معرفی رمزارزها

ارز PEOPLE چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال People و پروژه ConstitutionDAO

از آغاز جنبش ارزهای دیجیتال، پتانسیل عدالت اجتماعی بیت کوین یکی از کانون‌های اصلی توجه به این رمزارزها بوده است. طراحی غیرمتمرکز سیستم‌های مبتنی بر رمزارز، امکان گردآوری افراد برای کار در راستای اهداف مشترک و همچنین جمع‌آوری منابع در حالی که نیازی به کنترل مرکزی ندارد را برای آن‌ها به وجود می‌آورد. سال ۲۰۲۱ شاهد رشد پروژه‌هایی بودیم که تلاشی در راستای گسترش آزادی‌های دیجیتال و کنار زدن انحصار و مدیریت مرکزی بودند. ConstitutionDAO نیز یکی از این پروژه هاست. در این مطلب بررسی خواهیم کرد که خصوصیات این پروژه و ارز PEOPLE چیست و چگونه برای از بین بردن تمرکززدایی فعالیت می‌کند.

داستان خلق ارز PEOPLE چیست؟

یکی از نمونه‌ تلاش‌ها برای جمع‌آوری کمک‌های مالی توسط یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز، پروژه ConstitutionDAO بود. این گروه در نوامبر ۲۰۲۱ تشکیل شد و هدفش خرید نسخه اصلی قانون اساسی ایالات متحده بود که در حراج ساتبیز (Sotheby’s) عرضه می‌شد. قانون اساسی به نظر مشابه یک سازمان غیرمتمرکز خودمختار یا دائو (DAO) است که به عنوان نظامی از باورها، قوانینی را برای اداره یک کشور، ایالت یا سازمان تعریف می‌کنند. دائو نیز مجموعه‌ای از قوانین کدگذاری شده است که بر یک جامعه دیجیتالی حاکم است. اما یک تفاوت اساسی وجود دارد! هر کسی که از سوی یک ایالت کرسی دارد، نماینده یک منطقه جغرافیایی مشخص و مردم آن است. با این حال، در یک DAO، هر کسی که توکن حاکمیتی در اختیار دارد، از قدرت رای برابری در جامعه برخوردار است.

اما انگیزه واقعی پشت ارز PEOPLE چیست و تلاش تیم آن برای خرید نسخه‌ای از قانون اساسی ایالات متحده چه بوده است؟ چه اتفاقی افتاد که ConstitutionDAO شکست خورد؟ در ادامه به دنبال پاسخی بر این سوالات خواهیم بود.

ظهور ارز PEOPLE

نسخه قانون اساسی آمریکا در حراجی ساتبیز

برای اینکه بدانیم ارز دیجیتال PEOPLE چیست، باید از داستان قانون اساسی شروع کنیم. اولین قانون اساسی که به طور انحصاری در اختیار نمایندگان کنگره آمریکا قرار گرفت، در سال ۱۷۸۷ چاپ شد و تقریباً ۵۰۰ نسخه از آن منتشر شد. از این  500 نسخه، تنها ۱۳ نسخه باقی مانده که حدود ۱۱ نسخه از آن‌ها در اختیار مؤسسات است. نسخه‌ای که توسط تیم کانستیتوشن دائو خریداری شد، نزد دوروتی گلدمن بود که شوهرش آن را در سال ۱۹۹۷ خریداری کرده بود. زمانی که این نسخه قانون اساسی ایالات متحده برای فروش در حراجی در ساتبیز فهرست شد، مکالمه بین اعضای جامعه کریپتو در توییتر منجر به تصمیمی جمعی برای خرید این نسخه شد. ایده اصلی، خرید خود قانون اساسی نبود، بلکه ارسال پیامی برای نشان دادن قدرت بلاکچین و DAO بود.

همه چیز از ۱۱ نوامبر ۲۰۲۱ شروع شد که آستین کین، یکی از اعضای اصلی تیم ConstitutionDAO توییت کرد که او و یکی از دوستانش، گراهام نواک، در شرف ایجاد یک پروفایل برای تشکیل یک DAO هستند؛ اما اطلاعات بیشتری به اشتراک گذاشته نشد. او اعلام کرد که افرادی که واقعاً به این ایده علاقه‌مند هستند، به او پیام ارسال کنند. گروه موسس با حدود ۳۰ عضو اصلی تشکیل شد. پس از آن بود که انبوهی از توییت‌ها درباره نحوه خرید قانون اساسی ایالات متحده و پیوستن اعضای جدید به کانال Discord آن‌ها و بازدید از وب‌سایت رسمی این ایده منحصر به فرد عمومی شد. ایده ساده بود:

گرد هم آمدن به عنوان یک جامعه و خرید قانون اساسی به طور جمعی.

چه کسی واقعاً می‌خواهد قانون اساسی را بخرد؟ چه کاربردی برای کاربر معمولی کریپتو دارد؟

چگونگی شکل گیری جامعه دارندگان ارز PEOPLE

به آرامی، جامعه‌ای پیرامون این ایده شروع به شکل‌گیری کرد.  کاربران کریپتو علاقه‌مند شدند و شروع به توییت کردن و حتی تماس با دوستان خود برای مشارکت کردند. صدها و بلکه هزاران کاربر ارزهای دیجیتال شعارهای Web3 for We the PEOPLE را در سراسر جهان شنیدند. میم‌های نیکلاس کیج نیز در همین راستا دست به دست می‌شد.

پیام بنیانگذار ConstitutionDAO

هنگامی که در ۱۲ نوامبر ۲۰۲۱، این پیام در دیسکورد ConstitutionDAO به اشتراک گذاشته شد، کل جامعه ConstitutionDAO دست به کار شدند. اعضای اولیه جامعه شروع به زدن هشتک در توییتر کردند. هشتگ محبوب WAGMI (همه ما موفق خواهیم شد) به آرامی به WAGBTC (همه ما قانون اساسی را می‌خریم) تبدیل شد.

مطمئناً، این آزمایش بزرگی برای کل جامعه کریپتو و توانایی آن در گرد هم آوردن مردم بود. جالب اینجاست که هیچ محدودیتی برای پیوستن به این جامعه وجود نداشت. تفاوتی نداشت که شما آمریکایی، اروپایی، آسیایی یا از هر قاره و نژادی باشید. تا زمانی که به DAO و به عضو بعدی اعتماد داشتید، می‌توانستید همه با هم، قانون اساسی را بخرید. این واقعاً نمایشی از Web3 و قدرتی بود که به جوامع دیجیتال اعطا کرده است.

پشتوانه ارز PEOPLE چیست؟

در عرض چند روز، کل مبلغ جمع آوری شده به ۱.۶ میلیون دلار رسید. این یک حس مشترک موفقیت بود که خود به عنوان یک کاتالیزور انگیزه عمل کرد و افراد بیشتری را برای پیوستن به جامعه این دائو جذب کرد. فقط یک روز بعد، این مبلغ به بیش از ۵ میلیون دلار رسید. پس از یک هفته، جامعه تقریباً ۲۰ میلیون دلار جمع آوری کرده بود. سرمایه پیش‌بینی شده جمع‌آوری شده بود، اما این جایی نبود که جامعه تصمیم به توقف بگیرد. این روند افزایش یافت و در نهایت به رقم حیرت انگیز ۴۷ میلیون دلار در اوج خود رسید.

تلاش‌ها در جهت درست انجام شد و DAO بسیار به هدف خود نزدیک شد. تنها یک هفته طول کشید تا ۱۷۴۳۷ حامی به هم پیوستند و یک جامعه به سرعت شکل گرفت. ConstitutionDAO موفق شد حدود ۴۷ میلیون دلار در قالب اتر ( ETH ) جمع آوری کند. تا به حال چنین اتفاقی نیفتاده بود و به نظر می‌رسید که ConstitutionDAO در آستانه تاریخ‌سازی در فضای کریپتو است.

نقش ارز PEOPLE در اجرای اهداف ConstitutionDAO

ConstitutionDAO از یک زیرساخت DAO با سرعت اجرای بالا استفاده کرد. کاربران می‌توانستند با قرار دادن توکن‌های PEOPLE خود رای دهند. هر چه توکن‌های بیشتری در اختیار داشته باشید، رای شما وزن بیشتری دارد. تیم توسعه در مصاحبه‌هایی در مورد گزینه‌های حکومتی دیگری که در حال بررسی بودند صحبت کردند که به کاهش هرگونه دستکاری نهنگ در آینده کمک می‌کرد.

ConstitutionDAO از شبکه جمع آوری کمک مالی JuiceBox به عنوان بخشی از استراتژی خود استفاده کرد. JuiceBox یک پروتکل غیرمتمرکز تامین مالی جمعی است. این شبکه راه‌حل‌های تأمین مالی جمعی ایمن و خلاقانه را برای استارت‌آپ‌ها و مشتریان سازمانی ارائه می‌کند.

جامعه PEOPLE به نتیجه تلاش‌هایش نزدیک می‌شود

نمودار جذب سرمایه اتریوم در ConstitutionDAO

اما باید مشخص می‌شد که ConstitutionDAO چگونه می‌تواند با حراج ساتبیز تعامل داشته باشد و راه تبدیل ارز PEOPLE چیست. حراج‌ ساتبیز تنها ارزهای دولتی را قبول می‌کرد. آن‌ها قبلا ارزهای دیجیتال را به عنوان پرداخت پذیرفته بودند اما برای این حراج چنین گزینه‌ای در دسترس نبود. ConstitutionDAO سرمایه‌های خود را به صورت اتریوم جمع‌آوری می‌کرد و باید قبل از استفاده، به USD تبدیل می‌شدند. جامعه همچنین باید از نحوه KYC نیز مطلع می‌شد. اما چگونه هزاران مشارکت کننده در DAO می‌توانستند KYC را ارائه دهند در حالی که بیشتر آن‌ها فقط کاربران ناشناس توییتر بودند؟

برای انجام این کار، ConstitutionDAO تصمیم گرفت با یک صرافی ارز دیجیتال برای تبدیل ETH به USD همکاری کند. همچنین از یک سازمان غیرانتفاعی خواسته شد تا پیشنهادها را از طرف DAO ارائه کند. برخی از اعضای DAO نیز با صرافی FTX در تماس بودند تا به عنوان تسهیل کننده این روند عمل کنند.

روز حراج فرا رسید

روز حراج یعنی ۱۸ نوامبر ۲۰۲۱ همه چیز آماده بود. پیشنهادها دریافت شد. یک خریدار ناشناس پیشنهادی ۴۳.۱۷ میلیون دلاری ارائه کرد. با احتساب مالیات و هزینه‌های مورد نیاز برای محافظت، بیمه و غیره، در نهایت پیشنهاد آخر آن به حراج ساتبیز به ۴۳ میلیون دلار محدود شد. نمایندگان ConstitutionDAO تصمیم گرفتند که از این قیمت پیشی نگیرند. قانون اساسی ایالات متحده به یکی از گران‌ترین  اسناد تاریخی تبدیل شد که تاکنون در یک حراجی فروخته شده است. این نسخه نه به ConstitutionDAO، بلکه به شخص دیگری فروخته شد.

در بیانیه ConstitutDAO آمده است:

این نتیجه‌ای که ما انتظارش را داشتیم نبود، ما امشب تاریخ را ساختیم. این واقعیت که این گروه توانسته است اتحاد برای یک هدف منحصر به فرد را از طریق فضای کریپتو نشان دهد.

فردای حراج و رکوردهای شکسته شده

  • برای اولین بار، ساتبیز با یک انجمن غیر متمرکز کار کرده بود.
  • برای اولین بار در کمتر از سه روز مبلغ گزافی با کمک فضای کریپتو جمع آوری شد.
  • برای اولین بار، خالقان موزه، هنرمندان، مجموعه‌داران و علاقه‌مندان هنر شاهد قدرت سازمان‌های غیرمتمرکز مبتنی بر کریپتو بودند.
  • برای اولین بار مردم از سراسر جهان این شانس را داشتند که در خرید چیزی مانند قانون اساسی کشوری شرکت کنند که شخصاً هیچ ارتباطی با آن نداشتند.

دلیل شکست دارندگان ارز PEOPLE چیست؟

توییتر پروژه ConstitutionDAO

در جریان این اقدامات، همه درگیر گرفتن خود سند بودند ولی تدارکات برای آن اصلا مشخص نشده بود. سند به امنیت ۲۴ ساعته، حمل و نقل ویژه با کنترل رطوبت و تعدادی سیستم گران قیمت دیگر نیاز دارد تا دست نخورده باقی بماند. ولی پس از خرید قانون اساسی، آن‌ها بودجه کافی را برای ذخیره امن آن و انجام مراقبت و نگهداری مناسب نداشتند. ایده، از ابتدای پیدایش، ایجاد یک جامعه حول یک هدف مشترک بود و هرگز بحث نشد که در صورت تحقق آن چه اتفاقی خواهد افتاد. در صورتی که برای جامعه‌ای با بیش از ۵۵ هزار مشارکت کننده که در صورت موفقیت، اکثر آن‌ها مالکیت جزئی بر قانون اساسی داشتند، به این معنی بود که این تصمیم باید بیشترین زمان را قبل از نهایی شدن هر چیزی به خود اختصاص دهد. با این حال، همانطور که نمایندگان اصلی DAO در گفتگوی Discord نوشتند، آن‌ها علیرغم باخت در مناقصه، در واقع چیزی بسیار ارزشمندتر را به دست آورده بودند. برای ما منطقی نیست که بگوییم ConstitutionDAO شکست خورد. در واقع، دقیقاً موفق شد کاری را که قرار بود، انجام دهد؛ یعنی:

گردآوری یک جامعه با باور مشترک و کسب سرمایه از مشارکت کنندگان بر اساس هدف مشترک.

این اهداف هنوز در وب سایت رسمی این پروژه ذکر شده است. در حالی که این نکات مطمئناً برای رشد کلی جامعه ارزهای دیجیتال مفید هستند، اما هنوز نتوانسته‌اند به این سوال اصلی بپردازند که دلیل اصلی عدم تلاش برای ارائه پیشنهاد بیشتر چه بود؛ با توجه به اینکه DAO سرمایه بسیار زیادی داشت که هیچ کاربرد دیگری نداشتند. خصوصا پس از آنکه معلوم شد که این حراج توسط کن گریفین، میلیاردر صندوق سرمایه‌گذاری بنیانگذار سیتادل برنده شده است.

به هر ترتیب، اعضای اصلی DAO گفتند که تک تک اعضای جامعه می‌توانند ETH خود را به کیف پول خود بازگردانند و مبلغی را که برای رسیدن به این هدف مشترک در اختیار دائو قرار داده‌اند، پس بگیرند.

چه اتفاقی برای سرمایه های قفل شده در ConstitutionDAO افتاد؟

بعد از مدتی صاحبان پروژه تصمیم گرفتند که تمام پول برگردانده شود. سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان این گزینه را داشتند که پس از شکست صندوق درخواست بازپرداخت کنند. در حالی که برخی از اعضا تصمیم گرفتند وجوه خود را در خود کیف پول های ارز PEOPLE خود باقی بگذارند. کسانی که بازپرداختی دریافت نکردند، توکن‌های PEOPLE را که در ازای مشارکت خود دریافت کرده بودند، نگه داشتند. حدود نیمی از وجوه جمع‌ آوری شده با موفقیت بازگردانده شد که تقریباً ۲۷ میلیون دلار از کل سرمایه جمع آوری شده است. حدود ۲۳ میلیون دلار هنوز نزد DAO است و منتظر تصمیم مشارکت کنندگان یا سرمایه‌گذاران فردی هستند. با وفادار ماندن به اصول اصلی DAO، این سرمایه کاملا در اختیار خود سرمایه‌گذاران است. با این حال، اگر هر یک از سرمایه‌گذاران تصمیم بگیرد که وجوه خود را برداشت نکند، ConstitutionDAO مسئول حفظ آن خواهد بود. DAO هیچ محدودیت زمانی را مشخص نکرده که در آن سرمایه‌گذاران وجوه خود را پس بگیرند و مشارکت کنندگان برای به کارگیری سرمایه خود در اقدامات احتمالی آینده می‌توانند با خیال راحت وجوه خود را به همان صورت باقی بگذارند. در یک جلسه توییتر اسپیس، برخی از اعضا حتی در فکر به کار بردن این سرمایه برای مناقصه‌های آینده بودند. حتی یکی از اعضا پیشنهاد مناقصه به سیاستمداران را داد اما در نهایت مشخص نشده که دقیقاً چه اتفاقی قرار است در آینده بیفتد. با این حال، ConstitutionDAO به وضوح اعلام کرده است که رویه خود را به طور کامل طی کرده است.

بازگشت سرمایه گذاران ارز PEOPLE

موضوع اصلی که سرمایه‌گذاران خرد برای برداشت وجوه خود و با آن مواجه هستند، کارمزد معاملات است. هزینه‌های تراکنش در اتریوم در حال افزایش است و این برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که کمتر از ۵۰ دلار مشارکت داشته‌اند، بدان معناست که آن‌ها بیشتر وجوه خود را موقع برداشت برای پرداخت هزینه گس شبکه از دست می‌دهند.‌ گزارش شده است که بیش از ۱ میلیون دلار برای هزینه‌های گس تراکنش‌های ConstitutionDAO هزینه شده است. این باعث شد این گروه بازپرداخت را متوقف کند که معامله‌گران را وحشت‌زده کرد. با این حال، اکنون دو گزینه برای سرمایه‌گذاران وجود دارد:

  • آن‌ها می‌توانند توکن‌های PEOPLE خود را مطالبه و آن‌ها را در صرافی‌ها معامله کنند. با وجود اینکه پروژه دیگر عملیاتی نمی‌شود، توکن همچنان محبوب است.
  • توکن‌های PEOPLE خود را با همان نرخی که در هنگام راه‌اندازی به کاربران ارائه شده یعنی نرخ ۱ ETH به ازاء ۱,۰۰۰,۰۰۰ PEOPLE بازخرید کنند.

چه اتفاقی برای ارز دیجیتال PEOPLE افتاد؟

پیش بینی ارز poeple

PEOPLE توکن حاکمیتی ConstitutionDAO است. توکن‌های حاکمیتی در DAO به کاربران خود قدرت می‌دهند تا بر تمام تصمیم‌هایی که DAO می‌گیرد، تاثیر بگذارند. طبیعتاً، هر چه توکن‌های حکومتی بیشتری داشته باشید، تاثیر شما بر کل جامعه بیشتر خواهد بود. با این حال، در ConstitutionDAO، مواردی پیش نیامد که از  ارز PEOPLE به عنوان وسیله‌ای برای تصمیم‌گیری استفاده شود. تمام تصمیمات در مورد مناقصه، عدم مناقصه و در نهایت تصمیم به بازپرداخت مبلغ توسط گروه کوچکی از نمایندگان یا اعضای اصلی گرفته شد. بنابراین، سوال اینجاست که در اصل، نقش دارندگان ارز PEOPLE چیست. آن‌ها هیچ نظری در مورد تصمیمات گرفته شده، نداشتند. این نه تنها برای برخی ناامید‌کننده بوده، بلکه ماهیت غیرمتمرکز چنین سازمانی را زیر سوال برده است. با همه اینها و با وجود بسته شدن خود DAO، به دلیل کاهش حجم معاملات و کاهش نقدینگی، ارزش بازار این توکن تقریباً ۲۰۰٪ افزایش یافت. جامعه کریپتو این توکن را به میم کوین تشبیه می‌کنند، زیرا به نظر می‌رسد بدون هیچ دلیل اساسی در حال افزایش قیمت است. شاید معامله گران ارزش احساسی را در داشتن بخشی از چنین تلاش تاریخی برای وارد کردن بلاکچین به رویای آمریکایی می‌بینند.

PEOPLE یک توکن ERC-20 است که از امنیت اتریوم برای ارائه تراکنش‌های همتا به همتا در سطح جهانی استفاده می‌کند و هنوز در DEX ها معامله می‌شود و امکان ذخیره آن در تمامی کیف پول‌های اتریوم ممکن است.

نحوه خرید و فروش ارز PEOPLE

برای خرید ارز پیپل و خرید ارزهای دیجیتال می‌توانید از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز بین‌المللی یا صرافی ارز دیجیتال معتبر داخلی استفاده کنید. شماره از صرافی‌هایی که از این ارز پشتیبانی می‌کنند، عبارتند از:

  • صرافی بایننس (Binace)
  • صرافی کوکوین (KuCoin)
  • صرافی ارز دیجیتال والکس

دقت داشته باشید که به دلیل تحریم‌های مالی علیه ایران، ممکن است حساب کاربری کاربران ایرانی مسدود شود. بنابراین بهتر است که راهنمای خرید و فروش ارز PEOPLE در صرافی‌های غیرمتمرکز یا داخلی را پیگیری کنید زیرا گزینه‌ای مطمئن‌تر برای معامله این ارز هستند.

کیف پول های PEOPLE

ارز پیپل دارای استاندارد ERC20 است و بر بستر بلاکچین اتریوم شکل گرفته است. بنابراین کیف پول های ارز PEOPLE، باید با این بلاکچین و استاندارد آن همخوانی داشته باشند. چند نمونه از کیف پول های مناسب برای این ارز عبارتند از:

  • کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)
  • کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)
  • کیف پول نرم افزار تراست (Trust Wallet)
  • کیف پول نرم افزار اتمیک (Atomic Wallet)

آینده ارز دیجیتال PEOPLE و پروژه ConstitutionDAO

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، احتمالا می‌دانید که فعلا وضعیت برای آینده ارز PEOPLE چیست. در شرایط فعلی نمی‌توان تحول خاصی در قیمت این ارز را متصور بود. با این حال نمی‌توان ارزش و اهمیت این پروژه را در به نمایش گذاشتن اتحاد جامعه کریپتو و تلاش آن‌ها برای رسیدن به هدفی مشترک در فضایی آزاد را نادیده گرفت.

حالا اما همه چیز به برنامه‌های آینده تیم کانستیتوشن دائو بستگی دارد! ممکن است بنیانگذاران این پروژه تصمیم بگیرند که تحولات جدیدی در مسیر آن خلق کنند یا شاید یک منجی مانند ایلان ماسک برای PEOPLE و جامعه هوادار آزادی آن پیدا شود و سرنوشت تازه‌ای را برای این ارز رقم بزند.

نظر شما درباره اقدامات این دائو چیست؟ فکر می‌کنید جامعه این پروژه کار بزرگی انجام داده‌اند یا چندان هم اهمیتی ندارد که آنان برای چه تلاش کرده‌اند؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۴ / ۵. مجموع آرا: ۹

منبع
coinmarketcap
در مورد ارز های دیجیتال و بازار های مالی مطالعه تخصصی و تولید محتوا می کنم،لیسانس فیلمنامه‌نویسی سینما هستم. نوشتن کار من است، چه زمانی که کلمات کنار هم می‌نشاندم و داستان می‌نوشتم و چه حالا که در قالب محتوای تخصصی بازار های مالی می‌نویسم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا