مقالات ارز دیجیتال

همه چیز درباره امنیت تتر؛ آیا تتر امن است؟

استیبل‌کوین تتر، سومین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار و اولین و بزرگ‌ترین استیبل‌کوین در بازار است. افراد زیادی در حال حاضر روی این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما سوالی که ممکن است برای بسیاری از معامله‌گران پیش بیاید این است که آیا تتر واقعا یک سرمایه‌گذاری امن است؟ آیا شبکه تتر از شفافیت و مقررات لازم برای برای تامین امنیت کاربران برخوردار است؟ در این مطلب می‌خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم و امنیت تتر در بازار ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم.

ارز دیجیتال تتر چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال تتر یک استیبل‌کوین بسیار پرکاربرد است که سال‌هاست معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال از آن برای معاملات خود استفاده می‌کنند. استیبل‌کوین‌ها توسط یک دارایی واقعی مانند ارز فیات یا فلزات گرانبها پشتیبانی می‌شود. از این رو، ارزش‌ها عمدتا ثابت است و در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال نوسان کمتری دارد.

تتر با این هدف توسعه پیدا کرده است که دارایی دیجیتال امنی ارائه کند که بهای آن بدون توجه به شرایط بازار تقریبا ثابت است. معامله‌گران با این هدف از تتر استفاده می‌کنند که نقدینگی ثابت و قابل اعتمادی برای معاملات کریپتو داشته باشند و در مواجهه با زیان غیر قابل پیش‌بینی ناشی از نوسانات شدید قیمت‌ها، جان سالم به در ببرند. دای، ترا و دلار پکس، از رقبای اصلی تتر محسوب می‌شوند.

تتر از نظر حجم بازار سرمایه رتبه ۱ را به خود اختصاص داده است و اولین استیبل‌کوینی‌ست که به صنعت کریپتو معرفی شده است. خیلی از معامله‌گران با این نگرانی مواجه هستند که آیا امنیت تتر به‌اندازه کافی از سوی توسعه‌دهندگان آن تامین می‌شود یا خیر؟ آیا می‌توان با خیال راحت به تتر اعتماد کرد یا رقبای آن گزینه‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری هستند؟

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله استیبل کوین تتر چیست؟ را مطالعه کنید.
تتر و نوسانات بازار

مزایای تتر چیست؟

تتر که در سال ۲۰۱۴ توسعه پیدا کرده است، در اصل با این هدف ایجاد شد که افراد بتوانند تراکنش‌هایی ناشناس و بدون دخالت شخص ثالث را تجربه کنند و پرداخت‌های برون‌مرزی با سرعت بیشتر و کارمزد کمتری انجام شوند. آشنایی با مزایا و معایب تتر، شما را در تصمیم‌گیری درباره استفاده یا عدم استفاده از تتر در معاملات بازار رمزارها یاری می‌رساند.

از جمله مزایای تتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اکثر کاربران تتر را رمزارزی پایدار و قابل اعتماد می‌دانند و این کوین از ابتدای وجود خود، به ارزش ۱ دلار در هر واحد معامله شده است،
  • خرید توکن‌های USDT به شما کمک می‌کند که با وجود نوسان‌های شدید ارزهای دیجیتال، ارزش سرمایه خود را حفظ کنید،
  • شرکت سازنده تتر ادعا دارد که این رمزارز به‌طور کامل توسط ذخایر دلار پشتیبانی می‌شود و در نتیجه، پول کافی برای انتقال کل USDT به دلار وجود دارد.
  • تتر از نظر ارزش بازار رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.
  • تتر در طیف گسترده‌ای از موارد از جمله خرید کالا، پرداخت وام، اشتراک خدمات و…  کاربرد دارد.

در کنار آن‌چه گفته شد، تتر معایبی هم دارد:

  • تتر تلاش چندانی نکرده است که عملکرد خود را به‌صورت شفاف به مردم توضیح دهد. این مسئله بسیاری از افردی را که توکن USDT خریده‌اند نسبت به امنیت تتر نگران کرده است.
  • اتهاماتی مبنی بر این‌که از تتر برای دستکاری قیمت بیتکوین یا فعالیت‌های مجرمانه پولشویی استفاده شده باشد، وجود دارد.
  • اگر تراکنش‌های تتر را تجزیه‌وتحلیل کنید، متوجه خواهید شد که حجم زیادی از کوین‌های آن تنها در ۱۰۴ کیف پول ذخیره شده است. بنابراین، افرادی که تتر بیشتری در اختیار دارند، می‌توانند نرخ USDT را تحت تاثیر قرار دهند.
  • وب‌سایت تتر ادعا کرده است که این توکن ۱۰۰% توسط ذخایر ارز فیات پشتیبانی می‌شود. با این حال، کمیسیون معاملات آتی ایالات متحده به‌دلیل وجود داده‌های مشکوک علیه این کشور شکایت کرده است. پس از این شکایت، سایت تتر ۱۰۰% را به ۷۴% کاهش داد اما تاکنون صحت این ارقام مشخص نشده است.
معرفی مزایا و معایب ارز دیجیتال تتر

تتر چگونه کار می‌کند؟

قبل از آنکه در مورد امنیت تتر صحبت کنیم بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که تتر چگونه کار می‌کند، وقتی کاربری ارز فیات را در قالب تتر ذخیره می‌کند و ارز فیات را برای خرید USDT می‌فروشد، مبلغ دیجیتال مربوطه از سوی تتر به‌صورت توکن صادر می‌شود. سپس USDT را می‌توان ارسال، ذخیره یا مبادله کرد. اگر کاربری ۱۰۰ دلار برای خرید تتر بفروشد، با توجه به نسبت ۱ به ۱ تتر با دلار، ۱۰۰ توکن دریافت خواهد کرد.

زمانی که کاربران توکن‌ها را به ارز فیات تبدیل می‌کنند، کوین‌های تتر از بین می‌روند و از گردش خارج می‌شوند. تتر نیز مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال بر بستر بلاکچین کار می‌کند. توکن‌های تتر در بلاکچین‌های مختلفی مانند اومنی (Omni)، لیکوئید (Liquid)، اتریوم و ترون پشتیبانی می‌شوند.

امنیت تتر چگونه تامین می‌شود؟

 تتر بلاکچین اختصاصی خود را ندارد و در بستر سایر بلاکچین‌ها فعالیت می‌کند. تتر در حال حاضر روی شبکه‌های بیت کوین (Bitcoin)، اتریوم (Ethereum)، ترون (Tron)، الگوراند (Algorand)، ایاس (EOS) و شبکه OMG فعالیت می‌کند. امنیت تتر توسط الگوریتم‌های هش شبکه‌های ذکر شده ایمن می‌شود.

امنیت پایه هم توسط ماینرها و نودهایی کنترل می‌شود که امنیت این شبکه‌ها را از طریق الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) و الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) تامین می‌کنند. تمام این شبکه‌های بلاکچینی که میزبان قراردادهای هوشمند و توکن‌های USDT هستند از امنیت بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل می‌توان گفت که تتر هم امن است.

چه چیزهایی امنیت ارز دیجیتال تتر را تهدید می‌کند؟

سایت تتر در سال ۲۰۱۹ ادعا کرد که این استیبل‌کوین توسط ارزهای فیات و معادل‌های نقدی (و بعضا سایر دارایی‌ها از نهادهای وابسته) پشتیبانی می‌شود. اما در حال حاضر این سایت صرفا به بیان این‌که همه توکن‌های تتر با نسبت ۱ به ۱ به ارز فیات منطبق با خود متصل می‌شوند و ۱۰۰ درصد توسط ذخایر تتر پشتیبانی می‌شوند، اکتفا کرده است.

آدام کارلتون (Adam Carlton) که مدیرعامل کیف پول پینک پاندا (Pink Panda) است، عقیده دارد که در تاریخچه تتر، شفافیت زیادی درباره پشتوانه این کوین وجود نداشته است. او اظهار داشته است که چنین پیشینه‌ای از نظر قانونی مشکوک است و تا به امروز، به‌صورت شفاف و واضح مشخص نشده است که منبع ذخایر واقعی آن چیست. در نتیجه، اعتقاد بر این است که این ذخایر اساسا به منبعی ناشناخته از اوراق تجاری تعلق دارند.  

سایر کارشناسان ارزهای دیجیتال بر این باورند که کاربران و معامله‌گران ارزهای دیجیتال پذیرفته‌اند که تتر در بازار کریپتو «به‌طور کامل» پشتیبانی نشده است و امنیت تتر در خطر است. جیمز پوترا (James Putra) معاون استراتژی محصول شرکت  اظهار داشته است که بازارها عمدتا بر این موضوع که استفاده از آن‌ها چقدر راحت است تمرکز کرده‌اند. بسیار واضح است که تتر توسط دلار پشتیبانی نمی‌شود.

در ادامه، درباره ۳ مورد از مهم‌ترین دلایلی که امنیت تتر را زیر سوال می‌برند، بحث شده است:

تنها ۲.۹ درصد از تتر توسط ذخایر نقدی پشتیبانی می‌شود

همان طور که گفته شد قیمت تتر به دلار بستگی دارد و شرکت پشتیبان تتر اعلام کرده است که هر کوین تتر را با یک دلار آمریکا متصل است. مشکلی که اینجا به وجود می‌آید این است که اگر همه سرمایه گذاران تصمیم بگیرند پول خود را برداشت کنند، هیچ تضمینی وجود ندارد که شرکت برای پرداخت به‌اندازه کافی پول نقد داشته باشد زیرا تنها ۲.۹٪ از کل عرضه دلار آمریکا به صورت نقدی است. شرکت سازنده تتر ابتدا ادعا کرد که هر USDT توسط یک دلار آمریکا در ذخایر آن پشتیبانی می‌شود اما واقعیت امر پیچیده‌تر است: تتر توسط ترکیبی از موارد زیر پشتیبانی می‌شود:

  • پول نقد و معادل‌های نقدی
  • وام‌های تضمین‌شده
  • اوراق قرضه شرکتی
  • سایر سرمایه‌گذاری‌ها

تتر با دادستان کل نیویورک مشکلاتی داشته است

مقامات نیویورک، سخت‌گیرانه‌ترین مقررات را برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال وضع کرده‌اند و دادگاه‌های آن‌ها، فعال‌ترین دادگاه‌ها در پیگیری جرایم مربوط به رمزارزها بوده‌اند. در ماه فوریه، پس از تحقیقی ۲۲ ماهه، دادستان کل نیویورک شرکت مادر تتر (iFinex) را به پنهان‌کردن غیر قانونی زیان متهم کرد. لتیتیا جیمز (Letitia James) اظهار کرد که ادعاهای تتر مبنی بر این‌که این رمزارز همواره توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود، دروغ بود. iFinex مجبور به پرداخت ۱۸.۵ میلیون دلار جریمه شد و دیگر اجازه فعالیت در نیویورک را ندارد. همچنین، باید گزارش‌های سه‌ماهه در مورد ذخایر خود ارائه دهد. این شرکت هرگونه تخلفی علیه خود را رد می‌کند و در مورد امنیت بالای تتر پافشاری می‌کند.

شکست تتر، کل صنعت کریپتو را تحت تاثیر قرار خواهد داد

فدرال رزرو (Federal Reserve) به‌طور کلی نگران استیبل‌کوین‌ها است و در این بین، تاکید بیشتری بر امنیت تتر دارد. در پایان ماه ژوئن، رئیس بانک فدرال رزرو، تتر را به‌عنوان چالشی بالقوه برای ثبات مالی معرفی کرد. او خطاب به یاهو فاینانس اظهار کرد که اگر به پرتفوی تتر و اسیبل‌کوین‌ها نگاه کنید، متوجه خواهید شد که آن‌ها اساسا یک صندوق بازار پول منتها با ریسک بیشتر هستند.

عوامل تاثیرگذار در امنیت تتر

آیا تتر قابل ردیابی است؟

از آنجایی که تتر در بستر بلاکچین فعالیت می‌کند کاربران با داشتن یک کدرهگیری یا هش تراکنش تتر Transaction Hash به اطلاعات تراکنش دسترسی دارند، به همین دلیل تتر قابل ردیابی است. یکی از روش‌های ردیابی تتر بعد از خرید و فروش و پیگیری وضعیت تراکنش، استفاده از اکسپلورر یا جستجوگر بلاکچین‌ (Blockchain Explorer) است. جستجوگر بلاکچین‌ یک ابزار آنلاین و رایگان است که به کاربران این امکان را می‌دهد که به اطلاعات ذخیره شده در بلاکچین دسترسی پیدا کنند.

آیا خرید تتر امن است؟

از نظر فناوری USDT، امنیت تتر کاملا تامین شده است. تتر یک توکن متمرکز است که روی بلاکچین غیر متمرکز اتریوم- یکی از بهترین‌ها از نظر امنیت تکنولوژی بلاکچین توسعه یافته است و توسط ۱ دلار آمریکا که در ترازنامه Tether Ltd به شکل پول نقد و اوراق دولتی ذخیره شده است، پشتیبانی می‌شود.

هرچند احتمال حمله به کیف اتریوم یا کیف پول صرافی شما بسیار کم است، اما ممکن است که Tether Ltd ورشکسته شود یا دلارهای سپرده‌شده با آن‌ها از دست برود. همچنین ممکن است دلار که پشتوانه تتر است، ارزش خود را از دست بدهد و در نتیجه قدرت خرید شما کاهش چشمگیری پیدا کند.

اگر چه امنیت تتر قابل قبول و کوین USDT امن است، ارزش دلار آمریکا به‌عقیده ما دیگر امن یا قابل اعتماد نیست. مهم‌تر از همه این‌که تتر دیگر از نسبت ۱ به ۱ با دلار آمریکا پشتیبانی نمی‌شود و مبتنی بر یک سیستم ذخیره کسری‌ست که تتر در آن بر اساس بسیاری از منابع از جمله افرادی که ظاهرا برای شرکت کار کرده‌ و توکن را صادر کرده‌اند، تنها ۷۴% پشتیبانی می‌شود. این مسئله موید آن است که در هنگام شمارش دلار آمریکا یا تتر، این رمزارز متحمل ضرر خواهد شد: هر توکن تتر ۷۴ سنت ارزش خواهد داشت!

علی‌رغم این‌که استیبل‌کوین انتخابی محبوب در بین معامله‌گران ارزهای دیجیتال هستند، از نظر امنیت تتر و مسائل نقدینگی و این‌که آیا ذخایرش برای پوشش تعداد توکن‌های USDT در گردش کافی‌ست یا خیر، بحث‌های زیادی وجود دارد.

آیا تتر قانونی است؟

یکی از نگرانی‌های اغلب افراد در کنار امنیت تتر مربوط به این است که آیا تتر قانونی است؟ تابه‌حال در ایران چیزی به نام قوانین استخراج ارز دیجیتال وضع نشده است. به همین جهت، استفاده از تتر و سایر رمزارزها جرم محسوب نمی‌شود و در صورت تمایل می‌توانید از آن برای مبادله ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

اما باید توجه داشته باشید که تمام طرح‌های سرمایه گذاری مرتبط با ارز دیجیتال تتر قانونی نیستند و برخی از طرح‌های کلاهبرداری یا پانزی با سواستفاده از نام تتر، دامی خوش و آب رنگ برای قربانیان خود پهن می‌کنند. از مهم‌ترین نشانه‌های طرح‌های پانزی می‌توان به سودهای نامتعارف و تضمینی اشاره کرد. بنابراین در صورتی که تصمیم به ورود در پروژه‌های سرمایه‌گذاری تتر گرفتید، حتما در مورد قانونی و معتبر بودن آن تحقیق کنید. در غیر این صورت ممکن است که کل سرمایه خود را از دست بدهید.

روی تتر سرمایه‌گذاری کنیم یا نه؟

استیبل‌کوین‌ها یکی از مهم‌ترین اجزای معامله‌گری بازار ارزهای دیجیتال هستند. این رمزارزها به شما در خنثی‌کردن اثرات منفی نوسانات شدید بازار ارز کمک می‌کنند. تتر یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین این استیبل‌کوین‌هاست. اما این محبوبیت به‌معنای بالابودن امنیت تتر نیست! البته که در بازار رمز ارزها باید منتظر هر فراز و فرودی بود.

در مقاله حاضر با شما درباره امنیت ارز دیجیتال تتر و این‌که چه عوامل بر افزایش یا کاهش آن تاثیر می‌گذارند، صحبت کردیم. آیا تجربه استفاده از تتر را داشته‌اید؟ به‌نظر شما این استیبل‌کوین آن اندازه که باید کارآیی دارد؟ به نظر شما کدام استیبل‌کوین برای معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال کارآمدتر است؟

چه عواملی ممکن است امنیت تتر را تهدید کند؟

یکی از مهم‌ترین عوامل این است که تتر ۱۰۰ درصد توسط دلار پشتیبانی نمی‌شود و این مسئله موجب کاهش ارزش توکن‌های USDT می‌شود.

چرا استفاده از تتر برای معاملات بازار ارزهای دیجیتال مهم است؟

تترکمک می‌کند که دارایی‌های خود را در بازار ارزهای دیجیتال مبادله کنید و در عین حال، از مزایای سیستم مالی سنتی هم بهره‌مند شوید. همچنین، با توجه به این‌که نسبت ۱ به ۱ با دلار آمریکا دارد، نوسانات بازار را کم می‌کند.

آیا تتر نابود می‌شود؟

عدم شفافیت و متمرکز بودن تتر از مواردی است که می‌تواند آینده تتر را تهدید کند. اما در حال حاضر تتر یکی از استیبل کوین‌های معتبر و شناخته شده بازار است و بعید به نظر می‌رسد که به صورت کامل از بین برود.

آیا خرید تتر قانونی است؟

در ایران هیچ قانونی برای ممنوعیت خرید و فروش تتر در حال حاضر وضع نشده است. در واقع خرید تتر و فروش آن جرم محسوب نمی‌شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۶

کلمات پناه‌اند، شکوه‌اند، شعراند، شوق‌اند... من آنم که زاده شده برای زیباترکردن دنیا با کلمات. باشد که آیندگان با خواندن نوشتک‌هایم بگویند: کس چو حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب، تا سر زلف سخن را به قلم شانه زدند...
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
3 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سامان
سامان
1 ماه قبل

به نظر من توی ایران دایDIA به مراتب امنیتش بیشتر از تتر هست چون مثل تتر متمرکز نیست

شیواکاظمی
شیواکاظمی
5 ماه قبل

سلام ماحدود۳۰/۰۰۰تتربصورت ولت داشتیم که درحال حاضر۴۵روزه قراربوده بیادتوحساب وقابل برداشت بشه بعدازیکسال سوددهی اماالان که روزش رسیده دوباره به دوماه دیگه تعویق افتاده که دلیلشو مشکل در اکانت عنوان کردن چرا؟؟؟ اگرکسی مشابه ماتجربه ای دراین زمینه داشته یااطلاعات دقیقی ممنون میشم خیلی نگران سرمایه مون هستیم

هادی عزیزی
هادی عزیزی
8 ماه قبل

با سلام و احترام
ضمن تشکر از مطلب بسیار مفیدتون.
در رابطه با اینکه وبسایت رسمی تتر در قوانین خودش صراحتا تحریم خودشو علیه ایران و چند کشور دیگه اعلام کرده صحبتی نکردید. و موضوع مهمتر اینکه بدلیل همین تحریم ها به احتمال خیلی بالا و شاید صد در صدی، چنانچه مبالغ سنگین در ولت نگهداری بشه(حتی ولت غیرمتمرکز) منجر به بلوکه شدن موجودی میشه. تراکنش های تتر بدلیل مبارزه با پول شویی و موارد مشابه و تحریم ها، دائم در حال رصد و پیگیری هستن. لطفا در این باره مطلبی ارائه بدید. بسیار ممنون و متشکرم

دکمه بازگشت به بالا