مقالات ارز دیجیتال

دلیل عرضه محدود بیت کوین چیست؟ بررسی محدودیت عرضه بیت کوین

اگر کمی درباره ارزهای دیجیتال و ارزش آن‌ها فکر کرده باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که ارز دیجیتال بیت کوین به شکل قابل توجهی در صدر جدول قرار دارد. ساتوشی ناکاموتو به عنوان مؤسس شبکه بیت کوین، سقف عرضه بیت کوین را محدود و سرعت تولید آن را کاهش داد تا با گذشت زمان، ارزش این رمز ارز افزایش پیدا کند.

سقف عرضه بیت کوین ۲۱ میلیون واحد است. ممکن است این سؤال در ذهن شما و تمام کاربران دیگر دنیای کریپتوکارنسی ایجاد شود که چرا ۲۱ میلیون واحد؟ دلیل انتخاب این عدد چه چیزی بوده است و به طور کلی دلیل  عرضه محدود بیت کوین چیست؟ این سؤالات موضوعاتی است که ممکن است ذهن هر تحلیلگر، معامله‌گر یا تریدری را به خود مشغول کند. در ادامه این مطلب دلیل عرضه محدود بیت کوین را از جهات مختلف بررسی خواهیم کرد.

بررسی دلیل عرضه محدود بیت کوین

یکی از دلایل ارزشمند بودن بیت کوین، عرضه محدود آن است. زمانی که بیت کوین برای اولین بار در بازار ارزهای دیجیتال ارائه شد سقف عرضه آن نیز اعلام شد. این عدد برابر با ۲۱ میلیون بود. عرضه محدود بیت کوین باعث شده است تا ارزش آن برای سال‌های طولانی تقریبا ثابت باقی بماند و جایگاه خود را از دست ندهد. حال اینکه چرا این عدد برابر با ۲۱ میلیون است، می‌تواند سؤال مهمی باشد که در ذهن فعالان بازار ارز دیجیتال شکل خواهد گرفت.

عرضه مشخص بیت کوین، تسلط آن بر بازار رمز ارزها

نظریه جایگزینی بیت کوین برای ارز فیات

طبق اطلاعاتی که در وایت پیپر بیت کوین منتشر شده است، این شبکه در راستای ارائه نسخه همتا به همتا از یک ارز دیجیتال راه اندازی شده است که پرداخت‌های آنلاین را بدون نیاز به نظارت شخص سوم انجام خواهد داد. بنابراین از همین موضوع می‌توان فهمید که هدف اصلی موسس بیت کوین، جایگزینی این رمز ارز برای ارز فیات بوده است.

با دانستن این موضوع می‌توانیم یکی از مواردی که به عنوان دلیل عرضه محدود بیت کوین شناخته شده است را بررسی کنیم. زمانی که بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال وارد بازار شد، تمام سرمایه‌ای که در جهان به شکل‌های مختلف مثل پول، چک، املاک، سکه طلا و … وجود داشت برابر با ۲۱ تریلیون دلار بود. این سرمایه از همان ابتدا با نام M1 شناخته می‌شد.

از طرف دیگر در راستای بررسی دلیل عرضه محدود بیت کوین و به استناد ایمیل‌هایی که بین ساتوشی ناکاموتو و مایک هیرن (Mike Hearn) منتقل شده ، بخشی از گفت و گوی این دو نفر مورد توجه قرار گرفته است. در این ایمیل گفته شده است که اگر ۲۱ میلیون واحد از طریق قسمتی از اقتصاد جهان مورد استفاده قرار بگیرد، قیمت هر میلی بیت کوین (۰/۰۰۱ بیت کوین) حدود یک یورو می‌شود. ضمن اینکه این پیش بینی در سال ۲۰۱۳ به وقوع پیوست و بیت کوین ارزشی بیشتر از ۱ یورو پیدا کرد.

نظریه کنترل زمان استخراج

اگر فرایند استخراج بلاک در شبکه بیت کوین را مورد بررسی قرار دهید، یکی دیگر از دلایل عرضه محدود بیت کوین را متوجه خواهید شد. درست است که نظریه جایگزینی عرضه ارز فیات منطقی‌ترین دلیل برای محدودیت ۲۱ میلیونی عرضه بیت کوین است، اما دلایل ساده‌تری هم برای این موضوع وجود دارد.

کنترل عرضه بیت کوین توسط پارامترهای از پیش تعیین شده‌ای انجام می‌شود. این ۲۱ میلیون واحد به عنوان سقف عرضه بیت کوین نیز، تضمینی برای استخراج بیت کوین در دوره‌های زمانی مشخص در شبکه است. به عبارتی این عدد باعث می‌شود که هرچه به سقف عرضه نزدیک‌تر می‌شویم، میزان بیت کوینی که به عنوان پاداش به ماینرها تعلق می‌گیرد کاهش یابد.

برای اینکه دلیل عرضه محدود بیت کوین را به زبان ساده‌تری بررسی کنیم به این توضیح دقت کنید. از همان ابتدا بیت کوین به شکل محدود در بازار عرضه شد تا با گذشت زمان ارزش بیشتری پیدا کند و در برابر تورم مقاومت کند. یکی از راه‌های کسب درآمد از شبکه بین کوین، استخراج بیت کوین است که هزینه زیادی دارد. اما در مقابل برای جبران زحمات و هزینه‌های ماینرها، پاداشی از سمت شبکه بیت کوین به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

نظریه کنترل زمان استخراج

از طرف دیگر هاوینگ بیت کوین (Halving Bitcoin) فرایندی است که در شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار و بعد از ایجاد هر ۲۱۰ هزار بلاک اتفاق می‌افتد. طی این فرایند پاداشی که به ماینرها تعلق می‌گیرد نصف می‌شود. پاداش ماینرها در اولین چرخه ۵۰ واحد BTC، سال ۲۰۱۲ برابر با ۲۵ واحد و در سال ۲۰۱۶ به چیزی حدود ۱۲٫۵ واحد رسید. این پاداش در سال ۲۰۲۰ نصف شد و به ۶/۲۵ واحد رسیده است.

اگر تمام پاداش‌ها را جمع کنیم به عدد ۱۰۰ می‌رسیم و اگر آن را در همان ۲۱۰ هزار بلاک در هر چرخه ضرب کنیم با عدد ۲۱ میلیون واحد مواجه می‌شویم که برابر با رقم عرضه محدود بیت کوین است.

محدودیت ۲۱ میلیونی عرضه بیت کوین و تئوری‌ها

تا کنون کارشناسان و تحلیلگران زیادی درباره عرضه محدود بیت کوین و سقف ۲۱ میلیونی آن نظر داده‌اند. بعضی از آن‌ها معتقدند که این عدد کاملا تصادفی بوده است و بعضی دیگر نسبت به محاسبات ریاضی و به‌دست‌آمدن این عدد بر اساس این محاسبات تمایل بیشتری دارند. در این میان افراد دیگری هستند که فقط به فکر کسب سود خود در حال حاضر هستند و اهمیتی به سقف عرضه بیت کوین نمی‌دهند.

به عبارتی برای آن‌ها مهم نیست که این عدد برابر با ۲۱ میلیون واحد باشد یا ۱ میلیون واحد. اما در نهایت نکته مهمی که وجود دارد این است که تمام نظریاتی که برای عرضه محدود بیت کوین ارائه شده است، صرفا یک تئوری است که احتمال درست بودن آن برابر با احتمال اشتباه بودن آن است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا