افراد مشهور

ایلان ماسک کیست؟ بیوگرافی ایلان ماسک اعجاب انگیز

امروزه برای خیلی از افراد این سوال پیش آمده که ایلان ماسک (Elon Musk) کیست و چرا هر صفحه خبرگزاری که باز می‌کنیم نام او دیده می‌شود؟ ماسک متولد ۲۸ ژوئن ۱۹۷۱ در پرتوریای آفریقای جنوبی است. او در سنین جوانی در هر چیزی که با کامپیوتر مرتبط بود مهارت داشت. این کارآفرین آمریکایی یکی از بنیانگذاران یا طراح ارشد در شرکت‌های نوآوری مانند SpaceX، OpenAI، Neuralink و The Boring Company و شرکت تسلا بوده که طیف وسیعی از صنایع از هوافضا و خالق وسایل نقلیه پرتاب به فضا، تولید خودروهای الکتریکی، فناوری عصبی و هوش مصنوعی گرفته تا زیرساخت‌ها و پرداخت الکترونیکی را پوشش می‌دهند. زندگی شخصی او با سه بار طلاق و پدر هفت فرزند و همچنین یک سگ شیبا اینو بسیار پرفراز و نشیب بوده است!

 ایلان در سال‌های اخیر شیفتگی زیادی به فضای ارزهای دیجیتال پیدا کرده است؛ پول دیجیتال را «نابود ناپذیر» می‌نامد و تاکید می‌کند که تنظیم‌کننده‌های مقررات نباید برای کاهش سرعت پذیرش ارزهای دیجیتال تلاش کنند.

سال‌های ابتدایی زندگی ایلان ماسک

جوانی ایلان ماسک

ایلان ماسک از پدری اهل آفریقای جنوبی و مادری کانادایی به دنیا آمد. او استعداد اولیه خود در کامپیوتر و کارآفرینی را در سن ۱۲ سالگی با ساخت یک بازی ویدئویی نشان داد که در سال ۱۹۸۴ آن را به یک مجله کامپیوتری فروخت. از آنجایی که تمایلی به حمایت از آپارتاید و خدمت اجباری نظامی آن نداشت در سال ۱۹۸۸، با گرفتن پاسپورت کانادایی، آفریقای جنوبی را ترک کرد و پس از آن به دلیل اینکه به دنبال فرصت‌های اقتصادی بیشتر بود به ایالات متحده مهاجرت کرد.

ایلان ماسک در دانشگاه کوئینز در کینگستون انتاریو تحصیل کرد و در سال ۱۹۹۲ به دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا منتقل شد. او در سال ۱۹۹۷ مدرک لیسانس خود را در رشته فیزیک و اقتصاد دریافت کرد و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته فیزیک در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا ثبت نام کرد، اما تنها پس از دو روز این رشته را ترک کرد؛ زیرا احساس می‌کرد که اینترنت نسبت به فیزیک، پتانسیل بسیار بیشتری برای تغییر جامعه دارد.

پی پال PayPal

ایلان ماسک موسس پی پل

اما مهم‌تر از اینکه بدانیم ایلان ماسک کیست، بی‌شک آشنایی با خدمات و دستاوردهای مهم دوران زندگی او است که ما را به وجد می‌آورد. ماسک در سال ۱۹۹۵ شرکت Zip2 را تاسیس کرد، شرکتی که نقشه‌ها و فهرست‌های تجاری را در اختیار روزنامه‌های آنلاین قرار می‌داد. Zip2 در سال ۱۹۹۹ توسط سازنده کامپیوتر Compaq به قیمت ۳۰۷ میلیون دلار خریداری شد و پس از آن Elon Musk یک شرکت خدمات مالی آنلاین به نام X.com را تأسیس کرد که بعداً به PayPal تبدیل شد. شرکت حراج آنلاین eBay در سال ۲۰۰۲ پی پال را به قیمت ۱.۵ میلیارد دلار خریداری کرد. پی پل با رسیدن به ۳۲۵ میلیون کاربر فعال در سال ۲۰۲۰، روش انتقال پول از طریق اینترنت را متحول کرد. همین میراث باعث شد ماسک در نهایت با ارزهای رمزنگاری شده و شرکت های سرمایه گذار DOGE درگیر شود، فناوری‌ای که با از بین بردن نیاز به پردازنده‌های شخص ثالث متمرکز، یک قدم جلوتر از PayPal و رقبای آن است.

روزهای هیجان انگیز آقای ماسک در اسپیس ایکس (SpaceX)

اسپیس ایکس سازنده وسایل نقلیه پرتاب به فضا

ایلان ماسک معتقد بود که بشر برای بقای حیات خود باید به گونه‌ای چند سیاره‌ای تبدیل شود. او در این مسیر از هزینه‌های هنگفت راکت اندازها ناراضی بود. در سال ۲۰۰۲ او Space Exploration Technologies یا  SpaceX را برای ساخت موشک‌های مقرون به صرفه تأسیس کرد. اسپیس ایکس توسعه یافته فضاپیمای دراگون بود که تجهیزات را به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) حمل میکرد. البته دراگون یک پرواز خدمه داشت که می‌تواند هفت فضانورد را حمل کند و در سال ۲۰۲۰ فضانوردان داگ هارلی (Doug Hurley) و رابرت بنکن(Robert Behnken) را به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کرد.

اولین موشک SpaceX با نام فالکون ۱ در سال ۲۰۰۶ پرتاب شد و موشک بزرگتر فالکون ۹ در سال ۲۰۱۰ پرتاب شد که هزینه بسیار کمتری نسبت به موشک‌های رقیب داشتند. موشک سوم فالکون هوی (Falcon Heavy) با قابلیت حمل ۵۳۰۰۰ کیلوگرم بار در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد که نسبت به بزرگ‌ترین رقیب آن یعنی Delta IV شرکت بوئینگ تقریباً با یک سوم هزینه ساخت دو برابر آن امکان حمل بار داشت. اسپیس ایکس جانشین فالکون ۹ و فالکون هوی، سیستم فوق سنگین استارشیپ Super Heavy-Starship را معرفی کرد. اولین پروازهای آزمایشی سیستم استارشیپ در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد که در مرحله اول می‌توانست ۱۰۰ هزار کیلوگرم را به مدار پایین زمین برساند. محموله آن Starship بود، که برای حمل و نقل سریع بین شهرهای روی زمین و ایجاد پایگاه در ماه و مریخ طراحی شده است. ایلان ماسک علاوه بر این که مدیرعامل اسپیس ایکس بود، شخصا طراح اصلی موشک‌های فالکون، دراگون و استارشیپ نیز بود.

ایده هایپرلوپ

هایپرلوپ

ایلان ماسک که از هزینه پیش‌بینی شده برای ساخت سیستم راه‌آهن سریع‌السیر کالیفرنیا ناراضی بود، سال ۲۰۱۳ یک سیستم جایگزین را پیشنهاد کرد. هایپرلوپ، یک لوله پنوماتیک است که در آن یک غلاف با گنجایش ۲۸ مسافر با سرعت نزدیک به سرعت صوت یعنی ۱۲۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند و می‌تواند مسافت ۵۶۰ کیلومتری بین لس‌آنجلس و سانفرانسیسکو را در ۳۵ دقیقه طی کند.

این سیستم با خروج غلا‌ف‌ها می‌تواند به طور متوسط ​​هر دو دقیقه یک بار حرکت کند و به این ترتیب توانایی آن را دارد شش میلیون نفری که هر سال در آن مسیر سفر می‌کنند را جابه‌جا کند. ایلان ماسک ادعا کرد که هایپرلوپ تنها ۶ میلیارد دلار هزینه دارد، با این حال اظهار داشت که با وجود پروژه‌های اسپیس ایکس و تسلا، نمی‌تواند زمانی را به اجرا و توسعه ایده هایپرلوپ اختصاص دهد.

شرکت خودروسازی تسلا

ایلان ماسک مدیر عامل شرکت تسلا

ایلان ماسک از مدت‌ها قبل به امکانات خودروهای الکتریکی علاقه‌مند بود و در سال ۲۰۰۴ به یکی از سرمایه‌گذاران اصلی این خودرو تبدیل شد. تسلا موتورز (.Tesla, Inc) یک شرکت خودروهای الکتریکی که توسط کارآفرینان مارتین ابرهارد (Martin Eberhard) و مارک تارپنینگ (Marc Tarpenning) تأسیس شد و در سال ۲۰۰۶ اولین خودروی خود، کردرودستر را معرفی کرد که با یک بار شارژ می‌توانست ۳۹۴ کیلومتر را طی کند.

برخلاف بسیاری از خودروهای الکتریکی قبلی این یک خودروی اسپرت بود که می‌توانست در کمتر از چهار ثانیه سرعتش از صفر به ۹۷ کیلومتر در ساعت برساند. عرضه اولیه این شرکت در سال ۲۰۱۰، حدود ۲۲۶ میلیون دلار بود. دو سال بعد تسلا مدل سدان S را معرفی کرد که به دلیل عملکرد و طراحی آن مورد تحسین منتقدان خودرو قرار گرفت. این شرکت به خاطر مدل لوکس شاسی بلند X خود که در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شد، موفقیت بیشتری را نیز به دست آورد.

ماسک در سال ۲۰۱۸ مجموعه‌ای توییت‌ را درباره خصوصی کردن شرکت تسلا به ارزش ۴۲۰ دلار به ازاء هر سهم منتشر کرد و یادآور شد که او تامین مالی داشته است. ماه بعد، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) از وی به دلیل کلاهبرداری از اوراق بهادار شکایت کرد و ادعا کرد که این توییت‌ها نادرست و گمراه کننده بوده است!

بنا به گزارش‌ها اندکی بعد به این دلیل که ایلان تهدید به استعفا کرده بود، هیئت مدیره تسلا توافق پیشنهادی SEC را رد کرد. با این حال، این خبر باعث سقوط شدید سهام تسلا شد که در نهایت منجر به منعقد شدن معامله سخت‌تری شد. شرایط آن شامل کناره گیری ایلان ماسک از سمت ریاست به مدت سه سال بود، اگرچه او اجازه داشت به عنوان مدیرعامل ادامه دهد. برای تسلا جریمه ۲۰ میلیون دلاری تعیین شد و قرار شد از آن پس توییت‌های ماسک توسط وکلای تسلا تأیید شود.

ایلان ماسک و توییتر

ارتباط ماسک و توییتر

ماسک در سال ۲۰۰۹ با آیدی @elonmusk به سرویس رسانه اجتماعی توییتر پیوست و تا امروز با بیش از ۹۰ میلیون دنبال کننده به یکی از محبوب‌ترین اکانت‌های پلتفرم توییتر تبدیل شده است. ایلان ماسک با توجه به سیاست‌های نظارت بر محتوا از عدم پایبندی توییتر به اصول آزادی بیان، انتقاد کرد. در اوایل آوریل ۲۰۲۲، پرونده‌های توییتر در SEC فاش کرد که ماسک بیش از ۹ درصد از توییتر را خریداری کرده است. اندکی پس از آن، توییتر اعلام کرد که ایلان به هیئت مدیره شرکت خواهد پیوست، اما ماسک تصمیم گرفت پیشنهادی برای خرید کل شرکت به ارزش ۵۴.۲۰ دلار به ازای هر سهم معادل ۴۴ میلیارد دلار را ارائه کند.

هیئت مدیره توییتر این معامله را پذیرفت که او را به عنوان مالک انحصاری شرکت تبدیل می‌کرد. Elon Musk اظهار داشت که برای افزایش اعتماد، شکست دادن ربات‌های هرزنامه، و احراز هویت همه انسان‌ها،‌ برنامه‌هایش برای این شرکت شامل تقویت محصولات با ویژگی‌های جدید و تبدیل الگوریتم‌های منبع باز است.

در ژوئیه ۲۰۲۲ ماسک مدعی شد که توییتر اطلاعات کافی در مورد حساب‌های ربات ارائه نکرده است و همچنین مفاد قرارداد خرید را نقض کرده است و اعلام کرد که پیشنهاد خود را پس می‌گیرد. برت تیلور (Bret Taylor)، رئیس هیئت مدیره توییتر، در پاسخ گفت که این شرکت همچنان متعهد به بستن معامله بر اساس قیمت و شرایط توافق شده با آقای ماسک است. در سپتامبر ۲۰۲۲ توییتر از ایلان ماسک شکایت کرد اما سهامداران توییتر به پذیرش پیشنهاد ماسک رای دادند.

تغییر توئیتر به X: تحقق یک آرزوی قدیمی

مدت‌های پیش از خرید ۴۴ میلیارد دلاری شرکت توییتر توسط ماسک، وی آرزوی ایجاد یک سرویس فراگیر به نام X را داشت. توضیحات اولیه این میلیاردر معروف، خبر از یک سرویس بسیار ایده‌آل و کامل را می‌داد. اما همه این داستان‌ها زمانی رنگ واقعیت را به خود گرفت که Musk در یک حرکت بزرگ، دست به تغییر لوگو و نام شبکه اجتماعی توییتر کرد.

هدف ایلان از این تغییر، تبدیل توییتر از یک رسانه اجتماعی به یک سرویس پیام‌رسان همه‌جانبه بود. این سرویس قرار است بخش‌های مختلفی نظیر یک فروشگاه درون برنامه‌ای و حتی سیستم پرداخت را در خود جای دهد. لیندا یاکارینو، مدیر اجرایی جدید توییتر توضیح داد که نماد پرنده آبی به‌نوعی با محدودیت تعداد کاراکتر در این پلتفرم گره خورده بود؛ اما X مفهومی شبیه به نامتناهی را در ذهن پدیدار می‌کند. به گفته یاکارینو این پلتفرم در آینده قرار است بر روی تمام محدودیت‌های خود پا گذاشته و قابلیت پیام‌های صوتی و تصویری، پرداخت درون برنامه‌ای، ایجاد بازار جهانی با قابلیت ارائه کالا و خدمات و هر سرویس ممکن دیگری را ارائه دهد.

اکوسیستم مالی کامل!

با توجه به سابقه فعالیت Elon Musk در بازارهای مالی، می‌توان پیش‌بینی کرد که شبکه پرداخت پلتفرم X یک اکوسیستم کامل را در خود جای دهد. ماسک در تشریح چشم‌انداز خود برای این شبکه، به مواردی نظیر ارسال پول برای سایر کاربران، استخراج وجه و انتقال آن به حساب‌های بانکی احراز هویت شده و موارد مشابه دیگر اشاره کرده است. وی حتی اشاره کرده که ممکن است در آینده، پلتفرم X برای تشویق کاربران به انتقال دارایی‌های خود به کیف پول آن، سود سالانه قابل توجهی را نیز ارائه دهد.

ماسک بیان کرده که برای انجام این کار، پیش از هرچیزی نیاز به تغییرات در معماری نرم‌افزار و فناوری X خواهد داشت. با توجه به این که محتوای ویدئویی ارتباط تنگاتنگی با اکوسیستم مالی و جریان کسب درآمد این شبکه دارد، لازم است تا در قدم اول امکان پخش محتوا در قالب ویدئو بر روی این بستر فراهم شود. در همین زمینه ایلان قصد دارد تا پلتفرم X را وارد رقابت با سایر پلتفرم‌های محبوب نظیر ویدئوهای یوتیوب، ریلز اینستاگرام و ویدئوهای تیک‌تاک کند.

تاثیر ایلان ماسک بر بازار کریپتو

ارتباط ایلان ماسک با بازار کریپتو

رابطه Elon با ارزهای دیجیتال از زمان استفاده از تصویر او در یک کلاهبرداری رمزنگاری تا تبدیل شدن به یکی از مشارکت کنندگان اصلی بیت کوین، شبیه به خود بازار ارزهای دیجیتال در طی زمان پیچیده و در حال تغییر بوده است. احتمالاً اولین باری که ایلان ماسک به رمزارزها اشاره کرد در توییتر بود. در مارس ۲۰۱۴، پس از اینکه یک عکاس مستند درباره موضعش در مورد ارزهای دیجیتال از او پرسید، این کارآفرین با این پاسخ مبهم جواب داد:

«خب، حالا که ساتوشی ناکاموتو کشف شده است، حدس می‌زنم پرونده بسته شود»

این احتمالاً اشاره به مقاله نیوزویک است که چند روز قبل از آن منتشر شد و ادعا می‌کرد که هویت واقعی خالق مرموز بیتکوین ساتوشی ناکاموتو را کشف کرده است. ادعایی که بعداً توسط مردی که نام واقعی او دوریان ناکاموتو بود، رد شد.

سال ۲۰۱۴، بیتکوین از بالاترین قیمت خود تا آن زمان یعنی حدود ۱۱۵۶ دلار در حال سقوط بود. دوره طولانی زمستان ارز دیجیتال تا سال ۲۰۱۷ ادامه داشت. سکوت ایلان در مورد کریپتو در نهایت در نوامبر ۲۰۱۷ شکسته شد. جایی که بیتکوین در حال عبور از مرز ۸۰۰۰ دلار به سمت قله جدید خود یعنی تقریباً ۲۰۰۰۰ دلار بود، در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۷، مقاله‌ای با عنوان «ایلان ماسک احتمالا بیتکوین را اختراع کرده است» در Medium توسط Sahil Gupta منتشر شد که بعدها به عنوان مهندس نرم افزار برای تسلا مشغول به کار شد. گوپتا برای حمایت از ادعای خود، شواهدی عمدتاً غیرمستقیم، مانند دانش عمیق Musk از اقتصاد و رمزنگاری، تجربه با زبان برنامه‌نویسی C++ و رویکرد حل مسئله او را ارائه کرد. این ادعا توسط خود ماسک در توییتی که بلافاصله پس از آن منتشر کرد رد شد.

در نوامبر همان سال، گروهی از کلاهبرداران دو حساب تایید شده برندهای بزرگ در توییتر را هک کردند، خرده فروش مد ماتالان و فیلمساز Pathé UK. سپس تصاویر و نام هر دو حساب را به عنوان ایلان ماسک تغییر دادند و از آنها برای تبلیغ یک ارز دیجیتال تقلبی استفاده کردند. هکرها قبل از اینکه توسط توییتر متوقف شوند، موفق به سرقت حدود ۱۵۷۰۰۰ دلار سرمایه قربانیان شدند، اما این حادثه هیچ اظهارنظر مستقیمی را از سوی ماسک در پی نداشت.

ایلان ماسک و بیتکوین

تاثیر ایلان ماسک بر قیمت بیتکوین

بیش از ۹۰ میلیون دنبال کننده ایلان ماسک در توییتر توانایی تأثیرگذاری بر حرکات بازار در فضای ارزهای دیجیتال را برای وی به ارمغان آورده است. پس از اعلام اینکه تسلا بیت کوین را به عنوان پرداخت برای خرید خودرو می‌پذیرد، شور و هیجان را در سرمایه گذاران به راه انداخت، اما بعدا با اعلام برنامه‌هایی در خصوص نگرانی‌های زیست محیطی ناشی از مصرف انرژی استخراج بیتکوین، کنار گذاشت، بازار کریپتو در ماه می سقوط کرد.

درست قبل از جهش قیمت بیتکوین شرکت تسلا در ۸ فوریه ۲۰۲۰ اعلام کرد که ۱.۵ میلیارد دلار بیتکوین خریداری کرده است و بعداً در ژوئن اعلام کرد که حدود ۱۰ درصد از دارایی‌ها را برای آزمایش معامله در حجم بالا فروخته است. بیتکوین در ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ به بالاترین قیمت خود حدود ۵۸۰۰۰ دلار رسید که بدون شک اعلامیه‌های شرکت ایلان ماسک تا حدودی به این رشد کمک کرده است.

ماسک و دوج کوین

دوج کوین و ایلان ماسک

ارتباط ایلان ماسک و دوج کوین حتی عجیب‌تر بود. او که به خاطر عشق خود به میم‌ها مشهور است، در ۲ آوریل ۲۰۱۹، برای اولین بار به دوج کوین (DOGE) اشاره کرد و در توییتی نوشت:

«Dogecoin ممکن است ارز دیجیتال مورد علاقه من باشد. خیلی جالب است که قیمت یک ارز از ۰.۰۰۲ دلار در ۱ آوریل به ۰.۰۰۴ دلار در ۴ آوریل برسد»

با افزایش قیمت دوج در نیمه اول سال ۲۰۲۱، ماسک با اعلام در رسانه‌های اجتماعی شروع به فروش کوین کرد. سپس در اواخر سال اعلام کرد که دوج کوین برای پرداخت‌ها بهتر از بیتکوین است و تأیید کرد که تسلا DOGE را به عنوان پرداخت برای محصولاتش می‌پذیرد. اما امروز، به نظر می‌رسد که اشتیاق او برای این میم کوین کمرنگ شده است، قیمت آن در حال حاضر تقریباً ۸۰ درصد از بالاترین رکوردی که در می ۲۰۲۱ به دست آمده بود، کاهش یافته است. زمانی که سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال با توجه به سقوط بازار در سال ۲۰۲۲ شروع به کار در مک‌دونالد کردند، ایلان در توییتر نوشت: «اگر مک‌دونالد دوج‌کوین را بپذیرد، یک وعده غذایی شاد در تلویزیون می‌خورم».

با ورود به سال ۲۰۲۳، ایلان ماسک همچنان نظرات بدون سانسور خود را در مورد فضای ارزهای دیجیتال منتشر می‌کند. توئیت‌های Elon Musk در مورد DOGE تا به امروز ادامه دارد و هر پست باعث ایجاد نوسانات عمده در قیمت می‌شود یا حداقل به آنها کمک می‌کند. تنها یک کلمه “Doge” که در ۴ فوریه ۲۰۲۰ توییت شد، با افزایش حدود ۱۲۰ درصدی قیمت طی چهار روز همراه بود. در کنار سرگرمی، انتظار می‌رود که شاهد پذیرش کریپتوهای بیشتری پیرامون سبد سرمایه شرکت‌های ماسک باشیم و همچنین این پدر دوج کوین در هر نزول قیمت رمزارز بیشتری خرید کند.

مرد تأثیرگذار دنیای فناوری!

بدون شک ایلان ماسک یکی از تأثیرگذارترین افراد در حوزه فناوری به شمار می‌رود. پروژه‌های فعلی و چشم‌اندازهای آینده وی برای شرکت X، خبر از یک آینده بسیار متفاوت برای حوزه فناوری و زندگی روزمره انسان‌ها دارد. در زمان انتشار این مقاله، ماسک با ثروت خالص ۲۱۸.۶ میلیارد دلاری، رتبه نخست ثروتمندترین افراد جهان را به خود اختصاص داده است. هرچند که برخی تغییرات در زمان ری‌برندینگ توییتر و تبدیل آن به X توسط کاربران مورد استقبال قرار نگرفته و باعث کاهش ارزش سهام این شرکت شد؛ اما پروژه‌هایی نظیر اینترنت جهانی و ماهواره‌ای و کاشت بیو چیپ در مغز انسان، قطعاً می‌توانند آینده ماسک و شرکت وی را متحول کنند.

به نظر شما Elon Musk چه تأثیری در حوزه فناوری و زندگی انسان‌ها خواهد داشت؟ نظر خود در مورد این میلیاردر خودساخته را با ما و سایر کاربران والکس به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۱۵

در مورد ارز های دیجیتال و بازار های مالی مطالعه تخصصی و تولید محتوا می کنم،لیسانس فیلمنامه‌نویسی سینما هستم. نوشتن کار من است، چه زمانی که کلمات کنار هم می‌نشاندم و داستان می‌نوشتم و چه حالا که در قالب محتوای تخصصی بازار های مالی می‌نویسم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا