مقالات ارز دیجیتال

۳ صرافی‌ معتبر که بر بستر شبکه پالیگان ایجاد شده اند را بشناسید

شبکه‌ی پالیگان (Polygon) یک راه‌حل لایه دو برای افزایش مقیاس‌پذیری بلاکچین اتریوم است. سرعت بالای انجام تراکنش‌ها، کارمزدهای اندک و دیگر ارزش‌های افزوده‌ای که این شبکه با خود به همراه آورده، سبب اعتماد بسیاری از توسعه‌دهنده‌های برنامه‌های کریپتویی به آن شده است. یکی از نتایج چنین اعتمادی، صرافی‌های متعددی است که بر بستر این شبکه توسعه داده شده‌اند. آنها نیز از مزایای شبکه‌ی پالیگان مانند امنیت، سرعت بالا و هزینه‌های اندک کارمزد برخوردار هستند. با‌این‌حال، تعدد آنها می‌تواند فرآیند انتخاب را برای کاربران دشوار کند. به همین دلیل در این مقاله به معرفی سه مورد از بهترین اکسچنج‌های شبکه پالیگان خواهیم پرداخت. اگر به معامله‌ی آلت کوین‌ها، فعالیت‌های استیکینگ و دیفای یا سرمایه‌گذاری در شبکه‌ی آینده‌دار پالیگان علاقه دارید، با ما همراه شده و با سه پلتفرم مهم ساخته‌شده مبتنی بر آن آشنا شوید.

صرافی یونی سواپ (Uniswap)؛ پلتفرمی با بیشترین نقدینگی

یونی سواپ

پلتفرم غیرمتمرکز Uniswap را بسیاری پیشروترین پلتفرم مبتنی بر شبکه پالیگان از نظر امکانات و روش‌های معاملاتی می‌دانند. این صرافی خود شامل نسخه‌های دیگری است که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • یونی سواپ آربیتروم وان (Uniswap Arbitrum One)
  • یونی سواپ ورژن دو (Uniswap V2)
  • یونی سواپ (Uniswap V3)
  • یونی سواپ پالیگان (Uniswap Polygon)

اساس عملکرد این نسخه‌ها یکسان است و تنها در برخی قابلیت‌ها و روش‌های معاملاتی با هم تفاوت دارند. دراین‌بین، پلتفرم یونی سواپ پالیگان، از بقیه جدیدتر بوده و بیش از ۱۳۰۰ کوین و ۱۸۰۰ جفت‌ارز معاملاتی را پشتیبانی می‌کند. در این نسخه، معامله‌گران امکاناتی برای کسب درآمد اضافه از معاملات خود دارند.

ارز دیجیتال بومی پلتفرم یونی سواپ، UNI نام دارد. این ارز، در زمان نگارش این مقاله، ۴٫۶۲ دلار قیمت داشته و از نظر ارزش بازار در رتبه‌ی ۲۳ در وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ قرار دارد. TVL یونی سواپ نیز در ابتدای ژوئن ۲۰۲۳، بیش از چهار میلیارد دلار است.

مزایای یونی سواپ

ثبات قیمت‌ها طی سواپ توکن‌ها و نیز امکان ساختن dApps از مهم‌ترین ویژگی‌های یونی سواپ هستند. از دیگر مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سهولت دسترسی؛ هیچ یک از نسخه‌های پلتفرم یونی سواپ نیازی به فرآیند احراز هویت یا KYC ندارند. برای استفاده از آن‌ها، تنها نیاز است آن را دانلود کرده و به کیف پول ارز دیجیتال خود متصل کنید.
  • استفاده از الگوریتم AMM یا Automated Market Maker که نیاز به معاملات مستقیم و اوردربوک (Order Book) را منتفی می‌کند.
  • رابط کاربری ساده؛ یونی سواپ، به‌طورکلی، یکی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال پالیگان از نظر سادگی و سهولت رابط کاربری است. بسیاری از المان‌ها و ابزارهای معاملاتی آن بصری بوده و کار با آنها و جابجایی بین‌شان، برای کاربران مبتدی نیز ساده خواهد بود.
  • استخراج نقدینگی (Liquidity Mining)؛ یونی سواپ به کاربران خود این امکان را می‌دهد که با تامین نقدینگی پلتفرم، درآمد نقدی کسب کنند.
  • مجهز به ابزار تجمیع‌کننده‌ی (Aggregator) توکن‌های NFT از بازارهای متعدد به‌منظور تسریع معامله این نوع دارایی.
  • امکان اهرم کردن معاملات CFD.
  • ادغام با بیش از ۳۰۰ برنامه کریپتویی و مالی مانند انواع کیف پول ارز دیجیتال.

لازم به ذکر است که وجوه تامین‌کننده‌ها یا ماینرهای نقدینگی در صرافی‌ DEX به یک استخر واریز می‌شود؛ آنها سپس در ازای هر معامله‌ی انجام‌شده در آن استخر، کارمزد می‌گیرند.

معایب یونی سواپ

از مهم‌ترین محدودیت‌هایی که هنگام کار با یونی سواپ باید در نظر داشته باشید موارد زیر هستند:

  • عدم امکان خرید ارز دیجیتال با ارزهای فیات
  • کارمزد نسبتا بالاتر در مقایسه با دیگر اکسچنج‌های شبکه پالیگان و نیز امکان افزایش مقطعی آن به دلیل ازدحام شبکه اتریوم. (حداقل ۰٫۳ درصد)
  • فهرست نکردن نرخ سود سالانه‌ی APR یا استخر نقدینگی به‌منظور مقایسه‌ی آنها.

صرافی سریع و ارزان کوییک سواپ (QuickSwap)

کوییک سواپ

کوییک سواپ از نظر سرعت و هزینه‌ی کارمزدها، یکی از بهترین صرافی‌های پالیگان محسوب می‌شود. این پلتفرم که در دسته‌ی صرافی‌های لایه دو غیرمتمرکز نسل بعدی (Next Generation layer 2 DEX) قرار می‌گیرد، در سال ۲۰۲۰ به‌عنوان یک فورک از یونی سواپ راه‌اندازی شد. درحال‌حاضر، بیش از ۴۸۸ کوین و ۱۰۱۵ جفت‌ارز معاملاتی در آن لیست شده و معامله می‌شوند. اصلی‌ترین ارزش افزوده‌ی این پلتفرم هزینه‌ی تقریبا صفر تراکنش‌های آن است.

توکن بومی کوییک سواپ، QUICK‌ نام دارد که آن را در زمان نگارش این مقاله با قیمت ۴۴٫۵۹ دلار در رتبه ۵۳۱ کوین‌مارکت‌کپ می‌بینیم. TVL فعلی کوییک سواپ، بیش از ۱۳۷ میلیارد دلار است.

مزایای کوییک سواپ

در کنار کارمزدهای بسیار اندک، پشتیبانی از تقریبا تمامی توکن‌های ساخته‌شده با استاندارد ERC-20 ویژگی مهم کوییک سواپ محسوب می‌شود. از دیگر مزیت‌های این پلتفرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان خرید با ارزهای فیات؛ کاربران Quickswap می‌توانند ارز دیجیتال موردنظر خود را با ارزهای فیات مانند دلار، یورو و غیره، ازطریق ابزارهای پرداخت متعدد مانند Apple Pay، درگاه‌های نقل و انتقال بانکی و کردیت کارت‌های مختلف، خریداری کنند.
  • امکان استخراج نقدینگی؛ این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده است که با تامین نقدیندگی استخرها، در کارمزدهای معاملاتی سهیم شوند. مشخصا استخر Dragon’s Lair که برای معامله‌ی توکن QUICK راه‌اندازی شده، ۰٫۰۴ کارمزد می‌دهد. کارمزد بقیه‌ی استخرها نیز ۰٫۲۵ درصد است.
  • ارائه‌ی خدمات پرداخت کریپتویی؛ درحال‌حاضر، کاربران کوییک سواپ می‌توانند قبوض، وام مسکن یا بدهی‌های کارت اعتباری خود را با اتصال کیف پول پالیگان به برنامه‌ی Spritz که روی کوییک سواپ توسعه یافته، پرداخت کنند.
  • افزایش سرعت تراکنش‌ها نسبت به یونی سواپ.
  • ارائه‌ی خدمات Dual Farming که امکان دریافت پاداش‌های فارمینگ و استیکینگ را بر اساس دو ارز دیجیتال MATIC و QUICK فراهم می‌کند.
  • امکان انجام معاملات اهرم با استفاده از الگوریتم TWAP.
  • عدم نیاز به احراز هویت.
  • مجهز به تجمیع‌کننده استخرهای استیکینگ و قرارداد هوشمند.

مشخص است که مزیت‌های امکان خرید با ارز فیات یا خدمات پرداخت قبوض برای کاربران ایرانی، چندان کاربردی ندارد. اما مسلما این خدمات، سبب محبوبیت کوییک سواپ در مقیاس جهانی شده و بر اقتصاد و قیمت توکن بومی آن اثرگذار خواهد بود. مزیتی که کاربران مقیم ایران نیز از آن بهره‌مند خواهند شد.

معایب کوییک سواپ

با بررسی نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی مختلف در می‌یابیم که این پلتفرم درحال‌حاضر معایبی نیز دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • ارائه داده‌های تاریخی کمتر در مورد کوین‌ها که به‌ویژه برای کاربران مبتدی اهمیت بیشتری دارد.
  • عدم ارائه‌ی نسخه‌های موبایل.
  • ادغام‌های نه‌چندان زیاد با سایر برنامه‌ها و کیف پول‌ها.
  • عدم برخورداری از امکان تجمیع‌کنندگی در زمان نگارش این مقاله.

صرافی سوشی سواپ (SushiSwap)؛ پلتفرم خدمات دیفای

سوشی سواپ

یکی از معروف‌ترین صرافی های شبکه پالیگان با برنامه‌های توسعه‌ای متعدد، سوشی سواپ است. این پلتفرم در سال ۲۰۲۰ و طی یک فورک از یونی سواپ به وجود آمد. در زمان نگارش این مقاله بیش از ۴۳۶ کوین و ۶۷۹ جفت‌ارز معاملاتی در سوشی سواپ دیده می‌شوند. این شبکه‌ی خودگردان (Self-Custodial) خدمات متعددی ارائه می‌کند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

این ویژگی‌ها در کنار دیگر قابلیت‌های سوشی سواپ، امکان کسب درآمد فعال و غیرفعال را برای کاربران فراهم می‌کند.

توکن بومی سوشی سواپ، SUSHI نام دارد که از طریق آن، امکان مشارکت در حاکمیت پلتفرم و دریافت بخشی از کارمزد تراکنش‌ها برای کاربران این پلتفرم فراهم می‌شود. سوشی سواپ ابتدا روی بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شد؛ اما در ماه می ‌۲۰۲۱، بستر خود را به شبکه‌ی Polygon تغییر داد.

رشد سریع این شبکه پس از این جابجایی، یکی از دلایل امیدواری بسیاری به آن محسوب می‌شود. از سال ۲۰۲۰، TVL این شبکه از تنها هفت میلیارد دلار به ۳۷۵٫۵ میلیارد دلار رسیده است. توکن SUSHI نیز در زمان نگارش این مقاله با قیمت ۰٫۵۷۷۶ دلار در رتبه ۱۵۷ coinmarketcap قرار دارد.

مزایای سوشی سواپ

از مهم‌ترین مزایا و ارزش‌هایی که SushiSwap‌ برای دنیای ارز دیجیتال به همراه آورده است، موارد زیر هستند:

  • راه‌حل‌های پرداخت DeFi؛ کاربران سوشی سواپ می‌توانند دستمزدهای خود در سازمان DAO یا برنامه‌ی وستینگ سهام خود در پروژه‌های ییلدفارمینگ را با استفاده از ویژگی Furo این صرافی به‌صورت خودکار دریافت کنند.
  • ویژگی Vault؛ پلتفرم Vault سوشی سواپ امکان خریدوفروش سریع توکن SUSHI با بازدهی اضافه از طریق ایجاد موجودی مصنوعی در هر حساب را فراهم می‌کند.
  • وام‌های فلش و تبدیل خودکار ETH به WETH؛ ویژگی Vault، امکان استفاده‌ی همزمان از موجودی حساب به روش‌های مختلف مانند وام‌های فلش با بهره ۰٫۰۵ درصد و تبدیل اتر به رپداتر را نیز فراهم میکند.
  • امکان استخراج نقدینگی؛ سوشی سواپ نیز با ویژگی LP خود، امکان مشارکت در کارمزد معاملات انجام‌شده در استخرهای استخراجی که توسط کاربرانش تامین می‌شوند را فراهم کرده است.
  • امکان استیکینگ SUSHI و وام‌دهی.

معایب سوشی سواپ

از مهم‌ترین محدودیت‌های سوشی سواپ موارد زیر هستند:

  • ساختار محاسبه‌ی سود و پاداش پیچیده.
  • محدودیت به ارزهای دیجیتال ERC-20، BEP-20 و توکن‌های شبکه پالیگان.
  • کارمزدهای نسبتا بالا و تقریبا برابر با یونی سواپ.
  • عدم امکان انجام معاملات اهرم.

مقایسه سه صرافی برتر شبکه پالیگان

صرافی غیرمتمرکز در پالیگان

هر سه صرافی بررسی‌شده در این مقاله، ماهیت غیرمتمرکز داشتند و بنابراین همگی از مزایای و معایب عدم تمرکز، برخوردار هستند. عدم نظارت یک قدرت بالادستی، شفافیت، عدم نیاز به احراز هویت و دسترسی به کلیدهای خصوصی، نمونه‌هایی از این مزایا هستند. این درحالی است که امکان به وجود آوردن استخر توسط هر فرد ناشناس، این پلتفرم‌ها را به بستری مناسب برای پروژه‌های راگ‌پول و کلاهبرداری نیز تبدیل می‌کند. در جدول زیر، سه پلتفرم یونی سواپ، کوییک سواپ و سوشی سواپ را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم.

نام صرافیکارمزدامنیتسهولت کاربریسرعت تراکنشتعداد کوینTVL (میلیارد دلار)
یونی سواپنسبتا بالابالاعالیمتوسطبیش از ۱۳۰۰بیش از ۴۰۰۰
کوییک سواپتقریبا صفربالامتوسطعالیبیش از ۴۸۰بیش از ۱۳۷
سوشی سواپمتوسطبالاخوبعالیبیش از ۴۳۰بیش از ۳۷۵٫۵

پالیگان بستر محبوب صرافی‌های غیرمتمرکز

بسیاری از کارشناسان آینده پالیگان را درخشان ارزیابی می‌کنند. این شبکه، سرعت انجام تراکنش‌ها را افزایش و درعین‌حال هزینه‌ی آنها را کاهش داده است. علاوه‌براین، پالیگان، بستری عالی برای ساخت و توسعه‌ی برنامه‌های کاربردی و پلتفرم‌های DEX محسوب می‌شود.

در این مقاله، سه مورد از بهترین صرافی های شبکه پالیگان را معرفی کردیم. با‌این‌حال، اکسچنج‌های معروف این شبکه به این سه مورد خلاصه نمی‌شوند. لازم است که پیش از واریز سرمایه به هر یک، با توجه به نوع فعالیت‌تان تحقیقات بیشتری درخصوص میزان پاداش‌ها، زیرساخت‌ها و امنیت آنها انجام دهید. شما کدام یک از اکسچنج‌های شبکه پالیگان را پیشنهاد می‌کنید؟ آیا تابه‌حال در آنها معامله یا سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟ از تجربه‌ی خود برای ما بنویسید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
coinmarketcap
از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا