تحلیل تکنیکال

مقایسه نمودار لگاریتمی و حسابی؛ کدام یک در تحلیل رمزارزها بهتر است؟

نمودار قیمت دارای دو محور است، محور x و y. محور x تاریخ‌ها را ثبت می‌کند و محور y قیمت‌ها را نشان می‌دهد. برای ترسیم محور y دو روش وجود دارد: مقیاس حسابی (arithmetic scale) یا مقیاس لگاریتمی (logarithmic scale). هر کدام را که برای تحلیل انتخاب کنید نتایج متفاوتی در معاملات شما خواهند داشت. تریدرهای مختلف بسته به نوع مقیاسی که برای مشاهده داده‌ها استفاده می‌شوند، از دو نوع نمودار لگاریتمی یا حسابی استفاده می‌کنند. در بسیاری از پلتفرم‌ها مانند تریدینگ ویو (Trading view) به طور پیش‌فرض نمودار حسابی نمایش داده می‌شود. با این حال، شرایطی هم وجود دارد که در آن نمودار لگاریتمی تجزیه‌و‌تحلیل قیمت را آسان‌تر می‌کند.

در این مقاله، به بررسی تفاوت نمودار حسابی و لگاریتمی خواهیم پرداخت. در پایان متوجه خواهیم شد که چه زمانی بهتر است از هر یک از آن‌ها استفاده کنیم.

نمودار حسابی چیست؟

تحلیل نمودار وابسته به نوع مقیاس قیمتی (price scale) به‌کار رفته در آن است. در نمودار حسابی، محور عمودی بر اساس مقیاس حسابی است. در این نوع نمودار که به آن خطی (linear) نیز گفته می‌شود، فاصله بین قیمت‌ها در محور y به صورت مساوی نشان داده می‌شود. به عبارت دیگر، نمودارهای خطی مقادیر مطلق را نمایش می‌دهند.

به عنوان مثال، اگر قیمت از ۱۰ دلار به ۲۰ دلار افزایش یابد، فاصله قیمت در محور عمودی با زمانی که قیمت از ۲۰ به ۳۰ دلار تغییر کند یکسان است.

نمودار حسابی

نمودار لگاریتمی چیست؟

در نمودار لگاریتمی از مقیاس لگاریتمی برای نمایش استفاده می‌شود. در این نوع نمودار که به آن log نیز گفته می‌شود، فاصله قیمت‌ها در محور عمودی (y) به صورت درصد تغییر قیمت نشان داده می‌شود. یعنی در محور y، تغییر قیمت ۱۰۰ درصدی فضای بیشتری را نسبت به تغییر قیمت ۵۰ درصدی اشغال خواهد کرد، زیرا فاصله‌ها نشان‌دهنده تفاوت درصدها هستند.

به عنوان مثال، اگر قیمت از ۱۰ به ۲۰ دلار تغییر کند، ۱۰۰٪ افزایش قیمت خواهیم داشت. در حالی که، اگر قیمت از ۲۰ به ۳۰ دلار تغییر کند ۵۰٪ افزایش قیمت داریم. به این ترتیب، در نمودارهای لگاریتمی فاصله قیمت‌ها در محور عمودی یکسان نیستند. در نمودار شمعی زیر، این تفاوت به وضوح قابل مشاهده است.

نمودار لگاریتمی

تفاوت نمودار حسابی و لگاریتمی

در نمودار حسابی، افزایش قیمت از ۱۰ به ۱۵ دلار به اندازه افزایش از ۲۰ تا ۲۵ دلار نشان داده می‌شود. هر دو افزایش ۵ دلار است و نمودار خطی، قیمت را با فاصله‌های مساوی نشان می‌دهد. با این حال، نمودار لگاریتمی، فاصله عمودی متفاوتی را برای تغییرات قیمت بین ۱۰ تا ۱۵ دلار و تغییر قیمت بین ۲۰ تا ۲۵ دلار نشان می‌دهد.

در حالی که میزان افزایش در هر دو حرکت یکسان است، اولین تغییر ۵ دلاری نشان‌دهنده افزایش ۵۰ درصدی قیمت است. دومین تغییر ۵ دلاری نشان‌دهنده افزایش ۲۵ درصدی قیمت است. از آنجایی که افزایش ۵۰ درصدی بیشتر از ۲۵ درصد است، طراحان نمودار log از فاصله بیشتری بین قیمت‌ها استفاده می‌کنند تا به وضوح بزرگی تغییرات را نشان دهند.

در نمودارهای لگاریتمی، تنها زمانی فاصله‌ها مساوی نشان داده می‌شوند که درصد تغییرات قیمت یکسان باشند. به عنوان مثال، فاصله بین ۱۰ تا ۲۰ دلار برابر با فاصله بین ۲۰ تا ۴۰ دلار است، زیرا هر دو افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت را نشان می‌دهند.

تفاوت نمودار لگاریتمی و حسابی

مقیاس‌های لگاریتمی بهتر از مقیاس‌های خطی افزایش یا کاهش شدید قیمت را نشان می‌دهند. با استفاده از نمودار logarithmic می‌توانید حدی را که قیمت باید برای رسیدن به هدف خرید یا فروش حرکت کند، تجسم کنید. با این حال، اگر قیمت‌ها نزدیک به هم باشند، نمودارهای لگاریتمی ممکن است شلوغ و ناخوانا شوند.

چه زمانی از نمودار لگاریتمی استفاده کنیم؟

دو دلیل اصلی وجود دارد که در تحلیل تکنیکال از نمودار لگاریتمی استفاده کنید. اولاً، اگر بازار نوسان زیادی داشته باشد، شاهد سوئینگ‌‌های بزرگی خواهید بود. تجزیه و تحلیل این سوئینگ‌ها در نمودار حسابی دشوار است. به عنوان مثال، فرض کنید قیمت بیت کوین حدود ۶۰ هزار دلار بوده و در مدت زمان کوتاهی شاهد یک اصلاح ۵۰۰۰ دلاری باشد. شاید این اصلاح در نگاه عامه مردم زیاد به نظر برسد، اما میزان کاهش قیمت به اندازه زمانی نیست که قیمت بیت کوین ۱۰ هزار دلار باشد. نمودار log، تحلیل چنین نوساناتی را آسان‌تر می‌کند.

دومین دلیل برای استفاده از نمودار log، زمانی است که شما یک دوره زمانی طولانی را تجزیه‌و‌تحلیل می‌کنید. به عنوان مثال، اگر بخواهید نمودار قیمت ۱۰ ساله بیت کوین را آنالیز کنید، افزایش قیمت آن آنقدر چشمگیر است که تنها بررسی نمودار logarithmic آن منطقی است.

نمودار log اندازه حرکات قیمت را در تغییرات بزرگ قیمت و دوره‌های زمانی بلند مدت استاندارد می‌کند تا بتوانید صعودها و اصلاحات قیمتی را به‌راحتی مقایسه کنید.

نمودار حسابی چه زمانی مفید است؟

مواقعی وجود دارد که استفاده از نمودار حسابی مفید است. اولین مورد برای تریدرهای روزانه خواهد بود. معامله‌گران روزانه (Day traders) تنها روندهای اخیر را در چند روز گذشته ارزیابی می‌کنند. بنابراین، بازه‌های زمانی کوتاه‌تری را بررسی می‌کنند. در این موارد، مقیاس حسابی به خوبی عمل می‌کند، زیرا تغییر قیمت آنقدرها چشمگیر نخواهد بود.

علاوه بر این، مقیاس حسابی برای تحلیل نمودارهای فارکس نیز مفید است. از آنجایی که این معاملات با ارزهای فیات انجام می‌شوند، ارزش نسبی این ارزها سال به سال تغییر چشمگیری نمی‌کند.

کدام مقیاس قیمت برای تحلیل رمزارزها بهتر است؟

برای تحلیل روند ارزهای دیجیتال نمودارهای لگاریتمی بهتر هستند. بازارهای کریپتو به دلیل روندهای هیجانی و نوسانات بالا مشهور هستند. بنابراین، تحلیل نمودار لگاریتمی در اکثر مواقع تجزیه‌و‌تحلیل تمیزتری را انجام می‌دهد.

برای مثال، نمودار log و حسابی تزوس (XTZ) را در نظر بگیرید. در سمت چپ، یک نمودار logarithmic داریم و قیمت‌ها به خوبی در این کانال قیمت قرار گرفته‌اند. با این حال، هنگامی که مقیاس به خطی (نمودار سمت راست) تغییر می‌کند، کانال قیمتی ظاهر بسیار متفاوتی دارد. برای مقایسه بهتر به فلش قرمز دقت کنید که یک قله را در هر دو نمودار نشان می‌دهد.

ارجحیت نمودار لگاریتمی در بازار کرپیتو

لگاریتمی یا حسابی؛ انتخاب با شماست

هنگامی که نمودارها در دوره‌های زمانی کوتاه رسم می‌شوند، تفاوت در دو مقیاس لگاریتمی و حسابی چندان قابل توجه نیست، زیرا نوسانات قیمت نسبتاً کم است. با این حال، با نوسانات زیاد قیمت، به صورت قابل توجهی متوجه تفاوت نمودار حسابی و لگاریتمی می‌شوید.

تریدرهایی که معاملات کوتاه مدت انجام می‌دهند، از نمودار حسابی برای تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. اما پوزیشن تریدرها که در بلندمدت معامله می‌کنند، از هر دو نمودار لگاریتمی و حسابی برای معاملات خود استفاده می‌کنند. به این ترتیب، آ‌ن‌ها هم سطوح قیمت را بررسی می‌کنند و هم اینکه آن را بر حسب درصد می‌سنجند.

شما در تحلیل بازار از کدام نمودار استفاده می‌کنید؟ منتظر دریافت تجربیات و نقطه نظرات ارزشمند شما هستیم.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۲ / ۵. مجموع آرا: ۱۲

منبع
tradingview.com
دنیای کریپتو برای همه است. هدفم بیان پیچیدگی‌های این صنعت به زبان ساده است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا