ی فگ، تعداد و تخصص‌ آنها در دسترس نیست و همگی ناشناس هستند.

توکنومیک ارز feg به چه صورت است؟

توکنومیک این ارز هم شباهتی به دیگر پروژه‌ها ندارد و عرضه‌ی آن به‌طور عادی تقسیم نشده است. روش جدید تیم آن برای تقسیم توکنومیک عبارت است از:

  • ۰.۵ درصد از تراکنش‌های خرید و ۱ درصد از معاملات فروش برای استخرهای نقدینگی
  • ۰.۵ درصد از معاملات خرید و ۱ درصد از معاملات فروش برای توسعه و مارکتینگ
  • ۲ درصد از تراکنش‌های خرید و ۵.۵ درصد از تراکنش‌های فروش برای گسترش استخر نقدینگی و تثبیت قیمت در زمان نوسانات شدید

ارز دیجیتال فگ را از کجا بخریم؟

اگرچه FEG قدمت کمی دارد اما در همین مدت کوتاه در برخی از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز لیست شده و همین حالا می‌توانید آن را در صرافی‌های زیر خریدوفروش کنید.

  • یونی‌سواپ (UniSwap)
  • گیت (Gate.io)
  • پنکیک‌سواپ (PancakeSwap)
  • بیت‌مارت (BitMart)
  • لاتوکن (LATOKEN)
  • بی‌کی‌اکس (BKEX)

به‌دنبال تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده، تریدرهای ایرانی قادر به انجام احراز هویت در صرافی‌های متمرکز همچون Gate.io نیستند. همچنین بهتر است هنگام استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز هم IP خود را به کشور دیگری تغییر دهید. با این حال صرافی والکس در بستری امن امکان خرید ارز دیجیتال و معامله‌ی بی‌دردسر بیش از ۱۳۰ رمز ارز را برای شما فراهم کرده تا نگران سختی‌های استفاده از صرافی‌های خارجی نباشید.

بهترین کیف پول برای نگهداری از ارز feg چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال از مهم‌ترین ابزار هر سرمایه‌گذاری است. پلتفرم‌های بسیاری از توکن فگ پشتیبانی کرده که هرکدام از آنها ویژگی‌ها و امکانات خاص خود را دارند. امن‌ترین و بهترین والت‌ها برای نگهداری از این ارز عبارتند از:

  • تراست ولت (Trust Wallet)
  • متامسک (MetaMask)
  • لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • سیف پال (SafePal)
  • لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)
  • توکن پاکت (TokenPocket)
  • لجر نانو اس پلاس (Ledger Nano S Plus)
  • کوین‌بیس ولت (Coinbase Wallet)
والت ارز فگ

آینده‌ی ارز feg چگونه است؟

این پروژه با ایده‌ای خیرخواهانه متولد شد و ماهانه ۷۵۰ دلار برای کمک به حیوانات آفریقایی اهدا می‌کرد. با این حال طی اتفاقی ناگوار همه‌چیز خراب شد و قیمت آن به صفر رسید، حالا خوشبختانه ارزی جدید با کاربردها و مزایای گسترده متولد شده که تیم توسعه‌دهنده‌ی آن سخت در تلاش است تا اتفاقات گذشته را جبران کند.

تحلیل‌گران وب‌سایت PricePrediction سطح قیمت حداقلی ۰.۰۰۰۸۸۴۱۲ دلار را برای ارز فگ تا پایان سال ۲۰۲۳ و قیمت ۰.۰۰۲ دلار را برای پایان سال ۲۰۲۵ در نظر دارند.

همچنین متخصصان DigitalCoinPrice نیز در انتظار قیمت ۰.۰۰۰۲۰ دلاری برای سال ۲۰۲۳ و حداقل قیمت ۰.۰۰۰۶۶۸ دلار برای پایان سال ۲۰۲۵ هستند.

تحلیل‌گران سایت SwapSpace نیز باور دارند که قیمت ارز دیجیتال  FEG تا پایان سال ۲۰۲۳ به سطح ۰.۰۰۰۴ و در سال ۲۰۲۵ به سطح ۰.۰۰۰۱ دلار می‌رسد.

برخی از کارشناسان نسبت به آینده‌ی این ارز خوشبین هستند و باید دید چه اتفاقی در آینده و ادامه‌ی مسیر این ارز رخ می‌دهد. پیش‌بینی شما همراهان والکس از آینده‌ی ارز feg چیست؟ آیا شاهد افزایش قیمت آن خواهیم بود؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۱ / ۵. مجموع آرا: ۱۲

منبع
fegtoken
کلمه‌ها فقط چندتا حرف ساده نیستن، کلمه‌ها سرشار از احساسات مختلف‌اند و من اینجا قصد دارم تا با استفاده از اون‌ها به جهان بی‌ذوق ارز دیجیتال روح ببخشم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
10 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
HASSAN
HASSAN
3 ماه قبل

واقعا اگر فکر آینده خود و نسل به نسل خود هستید این ارز و هولد کنید چون تو بازارکریپتو قراره خیلی ثروتمند معرفی کنه

سعادت تهران
سعادت تهران
3 ماه قبل

درود بر والکس و تحلیل تقریبا منصفانه ی خوبتان

بنظرم
Feg ارزش هولد رو داره.
۱۷ملیون خرده دارم
هدفم رسیدن به ۱۰۰ملیون تا.

الان هفته ی ۱ملیون تومن میخرم
اارزشش نگهداریش از بورس ما بیشتره.
بعنوان هدیه میشه برای عزیزلنتون هم بخرید

A.F.Z
A.F.Z
3 ماه قبل

ارز فگ پروژه قدرتمندی در دیفای میشه به نظر من نزدیک یک دلار میشه هر واحدش

سعادت تهران
سعادت تهران
3 ماه قبل
پاسخ به  A.F.Z

بله
بنظرم ۲۰۲۷ برسه
هر چند بالا وپایین شاید بشه

HAMED
HAMED
4 ماه قبل

ارز فگ یکی از بهترین های بازار هست وخواهد بود به امید یک دلاری شدن فگ

هادی قالبی
هادی قالبی
5 ماه قبل

فگ ارز بسیار عالی و قدرتمندی خواهد شد. و نکته قوت این ارز این است که این تیم هیچوقت خود را شکست خورده ندیده اند.

شهباز
شهباز
8 ماه قبل

#فگ
#گالا
#گراف
#بیبی دوج
#پیت بول
#کاردانو
#دوج کوین
#استارلینک
#شیبا
#وی چین
#دوج ایلان مارس
#سولانا
#پولکادات
#لینک
#هلو
#ای کش
#فلوکی
#لوناک
#فانتوم
#ریپل
#…………..
???????????
این____________ و این هم ✍

یونس شافعی
یونس شافعی
10 ماه قبل

از هر معامله خرید یا فروش درصدی بصورت بی ان بی یا اتریوم در یک کانترکت به عنوان بکینگ یا پشتوانه ذاتی توکن فگ ذخیره میشه یعنی فگ یک هولدر بزرگ اتریوم و بی ان بی است . و این بکینگ همواره در حال رشد و صعوده .

یونس شافعی
یونس شافعی
10 ماه قبل

یکی نمودار معاملات روزانه هست که مثل سایر ارزها بالا پایین میشه . دیگری نمودار بکینگ یا ارزش ذاتی توکن هست که همواره صعودیه حتی در بازار نزولی سرعت صعودش بیشتر هم میشه . با توجه به اینکه درصدی از معاملات خرید یا فروش به بکینگ فگ اختصاص پیدا میکنه شما چه فروشنده باشی یا خریدار باعث رشد بکینگ فگ میشید که باعث میشه کف قیمتی فگ همواره بالا بیاد . به همین دلیل در آینده فگ به بزرگترین هولدر بی ان بی و اتریوم تبدیل خواهد شد

یونس شافعی
یونس شافعی
10 ماه قبل

بسیار عالی . فقط ۲ مورد که درست ذکر نشده بود یکی اینکه بعد از تغییر ورژن دیگه به هولدرها فگ داده نمیشه و فقط به کسانی که استکینگ کنند چند ارز پاداش داده میشه که یکیش فگ هست . مطلب دوم اینکه در مورد بکینگ و پشتوانه دارایی فگ چیز خاصی ننوشتین . بکینگ یا پشتوانه دارایی فگ که بصورت اتریوم و بی ان بی در یک کانترکت ذخیره میشن و هم باعث میشه کف قیمتی فگ بالا بیاد و هم برای پرداخت وام به دارندگان فگ ازش استفاده خواهد شد . فگ یک تفاوت بزرگ با سایر ارزها داره اونم اینه که دو تا نمودار قیمتی داره .

دکمه بازگشت به بالا